Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos pelissä olisi oikein lihaksikas naishahmo, se olisi sitten hapokasta menoa, kun semmoinen pistäisi äijiä turpaan.
SF6 Marisa on tällainen harvinaisuus, sillä ei noita todella lihaksikkaita naishahmoja mätkinnöissä tosiaan juurikaan ole ja Marisakin tuli uutena hahmona juuri sarjan kuudenteen osaan.

2XKO:sta löytyy Illaoi. Jos taaksepäin katsoo, niin ainoa "OG" bulkimpi naishahmo, mikä tuleen mieleen on MK:n Sheeva, mutta kyse ei ole sinänsä ihmisestä. Granbluessa Ladiva edustaa bulkkia transhahmoa, tosin hänkään ei ole ihminen. Granblue Versus tuli 2019.

Edit: sen vähän mitä 2XKO:ta tullut pelattua, niin Illaoi ollutkin toinen omista hahmoista ja sillä yleensä pärjäsikin paremmin. Tosin ei tuon pelin mekaniikoihin ole tullut hirveästi perehdyttyä ja nyt onkin melkoinen mätkintä-ähky ollut jo reilut pari kuukautta...

Viimeksi muokattu:
Se on vaan joillekin miehille henkisesti kestämätön paikka, että nainen tavalla tai toisella päihittää miehen saati sitten ikään kuin alistaa tämän, oli sitten oikea elämä tai videopelit.
Tämä on näköjään ylläpidon nykyinen taso keskustella, oi aikoja oi tapoja. Kyllä minä ainakin ymmärsin mitä ippenator ajoi takaa, vaikka itse en samaa mieltä olekkaan.

Naurettavampaa minusta on elokuvissakin kun mallikoulun kasvatti pätkii turpaan itseään 20cm ja 40 kg painavampia miehiä. Koen silti olevani henkisesti ihan täysikasvuinen.

Tämä on näköjään ylläpidon nykyinen taso keskustella, oi aikoja oi tapoja.
Kyllä se on me rakkaat kanssakeskustelijat täällä jotka keskustelemme.

Ylläpito sallii mitä sallii. En mielestäni koe että mikään olisi sen huonommin tai paremmin kuin ennenkään. Mielipiteet ja niiden julkituonti on osa keskustelua.
Tietysti on sitten eriäviä mielipiteitä, näin on aina ollutkin, ja tulee aina olemaan. Mitä sitten?

Tämä on näköjään ylläpidon nykyinen taso keskustella, oi aikoja oi tapoja. Kyllä minä ainakin ymmärsin mitä ippenator ajoi takaa, vaikka itse en samaa mieltä olekkaan.

Naurettavampaa minusta on elokuvissakin kun mallikoulun kasvatti pätkii turpaan itseään 20cm ja 40 kg painavampia miehiä. Koen silti olevani henkisesti ihan täysikasvuinen.
Ja itselleni tuollainen tuo lähinnä vaan sellaista huvittavuutta näihin tiettyihin peleihin. Ei kyse ole siitä, että on jotenkin kamalaa jos ja kun nainen on tietyissä asioissa parempi kuin mies. Niitähän asioita todellakin löytyy. Silti hyvinkin vähän juurikin sellaisissa asioissa ja ilmiöissä, joissa kehon fysiikka on merkittävässä asemassa. Tai ainakin raaka voima, nopeus ja ylipäätään fyysinen kamppailu avainasemassa.

Mutta juu mielikuvitusmaailmaan perustuvat tappelupelit ovat toki ihan oma juttunsa, ja niissä nyt on vaan pelkästään hienoa, että löytyy kaikenlaisia mielikuvituksellisia hahmoja laidasta laitaan, kunhan voi itse valita sen, minkälaisilla hahmoilla sitten itse pelaa. Elokuvissa tai tarinavetoisissa peleissä tuo kuvaamasi asetelma ei yleensä oikein innosta itseäni. Kuten ei innostaisi myöskään se, jos heiveröinen teinipoika pätkii vastaavia fyysisen ylivoiman vastustajia mennen tullen. Ei tässä se sukupuoli ole todellakaan se juttu, vaan se sukupuolien välinen vastakkainasettelu, joka tehdään vieläpä niin naurettavilla tavoilla. Itse en sitä ylipäätään kaipaisi peleihin tai viihteeseen, jota katson.

