Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Oliko tämä tosiaan minulle kohdistettu kirjoitus? Kannattaa ehkä katsella noita menneitä sivuja uudestaan läpi, niin huomaat, että syytät nyttenkin minua aivan muiden kirjoittajien teksteistä. Mä en ole täällä ketään yksittäistä ihmistä syyttänyt edes vihjailemalla mistään. En ole puhunut Makeista enkä läskeistä yhtään mitään.

Sen oon yleisluontoisesti sanonut, että ihmisluonne on tyypillisesti ahne ja itsekäs. Ei se toki tarkoita, että kaikki ovat tai juuri vasemmistolaiset tai juuri oikeistolaiset. Mutta normaali osa ihmisluonnetta, joka on toisilla vahvempi kuin toisilla. Olen sanonut esimerkiksi, että työttömissä on päihdeongelmaisia tai sellaisia jotka eivät vaan periaatteesta tai saamattomuuttaan mene töihin. Se tarkoittaa, että osa on. Ja osa vain on. Se on fakta. Siitä minua on täällä syytetty, että minun mielestä KAIKKI työttömät on tällaisia. Sehän ei tietenkään sitä tarkoita, mutta tämä nykyinen keskustelukulttuurin on tällaista paskaa, että takerrutaan johonkin yksityiskohtaan ja kärjistetään se niin, että se ei vastaa enää alkuperäistä tarkoitusta. Ihan vain siksi, että voitaisi olla mahdollisimman eri mieltä asioista. Sehän se paljon asioita edistääkin. Luulis, että minulla on itsellä oikeus omiin mielipiteisiin eikä toisten niitä kuuluisi muunnella ja syöttää niihin Lapinlisiä ja minä olisin sitten jotenkin velvollinen selittelemään sellaista mielipidettä mikä ei ole edes minun alkuperäinen mielipide.
Tosiaan, mä sekoitin sun kirjoitukset nyt pariin muuhun kirjoittajaan. Anteeksi.

Ahneutta, itsekkyyttä ja muita huonoja ominaisuuksia löytyy jokaisesta. Tilanteesta riippuen. Onhan ne niitä ns. kuoleman syntejä. Harva ihminen kuitenkaan pitää niitä hyvinä ominaisuuksina ja pyrkii siksi olemaan jotain muuta kuin ahne ja itsekäs. Samoin ihmisiä ei pitäisi kovinkaan kevyesti määritellä noilla termeillä. Varsinkaan jos ei tunne henkilökohtaisesti.

Kyllä työttömistä löytyy tosiaan niitä joita ei edes kiinnosta työnteko mutta uskoisin että se on aika marginaalinen porukka. Ei heidän takia pitäisi kaikkia työttömiä rangaista. Tää marginaaliporukka kyllä keksii tavan tehdä rahaa vaikka kaikki tuet otettaisiin pois. Muutama vapaamatkustaja on pieni hinta siitä että yhteiskuntarauha säilyy. Leikkaukset yms. kurjistaa pienituloisten elämää entisestään ja se lisää ongelmia yhteiskunnassa.
Kyllähän se väärältä tuntuu että jotkut käyttää järjestelmää hyväkseen mutta ainakin voi lohduttautua sillä että sellainen elämä rankaisee itse itseään. Ennemmin tai myöhemmin.
 
Ongelmana työttömien rankaisemisessa ja "kannustamisessa" on, ettei se ratkaise työllisyysongelmia tai mitään muutakaan. Paljon suurempi haaste on pitää työssä olevat työkykyisinä. Siinä meillä on porukkaa, joka todistetusti pystyy tekemään tuottavaa työtä ja sitä tippuu koko ajan esimerkiksi uupumuksen, masennuksen ja erilaisten sairauksien vuoksi pois työelämästä.

Toinen työttömyyttä isompi haaste on työvoiman uusintaminen. Siitä ei nykyään puhuta kovin paljon, mutta vielä silloin kun Suomi oli jatkuvassa 3% talouskasvussa vuosikymmenestä toiseen ja lähes täystyöllisyydessä ennen Kokoomuksen valtakautta ja siitä alkanutta 90-luvun lamaa, se oli olennainen tapa pitää huolta siitä, että myös tulevaisuudessa meillä on riittävästi työntekijöitä. Olennaisin osa siitä on huolehtia lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja koulutuksesta niin, että saamme koko ajan työmarkkinoille koulutettua ja osaavaa uutta työvoimaa. Nythän lapset polttavat itsensä loppuun jo lukiovaiheessa, koska kilpailu opiskelupaikoista on niin kovaa. Opiskelijoiden keskuudessa loppuunpalaminen on myös todella yleistä ja siksi moni keskeyttää opinnot. Se tarkoittaa, että uutta koulutettua työvoimaa ei saada niin paljon kuin voitaisiin saada, jos tuettaisiin nuoria ja opiskelijoita. Myös luovuus tukahtuu, jos pitää vain keskittyä suorittamiseen. Paineet uravalinnasta ovat valtavat, koska alanvaihdosta ja uudelleenkouluttautumisesta ollaan tehty niin vaikeaa. Ainoa järkevä vaihtoehto nykyään taitaa olla ammattikoulu, koska sen jälkeen voi vielä vaihtaa alaa, jos aikuisena huomaa, että ei sovellu ensimmäiseksi kivalta tuntuneelle alalle tai sillä ei ole töitä tarjolla. Olennainen pointti on, että kilpailuideologia ei oikein toimi Suomen kaltaisessa pienessä yhteiskunnassa, jossa tarvitaan kaikkien osaamista ja taitoja. Siihen ei auta myöskään se, että laitetaan kyydistä tippuneet risusavotalle.

