Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo Sport

Joo tuosta selvisikin paljon :) ja pitkin viikkoa ajellu daily race kisoja. Ikävä kyllä, olin oppinu ajamaan rohkeammin ja lähempänä edellä ajavia niin tuli kolisteltua toisten kanssa nii turvallisuusluokitukseni putosi A:han.. no täytyy ajaa taas pitäen turvavälit vähän isompina..

Sitä mä ihmettelen, daily race B kisoissa mulla on 4 autoa valittavana, ajelen huracanilla koko ajan, ja muilla on sellaisia autoja joita ei löydy mun autovalikoimasta. Esim veyron, joka suorilla aina ohittaa mun huracanin .. toisaalta jarrutuksissa ja mutkissa olen saattanu ottaa takaisin... miten Veyronin sais käyttöön?

Tän viikon daily race A:n rata ei jaksa kiinnostaa.. ovaali.. olen nyt koko ajan nyt ollu B puolella.

Ilmeisesti olet saanut nuo autot palkinnoksi? Autoja voi ostaa, myös pelistä saatavalla rahalla. Mene alku-valikon yläreunasta löytyvään ”Brand” osioon, niin löydät sieltä kaikki tarpeelliset autot merkeittäin. Ps. Veiron toimii parhaiten nopeilla radoilla, jos rengaskulumat ei ole käytössä.
 
Joo onnistuin ostamaan veyronin :) no eipä paljon eroa ole huracaniin. Kerran suoralla kyl ohitin jonkun. En ole vielä onnistinut parantamaan pari päivää vanhaa kierrosaikaennätystäni veyronilla. Sain turvaluokituksen takaisin ässään.
 
Katselin youtubesta uuden opetus videon daily race Bn kierroksesta, miten onnistuu ajamaan 1.54 aika.. Näin siinä mulle aika mahottoman asian, jarrutasapainon säätelyä ajon aikana.. siis joka mutkaan oma arvonsa millä jarruttaa! Menee jo liian vaikeeksi. Moniko teistä tekee näin?

Tehdäänkö tätä myös oikeastikin tuolla IRL kilparadoilla?
 
Jarrujen hallinta on tärkeintä, jos haluaa parantaa aikoja. Oikeassa autourheilussa se on ihan perusasioita, mutta auttaa ihan valtavasti myös simuissa, jos osaa tulla oikealla nopeudella kaarteisiin ja säilyttää mahdollisimman paljon nopeutta käännöksen aikana. Jarrut pohjaan taktiikalla ei pääse kovin pitkälle.
 
Katselin youtubesta uuden opetus videon daily race Bn kierroksesta, miten onnistuu ajamaan 1.54 aika.. Näin siinä mulle aika mahottoman asian, jarrutasapainon säätelyä ajon aikana.. siis joka mutkaan oma arvonsa millä jarruttaa! Menee jo liian vaikeeksi. Moniko teistä tekee näin?

Tehdäänkö tätä myös oikeastikin tuolla IRL kilparadoilla?
Paljon tärkeämpää ennen sitä tilannetta että säätää jarrutasapainoa erikseen joka mutkaan on saada tasaisia nopeita kierrosaikoja noin muuten. Ei monet nopeatkaan kuskit säädä jarrutasapainoa jatkuvasti. YouTubesta seuraamistani kanavista ei äkkiä tule mieleen ketään joka olisi kokoajan säätämässä jarruja. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta en muista että Super GT tai vaikka Tidgney säätäisi jarruja jatkuvasti.

@Doctor Pepper sen tuossa kiteyttikin. Nätisti ja rauhassa mutkaan sisään vauhtia mahdollisimman paljon säilyttäen ja mahdollisimman aikaisin mutkan jälkeen takaisin kaasulle, mutta tietysti niin ettei auto puskee tai perä lähde alta. Ei ole helppoa, mutta mutkat ja auton rajat oppii tuntemaan vain ajamalla.
 
Jarrutasapainon säätö ajon aikana auttaa ehkä sitten, kun on jo opetellut radan ulkoa ja haluaa saada viimeisiä sadasosia irti. Aika paljon saa opetella jo sitä ennen kuin sillä on mitään merkitystä tulokselle.
 
Joo, tänään tuli ajettua 400km pelkästään daily race B:ta.. aika hitaasti täs edistyy. Kierrosaika nyt 1.59.200 jotakin sinnepäim ja on ihan uskomatonta et jotkut vetää muutaman sekunnin nopeammin.. aika usein nyt tulee ajettua tasaisesti 2 sek aikoja .

Joo ei siitä tulis mitään jos säätelisin jarruja ajon aikana. Ja G29 rattini säätönuppi ei ole täsmällinen, joka naksusta ei tule muutosta. Joskus joutuu uudestaan pyöräyttää naksun.

