Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Grand Theft Auto VI

Vanhat GTA pelit olivat tuosta hauskoja, kun niissä pystyi sekoilemaan sekä "rikkomaan" peliä. Pystyi kehittämään kaikkea omaa kivaa, jos vain löytyi luovuutta.

GTA V kohdalla se ei enää ollut niin helppoa (kyllä se toki onnistuu) ja lähinnä vain itse sitten harrastin sitä "ragdoll" hyppimistä joka paikasta. Muuten tuli pelattua enemmän realistisemmin ja immersion kautta.

GTA 4:ssa oli se pikkuinen leikkipuisto jossa se keinu bugasi niin että kun ajoit auton keulan siihen keinun metallitolppaan ja painoit vaan kaasua niin jossain vaiheessa auto kimposi taivaalle ja saattoi lentää ties kuinka pitkälle. Olihan se hauskaa kun onlinessa oli pitkä jono pelaajia odottamassa omaa vuoroaan.

Ei kuitenkaan ole kyse mistään änäristä johon tulee vuosipäivitys. Tätä on jonkun aikaa tehty. Tottakai GTA on GTA mutta mitäpä sitä toimivia asioita muuttamaan. Ei muutkaan pelisarjat muuta toimivia juttuja, yleensä. Poikkeuksia toki on valitettavasti.
Jep oon samaa mieltä, ei mukaan mielestä toimivaa ideaa kannattaa suuremmin muuttaa. Hain tässä lähinnä vaan sitä että GTA saa olla sitä samaa mutta muilta pelisarjoilta odotetaan paljon enemmän, mutta varmasti se johtuu osin just tosta koska GTA .
Et ilmeisesti koskaan pelannu gta:ta? Ei ole nimittäin toista pelisarja, joka muuttuisi osien välillä yhtä paljon
Jos lukisit viestit kokonaan nii siellä kyllä lukee että olen pelannut GTA sarjan pelejä joitain enempi ja joitain vähempi

Jep oon samaa mieltä, ei mukaan mielestä toimivaa ideaa kannattaa suuremmin muuttaa. Hain tässä lähinnä vaan sitä että GTA saa olla sitä samaa mutta muilta pelisarjoilta odotetaan paljon enemmän, mutta varmasti se johtuu osin just tosta koska GTA .

Jos lukisit viestit kokonaan nii siellä kyllä lukee että olen pelannut GTA sarjan pelejä joitain enempi ja joitain vähempi
Kaikki pelisarjat voi yksinkertaistaa noin typerästi jos haluaa ja sanoa, ettei ne ole kuin pieniä muutoksia.

R* on tehnyt pelkästään loistavia pelejä minun ja muiden tätä kuumeisesti odottavien mielestä eli ihan perusteltu on uskoa, että seuraavakin peli tulee olemaan loistava vaikkei siitä vielä olla mitään pelikuvaa nähtykkään. Mutta kukaan ei ole missään kohtaa väittänyt pelaamatta, että tämä on ”uskomaton pelikokemus”. Ihan puhdasta sanojen vääristelyä, tahallista väärinymmärtämistä ja riidanhaastoa.
Ei kukaan tietysti olekaan väittänyt että olisi uskomaton pelikokemus mutta kovin moni tuntuu odottavan pelkästään sitä. Ja se oli minun tulkintani mukaan kirjoittajan pointti eikä kirjaimellinen ajatus siitä että porukka kokisi sen olevan sitä jo etukäteen ja pelaamatta. Toki itsekin ymmärrän miksi näin ajatellaan mutta ymmärrän myös toisen näkökulman asiaan.

Tämä keskustelu siitä mikä tekee GTA:sta tai R* peleistä yleensäkkin loistavia on käyty jo niin moneen kertaan sinunkin kanssasi, että en jaksa sille tielle enään lähteä. Ehkä kannattaa vain hyväksyä se, että itselle ne asiat, mitkä näistä monelle niin loistavia tekee, ei tuo samanlaista efektiä ja mennä eteenpäin. Mutta hämmästyttävää on jos ei aidosti osaa tiedostaa mistä se maine ja kehut tulee vaikkei niitä itse koekkaan merkityksellisiksi.
Johan minä taisin kirjoittaa että GTA nimenomaan OLI joskus jotain ihmeellistä mutta en ole enää vähään aikaan ymmärtänyt miksi se on muka niin paljon parempi kuin muut pelit tms. En myöskään ole väheksynyt sen ansioita mutta ne ansiot on minusta nimenomaan menneessä muodossa.