Silti hallitus haluaa keskittyä vain siihen rankaisemiseen, joka ei ratkaise todellisia ongelmia. Todellisilla ongelmilla tarkoitan niitä, jotka vaikuttavat merkittävästi yhteiskunnan toimivuuteen ja työmarkkinoihin. Taloustieteessä on sellainen käsite kuin vaihtoehtoiskustannus. Se tarkoittaa parasta mahdollista vaihtoehtoa, joka jää saavuttamatta jonkin valinnan seurauksena. Kun keskitytään tehottomaan toimintaan, silloin jää ne vaihtoehtoiset tehokkaat toimet huomioimatta. Se heikentää Suomen asemaa ja hyvinvointia.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelmana työttömien rankaisemisessa ja "kannustamisessa" on, ettei se ratkaise työllisyysongelmia tai mitään muutakaan. Paljon suurempi haaste on pitää työssä olevat työkykyisinä. Siinä meillä on porukkaa, joka todistetusti pystyy tekemään tuottavaa työtä ja sitä tippuu koko ajan esimerkiksi uupumuksen, masennuksen ja erilaisten sairauksien vuoksi pois työelämästä.

Toinen työttömyyttä isompi haaste on työvoiman uusintaminen. Siitä ei nykyään puhuta kovin paljon, mutta vielä silloin kun Suomi oli jatkuvassa 3% talouskasvussa vuosikymmenestä toiseen ja lähes täystyöllisyydessä ennen Kokoomuksen valtakautta ja siitä alkanutta 90-luvun lamaa, se oli olennainen tapa pitää huolta siitä, että myös tulevaisuudessa meillä on riittävästi työntekijöitä. Olennaisin osa siitä on huolehtia lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja koulutuksesta niin, että saamme koko ajan työmarkkinoille koulutettua ja osaavaa uutta työvoimaa. Nythän lapset polttavat itsensä loppuun jo lukiovaiheessa, koska kilpailu opiskelupaikoista on niin kovaa. Opiskelijoiden keskuudessa loppuunpalaminen on myös todella yleistä ja siksi moni keskeyttää opinnot. Se tarkoittaa, että uutta koulutettua työvoimaa ei saada niin paljon kuin voitaisiin saada, jos tuettaisiin nuoria ja opiskelijoita. Myös luovuus tukahtuu, jos pitää vain keskittyä suorittamiseen. Paineet uravalinnasta ovat valtavat, koska alanvaihdosta ja uudelleenkouluttautumisesta ollaan tehty niin vaikeaa. Ainoa järkevä vaihtoehto nykyään taitaa olla ammattikoulu, koska sen jälkeen voi vielä vaihtaa alaa, jos aikuisena huomaa, että ei sovellu ensimmäiseksi kivalta tuntuneelle alalle tai sillä ei ole töitä tarjolla. Olennainen pointti on, että kilpailuideologia ei oikein toimi Suomen kaltaisessa pienessä yhteiskunnassa, jossa tarvitaan kaikkien osaamista ja taitoja. Siihen ei auta myöskään se, että laitetaan kyydistä tippuneet risusavotalle.

Silti hallitus haluaa keskittyä vain siihen rankaisemiseen, joka ei ratkaise todellisia ongelmia. Todellisilla ongelmilla tarkoitan niitä, jotka vaikuttavat merkittävästi yhteiskunnan toimivuuteen ja työmarkkinoihin. Taloustieteessä on sellainen käsite kuin vaihtoehtoiskustannus. Se tarkoittaa parasta mahdollista vaihtoehtoa, joka jää saavuttamatta jonkin valinnan seurauksena. Kun keskitytään tehottomaan toimintaan, silloin jää ne vaihtoehtoiset tehokkaat toimet huomioimatta. Se heikentää Suomen asemaa ja hyvinvointia.
90-luvun lama oli sellainen käännekohta jonka jälkeen paluuta ei ole ollut. 80-luvulla tavallinen duunari oli keskiluokkaa ja se tuntuu nyt uskomattomalta. Työttömien toimeentulotukeen laskettiin kuuluvaksi mm. televisio, päivän lehti yms. Siitä huolimatta "huvikseen" työttömät oli harvassa. Työnteko oli kannattavaa.
 
