Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Pitää yrittää mahdollisimman hyvin ymmärtää täysin päinvastaisiakin mielipiteitä, tai ainakin pyrkiä pitäytymään turhista kuittailuista.
Tosiaan. Eriävät mielipiteet ovat foorumien suola, olisi aika tylsää lukea samanlaisia mielipiteitä jostain asiasta. Vuodesta 2013 lähtien tätä foorumia lukenu, ja vajaa 2 vuotta sitten rekisteröidyin, niin kyllä tämä yleisesti ottaen ihan hyvältä paikalta vaikuttaa. Joskus joo konsolisotaan täällä oon törmänny, mutta yleensä ylläpito on hyvin hereillä. Olisi netin käyttäminen tylsempää ilman tätä paikkaa.
 
En usko että porukka sen konsolisotimisen takia on poistunut, vaan ihan koska porukalla elämäntilanteet muuttuu. On perhettä, töitä, uusia harrastuksia jne. Varmaan toi väsyttävä jankkaaminekin milloin minkäkin konsolin puolesta on asiaan vaikuttanut, mutta ei se ole se pelkkä syy kuitenkaan.

Mä oon täälä kuutisentoista vuotta roikkunut, välillä enempi, välillä vähempi. Discord on ainakin mulla ajanu useimpien foorumien ohitte nykyään. Sinne kun on monet peli-devitkin hävinny, ei niilläkään oo enään välttämättä omia foorumeita. Mutta maailma muuttuu, koitetaan vaan elää sen kanssa. :) Niin kauan kun tämä foorumi on pystyssä, niin kyllä mä käyn ainakin pari kertaa viikossa kattomassa mikäs on nyt puheenaihe. Ikävä kyllä se tuntuu olevan muutaman saman hepun jankkaus milloin missäkin ketjussa ja aina se jostain syystä on niistä samoista asioista(Sony teki sitä ja MS teki sitten taas tätä).

Ei tuota nyt kovin kauaa jaksa lukea = Käynnit vähenee täälä.

Mähän nyt en foorumia tee, mutta siinä mun pari senttiä tähän nykyiseen eloon täälä. Nyt lähden pitämään sitä joskus ansaittua känni-ääliön mainetta yllä, kipasen uuden olusen kaapista ja lähen Armored Warfareen aiheuttamaan pahennusta. :D

P.S Muropaketti ei kuollu käyttäjien takia, sieltä katos porukka kun ylläpito alko perseilemään. Io-tech on sen muron perustajan uusi setti ja se voi aika hyvin. ;)
 
Minulla on oikeastaan ainoa motivaatio käydä täällä se, että tämä on suunnilleen ainoa suomenkielinen pelialan foorumi, joka on jäljellä. Höpsönä patrioottina minusta tuntuu tärkeältä, että suomenkielistäkin sisältöä maailmasta löytyy. Toisaalta kun englantikin sujuu oikein hyvin ja olen enimmäkseen kiinnostunut keskustelemaan peleistä niitä paljon pelaavien harrastajien kanssa ja hyvin vähän kiinnostunut ihmissuhdejutuista ja metakeskustelusta, niin ehkä olisi fiksumpaa panostaa tämäkin aika sellaisille keskusteluille, joissa saa uusia virikkeitä ja ideoita varsinaiseen pelaamiseen liittyen. Nykyään pelaaminen on niin hajanaista, kun on helvetisti pelattavaa ja jokaiselle genrelle löytyy omistautuneet faninsa, että on oikeastaan melko turha roikkua missään yleisfoorumilla, jossa käyttäjät eivät aina ymmärrä toisiaan, kun pelaavat niin eri tavalla ja eri pelejä. Eri näkökulmista asiat näyttävät niin erilaisilta.
 
Tohtori Pippurilla on tossa aika hyvää spekulaatiota tosta vaivasta. Mutta mitä me nyt sitten keksitään lääkkeeksi tolle vaivalle? Suljetaan sotaosio ja aletaan antaa bannia sotimisesta? Sekin on taas ehkä pikkunen virheliike, kun sitten se piilovittuilu vaan alkaa nostaan päätään muissa ketjuissa. :)

Nyt tarvitaan setä- @TT-2k kertomaan että mitä myö poloiset tehään. :D
 
Höpsönä patrioottina minusta tuntuu tärkeältä, että suomenkielistäkin sisältöä maailmasta löytyy.
Tämä on myös itselle sellainen sivusyy sen varsinaisen peliaiheisen keskustelun lisäksi.