Se oli vain fakta yleisesti tästä aihepiiristä, joka ketjussa on taas esillä. Ei vastaus yhdelle henkilölle. Siksi viestissä ei ketään lainattu.

Mutta on selvää, että tuossa asiayhteydessä juuri edeltäneiden viestien jälkeen syntyy silti helposti mielikuva, että se olisi ollut vastaus yksittäiseen viestiin. Olisin voinut muotoilla asian selvemmin.

Miksi minusta tuntuu, että jälleen kerran "vahva naishahmo" asia paisuu yli äyräiden. Olen Gears E-dayssa kolmannessa Actissa menossa ja hyvin vähän on tämä naishahmo varastanut valokeilaa tai hänen seksuaalista suuntautumista tuotu esiin. Vahvemmin kyseinen teema oli esillä esim. Wolverinessa, eikä siinäkään se ollut syy miksi peli oli hyvä tai huono. Siihen vaikutti ihan muut asiat.

Miksi minusta tuntuu, että jälleen kerran "vahva naishahmo" asia paisuu yli äyräiden. Olen Gears E-dayssa kolmannessa Actissa menossa ja hyvin vähän on tämä naishahmo varastanut valokeilaa tai hänen seksuaalista suuntautumista tuotu esiin. Vahvemmin kyseinen teema oli esillä esim. Wolverinessa, eikä siinäkään se ollut syy miksi peli oli hyvä tai huono. Siihen vaikutti ihan muut asiat.
Muistathan kuitenkin, että minäkään en nyt Gears of War: E-dayta nimenomaan pelinä kuitenkaan moittinut. Nauroin lähinnä tuota ilmiötä. Aika moneenkin kertaan olen sanonut, etteivät nuo kuviot sinänsä peliä itsessään pilaa, jos peli on tehty hyvin pelattavuudeltaan, pelimaailman tunnelman sekä myös päätarinan toimivuuden osalta.

Nämä vastaavat kuviot ovat kuitenkin yleensä niin päälleliimattuja ja toimivat nykyään lähes identtisen kaavan mukaan pelissä kuin pelissä, etteivät mitään todellista lisäarvoa peleihin pahimmillaan tuo.

Riippuu toki toteutuksesta kuinka häiritsevää tuollainen on itsellenikään, vai onko edes aidosti häiritsevää? Naurettavaa se joka tapauksessa on, ja keino on kuitenkin ihan väärä esim. naisten aseman parantamiseksi tai tasa-arvon edistämistä ajatellen.

Ja muuten tuo mitä totesit Wolverinesta nimenomaan alleviivaa juurikin sitä, mikä on itseäni alkanut yhä enemmän ärsyttämään. Miksi tuota kuviota ja teemaa on ihan pakko lähes jokaiseen länsimaailman studioiden peliin tuoda?

Jos on kyseessä AAA-tuotantoarvojen peli, joka on amerikkalaista käsialaa, niin lähes varmuudella tämä teema sieltä löytyy, ja vahvasti löytyykin.

Kaiken lisäksi Wolverine-pelissä sitten itse Wolverine on säälittävän näköinen nössö pallinaama, joka on kuin rienausta siitä alkuperäisestä maskuliinisesta ja ilkeän näköisestä vihaisesta pedosta. No, sentään ne adamantium-kynnet pelissäkin silpovat varsin hyvin, mutta noin muutoin tuo Wolverine on pelissä täysin vesitetty kiiltokuvapoikamainen tollo hahmo, jolla menetettiin minut alle kahdessa tunnissa kyseistä peliä pelatessa. No, aika samanlaisen kuohitsemisen teki Insomniac jo aiemmin Peter Parkerille, vaikka ei sentään ihan niin pahalla tavalla kuin Wolverinelle.

