Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vielä vihapuheargumentti ja ivaaminen kehiin, niin huudan ”bingo”! Tai siis enää puuttuu itse asiassa se vihapuheargumentti…

Väitteesi eivät perustu faktoihin, eivätkä liity enää peleihin millään tavalla. Et ole esittänyt mitään todisteita olettamuksesi perään, että tässä on jokin "sjw agenda" taustalla (mikä on naurettava lähtökohta jo alusta alkaen). Nyt koko juttu on lähtenyt lapasesta ihan täysin eri urille, eikä siihen vastaaminen johtaisi muuhun kuin sinun henkilökohtaisen maailmankuvan tulkitsemiseen, eikä sellaisessa ole mitään järkeä.

Jos voit esittää jollain tavalla todisteita tästä olettamastasi tasa-arvon salaliitosta(!), niin kerro toki. Mutta muuten ehkä kannattaa ottaa pientä takapakkia näiden juttujen kanssa.

Mä en edes huomaa tuollaisia salaliittoja peleissä (eikä niitä mielestäni olekaan). Itse pidän niitä vain viihteenä ja sellaisena osaan niistä myös nauttia, ilman että tuollaisia juttuja tulis edes mieleeni. Apua tässä pelissä on nyt lihaksikkaita naisia enemmänkin. Mitä sitten? Käsittämätöntä miten kaikesta pitää etsiä jotain jos ei omaan ajatusmaailmaan istu kympillä. Väkisinkin tulee sellainen kuva että tässä haetaan vain väittelyn aihetta. Käsittääkseni kuitenkin monessa ketjussa ollut sama asia esillä. Sekin että sanotaan että jokin peli/yhtiö tupruttaa tiettyä agendaa ja samaan aikaan täällä ajetaan omaa näkemystä joka ketjussa on vähän ristiriitaista.

Viimeksi muokattu:
Onhan noita salaliittoja ollut varmaan peleissä jo alusta lähtien mutta nykyisen sosiaalisen median takia ne vain tuodaan kaikille ilmi.
Jos Tomb Raideri julkaistaisiin nykypäivänä niin jotkut varmaan siitäkin kehittäisi salaliittoteorian tai jos GTA SA jne jne.

Onkohan kukaan koskaan kysynyt naisilta tai värillisiltä ihmisiltä pelien salaliitoista.
Se on kyllä totta että julkaisijat eivät usko naisten veto voimaan pelien päähahmoina niin kovasti kuin miesten.

Life is Strangen tekijät kävivät monien julkaisijoiden juttusilla ja ongelmaksi muodostui tyttö pääosassa mutta tässä tapauksessa onneksi pelintekijät pitivät päänsä ja lopulta Square-Enix otti sarjan.

Onhan se totta että nykyään pyritään tietoisesti valitsemaan tietynlaisia ryhmiä edustavia ihmisiä peleihinkin mukaan mutta eipä nuo ole ainakaan minun kokemuksiani peleistä huonommiksi muuttaneet jos peli ei sitä pelinä ole muutoin ollut.

En myöskään äkkiseltään muista että olisi mistään pelistä jäänyt negatiiviset fiilikset minkään hahmon vuoksi. Lisäksi nykyisillä laajemmilla hahmokattauksilla olen ennemminkin saanut jotain sellaista mitä en olisi saanut jos pääosassa olisi aina se perinteinen körmyukkeli hihattomassa paidassa murisemassa.

Körmyukkelista päästäänkin God of Wariin, joka murisevalla ukkelilla pääosassa teki samalla jotain hienoa ja toi hankalan isä-poika -suhteen tarinaansa. Tässä kohtaa tosin "hankalan" voisi melkein korvata "perinteisellä suomalaisella isä-poika -suhteella" :D

Omalla kohdalla on aika pitkälti se että kun ei lue valmiiksi jostain että kuka on tehnyt ja millä asenteella niin en minä yleensä edes huomaa että pelissä voisi jotain "agendaa" olla. Se että pelissä on hahmona jotain vähemmän heteromiestä edustavaa, ei minusta vielä riitä agendaksi.

