Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

niin joo tosiaan jos jotain negatiivista (niitä harvoja) niin nuo ihmistyypin viholliset, jos ei bosseja lasketa on kyllä inhokkeja edelleen, jotenkin ne on vain tylsiä, kestää vähän turhan paljon damagea, ei ole hirveästi heikkouksia yms, koneista sen sijaan pidän kovasti :), onneksi tosiaan noita ihmistyypin vihollisia on vähennetty, jos vertaa ykkös-osaan, ainakin main questissa, vaikka pidänkin very hardia (defaulttina/muokkaamattoma) suhteellisen helppona niin juuri näiden ihmistyyppien takia ei tee mieli nostaa sitä vihollisen kestokykyä, kun tuntuu että nämä ihmiset kestää jopa lähes yhtä paljon damagea kun nuo isommat koneet jossa ei ole oikeastaan mitään järkeä :D.
 
Kokoakaan ei ole kuin n. 450 megatavua. Silti tuo kopiointivaihe kesti PS5:llä noin 8 minuuttia. Jopa PS4-version päivitys asentui nopeammin. Sonyn kyllä täytyy saada tuolle tehtyä jotain. Tämä ei ole lainkaan sitä, mitä Mark Cerny aikanaan lupaili.

Kyllä täällä ainakin päivitys asentui melkeimpä samalla sekunnilla kun päivitys oli ladannut. Peli asennettuna m.2-ssd:lle.
 
joo kyllä peli alkaa olemaan nyt siinä vaiheessa, että todennäköisesti huomenna se menee sitten lävitse :), katselin huvikseen että monta mainquestia jäljellä niin noita näkyi olevan 4 :) eli jos tänään tekisi 2 ja huomenna 2 :), siinä on ihan sopivasti urakkaa sitten pääsekin keskittymään perjantaina siihen Elden Ringiin :) sitten jos pelissä jotain vaikeampaa sidecontenttia niin sitäkin vois sitten kokeilla,
Melkoista tahtia olet pelaillut :O Oletko tehnyt ollenkaan sivutehtäviä tai sivujuttuja kun noin nopeasti olet pelin kahlannut lävitse? Vai oletko vain käyttänyt kaiken mahdollisen ajan pelkästään tämän pelaamiseen?

Nyt siis tuntuu siltä, että vaikka ykkösessä oli selvästi rajatumpi kiipeily niin ainakin siinä tiesi selkeästi aina katsomalla mistä voi kiivetä ja mistä ei. Kaukana ollaan kuitenkin AC:n tai BOTW tasosta tuolta osin.
Minusta nimenomaan tässä pelissä on kerrankin loogista että ne kiipeilypaikat pystyy merkitsemään kun käytössä on ihan juonessa selitetty laite, joka merkitsee asioita ympäristössä. BOTW:ssa mitään merkitsemistä ei tarvinnut kun siinä pystyin (IMO tylsästi) kiipeillä ihan missä tahansa - paitsi jos sataa. Assassin's Creed taas on aika mallikelpoinen esimerkki siitä miten tuo toteuttaa jos haluaa että se on mahdollisimman sulava ja samalla myös sellainen ettei tarvitse miettiä mistä pääsee ja mistä ei koska se on yleensä selvästi nähtävillä.

Toisaalta ei näissä nykyisissä kiipeilyä sisältävissä peleissä ole mitään haastetta niissä kiipeilyissä. Painaa lähinnä tattia sinne mihin pitää mennä ja välillä hyppyä jos on pidempi väli. Toista se oli ensimmäisissä AC-peleissä tai vaikka alkuperäisissä Tomb Raidereissa. Tosin niissäkin se haaste oli lähinnä muistaa painaa tai irroittaa tietty nappi oikeaan aikaan.
niin joo tosiaan jos jotain negatiivista (niitä harvoja) niin nuo ihmistyypin viholliset, jos ei bosseja lasketa on kyllä inhokkeja edelleen, jotenkin ne on vain tylsiä, kestää vähän turhan paljon damagea, ei ole hirveästi heikkouksia yms
Minustakin ne on tylsiä mutta ei ne kyllä kauhean kestäviä ole. Siis jos hiippailee kimppuun kuten minä teen. Sitten kun on taistelu käynnissä niin joo, onhan se vähän pöljää että kestävät saman tai hieman enemmänkin mitä (pienimmät) metalliset robottielukat.
 
