Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Haluaisin tässä kohtaa kysyä että pitääkö tuo ylläoleva Veeksin kirjoittaman kohdallani paikkansa enkä vain hoksaa itse tuota mitä muka väitteen mukaan teen?

Olen pyrkinyt kuitenkin ymmärtämään mitä toinen on sanonut ja vastaamaan sitten omani. Jäin siihen käsitykseen että Veeksi itse ei tunnu ymmärtävän vieläkään mitä olen kirjoittanut.

Jaksoiko joku muu lukea noita tekstejäni ja osaako sanoa, olenko ihan nettifoorumin trolli ja joutaisin muualle häpeämään?

En myöskään ymmärrä mikä ongelma on vastata aina asiakohtaisesti pitkää tekstiä osiin jäsennellen, ellei ongelma ole vain se että vastapuoli jää sanattomaksi ja pitää keksiä joku tekosyy, miksi ei tarvitse vastata? Otan palautetta vastaan ja pyrin kehittymään paremmaksi jos tarvetta tosiaan on.
Melko kauan tällä foorumilla olleena täytyy sanoa, että tekstisi tahtovat usein olla todella pitkiä ja jotenkin vaikeaselkoisia. Eikä taida Veeksi olla ainoa, joka on tästä maininnut.

Ketään erityisemmin lainaamatta ei tietenkään ole hyväksyttävää toimintaa yrityksiltä ottaa ihmisiä 9 euron päiväpalkalla töihin, jos puhutaan pitkäjaksoisesta järjestelmän hyväksikäytöstä, ts. työnantaja ei koskaan palkkaa oikeaa työntekijää töihin. Eikä se tarkoita, että työntekijöitä saisi kohdella eri tavalla kuin palkkalistoilla olevia.

Samaan hengeenvetoon totean, että menisin kyllä itse mieluusti töihin ainakin muutamaksi kuukaudeksi tuolla palkalla, jos sen saisin puhtaana käteen normaalin toimeentulontukeni lisäksi. Toki tässäkin pitäisi olla järkevä malli. Ts. työpäivä olisi vaikka 4 tuntia, jolloin loput päivästä olisi mahdollista käyttää työnhakuun.

Mutta joo, en jaksa enempää asiasta enää keskustella. Alla omat mielipiteeni tiivistetysti

  • Oikeasti huono-osaisia tulee auttaa.
  • Kannustinloukut eivät ole hyvä asia.
  • Terveiden ihmisten täytyy ottaa tarjottu työ vastaan
  • Veronkierto pitää minimoida
  • Yrittäjät ottavat suuremman riskin kuin palkkatyöläiset, ei pidä tehdä ensimmäisen työntekijän palkkaamisesta liian riskaabelia, koska tällöin vain jo rikkailla on varaa ottaa niitä riskejä ja vaurastua vain entistä enemmän
  • Julkinen sektori on liian paisunut
  • Suomi tarvitsee osaavaa työvoimaa, mutta jos oma kansa ei sitä tahdo tehdä, niin silloin järjestelmässä on jokin pahasti vialla

Edit: piti vielä lisätä, että muutamaa viestiä lukuunottamatta keskustelu täällä on ollut mielestäni oikein hyvää. Ottaen huomioon varsinkin, miten hirveää se voi nykypäivänä olla aikuisten ihmisten toimesta eri foorumeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Haluaisin tässä kohtaa kysyä että pitääkö tuo ylläoleva Veeksin kirjoittaman kohdallani paikkansa enkä vain hoksaa itse tuota mitä muka väitteen mukaan teen?

Olen pyrkinyt kuitenkin ymmärtämään mitä toinen on sanonut ja vastaamaan sitten omani. Jäin siihen käsitykseen että Veeksi itse ei tunnu ymmärtävän vieläkään mitä olen kirjoittanut.

Jaksoiko joku muu lukea noita tekstejäni ja osaako sanoa, olenko ihan nettifoorumin trolli ja joutaisin muualle häpeämään?

