Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Halo 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Corca
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Halo 3

UNSC Spartan
Earn your Sergeant rating to be recognized as a true Spartan (Online).

Mielestäni olen kersantti ja Total EXP on 23, mutta saavutusta ei vaan ole tullut. Mikähän lie..

Bungie on vissiin tietoinen ongelmasta:

Q: I should have the Spartan Officer Achievement but it did not unlock for me. What gives?

A: The Spartan Officer Achievement used to require a GLOBAL ranking of Lieutenant (not to be confused with the new Lightswitch achievement which is earned by obtaining a rating of Lieutenant in a single playlist). We are aware of some problems with people disconnecting/powering down too soon after they finished the game that earns them the achievement. The problem is that the actual results of the game and awarding of the EXP happens on the back-end and is arbitrated by the LIVE service. If you disconnect before that completes, you wont actually get credit.

The good news is that now the Spartan Officer, UNSC Spartan and Graduate achievements are all tied to the new per-playlist rating. So if you have already surpassed those milestones on a global level but never earned them, you can do it again by earning the appropriate EXP level in a specific playlist. However, the pin that shows up in your Service Record is still tied to a global rating. So you can unlock the achievements by earning EXP in a playlist but you wont get the pin unless you satisfy the original global criteria. Whew. Got all that?

Eli yritä tienata kersantin natsat jossain tietyssa playlistissä.

TheGamen täytyy vastaavasti tienata luutnantin natsat jossain tietyssä playlistissä.

Ajattelin että Makon jälkeen ei löytyisi mistään pelistä yhtä paskaa ajotuntumaa ja ajettavuutta, mutta olin väärässä. Halo 3:n autoilla/ajoneuvoilla ajaminen on kyllä niin p:stä etten viitsi edes avautua täysillä. Varsinkin pelin viimeisessä tehtävässä, hohhoijakkaa. Vielä kun pitää näitä "check point"-pelejä olla tämän, niin voi elämän kevät.

Peli itsessään muuten olisi "ihan kiva", mutta nuo ajelut kyllä saavat v-käyrän todella korkeaksi ja tämän takia ei kyllä varmasti tule enää pelattua peliä uudestaan läpi.

Eli ajaminen v*tuttaa? Niin muakin aluksi mutta kun kerran kaksi ajoi niin se on paras ajoneuvojen ohjaustapa ikinä. En tahdo loukata enkä mitään mutta et vain taida osata? Kannattaa harjoitella muutaman kerran ja tulla sitten kertomaan uudestaan miltä sitten tuntuu.

Tänään on taas tullu reilusti pelattua Haloa verkossa ja kyllä se vaan kovasti jaksaa viihdyttää. Melko vaihtelevaa ollut nyt toi oman pelin taso, mutta ehkä se tästä. Ja mitä tuohon ajoneuvoilla ajoon tulee, niin sehän on ihan mahtavasti toteutettu. Hogit ja mongooset pysyy tosi hyvin lapasessa, kunhan ajotyylin omaksuu. Tänään olin muutamassa territories matsissa tehokas hogigunneri ja se oli hubaa, kun oli hyvä kuski.

Olen tosiaan ite verrattain uusi Halo kolmosen maailmassa. Eli tuossa joulukuun alussa vasta pelasin peliä ensimmäisen kerran ja on ollu nastaa huomata, että siellä näkyy suomalaisiakin silloin tällöin pelaamassa.

Tästä vois melkein vielä muutamat matsit mennä ottamaan!

Hei kaikille!

Tämä postini/kysymykseni? liittyy Halo 3:n lisäksi Halo ilmiöön.

Noin 1 vuosi sitten olin yksi niistä, jotka omistivat Halo 1,2,3 pelit. Minun Ikean kirjahyllyssäni kunnia paikalla komeili myös Spartan 117 Halo kypärä. Oli strategia opasta ja halo figuureja, sitten iski lama, siis henk. koht. sellainen ja jouduin pakon edessä luopumaan kaikesta Haloon liittyvästä. No sentään Halo Legendary Edition pahvilaatikko komeilee vielä hyllyssä Pelaajalehtiä täynnä aina 1 numerosta saakka.

