Tämän vuoden lopulla tulee 40 vuotta mittariin. Pelaaminen on ollut mukana elämässäni varsin varhaisesta vaiheesta, ensikosketus lienee MSX tai Amiga 500. Näitä laitteita ei kuitenkaan itselläni ole tähän päivään mennessä ollut, vaan pelejä pelattiin sosiaalisesti jo edesmenneen kaverin luona. Vuosien varrella näitä pelilaitteita on käynyt läpi lukuisia ja muutama löytyy omistakin nurkista:
Näitä on tullut naputeltua:
Amiga 500, MSX, C64, lukuisia kolikkopelejä ja flippereitä
Nämä löytyvät nurkista, joitakin koneita jopa useita kappaleita:
NES, SNES, N64, Wii, Wii U, PS 1-5, Xbox, X60, XOne S, XOne X, SeX, PC, PSP, PSVITA, GBC, GBA SP, NDS, 3NDS, New 3NDS
Pelaamisen määrä on vaihdellut elämäni aikana paljon. Suhtautumiseni pelaamiseen on myös ollut hyvin ristiriitainen. Vaikka parhaimmillaan koen suurtakin iloa hyvästä teoksesta, tulee ajoittain mietittyä samassa ajassa saavutettavista opintopisteistä tai muista saavutuksista, joista voisi olla oikeasti jotain hyötyä myös kanssaihmisille (tai eläimille). Mutta nämä on taas näitä, ehkä sitä ei tarvitse olla tuottava 24/7.
Vaikka pelaamisesta on tullut helpompaa kuin koskaan, on helppouden ja modernisoinnin mukana tullut myös itselleni epämiellyttäviä ilmiöitä. Tilauspalveluista ja digitaalisuuteen siirtymisestä on jo muualla väitelty tarpeeksi, niin turha niistä on täällä enää jankata. Nämä eivät kuitenkaan ole ainoat vastenmieliset asiat, sillä myös pelialaa piinaavat somen syövyttämät ilmiöt. Pelit ovat ennennäkemättömän inklusiivisia ja moninaisia, mutta samalla pelätään omaa varjoakin, ettei vaan Twitterissä kukaan harmistuisi pelintekijän vääristä valinnoista. Samaan aikaan pelin arvostusta mitataan somevaikuttajien (hyi helvetti mikä termi!) suun avautumiskorkeuden perusteella.
Kyllä tässä kieltämättä harmittaa myös varsinkin konsolipelaamisen amerikkalaistuminen, vaikka siellä alunperin hyvät juuret pelaamiseen onkin. Itselleni edelleen ne parhaimmat laitteet ja pelit tulevat Japanista. Sony on valitettavasti malliesimerkki amerikkalaistumisesta, kun päämajan siirryttyä Kaliforniaan on päätökset tehty lähinnä osakkeenomistajia nuoleskellen kun samalla on näytetty persettä omille juurille Japanissa. Se toinen suuri ja ihan alunperinkin amerikkalainen firma puolestaan normalisoi pelaajille maksullisen nettipelaamisen, konsoleiden drm-painajaiset ja massiiviset yrityskaupat. Toki molemmille löytyy omat fanaattiset fanikuntansa, joille nämä asiat eivät merkitse mitään. Nintendo hiihtää tässä seurassa aivan omia latujaan suunnitteluratkaisuneen, mutta on samalla omien tuotantojensa vanki ja toisaalta niiden ansiosta pinnalla.
Ei nyt ehkä ihan se koostunein teksti, mutta ehkä tässä palautuu ajatus tämän aiheen otsikkoon Roger Murtaughin sanoin; I'm too old for this shit.