Kisoissa vaikeinta taitaa olla ajaa kurviin toisen takana melkein kiinni puskurissa. En oikein tiedä mikä olis parasta. Jos höllään kaasua saadakseni etäisyyttä et näkis paremmin jarrutuspaikan niin takaa ohittavat tosi herkästi, ja jos en höllää niin saatan tönäistä edelläajavaa ulos tai jopa minä yksin lipsahdan ulos.
Jarrujen hallinta on tärkeintä, jos haluaa parantaa aikoja. Oikeassa autourheilussa se on ihan perusasioita, mutta auttaa ihan valtavasti myös simuissa, jos osaa tulla oikealla nopeudella kaarteisiin ja säilyttää mahdollisimman paljon nopeutta käännöksen aikana. Jarrut pohjaan taktiikalla ei pääse kovin pitkälle.
Onkohan tos G29 jarrupolkimen tunto opittavissa? Myönnän kyl et mulla jarruttelu on joko täysillä tai ei mitään. No kyl jossain kohdin jarrutan kevyemmin mutta se on arpomista, ei tuntuman mukaan..
 
Ite pääsin kun äkkiä kokeilin daily B kisaa Veyronilla 1.58.
WW Scirocolla ja Peugeot RCZ kärryillä helposti 1.56. Eli kannattaa kokeilla muillakin, kuin niillä listakärki autoilla.
Niin, ja ajelen padilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Joo, tänään tuli ajettua 400km pelkästään daily race B:ta.. aika hitaasti täs edistyy. Kierrosaika nyt 1.59.200 jotakin sinnepäim ja on ihan uskomatonta et jotkut vetää muutaman sekunnin nopeammin.. aika usein nyt tulee ajettua tasaisesti 2 sek aikoja .

Joo ei siitä tulis mitään jos säätelisin jarruja ajon aikana. Ja G29 rattini säätönuppi ei ole täsmällinen, joka naksusta ei tule muutosta. Joskus joutuu uudestaan pyöräyttää naksun.

Kisoissa vaikeinta taitaa olla ajaa kurviin toisen takana melkein kiinni puskurissa. En oikein tiedä mikä olis parasta. Jos höllään kaasua saadakseni etäisyyttä et näkis paremmin jarrutuspaikan niin takaa ohittavat tosi herkästi, ja jos en höllää niin saatan tönäistä edelläajavaa ulos tai jopa minä yksin lipsahdan ulos.

Onkohan tos G29 jarrupolkimen tunto opittavissa? Myönnän kyl et mulla jarruttelu on joko täysillä tai ei mitään. No kyl jossain kohdin jarrutan kevyemmin mutta se on arpomista, ei tuntuman mukaan..
Veironilla 1:55, yhden naksun laitoin jarrua taakse, ei tarvinnut säätää kesken ajon. Veiron kuitenkin aika haastava saada taittumaan mutkiin.

Jarrun oppii tuntemaan parhaiten vaan ajamalla ja tarkkailemalla poljinvoimaa, sekä kuuntelemalla renkaita. Mallia voi hyvin katsoa Top-10 replaysta.

Ratin napit voi muuten järjestellä GTS:ssä uudelleen. Mulla MFD:ää selataan R2/L2 ja arvoa vaihdan R3/L3. Rullaa en epätarkkuden takia käytä.

Kannattaa kokeilla, myös katto-kameraa, jos kisassa hankaluuksia ajaa ihan toisen perässä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo kattokamera mulla jotenki vie fiiliksen ajamisesta. Käytän puskurikameraa koko ajan, koska siinä on iso taustapeili josta seurata takaatulevia.

Lempparini olis konepeltikamera mut iso harmi ku siinä ei ole taustapeiliä.

Sisäkameraa en käytä ollenkaan, ahdistava paikka ku ei näe kunnolla eteen. No mul on 32 tuumainen telkkari, ehkä tarttis isomman jos haluais sisäkameranäkymällä ajaa.

Mitä kameranäkymää käytätte?

On tuolla kisoissa jotkut tyhmiä, jos niitä ohittaa niin ne tönii kylkeen. Eilen kerran suoralla yks hakkas toistuvasti kylkeeni kun ohitin, vauhtieron pienuuden takia ohitus oli hidasta mut se hakkas kylkeen pitkään ja mulla meni pasmat vähän sekaisin ja jarrutin pikkusen liian aikaisin mutkaan niin tämän ei olis kannattanu jatkaa tönimistä, nyt hänen takakulma osui minun etukulmaan ja se sai hänet spinnaamaan rajusti ja ulos radalta, hehheh. Harmi kun softa ei rekisteröi tällaista tahallista kylkeen hakkaamista suorilla ja jakele penaltyja..
 