Melkoista tahtia olet pelaillut :O Oletko tehnyt ollenkaan sivutehtäviä tai sivujuttuja kun noin nopeasti olet pelin kahlannut lävitse? Vai oletko vain käyttänyt kaiken mahdollisen ajan pelkästään tämän pelaamiseen?


Minusta nimenomaan tässä pelissä on kerrankin loogista että ne kiipeilypaikat pystyy merkitsemään kun käytössä on ihan juonessa selitetty laite, joka merkitsee asioita ympäristössä. BOTW:ssa mitään merkitsemistä ei tarvinnut kun siinä pystyin (IMO tylsästi) kiipeillä ihan missä tahansa - paitsi jos sataa. Assassin's Creed taas on aika mallikelpoinen esimerkki siitä miten tuo toteuttaa jos haluaa että se on mahdollisimman sulava ja samalla myös sellainen ettei tarvitse miettiä mistä pääsee ja mistä ei koska se on yleensä selvästi nähtävillä.

Toisaalta ei näissä nykyisissä kiipeilyä sisältävissä peleissä ole mitään haastetta niissä kiipeilyissä. Painaa lähinnä tattia sinne mihin pitää mennä ja välillä hyppyä jos on pidempi väli. Toista se oli ensimmäisissä AC-peleissä tai vaikka alkuperäisissä Tomb Raidereissa. Tosin niissäkin se haaste oli lähinnä muistaa painaa tai irroittaa tietty nappi oikeaan aikaan.
Juu kyllä minä tuon laitteen idean ymmärrän ja sopii toki peliin. Ongelma vain on siinä, että ilman tuota laitetta et tiedä yhtään voiko jostain kallion seinästä kiivetä vai hyppeleekö Aloy vain sitä vasten typerän näköisesti. Joissain tilanteissa keltaista väriä käytetään kivien reunassa jne suurimman osan ajasta ei mitään. Se tekee tuosta kiipeilystä aivan arpapeliä ja lopulta sitä vain spämmää tuota scan nappia, että näkee mistä voi kiivetä. Harmittaa, ettei tätä vieläkään saatu hyvälle tasolle. Jopa Unchartedissa tuo kiipeily on paremmin ja selkeämmin tehty omasta mielestä.
 
Minusta tuolla avoimessa maailmassa tulee yleensä hyvin noita kiipeily kohtia vastaan, kun niitä kaipaa. Ja mielestäni ne jotenkuten osaa jopa erottaakin ilman fokusta, että mitä kalliota pystyy kiipeämään ja mitä ei. Raunioissa, padoissa ja muissa putkimaisissa alueissa kiipeilykohdat onkin sitten hyvin unchartedmaisia selkeitä reittejä. En ainakaan ite kaipaa tähän mitään AC ratkaisua missä pystyt about linnunreittiä kiikkumaan minne haluat, saatikka staminabarin kanssa tuskailua.

Mutta joo, kyllähän tuota scan/fokus nappia on jokusen kerran tätä pelatessa saanut painaa.
 
Juu kyllä minä tuon laitteen idean ymmärrän ja sopii toki peliin. Ongelma vain on siinä, että ilman tuota laitetta et tiedä yhtään voiko jostain kallion seinästä kiivetä vai hyppeleekö Aloy vain sitä vasten typerän näköisesti. Joissain tilanteissa keltaista väriä käytetään kivien reunassa jne suurimman osan ajasta ei mitään. Se tekee tuosta kiipeilystä aivan arpapeliä ja lopulta sitä vain spämmää tuota scan nappia, että näkee mistä voi kiivetä. Harmittaa, ettei tätä vieläkään saatu hyvälle tasolle. Jopa Unchartedissa tuo kiipeily on paremmin ja selkeämmin tehty omasta mielestä.
No joo, onhan se tietenkin pöljä ettei sitä näe muuten ja että jossain ihan kiivettävän näköinen seinä ei ole kiivettävä. Toisaalta ihmiset valittavat paljon siitä jos ne on merkattu jollakin valkoisella maalilla (tms).

