Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)
En vastusta päivityksiä. En vastusta julkaisupäivänä tulevia päivityksiä. En oikeastaan edes vastusta isojakaan päivityksiä, jos ne tuovat ominaisuuksia, joita julkaisuversiossa ei edes ollut (esim. GT5). Minua korpeaa vain se, että heti julkaisussa julkaistava korjauspäivitys on noin massiivinen, ja vain kolme päivää myöhemmin tulee entistäkin suurempi päivitys (vaikka olisi ollut teknisesti täysin mahdollista tarjota vain n. 20 megan kokoinen "deltapäivitys").
Resistance 3:n kohdalla on tietääkseni ensimmäinen kerta, kun heti julkaisupäivänä pelinsä ostava joutuu lataamaan noin yhden CD-levyn verran dataa. 650+ megaa on niin paljon dataa, että se on moninkertaisesti esim. kokonaisten käyttöjärjestelmien verran. Ei minkään pelin pelkkä verkkokoodi voi olla niin valtavaksi paisunut mössö. Noin kookas päivitys heti julkaisussa kertoo keskeneräisestä tuotteesta ja antaa monella tapaa negatiivisen kuvan niin itse pelistä kuin PS3:sta konsolialustana.
Otetaan parempana esimerkkinä vaikka sitten jo mainittu Dead Island. Sen julkaisuversio on selvästi ongelmallinen, ja sai ensimmäisen paikon jo ennen kuin innokkaimmat ehtivät kaupasta kotiinsa. Tuon päivityksen koko PS3:lla on 31 megatavua (ja oletettavasti n. 4-6 megatavua X360-versiossa). Se on vielä täysin siedettävän rajoissa, ja useimmat PS3-pelien päivitykset ovatkin n. 15-30 megatavua.
Ja korostan vielä kerran, että Resistance 3 oli itse pelinä hyvä. Oikeastaan paras koko sarjasta. En siis hauku itse peliä, vaan tapaa jolla sen julkaisu ja päivitys on hoidettu.
Mun pitänee jollain lailla vielä entisestään hioa ilmaisutaitoani, sen verran pahasti väärinymmärretyksi edelleen tulin...Ensimmäisiä kertoja olen hiukan ihmeissäsi TT asenteestasi. Jos paikattavaa tai päivitettävää on (nämähän eivät ole aina sama asia), niin mieluummin niin että asiat paikataan/päivitetään vs että jätetään oman onnen nojaan tai sarjaan "ignore".
En vastusta päivityksiä. En vastusta julkaisupäivänä tulevia päivityksiä. En oikeastaan edes vastusta isojakaan päivityksiä, jos ne tuovat ominaisuuksia, joita julkaisuversiossa ei edes ollut (esim. GT5). Minua korpeaa vain se, että heti julkaisussa julkaistava korjauspäivitys on noin massiivinen, ja vain kolme päivää myöhemmin tulee entistäkin suurempi päivitys (vaikka olisi ollut teknisesti täysin mahdollista tarjota vain n. 20 megan kokoinen "deltapäivitys").
Resistance 3:n kohdalla on tietääkseni ensimmäinen kerta, kun heti julkaisupäivänä pelinsä ostava joutuu lataamaan noin yhden CD-levyn verran dataa. 650+ megaa on niin paljon dataa, että se on moninkertaisesti esim. kokonaisten käyttöjärjestelmien verran. Ei minkään pelin pelkkä verkkokoodi voi olla niin valtavaksi paisunut mössö. Noin kookas päivitys heti julkaisussa kertoo keskeneräisestä tuotteesta ja antaa monella tapaa negatiivisen kuvan niin itse pelistä kuin PS3:sta konsolialustana.
Ei se täysin mielekästä olekaan, mutta se yleinen pointtini oli, että päivitykset voi hoitaa monella eri tavalla, ja Resistance 3:n kohdalla on tehty todella huonoja valintoja. Osa vastuusta lankeaa itse PS3:n käyttöjärjestelmäsuunnittelijoiden tontille, mutta paljon on silti ihan Insomniacin omaa syytä.Kahden eri alustan eri pelien päivitysten vertailu ei ole oikein mielekästä.
Otetaan parempana esimerkkinä vaikka sitten jo mainittu Dead Island. Sen julkaisuversio on selvästi ongelmallinen, ja sai ensimmäisen paikon jo ennen kuin innokkaimmat ehtivät kaupasta kotiinsa. Tuon päivityksen koko PS3:lla on 31 megatavua (ja oletettavasti n. 4-6 megatavua X360-versiossa). Se on vielä täysin siedettävän rajoissa, ja useimmat PS3-pelien päivitykset ovatkin n. 15-30 megatavua.
Näin asian itsekin näen. Päivitykset voivat olla parhaimmillaan todella ihania asioita, mutta pahimmillaan sitten todella tökeröjä. Sonyn on ihan liian myöhäistä korjata perustavanlaatuisia ongelmiaan PS3-pelien päivityksien suhteen, mutta ei silti kannata ehdointahdoin altistaa itseään tällaiselle kritiikille.PS3:n pelien päivitykset ym tuskin muuttuvat tai nopeutuvat radikaalisti (eroja tietysti on pelien kesken) tässä sukupolvessa joten on silti parempi että pelejä päivitetään silloin kun tarvetta on vs että niitä ei päivitettäisi.
Juuri näin. Jos tekee jollain tapaa selkeän virheen, pitää siitä saada myös antaa kriittistä palautettakin.Tärkeintä on se, että minä käyttäjänä saan parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Ei mikään firma saa multa säälipisteitä jos ovat koodanneet paskan systeemin ja joudun elämään asian kanssa.
Ja korostan vielä kerran, että Resistance 3 oli itse pelinä hyvä. Oikeastaan paras koko sarjasta. En siis hauku itse peliä, vaan tapaa jolla sen julkaisu ja päivitys on hoidettu.
PS3:sta löytyy gigabitin LAN-portti, eli käytännössä nopein mahdollinen kuluttajatasoinen verkkoliitäntä. Xbox 360:ssä on "vain" 100 Mbit/s -portti. PS3:n langaton verkkoyhteys sen sijaan tukee vain 802.11b/g-standardeja (eli max 54 Mbps), kun taas boksilla (sisäänrakennettuna S-mallissa, erillisellä sovittimella vanhemmissa malleissa) on mahdollista käyttää nopeampaa 802.11n-verkkoa (max. 300 Mbit/s).PS3 ei käsittääkseni tue sitä ihan nopeinta nettiä/wi-fiä tms?