Saanko kysyä mikä on tämä ”girlboss” silleen negatiivisessa mielessä? Silleen että internet suuttui taas? En siis todellakaan tee tätä keljuillessani, minä en vaan yksinkertaisesti tiedä. En seuraa tätä nykynuorison 15 sekunnin dopamiinimediaa.
Minulla on ollut äärettömän mukavaa peliurani aikana pelata Samus Aranilla, Aloylla ja Elliellä. Liara ja Tali ovat minulle maailman parhaita girlbosseja, niin minä nyt varmaan käsitän jotain väärin.
Yp poistakoon mikäli tarvetta on.
Sinäpä et juurikin tajunnut sitten sitä, ettei ongelma ole naissankarit. Nuo sinun luietelemasi sankarit ovat itsellenikin ihan järjestään loistavia ja unohtumattomia hahmoja. Ehei, ei suinkaan eikä missään tapauksessa ongelmana ole naissankarit, vaan nimenomaan maskuliiniset naiset, jotka tulevat nykyään niin kovin monissa peleissä pomottamaan niitä machosankareita, sekä tekemään asiat paremmin kuin nuo äijät peleissä. Ei siinä, ne machoukkelit ovat varsin huvittavia myöskin, mutta kyllä nämä groteskit amatsonit laittavat vielä pökköä pesään tuossa huvittavuudessaan. Ja varsinkin, kun tuo sama kuvio tuntuu toistuvan nykyään yhä uudelleen.
Ei ollut paljoakaan aikaa siitä, kun vastaava tapaus oli Halo Campaign Evolvedissa, niin eikös sitten heti perään toisessa perinteisessä testosteroniräsikinnässä tehdä tuo ihan sama juttu. Ei se toki minun, tai toivottavasti kenenkään muunkaan, mailmaa sinänsä kaada, että näitä juttuja tehdään. Mutta silti - sen verran myötähäpeää aiheuttavan typerästi ja päälleliimatusti sekä alleviivaavasti nuo on toteutettu, että onko ihan aikuisten oikeasti näitä sitten kuitenkin pakko tehdä näihin pelisarjoihin, jotka ovat perinteisesti olleet sellainen machoäijien temmellyskenttä? Nehän ovat yleensä kieli poskessa tehtyjä juttuja, joissa sille machoilulle myös nauretaan hyväntahtoisesti - ainakin ajoittain.
Tämä viestien ja signaalien ujuttaminen peleihin, joita pelaavat tietyn tyyppiset pelaajat pääsääntöisesti, on kyllä melkoisen cringeä kamaa. Mutta kuten todettua, ei se silti minun maailmaani kaada, vaikka ajoittain ärsyttää, ja ajoittain naurattaa (ehkä vaan vähän väärällä tavalla). Itse vaan toivoisin niitä perinteisiä pelejä, joissa sekä naiset että miehet voisivat olla sankareita, mutta myös samalla miehekkäitä ja naisellisia. Ja ilman sitä sukupuoliin liittyvää politiikkaa ja kannanottoja kiitos.
Mutta varmaan nyt kirjoitin liikaa, ja tästäkin meni joillekin herne nenään. Tähän vastasin, kun niin haluttiin jotain selvennystä. Toki voi olla, että menin vaan provoon. Oli miten oli, niin olen nyt sen sanonut asiasta, mikä oli mielestäni olennaista. En tule vastaamaan mahdollisiin kyseenalaistuksiin enää. Mutta toki on hienoa, jos jotkut haluavat asiaan vielä mielipiteitään esittää. Joka tapauksessa Gears of War: E-Day on ollut mielestäni hyvää pelattavaa pelattavuudeltaan ja tunnelmaltaan, ja se on toki peleissä tärkeintä aina.