En esimerkiksi olisi tajunnut ikinä että TLOU2:ssa on jokin "agenda" jos en olisi kyseistä kohua asiasta nähnyt. Puhtaasti pelinä ja kokemuksena ainoa agenda, jonka pelistä löysin, oli väkivaltaa ja koston kierrettä kritisoiva. Ja sitäkin sanoisin ennemmin "sanomaksi" kuin agendaksi. En pitänyt millään lailla outona vaikkapa sitä että joku on lesbo tai että naisella on lihaksia - tai että miehiä näkyi pääroolissa nyt vähemmän. Toki nämä asiat oli tietoisesti tarinaan kirjoitettu eli valittu mukaan mutta minusta ne olivat täysin luonnollisia asioita viitekehyksissään enkä olisi itse niitä noteerannut mitenkään erityisinä ellei netti olisi "kuohunut" suunnilleen raivosta.

Muutenkin se syy miksei mitään agendoja oikein tule noteerattua johtuu varmasti pitkälti siitä että suurin osa peleistä on varman päälle tehtyä kamaa, jonka pitää sopia kaikille ja saada myytyä mahdollisimman paljon, joten ei niissä mitään agendoja edes ole. Kaikki on mahdollisimman neutraalia ja geneeristä.

puhumattakaan siitä, että ylivoimainen enemmistö pelaajista on miespuolisia.

Sivuutetaan kaikki tuo muu höpöhöpö puhe ja keskitytään tähän. Tämä(kään) ei pidä paikkaansa.

45% pelaajista maailmanlaajuisesti on naisia ja luku nousee valtavalla vauhdilla joka vuosi. Eli enää puhutaan 5% enemmistöstä miehille.

Euroopassa 47% kaikista pelaajista on naisia. Jos keskitytään pelkästään mobiilipelaamiseen niin luku nousee 53%. Tämä luku on noussut 2% per vuosi, mikä on häkellyttävän nopea nousu. Tämä tarkoittaisi sitä, että kahdessa vuodessa enemmistö pelaajista olisi naisia.

Onhan se ihan luonnollista, että miehet ovat toimintaelokuvien päätähtiä, koska ovat fyysisesti vahvempia ja luonteeltaan vähemmän säyseitä kuin naiset ja siten loogisempi valinta toimintasankarin rooliin. Pelit taas luonnollisesti ovat toimintapainotteisia, joten sekin selittää miksi pelihahmot ovat yleensä miehiä - puhumattakaan siitä, että ylivoimainen enemmistö pelaajista on miespuolisia.
Eiks tää ole just sellaista yleistämistä mitä ei kaivattaisi. Ylivoimainen enemmistö pelaajista miespuolisia? En usko! Olen ymmärtänyt, että tietyllä mittauksella naiset pelaa jopa enemmän kuin miehet.

Näköjään naispuolisten pelaajien määrä on lisääntynyt huomattavasti. Hyvä kun korjasitte virheeni. Mutta menneisyydessä heitä ei ollut niin paljon, joten pysyn muilta osin kannassani.

Paitsi ettei tuossakaan kovin ole todistettavaa pohjaa. Jostain syystä porukka ei kyseenalaista lainkaan liki 60v Keanu Reevesiä toimintasankarina, kun samaan aikaan vaikka huomattavasti kokeneempi Zoe Bell ei kelpaa toimintasankariksi. Elokuvat ovat puhdasta silmänlumetta alusta loppuun, eikä monikaan näyttelijä osaa edes lyödä kunnolla. Tästä huolimatta vuodesta toiseen miehistä muovataan illuusiota toimintasankareina ja voimakkaina tyyppeinä ilman että kukaan alkaa ihmetellä "agendaa". Robert Downey Jr. on pieni mies, joka harrastaa joogaa. John Wayne inhosi hevosia ja hädintuskin osasi ratsastaa. Wesley Snipes ei tee yhtäkään toimintakohtausta itse. Jackie Chanillakin on stuntmies. Kamera valehtelee taukoamatta.

Tosiasia on, että naispuolisille hahmoille voitaisiin tehdä ihan yhtä paljon samanlaisia elokuvia täysin mutkitta, mutta nämä vanhentuneet ja vääräksi todistetut uskot elävät koska se on helpompi ratkaisu kuin alkaa muuttaa omaa maailmankuvaa. Vielä tänä vuonna selitettiin ettei kukaan mene katsomaan leffaa, missä on pääosassa valtaosin aasialaisia näyttelijöitä. Sitten Shang-Chi tuli ja pisti lippuluukun kilisemään maailmanlaajuisen pandemian keskellä.

Viimeksi muokattu:
Paitsi ettei tuossakaan kovin ole todistettavaa pohjaa. Jostain syystä porukka ei kyseenalaista lainkaan liki 60v Keanu Reevesiä toimintasankarina, kun samaan aikaan vaikka huomattavasti kokeneempi Zoe Bell ei kelpaa toimintasankariksi. Elokuvat ovat puhdasta silmänlumetta alusta loppuun, eikä monikaan näyttelijä osaa edes lyödä kunnolla. Tästä huolimatta vuodesta toiseen miehistä muovataan illuusiota toimintasankareina ja voimakkaina tyyppeinä ilman että kukaan alkaa ihmetellä "agendaa". Robert Downey Jr. on pieni mies, joka harrastaa joogaa. John Wayne inhosi hevosia ja hädintuskin osasi ratsastaa. Wesley Snipes ei tee yhtäkään toimintakohtausta itse. Jackie Chanillakin on stuntmies. Kamera valehtelee taukoamatta.

Tosiasia on, että naispuolisille hahmoille voitaisiin tehdä ihan yhtä paljon samanlaisia elokuvia täysin mutkitta, mutta nämä vanhentuneet ja vääräksi todistetut uskot elävät koska se on helpompi ratkaisu kuin alkaa muuttaa omaa maailmankuvaa. Vielä tänä vuonna selitettiin ettei kukaan mene katsomaan leffaa, missä on pääosassa valtaosin aasialaisia näyttelijöitä. Sitten Shang-Chi tuli ja pisti lippuluukun kilisemään maailmanlaajuisen pandemian keskellä.

Vähän pistää silmään tuo "Jackie Chanillakin on stuntmies". Mies on tällä hetkellä 67-vuotias, saavuttanut urallaan kaiken mitä tarvitsee ja on lähtenyt aivan ruohonjuuritasolta. Stuntmiehestä, jolta Bruce Lee vääntää niskat nurin. Mies on henkensä uhalla tehnyt huikeita temppuja katsojien viihdyttämiseksi. Minä ihan mielelläni suon moiselle kaverille stuntmiehen. Ansiot taitavat kuitenkin löytyä ihan jostain muualta kuin sukupuolesta. Keanu Reevesin toimintasankarin roolista en osaa sanoa, olen lähinnä lukenut että kyseessä on ihan mukava kaveri ja ottaa työnsä tosissaan. Ihan kai hyvä juttu? On kai noita toimintasankareita nähty vaikka minkä ikäisenä ja muotoisena. Nainen toimintasankarina ei ole kovin uusi tai tyrmätty idea. Kannattaa varmaan katsoa muita elokuvagenrejä, ettei miesten tähdittämät toimintaleffat ala liikaa ahdistamaan, niin minä teen.

Siinä olet ihan oikeassa, että kamera valehtelee taukoamatta. Se ei kuitenkaan valikoi valehdellessaan sukupuolta. Kaikki on yleensä liioitellun siloteltua. Sängystä herätään täydellisessä valaistuksessa ja pakkelit naamalla, olitpa mitä sukupuolta hyvänsä. En myöskään usko, että Hulk on oikeasti olemassa.

En ihan ymmärrä tuollaista kappaletta, jossa ensin selitetään miten naisille ei voida tehdä samanlaisia elokuvia vanhojen käsitysten vuoksi, mutta sitten kuitenkin kerrotaan miten aasialaisten näyttelijöiden elokuva kilisyttää kassakoneita. Jos tässä nyt suurempikin ongelma on, niin maailmasta löytyy aika paljon lahjakkaita sekä varakkaita naisia, jotka voisivat halutessaan edistää asiaa. Kun ilmeisesti muuten asia ei etene. Vai onko tässä nyt puolestaan joku agenda estämässä? :)

