Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Indiana Jones and the Great Circle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja R2zapiN
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    pc xsx
Itsekin olen nyt vihdoin päässyt tämän pariin joulupyhinä ja reilun kymmenen tunnin jälkeen oma mielipide noudattelee yleistä konsensusta. Erittäin vahva esitys MachineGamesilta ja tämä on palauttanut omaa uskoa Indyyn ihan ylipäätään. Ennakkoon vähän epäilemäni kuvakulmakin on oikeastaan vain plussaa, kun peli muuten on tehty hyvin vahvasti seikkailu ja tutkiminen edellä.

Mutta katsotaan nyt miten seikkailu päättyy ja palataan sitten asiaan. Juuri nyt yllättyisin, jos tässä ei ole oma Vuoden Peli.
 
Tuli itsekin läpäistyä. Melkee kaiken keräilin niistä kentistä, mutta sitten alkoi siellä vikalla alueella tympimään se ramppaaminen eestaas ja keskityin lopulta vain juonitehtäviin. 37h näytti steami, eli ihan kiitettävästi sain taas tuhlattua aikaa tähän(kin).

Ihan lopussa pienoinen vaikeusaste piikki, kun viholliset alkoivat käyttää aseita jos jäit kiinni, vaikka itsellä ei oli tuliluikkua kädessä. Noh, sitten piti hiippailla vain paremmin, mutta tuntui vähän pakotetulta. Vaikeimmalla aseilla ei siis myöskkään vaan taida tehdä mitään? Jengi imee pumpparista muutaman metrin päästä losauteltuna 2-3 laakia, ja itse tippuu tyylii ykkösellä. Ei nyt tarvitse räiskintäpeliksi varsinaisesti alkaa, mutta olisi kiva jos ne olisi edes käyttökelpoisia.

Muuten en joutunut katsomaan apuja pulmiin ja yleisesti etenemiseen, mutta siinä loppupuolella kun piti sukeltaa
... ja siellä oli se iso käärme, niin mä en siis yksinkertaisesti tajunnut mitä helvettiä siinä piti tehdä. En tiedä jäikö joku Indyn pohdiskeleva dialogi uupumaan, mutta tehtävämerkki näytti keskelle järveä ja siellä käytiin sukeltamassa ja kuolemassa, "sisäänkäyntiä etsien", varmaan 30 kertaa kunnes hermo petti ja piti katsoa youtubesta.
Prkl.

Kartta ja paikkojen löytäminen tuntui olevan muutenkin isoin yksittäinen ongelma pelissä. Välillä se ei siis vain itsellä toiminut, ja osoittaa niitä oransseja "mene tänne" palluroita johki ihan hornan tuuttiin missä ei ollut mitään. Samoin ei yhtään houkuttele kerätä niitä viimeisiä puuttuvia oravanannahkoja sun muita tilpehöörejä kentästä, kun osa niistäkin bugittaa ja näkyy kartalla vaikka kamat olisi kerätty. Ja kauheinta on kun näyttää että maan alla tässä kohtaa löytyy juttu, mutta ei ole mitään indikaattoria miten sinne maan alle pääsisi. Pitäisi osoittaa reitti myös sinne luolaan mistä sinne pääsee.

Kaiken kaikkiaan oikein oiva peli. Tietyllä tavalla rehellisen vanhanaikainen, eikä yritä keksiä pyörää uudestaan. Vähän alkoi tympiä lopussa, mutta oli varmasti 99% omaa syytä, kun piti keräillä niitä rojuja liikaa. Enemmän kun olisi keskittynyt vain oikeasti mielenkiintoisiin juttuihin, niin varmaan hivenen parempi loppufiilis jäänyt itselle tästä.

"You'll Have One Hell Of A Story To Tell"
8/10
 
Tuli pelattua läpi, hieno peli ei voi muuta sanoa.
Omasta mielestä sopiva tahti indyn "kehittymisessä" ja etenemisessä ja muutamissa kohdissa joutui miettimään että mites tämä homma edistyy.
Peli tuntui pysyvän perinteisessä ja totutussa Indy ilmapiirissä ja ei sortunut tekemään indystä soijapoikaa vaikka ensiesittelyjen perusteella näin pelättiin "new indiana jones story for modern gaming audience".

