Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 7

Päätän näkemykseni ikoniseen Ayrton Sennan lausahdukseen: "If you don't go for the gap that is there, you are no longer a race driver!"


Ja tässä vielä ikoninen lopputulema siitä, miten suuren formulajumalan filosofia toimii käytännössä silloin, kun kilpakumppani ei kumartelekaan, vaan pitää edellä ajaessaan oikeutetusti linjansa.

Että näinkö vedetään kaikki nettipeleissäkin, varmasti nautittavia kisoja...
 


Ja tässä vielä ikoninen lopputulema siitä, miten suuren formulajumalan filosofia toimii käytännössä silloin, kun kilpakumppani ei kumartelekaan, vaan pitää edellä ajaessaan oikeutetusti linjansa.

Että näinkö vedetään kaikki nettipeleissäkin, varmasti nautittavia kisoja...

Rapatessa roiskuu. Hienoja kamppailuitahan nuo olivat aikoinaan. Formulat olleet niin tylsää perässäajelua lässyttävine hymyilevine herrasmiehineen, että on kyllä mukava nähdä tuollainen Verstappenin kaltainen häikäilemättömämmin ajava todellinen kilpailija. Senna oli juuri sitä aikoinaan.
 
Rapatessa roiskuu. Hienoja kamppailuitahan nuo olivat aikoinaan. Formulat olleet niin tylsää perässäajelua lässyttävine hymyilevine herrasmiehineen, että on kyllä mukava nähdä tuollainen Verstappenin kaltainen häikäilemättömämmin ajava todellinen kilpailija. Senna oli juuri sitä aikoinaan.
Hyvin silti onnistui tänäänkin Verstappen ajamaan ensimmäiset mutkat rintarinnan Leclercin kanssa. Jätti tilan, ihan niinkuin jätti myös Leclerc.

Nettipeleissä tuollainen rämäpäinen ajaminen johtaa väistämättä kostokierteeseen ja pian kaikki tönii kaikkia ja sitten on varmasti kaikilla kivaa.
 
Ethän sä tehnyt tossa ohitusta edes, joten joo :)

Molemmissa esimerkeissä olit painostamassa edellä ajavaa virheeseen. Siitä tottakai hatunnoston. Ensimmäinen tapaus ei noin muuten mennyt vaan ihan puhtaasti.
Olisin voinut vetää linjan kiinni ja kääntää sisään mutta tutka näytti että oikealla on este joten olisin vaan pilannut omankin kisani siinä.
Painostaminen kuuluu omaan ajotyyyliin ja joskus se voi johtaa siihen että roikun ”liiankin” lähellä. Pitäisi opetella vaan ajamaan paremmin että voisi olla hieman kauempana.
 
Olisin voinut vetää linjan kiinni ja kääntää sisään mutta tutka näytti että oikealla on este joten olisin vaan pilannut omankin kisani siinä.
Painostaminen kuuluu omaan ajotyyyliin ja joskus se voi johtaa siihen että roikun ”liiankin” lähellä. Pitäisi opetella vaan ajamaan paremmin että voisi olla hieman kauempana.
Jos tarkoitat pitkän suoran jälkeistä jarrutusta, niin ajoit juuri oikein. Olit ulkopuolella, kun kaveri puolusti sisälinjaa. Periaatteessa olisit voinut yrittää roikkua ulkopuolella, jotta saat seuraavaan mutkaan sisälinjan, mutta on tuo mutkayhdistelmä siihen aika hankala.

Liian lähellä roikkuminen ei oikein aiheuta muuta riskiä kuin peräänajoa. Tässäkin ihan vähän taisi osua tai oli ainakin tosi lähellä.
 
Ihan 'mielenkiintoinen' vänkäyksen aihe teillä löytynyt viikonlopun ratoksi. Onhan tuokin yksi tapa viettää lauantai-iltaa! Itsellä kyseinen aika meni pelatessa ja NHL-kauden avausta katsellessa, mutta kukin saa toki vapaa-aikansa käyttää haluamallaan tavalla.

