Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Gaff
Hohhoijaa....kaikki ei oo pikkurikollisii, jotka menee sieltä mistä aita on matalin. Älä ota mallia tosta pelistä.
Hohhoijaa sinulle. Jotenkaan en tunne itseäni pikkurikolliseksi kuunnellessani musiikkia tietokoneeseen kytketyistä kaiuttimista TV:n kaiuttimien sijaan. Eri asia olisi jos jakaisin musiikkia eteenpäin.
Miettisit vähän poika hyvä. onko se niin hienoa kun on omalla koneella poltettu, tarjoustalosta ostetulle cd:lle tallennettu kokoelma levy....Ei se ihan sama asia oo kun alkuperänen cd jossa on laadukkaat 4väri painatukset kannessa ja levyssä. Pyydä vaikka että äiti ostaa sen levyn sulle joululahjaksi niin tulee paljon parempi mieli ittellekkin.
moni haluaa maksaa tuotteesta sille jolle kuuluukin ja joka sen levyn on valmistanut. Ei ne ihan ilmaiseksi niiden biisien oikeuksia oo saanut.
No itseasiassa menin ostamaan kyseisen pelin juuri musiikkien takia. Ja noi neljä soundtrackia, jotka halusin olisivat maksaneet enemmän kuin itse peli. Äiti ei ole levyjä minulle ostellut viimeiseen 10 vuoteen, sen takia oma lompakkoni äänesti tuossa asiassa. Sainpahan mukaan kolme muutakin "soundtrackia" ja vieläpä pelin, jota voin pelailla jouluna kun on aikaa.
Oman moraalini mukaan katson maksaneeni peliä ostaessa myös oikeudesta kuunnella musiikkeja. Eiköhän osa maksamastani hinnasta mennyt myös alkuperäisille artisteille. En ole lisenssiehtoja lukenut, mutta varmaankin siellä kielletään ohjelmiston osien "rippaus". Sitten voikin miettiä, että mitäs jos kuuntelen biisejä suoraan DVD:ltä PC:lläni sen sijaan että ensiksi rippaan ne kovalevylle. Joka tapauksessa tulos on se, että kuulen musiikkia sieltä mistä haluan (eli kunnon kaiuttimista surkeiden TV-kaiuttimien sijaan).
Ei, mutta minä haluan kuunnella laadullisesti hyvää musiikkia. Laatua vaadin sekä sävellystyössä että äänenlaadussa. Olen muutaman kerran kopioinut musiikkia optista piuhaa pitkin MD:lle pleikan peleistä ja kaikissa laatu on ollut hieman heikohkoa ja äänentaso ei ole ollut paras mahdollinen.
Niin minäkin. Äänenlaatu ei kärsi tippaakaan kun kopioin musiikin suoraan DVD:ltä, DVD-asemaa käyttäen, koska ääni ei missään vaiheessa vaihda formaattia.
Sitäpaitsi, jos kerran kansivihko & painatukset eivät merkkaisi kuluttajille mitään, niitä tuskin olisi yhdelläkään levyllä. Hyvin tehdyt kannet maksavat helvetisti eikä niitä huvikseen laiteta.
Hieno kansi myy. Mutta siinä vaiheessa kun kotelo on kotona hyllyssä, sillä ei oikeastaan ole mitään väliä millainen kansi siinä on. Tietysti jos nuo soundtrackit sisältäisivät paljon extraa, musiikkia, krääsää jne, niin olisin sellaisen voinutkin ostaa. Mutta kun biisien nimet ja esittäjätkin näkee ohjekirjasta, niin mitä iloa siitä kaupasta ostetusta soundtrackista sitten loppujenlopuksi on?
Ja loppuun voisi sanoa, että olen itsekin piratismia vastaan. Periaatteena on, että ainakin ne pelit ja levyt ostan, joista pidän. Mutta jos kuluttajaa estetään vaihtamasta ostamansa musiikin formaattia yhdestä toiseen, niin silloin mennään liian pitkälle (esim osta kopiosuojattu CD kaupasta ja totea ettei musiikkia saakaan siirrettyä mp3-soittimeen).