Through the Woods
Paradise Lostin vanavedessä tuli pelattua toinenkin lyhyt kävelysimulaattorin tyyppinen peli. Through the Woodissa on vähän enemmän "pelattavaa" kuin perinteisessä kävelysimulaattorissa, mutta silti suurimman osan ajasta päähahmo vain kävelee metsän läpi (dah!).
Through the Woods on lajityypilleen ominaisesti vahvasti tarinapainotteinen. Peli kertoo tarinan äidistä ja pojasta. Näiden yhteisestä lomasta mökillä, mikä nopeasti muuttuu painajaiseksi, kun poika kaapataan. Hieman yllättäen kaappaaja vaikuttaa olevan ehta viikinki aivan toiselta aikakaudelta. Äiti säntää kaappaajan perään ja näin sinkoutuu itsekin jonnekin ihan muualle kuin nykypäivän Norjaan. Matka pojan perässä sotkee kuvioihin Norjalaisia kansantaruja, äidin oman menneisyyden tutkiskelua ja painostavaa tunnelmaa.
Vaikka pelin alkuperäinen julkaisuvuosi on niinkin tuore kuin 2016, peli näyttää kovin ikääntyneeltä. Hahmomallit ovat tönkköjä ja ilmeettömiä. Maisematkin hieman viimeistelyä vailla, mutta silti metsässä samoilu toimii varsin hyvin. Suurimmaksi osaksi siksi, että kenttäsuunnittelu onnistuu hämäämään saaden metsän tuntumaan isommalta ja monimutkaisemmalta kuin taustalla piilevä varsin suora etenemisreitti oikeasti on. Metsä on metsää, eikä siellä aina mene polkua paikasta a paikkaan b.
Paikkojen tutkimisen lisäksi pelaaminen koostuu vihollisten välttelystä. Tässä ei taistella, mutta kohdataan kyllä vaaroja, jotka hoitelevat varomattoman äidin hengiltä alta aika yksikön. Kohtaamiset vihollisten kanssa on toteutettu kohtuullisen hyvin, joskin yksi välienselvittely tuntui vaativan enemmän tuuria kuin taitoa pelimekaniikan puutteiden takia. Matkan varrelta löytyy kerättävää, jotka paljastavat tarinan taustoja. Sinällään mukavaa syventymistä, mutta myös niin kovin helposti missattavaa.
Jos tähän asti tuntui, että jaa kuulostaapa mielenkiintoiselta indiepeliltä, niin saanen lyödä kapuloita rattaisiin. Kyllä, kaikki yllä mainittu pitää paikkansa, mutta pelikokemusta sotkee aika pahasti pelin tekninen toteutus. Tämä on moneen vuoteen kaatumisherkin peli mitä olen pelannut. Kolmetuntisen läpipeluun aikana peli kaatui yli 10 kertaa. Tässä vaiheessa Cyberpunk 2077 tuntui julkaisussa pelattuna maailman ehjimmältä peliltä. Jos en olisi tiennyt, että kyseessä on lyhyt muutaman tunnin peli, niin olisin jättänyt pelin kesken. Ei tätä kaatuilua olisi kovin montaa tuntia enempää jaksanut, vaikka peli muuten onnistuikin pitämään otteessaan.
Pelin ohjevähittäishinta 19,99e on liikaa. Se on ehdottomasti liikaa näin rikkinäiselle pelille, mutta se on liikaa myös näin lyhyelle pelille. Itse ostin pelin Xboxille alennuksesta jokunen päivä sitten vajaalla kuudella eurolla, joka sekin tuntuu hieman korkealta hinnalta. Peli on tällä hetkellä Steamissa alennuksessa hintaan 3,99e. Se on jo aika sopiva hinta. Ehkä Steam-versio (tai PS4-versio) kaatuilee vähemmän kuin Xbox-versio.
*****************************************
En tiedä olenko tulossa vanhaksi vai mikä homma, mutta tällaiset hidastempoiset ja lyhyet pelikokemukset ovat viime aikoina kiehtoneet selvästi aikaisempaa enemmän. Kun kerran indiepelit -ketjussa ollaan, niin saa suositella kävelysimulaattoreita tai muuten hidastempoisia lyhyehköjä pelejä. Niiden ei tarvitse olla mitään arvostelumenestyksiä tai pelillisiä riemuvoittoja, vaan nimenomaan haen uusia kokemuksia ja mielenkiintoisia tarinoita.