Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei millään pahalla, mutta tässä viestissä on kyllä vahva naiiviuden ja vasemmistolaisen unelman leima.

Mutta nykyisen hallituksen syyttäminen oikeistolaisen johdon tekemistä päätöksistä mielenterveyden ja sote-palveluiden alasajossa on täysin neutraalia ihmettelyä. Jos ei kuitenkaan unohdeta, että vuodesta 2003 vuoteen 2019 on ollut johdossa oikeistopuolueet. Niiden aikana on menetetty nuorisotoimintaa, terveydenhuoltoa, koulutusta ja taiteita. Mutta nyt ihmetellään miten nykyinen johto on näköjään yksin onnistunut ajamaan ne kaikki alas kahdessa vuodessa.
 
Viimeksi muokattu:
Samalla työllisyysastetta on saatu kriisitilanteessa nostettua vaikka yleensä vastaavissa tilanteissa on seurannut massatyöttömyys.
Harkimo kertoi, että tehdyt tuntimäärät eivät ole nousseet lainkaan joten veronkannon puolesta tilanne ei ole lainkaan parantunut. Ei varmaan tarvitse kertoa, että osa-aikaista työtä tekevä on myös sosiaalietuuksien varassa.

 
Käytän talouskysymyksissä vähän laadukkaampia lähteitä kuin Hjalliksen lähiöbaaritasoiset horinat. Katsoin kyllä tuon videon, kun sitä toivoit ja löysin sieltä lukuisia päättelyvirheitä ja perusteettomia yleistyksiä. On helvetin helppoa nojatuolista käsin heitellä, mitä pitäisi tehdä ja Suomi on täynnä tuollaisia ukkeleita, jotka tietävät kaiken, mutta sitten tosipaikan edessä, jos joutuvat vastuuseen, hommat eivät sitten onnistukaan, kun ne yllättäen olivatkin vähän monimutkaisempia. Toki saa uskoa aina uuden poppamiehen uhoiluihin ja spinnauksiin, mutta ei sillä tavalla Suomesta ole tullut yksi maailman menestyksekkäimmistä valtioista. 1800-luvulla täällä nähtiin vielä nälkää.
 
Osa-aikaista työtä tekevien määrä on tosiaan noussut viime vuoden vastaavasta ja jatkuvaa kokoaikatyötä tekevien määrä laskenut. Lisäksi pitkäaikaistyöttömien määrä on kääntynyt jopa kasvuun varsin hitaan laskun jälkeen, mikä on erittäin huono asia. Pitkäaikaistyöttömyys kun tuo mukanaan toimeentulon epävarmuuden lisäksi muitakin ilmiöitä, joista kuntien kasvavat maksuosuudet eivät ole se pienin asia. Työllisyysaste ei ole yksinään siis mikään autuaaksi tekevä mittari.
 
Osa-aikaista työtä tekevien määrä on tosiaan noussut viime vuoden vastaavasta ja jatkuvaa kokoaikatyötä tekevien määrä laskenut. Lisäksi pitkäaikaistyöttömien määrä on kääntynyt jopa kasvuun varsin hitaan laskun jälkeen, mikä on erittäin huono asia. Pitkäaikaistyöttömyys kun tuo mukanaan toimeentulon epävarmuuden lisäksi muitakin ilmiöitä, joista kuntien kasvavat maksuosuudet eivät ole se pienin asia. Työllisyysaste ei ole yksinään siis mikään autuaaksi tekevä mittari.
Vaikka noin muuten en Halla-ahosta tai hänen ajatuksistaan niin kauheasti välitä, niin hänellä oli tähän asiaan sellainen hyvä ajatus ja mittari, johon voin samaistua. Hän puhui aikanaan puheenjohtajana ollessaan, että pitäisi enemmänkin tarkastella sitä työllisyysprosenttia tai -astetta, jotka tulevat palkallaan toimeen ilman etuuksia.

Edellisen hallituskauden poppoohan oli oikein oppikirjaesimerkki siitä, kuinka "tempputyöllistämällä" saatiin tilastot näyttämään hyvältä. Yhä edelleen jotkut jaksavat sitä tarinaa "Sipilän hallituksen luomista 140 000 uudesta työpaikasta/työllistetystä" hokea.
 
Vaikka noin muuten en Halla-ahosta tai hänen ajatuksistaan niin kauheasti välitä, niin hänellä oli tähän asiaan sellainen hyvä ajatus ja mittari, johon voin samaistua. Hän puhui aikanaan puheenjohtajana ollessaan, että pitäisi enemmänkin tarkastella sitä työllisyysprosenttia tai -astetta, jotka tulevat palkallaan toimeen ilman etuuksia.