Joitain yksittäisiä bugeja tai outouksia oli tehtävien ohjeistuksissa..
Ratas sivutehtävä..
Ratas sivutehtävässä oli vähän omaa vikaakin kun aloin samantien rattaita ratkomaan enkä suorilla ymmärtänyt että ohje "kerää 10 ratasta" oli se oikea ensimmäinen steppi.. kävi nimittäin niin että yritin paria eikä tietty onnistunut ja sitten kun tuohon sai kartan niin kävin vaan kuvaamassa ne paalut. Tästä sitten seurasi että näiden ratas paikkojen kuvakkeet katosi kartalta ja jäi vain valokuvat. Siitä sitten joutui turvautumaan netin apuun paikkojen etsinnässä. Meni jotenkin niin vääntämiseksi että jäi kesken, ei mitään kasitystä että missä noista paikoista ne puuttuvat rattaat majailee ja ei jaksa kyllä kaikkia käydä läpi taas..

Mutta joo, loisto suoritus peliltä, hiottu, sulava, mielenkiintoinen kokemus.
Ihan kaikkia kividildoja en jaksanut kahlata läpi ja tosiaan se ratas sivutehtävä jäi myös kesken.. ehkä noihin tulee joskus palattua.
 
Vai että on siellä internerin syövereissä ollut pelkona että indystä tehdään "soijapoika" :D Kyllähän se oli jo heti kättelyssä selvää että Indyn hahmo pysyy uskollisena lähdemateriaaliin, se on sitten eri asia että kuinka paljon siitä alkuperäisestä löytyy tätä "soijapoikaa"

Tämä ensimmäinen indy oli hyvä peli, mutta turhan varman päälle joutuivat ottamaan, jos jatko-osa tulee niin ainakin pelimekaniikkaa pitää hieman monipuolistaa, aika yksinkertaisesti tässä mentiin jos vertaa vaikka Hitmaniin.
 
Tämä ensimmäinen indy oli hyvä peli, mutta turhan varman päälle joutuivat ottamaan, jos jatko-osa tulee niin ainakin pelimekaniikkaa pitää hieman monipuolistaa, aika yksinkertaisesti tässä mentiin jos vertaa vaikka Hitmaniin.
Hitmaniin vertaaminen on ehkä vähän harhaanjohtavaa. Ei kai tässä sellaisia pelimekaniikkoja jatkossakaan tarvitse kuin mitä Hitmanissa on?

Jos pelilliselle puolelle jatko-osan parannuksia miettii, niin kiipeilyyn ja kentissä seikkailuun voisi hakea suuntaa Tomb Raidereista. Jo tässä ensimmäisessä pelissä oli kyllä kaikki peruselementit kunnossa, kuten reunoilla roikkuminen, ruoskan avulla flengaus, vaijereita pitkin liukuminen ja niin edelleen, mutta ehkä hieman lisää sulavuutta se kaipaa. Toki ensimmäisen persoonan kuvakulma luo tähän omat rajoitteensa.

Toinen paikka lisätä sulavuutta on pelin taistelu. Nyrkkitappelut toimivat mielestäni selvästi paremmin kuin ampuma-aseilla käyty tulitaistelu, mutta molempiin viilauksia ja uusia liikkeitä niin hyvä tulee.

Sitten jos miettii Indyn edesottamuksia elokuvissa, niin kakkososaan saisi tulla ehkä lisää takaa-ajokohtauksia ja enemmän ajoneuvoilla ajamista. Eli siis muutamia elokuvamaisia kohtauksia lisää ripoteltuna pitkin peliä, mutta tietysti niin ettei hukata tätä Dishonored -tyylistä kenttärakennetta.
 
Hitmaniin vertaaminen on ehkä vähän harhaanjohtavaa. Ei kai tässä sellaisia pelimekaniikkoja jatkossakaan tarvitse kuin mitä Hitmanissa on?