Vähän pistää silmään tuo "Jackie Chanillakin on stuntmies". Mies on tällä hetkellä 67-vuotias, saavuttanut urallaan kaiken mitä tarvitsee ja on lähtenyt aivan ruohonjuuritasolta. Stuntmiehestä, jolta Bruce Lee vääntää niskat nurin. Mies on henkensä uhalla tehnyt huikeita temppuja katsojien viihdyttämiseksi. Minä ihan mielelläni suon moiselle kaverille stuntmiehen. Ansiot taitavat kuitenkin löytyä ihan jostain muualta kuin sukupuolesta. Keanu Reevesin toimintasankarin roolista en osaa sanoa, olen lähinnä lukenut että kyseessä on ihan mukava kaveri ja ottaa työnsä tosissaan. Ihan kai hyvä juttu? On kai noita toimintasankareita nähty vaikka minkä ikäisenä ja muotoisena. Nainen toimintasankarina ei ole kovin uusi tai tyrmätty idea.

Jackie Chanilla on ollut stuntmies koko uransa ajan. Tästä on raportoitu vuosikymmeniä jo, vaikka joka kerta uutiset on haluttu pitää hiljaisena imagon varjelemiseksi. Näistä ehkä tunnetuin vuoto tapahtui 2003, kun Guardian uutisoi kuvauspaikalta vuotaneesta materiaalista:

Kannattaa varmaan katsoa muita elokuvagenrejä, ettei miesten tähdittämät toimintaleffat ala liikaa ahdistamaan, niin minä teen.

Jos pointti menee noin raskaasti ohi, niin ehkei kannata ottaa osaa keskusteluun?

En ihan ymmärrä tuollaista kappaletta, jossa ensin selitetään miten naisille ei voida tehdä samanlaisia elokuvia vanhojen käsitysten vuoksi, mutta sitten kuitenkin kerrotaan miten aasialaisten näyttelijöiden elokuva kilisyttää kassakoneita. Jos tässä nyt suurempikin ongelma on, niin maailmasta löytyy aika paljon lahjakkaita sekä varakkaita naisia, jotka voisivat halutessaan edistää asiaa. Kun ilmeisesti muuten asia ei etene. Vai onko tässä nyt puolestaan joku agenda estämässä? :)

Ei tainnut esimerkki siis mennä läpi? Tiesitkö, että Charlize Theronin tähdittämä Atomic Blonde tienasi enemmän lippuluukulla kuin John Wick? Molemmat ovat samalla budjetilla tehtyjä leffoja, mutta Theronin elokuvasta sanottiin ettei sille voida tehdä jatkoa heikon menestyksen ansiosta. Wick sen sijaan sai kolme jatko-osaa. Elokuva- ja peliala ovat molemmat tällä hetkellä miesten hallitsemia, ja patriarkaalinen hierarkia varsinkin länsimaissa muovaa jatkuvalla syötöllä narratiivia, jonka mukaan vähemmistöille ja naisille ei voida tehdä samoja elokuvia kuin valkoisille miehille.

Jackie Chanilla on ollut stuntmies koko uransa ajan. Tästä on raportoitu vuosikymmeniä jo, vaikka joka kerta uutiset on haluttu pitää hiljaisena imagon varjelemiseksi. Näistä ehkä tunnetuin vuoto tapahtui 2003, kun Guardian uutisoi kuvauspaikalta vuotaneesta materiaalista:

Jos pointti menee noin raskaasti ohi, niin ehkei kannata ottaa osaa keskusteluun?

Ei tainnut esimerkki siis mennä läpi? Tiesitkö, että Charlize Theronin tähdittämä Atomic Blonde tienasi enemmän lippuluukulla kuin John Wick? Molemmat ovat samalla budjetilla tehtyjä leffoja, mutta Theronin elokuvasta sanottiin ettei sille voida tehdä jatkoa heikon menestyksen ansiosta. Wick sen sijaan sai kolme jatko-osaa. Elokuva- ja peliala ovat molemmat tällä hetkellä miesten hallitsemia, ja patriarkaalinen hierarkia varsinkin länsimaissa muovaa jatkuvalla syötöllä narratiivia, jonka mukaan vähemmistöille ja naisille ei voida tehdä samoja elokuvia kuin valkoisille miehille.

Eihän tuo Jackie Chanin stuntmies ole ollut mikään salaisuus, kun mies itsekin on sen kertonut haastatteluissa. Ja ei kai täällä kukaan ole väittänyt, ettei sellaista olisi? Ei se stuntmies silti poista Jackien kärsimää kallonmurtumaa tai lukuisia murtuneita ja katkenneita luita, joita tämä on saanut vain tehdäkseen viihdettä. Mikä on siis se viesti, jonka haluat kyseisen henkilön osalta välittää?