Töissä kielenä on noin 90% prosenttia ajasta englanti, joten ihan kiva kirjoitella jonnekin myös suomeksi. Mikäs sen parempi paikka kuin peliaiheinen foorumi.

Tuo on ihan fiksu pointti, että mitä jos menisi jollekin vähän kapeamman aihealueen foorumille keskustelemaan, mutta se tarkoittaisi englanniksi kirjoittelua. Tämä Konsolifin kun on vielä mukavan aktiivinen keskustelupaikka.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tästä foorumista kannata pitää kiinni kynsin ja hampain. Siitä täysin samaa mieltä edellä kirjoittaneiden kanssa, että suomenkielistä sisältöä tulee vaalia.
 
Nykyään pelaaminen on niin hajanaista, kun on helvetisti pelattavaa ja jokaiselle genrelle löytyy omistautuneet faninsa, että on oikeastaan melko turha roikkua missään yleisfoorumilla, jossa käyttäjät eivät aina ymmärrä toisiaan, kun pelaavat niin eri tavalla ja eri pelejä. Eri näkökulmista asiat näyttävät niin erilaisilta.
Tästä sinänsä samaa mieltä, mutta toisaalta kun en omatoimisesti juuri seuraa alan uutisointia Pelaajan sivuja lukuunottamatta (jep, lol), niin minulta jäisi paljon hyviä tärppejä väliin jos kävisin muutamalla kovin rajatulla foorumilla.
 
Nyt tarvitaan setä- @TT-2k kertomaan että mitä myö poloiset tehään. :D
Valitettavasti minulla(kaan) ei ole tähän ongelmaan mitään täsmäratkaisua tiedossa.

Itse lähtisin siitä, että kaikenlainen pienikin vinoilu ”vanhan kiistakumppanin” kanssa jätettäisiin ihan kokonaan pois. Eli vaikka kuinka mieli tekisi mieli vähän näpäyttää takaisin, jättäisi moiset leukailut pois.

Toinen juttu on se, että jos se oma näkemys on perusteluineen on selvästi jo tuotu esille, sitä on turha jankuttaa uudestaan ja uudestaan hieman eri sanankääntein.

Jos nämä kaksi juttua tuntuvat ylitsepääsemättömän hankalilta toteuttaa käytännössä, sitten kannattaa vaan valmistautua siihen, että jossain vaiheessa penaltiboksin ovi aukeaa.
 
Yleisellä tasolla jokaisen kannattaa myös miettiä kirjoitusasuaan, yhdellä pienellä muutoksella saadaan kitkaa vähennettyä: Kirjoittaa subjektiivisesti asioista jotka on subjektiivisia. Jos asioista kirjoittaa "yleisenä totuutena" ja kyse on subjektiivisesta asiasta, kitkaa on varmasti luvassa.

"Uusin Halo on aivan paska" vs. "Mielestäni uusin Halo on aivan paska"

Luvuissa ja muissa yksiselitteisesti mitattavissa asioissa voidaan käyttää "yleisen totuuden" kirjoitusasua:

"Tällä hetkellä PS5 on myynyt määrällisesti vähemmän kuin PS4 samassa kohtaa elinkaartaan"
 
Yleisellä tasolla jokaisen kannattaa myös miettiä kirjoitusasuaan, yhdellä pienellä muutoksella saadaan kitkaa vähennettyä: Kirjoittaa subjektiivisesti asioista jotka on subjektiivisia. Jos asioista kirjoittaa "yleisenä totuutena" ja kyse on subjektiivisesta asiasta, kitkaa on varmasti luvassa.

"Uusin Halo on aivan paska" vs. "Mielestäni uusin Halo on aivan paska"

Luvuissa ja muissa yksiselitteisesti mitattavissa asioissa voidaan käyttää "yleisen totuuden" kirjoitusasua:

"Tällä hetkellä PS5 on myynyt määrällisesti vähemmän kuin PS4 samassa kohtaa elinkaartaan"
Tällä tavalla säästyttäisiin jo melko paljolta ylimääräiseltä väännöltä. Vaikka toki kaikkien pitäisi ymmärtää, että ”Tämä on aivan paska” ja ”Mielestäni tämä on aivan paska” on todennäköisesti sama asia eli todellisuudessa tuo ”Mielestäni”-alkuinen mutta siitäkin huolimatta, se vaikuttaa todella paljon siihen miten toisten tekstejä tulkitaan ja mikä mielikuva siitä toisen tekstistä jää.
 