Mitä itse tilanteeseen tulee, niin mielestäni käyttäjää @Janispetke ei käy tässä syyttäminen. Edellä mennyt britti teki viimeisen kolmen mutkan aikana kaksi virhettä: jarrutti epätavallisesti ja huonosti shikaania lähestyvässä vasurissa ja ajoi itse shikaanin kummallisella ja epätavallisella linjalla, joka mahdollisti ohitusyrityksen ja ohituksen. Oliko tilanteessa kontaktia? No toki oli, mutta rata-ajoissa sitä välillä tulee. Itse näen, että viimeisen mutkan kontakti aiheutui enimmäkseen britistä itsestään. Hän käytännössä 'parkkeerasi' autonsa keskelle mutkaa, kun huomasi, että mokattua tuli. Kontaktin välttääkseen @Janispetke n olisi käytännössä pitänyt pysähtyä hänen taakseen. Ei ehkä se ihan puhtain ohitus, mutta ei todellakaan mikään likainen sellainen, jonka takia pitäisi alkaa mitään reilun pelin sääntöjä hänelle linkittämään. Sisäkurvissa oli selvästi tilaa ja se tila käytettiin.

Oikeissa ratasarjojen ja DTM-luokan kisoissa tuollaisia 'nojailuja' näkee toistuvasti, joten ei mikään ihmeellinen tilanne. "Jos olis ollu formula, niin autot olis takertuneet toisiinsa!!!!", noh nyt ei ollut formulat kyseessä, eikä kyseessä myöskään ollut F1-sarjan peli, vaan Gran Turismo. Formulat ja koppiautot ovat eri asia.

Päätän näkemykseni ikoniseen Ayrton Sennan lausahdukseen: "If you don't go for the gap that is there, you are no longer a race driver!". Hieno voitto @Janispetke ltä, hienosti laitettu painetta edellä menevälle, joka mokasi voittonsa kolmessa viimeisessä mutkassa.
Olen samaa mieltä, F1 sarjaa turha verrata tällaiseen kontaktikisaan.
 
Olen samaa mieltä, F1 sarjaa turha verrata tällaiseen kontaktikisaan.
Oletan, että AKK:n karting-säännöt eivät kelvanne myöskään? Rata-autoilun sääntöjä ei jostain syystä AKK:n sivuilta löydy, joten en nyt varmaksi voi sanoa, että poikkeaako ohittamisen osalta sitten koppiautoilla kartingiin verrattuna.
 
Oletan, että AKK:n karting-säännöt eivät kelvanne myöskään? Rata-autoilun sääntöjä ei jostain syystä AKK:n sivuilta löydy, joten en nyt varmaksi voi sanoa, että poikkeaako ohittamisen osalta sitten koppiautoilla kartingiin verrattuna.
Oletko katsonut koppiautokisoja koskaan.
 
Tänään ainakin surutta pukattiin DTM kisassa kaveri ulos, varoitus virheen tekijälle. En jaksanu alkaa tarkastamaan säännöistä tuleeko toisesta penalty. WEC sarjassa penaltyä annetaan hieman herkemmin mut kyllä sielläkin saa vähän nojailla.
 
Oletko katsonut koppiautokisoja koskaan.
Onhan noita tullut katsottua, 6h Nürrea ihan paikan päälläkin aikoinaan. Mutta myönnän, että ei vuosiin enää varsinaisesti ole tullut katsottua, tänä vuonna vain pieni vilkaisu Le Mansia. En satu muistamaan, että olisi hirveästi pakotettu kuskeja ulos radalta, mutta ehkä olen sitten katsonut vääriä lajeja.

Miten sinun mielestä tilanne menisi sitten katuradalla? Siellä ohitettavalla ei ole tilaa mihin väistää, joten se on sitten isompi osuma tai sitten (tässä tapauksessa Janispetken) olisi pitänyt ottaa se herrasmiesmäinen linja. Pieni kontakti on ihan ok, sallitaanhan sitä siellä formuloissakin, mutta "väistä tai pusken sut ulos radalta" ei ole paras asenne. Tämä on toki vain oma mielipide.
 
Onhan noita tullut katsottua, 6h Nürrea ihan paikan päälläkin aikoinaan. Mutta myönnän, että ei vuosiin enää varsinaisesti ole tullut katsottua, tänä vuonna vain pieni vilkaisu Le Mansia. En satu muistamaan, että olisi hirveästi pakotettu kuskeja ulos radalta, mutta ehkä olen sitten katsonut vääriä lajeja.