Niin maailma menee eteenpäin ja muistot tulvivat mieleen. Mitä jos hankkisin tänä vuonna kaiken menettämäni takaisin. Helposti - money, money, money, mutta sitten mieleeni juolahti synkkä ajatus koko Halo ilmiöstä.

"Annan lyhyen esimerkin toisesta pelisarjasta."

Olen pelannut PES-sarjaa jotakuinkin 10 vuotta, minulla on käytännössä kaikkea siihen ilmiöön liittyvää. Sitten tuli PS3 ja sarja kuoli 2 surkean ja järkyttävän pelin myötä. Fanit antoivat 10 vuotta ja lopulta kaikki oli "ohi".

'Tapaus Halo'

Uskallan väittää Halon jo kokevan tai tuleman kokemaan jotain hyvin vastaavaa kuin pes-sarja. Okei uusia halo pelejä tulossa ehkä elokuvakin joskus? Mutta miten Halo 4 ja koko ilmiön jatko. Miksi ostan kaiken takaisin ja kun olen taas koukussa ja rakastunut siihen kaikkeen, niin jatkoa ei tule ei tehdä, vaikka sarjan takana seisoisi 10-20milj fania? Olen luultavasti taas väärässä, mutta eikö Bungie jättänyt Halo sarjan ja tekee nyt uutta peliä/pelisarjaa. Onko halo unohdettu vai onko vuorossa 5-10 vuoden odotus.....

Totuuden nimissä on sanottava kun pelaan COD, Battlefield, Killzone, Gears of War tai muita FPS-peli sarjoja, niin vain ne persoonallisimmat pelit jäävät mieleen ja synnyttävät todellisen intohimon, pelit joita voi pelata vuosia kyllästymättä. Kuuntelinkin juuri Halo 3 Soundtrackia siis youtuben kautta ja täytyy sanoa, niin kauniita ovat muistot nuo..

no joo.. Oletteko sitä mieltä, että Halo 4 peliä ei koskaan tule tai, että ilmiö Halo katoaisi 3 vuodessa?

kiitän.

Halo 3: ODST:n jälkeen ei välttämättä nähdä FPS-Haloja. Siitä voidaan kuitenkin olla melko varmoja, että ei Microsoft jätä hyvin tuottavaa Halo-lehmää lypsämättä. Halo Wars, mahdollinen elokuva, Peter Jacksonin projekti (mitähän tällekin kuuluu). Varmasti saamme jatkossakin nauttia Halosta tavalla tai toisella. Onhan Halo-universumissa vielä niin paljon kerrottavaa.

Jaa... lopulta tuli leipäännyttyä tähän. Toiseksi viimeisessä kentässä, jossa mennään peräsuolta muistuttavassa putkessa ja vastaan tulee aliensklooneja, niin että heikompaa hirvittää. Sitten vielä checkpoint on ennen tuskaista 20 minuutin kovaa vääntöä, jossa kuolee lopulta sitten anuksesta olevaan kenttäsuunnitteluun.
7 ekaa kenttää oli rautaista avaruussotaa avoimissa ympäristöissä, mutta miksi tuo loppupuoli piti pilata noin?
Näin ne pelit jää kesken, tulee vaan joku idiotismi tai tahallinen gamestopper, niin ei nykyisellä vapaa-ajan määrällä ole motivaatiota veivata jotain kohtaa, joka on lähinnä tehty pelaajan mielenterveyden järkyttämiseksi. :D

Jaa... lopulta tuli leipäännyttyä tähän. Toiseksi viimeisessä kentässä, jossa mennään peräsuolta muistuttavassa putkessa ja vastaan tulee aliensklooneja, niin että heikompaa hirvittää. Sitten vielä checkpoint on ennen tuskaista 20 minuutin kovaa vääntöä, jossa kuolee lopulta sitten anuksesta olevaan kenttäsuunnitteluun.
7 ekaa kenttää oli rautaista avaruussotaa avoimissa ympäristöissä, mutta miksi tuo loppupuoli piti pilata noin?
Näin ne pelit jää kesken, tulee vaan joku idiotismi tai tahallinen gamestopper, niin ei nykyisellä vapaa-ajan määrällä ole motivaatiota veivata jotain kohtaa, joka on lähinnä tehty pelaajan mielenterveyden järkyttämiseksi. :D