Tällä tavalla säästyttäisiin jo melko paljolta ylimääräiseltä väännöltä. Vaikka toki kaikkien pitäisi ymmärtää, että ”Tämä on aivan paska” ja ”Mielestäni tämä on aivan paska” on todennäköisesti sama asia eli todellisuudessa tuo ”Mielestäni”-alkuinen mutta siitäkin huolimatta, se vaikuttaa todella paljon siihen miten toisten tekstejä tulkitaan ja mikä mielikuva siitä toisen tekstistä jää.
Tässähän se outous onkin, vaikka lukijan pitäisi ymmärtää asia, niin se ärsyttää silti lukijoita enemmän jos jättää yhden sanan pois. Ihmismieli on outo.
 
Tässähän se outous onkin, vaikka lukijan pitäisi ymmärtää asia, niin se ärsyttää silti lukijoita enemmän jos jättää yhden sanan pois. Ihmismieli on outo.
Tässähän se outous mielestäni onkin, vaikka lukijan pitäisi mielestäni ymmärtää asia, niin se ärsyttää mielestäni silti lukijoita enemmän, jos jättää yhden sanan pois. Ihmismieli on mielestäni outo.
 
Jos nyt vänkäämisestä puhutaan niin mä luulen että sillä "mielestäni" sanalla ei ole paljoa merkitystä. Jokainen varmasti ymmärtää että kyseessä on mielipide. Merkitystä on sillä että HALUAAKO muut sen ymmärtää.
Mä erehdyin joskus yhdellä toisella foorumilla sanomaan jostain pelistä että "ei se mun mielestä mikään hyvä ollut" niin eiköhän ensimmäinen vastaus ollut: "mutta se ei ole totuus!" Koita nyt tuosta saada jotain keskustelua aikaiseksi jos ensimmäisenä pitää alkaa selittämään mielipiteen ja totuuden eroa. Eli täysin selkeitä ja ymmärrettäviä lauseita käsitetään tahallaan väärin. Tälläkin foorumilla tuota esiintyy ihan liikaa.
Yksi hyvä ohje vänkäämisen vähentämiselle voisi olla: "Älä väännä toisen mielipidettä muuksi mitä se on!"
Tämä pitäisi lisätä Mooseksen kymmeneen käskyyn.
 
Jos nyt vänkäämisestä puhutaan niin mä luulen että sillä "mielestäni" sanalla ei ole paljoa merkitystä. Jokainen varmasti ymmärtää että kyseessä on mielipide. Merkitystä on sillä että HALUAAKO muut sen ymmärtää.
Mä erehdyin joskus yhdellä toisella foorumilla sanomaan jostain pelistä että "ei se mun mielestä mikään hyvä ollut" niin eiköhän ensimmäinen vastaus ollut: "mutta se ei ole totuus!" Koita nyt tuosta saada jotain keskustelua aikaiseksi jos ensimmäisenä pitää alkaa selittämään mielipiteen ja totuuden eroa. Eli täysin selkeitä ja ymmärrettäviä lauseita käsitetään tahallaan väärin. Tälläkin foorumilla tuota esiintyy ihan liikaa.
Yksi hyvä ohje vänkäämisen vähentämiselle voisi olla: "Älä väännä toisen mielipidettä muuksi mitä se on!"
Tämä pitäisi lisätä Mooseksen kymmeneen käskyyn.
Noh, ehkä tässä ei ihan yhdensanan lisäystä tarkoitettu kuitenkaan todellisuudessa. Tosiaan juuri se, että ei kirjoita niin kärkkäästi asioista niin säästyy varmasti paljon vänkäykseltä. Mutta samaa mieltä toki siitä, että onhan se lukijastakin ihan yhtälailla kiinni.
 
