Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 7

Kohta jossa osuin perään vastustaja nosti kaasua. Shikaanissa autot ei edes osuneet ja peilistä näkee kuinka kaveri spinnaa omaan ajovirheeseen.
Et jätä yhtään tilaa mutkan ulostulossa. Vaikka ette olisi osuneet, niin missä britin olisi pitänyt tuossa ajaa. Ei ainakaan radalla. Mistä siis luulet että tämä kaverin ajovirhe johtuu? Mestari Alonsoa siteeraten "You always have to leave the space.".

Jos meidän formulaliigassa jengi ajaisi tälleen niin sanomista tulisi. Saman switcharoon olisi voinut myös tehdä niin että britilläkin olisi ollut tilaa ajaa ja olisit luultavasti silti saanut paremman ulostulon mutkasta. Nyt ajatit/tuuppasit kaverin sivuun ja peli oli sillä selvä.
 
Et jätä yhtään tilaa mutkan ulostulossa. Vaikka ette olisi osuneet, niin missä britin olisi pitänyt tuossa ajaa. Ei ainakaan radalla. Mistä siis luulet että tämä kaverin ajovirhe johtuu? Mestari Alonsoa siteeraten "You always have to leave the space.".

Jos meidän formulaliigassa jengi ajaisi tälleen niin sanomista tulisi. Saman switcharoon olisi voinut myös tehdä niin että britilläkin olisi ollut tilaa ajaa ja olisit luultavasti silti saanut paremman ulostulon mutkasta. Nyt ajatit/tuuppasit kaverin sivuun ja peli oli sillä selvä.
Voidaan vääntää tätä just niin kauan kuin halutaan mutta näin tuossa selvän tilan ohitukselle enkä todellakaan siinä työntänyt ulos. Osuminen tapahtui paljon aiemmin.

Yhtälailla, turha hiljentäminen ei ole sallittua koska se aiheuttaa osumisia. Tässä tapahtui juuri turha kaasun nosto jonka seurauksena autot osui.
 
Voidaan vääntää tätä just niin kauan kuin halutaan mutta näin tuossa selvän tilan ohitukselle enkä todellakaan siinä työntänyt ulos. Osuminen tapahtui paljon aiemmin.

Yhtälailla, turha hiljentäminen ei ole sallittua koska se aiheuttaa osumisia. Tässä tapahtui juuri turha kaasun nosto jonka seurauksena autot osui.
Ei meidän tarvitse varsinaisesti vääntää, mutta voidaan keskustella. :)

Tottakai siinä oli tila ohitukselle. Olen täysin samaa mieltä siitä. Nyt vaan otit myös kaverin tilan, jota ilmankin olisit mitä todennäköisimmin päässyt ohi. Peilistä näkee kuinka britti väistää sinua ja tekee sitten virheen. Ehkä olisi tehnyt virheen muutenkin, mutta sitä ei saada koskaan tietää.

Suoralla perään ajamisesta tavallaan kyllä samaa mieltä. Turha hiljentäminen on myös huono juttu.

Edit.
Jatketaan vielä sen verran, kun tällaiset tilanteet kiinnostavat aika paljon, kun tulee niin rutkasti itsekin ajettua onlinessa.

Tässä myös hyvin näkee eroja pelien välillä. Gran Turismossa voi ajaa perään ja voi nojata kyljellä ilman isompaa vahinkoa tai muutakaan riskiä. Esim. tuo suoralla perään ajo olisi suurella todennäköisyydellä rikkonut formulassa etusiiven. Myöskin mutkan ulostulossa formulat olisivat helposti jääneet toisiinsa "kiinni".