Minä kuitenkin pidän tuosta ratkaisusta vaikka onkin sitä kastia että siitä irtoaa "pelilogiikka"-huumoria.

Toisaalta painelen sitä scannia jatkuvasti muutenkin, joten ei noiden näkymättömyys itseäni haittaa. Samaa teen joka pelissä, jossa on jokin skannaus, kuten Arkham-pelit esimerkiksi.
 
Melkoista tahtia olet pelaillut :O Oletko tehnyt ollenkaan sivutehtäviä tai sivujuttuja kun noin nopeasti olet pelin kahlannut lävitse? Vai oletko vain käyttänyt kaiken mahdollisen ajan pelkästään tämän pelaamiseen?

Minustakin ne on tylsiä mutta ei ne kyllä kauhean kestäviä ole. Siis jos hiippailee kimppuun kuten minä teen. Sitten kun on taistelu käynnissä niin joo, onhan se vähän pöljää että kestävät saman tai hieman enemmänkin mitä (pienimmät) metalliset robottielukat.


joo oon mä niitä jonkun verran tehny ja tuntejakin jo 50 :), taisi olla 6 sidequestia ja 5 työtehtävää 25,5% näkyi olevan tällä hetkellä completion, paljon on siis kumminkin tehtävää ja pyrin tekemää aikalailla lähelle sitä omaa leveliä noita sidequesteja, yleensä teen sillai että teen tärkeen hahmon sidequestin aina ennenkö jatkan main questia, mut nyt oon tosiaan priorisoinut tuota main questia, että jos sen sais suoritettua ennen sitä perjantaita ja Elden ringiä, pidän kumminkin tarinasta niin paljon että mielellään ei sitten törmäisi vaikka youtubessa spoilereihin jos sitä ei ehdi suorittaa.

Joo se just kun itellä ei yhtään pointsia Stealthissä niin en juuri steatlhinä tuolla very hardialla tee juuri mitään damagea niihin ihmisvihollisiin, sillä Stealth Strikella. niin sen takia ne tuottaaki ongelmia ku oon priorisoinut tuon mun hahmon ja skill threen niiden isojen monstereiden ja bossien kaatamiseen. jotka kaatukin sitten suht nopeasti, mutta tosiaan ihmis-viholliset on ne kaikkein ärsyttivimpiä, ja varsinki ne tyypit jotka viskoo pommeja, hahmoni on kumminkin sen verran class cannon, että se kuolee yleensä kerrasta niihin.
 
Viimeksi muokattu:
No ohan porukka vetänyt jo platinanki tyylii paris päiväs, mut se on minkä tahansa pelin kohalla. Mut ne on sit varmaa niitä jotka ei fiilistelee ollenkaa vaan suorittaa pelin tekemällä vain ne asiat mitä pitää tehää. Varmaa Elden Ringiski on parin päivän jälkee platina joillaki, en kyl tiie millä eväillä vai onko niil joku vuorotyö et joku porukka vetää niitä.
 
joo oon mä niitä jonkun verran tehny ja tuntejakin jo 50 :), taisi olla 6 sidequestia ja 5 työtehtävää 25,5% näkyi olevan tällä hetkellä completion
Täällä completion jotain 72% ja pelitunteja reilu 70h. Haluaako joku kysyä onko maistunu? Trophyistä kerätty 49/59 eiköhän noi loputkin kilahtele tässä piakkoin, kun vieläkin kysymysmerkkejä mapissa. Kyllä tässä on kyseessä vuoden paras peli ellei God of War ilmesty tänä vuonna.