Niin, Suomessa siirryttiin uudenlaiseen talouspolitiikkaan ja sen jälkeen talous ei ole enää kasvanut entiseen malliin. Kun yritetään vain maksimoida voittoja ja kiristää menoja, jää moni tärkeä pitkällä aikavälillä menestystä luova tekijä huomioimatta. Esimerkiksi 1990-luvun aikana luovuttiin pikku hiljaa talonmiehistä ja "järkeistettiin" toimintaa huoltoyhtiöihin. Sen jälkeen kiinteistöt ovat menneet huonompaan kuntoon, kun niitä ei huolleta säännöllisesti ja kaikki hommat tehdään vain maksusta. Turhat kulut eivät usein lopulta olekaan niin turhia. Vaikka talonmies usein söi pullaa ja joi kahvia taukotiloissa ja saattoi tulla maanantaina töihin krapulassa, hän kuitenkin tiesi aina, mikä rakennuksen tila on ja huolehti omatoimisesti tarvittavista huoltotoimenpiteistä. Suomesta on kadonnut valtavasti sellaisia aloitustason työpaikkoja, joita ei ole pidetty enää "kannattavina". Suomi on ollut tunnettu toimivasta infrasta, jonka nyt on annettu rapistua "kannattavuuden" vuoksi. Esimerkiksi tieverkon kunnosta kyllä valitetaan kovasti, mutta sen huoltoon ei haluta panostaa. Säästäminen tulee todella kalliiksi ja kohta meillä ei ole varaa enää pitää infraa toimintakykyisenä eikä varsinkaan korjata sitä. Se voi olla jopa isompi pommi kuin eläkepommi, joka räjähti jo monta vuotta sitten. Suuret ikäluokat ovat jo eläkkeellä. Itseasiassa ovat tainneet olla jo noin 10 vuotta. Silti sitä pommia vielä odotellaan :D
 
Tiestön kunto on kyllä huonontunut hälyttävästi. Sama homma briteissä, mutta ollaan vielä huonommassa jamassa täällä ja "potholet" ovat saaneet paljon vauriota aikaiseksi. Kunnat saavat paljon korvausvaatimuksia.

37c6cc2d71a86b7302e1316bcc80b4a5.jpg
 
Raha on kuitenkin valtaa ja sen takia aiemmin mainitsemia eri alojen läpi meneviä yritysfuusioita pitäisi osata estää nykyistä paremmin. Vähän tragikoomisesti esimerkiksi KKV (kilpailu- ja kuluttajavirasto vai kaupankeskusliikkeiden virasto?) Suomessa ajaa juuri tuota S-kaikki-koalition asiaa, joka on kuin suoraan Cyberpunkista revittyä painajaista.
Kuulostaa pahalta. Toivottavasti tulevaisuus ei ole pelkkiä megakorporaatioita.
 
Esimerkiksi tieverkon kunnosta kyllä valitetaan kovasti, mutta sen huoltoon ei haluta panostaa.
Muistanko väärin vai eikös tieverkon ylläpitokin ole jollain tapaa/tasolla ulkoistettu/yksityistetty?

Juuri sitä meinasin kun aiemmin kirjoitin että Suomessa osataan kyllä myydä kaikki pois. Sähköverkko oli siinä kohtaa esimerkkinä.

Sen tietää että yksityistämisen kautta se homma "tehostuu" eli kaikki maksaa enemmän ja silti tuntuu että hommat on vain sen verran kunnossa kuin pakko on olla. Esimerkkejä löytyy varmasti myös hoiva- ja päiväkotipuolelta, ihan uutisista asti.

Samoin noista yksityisistä päiväkodeista on ihan lähimmäisiltä tietoa kun ovat olleet niissä töissä. Siellä on asiat aika helvetin paskasti.

Pohjimmainen ongelma on se, että työntekijät nähdään vain kulueränä, joille maksetaan vain minimit mutta laitetaan tekemään maksimit. Mikä järki on siinäkin että päiväkodeissa hoitajien vastuulla on siivousta aina vessoja myöten?

Se on sitä kapitalismia, joka minulle tulee aina mieleen. Kenties se pahin ääripää mutta enpä voi sille mitään että ne kuullut ja koetut on tuota luokkaa. Edelleenkin yritysten tavoite on tehdä voittoa ja se näkyy sitten noin. Siksi en usko kapitalismin ratkovan mitään ongelmia, mistä eivät saa myös helvetisti rahaa/voittoja.

Tiestön kunto on kyllä huonontunut hälyttävästi. Sama homma briteissä, mutta ollaan vielä huonommassa jamassa täällä ja "potholet" ovat saaneet paljon vauriota aikaiseksi. Kunnat saavat paljon korvausvaatimuksia.