Jos pelilliselle puolelle jatko-osan parannuksia miettii, niin kiipeilyyn ja kentissä seikkailuun voisi hakea suuntaa Tomb Raidereista. Jo tässä ensimmäisessä pelissä oli kyllä kaikki peruselementit kunnossa, kuten reunoilla roikkuminen, ruoskan avulla flengaus, vaijereita pitkin liukuminen ja niin edelleen, mutta ehkä hieman lisää sulavuutta se kaipaa. Toki ensimmäisen persoonan kuvakulma luo tähän omat rajoitteensa.

Toinen paikka lisätä sulavuutta on pelin taistelu. Nyrkkitappelut toimivat mielestäni selvästi paremmin kuin ampuma-aseilla käyty tulitaistelu, mutta molempiin viilauksia ja uusia liikkeitä niin hyvä tulee.

Sitten jos miettii Indyn edesottamuksia elokuvissa, niin kakkososaan saisi tulla ehkä lisää takaa-ajokohtauksia ja enemmän ajoneuvoilla ajamista. Eli siis muutamia elokuvamaisia kohtauksia lisää ripoteltuna pitkin peliä, mutta tietysti niin ettei hukata tätä Dishonored -tyylistä kenttärakennetta.
Ehdottomasti samaa mieltä kaikesta. Miksi ihmeessä tosiaan otettaisiin mallia jostain Hitmanista? Kaikki kunnia Hitmanille genressään, vaikka en kyllä ole sinänsä hiippailupelien ystävä. Mutta kyllä Indy on enemmän tutkija, sekä myös omanlaisensa taistelija, kuin varjoista toimiva hiippailija. Hieman liikaa oli tässäkin pelissä omaan makuuni hiippailua, mutta onneksi muutakin oli vastapainoksi. Itsekin toivoisin todellakin mallin ottamista lähinnä viimeisimpien Tomb Raidereiden kiipeilystä ja ympäristön tutkimisesta.

Enemmän takaa-ajoja ja taisteluita (ja nämä tosiaan sulavampina) olisi myös tervetullutta minulle. Ylipäätään toivoisin seuraavasta Indy-pelistä hieman toimintapitoisempaa, Tutkimista ja pulmia toki saa olla reilusti, mutta hiippailua vähemmän kuin tässä pelissä. Hyvä peli tämä silti on, mutta tällaisia toiveita tulee silti mieleen jatkoa ajatellen.
 
Viimeksi muokattu:
Hitmaniin vertaaminen on ehkä vähän harhaanjohtavaa. Ei kai tässä sellaisia pelimekaniikkoja jatkossakaan tarvitse kuin mitä Hitmanissa on?

Jos pelilliselle puolelle jatko-osan parannuksia miettii, niin kiipeilyyn ja kentissä seikkailuun voisi hakea suuntaa Tomb Raidereista. Jo tässä ensimmäisessä pelissä oli kyllä kaikki peruselementit kunnossa, kuten reunoilla roikkuminen, ruoskan avulla flengaus, vaijereita pitkin liukuminen ja niin edelleen, mutta ehkä hieman lisää sulavuutta se kaipaa. Toki ensimmäisen persoonan kuvakulma luo tähän omat rajoitteensa.

Toinen paikka lisätä sulavuutta on pelin taistelu. Nyrkkitappelut toimivat mielestäni selvästi paremmin kuin ampuma-aseilla käyty tulitaistelu, mutta molempiin viilauksia ja uusia liikkeitä niin hyvä tulee.