Kyllähän toi pelikokemus ois ollut parin kuukauden päästä huomattavasti parempi. Muutamia kertoja tuli vastaan sellaiset tilanteet et taistelun jälkeen ois pitäny puhua jollekin tyypille, mutta ne oli jääny jumiin johonkin sillalle tai vastaavaa. Eikä ne halunnu keskustella siinä. Muuta muuten varsin hiottu kokonaisuus.
 
Täällä completion jotain 72% ja pelitunteja reilu 70h. Haluaako joku kysyä onko maistunu? Trophyistä kerätty 49/59 eiköhän noi loputkin kilahtele tässä piakkoin, kun vieläkin kysymysmerkkejä mapissa. Kyllä tässä on kyseessä vuoden paras peli ellei God of War ilmesty tänä vuonna.

Kyllähän toi pelikokemus ois ollut parin kuukauden päästä huomattavasti parempi. Muutamia kertoja tuli vastaan sellaiset tilanteet et taistelun jälkeen ois pitäny puhua jollekin tyypille, mutta ne oli jääny jumiin johonkin sillalle tai vastaavaa. Eikä ne halunnu keskustella siinä. Muuta muuten varsin hiottu kokonaisuus.
No minäpä kysyn. Onko maistunu? :D
 
Onkohan mulla ollut erityisen hyvä tuuri vai toimiiko peli paremmin ps4 prolla kuin ps5:lla sillä tunteja alkaa olemaan jo 30 ja ainoa bugi mikä tuli vastaan oli eka gauntlet kisa joka ei startannut joten täytyi ladata checkpoint uudestaan.
Mitään puuttuvia rakennusten seiniä tai muuta vastaavaa ei ole tullut kertaakaan vastaan kuten ei myöskään ruudunpäivityksen muuttumista diashowksi.
Mulle tämä on ollut pitkästä aikaa peli joka on tuntunut oikeasti valmiilta.
 


aika paljon peli on tehnyt asioita oikein jos Cohhcarnage lopputekstien jälkeen on tullut tähän lopputulokseen :) joten GJ Guerrilla Games :)

Edit tuossa myös cohh:n video aiheesta, ei sisällä siis yhtään spoilereita vaan kertoo omista fiiliksistään. kiteytettynä hänen mielestään peli oli yksi parhaita pitkään aikaan :), voice acting, motion capture top tier tasolla.

 
Viimeksi muokattu:
Onkohan mulla ollut erityisen hyvä tuuri vai toimiiko peli paremmin ps4 prolla kuin ps5:lla sillä tunteja alkaa olemaan jo 30 ja ainoa bugi mikä tuli vastaan oli eka gauntlet kisa joka ei startannut joten täytyi ladata checkpoint uudestaan.
Mitään puuttuvia rakennusten seiniä tai muuta vastaavaa ei ole tullut kertaakaan vastaan kuten ei myöskään ruudunpäivityksen muuttumista diashowksi.
Mulle tämä on ollut pitkästä aikaa peli joka on tuntunut oikeasti valmiilta.

Eipä minullakaan vitosen kanssa ole mitään vastaavia ongelmia tullut.
Ainoa mikä tulee mieleen, pelin alkupuolella jonkun sukellusluolan oviaukolla sain Aloyn tiputettua kallion ja veden väliin, tuosta pääsi pois ihan lataamalla minuutti sitten tapahtunut tallennus. Toinen vaihtoehto olisi ollut fast travel mutta en raaskinut sitä matkustus itemiä kuluttaa.
 
Eipä minullakaan vitosen kanssa ole mitään vastaavia ongelmia tullut.
Ainoa mikä tulee mieleen, pelin alkupuolella jonkun sukellusluolan oviaukolla sain Aloyn tiputettua kallion ja veden väliin, tuosta pääsi pois ihan lataamalla minuutti sitten tapahtunut tallennus. Toinen vaihtoehto olisi ollut fast travel mutta en raaskinut sitä matkustus itemiä kuluttaa.
Samma här. Ei ole vielä tullut bugeja vastaan, tosin vasta 7h takana (ps5).
 
