Koska Zia oli hiukan odottamaani lyhyempi, niin pelasinpa samaan hengenvetoon vielä toisenkin indien. Vuorossa tällä kertaa
Submerged (PS4, 2015).
Huomasin tämän olevan ensimmäistä kertaa lähes kolmeen vuoteen Storessa alennuksessa, ja hinnan ollessa Plus-jäsenille vähintäänkin kohtuullinen 1,79€ (ei-plussalaisille 3,59€) tuli tämä poimittua backlogin jatkeeksi. Ja nyt siis saman tien sieltä myös pois. Australialaisen Uppercut Gamesin pelissä ohjataan tyttöä nimeltä Miku, jonka tehtävänä on pelastaa haavoittunut veljensä Taku. Kaksikko on ajautunut kalastusveneellä veden valtaamaan hylättyyn suurkaupunkiin, jonka eri puolilta Mikun tehtävä on löytää esineitä Takun pelastamiseksi. Kaupunkia pääsee tutkimaan moottoroidulla veneellä sekä rakennuksissa kiipeillen, ja tehtäviin liittyvien pakkausten lisäksi löydettävissä on yhteensä 60 piirrosta, jotka kertovat yhdessä tarinan siitä, mitä tulvivalle kaupungille on tapahtunut. Samanlaisilla piirroksilla valotetaan myös Mikun ja Takun tarinaa aina päätehtävien esineiden löytyessä. Tunnelma pelissä on seesteinen, musiikki kaunista ja visuaalinen tyyli on nätti, mutta sen alta paljastuu sen enempää spoilaamatta ei-niin-nätti taustatarina.
Peli on tyyliltään rauhallinen eikä sisällä taistelua. Varsinaisesti pelissä ei ole myöskään kuin yksi tehtävä, eli löytää kaupungista kaikki sinne piilotetut esineet. Piirrosten lisäksi löydettävissä on myös lisäboostia moottoroituun kalastusveneeseen, mutta koska missään vaiheessa peliä ei ole kiire, niin boost-ajan pidentämisen tarkoitus jää melko kyseenalaiseksi. Rakennuksissa kiipeily toimii periaatteessa hyvin, mutta on rajoitettu tiukasti vain kiipeilyyn tarkoitettuihin tasoihin. Edes alemmalle tasolle pudottautuminen ei onnistu mikäli kyseistä reunaa ei ole tarkoitettu kiipeiltäväksi tasoksi, mikä tekee etenkin korkealta laskeutumisesta välillä tuskaisen hidasta. Etenkin Assassin's Creedien pelaamisen jälkeen.
Ulkoisesti peli on yllättävänkin hyvännäköinen, mielestäni ikäisekseen indie-julkaisuksi jopa kaunis. PS5:llä ei minkäänlaisia suorituskykyongelmia tullut vastaan, vaan peli pyöri tasaisesti 60 ruutua sekunnissa koko n. viiden tunnin mittansa ajan. Tuossa ajassa ehdin päätarinan esineiden lisäksi kerätä täyden setin kaupunkipiirroksia sekä bongata kaupungin kaikki kahdeksan maamerkkiä. Veneen lisäboostien etsimiseen ei enää siitä saatava Trophy tuntunut riittävältä houkuttimelta. Tämän mittaisena lyhyenä tutkistelu-keräilyannoksena peli toimi mielestäni aivan hyvin, ja tarjosi melko lailla sellaisen pelikokemuksen kuin odotinkin. Mitään maailmaa mullistavaa ei ole luvassa, mutta väittäisin että mikäli stressitön muutaman tunnin tutkiskelu kuulostaa kiinnostavalta, niin vajaat kaksi euroaan voisi käyttää paljon huonomminkin. Peli on Storessa alennuksessa vielä koko ensi viikon ja osan seuraavastakin.
Traileri: