Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Ei varmaan se helpoin aihe keskusteluun tämäkään. Edelleen aika vaikea vetää sellaista tarkkaa rajaa siihen, että mikä on sitä järkevää keskustelua. Mikä on toisella jankkaamista on toiselle vielä keskustelua.
Hyvä viesti kaikkinensa. Ehkä noin yleisesti mielestäni hyvässä keskustelussa olisi olennaista monen muun seikan ohessa seuraavat asiat, joita täälläkään ei ihan aina väittelyn tuoksinnassa näy:

- Toista mieltä olevien viestejä pitäisi pystyä lukemaan ja siten tulkitsemaan jos ei hyväntahtoisesti niin ainakin neutraalisti. Monesta keskustelusta näkyy läpi se inhimillinen piirre, että väittelyn keskellä tulkitaan toisen viestejä just niin negatiivisesti kuin mahdollista. Kuten sanottua, niin tämä on inhimillistä ja tunnistan piirteen itsessänikin. Mutta pitäisi ainakin pyrkiä parempaan.

- Ja tämä toisten viestien tulkitseminen lähinnä jonain väittelyseinänä johtaa ärsyttävimmillään siihen, että niistä viesteistä poimitaan tasan yksi tai kaksi kohtaa joihin vastataan vastaan vängäten. Ja jätetään viestin yleissanoma tai ainakin jotkut muut kohdat ihan vaan huomioimatta, koska niihin ei sattunut olemaan niin hyvää vastanäpäytystä. Vaikka juuri näiden muiden asioiden huomioiminen olisi kokonaiskeskustelun kannalta olennaista ja voisi auttaa siihen, ettei vängättäisi jostain yksityiskohdista. Se voisi johtaa juuri sellaiseen oikeaan ajatustenvaihtoon, eikä vaan siihen että pyrkii saamaan viimeisen sanan.
edit: Vieläkin s**tana v*tuttaa, kun olen joutunut lukemaan täältä joku 100 viestiä LoU II-agendasta, mutta sitten kun omien pelikokemusten myötä yritti asiasta keskustella, niin eihän siitä ollut asiasta eniten huudelleilla mitään keskusteltavaa kanssani :rolleyes: Haluan pelituntini ja eritoten viestien lukemiseen tuhlaamani hetket takaisin :p (Tämä oli perjantaikevennys, älkää ottako liian vakavasti)
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä viesti kaikkinensa. Ehkä noin yleisesti mielestäni hyvässä keskustelussa olisi olennaista monen muun seikan ohessa seuraavat asiat, joita täälläkään ei ihan aina väittelyn tuoksinnassa näy:

- Toista mieltä olevien viestejä pitäisi pystyä lukemaan ja siten tulkitsemaan jos ei hyväntahtoisesti niin ainakin neutraalisti. Monesta keskustelusta näkyy läpi se inhimillinen piirre, että väittelyn keskellä tulkitaan toisen viestejä just niin negatiivisesti kuin mahdollista. Kuten sanottua, niin tämä on inhimillistä ja tunnistan piirteen itsessänikin. Mutta pitäisi ainakin pyrkiä parempaan.

- Ja tämä toisten viestien tulkitseminen lähinnä jonain väittelyseinänä johtaa ärsyttävimmillään siihen, että niistä viesteistä poimitaan tasan yksi tai kaksi kohtaa joihin vastataan vastaan vängäten. Ja jätetään viestin yleissanoma tai ainakin jotkut muut kohdat ihan vaan huomioimatta, koska niihin ei sattunut olemaan niin hyvää vastanäpäytystä. Vaikka juuri näiden muiden asioiden huomioiminen olisi kokonaiskeskustelun kannalta olennaista ja voisi auttaa siihen, ettei vängättäisi jostain yksityiskohdista. Se voisi johtaa juuri sellaiseen oikeaan ajatustenvaihtoon, eikä vaan siihen että pyrkii saamaan viimeisen sanan.
edit: Vieläkin s**tana v*tuttaa, kun olen joutunut lukemaan täältä joku 100 viestiä LoU II-agendasta, mutta sitten kun omien pelikokemusten myötä yritti asiasta keskustella, niin eihän siitä ollut asiasta eniten huudelleilla mitään keskusteltavaa kanssani :rolleyes: Haluan pelituntini ja eritoten viestien lukemiseen tuhlaamani hetket takaisin :p (Tämä oli perjantaikevennys, älkää ottako liian vakavasti)
Tämä. Kyllä mäkin aina neutraaliuteen ja asiallisuuteen pyrin mutta täytyy myöntää että sorrun usein sellaiseen kieli poskessa tehtyyn piruiluun ja piikittelyyn. Mutta jos keskusteluun alkaa tulla vaikkapa jotain ns. syvän päädyn kamaa niin mun on erittäin vaikea olla asiallinen enää siinä vaiheessa. Enkä edes osaa olla pahoillani siitä.
 