My thoughts exactly. Olen aika uusi Halo-pelaaja, en ennen kolmatta osaa ole pelannut kuin ensimmäistä osaa joskus muinoin PC:llä. Aloin jo lämpenemään Halon räiskintämeiningille ja maailmalle, ja sitten pamahdin juuri tuohon kenttään. Siellä se viimeisin tallennus vieläkin on, ja onkin siksi jäänyt vähän vähemmälle halonhakkuu. Onneksi nettipeli sentään on rautaa :)

Kolme frendiä vaan mukaan, niin suoli tyhjenee alta aikayksikön.

Ihan lyhyesti vain;

Ei se Halo minnekään kuole. Vaikka joskus taistelu viimein taukoaisi, muistot ovat ikuisia. Ja vuosien päästä ne aarteet, joiden hankkimista nyt pohdit, ovat korvaamattomia -- eikä vähiten sinulle itsellesi.

Totesit sen oikeastaan jo omassa viestissäsi; pelejä tulee ja menee, mutta Halo pysyy. Ote saattaa joskus kirvota, ja heikkoina hetkinä tulee hävitettyä tavaraa. Sitä katuu jälkeenpäin, mutta hei, se on luonnollista. Kaikki tekevät virheitä, mutta ketkä ovat kyvykkäitä korjaamaan ne?

---

Kissani kosautti viime viikolla oman Mark IV Mjolnir -kypärän; pudotti hyllyltä ja lippa säpäleiksi. Paha juttu, mutta ilmeisesti kisu koitti laittaa sitä päähän. Ymmärtäähän sen. :)

Nyt pitää lähteä samaan metsästykseen kuin joskus ennenkin; mistä saisin tuon Legendary-editionin. Ei ole enää niin helppoa kuin vuosia takaperin.

Kolme frendiä vaan mukaan, niin suoli tyhjenee alta aikayksikön.
Olen luopunut Liven maksamisesta, kun tuo nettipelaaminen ei vaan niin nappaa. Joskus kerran vuodessa tulee Deathmatch fiilikset, niin liian hapokasta maksaa siitä lystistä 40 vuodessa. Ja eipä se lohduta, että samaan kohtaan päästäksesi co-op tarinassa joutuisit veivaamaan alun 7 kenttää uudestaan alusta asti? Mielestäni kun tuota ei voi jatkaa co-oppina fiksusti yksinpelin savesta.

Peli kyllä siis oli täyttä timanttia tuohon asti. Tai no 7 kentän tupla-Scarabbeihin asti. Siihen olisi ollut hyvä lopettaa peli. Jäänyt hyvä mieli ja rauha maahan.

Se on nykyisin harva FPS, joka imaisee mukaan. Tämä oli sellainen.

Eli ajaminen v*tuttaa? Kannattaa harjoitella muutaman kerran ja tulla sitten kertomaan uudestaan miltä sitten tuntuu.

Pitkästä aikaa tulin lukemaan näitä Halokeskusteluja ja tähän ajamiseen haluan puuttua. Halo 3:n autolla ajaminen ei oikeasti ole enää lähellekkään yhtä kivaa kuin mitä se oli ensimmäisessä osassa. Auto menee selvästi hiljempaa, ja minusta oli ihan ok kun auto ei voinut hajota :) Warthogin hidastamisen syynähän taisi olla tuo mönkijän mukaan tulo?

(Käyttäjä ei ole mikään suurin Halojen ystävä, vaikka onkin vetänyt jokaisen osan läpi, CE:n useita kertoja. Käyttäjällä ei ole Live Goldia ja kavereiden aloittaessaan Counter Striken ja siihen liittyvät lanit, on Halon moninpelikokemukset vähentyneet huomattavasti ykkösosan ajoista, valitettavasti.)

Mielestäni kun tuota ei voi jatkaa co-oppina fiksusti yksinpelin savesta.
[...]
Se on nykyisin harva FPS, joka imaisee mukaan. Tämä oli sellainen.