En myöskään ymmärrä mikä ongelma on vastata aina asiakohtaisesti pitkää tekstiä osiin jäsennellen, ellei ongelma ole vain se että vastapuoli jää sanattomaksi ja pitää keksiä joku tekosyy, miksi ei tarvitse vastata? Otan palautetta vastaan ja pyrin kehittymään paremmaksi jos tarvetta tosiaan on.
Sä olet kova väittelemään, kuten minäkin, mutta et sä huonosti ole käyttäynyt. Sä vastaat asiallisesti ja perustelet aina väitteesi. Sun pitkiä viestejä on nautinto lukea. Silloinkin kun me ollaan oltu asioista eri mieltä. Niin, me ollaan myös väitelty joskus ja mulla on oikein ikävä sitä vääntöä.:)
 
Puuhastelua? Valtiolla ja kunnilla on ihan palkattuja työntekijöitä keräämässä roskia. Annetaanko näille potkut ja otetaan "aktivoitavat laiskurit" tekemään heidän työ? Tukia vastaan? Mutta miksi ottaa laiskoja työttömiä kun voidaan ottaa ne samat, äsken irtisanotut, työntekijät takaisin. Heillä on jo kokemusta ja nyt heille ei tarvitse edes maksaa palkkaa. Korvataan sana "työ" sanalla "puuhastelu" niin kukaan ei huomaa mitään. Hienoa!
Ilmeisesti sinulla ei ole mitään oikeaa argumenttia tähän, kun sinun pitää tarttua vain ja ainoastaan hatusta vedettyyn esimerkkiin (kerätä roskia) siitäkin huolimatta, että varsin selvästi ilmaisin, että kunhan se on jotain työn omaista toimintaa mikä ei ole varsinaista palkkatyötä eikä siten häiritse työmarkkinoiden kilpailua. Toki voi ne minun puolesta palkata kunta/valtio sitten ihan palkkatöihinkin niitä roskia keräämään kerta sellainenkin työ on. Ei meidän kadulta ole ainakaan kukaan kerännyt, joten selvästi työtä on tehtäväksi. Ei voi olla niin, että jollain ei ole riittävä koulutus ja pätevyys siihenkään. Kannattavampaa se on verorahoilla palkata roskan kerääjän varahenkilön varahenkilö, kun pitää kotonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Aaa. Klassinen aidosti sosiaalista valtiota ei olekaan. Onko tällä mittapuulla oikeasti kapitalistista valtiota koskaan ollut? Varmaan sen pitäisi kuitenkin antaa suuntia, kun mitä sosialistisempia valtioita on ollut, niin sitä huonommin niissä on mennyt ja sitä vähemmän siellä on uutta keksitty. Tuskin se suunta siitä enää kovin merkittävästi voisi muuttua, vaikka vielä vähän sosialistisemmaksi muuttuisi.
No kerropa esimerkki sosialistisesta maasta? Mulle ei sellasta tule mieleen. Kiina ja Venäjä ole sellaista nähnytkään, nehän on ilmiselviä diktatuureja. Voi miten kauheaa se olisikaan, jos heikompiosaisista pidettäis huolta ja rahoja jaettaisiin muille kuin niille joilla sitä jo on (rikkaille). Ei pääsiskään omalle ökyjahdille somettamaan että täällä ollaan.
Ei koulutuksesta kannata leikata, mutta ei se leikkaaminen silti estä kapitalismia keksimästä uusia keinoja löytää ratkaisuja. Luultavasti kapitalismi keksii sellaisen ratkaisun esimerkiksi, että kun koulutuksen taso laskee riittävästi leikkausten ja kouluhäiriköiden lisääntymisen takia, niin alkaa syntyä laadukkaampia yksityisiä kouluja, joista valmistuu fiksumpia ihmisiä kuin koskaan aiemmin. Tällöin rikkaiden ja köyhien väliset mahdollisuudet menestyä yhtä hyvin alenee selvästi, mutta maailma jatkaa silti kehittymistä ja eteenpäin menoa. Eriarvoisemmin kyllä, mutta ei välttämättä yhtään hitaammin.
Niinpäniin, eli varakkaat vaan pääsee kouluun, jippii!!
 
No kerropa esimerkki sosialistisesta maasta? Mulle ei sellasta tule mieleen. Kiina ja Venäjä ole sellaista nähnytkään, nehän on ilmiselviä diktatuureja. Voi miten kauheaa se olisikaan, jos heikompiosaisista pidettäis huolta ja rahoja jaettaisiin muille kuin niille joilla sitä jo on (rikkaille). Ei pääsiskään omalle ökyjahdille somettamaan että täällä ollaan.

