Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

Gow ragnarokissa oli kohtia et hyvä kun ehit ees mestoille nii siel auotaan jo ohjeita :D Kultainen keskitie noihin musta olis että kun on jokin puzzle alue nii hetkeen ei sanota mitään, sit hahmo jos on puhuva nii antaa jonkinlaisen vihjeen tai vielä parempi että noi kaikki vihjeet ym voi kytkeä pois päältä tai päälle. Ragnarokissa käsittääkseni on aika laaja mut se ei taida vaikuttaa niihin mukana kulkeviin hahmon lätinöihin. Toki alkuun kun esitetään jotain uusia vihollisia tai kilkkeitä et annetaa ohjeet mut sit vois jo rauhottuu tai lopettaa.
 
Tuolloin se tarkoittaa sillä vihollisten skannausta jotta näkee niiden vahvuudet ja heikkoudet. Toki tuon kertomiseen olisi riittänyt vaikka eka kohtaaminen uuden vihollisen kanssa ja sen jälkeen se voisi olla toistamatta sitä.
Juuh, mutta kun se toistaa sitä silloinkin kun viholliset on jo kaadettu. Tai paikalla ei edes ole vihollisia. Siellä on vaikka pari varustelaatikkoa jotka huomaa jo paljaalla silmälläkin. Ja niitä laatikoitahan taas löytyy joka paikasta. Tämä taas tietää sitä että Aloy hokee koko ajan siitä focuksestaan.
vielä parempi että noi kaikki vihjeet ym voi kytkeä pois päältä tai päälle.
Tämä. Puzzle-vinkit pitäisi olla valinnaisia. Eihän puzzle ole puzzle jos peli kertoo valmiiksi miten se ratkaistaan.
 
Gow ragnarokissa oli kohtia et hyvä kun ehit ees mestoille nii siel auotaan jo ohjeita :D Kultainen keskitie noihin musta olis että kun on jokin puzzle alue nii hetkeen ei sanota mitään, sit hahmo jos on puhuva nii antaa jonkinlaisen vihjeen tai vielä parempi että noi kaikki vihjeet ym voi kytkeä pois päältä tai päälle. Ragnarokissa käsittääkseni on aika laaja mut se ei taida vaikuttaa niihin mukana kulkeviin hahmon lätinöihin.
Mielestäni tuon pitäisi olla niin, että se puhuva hahmo tarjoutuu antamaan vihjeen. Sen voi sitten ottaa vastaan tai jatkaa pähkäilyä itse.

Ei ole paljon ärsyttävämpää juttua kuin se, että peli ratkoo ongelman puolesta. Toki kaikki ei jaksa jäädä pähkäilemään ja siksi jonkinlaisesta vihjesysteemistä ei ole haittaa, kunhan se on täysin vapaaehtoinen.

Muutaman videon olen GOWista noiden vihjeiden suhteen nähnyt ja se on kyllä todella räikeää pelaajan aliarvioimista. Antaisivat nyt edes mahdollisuuden ratkaista pulma itse. :)
 
Mä luulen että se focuksesta hokeminen oli ehkä jääny päälle jostain tehtävästä eikä Aloy suostunut lopettamaan sitä. Eli siis bugi. Nyt kun tossa vähän aikaa pelasin niin ei ollut enää samaa ongelmaa.
 
Gow ragnarokissa oli kohtia et hyvä kun ehit ees mestoille nii siel auotaan jo ohjeita :D Kultainen keskitie noihin musta olis että kun on jokin puzzle alue nii hetkeen ei sanota mitään, sit hahmo jos on puhuva nii antaa jonkinlaisen vihjeen tai vielä parempi että noi kaikki vihjeet ym voi kytkeä pois päältä tai päälle. Ragnarokissa käsittääkseni on aika laaja mut se ei taida vaikuttaa niihin mukana kulkeviin hahmon lätinöihin. Toki alkuun kun esitetään jotain uusia vihollisia tai kilkkeitä et annetaa ohjeet mut sit vois jo rauhottuu tai lopettaa.
Tästä aiheesta olikin GMTK:lla ihan hyvä video. Linkataan se nyt tähän vaikka ensin viittaakin toiseen peliin, mutta asia pätee myös tässä yleisemmällä tasolla. Lainaus tuosta 'And in Horizon Forbidden West, Aloy narrates every step of her adventure like she's recording a dang audiobook'.
 