Voi sitä jatkaa suoraan Cortana(Suoli)-kentästä Halo on fiksu peli. :)

Ja iskepä 48h trial-koodi (jos ei löydy, osta 1-2e KFIN-kauppapaikalta) sisään, niin vältyt sikahinnoilta. Halo on läpäisyn arvoinen.

Onkos joku asentanut tän kovolle ? Kiinnostais vaan, että onko ne latausajat paljonkin pidempiä, kun mielummin itse asentaisin kovolle hiljaisen aseman takia..

Onkos siitä viellä tietoa, että tuleeko toi nykyinen karttapaketti ilmaiseksi, kun uusi pamahtaa marketplacelle ?

Onkos joku asentanut tän kovolle ? Kiinnostais vaan, että onko ne latausajat paljonkin pidempiä, kun mielummin itse asentaisin kovolle hiljaisen aseman takia..

En ole itse asentanut mutta interneetsistä luin, että jopa latausajat saattavt pidentyä jopa kymmenellä seknnilla.

Onkos siitä viellä tietoa, että tuleeko toi nykyinen karttapaketti ilmaiseksi, kun uusi pamahtaa marketplacelle ?

No jos jo Halo 2:ssa alkanut meininki jatkuu niin kyllä, edellinen karttapaketti muuttuu ilmaiseksi kun uusi pamahtaa Marketplacelle. Tietenkään Bungie Ja Microsoft ei sitä kerro, etteivät asiakkaat jättäisi karttapakettia ostamatta ja odottaisivat sen muuttumista ilmaiseksi.

Voi sitä jatkaa suoraan Cortana(Suoli)-kentästä Halo on fiksu peli. :)

Ja iskepä 48h trial-koodi (jos ei löydy, osta 1-2e KFIN-kauppapaikalta) sisään, niin vältyt sikahinnoilta. Halo on läpäisyn arvoinen.
Niin ja jäisi saamatta pelin läpäisystä saatava achievement. Tämä on käsittääkseni sellainen, että peli on pelattava alusta loppuun kampanjassa tahi siis co-oppina, mutta jokatapauksessa alusta asti samoilla settingseillä. Eli mission selectistä näpit pidettävä irti jos sen haluaa.

48h trial? Olen tuota pelannut viikonloppuisin nyt kuukauden ajan. Ei siinä paljoa 48h triali lämmittäs. Voisi myös peliseuraa siepata kieltämättä verkkainen tahti näiden kanssa. Yleensäkin kun pelaaminen on "aikaa olisi ehkä pelata tänään, muttei ole varma eikä tiedä milloin mahdollisesti on seuraava kerta", niin siinä ei ole halua/mieltä haalia peliseuraa ja sitten ei olekaan pelaamassa.

Tämä peli saa tänään mitä se LBP:n kanssa ansaitseekin, vaihtoon menon pelikauppaan. :D

Tuosta kovoasennuksesta. Kun itse aloitin pelin vasta NXE päivityksen jälkeen, niin ekan kertaa pelin ladatessa tulee ISO ilmoitus, että älä asenna Halo 3:a kiintolevylle, kiitos.

EDIT: Ilmeisesti se sittenkin onnistuu myös sekaisin co-oppina ja tuolta Mission Selection kautta ja silti saa pelin läpäisystä achin. :o Nooh, aika aikaansa kutakin ja eikun uusia pelejä kohti.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Tuosta kovoasennuksesta. Kun itse aloitin pelin vasta NXE päivityksen jälkeen, niin ekan kertaa pelin ladatessa tulee ISO ilmoitus, että älä asenna Halo 3:a kiintolevylle, kiitos.