Tämä. Kyllä mäkin aina neutraaliuteen ja asiallisuuteen pyrin mutta täytyy myöntää että sorrun usein sellaiseen kieli poskessa tehtyyn piruiluun ja piikittelyyn. Mutta jos keskusteluun alkaa tulla vaikkapa jotain ns. syvän päädyn kamaa niin mun on erittäin vaikea olla asiallinen enää siinä vaiheessa. Enkä edes osaa olla pahoillani siitä.
Juu ja siis pieni kieli poskessa tehty piruilu mielestäni sopii ihan hyvin keskustelun sekaan, kunhan ei ole aivan jatkuvaa. Mutta kyllä sitäkin voin omalta kohdaltani miettiä, että koska kannattaa vitsailla menemään ja jos vitsaileekin, niin siinäkin on sävyeroja että kuinka paljon rääpii päätään. Kohtuus kaikessa.
 
Täällä on muutama tyyppi ketkä lietsoo negatiivista ilmapiiriä. Tullut välillä sellainen fiilis että ovat täällä vain vänkäämässä asioista, eivätkä niinkään keskustelemassa peleistä. Ja ihan oikeasti, väkisinkin tulee fiilis että ollaan tultu vain trollailemaan kun pitää uudella nimimerkillä tulla mestoille.

Näin myös itse koen. Perustellut, hyvin argumentoidut vastakkaiset mielipiteet on eri asia, ne ovat osa laadukasta keskustelukulttuuria, mutta tähän ei todellakaan kaikki edes pyri, vaan osalle ilmapiirin myrkyttäminen on itseisarvo ja itse keskustelu päätyy hyvin nopeasti henkilökohtaisuuksiin.

Ja mielestäni noin ihan ylipäätään konsolipelaamisen lähtökohta harrastuksena on "rakkaus lajiin", eikä viha jotain toisen nimimerkin suosikkia kohtaan, joten en henkilökohtaisesti millään ymmärrä sellaista haittafanitusta, jossa ei keskitytä siihen mistä itse pitää, vaan hyökkäämään niitä kohtaan, jotka ovat "väärällä alustalla".
 
Aika rohkeaa tulkintaa on lähteä selittämään auki anonyymien kirjoittajien motiiveja kirjoituksille konsolipelaamisen foorumilla. Poteroihin jakautumisessa ei ole mitään uutta, samaa touhua ollut varmasti jo Nintendon ja Segan aikana. Nykyään se poteroista huutelu suuremmalle yleisölle nimettömänä on vaan paljon helpompaa ja ylipäätään mahdollista.

Ja tätä moneen kertaan kuvattua haittafanitusta löytyy vaikka millä mitoin, mutta eihän sitä kukaan tietenkään itsestään löydä. En tiedä mitä kaikkea haittafanitus pitää sisällään, mutta tietynlaista nimimerkkifanitusta ja dissaamista täällä on myös havaittavissa. Joskus vaikuttaa siltä, että vaikka tietty kirjoittaja kirjoittaisi vain lempiväristään, niin siihenkin löytyy jo muutama murjottava tai naurava hymiö. Tästähän olikin jokin aika sitten laajempaakin keskustelua.

Vihjailut muutamasta tyypistä ja uudella nimimerkillä kirjoittavista (huh, kenestä lie kyse?) tuskin ratkaisevat ongelmia. Siinä vain nostaa itsensä toisten yläpuolelle ikään kuin jonkun asiantuntijasosiologin rooliin. Voisin itsekin vihjailla muutamasta kirjoittajasta, joiden kanssa samaa aaltopituutta ei vaan tunnu löytyvän, kun puolen sivun tekstistä löydetään yleensä jokin yksittäinen lause tai ilmaus, jota pitäisi sitten rautalangasta vääntää. En silti jaksa uskoa, että jankuttaminen tai kirjoitusten ymmärtäminen väärin on sen kummemmin ilmapiirin myrkyttämistä. Mitä hyötyä siitä edes olisikaan?

Enemmän uskoisin olevan hyötyä siitä, että esimerkiksi minä myönnän kirjoitusteni menevän ajoittain yli. Minulla on mielenkiintoa korkeintaan arvostella näitä pelialan yrityksiä (jos puhutaan vain ikävistä teksteistä). Kirjottajista en tiedä mitään, eikä siinä mielessä ole syytä tai mielenkiintoakaan lähteä heidän ominaisuuksiaan sen kummemmin pureskelemaan. Yritän kyllä jatkuvasti parantaa ulosantiani. Toisaalta en usko olevani ainoa, jonka täytyisi katsoa peiliin välillä.
 