Edellisen hallituskauden poppoohan oli oikein oppikirjaesimerkki siitä, kuinka "tempputyöllistämällä" saatiin tilastot näyttämään hyvältä. Yhä edelleen jotkut jaksavat sitä tarinaa "Sipilän hallituksen luomista 140 000 uudesta työpaikasta/työllistetystä" hokea.
Hauskinta tässä on se, että viimekaudella kun nykyiset hallituspuolueet olivat oppositiossa niin räksyttivät aktiivimalli 2 takia. Toukokuussa napsahtaa käyttöön oma samanlainen versio eli hurraa tempputyöllistyminen. Ainakin siinä muutama toveri saa suojatyöpaikan. Ei siis mitään uutta oli siellä kuka tahansa vallan kahvassa.
 
Minusta kaikki työnteko on arvokasta ja kannattavaa, vaikka ei tulisi pelkällä palkalla toimeenkaan. Työstä on myös muuta hyötyä kuin palkka ja ihmiset pääsääntöisesti haluavat tehdä töitä. Suomi on niin monimutkainen yhteiskunta, että on vaikea arvioida kuka varsinaisesti tulee omillaan toimeen. Toki on parempi aina, jos ei tarvita suoria tukia sen vuoksi, että tulot ovat liian alhaisia elämisen kannalta, mutta monella tavalla Suomessa tuetaan myös hyvin toimeentulevia ja suurin osa sosiaalimenoista meneekin kaikkein köyhimpien sijaan muille suomalaisille. Osa tuista jopa maksetaan jo ennestään hyvätuloisille suurempina kuten työttömyyskorvaukset ja eläkkeet. Myös erikoissairaanhoitoon pääsee paljon helpommin yksityisten kautta tai työterveydenhuollon lähetteellä kuin terveyskeskuksissa asioimalla.
 
Vastailen nyt vain niihin kohtiin, joihin on jotain sanomista, huomauttamista tai korjaamista.

En puhu pelkästään mielenterveystyöstä.

Jos jollakin menee työ tai muuten paljon velkaa meinaatko ettei haittaa tai liity mielenterveyteen? Jos jollakin ei riitä rahat enää mihinkään kiitos vihreän unelman niin onko oikein?
Kirjoitat asiasi erikoisella tavalla jos tosiaan tarkoitit vain sitä että "menee järki" etkä tarkoittanut oikeita mielenterveydellistä ongelmia. Toisaalta eipä tuo asiaa muuta kun en siltikään usko että rahat menisivät mielenterveystyöhön vaikka eivät menisikään sinne "jonnekin".

Kyllä mä väittäisin että jos ei lähetettäisi niin paljon enemmän muualle ja käytettäisi esimerksi päästöttömämpään valtioon niin olisi esimerksi paremmat terveyspalvelut tai pienempi veroprosentti.
Väitä vain. Minä väitän ja uskon että tämän hetkinen maailmantilanne on ylipäänsä sellainen että ihan sama mitä jätettäisiin lähettämättä "jonnekin" niin olisi paskat oltavat tavalla tai toisella. Ja se että säästetään AINA nimenomaan mielenterveydestä ei ole mikään uusi asia vaan sitä on tehty siitä huolimatta meneekö valtiolla tai maailmalla hyvin vai huonosti. Se on viimeisiä asioita joihin tuntuu rahaa "riittävän" ja ensimmäisiä, joista leikataan. Niin ja toki opiskelijoilta leikataan myös, sillä samalla tapaa se ei "tuota" vaikka se nimenomaan tuottaa jos pystyisi katsomaan pidemmällä tähtäimellä asioita.

Mielenterveystyöhön satsaaminen vähentäisi mt-ongelmista ajan myötä koituvia haittoja, esim työkyvyttömyyttä jne. Opiskelun mahdollistaminen taas nostaa osaamisen ja koulutuksen tasoa, jolloin on potentiaalisesti enemmän osaavia työntekijöitä. Jos ei pääse hoitoon kun "järki menee" tai ei pääse opiskelemaan niin voi jokainen miettiä kannattaako valtion hoitaa niistä koituvat seuraukset vai olisiko järkevämpi tarttua syyhyn. Mutta sitä ei tehdä eikä siihen ole syynä "vihreät" tai muukaan yksittäinen asia vaan jonkinlainen yleinen vähäinen arvostus näitä asioita kohtaan. Varmaan isoin syy on se että opiskelijat ja mt-ongelmaiset ei ole hyviä äänestäjiä niin turha mielistellä sinne päin.

Koko ajan nousee terveysalan maksut ja omavastuut sen kuin pienenee. Sotet yms?
Meinaatko että niitä tehdään muuten vain?
Tätähän minä juuri sanoin että näistä leikataan. Siinä ei ole mitään väliä minne tukia menee ja miksi kun sitä tehdään joka tapauksessa. Enkö osannut kirjoittaa asiaani vai eikö sitä luettu?