Jos nyt jätetään välistä ismiterminologia, niin onko sinulla tarkkaa tietoa John Wickin ja Atomic Blonden taustoista? Millaisia sopimuksia tehty ja millaisia keskusteluja käyty jatkoista? Minä en ainakaan ollut paikalla, niin vaikea sanoa.

Tarkoittaako tuo viimeinen lause sitten sitä, että minä en voi katsoa joitakin tiettyjä elokuvia? Tai pitääkö minun estää tyttöystävääni näkemästä minulle tarkoitettuja elokuvia? Mitä ovat nämä elokuvat? Kaipaan konkreettisia esimerkkejä.

Tulin pitkästä aikaa katsomaan mitä tänne kuuluu ja mitä näenkään... Mä en kerta kaikkiaan ymmärrä miten voi aikuiset miehet valittaa sitä kun jossain on liikaa(?) naisia. Mulla on ikää jo jonkun verran ja vaikka mun nuoruudessa tasa-arvon kanssa oli vielä vähän miten sattuu niin ainakin meille opetettiin että mies ei valita jos naiset huomioidaan. Tästä vinkkelistä katottuna tuo itku naisista jossain hiton videopeleissä/elokuvissa on niin epämiehekästä kuin olla ja voi. Kasvakaa aikuisiksi. Jos ei naiset miellytä niin ei sillä kuitenkaan kannata elämää pilata.

Atomic Blonde oli elokuvana erittäin keskinkertainen. Kait noita saman kohtalon kokeneita elokuvia löytyy läjäpäin?

Voisitko esimerkkejä kertoa siitä, että miten patriarkaalinen hierarkia muovaa narratiivia ja mitä ne narratiivit ovat? Tapahtuuko tätä instituutioissa vai missä? Oman käsitykseni mukaan esim. Hollywood on ollut jo pidemmän aikaa hyvin paljon feministi/vähemmistö-aatteen vaikutuksen alaisena ja tämä on muun muassa näkynyt Oscarien uusimisena?

Tulin pitkästä aikaa katsomaan mitä tänne kuuluu ja mitä näenkään... Mä en kerta kaikkiaan ymmärrä miten voi aikuiset miehet valittaa sitä kun jossain on liikaa(?) naisia. Mulla on ikää jo jonkun verran ja vaikka mun nuoruudessa tasa-arvon kanssa oli vielä vähän miten sattuu niin ainakin meille opetettiin että mies ei valita jos naiset huomioidaan. Tästä vinkkelistä katottuna tuo itku naisista jossain hiton videopeleissä/elokuvissa on niin epämiehekästä kuin olla ja voi. Kasvakaa aikuisiksi. Jos ei naiset miellytä niin ei sillä kuitenkaan kannata elämää pilata.
Se miten olen itse yrittänyt asiasta kritisoivia ymmärtää/tulkita menee mielessäni näin: ongelmansa ei ilmeisesti ole niinkään naiset vaan jonkin asian tuputtaminen. Ilmeisesti siinä ei ole merkitystä edes sillä "tuputettavalla" asialla vaikka aika usein möykätään lähinnä naisten ja vähemmistöjen "tuputtamisesta". En tiedä sitten olenko tulkintani kanssa ihan väärässä.

Toisaalta ymmärrän logiikan: itsekin vieroksun ääripäitä, joten todella "kovaääniset" ihmiset minkä tahansa asian puolesta eivät yleensä kuulu ystäväpiiriini. Se minua ihmetyttävä seikka on ehkä enemmänkin se keskittyminen valittamaan vain tiettyjen asioiden "tuputtamisesta".

Toinen asia mikä minua kritisoijissa ihmetyttää: usein niille "mielipiteille" haetaan jokin pohja jostain muualta ja linkitetään "todistusaineistoksi" sivuja ja videoita, joissa joku muu on kerännyt kaiken "faktan" miksi mikäkin tuote ajaa mitäkin asiaa. Kuinka moni ihminen huomaisi erinäisiä "agendoja" ilman pitkiä selitysvideoita asiasta ja kuinka monella se mielipide muodostuu oikeasti vasta itse tuotetta kokeiltaessa eikä etukäteen möykätessä tai jonkin toisen käden lähteen perusteella?