Näytä liitetiedosto 11448
Nyt kyllä täytyy ihmetellä tuota vertailua. Olen katsonut useita videoita ja uutisia siitä miten paskassa kunnossa USA:n infra on. Siellä on siltoja, joista paistaa läpi. Ei todellakaan ole noin yksinkertaista että USA:n kokoinen maa on noin hyvässä kunnossa ja koko UK taas noin paskassa.

Suomessakin sama homma. On tosi pahoja paikkoja mutta päätiet on kohtuullisessa kunnossa. Korjausvelkaa varmasti on mutta ehkä se mitä tässä yritän sanoa, on se, että missään ei taida tilanne olla kauhean ruusuinen. Aina myös varmasti löytyy alueita, joissa on ihan hirveää tiestöä tarjolla.

Terveisin pikkukylästä lähtöisin ja tiedän mitä on paskat tiet. Sen kautta myös kokemusta ihan sieltä paskimmista vähän muuallekin ja kuten jo kirjoitin: paskaa on mutta on ihan hyvääkin. Olkoonkin että lähinnä ne isot tiet on ajettavassa kunnossa ja sitten siitä aina tasoittain menee huonommaksi. Niillehän on ihan kiireellisyysluokatkin olemassa, muutenkin kuin lumihommissa, eikä rahaa ole aina korjata kaikkein pienempiä kyläteitä.
 
Nyt kyllä täytyy ihmetellä tuota vertailua. Olen katsonut useita videoita ja uutisia siitä miten paskassa kunnossa USA:n infra on. Siellä on siltoja, joista paistaa läpi. Ei todellakaan ole noin yksinkertaista että USA:n kokoinen maa on noin hyvässä kunnossa ja koko UK taas noin paskassa.
Se oli vaan meemi Shamaniac

Ei mitään hajua jenkeistä. Täällä Lontoossa ja tarkemmin Wimbledonissa oon asunu ja ajanut päivittäin 8 vuotta ja ihan nää omat kotialueen tietkin on täynnään monttuja jne nykysin. Päätiet, kuten M25 ovat hyvässä kunnossa.

Ovat täällä laittaneet rahat noihin pirun hidastetöyssyihin, joita tässä neliökilometrin sisällä löytyy varmaan enemmän kuin Suomesta yhteensä. Ei ole britit vain liikenneympyröiden luvattu maa
 
Niin, Suomessa siirryttiin uudenlaiseen talouspolitiikkaan ja sen jälkeen talous ei ole enää kasvanut entiseen malliin. Kun yritetään vain maksimoida voittoja ja kiristää menoja, jää moni tärkeä pitkällä aikavälillä menestystä luova tekijä huomioimatta. Esimerkiksi 1990-luvun aikana luovuttiin pikku hiljaa talonmiehistä ja "järkeistettiin" toimintaa huoltoyhtiöihin. Sen jälkeen kiinteistöt ovat menneet huonompaan kuntoon, kun niitä ei huolleta säännöllisesti ja kaikki hommat tehdään vain maksusta. Turhat kulut eivät usein lopulta olekaan niin turhia. Vaikka talonmies usein söi pullaa ja joi kahvia taukotiloissa ja saattoi tulla maanantaina töihin krapulassa, hän kuitenkin tiesi aina, mikä rakennuksen tila on ja huolehti omatoimisesti tarvittavista huoltotoimenpiteistä. Suomesta on kadonnut valtavasti sellaisia aloitustason työpaikkoja, joita ei ole pidetty enää "kannattavina". Suomi on ollut tunnettu toimivasta infrasta, jonka nyt on annettu rapistua "kannattavuuden" vuoksi. Esimerkiksi tieverkon kunnosta kyllä valitetaan kovasti, mutta sen huoltoon ei haluta panostaa. Säästäminen tulee todella kalliiksi ja kohta meillä ei ole varaa enää pitää infraa toimintakykyisenä eikä varsinkaan korjata sitä. Se voi olla jopa isompi pommi kuin eläkepommi, joka räjähti jo monta vuotta sitten. Suuret ikäluokat ovat jo eläkkeellä. Itseasiassa ovat tainneet olla jo noin 10 vuotta. Silti sitä pommia vielä odotellaan :D
Mukava nähdä, että kiven kovat vasemmistolaiset tykkäilee kun sä kirjoittelet samat hommat mitä minä, mutta minun jälkeen. Vai mitä oikein ajattelit tuolla talonmiesesimerkillä, jos se ei olisi sitä että työttömille järjestettäisi matalan kynnyksen töitä? Vai oliko tarkoitus, että palaamme kenties koko yhteiskuntana maatalousyhteiskuntaan, kun silloin oli kaikki paremmin? Vai onko se niin, että kun nyt ne työt on kapitalismin takia poistettu, niin jos ne palaisi se olisi orjuutta, mutta jos olisi aina olleet sosialistisessa yhteiskunnassa, niin sitten aivan fine?