Jostaihan se raha otetaan, tai on pois.
Ennen oli lähellä terveysasemat, neuvolat, hammaslääkärit / lääkärit. Ei ole enään! Nykyään kuulut isoon kaupunkiin vaikka asut keskellä metsää! Lähet lääkäriinkin sinne keskelle metsään.
Lääkkeiden omavastuut pienenee ja osalla lähtee pois. Kaikkea tollasta pientä kivaa.
Jos olisit itse asunut pienellä paikkakunnalla niin tietäisit että kehitys on ollut tätä jo vuosikymmeniä. Ei tämä mikään uusi juttu ole. Tervetuloa joskus käymään. Faktat on vain se että nyt on keksitty uusia syntipukkeja, joita syyttää vaikka mikään näissä toimissa ei ole varsinaisesti muuttunut.

Olet oikeassa, hyvin moniin harrastuksiin pääsee julkisilla kun näkee aikaa ja vaivaa. Tällä hetkellä se ei ainakaan onnistu.
En tarkoita edes julkisia koska en ole paikkakunnalta, jossa sellaisia jaksaisi käyttää niiden pitkien vuorovälien vuoksi. Ihan pyörä ja kävelykin riittää. Menen itse lasten kanssa ihan lähipuistoihin, metsiin tai vaikka lumikasoille kiipeilemään. Kavereita on myös, joilla voi käydä.

Mutta kuten sanoin, niin nämä perusjutut ei ilmeisesti riitä vaan pitää olla X ja Y ja jos ei ole niin kaikki muu on paskaa.

Pieni vinkki mikä auttaa vanhempana olemiseen: lapsille riittää aika pienetkin elämykset jos vain ei totuta johonkin muuhun. Kyllä mekin hoplopeissa ja muissa käydään mutta ne on nimenomaan sitä spesiaalia.

Sanoisin myös että monille vanhemmille nuo harrastukset tuntuu olevan sitä että lapsi vain viedään ikään kuin hoitoon jonnekin että saa itse tehdä mitä nyt keksiikään. Nykyään ei haluta viettää omien lasten kanssa siis itse aikaa vaan ulkoistetaan se muualle. Voisin vielä myös avautua siitä miten paskaa kaikki tavoitehakuinen seuraurheilu (ja vastaava) usein on mutta jätän nyt tähän tältä osalta.

Hyvin monet ei huomaa / ymmärrä monia asioita ennen kuin se koskettaa itseään.
Niin, no kenties ihmiset jossain vaiheessa huomaavat että miksi niitä ilmastotoimia yritetään tehdä. Ne kyllä tulevat joskus kaikkien kohdalle. Meillähän ne ei vielä niin paikallisesti näy, joten voi tuudittautua kuplaansa.

Siinä lienemme samaa mieltä että Suomi on liian pieni että se voisi yksin vaikuttaa tähän. Ja siinä varmasti eri mieltä etteikö silti kannattaisi olla mukana.

Sitä paitsi kuka haluaa aina olla lähi puistoissa tai paikoissa? Mä en näe siinä mitään epänormaalia tai snobia että välillä pääsee autolla johonkin kaupoille tai vaikka Viikkiin tai Kaitalammelle retkelle?!
Aika typerä ja asenteellinen kysymys. Kuka tahansa lapsi, kenties? Meillä on ainakin riittänyt ja aika pitkälle pääsee kun on kaveri ja esim. lumikasa, jossa kiipeillä. Hiihtäminen ja luistelu on myös ollut suosittu harrastus meilläpäin.

Melko erikoinen tuo että se pitää olla juuri "autolla pääsemistä jonnekin". Mikään ei ole niin tympeää kuin autossa istuminen. Pitkien matkojen paikkakunnalla asuvana väitän tietäväni tuosta puuduttavuudesta jonkin verran.

Sanoisin myös että onko tilanne oikeasti niin huono ettei muka välillä pääse autolla "retkelle"? Vai onko kyse siitä että siellä ajellaan jatkuvasti. Ei minulla ainakaan tunnu isovanhemmilla tunnin matkan päässä käyminen kukkarossa pätkääkään kun siellä ei jatkuvasti käy.

Sehän ei edes muille kuulu mut meinaatko että kaikkien pitäisi jaksaa töiden tai koulujen jälkeen:
*Pukea muksu
*Kävellä asemalle tai bussi pysäkille
*Olla puistossa tai missä vaan ties kuinka kauan
*Pukea uudelleen muksu jos sisällä
*Kävellä asemalle tai bussi pysäkille
*Kävellä sieltä kotiin.
Huoh. Jos olet lapsen/lapsia tehnyt niin tuo kuuluu asiaan. Siihen kuuluu paljon muutakin mitä "kaikkien pitäisi jaksaa" tehdä. Oli työt tai koulut.