Joo, se johtuu juuri tuosta latausaikojen pidentymisestä. Jos moninpelissä yhdelläkin on peli kovalevyllä, joutuvat muutkin tietenkin odottaamaan kauemmin.

no joo.. Oletteko sitä mieltä, että Halo 4 peliä ei koskaan tule tai, että ilmiö Halo katoaisi 3 vuodessa?
Itse jaksan vakaasti uskoa, että Bungie palaa Halo-sarjan pariin ennemmin tai myöhemmin. Tätä perustelen itselleni lähinnä sillä, että nykyisen trilogian pelit ovat riipaisseet vasta aivan naurettavan pienen osan pintaa Haloversumista. Kun Bungien miehet ovat nyt vuosia valvoneet universumin kehitystä kirjojen ja muiden projektien kautta, niin uskon että heillä on vielä pakostikin nälkää tarttua aiheen pariin uudelleen. Luultavasti eri perspektiivistä, ehkä kokonaan toisenlaisen pelin kautta.

"Halo" nimenä ei tule häviämään mihinkään, sillä Halo Warsin menestyksestä riippuen erilaisia Halo-pelejä tullaan kyllä näkemään. Jotenkin kuitenkin pelkään, että nämä tulevat olemaan varsin pinnallisia Halo-kokemuksia ja todellinen jatko-osa antaa odottaa itseään, kunnes mestarit jälleen tarttuvat siveltimeen. Tämä jää kuitenkin nähtäväksi ja ihan viihdyttäviä pelejä tulevat Halo-pelit ovat varmasti kaikki.

Mites ois Mass Effectin kaltainen Halo WRPG tai Infinity Wardin värkkäämä ODST:t vs. Inserructionistit kovapanos-mättö? ;)

Miten mul kui menin halossa 3:ssa pelaa nettiin ni ku otin matchmaking ni se etti pelei ni sielt tuli mul aina vaa 4 pelaajan pelei ja haluisin isompiin peleihin ja en muutenkaa saanu liityttyy johonki pelii mis on mappi minkä haluun jne.

Kiitos paljon!

NoniinNo.. Juu.. kyllä tämä elämä on ihmeellistä eli Halo saaga ei ole näkemässä Pes-sarjan kaltaista kuolemaa.

Halo Wars: Strategiapeli, ainoa hyvä asia siinä on, että se on Haloon liittyvä.. Civiä olen pelannut konsoleilla, mutta uskon, että 3-D Maailmat ovat tämän päivän juttu.

Halo ODTS: Hmm.. Tämä onkin jännittävämpi tapaus.. luultavasti se laajentaa Halo maailman tajuntaa, mutta Master Chief Spartan 117 sotilaalla ei siinä pelata. Ehkä tämä onkin tätä uutta suuntaa. Mihin Halo saaga jatkuu.

Peter Jackson:

a. Eikö ole ollut puhetta, että hän olisi jollain tavalla mukana jossain Halo peli projektissa..

b. Halo elokuva. Suurena elokuva fanina (n.650 DVD:tä) olen tietoinen, että Peter miehineen olisi tehnyt joitain alustavia suunnitelmia Halo elokuvan suhteen, mutta kaikki on kai vielä auki.

Sitten yhtenä tärkeänä pointtina tosiaan tuo Halo universumin markkina-arvo ja ennenkaikkea oheistuotteet. Luin jonkun haastattelun vuodelta 2006, jossa Bungien pojat kertoivat haluavansa lopettaa Trilogian kunnioittavasti ja tyylillä.

Halo
Halo 2
Halo 3

Kaikki hienoja kokemuksia omine H-Hetkineen. En salli, että kakkos-osa oli floppi joidenkin hullujen mielestä. Muuan MGS 2 sai muinoin saman "Media-kohtalon". Minulle juuri tuo osa oli uskomaton kokemus niihin aikoihin.

Listaan lyhyesti tärkeitä pelikokemuksiani tähän, jotta ymmärrätte missä Halot ovat omassa hierargiassani:

PES-Sarja 1-8 (PS2)
Halo 1,2,3
GTA 3 ja Vice City

Sitten esim. MGS 2, GT3 ja Hitman-sarja.

En jatka sen enempää, mutta tosiaankin ensimmäinen HALO teki lähtemättömän vaikutuksen. Kenttää nimeltä 'HALO' muistelen sellaisella kunnioituksella - että pidän sitä vielä tänäkin päivänä parhaana FPS-yksinpelikampanja Kenttänä kautta-aikojen. Muistanette, kuinka sukkula tekee "pakkolaskun" Halo renkaan pinnalle ja uskomaton seikkailu saa alkunsa. Etsi kadonneet pelastus-sukkulat.. etsi elonjääneitä jos sellaisia edes on.