Pahaa tekee nykyään aivan liian usein AAA-peleissä nähdä vastaavia kuvioita. Onneksi on vielä itäeurooppalaisissa ja aasialaisissa studioissa (ainakin pääsääntöisesti) toivoa siitä, ettei joka peliä tarvitse tehdä sukupuolten välistä ”taistelua” korostaen, tai muutenkaan poliittisia teemoja joka peliin saman kaavan mukaan väkisin ympäten.

Viimeksi muokattu:
Ja muuten tuo mitä totesit Wolverinesta nimenomaan alleviivaa juurikin sitä, mikä on itseäni alkanut yhä enemmän ärsyttämään. Miksi tuota kuviota ja teemaa on ihan pakko lähes jokaiseen länsimaailman studioiden peliin tuoda?
Jos tutustuu lähdemateriaaliin, niin ei tuo Mystiquen suuntautuminen ole tässä pelissä keksitty asia.

Se närästyksen aiheuttaja on minulle että tungetaan jotain hahmoa/väkeä/diversiteettiä/tarinaa peliin tai elokuvaan joka ei sinne enemmistön tai pelin/elokuvan fanien tuntemuksen mukaan kuulu. Ja totta helkutissa näissä kulkee agendaa.. näyttelijöissä, ohjaajissa, pelistudioissa on porukkaa jotka kummalla vimmalla haluaa omaa elämänsä näkemyksiä pukata peleihin, leffoihin, sarjoihin vaikka esim. peli ei tarvitse moisia ja olisi parempi ilman.

Jos tutustuu lähdemateriaaliin, niin ei tuo Mystiquen suuntautuminen ole tässä pelissä keksitty asia.
Tuo on ihan epäolennainen asia. Ainakin minulle. Ei se ole millään lailla häiritsevä juttu. Ja tosiaan varsinkin, kun lähdemateriaalissa on juurikin viitteitä tuosta. Huomaan, että pointtini menee valitettavasti aika pahasti ohi joillakin. Ne päälleliimatut samaa kaavaa toistavat sukupuolten ja mahdollisesti vähemmistöjen ”renkaiden pumppaamiset” ja ylikorostamiset lähes jokaiseen AAA-peliin, on se häiritsevä, nolo, ja huvittava juttu.

Ei se, että peleissä on naisia tai vähemmistöjen edustajia ole sinänsä ongelma, vaan se tapa miten näitä peleihin tuodaan. Toteutus on vaan nykyisin niin uskomattoman päälleliimattua ja kökköä pakkosyöttöä, ja tarkoitusperät eivät kyllä jää epäselviksi. Se on myöskin syytä huomata, että eivät läheskään kaikkien kyseisten ryhmien tai vähemmistöjen edustajatkaan haluaisi, että heidän asioitaan korostetaan noilla päälleliimatuilla ja noloilla tavoilla. Lähinnä radikalisoituneempi väki toki saattaa tuollaisia propagandistisia keinoja kannattaa.

Se närästyksen aiheuttaja on minulle että tungetaan jotain hahmoa/väkeä/diversiteettiä/tarinaa peliin tai elokuvaan joka ei sinne enemmistön tai pelin/elokuvan fanien tuntemuksen mukaan kuulu. Ja totta helkutissa näissä kulkee agendaa.. näyttelijöissä, ohjaajissa, pelistudioissa on porukkaa jotka kummalla vimmalla haluaa omaa elämänsä näkemyksiä pukata peleihin, leffoihin, sarjoihin vaikka esim. peli ei tarvitse moisia ja olisi parempi ilman.
Mitä ihmettä? Taiteilijat haluavat tuoda omaa elämäänsä teoksiinsa? Marvelin sarjakuvien sanomahan on kautta aikojen ollut ihmisten monimuotoisuus ja vähemmistöjen huomioiminen.

Tämä keskusteluhan ei oikeasti käännä kenenkään päitä ja muutenkin junnannee paikallaan ikuisuuden. Omasta näkökulmasta aasialaisten pelien DD-kuppikoolla varustetut naistaistelijat, joilla on suojanaan uimapuvun kokoinen vaatetus, aiheuttaa enemmän cringe-fiilistä nykypäivänä kuin esimerkiksi "päälleliimatut" naistaistelijat. Mitä ne nyt sitten ovatkaan.