Noh, ehkä tässä ei ihan yhdensanan lisäystä tarkoitettu kuitenkaan todellisuudessa. Tosiaan juuri se, että ei kirjoita niin kärkkäästi asioista niin säästyy varmasti paljon vänkäykseltä. Mutta samaa mieltä toki siitä, että onhan se lukijastakin ihan yhtälailla kiinni.
Totta. Kritiikkiin on hyvä lisätä ne perusteetkin.
 
Konsolifinissä ei saa kirjoittaa mielipidettään jos se on Witcher 3:n vastainen. Pelillä on liikaa faneja ja vastamielipiteet maalitetaan ja bannataan. Tähänkö on foorumeillakin menty?
 
Konsolifinissä ei saa kirjoittaa mielipidettään jos se on Witcher 3:n vastainen. Pelillä on liikaa faneja ja vastamielipiteet maalitetaan ja bannataan. Tähänkö on foorumeillakin menty?
Asiallisesti kirjoitettua kritiikkiä saa ja pitää olla. Kannattaa tarkistaa oma tyyli kirjoittaa ja miettiä sen jälkeen mistä johtuu, että viestejä poistellaan. Samaa mieltä BaDarin kanssa, kaikki viestit mitä olet tänne kirjoittanut on enemmän tai vähemmän ollut trollaamista.
 
Konsolifinissä ei saa kirjoittaa mielipidettään jos se on Witcher 3:n vastainen. Pelillä on liikaa faneja ja vastamielipiteet maalitetaan ja bannataan. Tähänkö on foorumeillakin menty?
Yksi neuvo järkevään kritiikkiin: älä solvaa pelin faneja tai ihan vaan pelistä tykkääviä samalla kun itse kritisoit peliä. Tuolla pääsee jo pitkälle.

Kirjoita siis mikä mielestäsi pelissä mättää, älä sitä miksi joku henkilö tai ryhmä ovat niin tyhmiä että tykkäävät pelistä.
 
Kannattaa ehkä yrittää päästä irti tuollaisesta että pistää mieleen mitä laitteita kenelläkin ja minkä verran on pelannut ja sitten peilaa kommentteja siihen kuvaan kirjoittajasta. Tuskin on kauhean terveellistä keskustelulle.

Ja itsekin varmasti siihen syyllistyn kun kukaan ei ole objektiivinen mutta olen tietoisesti pyrkinyt eroon siitä että keskityn kirjoittajaan itse asian sijaan. Yritän siis katsoa itse tekstiä enkä sitä kuka sen on kirjoittanut ja millä motiivilla.
Jatketaan oikeassa ketjussa.

Vielä kun tämä kaunis ajatus toimisi kaikkien muidenkin kirjoittajien kohdalla. Todella aktiivisia kirjoittajia on kuitenkin vain kourallinen tällä foorumilla. Ei tässä nyt ihan kauheasti tarvitse muistiinpanoja tai jotain pänttäämistä sen osalta, että tunnistaa useammankin kirjoittajan lähtökohdat tai mieltymykset. En usko olevani ainoa, joka erottaa varsinkin selvästi puolueelliset kirjoittajat jokseenkin puolueettomista. Luonnollisesti tämä näkökulma vaikuttaa myös siihen tulkintaan siitä viestistä, kuten tässäkin tapauksessa. Jos pelaa pleikkarilla vaikka 20h vuodessa, niin kyllähän se vähän erikoiselta kuulostaa, että 200e+ erikoisohjaimen 5h akunkesto on suurikin huolenaihe. Ei minulla tässä ole mitään henkilökohtaista hyökkäystä ajatuksena taustalla, mutta lähinnä erikoiselta tuntuu tuo tulokulma. Ikävää, jos tämä kuitenkin tulkitaan jonkinlaisena vinoiluna.

Olet mielestäni ihan oikeassa periaatteesi kanssa, mutta eihän tuo käytännössä toteudu. Vai miten näet esimerkiksi minun Microsoft-kriittisiin viesteihin suhtautumisen? Käsitelläänkö nämäkin viestit omina kokonaisuuksinaan vai osana ajattelumallia "No tää yks herra taas angstaa Microsoftia"? Tällä foorumilla mielestäni asioita myös vääristää tämä jo aiemminkin keskusteltu kuplautuminen, jossa kompataan tai ollaan komppaamatta liian paljon nimimerkin perusteella.

Mutta nämä nyt on taas näitä.
 
Ylös Bottom