Kyllä minuakin väsyttää töiden jälkeen alkaa edes touhuamaan lasten kanssa mutta itse olen ne lapset tehnyt. Aion myös käyttäytyä sitten sen mukaisesti. Olen rehellisesti sitä mieltä että ihan liian monet tuntuvat tekevän lapsia vain "tavan takia" ja sitten ne vain elää jaloissa ja tehdään "bare minimum" niiden eteen ja kanssa. Sitten mietitään kiikkustuolissa kun ne ei koskaan käy ja on paskat ja etäiset välit :D

Kilometrimaksut / (muu nimi) varmasti tulossa.
Nehän on verrannut ja selitellyt sitä että kun ulkomaillakin. Joudutko itse olemaan usein ruuhkassa? Olen niin paljon ajanut töissä että tiedän että HKI keskusta ja lähikehät saattaa olla hieman ruuhkaisia toimisto aikaan lähtevillä, se ei ole oikeasti paljon tai niin paljon että siitäkin "lystistä" pitäisi verottaa.
Niinhän ne puhuu ja aina on tulossa jotain uutta tapaa verottaa kansaa, totta kai. Edelleenkään en silti usko että vaikka ei rahat menisikään "jonnekin" että tämä muuttuisi mihinkään. Olen kuullut jo omilta vanhemmilta 30 vuoden ajan samaa väitettä (että jatkuvasti verotaan ja tulee uutta veroa jne) ja todennut itse myös saman. Siinä on ihan sama mitä syynä käytetään mutta kansaa verotetaan ja that's it. Ihan paskaa väittää että nyt olisi jokin spessutilanne ja ennen ei tällaista tehtäisi ja jos rahat ei menisi "jonnekin" niin ei verotettaisi. En usko ennen kuin näen.

Kerrotko vielä miksi tämä kaikki pitäisi jaksaa tehdä, aina? Aiheutetaanko niin paljon saasteita täällä? Aivan naurettavaa hommaa.
Kerron sen millä tätä perustellaan: kaikki osallistuu, pienestä isoon. Eihän se näin mene ja juuri ne isot välttelee osuuttaan mutta ideana en näe tuossa mitään huonoa.

Toki itsekin jonkin verran päättävän pöydän ääressä olevana tiedän kuinka helppoa on mennä vain sen mukaan mitä ylempää sanotaan. Kenties Suomella on hieman tätä ongelmaa. Samalla voisin sanoa että jokainen on tervetullut kansaa edustamaan. En itse menisi kun tiedän kuinka kiittämätöntä ja paskaa hommaa se olisi eikä siellä voisi juuri edes vaikuttaa kun suuret linjat tulee muualta.

Mutta kyllä se on silti Suomi, joka on aina osannut ihan itse kansaansa verottaa.

Juuri oltiin Turussa Caribiassa kylpylässä, meinasitko et lähdettäisiin sinne julkisilla?
Täysin epärelevanttia käsitellä tätä jonkin yksittäisen Turun Caribian reissun kautta. Ei ne näitä siellä päättävällä tasollakaan kenenkään yksittäisen tyypin perusteella mieti. Kysymykseesi voisin heittää mutulla että kai nyt Turkuunkin jokin julkinen vehje kulkee?

Toisaalta kyseenalaistaisin että onko edes pakko mennä. Minulla ei ole tuollaista pakkoa. Ehkä kesällä käydään jossain kylpyläreissulla mutta pääosin menee varmasti taas lähiuimapaikoilla uidessa. Lapset on nauttineet ja odottaa nimenomaan sitä. Toki kylpyläkin kelpaa mutta aika usein ei vanhemmat tajua että lapset ei oikeasti tarvitse sitä kaikkea "kuorrutetta" elämäänsä. Joskus tuntuu myös että niillä jatkuvilla ipadeilla, tivolireissuilla ja muilla yritetään kompensoida jotain. Kenties poissaoloa niistä arjen tilanteista tms? Olen sivusta seurannut perhettä, jossa lapsi elää kuin omaa elämäänsä ja vanhemmat omaansa ja sitten on joskus jotain "laatuaikaa" kun perhe lähtee käymään yhdessä jossain. Sitä oikein mainostetaan isosti että nyt "mennään oikein perheellä". Me tehdään arjessa niin paljon yhdessä ja oletuksena on muutenkin että mennään porukalla. Sehän se on koko perheen idea: olla yhdessä. Jos ei olisi niin olisin sinkku.

Ja jottei ymmärretä väärin: totta kai kaikilla on myös omaa aikaa. Ideana ei vain ole se, että kaikki elää kuin solukämppiksinä, jotka pitävät yhdessä olemista jotenkin poikkeavana "laatuaikana".