Mä tulin tänne aikoinaan juuri sen takia että täällä ei ollut konsolisotia . XBOX-porukka viihtyi omissa topikeissaan ja PS-porukka omissa topikeissaan. Ei ollut ongelmia. Ei myöskään ollut arvosana-topikkeja jossa väitellään siitä mitä tarkoittaa numero 3.
 
Täällä oli alkuvuosina aivan helvetinmoiset konsolisodat, joista nämä nykyiset ovat pelkkä varjo vain. Itsekin olin siellä 2000-luvun alussa sotimassa, tosin pidin sitten monta vuotta taukoa ja tulin uudella nimimerkillä takaisin, kun en enää jaksanut sitä vanhaa historiaa raahata mukana. Välillä on ollut rauhallisempaa, mutta kyllä sitä vääntöä on ollut kuitenkin varsinkin kun on odoteltu uuden sukupolven konsoleita. Konsolisodassa ei ole mitään pahaa, kunhan se ei sotke muita keskusteluja, mutta esim. peleistä ja eri palveluista keskusteltaessa ei ole mukavaa, jos sinne väliin käydään julistamassa omaa "periaatteellista" bullshittiä mielipiteen vapauden nimissä. Parempi on keskittyä siihen omaan tekemiseen ja pelaamiseen kuin muiden hommiin varsinkin, jos ei ole mitään hyvää sanottavaa.
 
Oliko täällä muka 2000 luvun alussa konsolisotia kun koko foorumikin oli nimeltään ps2fin ellen väärin muista.
 
Täällä oli alkuvuosina aivan helvetinmoiset konsolisodat, joista nämä nykyiset ovat pelkkä varjo vain.

Nimenomaan. PS3:n, Xbox 360:n ja Wiin aikoihin konsolisotaketju paisui yli tuhannen sivun mittaiseksi. Silloin porukka tuntui olevan vielä syvemmin poteroissaan. Nykyäähän täällä moni omistaa useamman konsolin ja vain pieni osa on profiloitunut tietyn merkin kannattajaksi. Silti entisaikaan konsolisodan seuraaminen oli paljon mukavampaa. Porukka ei ottanut kovin helposti hernettä nenään ja väittelyssä tuntui olevan aina läsnä tietynlainen leikkimielisyys. Tai sitten aika on vaan kullannut muistot...
 
Kyllä sitä vääntöä oli jo ps2 vs. xbox orginaalin aikoihin.

Mulla on vaan sellanen muistikuva, että alunperin tämä oli ps2fin ja jossain vaiheessa tuotiin myös xbox mukaan, mutta enimmäkseen pleikkari pelaajat oli täällä ja xbox pelaajat livegamersin puolella.
Toki voi olla, että olen vaan tuon ajan tappelut unohtanut.
 
Se oli jännää aikaa foorumilla tuo Xbox 360/PS3/Wii aika. Kuten @kriswel jo sanoikin niin jokaisella alustalla oli omat alueensa, jossa peleistä, laitteista ynnä muista keskusteltiin. Konsolisota eikä niin sanotut alustojen väliset mielipiteet näihin ketjuihin tästä syystä juuri levinneet. Mutta sitten oli yleinen alue. Ja konsolisota-alue. Ja mammuttinen konsolisotaketju.

Kyllä minäkin muistelen, että silloin ne väännöt oli enemmän pilke silmäkulmassa, mutta voin muistaa väärin.

Itse liityin foorumille 2006. Paljon on vettä virrannut tässä vuosien aikana ja hienoja nimimerkkejä poistunut takavasemmalle, mutta myös uusia tullut tilalle. Aina olen tykännyt, että tämä foorumi on ollut paras paikka keskustella peleistä, vaikka välillä "väännetäänkin" tosissaan. :)
 
Mä tulin silloin PS3 aikoihin. Ehkä mä en sitten niin aktiivisesti seurannut foorumia kun en muista mitään erityistä.
Se oli jännää aikaa foorumilla tuo Xbox 360/PS3/Wii aika. Kuten @kriswel jo sanoikin niin jokaisella alustalla oli omat alueensa, jossa peleistä, laitteista ynnä muista keskusteltiin. Konsolisota eikä niin sanotut alustojen väliset mielipiteet näihin ketjuihin tästä syystä juuri levinneet. Mutta sitten oli yleinen alue. Ja konsolisota-alue. Ja mammuttinen konsolisotaketju.
Voi muuten olla että mä vietin aikani vain PS-ketjuissa joten siksi mulla on niin ruusuiset muistot.
 
