Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Halo Infinite

Edit: Jahas, Konsolifin antoi tällekin 6/10, kuten Psychonautsille ja Guardians of the Galaxylle.
Perusteluna oli "osa kentistä putkimaisia". Mitäs ihmettä...

Iteltä meni samantien kaikki arvostus Konsolifin arvosanoja kohtaan. Haloa syytettiin että ei saisi lainkaan olla putkijuoksua ja panoksia pitäisi olla enemmän. Ikävää että arvostelija ei tunne pelisarjaa lainkaan. Vielä kun idea on ollut palata juurille.
"Ilman putkitehtäviä kyseessä olisi neljän, ehkä jopa viiden tähden peli."

Mitä ihmettä juuri luin.

Tämä kommentti. Aivan käsittämätön arvio ja 3/5.

"Putkijuoksutehtävät taasen ovat todella puisia, jopa suorittamishenkisiä nysväyksiä. Uskomattoman turhauttavaa!" ... miksi tällainen kaveri on edes arvioinut pelin?
 
Viimeksi muokattu:
Viimein voin huokaista helpotuksesta ja sanoa: eiköhän sieltä hyvä yksinpeli tule. :D Noin kolme kuukautta sitten aloin vähän jännittämään, että mitä sieltä on tulossa, kun vuoden lykkäyksestä huolimattakaan peliin ei saatu kaikkia tärkeitä ominaisuuksia, kuten co-opia tai Forgea ja yksinpelistä ei ollut juurikaan tietoa muuta kuin E3 2021 -aikainen lyhyt cinemaattinen video tarinasta. Oli välillä pieni pelko, että saako tämä yksinpeli edes yli 80/100 Metacriticissa tai Opencriticissa. Nyt 87/86 arviot näillä critic -sivuilla ovat mielestäni erinomaiset. Jos peli on jo näin hyviä arvosanoja saanut ilman näitä "kaivattuja" ominaisuuksia, voisin väittää pelin muun sisällön olevan erittäin laadukasta. Halo Infiniten moninpeli on ollut laadukas tähän asti ja vielä jos yksinpelikin niin.. tästä tulee vahva GOTY-ehdokas tälle vuodelle itselleni!

Ehkä se vuoden lykkäys tuli tarpeeseen, vaikka viime vuonna "suurena" Halo-fanina surkuttelin päätöstä hetken.
 
Jotenkin tuntuu että te annatte vähän liikaa painoarvoa noille arvosteluille. Luin ittekin ton KFINin arvostelun ja joo se on arvostelu, mutta se on jonkun mielipide ja se ei siitä miksikään muutu. Katotaan oonko samaa mieltä, vai eri mieltä tosta, jahka nyt itte pääsen pelaamaan.
 
Miksi [Halo Infiniten yksin]peliä pelaamaton kaveri edes kommentoi tällaista?

heh, repesin ääneen. eli sinä sananvapauden puolustaja kerrot nyt että arviota eivät saa kommentoida ne henkilöt, jotka eivät ole peliä pelanneet? halossa on perinteisesti ollut lineaarisia osuuksia. panosten loppuminen on hyvä asia koska se lisää pelin taktisuutta.

3/5 on täysin käsittämätön arvosana pelille. 60/100 toisinsanoen. Kovaksi on mennyt. Perustelu, että jos tässä ei olisi putkijuoksua niin arvosana olisi 4/5 tai 5/5. Nyt on osunut aivan väärä kaveri sinne arvioimaan peliä. Selkeästi kokematon. GOTY ehdokas saa 3/5 ... 60/100. Hiljaiseksi vetää...
 
3/5 ei merkitse samaa kuin 60/100, vaan ennemmin 75-89 pistettä. Kyseessä on kelpo viihdettä sarjan faneille ja varmasti myös muille FPS-pelaajille. Mutta se, että julkaisu on aika hyvä sarjan osa ei vielä riitä, sillä arvostelu tapahtuu koko genreä vasten.

Tässä vielä kops kops toisesta langasta:

***

Ensimmäinen Halo on vuodelta 2001, se on kaksi kertaa lähempänä ensimmäistä Doomia kuin tätä päivää. Putkiräiskinnät kuuluvat kyllä ihan oikeasti sinne kolmen vuosikymmenen taakse – varsinkin tympeät kapeat putket. Kaikki kunnia aikanaan vallankumoukselliselle julkaisulle, mutta FPS-genre on ottanut vuosikymmenten aikana monenlaisia harppauksia. Sitä myös Halo Infinite tarjoaa, kunnes ei enää tarjoakaan lopputehtävissä.