Hyvä video, tota olen itekki miettinyt että tekijät pelkää kun ruttoa että pelaajat vaan heittää ohjaimen seinään ja luovuttaa jos tulee puzzle vastaan kun eivät heti sekunnissa sitä ratko nii vaihtoehto on sitten tehää "turvallinen" tie että annetaan ohjeita, aloy pälpättää, kratoksen kaverit ei voi olla ikinä sekunttia pitempään hiljaa että jopa sokea apina pystyy ratkoo näitä. Että jokainen pääsee nauttimaan pelistä jopa ne joilla ei ole aivoja, eikä siinä mitään mutta vois ihan hyvin olla optionseissa se valikko että ne npc.t olis hiljaa tai puhuva hahmo ei pälpättäis menemään kaikkia ratkasuja.

Sonyha poisti myös kaikki vaikeusaste trophyt ihan vaan siitä syystä että pelkäävät siinäkin menettävänsä pelaajia kun jotkut ei osta koska "liian vaikee platina" Mitä nyt poikkeuksina tulee mieleen Returnal ja ehkä Sackboy Big Adventure jossa on ainakin yksi trophy joka on jollain tapaa vaikeusaste trophy sekä GT7 joka nyt ei ihan mikään läpihuutojuttu mutta silti huomattavasti helpompi mitä vaikka GT5. Nyt sit pelkäävät että "liian vaikeet puzzlet". Toivottavasti tästä ei tuu mikään pysyvä ominaisuus vaan voi kytkeä halutessaan vinkit pois päältä varsinkin kun jotkut pelit sitä tarjoaa nii tämä ominaisuus voisi tulla pysyväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Juhannuksena näköjään pelannut viimeksi, hups..

Koskas sen lentokoneen saa, onko vasta juonen lopussa? Oma hahmo on lvl47, mutta Main Quest vasta lvl26.

San Franciscossa juuri seikkailemassa, ihan nättiä maisemaa on. Tuli kyllä taas yllätyksenä kuinka yliterävä grafiikka tässä onkaan kaikkien näiden päivitysten jälkeen. Toki paljon parempi näin kuin se mitä performance tila oli pelin julkaisun aikoihin, mutta aikamoinen ero muihin PS5 peleihin.
 
Juhannuksena näköjään pelannut viimeksi, hups..

Koskas sen lentokoneen saa, onko vasta juonen lopussa? Oma hahmo on lvl47, mutta Main Quest vasta lvl26.

San Franciscossa juuri seikkailemassa, ihan nättiä maisemaa on. Tuli kyllä taas yllätyksenä kuinka yliterävä grafiikka tässä onkaan kaikkien näiden päivitysten jälkeen. Toki paljon parempi näin kuin se mitä performance tila oli pelin julkaisun aikoihin, mutta aikamoinen ero muihin PS5 peleihin.

Lentokone oli muistaakseni niitä lähes lopussa olevista herkuista mitkä saa käyttöön, ikävä kyllä. Ei ihan täysin lopussa mut kuitenkin.
 
Nyt kun oon tätä pari päivää pelannut niin täytyy sanoa että kyllä kelpaa! Alku oli vähän tahmeaa kun puuttui se uutuuden viehätys mitä ykkösessä oli ja tarina lähti hitaasti käyntiin. Tarinan suhteen mulla olikin pieniä epäilyksiä. Onnistuuko se tempaisemaan mukaansa samalla tavalla kuin edellinen? Noh, viime yönä tuli sellaisia käänteitä että oksat pois! Tarinan mittakaava menee kirjaimellisesti tähtitieteelliseksi.