Niinpäniin, eli varakkaat vaan pääsee kouluun, jippii!!

No tottakai, mieti paljonko porvaripiireissä vituttaa joka kerta kun selviää, että köyhien lapsi onkin älykkäämpi kuin oma jälkikasvu?
 
En voi käsittää kuinka pihalla nämä ihmiset ovat. Eivät ymmärrä mikä oikeasti on tärkeää, vaikka yrittää kovasti sanoa. Vetävät vaan rahakortteja hihoistaan. Ei pysty tuollaisten kanssa vänkäämään, kun eivät vaan käsitä mistä on loppujen lopuksi kysymys.

Hieman ahdistavampaa tulevaisuutta tässä taas saa odottaa, kun tietää millaista sakkia tuolla oikeasti pyörii ajatuksineen.
 
Ilmeisesti sinulla ei ole mitään oikeaa argumenttia tähän, kun sinun pitää tarttua vain ja ainoastaan hatusta vedettyyn esimerkkiin (kerätä roskia) siitäkin huolimatta, että varsin selvästi ilmaisin, että kunhan se on jotain työn omaista toimintaa mikä ei ole varsinaista palkkatyötä eikä siten häiritse työmarkkinoiden kilpailua.
Mä en voi olla tarttumatta sun esimerkkeihin jos sä vetelet niitä hatusta. Ja mitä ihmettä sä tarkoitat "työnomaisella toiminnalla" ja sillä että se ei saisi häiritä työmarkkinoiden kilpailua? Jokaisen siis pitäisi mennä töihin mutta siten että se ei häiritse työmarkkinoita? Miten ihmeessä tällainen yhtälö toimii? Haluatko sä ylipäätään että työttömät saavat töitä?
Toki voi ne minun puolesta palkata kunta/valtio sitten ihan palkkatöihinkin niitä roskia keräämään kerta sellainenkin työ on. Ei meidän kadulta ole ainakaan kukaan kerännyt, joten selvästi työtä on tehtäväksi. Ei voi olla niin, että jollain ei ole riittävä koulutus ja pätevyys siihenkään. Kannattavampaa se on verorahoilla palkata roskan kerääjän varahenkilön varahenkilö, kun pitää kotonaan.
Jos sun mielestä roskien kerääminen on "puuhastelua"(kuten itse sanoit) niin sä voit varmasti joutessasi siivota sen kadun itsekkin. Ei menisi verorahojakaan.
 
Kuntouttava työtoiminta on jo keksitty ja nyt sitten sen tyyppistä kerhoilua/pakkotyötä halutaan siis Veeksin mielestä kaikille työttömille. Siihen on ihan syynsä, miksi siihen päädytään vasta, kun ollaan tiputtu työmarkkinatuelle. Suurin osa työttömistä työllistyy nopeasti, muutamassa kuukaudessa. Jos nämä laitettaisiin risusavotalle, he eivät välttämättä jaksaisi etsiä töitä tai päätyisivät työhön, joka ei ole heille sopivin.

Pelkkä työllisyys ei ole ratkaisu ongelmiin, työn pitää olla myös tuottavaa ja työntekijälle sopivaa. Ensimmäisen mahdollisen duunin ottamalla päätyy helposti pitkällä aikavälillä huonompaan tilanteeseen ja yhteiskunta hyötyy vähemmän. Epäsopivassa työssä voi olla huonompi palkka ja siihen uupuu helpommin. Nykyään yksi suurimmista ongelmista on työssäjaksaminen. Jos uupuu työssä, voi päätyä työkyvyttömäksi ja sitä myötä työelämän ulkopuolelle. Sama työelämän ulkopuolelle ajautuminen varmasti onnistuu myös niillä rangaistusluontoisilla risusavotoilla, joilla työttömiä halutaan aktivoida.
 
No kerropa esimerkki sosialistisesta maasta? Mulle ei sellasta tule mieleen. Kiina ja Venäjä ole sellaista nähnytkään, nehän on ilmiselviä diktatuureja. Voi miten kauheaa se olisikaan, jos heikompiosaisista pidettäis huolta ja rahoja jaettaisiin muille kuin niille joilla sitä jo on (rikkaille). Ei pääsiskään omalle ökyjahdille somettamaan että täällä ollaan.