Mitä sinun mielestä tapahtui Suomen taloudelle 2007-2009, kun talouden kasvu taittui? Eikö muissa länsimaissa ole kapitalismia ja ole yritetty tehostaa töitä? Vai onko se niin, että muualla se toimii, mutta ei Suomessa? Voisiko siihen millään liittyä se mainitsemasi eläkepommi, jota ei kyllä missään odotella, vaan joka on ollut todellisuutta jo pitkään? Se pommi nimittäin sattui laukeamaan juuri silloin kun talouden kasvu taittui. Uskomaton yhteensattuma! Kyllä se toki vieläkin pahenee. Katsokaas, kun silloin ihmiset siirtyi eläkkeelle. Ja edelleen siirtyvät. Heitä ei lasketa siten työttömiksi. Joten työttömien osuus ei ole huono. Mutta eivät he ole tekemässä enää töitä, josta se talouskasvu tulee! Ei me voida siitä päätellä onko meillä riittävästi työvoimaa, että mikä meidän työttömyysluku on. Erityisesti prosentteina! Prosentit eivät tee mitään eikä prosenteilla makseta mitään. Työssä käyvien määrä ei ole noussut samassa suhteessa kun porukkaa eläköityy.

Eikä teidän kunnostamista ole lopetettu kannattamattomana. Niitä pidetään yllä julkisella rahalla, joka on pitkällä miinuksella. Infran ylläpidosta on helppo leikata. Autoilu tuottaa vuosittain julkista tuloa 7-9 miljardia. Joka vuosi. Tieinfran ylläpitoon satsataan tuosta murto-osa. Kuten täällä tiedettiin, verotuloja ei korvamerkitä. Mutta poistakaapa autoilun verot ja siirrytään tiemaksuihin. Menee samalla rahalla 8 kaistaa Enontekiöön asti ja pidetään tiet sulana kaukolämmöllä. Se vaan kun tosiaan ei ole sitä työntekijää, niin julkiset menot on suuremmat kuin julkiset tulot.
 
Viimeksi muokattu:
Se oli vaan meemi Shamaniac

Ei mitään hajua jenkeistä. Täällä Lontoossa ja tarkemmin Wimbledonissa oon asunu ja ajanut päivittäin 8 vuotta ja ihan nää omat kotialueen tietkin on täynnään monttuja jne nykysin. Päätiet, kuten M25 ovat hyvässä kunnossa.

Ovat täällä laittaneet rahat noihin pirun hidastetöyssyihin, joita tässä neliökilometrin sisällä löytyy varmaan enemmän kuin Suomesta yhteensä. Ei ole britit vain liikenneympyröiden luvattu maa

Mulla ei ole täällä autoa, mutta fillarilla ajan työmatkat päivittäin, ja täällä Camden Town - Notting HIll akselilla on tiet paikoin myös aivan jäätävässä kunnossa. Vaikka tuntuu että niitä jatkuvasti korjataan niin silti se on aina ihan perunapeltoa.
 
Rikos ja Rangaistus. Aloitan viestin pyytämällä anteeksi käytöstäni ja viestittelyä koskien Disneyn alamäkeä käyttäjien @FleeingNevada ja @BaDari ja @Murdoc kanssa. Tein virheen, nytkö olen lukenut ketjua niin ymmärrän paremmin teidänkin reaktiota ja ymmärrän myös sen että miten tärkeä asia Disney on varmana teille. Pahoittelen suuresti tätä tapausta ja toivottavasti voimme jatkossa keskustella asioista paremmalla äänen sävyllä. Rangaistus on nyt kärsitty. Täällä on paljon puhuttu vihreästä siirtymästä niin siihen voisin ottaa sen verran kantaa että olen sen puolella kunhan se voidaan toteuttaa järjen kanssa ilman että hyvää luontoa ei tuhota esim tuulipuiston takia. Kanalintujen määrä on näiden takia alkanut jo näyttämään laskun suunta, myöskään vanhan korvaaminen ei välttämättä maksa itseään takaisin ikinä. Jos ajatellaan esim SSAB Raahen valokaariuunit niin sen toteutuminen vähentää työntekijöiden tarvetta todella paljon, sielä joudutaan melkein päivittäin uskottelemaan työntekijöille että saatte pitää työpaikat vaikka itsekkin tietävät ettei se pidä paikkaansa.. Toki jokainen tehdas työllistää rakennusvaiheessa mutta jos siittä saataisiin huoltovarmempi tehdas niin vähentää se entisestään kunnossapitopuolta. Onhan sielä liikkuvia osia myös silti joten johonkin työvoimaa tarvitaan pelkän Operoinnin lisäksi ellei Operaattorista tehdä ns "Laitosmiestä" millainen itse olen tällä hetkellä eri firmassa. Mutta joka tapauksessa kannatan päästöjen vähentämistä, mutta kunhan sitä ei tehdä summanmutikassa koska perhovaikutus on tässäkin läsnä. Toinen mihin voisin ottaa kantaa on tämä kaikki töihin kunnosta riippumatta tai tilanteesta, ei semmoinen voi toimia jos toisen terveydellinen tila ei sitä mahdolliset ja siinä ei voita kukaan. Miksi firma hyötyisi siittä että ottaa työntekijän töihin joka joutuisi saikuttelemaan esim vaivansa takia koska hänet on pakotettu semmoiseen työhön jota hän ei pysty tekemään vaan on joutunut sinne koska joku on pakottanut kuten esim työvoimatoimisto. Itsessä on paljon samaa kuin @Ippenator kohdalla että olen saanut taisteltua paskoista lähtökohdista itseni hyvään asemaan ja saanut hyviä työpaikkoja kuten nyt ja pystyn työhaastatteluissa lyömään kilpailua palkan ja muun suhteen. Toivottavasti @BaDari saa myös itsensä kondikseen kuten eräässä viestissä kertoi tilanteestaan joten pidän sille peukkuja, asenne on kyllä kunnossa! Tässä taisi olla pisin viesti minkä olen kirjoittanut koko aikanani täällä edes vanhalla profiililla mutta toivottavasti tästä on hyvä jatkaa taas.