ACC:ssä olisi varmaan myös pientä vahinkoa tullut autoon mutta tuskin mitään ajamiseen vaikuttavaa. Sanoisin että siinäkin vauhti olisi kärsinyt enemmän tässä kahnauksessa kuin GT:ssä. Tämä on tosin ollut GT:n ongelma jo pidempään. Liian paljon näkee vieläkin sitä, että esim. jarrutetaan mutkaan liian vähän ja ajetaan toista takapuskuriin, niin että tämä toinen on sitten ulos radalta ja itse saa helpon ohituksen. Siinä ei käytännössä kärsi oma kierros yhtään ja toisen kisa on pilalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei meidän tarvitse varsinaisesti vääntää, mutta voidaan keskustella. :)

Tottakai siinä oli tila ohitukselle. Olen täysin samaa mieltä siitä. Nyt vaan otit myös kaverin tilan, jota ilmankin olisit mitä todennäköisimmin päässyt ohi. Peilistä näkee kuinka britti väistää sinua ja tekee sitten virheen. Ehkä olisi tehnyt virheen muutenkin, mutta sitä ei saada koskaan tietää.

Suoralla perään ajamisesta tavallaan kyllä samaa mieltä. Turha hiljentäminen on myös huono juttu.

Edit.
Jatketaan vielä sen verran, kun tällaiset tilanteet kiinnostavat aika paljon, kun tulee niin rutkasti itsekin ajettua onlinessa.

Tässä myös hyvin näkee eroja pelien välillä. Gran Turismossa voi ajaa perään ja voi nojata kyljellä ilman isompaa vahinkoa tai muutakaan riskiä. Esim. tuo suoralla perään ajo olisi suurella todennäköisyydellä rikkonut formulassa etusiiven. Myöskin mutkan ulostulossa formulat olisivat helposti jääneet toisiinsa "kiinni".

ACC:ssä olisi varmaan myös pientä vahinkoa tullut autoon mutta tuskin mitään ajamiseen vaikuttavaa. Sanoisin että siinäkin vauhti olisi kärsinyt enemmän tässä kahnauksessa kuin GT:ssä. Tämä on tosin ollut GT:n ongelma jo pidempään. Liian paljon näkee vieläkin sitä, että esim. jarrutetaan mutkaan liian vähän ja ajetaan toista takapuskuriin, niin että tämä toinen on sitten ulos radalta ja itse saa helpon ohituksen. Siinä ei käytännössä kärsi oma kierros yhtään ja toisen kisa on pilalla.
Tuo suoralla osuminen ei kyllä pilannut britiltä sitä shikaania. Sinne oli vielä matkaa aika paljon. Kaveri leikkasi ihan hyvin sisään mutta ei kääntänyt sisälinjaan ulostulossa ja ovi aukesi ohitukseen. Muutenkin olisin samalla tavalla ajanut shikaanin, oli edessä vastustaja tai tyhjä rata.
 
Piti ottaa silloin pitkän rallin replay talteen ja tehää vireo muistoks. Ei mikään täydellinen ajo mut riitti just kultaan ajalla 3:06.957, ja sehän riittää! Palkkiokin ihan kiva muhkeat 2 millii. Enää nürre mut siihen voi mennä tovi.

 
Tuo suoralla osuminen ei kyllä pilannut britiltä sitä shikaania. Sinne oli vielä matkaa aika paljon. Kaveri leikkasi ihan hyvin sisään mutta ei kääntänyt sisälinjaan ulostulossa ja ovi aukesi ohitukseen. Muutenkin olisin samalla tavalla ajanut shikaanin, oli edessä vastustaja tai tyhjä rata.
Kyllä, suoratuuppaus tuskin pilasi shikaania.

Mutta katsoppa mihin britti ajaa ulostulossaan shikaanista. On menossa ihan perusajolinjalle ulkoreunan kanttarin päälle, kun taas sinä tulet mutkan sisältä ja ajat suoraan koko radan yli britin kylkeen. Britti on vieläpä edellä kun tullaan mutkan ulostuloon, joten ajolinja on hänen. Jos ei tuossa mutkan ulostulossa autot osu toisiinsa, niin se on kyllä kiitos britin. Britti ei ole ulkona radalta tai edes menossa ulos radalta ennenkuin koukkaat eteen/kylkeen.
 