Niinpäniin, eli varakkaat vaan pääsee kouluun, jippii!!
Niinpä. Ei ole minunkaan mieleen. Mutta ei tässä tällä menolla ole muuta tiedossa. Ei ole hyvinvointiyhteiskunnassa varaa enää vapaamatkustajille. Siinä ei selittelyt auta, kun jonkun sinnekin pitää sitä työtä mennä tekemään ja jonkun maksaa sen palkat.

Suosittelen tutustumaan siihen miten meidän työikäisten suomalaisten määrän suhde eläkeläisiin tulee muuttumaan ihan lähitulevaisuudessa. Jo nyt terveydenhuollossa työmäärä kasvaa vuosittain 5-10%. Joka vuosi. Jos nyt joku sattuu täällä ymmärtämään korkoa korolle laskentaa, niin ymmärtää aika nopeasti, että ollaan aika ison haasteen edessä. Varsinkin kun jo nyt terveydenhuolto maksaa paljon, vaikka onkin Suomessa taloudellisesti äärimmäisen tehokas vertailumaihin verrattuna. Ja työvoimapula on jo nyt - kaikkialla terveydenhuollossa.
Ja porukka on ylivenyneitä jo nyt. Ja alipalkattuja. Mitäpä luulet kuka siellä kunnallisella on töissä 10 vuoden päästä, kun nyt poistuu jo erikoislääkäritkin?
Kuntouttava työtoiminta on jo keksitty ja nyt sitten sen tyyppistä kerhoilua/pakkotyötä halutaan siis Veeksin mielestä kaikille työttömille. Siihen on ihan syynsä, miksi siihen päädytään vasta, kun ollaan tiputtu työmarkkinatuelle. Suurin osa työttömistä työllistyy nopeasti, muutamassa kuukaudessa. Jos nämä laitettaisiin risusavotalle, he eivät välttämättä jaksaisi etsiä töitä tai päätyisivät työhön, joka ei ole heille sopivin.

Pelkkä työllisyys ei ole ratkaisu ongelmiin, työn pitää olla myös tuottavaa ja työntekijälle sopivaa. Ensimmäisen mahdollisen duunin ottamalla päätyy helposti pitkällä aikavälillä huonompaan tilanteeseen ja yhteiskunta hyötyy vähemmän. Epäsopivassa työssä voi olla huonompi palkka ja siihen uupuu helpommin. Nykyään yksi suurimmista ongelmista on työssäjaksaminen. Jos uupuu työssä, voi päätyä työkyvyttömäksi ja sitä myötä työelämän ulkopuolelle. Sama työelämän ulkopuolelle ajautuminen varmasti onnistuu myös niillä rangaistusluontoisilla risusavotoilla, joilla työttömiä halutaan aktivoida.
En ole kyllä niinkään sanonut, että se työllistävä toiminta pitäisi alkaa heti. Olet ihan oikeassa siinä, että suurin osa työllistyy pian. Se on varmasti ihan matemaattisesti nähtävissä ja ratkaistavissa missä kohtaa toimintaa kannattaa keksiä vaikka väkisin.

Aika kovia hommia pitää olla, jos ei enää töitäkään jaksa hakea. Meillä on 2 lasta harrastuksineen, omakotitalo, mökki, remontteineen ja rakennusprojekteineen, molemmat tekee täyttä päivää vastuullisissa hommissa, joissa joutuu olemaan tavoitettavissa koko ajan ja varsinkin toinen puoli tekee töitä vkonloppuisin ja lomallakin. Vaan eipä ole kyllä niin kovasti kumpaakaan väsyttänyt, että töitä ei jaksaisi hakea. Toki sitä uupumusta ja vastaavia lieveilmiöitä on ollut jo nyt kun joutuu tekemään välillä vähän liian monen ihmisen työt. Itsekin hain tosiaan just jo toisen työn entisen rinnalle. Eikä se ole keltään pois kun on edelleen se työvoimapula.
 