Mitä tulee poliisin varautumiseen. Olisin luullut että voi itse ottaa selvää mutta selvennetään, mitäköhän muuta kuin näitä terroristi juttuja?

Ihan oli kaikkien Suomen isojen kaupunkien poliisit, täytyykö itse kaivaa linkkejä vai näetkö itse vaivaa? Jos haluat vinkkejä:
Pariisi yms? doesn't ring a bell?
Olin tässä viikon koronassa eikä tule kauheasti muutenkaan aktiivisesti uutisia seurailtua, joten ihan rehellisesti kysyin. Lisäksi jos tänne kirjoitellaan niin en tiedä onko paras tapa vihjailla asioista ja olettaa että kaikki on kaikesta ajan tasalla. Ei jaksa suoraan sanottuna edes kiinnostaa mitä tapahtuu kun maailmalla (Suomi mukaan lukien) menee kuitenkin ihan paskasti. Yritän tässä elellä omaa elämää ja pärjäillä. Sen olen huomannut että aika vähällä pärjää ja pienistä asioista saa iloja elämäänsä. Lähinnä alkaa masentamaan ja ottamaan päähän kun lukee/näkee uutisia.

Ei millään pahalla, mutta tässä viestissä on kyllä vahva naiiviuden ja vasemmistolaisen unelman leima. Ymmärrän toki, että maailmantalous on aika abstrakti järjestelmä. Mutta kyllä ne avustukset ja lainat mitä valtio lähettää myös ulkomaille, itseasiassa rasittavat nimenomaan veronmaksajien kukkaroa.
Ja sinä siis väität että jos jokin asiaan X korvaleimattu summa jätettäisiin laittamatta niin se menisi automaattisesti asioihin Y ja Z? Tässä voisin minäkin nojata samaan lauseeseen systeemin abstraktiudesta ja todeta että joka tapauksessa ne menisi jonnekin. Velkaa on niin helvetisti että siinä ei paljon meidän tavan pulliaisten elämässä näy miljarditkaan.

Viestistäsi saa sen vaikutelman, että sitä rahaa vain on ja tulee ja sitä olisi vaikka kaikkeen, mutta päättäjät ovat niin ilkeitä, että eivät vaan kiusallaan sitä kaikille anna. Tämä on vaarallisen typerää viestintää ja ajatusmaailma ylipäätään.
En ilmeisesti osaa kirjoittaa tai tekstejäni tulkitaan miten halutaan, sillä tuota en tarkoittanut. Kirjoitin mielestäni vain sen että ikinä ei ole haluja laittaa rahoja tiettyihin asioihin vaikka sitä rahaa enemmän olisikin. Jostain säästetään aina ja kuten sanoit, eletään velaksi, ja on tietyt asiat, joista aina leikataan ja joihin ei ikinä laiteta rahaa.

Suomella on paha tapa pitää itseään jotenkin poikkeuksellisen merkityksellisenä valtiona maailmassa. Ja kuvittelemme, että pystymme olemaan vaikka missä jonkinlainen positiivinen kuva. Todellisuudessa olemme mitättömän pieni syrjäkylä aivan kaikkien maailman keskustojen periferiassa. Hyvin harva maailmassa on edes kuullut meistä ja vielä harvempaa kiinnostaa koko Suomi. Ja se on täysin ymmärrettävää. Ei minuakaan kiinnosta Andorra. Typerää on se, että näissä mahtikuvitelmissa teemme itsestämme jonkin esimerkin, vaikka tiheään asutulle valtiolle. "Tehdään niinkuin niiden pitäisi tehdä, niin sitten ne varmasti ymmärtävät, että näin pitäisi tehdä". Tosiasiassa homma ei toimi täällä ollenkaan näin ja ratkaisut vaan heikentävät meidän taloutta ja kilpailukykyä ja sitä myöten olemme vain ja ainoastaan huono esimerkki siitä mitä valtiolle tapahtuu, jos tehdään tällaisia ratkaisuja. Mitä tämä mystiikka koskee? Esimerkiksi aiemmissa viesteissä mainittua autoilua tai energian verotusta.
Suomihan on tehnyt aina sitä että huonontanut varsinkin syrjäseutujen asioita. Tuskin siinä mikään esimerkkinä toimiminen on aina voinut syynä olla.
 