Sitten jos miettii Indyn edesottamuksia elokuvissa, niin kakkososaan saisi tulla ehkä lisää takaa-ajokohtauksia ja enemmän ajoneuvoilla ajamista. Eli siis muutamia elokuvamaisia kohtauksia lisää ripoteltuna pitkin peliä, mutta tietysti niin ettei hukata tätä Dishonored -tyylistä kenttärakennetta.
Joo samaa mieltä, että en oikeen Hitmanin tyylistä pelattavuutta tältä osannut kaivatakkaan. Tykkäsin miten tässä oli hoidettu nuo vaatteet, että oli vähän kevyempi versio Hitmanista ja että ne löysi tarkkaan määritellyistä paikoista/tilanteista pelissä. Olisi mennyt ehkä turhan helpoksi jos olisi ensimmäiseltä kolkatulta vihulta saanut nuo natsi kamat vaikka päälle.
 
Enemmän toimintaa tähän kaipaaville löytyy saman studion Wolfenstein pelit, jotka ovat lopulta aika samanlaisia tämän kanssa ja ihan tarpeeksi tässä toimintaa oli jos niin halusi, ei ole pakko hiippailla jos ei siltä tunnu koska räiskimällä voi myös edetä heti alusta asti :)
 
Enemmän toimintaa tähän kaipaaville löytyy saman studion Wolfenstein pelit, jotka ovat lopulta aika samanlaisia tämän kanssa ja ihan tarpeeksi tässä toimintaa oli jos niin halusi, ei ole pakko hiippailla jos ei siltä tunnu koska räiskimällä voi myös edetä heti alusta asti :)
Itse asiassa oli tuossa aika paljon ns. pakotettua hiippailua. Siis ainakin, ellet halunnut koko kylän kanssa taistella. Itseä ei taas sen tyylinen toiminta kiinnosta Indy-pelissä, että hirveitä vihollislaumoja vastaan taistellaan. Ja Wolfensteinit ovat toki tuttuja ja hyviä pelejä omassa genressään, mutta eivät ne mitenkään siihen vastaa mistä tässä puhuttiin. Niissä on juuri niitä massataisteluita enemmän kuin tarpeeksi. Eikä sitten taas sitä ympäristön tutkimista, pulmia ja seikkailua, mitä Indy kuitenkin hyvin tarjoaa. Samalla kuitenkin tarjosi minun makuuni liikaa sellaisia käytännössä pakotettuja hiippailukohtia. Tämä on toki erityisesti minulle ongelma, kun en pidä hiippailusta yleensäkään peleissä. Jos sitä on vain satunnaisemmin ja juoneen erityisesti sopivissa kohdissa, niin toki menettelee, mutta jatkuvasti toistuvana pelimekaniikkana en ole koskaan ollut sellaisen ystävä.
 
Viimeksi muokattu:
Aika vaikea tietää että miten muut tätä pelasi, mutta veikkaan että hiippailuksi se menee kaikilta. Ei tämän Hitman tarvi olla, mutta ei jatko-osa ei voi olla näin yksinkertaisilla mekaanikoilla, tämä jäi niissä jälkeen jopa Ridickissä ja ymmärän sen että tämä piti ottaa varman pääle, mutta jatko-osan pitää ottaa edes hallituja riskejä.
 
Kyllähän tämä vakuutti loppuun saakka ja lunasti odotukset, joita erinomaiset arvostelut ja muiden pelaajien kehut oli herättänyt. En itse ennakkoon ollut niin vakuuttunut siitä, että ensimmäinen persoona olisi tähän se paras vaihtoehto, mutta MachineGames todisti pelot turhiksi. Näin jälkikäteen tämä oli oikeastaan täysin päivänselvästi oikea valinta ja luo vielä napsun verran lisää fiilistä Indiana Jonesina.

Myös rytmitys onnistui mielestäni hyvin. Varsinkin näin pääjuonta lähes pelkästään pelaavalle sieltä tuli jatkuvasti hyvin tasapainoisesti hiippailua, erilaisia ja kokoisia puzzleja, toimintaa ja yleistä seikkailua. Maisemat vaihtuu todella tiuhaan ja juoni ei suotta junnaa paikallaan. Alunperin pelätty räiskintä oli hyvin harvassa, mutta parhaimmillaan toimintakin oli todella toimivaa. Jones ei ole mikään ylivoimainen pyssysankari ja sen huomaa, hiippailu ja vihollisten kolkkaaminen vie voiton. Mutta kyllähän yksi hienoimmista hetkistä oli myös Siamin suistoissa juokseminen veneesee ja pakeneminen rahojen kanssa, olan yli viuhuvien luotien rytmittäessä pakomatkaa. Ei skriptatut sivutehtäväkin saattoi kasvaa yllättävän isoihin mittoihin. Ja sen enempää spoilaamatta, on siellä muutama melko viihdyttävä toimintapätkä myös heitetty sekaan tuomaan vauhtia ja vaarallisia tilanteita tutkimusmatkailijan arkea viihdyttämään.