Viimeksi muokattu:
En voi käsittää kuinka pihalla nämä ihmiset ovat. Eivät ymmärrä mikä oikeasti on tärkeää, vaikka yrittää kovasti sanoa. Vetävät vaan rahakortteja hihoistaan. Ei pysty tuollaisten kanssa vänkäämään, kun eivät vaan käsitä mistä on loppujen lopuksi kysymys.

Hieman ahdistavampaa tulevaisuutta tässä taas saa odottaa, kun tietää millaista sakkia tuolla oikeasti pyörii ajatuksineen.

Raha ei tosiaan ole sosialismin kannattajien mieleen, mutta kyllä se silloin kelpaa kun sitä on otettavissa toisen taskusta. Ei sitä paljon tarvitse, vain sen verran että elämän perusedellytykset täyttyvät. Näihin perusedellytyksiin kuuluu esim. että aina on tarpeeksi rahaa rientää kauppaan ostamaan lisää leegoja ja suklaapatukoita vatsamakkarat hölskyen. Muuten ei ole ihmisarvoista menoa.
 
Jo nyt terveydenhuollossa työmäärä kasvaa vuosittain 5-10%. Joka vuosi. Jos nyt joku sattuu täällä ymmärtämään korkoa korolle laskentaa, niin ymmärtää aika nopeasti, että ollaan aika ison haasteen edessä. Varsinkin kun jo nyt terveydenhuolto maksaa paljon, vaikka onkin Suomessa taloudellisesti äärimmäisen tehokas vertailumaihin verrattuna. Ja työvoimapula on jo nyt - kaikkialla terveydenhuollossa.
Ja porukka on ylivenyneitä jo nyt. Ja alipalkattuja. Mitäpä luulet kuka siellä kunnallisella on töissä 10 vuoden päästä, kun nyt poistuu jo erikoislääkäritkin?
No mutta onneksi leikkaaminen on ratkaisu kaikkeen, varsinkin soten. Hyvin sulle toi kokoomuksen oikeistopropaganda on uponnu, siellä on sellainen kouluja käynyt Valtonen, joka ei kuitenkaan ymmärrä yhtään mitään tavallisen ihmisen elämästä eikä omaa minkäänlaista maalaisjärkeä.
 
No mutta onneksi leikkaaminen on ratkaisu kaikkeen, varsinkin soten. Hyvin sulle toi kokoomuksen oikeistopropaganda on uponnu, siellä on sellainen kouluja käynyt Valtonen, joka ei kuitenkaan ymmärrä yhtään mitään tavallisen ihmisen elämästä eikä omaa minkäänlaista maalaisjärkeä.
Mä en siedä Valtosta tai hänen politiikkaa ollenkaan. Se mitä minä sanon siitä, että miten minusta maailma makaa tai miten sitä pitäisi korjata, että pärjätään mahdollisimman hyvin, ei tarkoita sitä, että haluan asioiden menevän niin. Mä en osaa olla jotain mieltä sen takia kun minusta tuntuu. Vaan sen mitä minä tiedän tai luulen tietäväni.

Se terveydenhuolto tulee kaatumaan nykyisellä mallilla ihan ilman leikkaamisiakin. Luulen, että minulla on käsitys siitä mikä siihen voisi olla ratkaisu, kun kyse on juuri omasta osaamisalueesta ja siihen tarvittaisi juuri sitä mitä ei tapahdu. Valtiollisen organisaation tulisi tehdä kehitystyötä, jossa jo olemassa olevat työkalut saadaan terveydenhuollon käyttöön teholkaasti ja sitä kautta ihmisresurssit tekemään juuri oikeita asioita eikä niin, että tehdään vääriä asioita vähän huonosti (siihen nähden mikä olisi oikeasti mahdollista).
 
Raha ei tosiaan ole sosialismin kannattajien mieleen, mutta kyllä se silloin kelpaa kun sitä on otettavissa toisen taskusta. Ei sitä paljon tarvitse, vain sen verran että elämän perusedellytykset täyttyvät. Näihin perusedellytyksiin kuuluu esim. että aina on tarpeeksi rahaa rientää kauppaan ostamaan lisää leegoja ja suklaapatukoita vatsamakkarat hölskyen. Muuten ei ole ihmisarvoista menoa.
Minkä vitun sosialismin kannattajien mieleen? Mitä hourailet? Sanaakaan en ole moisesta puhunut.