Uskomatonta tahdittomuutta Ilta-Lehdeltä liittää mainoksia livefeediin Kiovasta. Olisiko ollut vielä Rakennusmaailman "Onko nyt hyvä aika remontoida?" Voi tsiisus, kannattaa varmaan kysyä sieltä Ukrainasta... :(
 
Uskomatonta tahdittomuutta Ilta-Lehdeltä liittää mainoksia livefeediin Kiovasta. Olisiko ollut vielä Rakennusmaailman "Onko nyt hyvä aika remontoida?" Voi tsiisus, kannattaa varmaan kysyä sieltä Ukrainasta... :(

Samaa mieltä. Media on varmasti odottanut tätä sotaa kuin kuuta nousevaa, jotta Ilta-Lehtien kävijämäärät tuplaantuisivat. Kyllähän sen nyt näkee, että miten mediat käyttävät tätä konfliktia hyödykseen.
 
Samaa mieltä. Media on varmasti odottanut tätä sotaa kuin kuuta nousevaa, jotta Ilta-Lehtien kävijämäärät tuplaantuisivat. Kyllähän sen nyt näkee, että miten mediat käyttävät tätä konfliktia hyödykseen.
Johan sen jawatkin kirosivat. Puttuu vaan tuo p-kirjain niiden kielestä ja lisäävät loppuun ylimääräisen i:n.:D
 

Liitetiedostot

  • sddefault.jpg
    sddefault.jpg
    46,3 KB · Lukukerrat: 3
Viimeksi muokattu:
En ole monesta pelistä kuitenkaan valittanut. Herkkistouhuahan on nimenomaan, että käytännössä joka pelin kohdalla hakemalla haetaan niitä bugeja ja suorituskykyongelmia, ja sitten pelit teilataan täysin niiden takia, vaikka itse pelinä olisivat hyviä.
Nakkasin suoraan tänne vastaukseni, koska menee jo niin pahasti ohi Elden Ringin aiheen.

Kukaan ei kyllä todellakaan esim Cyberpunkin kohdalla hakemalla hakenut yhtään ainutta bugia. Aikamoista silmien ummistamista jos todella kehtaa noin väittää. Pelin julkaisutilasta on netti ja tube täynnä tavaraa, että millään mutulla ei tarvitse mennä. Tuskin kukaan teilaa hyvä peliä oikeasti pienten ja harvassa olevien bugien takia mutta siinä vaiheessa, kun ne ovat tasoa Cyberpunk tai uusin Battlefield niin siinä vaiheessa valittaminen on kyllä täysin oikeutettua ja kaukana mistään herkistelystä. Ihan kiva jos sinua ei haittaa tuollainen paska laatu mutta aivan turhaan siitä haukut muita pelaajia, että ovat herkkänahkaisia ja sanot, että pitäisi vaan nauttia "hyvästä pelistä". Mutta ei kyllä ole ensimmäinen kerta, kun en sinun ajatuksen juoksua pysty käsittämään, joten ei tuon kannan olisi yllätyksenä pitänyt tulla tälläkään kertaa.
 
Nakkasin suoraan tänne vastaukseni, koska menee jo niin pahasti ohi Elden Ringin aiheen.

Kukaan ei kyllä todellakaan esim Cyberpunkin kohdalla hakemalla hakenut yhtään ainutta bugia. Aikamoista silmien ummistamista jos todella kehtaa noin väittää pelin julkaisutilasta on netti ja tube täynnä tavaraa, että millään mutulla ei tarvitse mennä. Tuskin kukaan teilaa hyvä peliä oikeasti pienten ja harvassa olevien bugien takia mutta siinä vaiheessa, kun ne ovat tasoa Cyberpunk tai uusin Battlefield niin siinä vaiheessa valittaminen on kyllä täysin oikeutettua ja kaukana mistään herkistelystä. Ihan kiva jos sinua ei haittaa tuollainen paska laatu mutta aivan turhaan siitä haukut muita pelaajia, että ovat herkkänahkaisia ja sanot, että pitäisi vaan nauttia "hyvästä pelistä". Mutta ei kyllä ole ensimmäinen kerta, kun en sinun ajatuksen juoksua pysty käsittämään, joten ei tuon kannan olisi yllätyksenä pitänyt tulla tälläkään kertaa.
En ole kuitenkaan ainoa, joka on todennut, ettei törmännyt merkittävästi Cyberpunkissa bugeihin nimenomaan XSX:llä pelatessaan. Paljon bugisempi pökäle julkaisussaan oli itselleni esim. sinun ja monen muun maasta taivaisiin ylistämä BotW, jossa varsinkin fps heitteli varsin tökerösti ja pelimaailmassa tapahtui kaikenlaisia kummallisuuksia pelimekaniikkojen ja fysiikoiden osalta. Koin myös vihollisten AI:n selvästi puutteellisemmaksi ja bugisemmaksi kuin Cyberpunkissa, vaikka siinäkin oli AI:n osalta puutteensa, varsinkin alussa täysin rikkinäisen poliisin osalta.