Jos nyt jostain pitää nipottaa niin nuo kasvo-animaation on välillä vähän outoja. Ne on kyllä hyvin tehty mutta joissain dialogi-kohtauksissa tulee outo fiilis että mistähän ne "oikeasti puhuu" kun ilmeet on niin kummallisia. Välillä siis tuntuu että henkilöillä olisi jotain taka-ajatuksia/piilomotiiveja sanojen takana. Eli kasvo-animaatiot on periaatteessa erittäin hyvin tehty mutta ilmeitä korostetaan vähän liikaa. Ystävällinen hymy näyttää vähän liian ystävälliseltä jne.
Eipä tuo mun peli-iloa häiritse yhtään mutta pisti silmään.
 
Nyt kun oon tätä pari päivää pelannut niin täytyy sanoa että kyllä kelpaa! Alku oli vähän tahmeaa kun puuttui se uutuuden viehätys mitä ykkösessä oli ja tarina lähti hitaasti käyntiin. Tarinan suhteen mulla olikin pieniä epäilyksiä. Onnistuuko se tempaisemaan mukaansa samalla tavalla kuin edellinen? Noh, viime yönä tuli sellaisia käänteitä että oksat pois! Tarinan mittakaava menee kirjaimellisesti tähtitieteelliseksi.

Jos nyt jostain pitää nipottaa niin nuo kasvo-animaation on välillä vähän outoja. Ne on kyllä hyvin tehty mutta joissain dialogi-kohtauksissa tulee outo fiilis että mistähän ne "oikeasti puhuu" kun ilmeet on niin kummallisia. Välillä siis tuntuu että henkilöillä olisi jotain taka-ajatuksia/piilomotiiveja sanojen takana. Eli kasvo-animaatiot on periaatteessa erittäin hyvin tehty mutta ilmeitä korostetaan vähän liikaa. Ystävällinen hymy näyttää vähän liian ystävälliseltä jne.
Eipä tuo mun peli-iloa häiritse yhtään mutta pisti silmään.
Kerrankin saan olla samaa mieltä kanssasi pelaamastamme pelistä! :) Allekirjoitan kaiken minkä edellä kirjoitat. Noiden kasvoanimaatioiden kanssa minua on myös ärsyttänyt (varsinkin joidenkin hahmojen kohdalla) ne myöskin enemmän tai vähemmän ylitehostetut ja siirappiset dialogit. Ei toki ihan kaikkien hahmojen kohdalla toteudu yhtä ärsyttävästi, mutta kun ärsyttävään dialogin yhdistyy ajoittain myös nuo erikoiset ja yli-ilmeikkäät ilmeilyt, niin joistain hahmoista on tullut jotenkin aika ärsyttäviä, tai vähintäänkin huvittavia. No, mitä pidemmälle olen peliä pelannut, niin sen paremmalta on kyllä tuntunut ja hahmotkin ovat suurelta osin olleet vähintäänkin siedettäviä. Aloy vähän välillä tuntuu ylimieliseltä ja liiankin holhoavalta, mutta kyllä hän muutoin on varsin hyvä hahmo kuitenkin.

Loistava peli kaiken kaikkiaan, ja jos ei peliä ihan loppumetreillä (joiden lähellä taidan jo ollakin) aivan täysin onnistuta ryssimään, niin kyseessä lienee itselleni kuluneen vuoden toiseksi kovin peli. Jää minulle kauas Elden Ringin taakse, mutta nousee silti kaikkien muiden pelaamieni pelien ohi. Toki God of War: Ragnarok, voi ehkä muuttaa kuvion vaikkapa joululoman aikana. Tosin sitä kun aloittelin ja pelasin muutaman tunnin verran, niin silloin ei onnistunut koukuttamaan oikein. Jätin siis Ragnarokin vielä tauolle, kun olisi tarkoitus nyt Horizon Forbidden West saada kunniakkaaseen loppuun viimeinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Kerrankin saan olla samaa mieltä kanssasi pelaamastamme pelistä! :) Allekirjoitan kaiken minkä edellä kirjoitat. Noiden kasvoanimaatioiden kanssa minua on myös ärsyttänyt (varsinkin joidenkin hahmojen kohdalla) ne myöskin enemmän tai vähemmän ylitehostetut ja siirappiset dialogit. Ei toki ihan kaikkien hahmojen kohdalla toteudu yhtä ärsyttävästi, mutta kun ärsyttävään dialogin yhdistyy ajoittain myös nuo erikoiset ja yli-ilmeikkäät ilmeilyt, niin joistain hahmoista on tullut jotenkin aika ärsyttäviä, tai vähintäänkin huvittavia. No, mitä pidemmälle olen peliä pelannut, niin sen paremmalta on kyllä tuntunut ja hahmotkin ovat suurelta osin olleet vähintäänkin siedettäviä. Aloy vähän välillä tuntuu ylimieliseltä ja liiankin holhoavalta, mutta kyllä hän muutoin on varsin hyvä hahmo kuitenkin.