Toki kun (varsinkin) meidät keski-ikäiset, 80-luvun leffoja nauttineet on kasvatettu katsomalla Arnoldin ja Syltyn toimintaleffoja, joissa lihaskimput pistää ukot kasaan ja vie naiset kotiin, niin muutos on iso. Mutta eipä Arskan ja Syltyn ruumiinrakenteet ole kovin normaaleja muuhun kansaan verrattuna: ikuista bodaamista, syömishäiriöitä ja muita terveysongelmia. Muutenkin 90-luvun ihanteet silikonirintoineen päivineen ovat onneksi takana päin. Maailma muuttuu.

"Äää, miksi minun sarjakuvasarja, joka luotiin edustamaan vähemmistöjä, edustaa vähemmistöjä."
Tämä onkin mielenkiintoinen pointti, hieman jää epäselväksi tavoitellaanko näissä jonkinmoista hyvitystä aiemmista vai aidosti pyritään saamaan vähemmistöjä sarjojen ääreen. Kovin hyvin tämä jälkimmäinen ei ole onnistunut, esim. Marvel maailmaan sijoittunut Luke Cage lopetettiin yhden kauden jälkeen vaikka oli ilmeistä että sillä tavoiteltiin mustaa vähemistöä. Ehkä väkilukukin vaikuttaa, mustia on USAssa 13%.

En jaksanut kaivella mitään isompaa myyntitilastoa (sori siitä) sarjakuvista, mutta sellainen vaikutelma on syntnyt etteivät nämä vähemmistöversiot ainakaan tv-sarjoista ole pärjänneet kovinkaan hyvin, syynä ehkä se että vähemmistöt ovat aidosti kiinnostuneita eri asioista, mikä heijastuu vaikkapa musiikissa ja pukeutumisessa.

Tämä keskusteluhan ei oikeasti käännä kenenkään päitä ja muutenkin junnannee paikallaan ikuisuuden. Omasta näkökulmasta aasialaisten pelien DD-kuppikoolla varustetut naistaistelijat, joilla on suojanaan uimapuvun kokoinen vaatetus, aiheuttaa enemmän cringe-fiilistä nykypäivänä kuin esimerkiksi "päälleliimatut" naistaistelijat. Mitä ne nyt sitten ovatkaan.

Toki kun (varsinkin) meidät keski-ikäiset, 80-luvun leffoja nauttineet on kasvatettu katsomalla Arnoldin ja Syltyn toimintaleffoja, joissa lihaskimput pistää ukot kasaan ja vie naiset kotiin, niin muutos on iso. Mutta eipä Arskan ja Syltyn ruumiinrakenteet ole kovin normaaleja muuhun kansaan verrattuna: ikuista bodaamista, syömishäiriöitä ja muita terveysongelmia. Muutenkin 90-luvun ihanteet silikonirintoineen päivineen ovat onneksi takana päin. Maailma muuttuu.
Ensinmainitun allekirjoitan, minua hymyilytti aina katsella niitä naishahmojen haarniskoja jotka hädin tuskin suojasivat mitään. Tuo jälkimmäinen on vain osittain totta, toki machonäyttelijöiden ruumiinrakenne poikkeaa melkoisesti tyypillisen pelaajan sohvaoptimoidusta ruumiinrakenteesta, mutta en näe miten maailma muuttuu parempaan sillä että siellä ruudulla näkyy kuinka BMI-normaalin rajan alittava nainen pätkii massiivisen kokoisia miehiä turpiin. Toki voi mennä maailmaan a la Tarantino missä sen voi nähdä camp-henkisenä huumorina. Tämä on lisäksi tuonut uusia ongelmia, kuten aiemmissa viesteissä viitattiin, miesten rooli on jäädä lähes idiootin rooliin kun vahva nainen hoitaa kaiken. Enpä usko että tähän malliin se elokuvamaailma pysähtyy, mutta ehkäpä Hollywood haukkoo hetken henkeä ja keksii uutta.

