Voi sen toki noinkin ilmaista. Muita ilmauksia voisi olla vaikka neofobia tai muutosvastarinta…
En koe että olen uusia asioita tai kokemuksia vastaan yleisesti vaikka toki ymmärrettävää että näin voi kokea koska valitan niistä asioista, joihin en ole mukaan lähtemässä. Samaan aikaan kuitenkin ollut aika monessa uudessa hommassa mukana mutta eihän ne täällä näy kun/jos en niistä ole valittamassa.
Esim. nettipankki, sähköiset tunnistautumiset, FB, internet yleensä, on olleet sellaisia, että ensimmäisten joukossa niissä. Autohommissa taas ongelma oli enemmän se, että en koe niitä uusia asioita tärkeinä, välttämättöminä tai hintansa arvoisina, mutta jos ne tulisivat kaupan päälle oletuksena, niin ihan sama vaikka ne siellä olisivatkin. En vain halua maksaa niistä.
Striimauspalveluiden ongelmaksi taas koen sen, ettei niissä omista sisältöä. Tosin ainoastaan pelien kanssa olen jaksanut taistella vastaan, koska niissä se nyt yleensä on enää kunnolla mahdollista.
Näen myös yleensä näiden kaikkien hyvät puolet vaikken itse lähtisi mukaan, eli en nyt edes sanoisin että olen "muutosvastarinnassa" tai muutenkaan täysin vastaan uusia asioita ja kokemuksia. Enhän minä vaikka vihreitä kuuliakaan vastaan ole vaikka en niistä itse tykkääkään. Saa niitä muut ostaa ja syödä niin paljon kuin haluaa. Itse en vain halua rahojani niihin laittaa. Vihreiden kuulien tapauksessa en kyllä söisi tarjottunakaan mutta jos joku minulle vaikka kaistavahdin autoon asentaisi, niin ettei haittaisi omia ajojani asennuksillaan, niin siinäkös tekee. En laita vastaan mutta en myöskään kokisi tarvetta, vaan ihmettelisin että miksi, mikä homma, pärjännyt ilmankin.
Iteltä löytyy ihan luurista omasta takaa ilmainen Passwords sovellus mikä pitää salasanat turvassa ja tallessa. Jos joku pääsee sitä kautta salasanoihini käsiksi niin aika velho saa olla. Mutta toki jos noita haluaa itse muistella ja sitten kirota, että ”mikä helvetti se tähänkin se salasana olikaan”, kun et pääse johonkin sisälle niin eikai siinä mitään väärää ole.
Sehän se jännä onkin ettei minulla ole ollut tähän päivään mennessä ongelmia muistaa useita salasanoja mutta silti kirjoitin että sovelluksen kanssa pelkäisin lähinnä unohtavani sen pääsalasanan. Aika epätodennäköistä se taitaisi olla.
Ehkä se on sitten vain sitä "munat yhteen koriin"-ajattelua että haluan pitää ne erilleen ihan tarkoituksella. Riippumatta kuinka pieni riski on että kukaan ikinä sovellukseen edes pääsisi käsiksi.
Tosin en yksinkertaisesti jaksaisi kaivaa joka kerta jotain puhelinta esiin kun pitää laittaa salasana johonkin, joten jo sen takia pidän ne mieluummin siellä mikä pysyy aina mukana: mielessä. Se taitaakin olla se pääsyy. Olen vähän väsynyt kaikenlaisten laitteiden roudaamiseen mukana ja vähän siihenkin, että kaikki on alettu ulkoistaa laitteille aina muistamisesta, osaamisesta ja ajattelemisesta lähtien. Google maps ohjaa osoitteisiin, kaikki tarkistetaan Googlella, tekoälyllä tehdään koodit, jne.
Tästä varmaan saadaan jatkettua minun "neofobiaani" mutta tykkään siitä että katson osoitteen Mapsista mutta yritän muistaa sen ulkoa. En usko tuosta muistin harjoittamisesta ainakaan haittaa olevan. Tosin tämä liittyy myös siihen etten yksinkertaisesti ole jaksanut asentaa mitään telinettä puhelimelle, jotta se autossa toimisi järkevässä paikkaa navigaattorina. Olen siis liian laiska tehdäkseni elämästäni helpompaa, tai jotain.
Väitänpä silti että osaan suunnistaa keskivertoihmistä paremmin juuri tämänkin harjaantumisen kanssa ja siis tulkita Mapsiakin paremmin. Koska välillä siis kuullut kokemuksia, miten porukka ei sitäkään osaa käyttää.
Väittäisin olevani aika osaava näissä "nykyjutuissa" mutten vain roiku niissä kiinni, kuten niin moni muu tuntuu tekevän. IT-tuessa kun on hommia tehnyt ja koneiden kanssa muutenkin säätänyt niin aikamoinen kala vedessä sitä on näiden kanssa. Asenne vain on entistä enemmän sitä että ei enää omalla ajalla kiinnosta googlailla, Mapsia selailla, somettaa tms. Teen siis myös somea työkseni, joka voinee selittää miksi ei kauheasti muuten enää kiinnosta, varsinkin kun tietää miten ne algoritmipaskat toimii (eli mysteerisesti tai ei kuten haluaisi) ja niiden kanssa joutuu vääntämään.
Aika normia tuntuu olevan (tai sen kuvan olen saanut) että mitä enemmän ihminen on IT-hommissa, niin sitä perinteisempiä lukkoja esimerkiksi talossa käyttää sen sijasta että on joku älylukko, jonka saa etänä auki jne. Itsekään en kyllä ikinä sellaista itselleni laittaisi. Ääriesimerkkinä se, että siitä pitää maksaa jotain kuukausimaksua. Tai ne vartiointipalvelut, jossa on kamerat ja kaikki mutta maksetaan kk-maksuja ja mitään ei omista. Joo, ymmärrän hyödyt näissäkin mutta liian paljon asioita, jotka ei ole täysin minun hallinnassani tai omistuksessa.