Loistava peli kaiken kaikkiaan, ja jos ei peliä ihan loppumetreillä (joiden lähellä taidan jo ollakin) aivan täysin onnistuta ryssimään, niin kyseessä lienee itselleni kuluneen vuoden toiseksi kovin peli. Jää minulle kauas Elden Ringin taakse, mutta nousee silti kaikkien muiden pelaamieni pelien ohi. Toki God of War: Ragnarok, voi ehkä muuttaa kuvion vaikkapa joululoman aikana. Tosin sitä kun aloittelin ja pelasin muutaman tunnin verran, niin silloin ei onnistunut koukuttamaan oikein. Jätin siis Ragnarokin vielä tauolle, kun olisi tarkoitus nyt Horizon Forbidden West saada kunniakkaaseen loppuun viimeinkin.
Kerrankin näin päin. :) Dialogista ja ilmeistä sen verran että siellä on myös todella hyvin tehtyjä kasvo-animaatioita. Ihastelin just viime yönä sen Stemmur Wordsmith:in kasvoja ja ilmeitä. Ne oli todella hyvin tehty. Horizonissa on muutenkin aika persoonallisen ja hauskan näköisiä ihmisiä.
Monta kertaa tulee ihan vain pysähdyttyä tuijottamaan niitä. Monet hahmoista ovat suorastaan ihastuttavan näköisiä.

Siirappinen dialogi tuntuu olevan vähän jokaisen ison pelin ongelma. En lähtisi siitä pelkästään Horizonia moittimaan. Ymmärrän kyllä että jos peli haluaa herättää tunteita pelaajassa niin sitä täytyy vetää vähän överiksi. Kasvo-animaatiot ei ole vielä missään sillä tasolla että niillä voitaisiin ilmentää tunteita mitenkään hienovaraisesti. Saatikka sitä että niillä ilmeillä voisi kertoa asioita ilman sanoja. Otetaan vaikkapa esimerkiksi joku Mark Rylance TV:n ja elokuvan puolelta. Siinä on näyttelijä joka osaa kertoa pienellä kulmakarvan liikkeellä mitä hän ajattelee. Peleillä on vielä pitkä matka sellaiseen hienovaraisuuteen. Siihen asti uikaamme siirapissa. :)

Mutta joo, enhän mä tätä peliä pelaa dialogin ja ilmeiden takia. Tarina itsessään on kiehtova sekä pelin maailma. Ja se varsinainen pelaaminen on toimivaa ja hauskaa.
 
No niin, läpi meni ja hyvin viihdyin. Kaikki oli isompaa ja kaikkea oli enemmän. Välillä tuntui että vähän liikaakin. Esim. monet kykypuun asetaidoista osoittautui aika turhiksi. En edes muista että olisin käyttänyt jotain nuolisadetta kertaakaan. Passiiviset kyvyt osoittautui kaikkein hyödyllisimmiksi. Samoin sellaiset aseet kuten sotajousi, vasama-ase ja se kiekko-ase oli sellaisia että hylkäsin ne kokonaan muutaman käytön jälkeen. Perus metsästys jousi&tarkkuusjousi + keihäs kombolla mentiin melkein koko peli. Savupommeja en käyttänyt kertaakaan.
Peli oli ihan hiton upean näköinen ja osoitti sen että PS4 pro:ssakin löytyy edelleen puhtia. Peli pyöri erittäin sulavasti eikä tuulettimet huutaneet kertaakaan. Konsoli pysyi mukavan hiljaa koko pelin ajan. Pientä tekstuuri pop-uppia esiintyi välillä(kun pelasi pidemmän aikaa) mutta ei häiritsevästi. PS5 versiossahan tätä ei ilmeisesti ole ollenkaan.

