Vastaus: Heavenly Sword [Hype]
Paolo sanoi:
Melkoisia oletuksia!
Oletuksia? Ihan faktaahan tuo on. : / Kehittäjät aloittivat projektin jo 2003. Aluksi tietty oli pitkälti "pre-developmentia" (esikehittämistä? mikä lie suomenkielinen termi
). Suunnittelivat sitä, minkälainen peli tulisi olemaan (kovasti wuxia-elokuvista vaikutteita ottava seuraavan sukupolven toimintapeli). Ninja Theory, joka tunnettiin silloin vielä Just Add Monsterina, päätti heti alusta asti, että he lähtivät jo silloin tekemään peliä PS3/Xbox 360 -sukupolvelle (laitetta he eivät valinneet vielä tuolloin, vaan kehittivät peliä alustana Super-Mega-PC). He halusivat kehittää ensimmäisen "oikean" seuraavan sukupolven toimintapelin. Etkö usko? Noh, tässä on vuoden 2003 konsepti-traileri, jossa on jo monia piirteitä, jotka päätyivät lopulta myös nykyiseen peliin (yksi toimintakohtaus on vedetty melkeinpä suoraan Heavenly Swordiin, vain ympäristö on vaihtunut):
http://www.youtube.com/watch?v=iN6FlIcZEjE
Toki tuo eroaa nykyisestä HS:stä, mutta siinä on jo samanlaista aasialaista tunnelmaa, wuxiamaista toimintaa ja isoja vihollisjoukkoja/armeijoita, jotka ovat löytäneet tiensä myös nykyiseen HS:ään, joskin hieman muokattuina.
Tässä on sitten jo ihan teknologia-demo, jota Ninja Theory esitteli julkaisijoille 2004:
http://www.youtube.com/watch?v=VgQ5FVtUcJY
Jo tuossa 2004 "demossa" (se oli siis ihan pelattava & täysin interaktiivinen kokemus, jota julkaisijat saivat kokeilla itsekin, EI pelkkä video) oli kaikki mitä on lopulta päätynyt nykyiseenkin peliin. Nariko alkoi muodostua (vaikka hiukset olivatkin vielä lyhyehköt), videossa näkyy suuren armeijan sotilaita juoksentelemassa ympäriinsä ja taistelusysteemikin oli täydessä toiminnassa, vaikka raakile nykyisestä olikin.
God of War julkaistiin 2005 ja se näytettiin ensimmäisen kerran samana vuonna kuin Heavenly Swordia esiteltiin julkaisijoille kulissien takana, eli 2004. Ninja Theoryn kehittäjät ovat sanoneet useampaankin otteeseen, että he eivät tienneet yhtään mitään God of Warista, he keskittyivät vain oman projektiinsa. Kun peli lopulta paljastettiin 2005 ihan virallisestikin (hieman ennen tai jälkeen GoW:n julkaisun?), se oli jo kaikkea mitä se on nykyään. Vaikka Heavenly Swordiin liitetään usein Goddess of War -käsite, se on sinänsä kaukana kopiosta. Melkoinen sattuma, että samaan aikaan GoW saavutti niinkin suuren suosion kun HS esiteltiin.
Ja kaikki nämä vuodet gowin jälkeen on, mitä, hinkattu shaderia?
Öööhhh... Mitkä hyvät pelit kehitetään vuodessa tai kahdessa, varsinkaan kun on kyseessä niinkin eeppinen ja kunnianhimoinen projekti kuin HS nykyisille tehohirmuille? Unchartedia ynnä muita tulevia PS3-pelejä on kehitetty useita vuosia, vaikka ne eivät ole olleet yleisön tietoisuudessa kuin vuoden tai maksimissaan pari. Sitä paitsi:
1) Ninja Theory EI ollut iso kehittäjä. Silloinen Just Add Monster työllisti vain muutamia kymmeniä työntekijöitä, ja jossain vaiheessa vielä vähemmän (kun rahat alkoivat loppua).
2) Alunperin Heavenly Swordia tehtiin melkeinpä omalla rahoituksella ilman minkäänlaisen julkaisijan apua. Koska NT:llä ei ollut älyttömästi rahaa, projekti ei myöskään edennyt hirveän nopeaa. Tärkeintä Ninja Theorylle oli oikeastaan saada peli näytille julkaisijoille, jotta sitä rahaa kehittämiseen saataisiin lisää. Sony päätti toimia HS:n julkaisijana VASTA ennen vuoden 2005 E3:a (jossa HS paljastettiin kaikessa komeudessaan... tai ennemminkin kauneudessaan). Vasta silloin kehitys lähti käyntiin täydellä voimalla.
Vaikka hyvä perusta olikin jo valmiina kun Sony otti HS:n talliinsa, ei HS:n kaltaista peliä tehdä kuukaudessa tai parissa. Ninja Theory haluaa tehdä kunnollisen "seuraavan" (kait sitä voisi kutsua jo "nykyisen") sukupolven pelin, eivät vain HD-päivitystä PS2-sukupolven peleihin. NT:llä meni hetki siirtää kaikki PC:llä pyörivä tekniikka PS3:lle, mikä on yksi syistä HS:n viivästymiseen.