Eivät nuo bugit tai suorituskykyongelmat kuitenkaan BotW:ia minulle pilanneet, vaan sen pilasivat todella isot ja moninaiset puutteet pelimaailman, pelimekaniikkojen sekä tarinan suunnittelussa,
 
En ole kuitenkaan ainoa, joka on todennut, ettei törmännyt merkittävästi Cyberpunkissa bugeihin nimenomaan XSX:llä pelatessaan. Paljon bugisempi pökäle julkaisussaan oli itselleni esim. sinun ja monen muun maasta taivaisiin ylistämä BotW, jossa varsinkin fps heitteli varsin tökerösti ja pelimaailmassa tapahtui kaikenlaisia kummallisuuksia pelimekaniikkojen ja fysiikoiden osalta. Koin myös vihollisten AI:n selvästi puutteellisemmaksi ja bugisemmaksi kuin Cyberpunkissa, vaikka siinäkin oli AI:n osalta puutteensa, varsinkin alussa täysin rikkinäisen poliisin osalta.

Eivät nuo bugit tai suorituskykyongelmat kuitenkaan BotW:ia minulle pilanneet, vaan sen pilasivat todella isot ja moninaiset puutteet pelimaailman, pelimekaniikkojen sekä tarinan suunnittelussa,
Joo, et ole ainoa joka ummisti silmänsä Cyberpunkin surkealle julkaisu tilalle, se on tullut jo selväksi. Itse pelasin ja pelaan Cyberpunkkia XSX:llä ja pelissä on EDELLEEN normaalia enemmän bugeja vaikka 1.5 päivitys paransikin tilannetta huomattavasti. Juuri eilen pelasin peliä ja hyppäsin Judyn pakun kyytiin, skippasin matkan määränpäähän keskustelujen päätteeksi ja perillä Judyn paku hyppi monta metriä ilmaan ja siitä oli vain runko enää jäljellä. Tuollaiset ongelmat rikkovat immersiota aivan valtavasti. Tuotakaan bugia ei tarvinut etsiä tarkoituksella vaan se kirjaimellisesti räjähti silmille ihan normaalisti päätehtävää tehdessä.

Mitä BOTW:n tulee niin ruudunpäivityksestä olen osin samaa mieltä. Varsinkin Lost Woodsissa tuo ruudunpäivitys on edelleen todella huonoa ja häiritsee pelaamista selvästi. Muita bugeja ja AI puutteita pelissä oli kyllä todellakin erittäin vähän vaikka Cyberpunkiin verrattuna. Itseasiassa näistä ongelmista luin/kuulin ensimmäistä kertaa vasta nyt, sinun sanomanasi, millä ei suoraan sanottuna ole minulle mitään painoarvoa. Myöskään kymmenet arviot mitä lueskelin ja katsoin aikanaan eivät maininneet mitään AI tai bugi ongelmista toisin kuin Cyberpunkin kohdalla. Tähän päälle vielä reilut 200h peliä pelanneena en valehtelematta ole kohdannut yhtään ainutta bugia koko tuona aikana.
 
Shamaniac mä voisin melkein pääni lyödä vetoa että olen 99.9% enemmän lapseni kanssa kuin useimmat ja nautin siitä koska ei elämässä mitään muuta tärkeämpää olekaan.

Sit aletaan yleistämään että viedään johonkin harrastuksiin että voi itse tehdä jotain. Onko sulla sitten omakohtaista kokemusta tollasesta, minä en ainakaan sellaista harrasta.

Pitääkö mun sinun kaltaisten takia silti mennä kaikkialle kävellen? Tai ihan kuin auton omistaminen tai käyttäminen olisi joku etuoikeus? Tai pitäisikö siitä tuntea jotain huonoa omaatuntoa. Ei tsiisus mitä juttuja.

Oletatko että kaikki tekee niin kuin sinä?

Tässä nyt näistä päivän selvistä hommista:
 
Shamaniac mä voisin melkein pääni lyödä vetoa että olen 99.9% enemmän lapseni kanssa kuin useimmat ja nautin siitä koska ei elämässä mitään muuta tärkeämpää olekaan.
Tarkoituksena ei ollut viitata sinuun vaan todeta se miltä asiat ovat minusta vaikuttaneet. En ole väittänyt myöskään että kaikki näin tekisivät. Pointtini oli lähinnä ihmetellä että miksi se peltilehmällä kurvailun väheneminen on niin maailmanloppu. Ymmärrän kyllä jos paljon joutuu ajamaan töiden ja muiden pakollisten asioiden vuoksi mutta en koe että lasten harrastusten on pakko olla sellaisia että niihin tarvitsee autoa. Jos ne ovat sellaisia, niin se on yleensä vanhempien itsensä valinta tavalla taikka toisella. Myös asuinpaikan valinta on oma valinta. Minä olen aina valinnut asuinpaikkani sen mukaan mitä palveluita siellä on ja jos olisin valinnut asua esimerkiksi synnyinpaikkakunnallani syrjäseudulla, niin olisin tiennyt jo sinne asettuessani että autoa tarvitsee ihan eri tavalla. Elämä on valintoja. Plus että autolla ajaminen tai edes sen omistaminen on aina ollut kallista, joten kyllä sitä asiaa on voinut miettiä etukäteenkin. Ei se minusta voi yllätyksenä tulla.