Siitä vaikka loppuun AI:n vastaus kysymykseen mikä sarjasta tekee niin loistavan:
Tekoälykin näköjään käyttää mennyttä aikamuotoa: "Kun GTA-pelit ilmestyivät, ne tarjosivat pelaajille valtavan vapauden."

Sen listauksistakaan en mitään sellaista hoksaa, mikä GTA:n nostaisi muiden pelien ohi. "Elävä maailma" taas on ainakin itselleni GTA:ssa ollut aika näkymätön siinä missä RDR:ssä sen on paremmin huomannutkin. Miten vaikka GTA:ssa näkyy hahmojen rytmit ja miten ne tekevät pelistä käytännön tasolla paremman? Yhä noista jutuista kovin monet on sellaisia, ettei ne tuo käytännössä pelaamiseen mitään mutta on oikeasti hienoja juttuja kun ne myöhemmin tajuaa jostain Youtube-videon listauksesta.

Itselleni enemmän toki merkitsee se että peliä on hauska pelata ja sen perusmekaniikat on viihdyttäviä. GTA:ssa asiat on lähinnä ok-tasolla mutta mikään ei ole sellaista miten hyvältä vaikka joku Dishonoredin pelaaminen ylipäänsä, Arkhamin/Indyn/007 First Lightin taistelu tai vaikka Destinyn tai Halon pelkkä hahmon liikkuminen tuntuu. GTA:ssa on paljon tekemistä mutta mikään ei ainakaan itselle ole sellaista että ajattelisin että "onpa tässä mahtavasti toteutettu ampuminen". Monipuolisuutta siis on mutta meikäläiselle jotenkin liian "keskivertoa" kaikki tekemisen gameplay ja se on itselle yleensä se ykkönen - ellei nyt tarkoituksella hae jotain tarinallista teosta tms.

---

Toki jos etsii nimenomaan peliä, joka tarjoaa saman kuin GTA, niin ei sille taida vaihtoehtoa olla. Itse vain en henkilökohtaisesti koe pelisarjaa nykyään mitenkään erityisenä teoksena. Voisin jopa haluta tykätä enemmän mutta aina tympii se, ettei sitä oikeastaan ole kauhean tyydyttävä pelata. Jos jotain plussaakin loppuun, niin ajamista olen pitänyt GTA-peleissä usein hyvänä.

Itselleni enemmän toki merkitsee se että peliä on hauska pelata ja sen perusmekaniikat on viihdyttäviä.

Monipuolisuutta siis on mutta meikäläiselle jotenkin liian "keskivertoa" kaikki tekemisen gameplay ja se on itselle yleensä se ykkönen
Nämä kaksi lausetta kiteyttää aika hyvin sen ongelman, mikä itselläni on näissä nyky GTA:ssa.

Odotan joka tapauksessa peliä suurella mielenkiinnolla ja jos ovat saaneet korjattua itselle suurimmat ongelmat niin sieltä voi tulla ihan oikeasti kova peli. Jotenkin jopa uskon niin, mutta sellaisella terveellä skeptisyydellä.

Jos pelaaminen on hauskaa niin silloin katsoo läpi sormien sellaisia asioita kuin heikompi tarina/hahmot, droppaileva fps, bugit yms. Jos puolestaan pelaaminen ei ole riittävän viihdyttävää niin muut ongelmat alkavat äkkiä vain korostumaan.

Noh, kertoohan jo pelkästään tämä ketju jo jotain kun viestejä on kertynyt 52 sivun verran vaikka ollaan nähty vasta pari teaseria ja kuplat olut pulloissa aiheuttaa suurempaa huomiota kun joku jymymenestys ei saa edes 7 vuotta julkasun jälkeen näin montaa sivua keskustelua aikaan. :D ;) Toki suurin osa tästä on ihan sitä liirumlaarum jaarittelua eikä itse pelistä puhumista, mutta keskustelua kuitenkin pelin ympärillä. Nämä viestit sitten tulee vanhenee huonosti kun lukee näitä kun GTA6 on julkastu tai julkasusta vaikka 6kk.

Ylös Bottom