Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

Riippuu vähän pelistä, mutta tuo se mukavasti tunnelmaa, kun kylään seikkailuilta palatessa, npc tekee jotain muuta, kuin viimeksi, kadunkulmas nousee uusi pytinki ja niitä ihmetellessä käynistyy ihan huomaamatta mahdollisuus vapaaehtoiseen sivutehtävään.
Viittasit lopussa sivutehtävään, johon tuo johtaisi. Juuri tuollainen olisi sitä hyvää maailman rakentamista. Ei niitä hevosten kutistuvia palleja itsensä takia vaan liitetään se osaksi jotain tehtävää. Tunnista oma hevosesi pallien perusteella? :D

Eli pelkästään monimutkaisen tai monipuolisen systeemin rakentaminen vain "itsensä" takia on vähän turhaa, joten miksei sitä käyttäisi myös osana tehtäviä tai asioita, joita maailmassa voi tehdä? Jos hahmoilla on rutiinit, niin taksikuskina toimiminen olisi tyydyttämpää kun hahmot menisivät joka päivä asioilleen. Joku npc voisi käydä joka päivä hautuumaalla viemässä kukkia, joten tietäisi että sinne luultavasti pyytää kuskaamaan jne. Ja jos ei ole taksikuskina, niin tämä npc menisi sinne muilla keinoin. Toisaalta tämä voisi joskus käydäkin vaikka kaupassa tai ehkä tämän sukulainen tulee mukaan, jos siis aletaan kunnolla tuota systeemiä rakentamaan.

Tuollaista vastaan ei olisi mitään mutta jos se systeemi vain pyörii pyörimisen vuoksi niin siinä vähän tuntuu se sama turhuus kuin hevosten pallien kutistumisessa pakkasessa.

Älkääkä nyt irrottako tuota ylempää lausetta täältä foorumilta mihinkään muualle :D
 
Viittasit lopussa sivutehtävään, johon tuo johtaisi. Juuri tuollainen olisi sitä hyvää maailman rakentamista. Ei niitä hevosten kutistuvia palleja itsensä takia vaan liitetään se osaksi jotain tehtävää. Tunnista oma hevosesi pallien perusteella? :D

Eli pelkästään monimutkaisen tai monipuolisen systeemin rakentaminen vain "itsensä" takia on vähän turhaa, joten miksei sitä käyttäisi myös osana tehtäviä tai asioita, joita maailmassa voi tehdä? Jos hahmoilla on rutiinit, niin taksikuskina toimiminen olisi tyydyttämpää kun hahmot menisivät joka päivä asioilleen. Joku npc voisi käydä joka päivä hautuumaalla viemässä kukkia, joten tietäisi että sinne luultavasti pyytää kuskaamaan jne. Ja jos ei ole taksikuskina, niin tämä npc menisi sinne muilla keinoin. Toisaalta tämä voisi joskus käydäkin vaikka kaupassa tai ehkä tämän sukulainen tulee mukaan, jos siis aletaan kunnolla tuota systeemiä rakentamaan.

Tuollaista vastaan ei olisi mitään mutta jos se systeemi vain pyörii pyörimisen vuoksi niin siinä vähän tuntuu se sama turhuus kuin hevosten pallien kutistumisessa pakkasessa.

Älkääkä nyt irrottako tuota ylempää lausetta täältä foorumilta mihinkään muualle :D
Samaa mieltä. Elävän maailman rakentaminen jossa NPC hahmot käyttäytyvät aiosti on kyllä mukavaa kasoa mutta kuinka pitkään? Kun miettii mihin muuhun ne resurssit voisi käyttää niin en mä pitäisi kovin tärkeänä npc-hahmojen elämän simulointia.
 