Edit: sen verran kirjoitan vielä että kovin työmaa on kasvattaa poikaa tähän Suomeen mikä meillä nyt on, jotain on tehty oikein kun poikani ei kysy miksi tuo pukeutuu noin tai miksi tuo näyttää tolta. Häntä ei toisten ulkonäkö tai muut hetkauta tai aiheuta katseita eikä kammoksuntaa esim vamman takia.
 
Viimeksi muokattu:
Rikos ja Rangaistus. Aloitan viestin pyytämällä anteeksi käytöstäni ja viestittelyä koskien Disneyn alamäkeä käyttäjien @FleeingNevada ja @BaDari ja @Murdoc kanssa. Tein virheen, nytkö olen lukenut ketjua niin ymmärrän paremmin teidänkin reaktiota ja ymmärrän myös sen että miten tärkeä asia Disney on varmana teille. Pahoittelen suuresti tätä tapausta ja toivottavasti voimme jatkossa keskustella asioista paremmalla äänen sävyllä. Rangaistus on nyt kärsitty. Täällä on paljon puhuttu vihreästä siirtymästä niin siihen voisin ottaa sen verran kantaa että olen sen puolella kunhan se voidaan toteuttaa järjen kanssa ilman että hyvää luontoa ei tuhota esim tuulipuiston takia. Kanalintujen määrä on näiden takia alkanut jo näyttämään laskun suunta, myöskään vanhan korvaaminen ei välttämättä maksa itseään takaisin ikinä. Jos ajatellaan esim SSAB Raahen valokaariuunit niin sen toteutuminen vähentää työntekijöiden tarvetta todella paljon, sielä joudutaan melkein päivittäin uskottelemaan työntekijöille että saatte pitää työpaikat vaikka itsekkin tietävät ettei se pidä paikkaansa.. Toki jokainen tehdas työllistää rakennusvaiheessa mutta jos siittä saataisiin huoltovarmempi tehdas niin vähentää se entisestään kunnossapitopuolta. Onhan sielä liikkuvia osia myös silti joten johonkin työvoimaa tarvitaan pelkän Operoinnin lisäksi ellei Operaattorista tehdä ns "Laitosmiestä" millainen itse olen tällä hetkellä eri firmassa. Mutta joka tapauksessa kannatan päästöjen vähentämistä, mutta kunhan sitä ei tehdä summanmutikassa koska perhovaikutus on tässäkin läsnä. Toinen mihin voisin ottaa kantaa on tämä kaikki töihin kunnosta riippumatta tai tilanteesta, ei semmoinen voi toimia jos toisen terveydellinen tila ei sitä mahdolliset ja siinä ei voita kukaan. Miksi firma hyötyisi siittä että ottaa työntekijän töihin joka joutuisi saikuttelemaan esim vaivansa takia koska hänet on pakotettu semmoiseen työhön jota hän ei pysty tekemään vaan on joutunut sinne koska joku on pakottanut kuten esim työvoimatoimisto. Itsessä on paljon samaa kuin @Ippenator kohdalla että olen saanut taisteltua paskoista lähtökohdista itseni hyvään asemaan ja saanut hyviä työpaikkoja kuten nyt ja pystyn työhaastatteluissa lyömään kilpailua palkan ja muun suhteen. Toivottavasti @BaDari saa myös itsensä kondikseen kuten eräässä viestissä kertoi tilanteestaan joten pidän sille peukkuja, asenne on kyllä kunnossa! Tässä taisi olla pisin viesti minkä olen kirjoittanut koko aikanani täällä edes vanhalla profiililla mutta toivottavasti tästä on hyvä jatkaa taas.