Oksettavaa paskanjauhamista.
 
Melko kauan tällä foorumilla olleena täytyy sanoa, että tekstisi tahtovat usein olla todella pitkiä ja jotenkin vaikeaselkoisia. Eikä taida Veeksi olla ainoa, joka on tästä maininnut.
Pitkistä teksteistä on toki sanottu sekä siitä, että joskus jään väittelemään turhan pitkäksi ajaksi. Tosin en minä kyllä itsekseni voi väitellä, joten aina on joku muukin ollut mukana.

Pitkien tekstien lukemisen ongelmaan minulla ei vastausta. Jos ei keskittymiskyky tai muu riitä niin ei voi mitään.

Vaikeaselkoisuudesta taas en muista saaneeni kommenttia, joten kyllä se taitaa olla ensimmäinen kerta sille. Paitsi että minulta meni ohi se kohta jossa olisi maininnut sellaista. Se oli sinun tulkintasi siitä että muka irroittelen asioita yhteyksistään. Siinä kohtaa viitattiin siis siihen kun pätkin pitkiä viestejä vastatakseni aina siihen lainaamani asian kohtaan.

Ja jos joku väittää että niissä (pitkissä viesteissä) on vain yksi asia, johon pitäisi vastata, eikä tekstiä saa jäsennellä pätkimällä, niin ehkä ongelma on kirjoittajassa, joka ei saa yhtä asiaa kirjoitettu lyhyempään muotoon. Näin ollen minä siis koen että niissä pitkissä viesteissä on aina useita eri pointteja, joihin tarttua ja joissa kohtaa tekstiä katkoa.

Jos myös lukisin vain kokonaisen pitkän viestin ja vastaisin sitten vain sen loppuun, niin miten kukaan edes tietää mihin kohtaan/asiaan viestissä olen vastaamassa? Minulla ei ole tapana edes tarjota mitään kokonaisvaltaisia vastauksia vaan ottaa kantaa yksittäisiin asioihin. Ehkä senkin takia täällä on oletettu minun yleisemmin olevan jotain sellaista mieltä, mitä en todellakaan ole sanonut olevani.

Miten kukaan edes olettaa tällaisessa keskustelussa että kukaan vastaisi kokonaisvaltaisesti kaikkeen? Juuri sen vuoksi kommentoin yksittäisiä asioita. Noin yleisestikin asioiden käsittely on helpompaa kun ne pilkkoo osiin eikä yritä vastata parilla lauseella, varsinkaan jos vastapuoli on kirjoittanut pienen romaanin verran tekstiä.

Mutta toki jos kokee ettei pysy teksteissäni kärryillä, niin hirveästi en asialle pysty tekemään. Pyrin kuitenkin aina perustelemaan, avaamaan ja selittämään asioita parhaani mukaan.
 
Raha ei tosiaan ole sosialismin kannattajien mieleen, mutta kyllä se silloin kelpaa kun sitä on otettavissa toisen taskusta. Ei sitä paljon tarvitse, vain sen verran että elämän perusedellytykset täyttyvät. Näihin perusedellytyksiin kuuluu esim. että aina on tarpeeksi rahaa rientää kauppaan ostamaan lisää leegoja ja suklaapatukoita vatsamakkarat hölskyen. Muuten ei ole ihmisarvoista menoa.
Mites sellainen sosialismi kuin yritystuki? Siihen menee vuosittain miljardeja ja suurin osa siitä maksetaan suuryrityksille joiden luulisi pärjäävän omillaankin.
Me kaikki maksetaan myös sun kuluja. Sä olet saanut ilmaisen koulutuksen jonka muut ovat maksaneet omasta pussistaan. Samoin me kaikki osallistutaan sun terveysmenojen kustannuksiin. Me kaikki maksetaan sen tien ylläpitoa jota pitkin sä ajat aamuisin töihin ja me kaikki ollaan syydetty rahaa siihen jäähalliin jossa sä käyt katsomassa lätkää.
Myös sinä elät muiden kustannuksella. Joka päivä.

Ja lopuksi sellainen neuvo että jos haluat keskustelua, etkä vittuilua, niin jätä nuo "läski"-puheet pois. Kiitos.
 