Kyllä, suoratuuppaus tuskin pilasi shikaania.

Mutta katsoppa mihin britti ajaa ulostulossaan shikaanista. On menossa ihan perusajolinjalle ulkoreunan kanttarin päälle, kun taas sinä tulet mutkan sisältä ja ajat suoraan koko radan yli britin kylkeen. Britti on vieläpä edellä kun tullaan mutkan ulostuloon, joten ajolinja on hänen. Jos ei tuossa mutkan ulostulossa autot osu toisiinsa, niin se on kyllä kiitos britin. Britti ei ole ulkona radalta tai edes menossa ulos radalta ennenkuin koukkaat eteen/kylkeen.
Ei.

Selvästi ajautui väärälle linjalle shikaanin keskellä. Itse kyllä miellän oman linjani normaaliksi ”nopeaksi” linjaksi ja jos joku jättää oven noin auki niin kyllä minnä sinne keulani työnnän.
 
Ei.

Selvästi ajautui väärälle linjalle shikaanin keskellä. Itse kyllä miellän oman linjani normaaliksi ”nopeaksi” linjaksi ja jos joku jättää oven noin auki niin kyllä minnä sinne keulani työnnän.
Okei, no sitten meillä on täysin eri käsitys "tilan jättämisestä" online autopeleissä. Sinun linja on nopeampi se nyt on päivän selvää, mutta jos sille linjalle risteää toinen auto, niin silloin tilanteeseen pitää pystyä sopeutumaan. Jos kaikki kuskit ajaisi niin, että "ajan tämän mutkan joka tapauksessa näin oli edessä tai vieressä toinen auto tai ei", niin meillähän olisi kolari joka toisessa mutkassa.
 
Okei, no sitten meillä on täysin eri käsitys "tilan jättämisestä" online autopeleissä. Sinun linja on nopeampi se nyt on päivän selvää, mutta jos sille linjalle risteää toinen auto, niin silloin tilanteeseen pitää pystyä sopeutumaan. Jos kaikki kuskit ajaisi niin, että "ajan tämän mutkan joka tapauksessa näin oli edessä tai vieressä toinen auto tai ei", niin meillähän olisi kolari joka toisessa mutkassa.
Ei.

Yhdeksännen kerran. Edellä ajava menetti itse linjansa jonka johdosta tilaa tuli. Minun mielestä normaali tapa.
Pitää ens kerralla ajaa rinnalle ja kysyä että onko ok jos menen ohi :)
 
Ei.

Yhdeksännen kerran. Edellä ajava menetti itse linjansa jonka johdosta tilaa tuli. Minun mielestä normaali tapa.
Pitää ens kerralla ajaa rinnalle ja kysyä että onko ok jos menen ohi :)
Katsotaanko me edes samaa videota. :D

Oon nyt pyörittänyt ton viimeisen mutkan videolla niin monta kertaa, ja jos et siinä näe sitä kuinka ajatat toisen ulos radalta, niin en tiedä mitä sanoa.
 
Katsotaanko me edes samaa videota. :D

Oon nyt pyörittänyt ton viimeisen mutkan videolla niin monta kertaa, ja jos et siinä näe sitä kuinka ajatat toisen ulos radalta, niin en tiedä mitä sanoa.
Katsohan vielä. Britin shikaani tuomittu epäonnistumaan jo sisäänmenossa. Väärällä linjalla ennen shikaania jo. Kyllä se itse paikkansa menetti.
 
Oon mie semmosissaki kisoissa ollut jossa tossa tilanteessa olis äijä ajanut 300km/h tossa vikassa kurvassa kylkehee nii et auto ois lentäny hevon v**^*n ja siitä vaa sit räkänaurun saattelemana ajanut maaliin. Ehkä tähää tarvitaan ammattituomarit että kuka tos oli vääräs ja oikees mut mä en nähnyt tossa ohittaessa kyl mitää virhettä, tosin en möllöttänyt hidastettuna takaapeiliä, sen verran että menetti hallintansa ja pikku töksäys siinä tuli mut oli sen verran pieni että en usko että menetti hallintansa sen töksäyksen takia.