Joo kattokamera mulla jotenki vie fiiliksen ajamisesta. Käytän puskurikameraa koko ajan, koska siinä on iso taustapeili josta seurata takaatulevia.

Lempparini olis konepeltikamera mut iso harmi ku siinä ei ole taustapeiliä.

Sisäkameraa en käytä ollenkaan, ahdistava paikka ku ei näe kunnolla eteen. No mul on 32 tuumainen telkkari, ehkä tarttis isomman jos haluais sisäkameranäkymällä ajaa.

Mitä kameranäkymää käytätte?

On tuolla kisoissa jotkut tyhmiä, jos niitä ohittaa niin ne tönii kylkeen. Eilen kerran suoralla yks hakkas toistuvasti kylkeeni kun ohitin, vauhtieron pienuuden takia ohitus oli hidasta mut se hakkas kylkeen pitkään ja mulla meni pasmat vähän sekaisin ja jarrutin pikkusen liian aikaisin mutkaan niin tämän ei olis kannattanu jatkaa tönimistä, nyt hänen takakulma osui minun etukulmaan ja se sai hänet spinnaamaan rajusti ja ulos radalta, hehheh. Harmi kun softa ei rekisteröi tällaista tahallista kylkeen hakkaamista suorilla ja jakele penaltyja..
Konepeltinäkymää tarkoitin. Pitää tutkan näkyvissä, niin ei sitä peiliä tarvii. Ajan yleensä puskurista, tai konepelti-näkymästä. Yksinpelin puolella ohjaamosta, mutta se on yleensä puoli sekkaa hitaampi.
 
Mitä kameranäkymää käytätte?
GT Sportissa aina kattokamera käytössä. Puskurikamerasta ei näe mitään. Auton sisältä ei näe tarpeeksi. Auton takaa kuvatusta kamerakulmasta menee kaikki ajamisen fiilis. Kattokamera on tässä melkein kuin konepeltikamera ja se on hyvä. Näkee radan paremmin ja silti ajamisen fiilis on läsnä.

Nettikarkeloihin mahtuu aina urpoja. Ei auta kuin yrittää välttää kontaktia näiden kanssa. Aina se ei tosin ole mahdollista. Mitä paremmin ja siistimmin ajat, sen parempiin lobbyihin pääset missä on vähemmän törttöilijöitä.
 
Hyvä homma kun nyt tuli tietoa, kiitos. Siis tosiaan kattokamera, sanoin konepeltikameraksi ku näkyi konepeltiä. Ja tutka, en tiennytkään siitä ja löysinkin sen. Nyt täs odottelen seuraavaa kisaa, harjoittelin juuri kattonäkymällä ajamista, meni vähän ajolinjat ja jarrutuspaikat pikkuisen sekaisi . Vaatii sopeutumista. Ja tämä jarru neuvo, kokeilin jarrutella ajatuksella ja kas, sain parannettua kahdella satasella kierrosaikaa.
No niin taas jarruttelemalla parannusta kierrosaikaan nyt 1.58 ja oisko .845. :) .. ja kisassa pääsin neljänneksi. Kattokameran kanssa. Vielä totuttelua tarvii ja tutka toimii hyvin, vielä pitäis tottua silmäilemään sitä. Välillä tulee alaspäin nuolella painettua et näkee taakse . tästä on hyvä jatkaa

Yks juttu täs ärsyttää jos ennen kisaa on hinkkaamas kierrosaikoja niin jos liikaa kanttarin päältä ajaa ja saa penaltya, niin se on sijainnista riippuen välillä kärsittävä seuraavalla kierroksella. Ketä tämmönen kiinnostaa?
Jos mokaa niin otetaan aikaa pois siltä kierrokselta jotta vois yrittää seuraavalla kierroksella puhtaasti..
 
Viimeksi muokattu:
Tää päivä on menny jarruja kuunnellessa ja jarrutustapoja kokeilemalla. Nyt päässy 1.57 puolelle ja ratingissa C luokkaan juuri äsken. Ja saman tien ensimmäiseen kisaan C luokkalaisena katsomaan, onko siellä meno kohteliaampaa. Ei tällä kertaa näyttänyt siltä, heti ensimmäisen puolen kierroksen aikana mua tönittiin urakalla ja putosin viimeiseksi. Sit viimeisellä kierroksella ohitin jonkun joka lopulta ohitti minut tönien ikävästi.. höh?
 
Mitkä on teidän lempiratoja ? Mulla yleensä suzuka ja autodrome lago maggio. Tällä viikolla daily race Bssa ihastuin Interlagos rataan, paljon toimintaa ja rytmiä.. monzasta en tykkää ku on niin paljon suoria ja silti vaikea oppia ajamaan hyviä aikoja. Interlagos paljon helpompi..