Sitten tarinasta jotain sekavaa ajatusta:
Elikkäs, vaikka vauhtia ja käänteitä riitti ja mittakaavakin oli kosminen niin kyllä tämä pienoinen pettymys oli ykkös-osaan verrattuna. Ne avaruudesta tulleet tyypit osoittautuivat alkuinnostuksen jälkeen aika tylsiksi vihollisiksi. Uudet heimot olivat mielenkiintoisia mutta siinä kohtaa kun törmäsin niihin meren takaa tulleisiin ihmisiin niin alkoi jo tuntua että tekijöillä alkaa mielikuvitus loppua. Ja sitten kun selvisi sekin että Ted Faro on vielä hengissä niin mietin että onko tämä enää järkevää. Jotenkin tuntui että tarinaan oli laitettu vähän liikaa materiaalia eikä sitä kaikkea oltu perusteltu kovinkaan hyvin. Ykkös-osassa taas kaikki elementit oli motivoitu hyvin ja perusteellisesti aina pelimaailmaa myöten.
Tarinassa oli paljon myös erittäin mielenkiintoisia elementtejä mutta sääli että peli jätti ne hyödyntämättä. GAIA:n kanssa olisi ollut mukava jutella enemmänkin ja syvällisemmin. Samoin Beta:n kanssa. Toinen on keinotekoinen jumala joka loi uuden elämän lisäksi myös pelin sankarin ja toinen on sankarin identtinen kopio. Noista olisi saanut monenlaista kiehtovaa ajatusta. Niin älyllisesti, filosofisesti ,psykologisesti kuin emotionaalisestikin.
Tarina piti kuitenkin otteessaan eikä tylsää hetkeä tullut. Ykkös-osan tasolle ei kuitenkaan ylletä ja saa nähdä mihin suuntaan kolmosessa mennään.

Erikoismaininta pitää antaa kohtauksesta jossa Tilda ja Aloy juttelevat Elisabeth Sobeckista. Taustalla näkyy Vermeerin "Sinipukuinen kirjeenlukija" taulu. Saatan tulkita omiani mutta ymmärsin sen symbolina siitä että Tilda näki Aloyn ikäänkuin viestinä("kirjeenä") Elisabethilta. Keskustelu Aloyn kanssa oli kuin kirjeenvaihtoa tuhat vuotta sitten kuolleen ihmisen kanssa.

Erinomainen peli kaiken kaikkiaan mutta tarina ei yllä Zero Dawn:in tasolle.
 
Nyt pari-kolme tuntia takana ja toivottavasti tää muuttuu jotenkin paremmaksi pelin edetessä, alkaa olemaan todella tylsää touhua.
Ihan kuin pelaisi ykköstä mutta kaikkea vähän enemmän.
 
Mulla on sama ongelma tän pelin kanssa. Hyllyssä pölyttymässä kesken. Joitain tunteja pelannut ja mielenkiinto aika nollissa. Tarina ei kiinnosta yhtään. Ykkönen meni ihan ok mutta tässä tökkii pahasti.
 
Minä taputtelin tästä platinan joulun alla ja tykkäsin todella. Läpäisyprosentti viiden viikon intensiivijaksolla oli n. 82. Teen loppuun asti joskus.

Sivutehtävät olivat parantuneet merkittävästi ykkösestä, toki toistoahan niissä tulee. Hahmot ja hommat olivat kuitenkin kiinnostavampia.

Mainio parannus oli myös lootattavan tavaran meneminen säilöön. Ärsyttävintä ja bugista oli kalojen metsästäminen. Uit kaipaamasi ”makrillin” perässä ja juuri kun olet saamassa sen kiinni, niin se vain katoaa.

Tekemisestä ei todella tullut pulaa ja ennemmin sitä ähkyä. Aloy on kuitenkin niin ihana sankari, että hänen kanssaan viihtyy hyvin, niin joviaali ja kirkasotsainen.