Toisaalta minäkin kallistun sille kannalle että realistisempaa on miehen käyttäytyä väkivaltaisen "sankarillisesti" kuin naisen, joten kyllä, nainen pääosassa väkivaltaista ja fyysistä toimintaa paljon sisältävässä pelissä on epärealistisempaa kuin mies samassa roolissa. Tosin kaikki ne respawnaukset, suojassa parantumiset, taitojen oppimiset minuuteissa ja muu on tietenkin täysin realistista, joten peleiltään pitää täten vaatia myös hahmon osalta samankaltaista realismia (/sarcasm).

Mutta nyt Forspokenin tapauksessa ongelma ilmeisesti on tosiaan naisten määrässä eikä heidän rooleissaan. Sen osalta voin todeta vain että en itse huomannut koko asiaa vaan trailerista huomasin vain kuinka hienolta ja hauskalta peli näyttää. En siis kiinnittänyt mitään erityistä huomiota siihen millä hahmolla ja minkälaisten tyyppien parissa pelissä seikkaillaan. Sen verran toki, että vuoropuhelu "korun" ja päähahmon välillä ainakin itseäni viihdytti, minkä lisäksi "korun" ääni ja lakoninen(?) puhetapa oli mielestäni oikein mainio.

Nyt kuin luin että "kaikki hahmot naisia" niin joo, niin taisi olla, mutta en silti näe ongelmaa. Tuskin peli sen takia yhtään huonompi on ja jos sattuu olemaan, niin sitten jää ostamatta. Mutta vain pelillisten vikojen takia, sillä pelaamisen vuoksi minä pelini ostan.

Viimeksi muokattu:
*tiputtaa monokkelinsa brändy-lasiin*

Onhan se nyt ärsyttävää, jos kohta melkein joka toisessa pelissä on päähenkilönä nainen!

Viimeksi muokattu:
Edelleen kukaan ei ole pystynyt kertomaan miksi kyseessä on ongelma, tuputtamista, agendaa tai mitään muutakaan vain silloin kun pääosassa on naisia tai vähemmistöjä. Miksei tämä päde juttuihin missä on vain valkoisia miehiä?

Edelleen kukaan ei ole pystynyt kertomaan miksi kyseessä on ongelma, tuputtamista, agendaa tai mitään muutakaan vain silloin kun pääosassa on naisia tai vähemmistöjä. Miksei tämä päde juttuihin missä on vain valkoisia miehiä?

En kyllä ihan ymmärrä, että mistä tuon boldatun asian olet keksinyt. Minulle ainakin riittää, että elokuva on hyvä, ja toissijainen asia on se minkä värisiä henkilöitä siinä on tai heiluuko jalkojen välissä jotain. Jos nyt pitäisi vaikka omaa leffakokoelmaa silmäillen miettiä, niin valtaosa paskoista elokuvista on noita valkoisten miesten tähdittämiä. Toisaalta suuri osa hyvistäkin leffoista on sellaisia. Onko sillä mitään tekemistä ihmisen sukupuolen tai värin kanssa? Ei.

Se missä itse näkisin noita "tuputtamisia, agendoja tms." ovat lähinnä sellaiset teokset, jotka perustuvat johonkin lähdemateriaaliin, kuten sarjakuviin. Mikäli sarjakuvassa jokin hahmo on nainen, niin ihmettelisin hieman mikäli sukupuoli muuttuisi mieheksi elokuvassa. Voihan se elokuva sitten kuitenkin toimia ja sitten se on ihan ok. Ihonvärin tai sukupuolen ei kuitenkaan pitäisi olla jokin myyntikikka, että hei tässä meillä on mies/nainen jonkinvärinen tyyppi pääosassa. Tästä käsittääkseni molemmat "puolet" ovat samaa mieltä? Minä ainakin haluan nähdä pääasiassa hyviä tai mielenkiintoisia elokuvia. Oma juttunsa tietysti ovat ne henkilöt, jotka tekevät avoimesti (=kertovat asiasta itse) teoksensa jonkin "agendan" mukaan. Sellaisille tapauksille toki kannattaa antaa tai olla antamatta huomiota oman arvomaailman ja harkinnan mukaan.