Kyl olisin itekin tos tilantees käyttänyt sen tilanteen hyväksi ja körötellyt ohi enkä hennosti jarrutellut ja antanut tilaa, herrasmies-säännöt toki hyvä olla mut missä se raja sit kulkee?
 
Katsohan vielä. Britin shikaani tuomittu epäonnistumaan jo sisäänmenossa. Väärällä linjalla ennen shikaania jo. Kyllä se itse paikkansa menetti.
En missään vaiheessa väittänyt etteikö sinulla olisi ollut ohituspaikkaa. Itseasiassa varsin hyvää sellaista. Kyseenalaistin ainoastaan sen pitääkö ohitus tehdä ajattamalla toinen ulos radalta. Pitääkö siteerata Alonsoa uudelleen? :)

Varmaan tiedätkin miksi oli niin sanotusti väärällä linjalla shikaanin sisäänmenossa. Ajoi ihan oikeaoppisesti puolustuslinjaa sinua vastaan. Ehkä hänen ei olisi tarvinnut. Et ollut ihan niin lähellä, mutta helposti sitä pyrkii tekemään autostaan mahdollisimman leveän kun puolustaa.

Tämä keskustelu tavallaan myös avaa omia silmiä. Jos toinen näkee jossain virheen ja toinen ei, miten tilanne käsitellään? GT:ssä pelin sisäiset rangaistukset eivät missään nimessä ole aina johdonmukaisia. Ei sinnepäinkään. Eivätkä ne ole kyllä muissakaan peleissä. Siksi onkin ollut selvästi mukavinta ajaa järjestettyjä liigoja. Esim. Low Fuel Motorsportin Code of Contactissa lukee näin:
Screenshot_20221008-230124.jpg

Ehkä sitä pitäisi ajaa itsekin enemmän publalla. Niin sanotulla sota-alueella. :D

herrasmies-säännöt toki hyvä olla mut missä se raja sit kulkee?
Auton leveydessä. Sen verran olisi hyvä jättää tilaa, jos yhtään herrasmiessäännöillä ajetaan. :)
 
Hyvää vänkäystä, pakko työntää oma mielipide äkisti ja pyytämättä. Kyllähän nää on monesti vaikeastitulkittavia tilanteita, huomaa ihan Formula ykkösissäkin, että välillä edes ammattituomarit ei oikein osaa sanoa mikä on oikein ja mikä väärin.

Tossa shikaanin tilanteessa britti tosiaan ajaa vasurin vähän pitkäksi, jolloin tilaa ohitukselle jää, mutta... kyllähän sinne ulkokaarteeseen se auton verran tilaa olisi etiketin mukaista jättää. Kuten Dragonfly totesi, olisi ohitus niinkin mitä todennäköisimmin onnistunut. Nyt britille ei jäänyt tilaa radalla, auton keula kääntyy oikealle joko kontaktin tai väistämisen takia, auto käy osittain hiekalla josta spinni.

Toi suoralla tapahtuva sinänsä harmiton kontakti. Käsittääkseni takaatulevan velvollisuus on olla ajamatta päin. Joku brake check tietysti on ihan eri asia, mutta tollanen pieni kaasun nosto ei oikeuta ajamaan päin.

Aika paljon näkee kyllä nettikisoissa nopeita kuskeja, jotka luulee voivansa tehdä kisassa mitä tahansa koska pystyvät ajamaan nopeita kierrosaikoja "Dude gtfo, I was faster than you...". Sitten on erikseen ne, jotka hanskaa vielä kilvanajon muita vastaan. En nyt todellakaan ole silti leimaamassa Janispetkeä yhden videon perusteella, tapahtuu sitä paremmissakin piireissä.
 