Tämä 17 tuntia meni kuin siivillä ja lopputekstit tuli jopa vähän liian aikaisin lopulta, mutta mieluummin näin kuin kyllästyneenä. Itse en ole mikään avoimen maailman pelien suurkuluttaja ja tälläkin kertaa jätin pääosin nurkat koluamatta. Voi olla, että jäin jostain paitsi, mutta toisaalta tämä lähemmäs 20 tuntia on mielestäni erittäin hyvä pituus sekin.

Tuotantoarvot on kohdillaan, mikä on ihan toivottavaa, kun tämän kokoluokan IP:n parissa ollaan. Ääninäyttelijät tekee erinomaista työtä ja Troy Baker loistaa Indiana Jonesina. Musiikki on ikonista Indyä ja tukee hyvin muuta kuvastoa. Kaikki on juuri sitä 80-luvun Indianaa, huumorista lähtien. MachineGames näyttää mitä nämä uusimmat elokuvatkin olisi voineet olla.

4.5/5
 
Olen tykännyt suuresti!

Tässä nyt asioita, jotka on tulleet vastaan, nämä ovat pieniä, mutta tekstin määrä saattaa antaa kokoluokasta väärän kuvan:

Hieman välillä laatu vaihtelee ja jotkut asiat jääneet hiomatta. Välillä kuoleman jälkeen indy jumiutuu paikoilleen, kuin jokin tila juuri ennen kuolemaa olisi jäänyt päälle (kuolin toistuvasti eräästä pomotappelussa, jossa pomo kuristi minua), mutta indy vapautui vasta heti ensimmäisestä nyrkiniskusta. Eräs käärmetaistelu tuntui sellaiselta, että indy meni kuolemavideossa aina oudosti seinien sisään, jos olin jäänyt tiettyyn kohtaan ennen kuolemaa. Pari pulmaa oli kyllä sellaisia, että piti vain naksutella valokuvista oikea ratkaisu, koska en itse olisi tätä keksinyt (eräs koodinmurto). Ensimmäinen pulma tuli ratkottua valokuvilla vahingossa, kun "valokuvauksen tips"-konseptia ei oltu vielä esitelty.

Myös osa "temppeleistä" on sellaisia, ettei selkeää reittiä aina tajua, kun esim. FarCry-peleistä selkeät "värikoodit" (esim. asiat, joita pitkin voi kiivetä tai joihin voi tarttua) puuttuvat. Välillä kielekkeellä on rätti tai valunutta lokin ulostetta merkiksi, välillä kiipeilykohta on vain geneeristä kasvillisuutta, joita on näkynyt aikaisemminkin, mutta jonka läpi on vain kävelty. Välillä se on sortunutta kivimurskaa, vaikka aikaisemmin sellaista on käytetty "näkymättömänä seinänä". Näitä onneksi ei ole tullut kuin vain muutamassa kohdassa vastaan.


Tykkään:
  • Vapaa(hko) maailma.
    • Erilaiset ympäristöt, joissa keskitytään eri asioihin.
  • Pelimäiset hiippailut.
    • Indy tuntuu kuolevaiselta, mikä kannustaa hiippailuun.
    • Maasta löytyy kivasti erilaisia esineitä, joita käyttää aseina. Näillä omat kestävyydet.
  • Luolat/temppelit
    • Osa pulmista "tarinamaisesti juonessa", osa tuntuu juonesta irrallisilta, mutta keskittyy ongelmanratkontaan. Pulmat täysin erilaisia keskenään.
  • Indy näyttää nuorelta Fordilta eleitään myöten.
    • Indy kuulostaa Bakerin toimesta Indyltä.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä menee just Indiana Jones-Kristallikallon valtakunta..