Liikuttiin jalan ja ajoneuvolla, sodittiin yksin ja muiden solttujen kanssa. Hyökättiin ja puolustettiin siviileitä linnakkeessa. Etsittiin kadonneita ja pelastettiin ne ketä ehdittiin, loppuja kohtasi raaka kuolema upeissa erämaan kalliomuodostelmissa.

--------------------------------------------------

Toisessa osassa mieleeni painui kuva tuhoutuneesta ja savuavasta suurkaupungista, kuin New York 9/11. Pelottava huikea näky, vain Halossa...

Kolmannessa osassa otettiin sitten suuri harppaus eteenpäin ulkoasun suhteen ja muistankin, kuinka Halo 3 alkaa. Tunnelmallisin pelin alku mies muistiin,,,,,
Tähtitaivas ja kortanan lempeä ääni kertoo, kuinka hän valitsi juuri sinut kaikkien muiden joukosta, juuri sinut, koska erotuit yhdellä tavalla - sinulla oli onni.. no joo.. Muistan kuinka olin yöjulkaisussa ja sain oman Legendary Editioni.

Kypärä sylissä suuntasin kaikkien nuorisorikollisten hyökkäyksen pelossa nopeasti kohti lämpimää taksia. Ensi hetket pelin parissa olivat käsittämättömät, koska peli oli minun ensimmäinen teräväpiirto kokemukseni. LG-32" 720p ja 5.1 kuulokkeet korville, tietenkin langattomat. Ohjainkin oli haloa eli siihen oli maalattu Spartalainen ja Warthog. Haukoin henkeä pelatessa, niin uskomaton oli näky ja äänimaailma tunnelmallinen.

Niin postini ei nyt varsinaisesti käsittele yhtään mitään, mutta halusin nämä ajatukset jakaa. Pes-sarjan kanssa jouduin nimittäin kokemaan sen kauheimman... annat sarjalle 10 vuotta ja paljon huomiota ja tukea. Samat ongelmat kuitenkin seuraavat sarjaa osasta toiseen, kunnes kaikki loppuu kuin törmäisi 1000km tuntivauhdissa seinään. Rakkaus kuolee 2-3 vuodessa.

Halon kanssa tilanne on sikäli toinen, että faneja on kohdeltu suht upeasti. Kolme hyvää peliä. Oheistuotteet, hyvä informointi ja nettipelin päivitys / karttapaketit. Nyt sitten lisääkin - ainakin jotain kivaa tulossa. Ties vaikka 2-3 vuoden päästä "Halo 4" ! Toivossa ei ole hyvä elää, mutta kiva olisi tietää kuinka kovaa Bungien poikien sydän sykkii pelisarjalle. Ehkä 3-4 vuoden tauko tekee vain hyvää ja sitten jotain suurta tapahtuu.

Luulen, että Halo elokuva, hyvä sellainen King Kongin ja Sormusten Herrojen tasoa,,,, olisi Halo-Universumille kaikkein parasta. Miten olisikaan.. ensin pelejä,, sitten elokuva peleistä.. ja taas mennään peli elokuvasta.

------

huh huu.. minä ainakin tiedän mitä 2009 tuo tullessa. Ensin tulee Killzone 2 ja hienot hetket ja sitten hankin kaiken Haloon liittyvän takaisin ainakin suurimman ja tärkeimmän osan. Olisi muuten kiva tietää mikä on Halojen perus juoni noin yleisesti, monet selittävät aina asian niin monimutkaisesti.???

Wikipedian mukaan tapahtui seuraavaa...

Halo: Combat Evolvedin juoni sijoittuu 2550-luvulle, jolloin ihmiskunta ja sitä puolustava United Nations Space Command -järjestö ovat häviämässä sodan vihamielistä, avaruusolentojen muodostamaa Muukalaisliittoumaa (Covenant) vastaan. Pelihahmo on vihreään taisteluhaarniskaan pukeutunut kyborgisoturi Spartan-117 eli Master Chief, oikealta nimeltään John, joka on koulutettu taistelijaksi kuusivuotiaasta asti muun muassa geenimanipulaation, vaativien taisteluharjoitusten ja monimutkaisten joukkuepelien avulla. Peliä edeltävät tapahtumat kerrotaan Halo: The Fall of Reach -kirjassa.