Täällä completion jotain 72% ja pelitunteja reilu 70h. Haluaako joku kysyä onko maistunu? Trophyistä kerätty 49/59 eiköhän noi loputkin kilahtele tässä piakkoin, kun vieläkin kysymysmerkkejä mapissa. Kyllä tässä on kyseessä vuoden paras peli ellei God of War ilmesty tänä vuonna.

Kyllähän toi pelikokemus ois ollut parin kuukauden päästä huomattavasti parempi. Muutamia kertoja tuli vastaan sellaiset tilanteet et taistelun jälkeen ois pitäny puhua jollekin tyypille, mutta ne oli jääny jumiin johonkin sillalle tai vastaavaa. Eikä ne halunnu keskustella siinä. Muuta muuten varsin hiottu kokonaisuus.
Peli ollut ulkomaailmassa karkeasti 150 tuntia ja siitä ajasta melkein puolet pelannut? :D Huhhuh..

Itsellä ehkä 15 tuntia takana. Ulkoasu hämmästyttää edelleen, tuonne aavikolle kun pääsi niin voi sanoa että koskaan ei ole tämmöistä graafista loistoa nähnyt. Myös äänet kuulokkeiden kautta priimaa. Juoni oli ykkösen kohdalla aikoinaan ihan hälläväliä, mutta recapin katsottuani ja tätä kun on pelannut niin on aika mielenkiintoinen oikeastaan.

Kritiikki liittyykin sitten tuohon open world -touhuun. Sivutehtäviä ja muita aktiviteetteja on kehuttu, mutta itse en ole saanut niistä kiinni ollenkaan. Side questit olleet hyvin peruskauraa, eikä muutenkaan sattumanvarainen samoilu maailmassa ole kiinnostanut vaan enimmäkseen juonta painattanut menemään. Ehkä yleinen open world -ähky vaivaa.

Mitä sivuaktiviteetteja täällä väki suosittelee? Jos koittaisi vähän niistäkin kiinnostua että saisi peliaikaa venytettyä ennen läpäisyä. Mitkään perus fetch questit eivät kiinnosta, voisi vaikka spoilereihin laittaa jos on erityisen mielenkiintoisia sivutehtäviä tai muuta tekemistä. Yhden sellaisen pienen kiipeily-/vedenlasku/-nosto -puzzlen tein aavikolla, se oli ihan kiva. Onko vastaavia lisää?
 
Platina napsahti tilille. Completion tällä hetkellä jotain 84%. Tarina ja päätehtävät meni jo pari päivää sitten läpi. Oletan, että sivutehtävätkin on kaikki tehty. Piti aukasta Powerpyx Youtubesta noihin katselupaikkoihin. En vain jaksanu hakea sitä oikeaa kohtaa, kun se on melko tarkka missä seisot ja minne katsot. Jäljelle jäi jotain luolasukelluksia, teräskukkia ja tulikajoja.

Onko kellään mitään havaintoo miten löytää petomaisia tärinähampaita? Nuo suomennokset on niin traagisia :p Eli niitä kovempia sotanorsuja hakusessa, joilla on englannin kielellä. Työpöydältä laittaa askareen päälle, niin näyttää tuntematonta aluetta. Jokaisessa tärinähammasalueella on vain niitä normaali versioita. Armori kaipais sellasen petomaisen version kaatoa.
 
On kyllä tylsä että kaikki pelintekijät ei laita järkeviä säätöjä HDR:ään :( Ja vielä että jos on säädöt niin niiden pitäisi edes toimia yhtenäisesti eikä eri lopputuloksina menussa, perf ja reso tiloissa.

Itsellä telkku sietää hyvin laajasti HDR puolta mutta sanoisin että parani lopputulos omalla kohdalla -2, +1, -2 asetuksella.. säätökohdan kuva ei tosiaankaan edusta lopputulosta kirkkauden suhteen pelin puolella.
 
Ylös Bottom