Hienoltaha tämä peli näyttää ja mitä nyt lukenu,niin varmaan aika hyvä mut ehkä suunnattu enempi nuoremmille..itel ikää jo semmoset 40
 
Siellä menee just Indiana Jones-Kristallikallon valtakunta..

Hienoltaha tämä peli näyttää ja mitä nyt lukenu,niin varmaan aika hyvä mut ehkä suunnattu enempi nuoremmille..itel ikää jo semmoset 40
No ei kyllä ole suunnattu ainakaan tätä peliä. Itelläki tulee 40v täyteen tänä vuonna ja Indy oli Silent Hillin kanssa vuoden paras peli. Tuntui, että tässä saatiin todellinen jatko-osa vihdoin ensimmäiselle kolmelle leffalle. Ainakin huomattavasti paremmin niiden henkinen, kun mitä nuo pari viimeisintä leffaa.
 
Siellä menee just Indiana Jones-Kristallikallon valtakunta..

Hienoltaha tämä peli näyttää ja mitä nyt lukenu,niin varmaan aika hyvä mut ehkä suunnattu enempi nuoremmille..itel ikää jo semmoset 40
Täällähän peliä on kehuttu yhdessä kuorossa minä mukaanlukien, enkä usko täältä palstalta pahemmin nuorisoa löytyvän. Taitaa olla nykyään ihan eri kanavat missä pyörivät.
 
Kehujen takia pitihän se vielä ottaa gamepass tätä pelatakseni, ja loppukuusta tuota uutta Sniper Eliteä.

Tätä on ehkä pari tuntia takia ja vaikuttaa kyllä hyvältä. En ole oikeastaan päässyt yhtään räiskimää, vaan ihan stealthilla ja lapiolla/harjalla/jakoavaimella mennyt eteenpäin. Jotenkin erittäin tyydyttävää pamauttaa fasistia harjalla.

Tutkimaan ja pulmailemaan en ole päässyt ihan hirveästi vielä. Kuitenkin vaikuttaisi olevan hyvin tasapainossa eri osa-alueet, tai niin olen kuullut. Se tulee nähtäväksi, mutta erittäin positiiviset fiilikset näin heti alkuun.
 
Kehujen takia pitihän se vielä ottaa gamepass tätä pelatakseni, ja loppukuusta tuota uutta Sniper Eliteä.

Tätä on ehkä pari tuntia takia ja vaikuttaa kyllä hyvältä. En ole oikeastaan päässyt yhtään räiskimää, vaan ihan stealthilla ja lapiolla/harjalla/jakoavaimella mennyt eteenpäin. Jotenkin erittäin tyydyttävää pamauttaa fasistia harjalla.

Tutkimaan ja pulmailemaan en ole päässyt ihan hirveästi vielä. Kuitenkin vaikuttaisi olevan hyvin tasapainossa eri osa-alueet, tai niin olen kuullut. Se tulee nähtäväksi, mutta erittäin positiiviset fiilikset näin heti alkuun.
Käytännössähän tämän voi pelata läpi ampumatta laukaustakaan. Toki ammuskelemaankin pääsee jos niin haluaa tehdä mutta varsinaisesti mitään räiskintää ei erikseen tule jos ei niin halua tehdä.
 
No ei kyllä ole suunnattu ainakaan tätä peliä. Itelläki tulee 40v täyteen tänä vuonna ja Indy oli Silent Hillin kanssa vuoden paras peli. Tuntui, että tässä saatiin todellinen jatko-osa vihdoin ensimmäiselle kolmelle leffalle. Ainakin huomattavasti paremmin niiden henkinen, kun mitä nuo pari viimeisintä leffaa.

PC-puolella ne Last Crusade ja Fate of Atlantis oli aika huippupelejä!
 
Ylös Bottom