Normaalilla vaikeusasteella pelasin pitkään ja päätehtävät loppuun asti. Jossain vaiheessa kuitenkin kyllästyin tyhjentämään ammusvarastot vain tutkiessani maailmaa ja osittain vaeltelin tarinatilalla. Jollain tapaa vaikeustasoon toivoisin jotain kehittelyä, koska tehtävissä normaalivaikeus on oikein sopiva, mutta avoimessa maailmassa osa vihuista vie tolkuttomasti resursseja. Toki jos oppettelisi käyttämään optimaalisia aseita kaikkia vihollisia vastaan, niin homma varmaan loivenisi melkoisesti. Jousipyssyillä menin melkein pelkästään.

5/5
 
Viime päivinä taas palannut tähän, eilen oli ihan hauska sessio ja HFW koukutti hyvin. Tänään sitten otin niin pahasti turpaan areenassa 6 min putkeen pelkkää damagea sekä knockdownia kokoajan ja lopulta äänet hajosi pelistä. Kuuluu enää pelkkää yleisön mylvintä. :D Toivottavasti korjaantuu, kun seuraavan kerran pelaan.

Areena on kyllä hyvä osoitus pelin taisteluista normal-tasolla. Alun haasteet areenassa on samaa tasoa kuin 95% pelistä eli ammut vain robottien tiettyjä osia ja ne tuhoutuu aivan hetkessä, ei haastetta. Ei sillä oikeastaan edes ole väliä mikä robotti on vastassa, kun katsoo vain oikean damage tyypin ja antaa aseen laulaa.

Sitten on vastapainona vaikkapa areenan Tideripper + 2 Snapmaw tehtävä, jossa Aloy ottaa damagea sekunnin välein ja viholliset voi rynnätä 3-5 hyökkäystä putkeen samalla, kun itse yrität vain nousta maasta ylös. Tämmöisiä tilanteita sitten saattuu aina välillä myös peruspelin puolella.

Katsoo vaikkapa kyseisen areenatehtävän videoita YouTubesta niin onnistuessaakin niissä käytetään yhtä asetta koko taistelun ja ollaan hidastustilassa kokoajan. 2 min sellaista putkeen (näyttää hirveältä pelaamiselta sivusta katsottuna) ja lisäksi vielä välillä Aloy ottaa väkisin damagea, vaikka miten ne pelaajat väistelisi. Aika kehnoa pelisuunnittelua ja taistelun tasapainoa.

Harmi, että ykkösosan taktisuus, hiippailu, monipuolisuus, haaste, tasapaino ja laatu on taisteluista hukattu. Se varmaan eniten tässä pelissä itseä ärsyttää, koska onhan peli muuten ihan laadukas ja välillä todella kivaa pelattavaa. + Onhan se merkittävä asia, kun ensisijaisesti pelissä kuitenkin taistellaan lähes kokoajan.

No paljon ei enää puutu tarinasta ja kartaltakin lähes kaikki jo nuohottu. Kivaa on aina välillä!
 
Itsekin yritin jatkaa tätä mutta ei onnistunut. Taitaa jäädä kesken n. 20 tunnin jälkeen. Tuntuu vaan liian paljon Openworld.exe peliltä vaikka kuinka hyvin muut asiat olisi. Elden Ring on vain pilannut kaikki muut tälläiset pelit.

Ekan osan pelasin sentään joskus tarinan takia läpi, vaikka oli sekin ajoittain puuduttavaa pelattavaa.
 
Hieman alle 100 tuntia tuli tätä pelattua paikkoja tutkien kaikkiaan. Itse tykkäsin vaikka välillä tehtävät toistivat itseään.
 
Onko huhtikuussa tuleva DLC standalone vai tarvitseeko pelin? En onnistunut googlettamaan vastausta. Ehkä olen kädetön, mutta on silti aika uskomatonta, ettei vastausta löydy käytännössä sekunnin haulla ensimmäisenä vastauksena, saati että yritin googletella vähän enemmänkin, enkä siltikään löytänyt vastausta.
 
Ylös Bottom