Varoitus: Seuraava kirjoitus paljastaa yksityiskohtia juonesta.
Pelin tarina alkaa, kun Reach-planeetalta Muukalaisliittouman joukkojen hyökkäystä pakeneva Pillar of Autumn -alus tekee valoa nopemman hypyn ja ilmestyy salaperäisen, renkaan muotoisen Halo-rengasmaailman lähettyville. Muukalaisliittouma seuraa pahoin vaurioitunutta alusta, ja lähettää joukkojaan vallatakseen Pillar of Autumnin.

Muukalaisliittouman ja United Nations Space Commandin sotilaiden taistellessa aluksen käytävillä, Pillar of Autumnia komentava kapteeni Jacob Keyes käynnistää niin sanotun "Cole-protokollan" (engl. Cole Protocol), jonka tarkoituksena on estää Muukalaisliittoumaa saamasta selville Maapallon sijaintia. Master Chief ja tämän taistelupuvun sisään siirretty "Pillar of Autumnin" luovaan ajatteluun kykenevä tekoäly Cortana pakenevat pelastuskapselin avulla rengasmaailman pinnalle. Myös Pillar of Autumnin miehistöä onnistuu pakenemaan pelastuskapseleissa, vaikka suurin osa heistä menehtyy kapselien törmätessä maanpintaan. Heti Chiefin saapuessa rengasmaailman pinnalle hän joutuukin aloittamaan UNSCin henkiinjääneiden sotilaiden pelastamisen Covenantien kynsistä Cortanan koettaessa paikantaa Keyesiä.

Samaan aikaan kapteeni Keyes ohjelmoi Pillar of Autumnin iskeytymään rengasmaailmaan, muttei ehdi paeta ajoissa alukselta ja joutu Muukalaisliittouman vangiksi. Hänet viedään Truth and Reconciliation -nimiseen Covenantien avaruusristeiljään. Master Chief kuitenkin onnistuu hieman myöhemmin tunkeutumaan risteilijään ja pelastamaan kapteenin. Samoihin aikoihin Cortana saa selville, että Muukalaisliittouma pitää rengasmaailmaa pyhäinjäännöksenä, ja kutsuu sitä nimellä "Halo".

Cortanan mukaan Halo on suunnattoman tehokas ase, minkä vuoksi liittouma etsii rengasmaailman komentokeskusta. Keyes antaa Master Chiefille tehtäväksi paikantaa Halon komentokeskus ennen Muukalaisliittoumaa. Master Chief hyökkää ihmisjoukon kanssa saarelle, jossa Halon karttahuone sijaitsee ja paikantaa Halon komentokeskuksen. Master Chief tunkeutuu läpi planeetan ja hyökkää UNSCin tuella halki raskaiden Muukalaisliitouman varustusten saapuen Komentokeskukseen. Siellä Cortana ilmoittaa saaneensa selville, että Halolla on jonkinlainen salaisuus, ja että Keyesiä täytyy varoittaa tästä.

Master Chief tunkeutuu rakennukseen suon keskelle, jonne Keyes saapui pienen sotilasryhmän kanssa. Pian Master Chiefille paljastuu, että asevarastoksi luultu rakennelma olikin todellisuudessa tutkimuslaitos, jossa pidettiin vankina loiseliötä nimeltä Tulva. Tulva esiintyy aluksi pienehköinä (korkeus 88cm) itiöinä, mutta joutuessaan kosketuksiin olennon kanssa, jolla on tarpeeksi älyllistä kapasiteettiä ja biomassaa, itiö tarrautuu uhriinsa kiinni ja joko tappaa sen tai muuttaa sen zombimaiseksi mutantiksi, joilla kuitenkin on vaarallisen paljon älyä jäljellä, niin että ne kykenevät ampumaan tarkasti ja ottamaan haltuunsa ihmisten ja Covenantien aseita ja laitteita.