Raha kun on yleisesti käytetty vaihdon väline, niin mistä sitä oikeastaan tulisi muuta kuin toisen taskusta? Kauppias saa rahaa asiakkaan taskusta. Työntekijä saa rahaa työnantajan taskusta. Työtön saa rahaa veronmaksajien taskusta. Varmaan se harmistus tulee siitä, että veronmaksajista osa ei halua antaa rahaa muiden hyvinvoinnin säilyttämiseen. Toisaalta usein haluavat kuitenkin elää järjestäytyneessä yhteiskunnassa, jossa on turvallista eikä polttopulloja heitellä kadulla. Yhteiskuntarauhaa voidaan pitää yllä joko pitämällä huolta ihmisistä tai valvonnalla ja rankaisulla.

Miksi osa ihmisistä haluaa siirtyä autoritaariseen kovan kurin yhteiskuntaan vaikka sellaiset eivät menesty yhtä hyvin kuin hyvinvointivaltiot? Halutaan siis vaihtaa huonompaan vain jotta kukaan muu ei saisi mitään helpolla? Tässä tulee tietysti kaikenlaisia periaatteita taas, mutta periaatteet ovat luonteeltaan irrationaalisia eikä niiden varaan saa rakennettua toimivia järjestelmiä, koska ne eivät muutu silloin, jos tieto yhteiskunnallisista ilmiöistä lisääntyy. Mielestäni yhteiskuntaa pitää kehittää periaatteiden sijaan tietoon ja tutkimukseen perustuen.

Jos kauppias myy vain toisen tekemiä tuotteita kalliimmalla hinnalla muille, miten hän sitten "kovalla työllä" ansaitsee sen voiton mitä saa? Kovan työnhän on tehnyt joku muu ja onko välistä vetäminen edes kunniallista? Sehän on toisen työllä elämistä. Ilman tuotteita kauppiasta ei olisi. Toisaalta, jos joku kovalla työllä valmistaa vaikka vasaran ja käyttää sen tekemiseen sata tuntia, pitäisikö hänen saada siitä sata kertaa enemmän rahaa kuin sellainen kilpailija, joka tekee helposti ilman suurempaa vaivaa paremman vasaran tunnissa?

Työn arvon muodostuminen on aika suuri mysteeri. 1800-luvulla ajateltiin, että työntekijä jotenkin siirtää arvoa tuotteisiin, joita valmistaa. Nykyään oikein kukaan ei tunnu tietävän, mikä työn arvo on muuta kuin se, mistä joku on valmis maksamaan. Minun on ainakin vaikea ymmärtää, miksi joskus olen saanut kymmenen euroa tunnissa tekemällä kovaa työtä ja sitten toisinaan ansainnut yli 50 euroa tunnissa tekemättä juuri mitään. Ei siis tunnu olevan mitään selkeää yhteyttä työn vaativuuden ja siitä saatavan korvauksen välillä ja miksi olisi? Siksi moraalinen paatos siitä mitä kukin kokee itse ansaitsevansa tuntuu hölmöltä itsensä korostamiselta. Haitalliseksi se muuttuu silloin kun oman tärkeytensä korostamisen lisäksi halutaan polkea toisten, usein heikommassa asemassa olevien, asemaa.
 
Se terveydenhuolto tulee kaatumaan nykyisellä mallilla ihan ilman leikkaamisiakin. Luulen, että minulla on käsitys siitä mikä siihen voisi olla ratkaisu, kun kyse on juuri omasta osaamisalueesta ja siihen tarvittaisi juuri sitä mitä ei tapahdu. Valtiollisen organisaation tulisi tehdä kehitystyötä, jossa jo olemassa olevat työkalut saadaan terveydenhuollon käyttöön teholkaasti ja sitä kautta ihmisresurssit tekemään juuri oikeita asioita eikä niin, että tehdään vääriä asioita vähän huonosti (siihen nähden mikä olisi oikeasti mahdollista).
Niin tai jos soteen lisättäis varoja, niin sillä vois estää terveydenhuollon kaatumisen eiks nii?

Kerro ihan konkreettisesti mitä terveydenhuollolle pitäisi mielestäsi tehdä? Haluan ihan oikeasti tietää.
 
Ylös Bottom