Edit: sen verran kirjoitan vielä että kovin työmaa on kasvattaa poikaa tähän Suomeen mikä meillä nyt on, jotain on tehty oikein kun poikani ei kysy miksi tuo pukeutuu noin tai miksi tuo näyttää tolta. Häntä ei toisten ulkonäkö tai muut hetkauta tai aiheuta katseita eikä kammoksuntaa esim vamman takia.
Pakko on vieläkin vaan reagoida tähän muuten hyvään viestiin. Mutta mä en kerrassaan käsitä miten ja miksi täällä reagoidaan siihen, että sairaat pitäisi saada töihin. Täällä on koko ajan puhuttu työkykyisten (ne on terveitä!) työttömien työllistämisestä ja siitä miten tärkeää se on. Esimerkiksi niiden sairauden takia työttömien!

No tuohon tietysti argumentoidaan, että yrityksien pitäisi vaan maksaa enemmän palkkoja, niin kaikki ratkeaa. Tulee enemmän työntekijöitä ja verotuloja.

Teoreettinen laskelma:
1. Omalla alalla olen keskituloisten alalta lähtevien kuullut aina sanovan, että pitäisi saada 500€/kk enemmän, että jatkaisi työn tekemistä. Varmaan tuo on semmoinen summa, että kannustinloukusta voisi katsoa pääsevänsä ulos. Oletan tämän tarkoittavan bruttotuloa. Se tarkoittaa n. 300-400€/kk nettolisää ja n. 650€/kk työnantajan henkilöstökulujen lisäystä.
2. Teorisoidaan, että Nokian kaikki työntekijät olisivat Suomessa ja otetaan Wikipedian tiedot vuodelta 2019: henkilöstö 98 000, liikevoitto 485 000 000€

Henkilöstökulut nousisivat vuodessa 650 x 13 (vuosiloma huomioitu, 12+1kk) x 98 000 = 828 100 000€. Tilikauden tulos olisi tämän jälkeen -343 000 000€. Eli tappiota tulisi 0,35 miljardia vuodessa. Haittaaks se? Kyllähän se vähän haittaa. Yritys ajautuu välittömästi rahoitusvaikeuksiin. Osakkeet menettävät arvonsa ja sijoittajien pääomat karkaa Suomesta muualle. Yhtiö ajautuu konkurssiin muutamassa vuodessa ja meillä on 98 000 työtöntä. Suomen valtio menettää astronomisen monta miljardia pelkästään siinä, että ansiotuloverot muuttuu sosiaalituiksi.

Tuommoinen 500 000 000 €:n liikevoitto varmasti tuntuu monista pohjattomalta kaivolta, mutta ei se vaan sitä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Edit: sen verran kirjoitan vielä että kovin työmaa on kasvattaa poikaa tähän Suomeen mikä meillä nyt on, jotain on tehty oikein kun poikani ei kysy miksi tuo pukeutuu noin tai miksi tuo näyttää tolta. Häntä ei toisten ulkonäkö tai muut hetkauta tai aiheuta katseita eikä kammoksuntaa esim vamman takia.
Hienoa kuulla! Elämme todella haastavia aikoja lasten kanssa, meillä vasta 1.5 vuotias. Eritoten netin ja sosiaalisen median vaikutuksesta ei tiedetä vielä läheskään tarpeeksi, mutta esim. jenkeissä nuorten tyttöjen itsemurhat ovat kasvaneet hälyttävästi.

Erään ystävän 7-vuotias poika oli tullut kotia koulusta viime viikolla ja kysynyt isältään, että pitäisikö hänen muuttua tytöksi kun puhuivat koulussa siitä niin hienoja juttuja.

Toisen ystävän 9v. muksu oli kysynyt vanhemmiltaan, että saako hän enää leikkiä intialaiset ja jamaikalaiset juuret omaavien ystäviensä kanssa, koska hän on etuoikeutetumpi kuin he. Tai pitäisikö häneen pyytää anteeksi heiltä.

Tavistock-kliniikka on tehnyt muistaakseni 10 000 sukupuolen vaihdosta nuorille lapsille ja ilmeisesti usein ilman syväluotaavaa ymmärrystä lapsen tilaneesta. Nyt 1000 perhettä on haastanut kliniikan oikeuteen ja se on menossa kiinni/järjestäytymässä uudelleen.

Tähän vielä päälle covid-sukupolvet ja ollaan haastavien aikojen parissa.
 
Erään ystävän 7-vuotias poika oli tullut kotia koulusta viime viikolla ja kysynyt isältään, että pitäisikö hänen muuttua tytöksi kun puhuivat koulussa siitä niin hienoja juttuja.