Miltä renkaiden pitää kuulostaa kun ajaa hyvää kierrosaikaa? Kuulovammaisena on vähän vaikeampi oppia mutta saan renkaat hyvin kuuluviin kun asetuksesta laitan rengasäänet täysille ja muut pienemmälle. Ja tarpeeksi volyymia telkkariin.
Pitääkö pyrkiä ajamaan/jarruttamaan renkaat mahdollisimman hiljaisina vai pitää tietty vingahtelutaso ja vältellä kovia ulinoita?
 
Mitkä on teidän lempiratoja ? Mulla yleensä suzuka ja autodrome lago maggio. Tällä viikolla daily race Bssa ihastuin Interlagos rataan, paljon toimintaa ja rytmiä.. monzasta en tykkää ku on niin paljon suoria ja silti vaikea oppia ajamaan hyviä aikoja. Interlagos paljon helpompi..

Miltä renkaiden pitää kuulostaa kun ajaa hyvää kierrosaikaa? Kuulovammaisena on vähän vaikeampi oppia mutta saan renkaat hyvin kuuluviin kun asetuksesta laitan rengasäänet täysille ja muut pienemmälle. Ja tarpeeksi volyymia telkkariin.
Pitääkö pyrkiä ajamaan/jarruttamaan renkaat mahdollisimman hiljaisina vai pitää tietty vingahtelutaso ja vältellä kovia ulinoita?
Välttää sitä kovinta ulinaa. Jarruttamisessa helpoin huomata sopiva voima, kun tiputtaa harjoitellessa abs:n weakille, tai kokonaan pois.

Ittellä lemppareita oli pitkään, myös Intrerlagos ja Suzuka. Tietysti pitkä Nyrre on loistava rata. Nykyään ei ole oikeen suosikkirataa, loppupeleissä kaikki radat hyviä, kun oppii ne kunnolla ja sopivalla autolla inhokeista tulee uusia lemppareita.
 
Minusta hauskimpia autoja on KTM X-BOW , niin sladiherkkä ja hauskalla tavalla vaatii varovaista ajamista jos haluaa parantaa kierrosaikoja. Olis hauska jos olis luokka jossa kaikilla sama KTM auto ja vedetään kisaa..
 
Eilen ku tuli pelattua daily race B siinä sadekelin kisaa, tallensin replayn ku kiinnosti katsoa tarkemmin erästä kuskia joka onnistui tekemään monta ohitusta peräkkäin. Sit kun siinä yhdessä ryppäässä kolistelivat kurviin niin tämän ohittelijakaverin nimi katosi sijoitusinfo taulusta ja ihmettelin et tää kaveri ajelee tos vieläkin, mut leijuva nimikyltti on poissa. Toisestaki autosta puuttui nimikyltti ja ajelut jatkuu vaan.. mitä tos oikein tapahtuu ja miks?
 
Eilen ku tuli pelattua daily race B siinä sadekelin kisaa, tallensin replayn ku kiinnosti katsoa tarkemmin erästä kuskia joka onnistui tekemään monta ohitusta peräkkäin. Sit kun siinä yhdessä ryppäässä kolistelivat kurviin niin tämän ohittelijakaverin nimi katosi sijoitusinfo taulusta ja ihmettelin et tää kaveri ajelee tos vieläkin, mut leijuva nimikyltti on poissa. Toisestaki autosta puuttui nimikyltti ja ajelut jatkuu vaan.. mitä tos oikein tapahtuu ja miks?
Joku yhteyshäiriö? Tai grafiikkabugi?

Onlinekisoissa voi välillä tapahtua juuri kaikkea tuollaista kummallista. Pääasia on ettei tapahdu kovinkaan usein, eikä mielellään joka kisassa. Ei ole ihan yksi kerta, kun itselläkin on ollut tyhjästä ilmestyviä autoja tai pomppivia formuloita onlinekisoissa. :)
 
Veironilla 1:55, yhden naksun laitoin jarrua taakse, ei tarvinnut säätää kesken ajon. Veiron kuitenkin aika haastava saada taittumaan mutkiin.

Jarrun oppii tuntemaan parhaiten vaan ajamalla ja tarkkailemalla poljinvoimaa, sekä kuuntelemalla renkaita. Mallia voi hyvin katsoa Top-10 replaysta.

Ratin napit voi muuten järjestellä GTS:ssä uudelleen. Mulla MFD:ää selataan R2/L2 ja arvoa vaihdan R3/L3. Rullaa en epätarkkuden takia käytä.

Kannattaa kokeilla, myös katto-kameraa, jos kisassa hankaluuksia ajaa ihan toisen perässä.
Katto kamera :eek: :eek: :eek:
 
Ylös Bottom