Miten sinun mielestä tilanne menisi sitten katuradalla? Siellä ohitettavalla ei ole tilaa mihin väistää, joten se on sitten isompi osuma tai sitten (tässä tapauksessa Janispetken) olisi pitänyt ottaa se herrasmiesmäinen linja. Pieni kontakti on ihan ok, sallitaanhan sitä siellä formuloissakin, mutta "väistä tai pusken sut ulos radalta" ei ole paras asenne. Tämä on toki vain oma mielipide.
Pieni kontakti sallitaan mutta Janispetkellä ei ollut edes kontaktia. Miten tuosta voi olla eri näkemys?
 
Pieni kontakti sallitaan mutta Janispetkellä ei ollut edes kontaktia. Miten tuosta voi olla eri näkemys?
No kerro toki oma näkemyksesi tilanteesta, tykkäät vain jatkuvasti kysellä :D Ei se ulosajattaminen kontaktia vaadi. Britti on käytännössä jo kääntänyt autonsa suoraan kun Janispetke tulee kulmassa hänen keulan eteen. Jos ottaa vähän kärjistetyn esimerkin, niin ethän sinä voi tulla suoralla takaa ohi leikkaamalla hänen ajolinjansa, ja siis niin läheltä, että hivotaan keulaa. Toinen joutuu väistämään tai sitten kolistellaan.

Jos muistan oikein GT Sportin rankkusysteemiä silloin aikanaan (sitähän on varmaan muuteltu ja miten lie nykyään toimii), niin aina jos osut keulalla toisen auton takaosaan, saat itse siitä "syyt" niskoillesi, eli SR laskee, joten hän ei välttämättä todellakaan halunnut sitä kontaktia enää tuossa tilanteessa kun ei ollut kylki kylkeä vasten, joten tilanne oli siinä mielessä epäreilu.

Paljonkos olet itse koppiautokisoja tai rataa ylipäätään katsellut?

PS. PSVR2-moninpelituki GT7:aan, niin sitten näitäkin tilanteita handlaisi paljon helpommin.
 
Tossa viimesimmässä videossa missä en ohittanut shikaanissa, keula osui venäläisen perään hieman. Silti, clean race eli ei vakava rike pelin mielestä.

Oli miten oli. Aina lauon kun on paikka. Eikä hävetä.
 
Tossa viimesimmässä videossa missä en ohittanut shikaanissa, keula osui venäläisen perään hieman. Silti, clean race eli ei vakava rike pelin mielestä.

Oli miten oli. Aina lauon kun on paikka. Eikä hävetä.
Liekö sitä paranneltu siten, että haistelee seurauksia edellä menevälle. Jos ei tule vaikutusta, niin eipä siinä sitten aihetta penaltyynkaan.
 
Tää Alfa Romeo mikä nyt on legendary kaupas on yllättävän hyvä auto ajaa näin niiku lähes 100 vuotta vanhaks antiikkiautoks, 550PP, monet modernit autotkaa ole näin hyviä, toki tämä on vireopeli mut GT yrittää kuitenkin edes leikisti olla autosimulaattori nii olin kyl yllättynyt miten hyvä on, kuten muutamat muutki vanhat pannut mitä täs on.
 
Mikähän takia ei tule trophyä kun on ajanut 50 online kisaa? Olen ajanut jo 51 kisaa. Onko sillä muka jotain merkitystä kun katoin sen 6min opastus videon vasta joskus 25 kisan kohdalla...
 
Mikähän takia ei tule trophyä kun on ajanut 50 online kisaa? Olen ajanut jo 51 kisaa. Onko sillä muka jotain merkitystä kun katoin sen 6min opastus videon vasta joskus 25 kisan kohdalla...
Tämä voi olla ihan hakuammuntaa, mutta olethan ajanut kaikki 50 kisaa maaliin asti, etkä ole lähtenyt kesken kisan pois? Ei ole kokemusta Gran Turismosta tämän ongelman kanssa, mutta on tullut muissa peleissä vastaan.
 
Ylös Bottom