KonsoliFIN oli tosiaan PS2FIN 2000-luvun alussa. Sen jälkeen tulivat XboxFIN ja NintendoFIN, jotka sitten yhdistyivät KonsoliFINiksi. Vuotta en kyllä muista. Itse löysin sivustolle joskus 2002 aikoihin. Muutaman vuoden ehdin foorumia lukemaan kunnes joulukuussa 2007 rohkenin rekisteröityä. Silloin olikin se yllä mainitsemani konsolisota kiihkeimillään, mutta itse sotaan en osallistunut vaan tyydyin vaan sivusta seuraajaksi.

Kyllä minäkin muistelen, että silloin ne väännöt oli enemmän pilke silmäkulmassa, mutta voin muistaa väärin.

Eli en ole yksin mielipiteeni kanssa. :D Siihen aikaan tosin vääntäjinä oli Xbugsin kaltaisia sanataitureita, jotka osasivat keventää tunnelmaa.
 
Eli en ole yksin mielipiteeni kanssa. :D Siihen aikaan tosin vääntäjinä oli Xbugsin kaltaisia sanataitureita, jotka osasivat keventää tunnelmaa.
Olisikohan se ollut juuri Xbugs kun tarjoili hattua tai muuta vastaavaa syötäväksi sen jälkeen kun joku oli sanonut sellaisen syövänsä jonkun pelisarjavertailuväännön päätteeksi, jos Devil May Cry, Final Fantasy ja jotkut muutkin sarjat löytäisivät tiensä Xboxille.

Kyllä niissä jutuissa näin lukijana hymyn kare välillä vilahti suupielessä. Nykyään se on konsolisotaketjussa tosiaan tuntunut enemmän siltä, että jaksaako edes vastata ja lähteä vääntöön mukaan. Ja silti liian usein lähtee. :D
 
Mä tulin tänne aikoinaan juuri sen takia että täällä ei ollut konsolisotia . XBOX-porukka viihtyi omissa topikeissaan ja PS-porukka omissa topikeissaan. Ei ollut ongelmia. Ei myöskään ollut arvosana-topikkeja jossa väitellään siitä mitä tarkoittaa numero 3.
Samanlainen mielikuva minullakin on foorumista. Keskusteluilmapiiri oli hyvin asiallista. Nykyään useat ketjut on pilattu turhalla päänaukomisella, kiusaamisella ja räkänauruhymiöillä tai jollain muulla mielenosoittamisella. Mutta näinhän ne foorumit sitten lopulta kuolevat kuten kävi esimerkiksi muropaketille.
 
Viimeksi muokattu:
Samanlainen mielikuva minullakin on foorumista. Keskusteluilmapiiri oli hyvin asiallista. Nykyään useat ketjut on pilattu turhalla päänaukomisella, kiusaamisella ja räkänauruhymiöillä tai jollain muulla mielenosoittamisella. Mutta näinhän ne foorumit sitten lopulta kuolevat kuten kävi esimerkiksi muropaketille.
Varoittavana merkkinä käyttäisin myös sitä, että (asia)kirjoittajia jättäytyy/häipyy foorumilta täysin oma-aloitteisesti, kun ilmapiiri on, mitä se on. Itse olen sen verran paksunahkainen, ettei foorumi minusta taida eroon päästä. Samat huomiot olen tehnyt sinun kanssasi itsekin, että paljon tulee vastaan kaikenlaista saivartelua, piikittelyä, kuittailua ja viisastelua. Toki vastineeksi itsekin joskus päädyn tuikkaamaan takaisin. Jostain syystä edellisen laitesukupolven aikana meno oli erilaista ja vähemmän piikikästä, mutta nyt tämän uusimman sukupolven aikana meno on taas muuttunut 'myrkyllisempään' suuntaan.

Kyllä meidän kaikkien täytyy tässä peiliin katsoa ja pyrkiä parantamaan keskusteluilmapiiriä, koska jos kovin paljon vielä porukkaa jättäytyy pois, niin sitten täällä ei kovin montaa aktiivista keskustelijaa enää ole. Pitää yrittää mahdollisimman hyvin ymmärtää täysin päinvastaisiakin mielipiteitä, tai ainakin pyrkiä pitäytymään turhista kuittailuista. Jos tämä hieno yhteisö ja foorumi kuihtuu pois, niin missä me sitten keskustellaan, väitellään ja haetaan peliseuraa? Ja ennen kaikkea, mihin minä sitten voin käydä kirjoittelemassa uusista koripallokorteista?!?
 
Ylös Bottom