Samaa mieltä. Elävän maailman rakentaminen jossa NPC hahmot käyttäytyvät aiosti on kyllä mukavaa kasoa mutta kuinka pitkään? Kun miettii mihin muuhun ne resurssit voisi käyttää niin en mä pitäisi kovin tärkeänä npc-hahmojen elämän simulointia.
Niin no tuskin kukaan nyt varsinaisesti näitä NPC:eiden tekemisiä erikseen jää vahtaamaan jos ei mitään mielenkiintoista ole tapahtunut joka kiinnittää huomion, mutta käsittääkseni tämmöiset hieman paremmat tekoälyt pelissä NPC-hahmoilla ei ole juuri mitenkään tarinasta, combatista tai mistään muustakaan osa-alueesta lopulta pois. Eri tiimit tekevät eri asioita peleihin ja veikkaan, että NPC:eiden päivärutiineihin keskitytään lopulta vasta ihan projektin loppuvaiheessa varsin pienen Dev tiimin toimesta.

Useimmat studiot jättävät tälläiset pois peleistä jo ihan budjetin ja aikataulullisten syiden takia, mutta jollakin RDR2:lla ja tällä Horizonilla taitaa olla aika rajaton budjetti ja aikataulu, joten olisi ihan toivottavaa, että ne isommat panostukset näkyisivät sitten tälläisinä pieninä kivoina yksityiskohtina pelissä. Arvostan ainakin itse tälläisiä kivoja pikku yksityiskohtia peleissäni. Mutta en myöskään tuomitse jos niitä ei muista peleistä löydy. :)
 
Niin no tuskin kukaan nyt varsinaisesti näitä NPC:eiden tekemisiä erikseen jää vahtaamaan jos ei mitään mielenkiintoista ole tapahtunut joka kiinnittää huomion, mutta käsittääkseni tämmöiset hieman paremmat tekoälyt pelissä NPC-hahmoilla ei ole juuri mitenkään tarinasta, combatista tai mistään muustakaan osa-alueesta lopulta pois. Eri tiimit tekevät eri asioita peleihin ja veikkaan, että NPC:eiden päivärutiineihin keskitytään lopulta vasta ihan projektin loppuvaiheessa varsin pienen Dev tiimin toimesta.

Useimmat studiot jättävät tälläiset pois peleistä jo ihan budjetin ja aikataulullisten syiden takia, mutta jollakin RDR2:lla ja tällä Horizonilla taitaa olla aika rajaton budjetti ja aikataulu, joten olisi ihan toivottavaa, että ne isommat panostukset näkyisivät sitten tälläisinä pieninä kivoina yksityiskohtina pelissä. Arvostan ainakin itse tälläisiä kivoja pikku yksityiskohtia peleissäni. Mutta en myöskään tuomitse jos niitä ei muista peleistä löydy. :)
Kyllä mä uskoisin että niihin päivärutiineihin pitää keskittyä jo pelimaailmaa suunnitellessa. Ihan jo optimoinnin takia. Nekin syö kuitenkin tehoja ja tätä tarkoitin resursseilla. Eli kuinka paljon peliin on varaa laittaa erilaista sisältöä niin ettei siitä tule liian raskas. Ja jos jonkun sisällön pos jättäminen vaupauttaa tehoja niin voisiko ne säästyvät tehot hyödyntää jossain muualla? Jos vaikka miettii tuota RDR2:sta niin elävästä maailmasta huolimatta se jää pelillisesti aika laihaksi kokemukseksi.
Mutta joo, kyllähän nuo yksityiskohdat on mukavia enkä mä niitä vastusta. En vaan hekilökohtaisesti koe niitä niin tärkeäksi koska avoimen maailman peleissä mulle on parasta se kun saan yksin samoilla ympäriinsä ja kanssakäymiset on lähinnä sitä pakkopullaa että pääsen tekemään jonku tehtävän.
 
Ensimmäisessä oli jotain taikaa, uutta ja kokonaisuutena erittäin vahva videopeli. Puutteitakin oli kuten maailman dynamisuus ja jotkin pelimekaanikat olivat vähän vanhentuneita. Eivät kyllä omaa kokemusta haitannut.

Jatko-osa vaikuttaisi parantavan noita puutteita sen mitä vähän vilkaillut (en uskalla lukea noita blogitekstejä kunnolla). Ihan mahdollista, että on jopa esi-osaa parempi peli.