Toisen ystävän 9v. muksu oli kysynyt vanhemmiltaan, että saako hän enää leikkiä intialaiset ja jamaikalaiset juuret omaavien ystäviensä kanssa, koska hän on etuoikeutetumpi kuin he. Tai pitäisikö häneen pyytää anteeksi heiltä.
Anteeksi vaan mutta nää kuulostaa vähän niiltä "kaverin poika rajalla" jutuilta.
 
Lisätään muuten vielä mielenkiinnon vuoksi tiedot hoitajien määrästä Suomessa. 150 000 lähihoitajaa ja 80 000 sairaanhoitajaa. Yhteensä siis 230 000. Siitä voi jokainen laskea paljonko julkisen puolen palkankorotukset maksaisi ja maksaa julkiselle taloudelle.
 
Anteeksi vaan mutta nää kuulostaa vähän niiltä "kaverin poika rajalla" jutuilta.
Kaverin poika rajalla? Pahoittelut, mutta nämä on ihan tavallisia tarinoita oikeasta elämästä täällä. Lontoo on kulttuurien sulatusuuni ja täällä ihmiset ovat työskennelleet ja ystävystyneet toistensa kanssa jo vuosikymmenien ajan kulttuurista riippumatta, joten tällaiset keskustelut tulevat esille ilman sen kummempaa vastakkainasettelua, tai pelkoa siitä, että sinulla on väärä mielipide jostain.

Mutta ne ovat vain minun ja ystävyyspiirini keskusteluja ja kokemuksia. Vaimoni on myös opettaja, joten hän on myös kertonut siitä, miten koulu on laittanut kaikki opettaja pitämään luennon ihmisten etuoikeuksista myös nuorille lapsille.
 
Kaverin poika rajalla? Pahoittelut, mutta nämä on ihan tavallisia tarinoita oikeasta elämästä täällä. Lontoo on kulttuurien sulatusuuni ja täällä ihmiset ovat työskennelleet ja ystävystyneet toistensa kanssa jo vuosikymmenien ajan kulttuurista riippumatta, joten tällaiset keskustelut tulevat esille ilman sen kummempaa vastakkainasettelua, tai pelkoa siitä, että sinulla on väärä mielipide jostain.

Mutta ne ovat vain minun ja ystävyyspiirini keskusteluja ja kokemuksia. Vaimoni on myös opettaja, joten hän on myös kertonut siitä, miten koulu on laittanut kaikki opettaja pitämään luennon ihmisten etuoikeuksista myös nuorille lapsille.
Mä vähän epäilen että alle 10 vuotiaat miettii tuollaisia, sanoi niille mitä tahansa. Mä en myöskään usko että edes Lontoossa opettajat puhuvat lapsille(varsinkaan tuon ikäisille) sukupuolenvaihdosta tai heidän etuoikeutetusta asemastaan.
Ihmisten oikeuksista yms. on voitu puhua mutta kerrotaanko siellä koulussa että pitää pyytää anteeksi etuoikeutettua asemaansa? Tai että poikien pitäisi vaihtaa sukupuolta? Epäilen.
 
Mä vähän epäilen että alle 10 vuotiaat miettii tuollaisia, sanoi niille mitä tahansa. Mä en myöskään usko että edes Lontoossa opettajat puhuvat lapsille(varsinkaan tuon ikäisille) sukupuolenvaihdosta tai heidän etuoikeutetusta asemastaan.
Ihmisten oikeuksista yms. on voitu puhua mutta kerrotaanko siellä koulussa että pitää pyytää anteeksi etuoikeutettua asemaansa? Tai että poikien pitäisi vaihtaa sukupuolta? Epäilen.
Ihme epäilyjä, pitäisikö tässä alkaa vaimolta pyytelemään opetusmateriaaleja? En sentään, mutta kuvasta voit nähdä osviittaa, että minkä ikäisille lapsille aletaan kertomaan asioista.

En myöskään sanonut, että koulussa kehoitetaan pyytämään anteeksi - vaikka en kyllä olisi yllättynyt, jos näin olisi asian laita myös.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20230717-101137_Chrome.jpg
    Screenshot_20230717-101137_Chrome.jpg
    761,2 KB · Lukukerrat: 23
Ihme epäilyjä, pitäisikö tässä alkaa vaimolta pyytelemään opetusmateriaaleja? En sentään, mutta kuvasta voit nähdä osviittaa, että minkä ikäisille lapsille aletaan kertomaan asioista.

En myöskään sanonut, että koulussa kehoitetaan pyytämään anteeksi - vaikka en kyllä olisi yllättynyt, jos näin olisi asian laita myös.

RSE kouluttaa nuoria ikään sopivilla aiheilla kaikesta liittyen ystävyyssuhteisiin, perheisiin, uskontoon, yhteiskuntaan ja lopulta seksuaalisuuteen. Sen päämäärä on tarjota juuri niitä oikean elämän yhteiskuntaoppeja, minkä perään aina kuulutetaan.

 
Ylös Bottom