Kannattaa oikeasti pelata tuo kampanja läpi. Useimmat keskivaiheen tehtävistä ovat mielenkiintoisia avoimia pulmia, joissa maasto on pelaajan leikkikenttä. Ja sitten viimeisten tuntien aikana vedetään matto pelaajan alta, sillä kaikki tapahtuu tympeässä kapeassa putkessa. Aivan kuin kehitysaika olisi jäänyt kesken ja homma olisi pitänyt pistää jotenkin kasaan. Ja ehkä se jäikin, sillä julkaisu saatiin kunnialla ja ilahduttavan bugittomasti ulos jouluksi!
 
Jos katsoo koko vuoden aikana tulleiden pelien arvioita on Halo Infiniten kampanja ihan kärkiluokkaa. Sitä voi sitten pohdiskella että onko keskimäärin heikentyneet arvosanat syytä pelien tason heikentymisestä vai vaikka tiukentuneesta linjasta. Tänä vuonna on tullut opencriticin mukaan 1 yli 90 peli, vuodesta 2015 lähtien niitä on ollut 6-11 kpl vuodessa joten jotainhan tässä on tapahtunut. Silti kun tämän vuoden linjausta katsoo niin ei kukaan voi olla pettynyt arvosteluihin.

Myöskin kun katsoo opencriticin ainoaa yli 90 peliä (Forza Horizon 5), vaikka se on varmasti arvostelunsa ansainnut ja on hiottua timanttia lähes joka osa-alueella, en silti lähtisi sitä laittamaan vuoden peliksi tai edes Top 5, arvostelut eivät kerro koko totutta ja Forzan kohdalla kaadutaan siihen että se tuntuu enemmän DLC:ltä Horizon 4 kuin uunituoreelta huippupeliltä kuten voisi olettaa yli 90 arviot saaneelta tekeleeltä. Arvostelut ovat kuten sanottu jonkun mielipide, jokainen muodostaa omansa.

Arvioita lukeneena ja kuunnelleena voin vain todeta että omat odotukseni on katossa koska pelisarja on palannut siihen miksi Halo 1 on niin hyvä, loistava kenttäsuunnittelu, täydelliset kontrollit ja yleinen hauskuus pelata, nämä olivat ensimmäisen pelin peruskivet joiden varaan sen erinomaisuus perustuu. On Halo 1 tarinakin ja hahmoja joihin samaistua ja joista välittää, mutta eivät ne koskaan olleet ne syyt joiden takia se itselle nousi niin kiistattomaksi mestariteokseksi.
 
Tänä vuonna on tullut opencriticin mukaan 1 yli 90 peli, vuodesta 2015 lähtien niitä on ollut 6-11 kpl vuodessa joten jotainhan tässä on tapahtunut.
Konsolisukupolven vaihtuminen ja korona. Aika paljon on tosiaan tapahtunut ja on ihan ymmärrettävää, että nyt juuri ei niitä hiotuimpia helmiä ilmesty kovin paljoa. Melkein tuntuu siltä, että arvostelut oikeasti toimivat, kun ei automaattisesti lätkitä niitä ysikymppisiä joka vuosi.
 
Tässä on muuten aikataulut koska peli aukeaa, suomen aika näyttää olevan klo 20:00 keskiviikko iltana.

FEl8TNAUcAMYEqV
 
Halo Infinite ei ole ensimmäinen live service -peli joka julkaistaan palasina. Minusta on mukavaa, jos peliin tehdään vuosien ajan lisäsisältöä eikä kehitys pääty julkaisuhetkeen.
 
Niin, sellaisia monet pelit ovat nykyään. Jotkut hylätään bugisina vuoden sisällä julkaisusta ja toiset julkaistaan ilman kaikkia ominaisuuksia. Itse pidän jälkimmäisestä vaihtoehdosta enemmän. Eihän tässä ketjussa ole monta viestiä välissä kun itse kirjoitin, että Halon pistemäärää laskee sen keskeneräisyys. En ole siitä muuttanut mieltäni mihinkään suuntaan mutta on silti hölmöä moittia yhtä peliä siitä, mikä on yleistä. Vähän tulee mieleen mäkkärin protestoijat, joilla ei ole mitään ongelmia käydä muissa pikaruokapaikoissa.
 
Ei ole vieläkään ennakkolatausta kampanjalle? Ainoastaan tuo 26Gt jonka multiplayeriin tarvii.
 
Ylös Bottom