Eipä omaan muistiin osu kovinkaan montaa tämmöistä tapausta viime vuosien elokuvista, sarjoista tai peleistä. Toki en ole pelannut vielä uusinta Gearsia, mutta veikkaan että siinäkin ukot sahaa edelleen.
Olisin voinut tarkentaa että viittasin enemmän liikkuvaan kuvaan kun peleihin. Backlog on sen verta massiivinen etten ole kunnolla edes vuodessa 2025 vielä. Enempi tämä on käsikirjoittajien päänvaiva, kun että osoittaisin yksittäisellä sormella tiettyä elokuvaa tai tv-sarjaa. Jos toinen hahmo on vahva, toiselle jää helposti koomisen sidekickin rooli.

Viimeksi muokattu:
Kovin hyvin tämä jälkimmäinen ei ole onnistunut, esim. Marvel maailmaan sijoittunut Luke Cage lopetettiin yhden kauden jälkeen vaikka oli ilmeistä että sillä tavoiteltiin mustaa vähemistöä.
Luke Cagea tuli kaksi kautta plus yhteissarja Defenders. En tiedä miksi Netflix lopetti tuon isomman Daredevil jatkumon, mutta Luke Cage ja Ironfist sai yhtä paljon omaa sarjaansa kuin Punisher. En ehkä vetäisi tuollaisia johtopäätöksiä vain sen takia että koko isompi jatkumo loppui eikä vain yksittäisen hahmon sarja.

Luke Cagea tuli kaksi kautta plus yhteissarja Defenders. En tiedä miksi Netflix lopetti tuon isomman Daredevil jatkumon, mutta Luke Cage ja Ironfist sai yhtä paljon omaa sarjaansa kuin Punisher. En ehkä vetäisi tuollaisia johtopäätöksiä vain sen takia että koko isompi jatkumo loppui eikä vain yksittäisen hahmon sarja.
Ok, mulla oli muistikuva että Luke Cage olisi loppunut yhteen, mutta kun netflix tilaus päättyi, enkä ole sitä uusinut, niin tämä jatko on näköjään jäänyt mennyt multa ohi.

Luke Cage oli omaan makuun vielä ihan hyvä sarja. Veikkaan, että Marvel aiheisissa sarjoissa suosittuuteen vaikuttaa paljon se kuinka suosittu kyseisen sarjan tai elokuvan hahmo on. Esimerkiksi Daredevil ja Punisher ovat lähtökohtaisesti suositumpia kuin Luke Cage tai Ironfist.

Olisin voinut tarkentaa että viittasin enemmän liikkuvaan kuvaan kun peleihin. Backlog on sen verta massiivinen etten ole kunnolla edes vuodessa 2025 vielä. Enempi tämä on käsikirjoittajien päänvaiva, kun että osoittaisin yksittäisellä sormella tiettyä elokuvaa tai tv-sarjaa. Jos toinen hahmo on vahva, toiselle jää helposti koomisen sidekickin rooli.
Karkeasti arvioituna olen katsonut viimeisen viiden vuoden aikana työn puolesta melkein 300 elokuvaa per vuosi, eikä tuollaista, mitä kuvaat ole tullut vastaan.

Itseäni ei häiritse, että toimintasankarit ovat naisia (ja todella tarkoitan tätä, oli se syy taustalla mikä hyvänsä). Olisi silti epäuskottavaa väittää, että siellä taustalla ei ole mitään agendaa. Yksittäistä peliä/leffaa ei pidä tuomita naissankarin perusteella, mutta se, että niitä tupsahtelee kaikkialla kertoo kyllä jostain oikeasta ilmiöstä.

Sekin on mielenkiintoista miksi esim. Ripley tai Sarah Connor eivät ole ikinä suututtaneet "taantumuksellisia". Luulen, että syy on se ettei kumpikaan hahmo yritä julistaa yhtään mitään. Molemmat ovat aika badass omalla tavallaan, mutta silti uskottavia ja hyvin kirjoittettuja hahmoja - ei mitään politiikkaa ole heidän takana.

Ylös Bottom