Sit aletaan yleistämään että viedään johonkin harrastuksiin että voi itse tehdä jotain. Onko sulla sitten omakohtaista kokemusta tollasesta, minä en ainakaan sellaista harrasta.
Mikäli viittaat nyt siihen että tekisin itse tuota niin miksi kritisoisin asiaa, jota itse tekisin? Kyse on nimenomaan siitä että koen että monissa tapauksissa lapsilla on ylipäänsä niitä harrastuksia niin helvetisti että vanhemmat voi touhuta sen ajan omiaan. Eli tungetaan ne lapset jonnekin "pois jaloista".

Minua opetit uutisten seuraamisesta mutta minä voin puolestani todeta että aika useat artikkelit ja jutut olen lukenut nimenomaan siitä, miten nykyään lapsilla on ihan liikaa harrastuksia. Usein näiden pointti on se, että vähempikin riittää ja että voisi olla ihan sitä perheenkin keskeistä aikaa eikä jatkuvasti treeniä treenin perään.

Pitääkö mun sinun kaltaisten takia silti mennä kaikkialle kävellen? Tai ihan kuin auton omistaminen tai käyttäminen olisi joku etuoikeus? Tai pitäisikö siitä tuntea jotain huonoa omaatuntoa. Ei tsiisus mitä juttuja.
Miksi toisten tekstejä on pakko tulkita noin luovasti? Missä kohtaa olen käskenyt tai edes pyytänyt sinua tekemään yhtään mitään? Ja mikä tarkalleen on "minun kaltainen"? Eikö tässä voida keskittyä asiaan ja yrittää ymmärtää mitä toinen on sanonut.

Minun näkemykseni vain sattuu olemaan se, että autolla ei ole pakko mennä joka paikkaan. Ei ole pakko olla niin paljon autollisia menoja että ei rahat riitä ajamiseen. En minäkään elä yli varojeni ja kuten jo sanoin, olen jo asuinpaikasta lähtien pyrkinyt huomioimaan tämän seikan. Lisäksi aina on ollut huonompia aikoja ja parempia aikoja. Nyt on huonot ajat menossa ja jos et sitä ole huomannut niin kenties se en olekaan minä jonka pitäisi niitä uutisia seurata. Tämän ajan vuoksi siis on tehtävä myönnytyksiä eikä elämä voi juuri nyt jatkua kuten on aiemmin ollut. Luulisi että jo pelkkä korona olisi tähän opettanut. Ei elämä tule enää palaamaan siihen mitä se oli, ei monellakaan osa-alueella. Mielestäni kannattaa alkaa sopeutumaan.

Missään kohtaa en ole käskenyt sinua myöskään tuntemaan huonoa omaatuntoa tai mitään muutakaan, joten jätä ne tsiisustelut pois, varsinkin kun kirjoittelet niitä sellaisessa yhteydessä jossa tulkitset ihan omiasi.

Oletatko että kaikki tekee niin kuin sinä?
Näytä se kohta tekstistäni jossa näin teen. Vai oliko kenties taas jonkinlaista luovaa tulkintaa?

Kerroin omasta tavastani lähinnä sen vuoksi että usein ihmiset eivät näe kuin sen oman "kuplansa". Ja siihen syyllistyy käytännössä kaikki, myös minä. Pointtini oli siis kertoa että autolla ajelun kallistuessa lisää ei silti ole pakko edes tinkiä hyvästä elämästä ja että vähemmälläkin pärjää. Samoin yksi pointtini tässä koko hommassa yhä se, että autoilu ja sen pelkkä omistaminen on aina ollut kallista. Se ei voi olla mikään uusi juttu ellei ole ensi kertaa auton kanssa toimimassa.

Tässä nyt näistä päivän selvistä hommista:
Tämä nyt tuli jo selväksi kymmmeniä viestejä sitten. Pointtini oli muutenkin se että jos viitataan johonkin asiaan niin ei ole minusta hyvä keskustelutapa olettaa kaikkien heti ymmärtävän mistä on kyse. Helpottaa keskustelua huomattavasti kun ei jokaisen tarvitse erikseen googlata, muistella ja/tai varmistaa että mistä mahtaa olla kysymys.
 
Ylös Bottom