Tulva leviää nopeasti Halolla tartuttaen lähes kokonaan jäljelle jääneet UNSC:n sotilaat ja huomattavan paljon Covenanteja. Poistuessaan tutkimuslaitoksesta Master Chief kohtaa suolla merkillisen 343 Guilty Spark -nimisen tekoälyn, joka kertoo olevansa Halon "valvoja". 343 Guilty Spark vie ilman Cortanan lupaa Chiefin maanalaiseen kirjastoon (engl. The Library) etsimään Halon laukaisuun tarvittavaa Indexiä. Kun Index löytyy, Master Chief ja Guilty Spark palaavat takaisin Halon komentokeskukseen, ja tekoäly neuvoo häntä laukaisemaan Halon aseen, joka tuhoaisi Tulvan. Juuri ennen kuin Master Chief ehtii aktivoimaan Halon, Cortana ilmestyy ja kertoo hänelle totuuden: Halon ase ei hävitä Tulvaa, vaan kaikki älylliset elämänmuodot noin 25 000 valovuoden säteellä. Tällä tavoin Tulva jäisi ilman "ravintoa" ja kuolisi hitaasti pois.

Master Chief ymmärtää, että Halon aktivoiminen tuhoaisi samalla ihmiskunnan, ja niinpä hän ja Cortana päättävät tuhota Halon. Master Chief lähtee komentokeskuksesta halki Muukalaisliittouman ja Tulvan välillä raivoavan taistelun tuhoten samalla kolme Halon käynnistämiseen tarvittavia pulssigeneraattoreita.

Cortanan suunnitelman mukaan Halon pinnalle pudonneen Pillar of Autumnin fuusioreaktiorien ylikuumeneniminen aiheuttaisi ketjureaktion, joka tuhoaisi koko rengasmaailman. He kuitenkin tarvitsevat fuusioreaktorien aktivointiin kapteeni Keyesin tai hänen hermoimplantit. Cortana etsii Keyesiä ja paikantaa hänet jälleen The Truth and Reconciliationilta, mutta Tulvan hyökättyä alukselle siellä vallitsee kaaos.

Chief tunkeutuu jälleen monilta osin vaurioituneeseen risteilijään ja taistelun keskeltä löytää lopulta Keyesin, mutta tämä on joutunut Tulvan tartuttamaksi valtavaksi mutantiksi ja lopulta kuollut tuskiinsa. Master Chief lyö nyrkkinsä mutatoituneen Keyesin pään läpi saadakseen hermoimplantit ja pakenee Pillar of Autumnille, joka sekin on Tulvan ja Muukalaisliittouman välisenä taistelutantereena. Rikkoutuneen aluksen komentosillalle saavuttuaan Cortana käynnistää aluksen itsetuhon, mutta 343 Guilty Spark sammuttaa aluksen itsetuhojärjestelmän. Master Chief kuitenkin tuhoaa reaktoreiden jäähdytysjärjestelmän ja kaahaa karkuun aluksen tuhoa pelastautuen lopulta UNSCin Longsword-tyypin sotahävittäjällä. Vaikka Cortana väittääkin hänen ja Master Chiefin olevan ainoat eloonjääneet, Halo: The Flood -kirjan mukaan myös kersantti Johnson sekä sotamiehet Locklear ja Polaski pelastautuivat tuholta Pelican-pudotusaluksella ja joukko Flood-olioita "Truth and Reconciliation"-risteilijällä.

Lopputekstien jälkeen nähdään lyhyt loppunäytös, joka paljastaa myös 343 Guilty Sparkin selviytyneen Halon räjähdyksestä.

että sellaista.. ja sitä vielä... säästäkää kaikella kunnioituksella sellaiset lausahdukset, että "mitäs nappeja se DPK on taas vetänyt, mäkin haluun niitä" Kuulen niitä päivittäin ihan tarpeeksi muutenkin. Halusin nyt vain yön kuluksi kirjoitaa tuntemuksiani Haloon liittyen.

kuulemiin.

Ylös Bottom