Piti ottaa silloin pitkän rallin replay talteen ja tehää vireo muistoks. Ei mikään täydellinen ajo mut riitti just kultaan ajalla 3:06.957, ja sehän riittää! Palkkiokin ihan kiva muhkeat 2 millii. Enää nürre mut siihen voi mennä tovi.


Itsekin ajoin viikolla tuon pitkän rallin kultaan. Täytyy myöntää, että tykkäsin siitä todella paljon ja nykyisillä fysiikkapäivityksillä se oli aika helppoakin. Aika paljon rauhallisemmin autot nykyään käyttäytyy ja se auttaa varsinkin ralleissa paljon.
 
Joo rallit on hauskoja ku saa momentumin päälle ja niissä just oikeissa kohissa pitää alkaa driftaa että saa hyvän ajolinjan, sen kun menettää nii voiki ottaa restart. Oliko se nyt tässä se viimeisin pätsi? Meinaan ei se kyl tuntunut hirveen helpolta silti, tosin en hirveesti ennen pätsiä ees yrittänyt.
 
Täytyy oma mielipide kanssa heittää, sen vähän mitä GT Sport aikoinaan tili pelattua, niin kyllä aina yritin ohitettavalle sen tilan jättää. Aina ei varmasti onnistunut, mutta se johtui sitten ihan omasta arviointivirheestä. Sama juttu Assettossa kavereiden kanssa, en tietenkään halunnut ajattaa heitä ulos, vaan ihan rehdisti mentiin. Paitsi jos homma meni huviajeluksi, mutta se on sitten kavereiden kanssa eri juttu se. Jos ei tilaa jättämällä pääse ohi, niin ei ohitus silloin mielestäni ole ansaittu. Olet liian kaukana tai huonolla linjalla. Tässä videon tapauksessa olisi varmasti ehtinyt ohi ilman oven sulkemista ulkokaarteessa. Toki kun tässä tilannetta ei näe kuin yhdestä kuvakulmasta, eikä sekään ole auton ulkopuolelta, niin tilanteen tulkinta ei ole ihan niin helppoa.

Eikös näitä F1:ssä ole kuitenkin sinänsä välillä rangaistu kun ei ole tilaa jätetty? Ja ennen kuin joku sanoo, että nyt ollaan publalla videopelissä, niin entä sitten? Romurallipelit on erikseen, eikös GT kuitenkin yritä jotain pisteytysjärjestelmää edelleen pitää yllä, jotta ajettaisiin niin kuin oikeassakin elämässä, vaikka onkin simcade?

Itselle jää myös puhtaasta ohituksesta onnistumisen tunne. Toiselle harmia aiheuttanut toiminta taas harmittaa itseäkin (mikäli toinen pelaaja ei ollut jo sikaillut - kostoa ei sinänsä ole tarkoitus suorittaa, mutta jos sattuu lipsahtamaan), koska sen verran monesti on toisten tötöilyn kohteeksi itsekin joutunut.
 
Eikös näitä F1:ssä ole kuitenkin sinänsä välillä rangaistu kun ei ole tilaa jätetty? Ja ennen kuin joku sanoo, että nyt ollaan publalla videopelissä, niin entä sitten? Romurallipelit on erikseen, eikös GT kuitenkin yritä jotain pisteytysjärjestelmää edelleen pitää yllä, jotta ajettaisiin niin kuin oikeassakin elämässä, vaikka onkin simcade?
Kyllä näistä on rangaistu useinkin F1:ssä. Se on hyvä vaan.