Ainoa mikä huolestuttaa on omat odotukset. Jos lähtee lapasesta. Tämän pitäisi olla se ensimmäinen "todellinen next-gen" peli itselle. Ja muutenkin olisi pitkästä aikaa tilausta ison tuotannon pelille, joka olisi todellinen helmi omaan makuuni. Edellinen taitaa olla RDR2, joten on siitä jo muutama vuosi mennyt, kun ollut täysin täpinöissä videopelistä!
 
Minulla on tästä vähän ristiriitaiset fiilikset. Peli on ennakkotilauksessa ja varmasti hyvä mutta mitään ihmeempää hypeä ei ole syntynyt. Videoita en ole niiden parin ensimmäisen jälkeen katsonut, sillä se on Horizon 2, niin kuin pitääkin.

Ehkä mietityttää eniten se että osaako peli yllättää kuten ensimmäinen, varsinkin tarinan eheyden ja mielenkiintoisuuden osalta. Miten tarinasta saataisiin enää millään lailla "mindbloweja" sisältävä kuin ykkösessä kun alkoi paljastua miten koko maailma on sellainen kun on? Kaikki isot mysteerit on paljastuneet ja jäljellä on lähinnä näistä juontuvia seikkoja. Mielenkiintoisia toki mutta ei sellaisia kuin ykkösen "mikä idea on joissain robodinoissa"-kysymyksessä ja siihen saaduissa selityksissä.
 
Olen varmaankin itse vähemmistössä, mutta itselleni ykkösen tarina hahmoineen oli aika hälläväliä-tason settiä jonka myötä itselläni ei ole juuri mitään odotuksia siltä osa-alueelta jatko-osassa.

Eniten kiinnostaa onko se robottidinosauruksia vastaan mättäminen yhtä hauskaa mitä ykkösessä vai jopa vielä parempaa. Grafiikat nyt harvoin peleissä itselleni elämää tärkeämpiä on, mutta kyllähän niitäkin tulee arvostettua paljonkin jos niihin on kunnolla panostettu niin kuin ykkösosassa oli. Tämä jatko-osa vaikuttaa parantavan näitä molempia osa-alueita selvästi joten ihan jo sillä perusteella itseäni kiinnostaa tämä peli.
 
Olen varmaankin itse vähemmistössä, mutta itselleni ykkösen tarina hahmoineen oli aika hälläväliä-tason settiä jonka myötä itselläni ei ole juuri mitään odotuksia siltä osa-alueelta jatko-osassa.

Eniten kiinnostaa onko se robottidinosauruksia vastaan mättäminen yhtä hauskaa mitä ykkösessä vai jopa vielä parempaa. Grafiikat nyt harvoin peleissä itselleni elämää tärkeämpiä on, mutta kyllähän niitäkin tulee arvostettua paljonkin jos niihin on kunnolla panostettu niin kuin ykkösosassa oli. Tämä jatko-osa vaikuttaa parantavan näitä molempia osa-alueita selvästi joten ihan jo sillä perusteella itseäni kiinnostaa tämä peli.
Itselläni taas on juuri päinvastainen tilanne. Pelissä tarina ja maailman tunnelma olivat aivan kaikki kaikessa, ja kun juuri nuo @shamaniac :in mainitsemat isoimmat mysteerit aukesivat aika tarkasti jo ennen pelin loppua, niin suurin mielenkiintoni peliä kohtaan hiukan lässähti pelin loppupuolella.

Taistelut olivat toki alkupuolella varsin hienoja ja hauskoja, mutta itse ainakin kyllästyin niihin loppujen lopuksi aika paljon pidemmälle peliä mentäessä. Kovin monipuolisia ne eivät nimittäin olleet ainakaan minun makuuni. Toki kohtuullisen odotettu peli minullekin tuo jatko-osa, mutta juuri Shamaniacin esille ottamasta syystä ei ole itsellenikään mitään valtavaa odotusta, tai varsinkaan hypeä, saanut aikaan.
 