Valitettavasti nämä teikäläisenkään valkoinen mies paha-jutut eivät ole sen perustellumpia. Mainitset agendoja, väheksytään eriäviä mielipiteitä ja käytetään niitä samoja kuluneita ismien termejä. Saman ääri-ilmiön toinen laita, eikä se tee mitään muuta kuin lisää vastakkainasettelua ja jännitteitä. Tasa-arvo ei toteudu sillä tavalla, että kun vaikkapa naisia nostetaan enemmän parrasvaloihin, poljetaan miehiä samalla pahantekijöinä maan rakoon.

En kyllä ihan ymmärrä, että mistä tuon boldatun asian olet keksinyt. Minulle ainakin riittää, että elokuva on hyvä, ja toissijainen asia on se minkä värisiä henkilöitä siinä on tai heiluuko jalkojen välissä jotain. Jos nyt pitäisi vaikka omaa leffakokoelmaa silmäillen miettiä, niin valtaosa paskoista elokuvista on noita valkoisten miesten tähdittämiä. Toisaalta suuri osa hyvistäkin leffoista on sellaisia. Onko sillä mitään tekemistä ihmisen sukupuolen tai värin kanssa? Ei.

Se missä itse näkisin noita "tuputtamisia, agendoja tms." ovat lähinnä sellaiset teokset, jotka perustuvat johonkin lähdemateriaaliin, kuten sarjakuviin. Mikäli sarjakuvassa jokin hahmo on nainen, niin ihmettelisin hieman mikäli sukupuoli muuttuisi mieheksi elokuvassa. Voihan se elokuva sitten kuitenkin toimia ja sitten se on ihan ok. Ihonvärin tai sukupuolen ei kuitenkaan pitäisi olla jokin myyntikikka, että hei tässä meillä on mies/nainen jonkinvärinen tyyppi pääosassa. Tästä käsittääkseni molemmat "puolet" ovat samaa mieltä? Minä ainakin haluan nähdä pääasiassa hyviä tai mielenkiintoisia elokuvia. Oma juttunsa tietysti ovat ne henkilöt, jotka tekevät avoimesti (=kertovat asiasta itse) teoksensa jonkin "agendan" mukaan. Sellaisille tapauksille toki kannattaa antaa tai olla antamatta huomiota oman arvomaailman ja harkinnan mukaan.

Valitettavasti nämä teikäläisenkään valkoinen mies paha-jutut eivät ole sen perustellumpia. Mainitset agendoja, väheksytään eriäviä mielipiteitä ja käytetään niitä samoja kuluneita ismien termejä. Saman ääri-ilmiön toinen laita, eikä se tee mitään muuta kuin lisää vastakkainasettelua ja jännitteitä. Tasa-arvo ei toteudu sillä tavalla, että kun vaikkapa naisia nostetaan enemmän parrasvaloihin, poljetaan miehiä samalla pahantekijöinä maan rakoon.
Näinpä! Tämä vastakkainasettelu vain pahentaa tilannetta! Ei kukaan täysijärkinen länsimaalainen halua kummankaan äärilaidan tuputtamaa agendaa.

Naisten ja miesten mieltymyksissa on erittäin usein eroja kaikkien tutkimuksien mukaan, piti siitä tai ei. Nimenomaan niillä äärilaidoilla...

Esim. miehet aloittavat painin ja vääntämisen jo pienestä pitäen ja koska muunmuassa miehen rooli on aina historian alusta saakka ollut olla se taistelija/fyysinen suojelija, on luonnollista, että miehet haluavat katsoa miespääosia useammin toimintaleffoissa. Se vain tuntuu luontevammalta ja miehet ovat se väkivaltaleffojen suurin yleisö, eikö?

Naiset ovat luonnostaan tunteellisempia, joten he haluavat katsoa tunteisiin vetovia elokuvia enemmän kuin miehet ja heille on luontevampaa katsoa päähahmoa, johon on helpompi samaistua?

Sieltähän se odotettu kärkikasti paikallisia "ei minua nämä asiat haittaa, mutta" porukka tulikin. Tämähän yllättäisi, ellei se olisi niin ennalta-arvattavaa.

Ylös Bottom