GT:ssä on pisteytysjärjestelmä, mutta mitä se pystyy näkemään? Kontaktit toisiin autoihin toivon mukaan nyt ainakin vaikuttaa kuskin pisteisiin.
Itselle jää myös puhtaasta ohituksesta onnistumisen tunne. Toiselle harmia aiheuttanut toiminta taas harmittaa itseäkin (mikäli toinen pelaaja ei ollut jo sikaillut - kostoa ei sinänsä ole tarkoitus suorittaa, mutta jos sattuu lipsahtamaan), koska sen verran monesti on toisten tötöilyn kohteeksi itsekin joutunut.
Tämäpä se. Jos ei ajeta siististi, niin se kostonkierre ja harmistus sieltä enemmän ja enemmän tulee esiin. Kyseisessä videossa, jos ei olisi ollut viimeinen kierros, niin en ihmettelisi yhtään etteikö britti olisi seuraavalla kierroksella nojannut kylkeen jossakin mutkassa.
 
Ihan 'mielenkiintoinen' vänkäyksen aihe teillä löytynyt viikonlopun ratoksi. Onhan tuokin yksi tapa viettää lauantai-iltaa! Itsellä kyseinen aika meni pelatessa ja NHL-kauden avausta katsellessa, mutta kukin saa toki vapaa-aikansa käyttää haluamallaan tavalla.

Mitä itse tilanteeseen tulee, niin mielestäni käyttäjää @Janispetke ei käy tässä syyttäminen. Edellä mennyt britti teki viimeisen kolmen mutkan aikana kaksi virhettä: jarrutti epätavallisesti ja huonosti shikaania lähestyvässä vasurissa ja ajoi itse shikaanin kummallisella ja epätavallisella linjalla, joka mahdollisti ohitusyrityksen ja ohituksen. Oliko tilanteessa kontaktia? No toki oli, mutta rata-ajoissa sitä välillä tulee. Itse näen, että viimeisen mutkan kontakti aiheutui enimmäkseen britistä itsestään. Hän käytännössä 'parkkeerasi' autonsa keskelle mutkaa, kun huomasi, että mokattua tuli. Kontaktin välttääkseen @Janispetke n olisi käytännössä pitänyt pysähtyä hänen taakseen. Ei ehkä se ihan puhtain ohitus, mutta ei todellakaan mikään likainen sellainen, jonka takia pitäisi alkaa mitään reilun pelin sääntöjä hänelle linkittämään. Sisäkurvissa oli selvästi tilaa ja se tila käytettiin.

Oikeissa ratasarjojen ja DTM-luokan kisoissa tuollaisia 'nojailuja' näkee toistuvasti, joten ei mikään ihmeellinen tilanne. "Jos olis ollu formula, niin autot olis takertuneet toisiinsa!!!!", noh nyt ei ollut formulat kyseessä, eikä kyseessä myöskään ollut F1-sarjan peli, vaan Gran Turismo. Formulat ja koppiautot ovat eri asia.

Päätän näkemykseni ikoniseen Ayrton Sennan lausahdukseen: "If you don't go for the gap that is there, you are no longer a race driver!". Hieno voitto @Janispetke ltä, hienosti laitettu painetta edellä menevälle, joka mokasi voittonsa kolmessa viimeisessä mutkassa.
 
No kieltämättä viime kaudella, kun katsoin DTM koko kauden niin kyllä siellä kontaktia otettiin ja välillä piti väkisin tunkea rakoihin, kun se muuten oli vain toisen perässä ajelua. Ohi oli hankala päästä. Eikä niistä mitään rangaistuksia tullut.

Ainoa mikä ihmetytti, että autot hajosi helpommin mitä F1 autot kontakteista. Se on varmaan sitten isomman massan syytä.

Petken ohitus ei ollut 100% puhdas, mutta ei siinä mitään rangaistavaa ollut GT7 kontektissa. Max Verstappen tyylillä mentiin. Tilanne voisi olla eri vaikka AC Competizionessa, jossain suljetussa sarjassa, missä väännetään tosissaan. Toisaalta siellä tuskin olisi noin isoa tasoeroa viimeisten mutkien voittotaistelussa.

Oma pyrkimys on aina jättää tilaa muille, mikä ei toimi yhtään GT7:ssa. Häviän lähes aina taistelut ja muut antaa runtua.
 
Ylös Bottom