Itselläni taas on juuri päinvastainen tilanne. Pelissä tarina ja maailman tunnelma olivat aivan kaikki kaikessa, ja kun juuri nuo @shamaniac :in mainitsemat isoimmat mysteerit aukesivat aika tarkasti jo ennen pelin loppua, niin suurin mielenkiintoni peliä kohtaan hiukan lässähti pelin loppupuolella.

Taistelut olivat toki alkupuolella varsin hienoja ja hauskoja, mutta itse ainakin kyllästyin niihin loppujen lopuksi aika paljon pidemmälle peliä mentäessä. Kovin monipuolisia ne eivät nimittäin olleet ainakaan minun makuuni. Toki kohtuullisen odotettu peli minullekin tuo jatko-osa, mutta juuri Shamaniacin esille ottamasta syystä ei ole itsellenikään mitään valtavaa odotusta, tai varsinkaan hypeä, saanut aikaan.
Korjataan sen verran, että kyllä itseäkin tarinassa kiinnosti se miksi olemme siinä tilanteessa jossa dinorobotit vaeltavat maan päällä. Mutta sitten tuttuun open world tarinankerronnan tapaan pelissä oli kolmestakymmenestä tunnista ainoastaan se muutama tunti mielenkiintoista tarinankerrontaa. Muu osa pelistä oli sitten sitä filleriä jossa autetaan ihmisiä ja kuunnellaan audiologeja. Onhan tuo toki tuttua puuhaa muistakin pitämistäni open world peleistä, mutta tässä ei oikein pelin maailmanrakennus ja kansaryhmät ongelmineen niin kiinnostanut vaan olivat aika pintapuolisesti toteutettu mielestäni jonka myötä mielenkiinto ei säilynyt niin kuin olisin toivonut. Pelin viimeisen tunnin muistan kumminkin olleen hyvä ja etenkin loppu oli jopa tunteellinen.

Sanoisin siis, että pelissä oli hyvän tarinan aihiot, mutta se tapa jolla se esitettiin pelaajalle, ontui. Toivottavasti jatko-osassa tätä tarinankerronnan tapaa hieman petraraan.
 
Jep, on kyllä harvinainen jatko-osa, tarinavetoinen open word-peli, jonka ensimmäisen-osan yksi suurista tekijöistä oli maailma ja sen syntytarinan avautuminen. Nyt jatko-osa toivottavasti jatkaa melko suoraan sitä, eikä ole kokonaan oma irrallinen tarinansa.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttävän näköistä menoa trailerissa, väistämättä takaraivossa kysytään, että mitä saataisiin irti jos peli kehitettäisiin vain PS5:n lähtökohdista. No niihin kyselyihin saadaan vastauksia tulevina vuosina, turha voivotella tämän suhteen :)
 
Uusi traileri:


Sen verran näyttävää menoa ettei oikein pikselit tahtoneet pysyä IGN:n full hd-feedin mukana joten tässä vielä virallista 4K pätkää.

Nyt kun näkee hieman muutakin aluetta kuin sitä aurinkorantaa mitä tähän mennessä käytännössä pelkästään on näkynyt trailereissa (oletan että pelin alusta), niin johan on komiaa menoa niin viidakossa, aavikolla kuin talvimaisemissakin. Kuinkakohan massiivinen tämä peli tulee lopulta olemaan? :D
 
Sen verran näyttävää menoa ettei oikein pikselit tahtoneet pysyä IGN:n full hd-feedin mukana joten tässä vielä virallista 4K pätkää.

Nyt kun näkee hieman muutakin aluetta kuin sitä aurinkorantaa mitä tähän mennessä käytännössä pelkästään on näkynyt trailereissa (oletan että pelin alusta), niin johan on komiaa menoa niin viidakossa, aavikolla kuin talvimaisemissakin. Kuinkakohan massiivinen tämä peli tulee lopulta olemaan? :D

Kyllä tätä tykkiä odotetaan ens vuodelle niiku kuuta nousevaa, veikkaan että päästään paljon suurempien asioiden äärelle kuin ykkösessä.
 
Ylös Bottom