Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Ja mikä on se teknisten ongelmien määrä muilla alustoilla, jolloin voidaan taas sanoa "ne ei vaan osaa"?

No mun mielestä kyseisen pelin toimimattomuus Atin näytönohjaimilla on aika kova juttu.
Ihmettelen miten julkaisija on päästänyt tuollaista p*skaa ulos?!?
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

No mun mielestä kyseisen pelin toimimattomuus Atin näytönohjaimilla on aika kova juttu.
Ihmettelen miten julkaisija on päästänyt tuollaista p*skaa ulos?!?

Eli esim. ne pelit, joista on konsoliporttauksia tehty ja PC-miehet vinkuvat, että onpa kauheaa kuraa, oikeuttavat tähän, "ne ei vaan osaa" -ääntelyyn? Vaikka ne olisivat konsoleilla ok? Tässä tapauksessa saa sanoa, "ne ei vaan osaa".
Vai koskeeko tämä rajaus puhtaasti Atin näyttiksiä (mutta hei, onhan boksissakin sellainen, joten onko tuokaan validi pointti)?
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Eli esim. ne pelit, joista on konsoliporttauksia tehty ja PC-miehet vinkuvat, että onpa kauheaa kuraa, oikeuttavat tähän, "ne ei vaan osaa" -ääntelyyn? Vaikka ne olisivat konsoleilla ok? Tässä tapauksessa saa sanoa, "ne ei vaan osaa".
Vai koskeeko tämä rajaus puhtaasti Atin näyttiksiä (mutta hei, onhan boksissakin sellainen, joten onko tuokaan validi pointti)?

Niin mutta kun peli(Saboteur) ei ole konsolilla ok.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Silloin kun tekijä sanoo osaavansa, mutta lopputulos osoittaa muuta, niin silloin pelaajat voi sanoa, että ei osaa, mutta jos tekijä sanoo rehellisesti, ettei osaa, niin minusta se on ok ja hyväksyttävää realismia. :)
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

No mun mielestä kyseisen pelin toimimattomuus Atin näytönohjaimilla on aika kova juttu.
Ihmettelen miten julkaisija on päästänyt tuollaista p*skaa ulos?!?

Varmaan siksi, että koko tekijätiimi sai kenkää Pandemicin sulkemisen myötä kun peli oli "valmis". Studion väkeä ei välttämättä hirveästi napannut hioa ihan jokaista kulmaa tasaiseksi kun tiedossa oli lopputili joka tapauksessa.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Varmaan siksi, että koko tekijätiimi sai kenkää Pandemicin sulkemisen myötä kun peli oli "valmis". Studion väkeä ei välttämättä hirveästi napannut hioa ihan jokaista kulmaa tasaiseksi kun tiedossa oli lopputili joka tapauksessa.
No joo, toden totta.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Niin, eli pelintekijät sanovat itse, etteivät osaa. Pelaajat eivät saa sanoa, että ne ei osaa?

En tiedä oletko vain itsepäinen, vai mitä, mutta kokeillaan vielä. Ei Pandemicilla missään nimessä ihan täysillä tehoilla työskennelty, johtuen lakkauttamisestakin, joten tähän kohtaan sanottu "ne ei vaan osaa" pitäisi olla ihan jokaiselta kannalta sinänsä hyväksytty väite. Syyt tuohon lepsuiluun on selvillä, joten ei se osaaminenkaan oikeastaan loppujen lopuksi ollut kuin vain osatekijänä. Tilanne tässä case-Sabouterissa on ollut vähintäänkin poikkeava, se on kuitenkin selvää. Motivaatio ei varmasti ollut ihan täysillä.

Onhan se joo kivaa sanoa "ne ei vaan osaa" jostain pelistudiosta, jotka ovat työstäneet useita vuosikymmeniä pelejä, mutta onko perusfoorumisti sellaisella tietotaidolla varustettu, että tuo olisi järkevää? PS3:sta on kuitenkin luonnehdittu erittäin monessa yhteydessä ja monesta suusta vaikeaksi alustaksi ohjelmoida, joten se nyt kuitenkin tuntuisi olevan ihan tosiasia, ei mitään tuulesta temmattua liirumlaarumia. Toiset sitten paneutuvat alustaan vahvasti ja onnistuvat, enemmän tai vähemmän Sonyn avustuksella.

Ja oletko tosissasi, että pelaajat ihan oikeasti ymmärtäisivät keskimääräisesti paljonkin ohjelmoimisesta? Paolo ja TT-2k tuntuvat ymmärtävän, joo, mutta ihan sellainen peruspelaaja, kuten minä, ei kyllä ymmärrä juuri mitään asiasta. Silloin on luotettava niihin, jotka asiasta jotain ymmärtävät.

Jos et kuitenkaan edelleenkään ymmärtänyt mitä hain tässä kyseisessä yhteydessä tuolla alkuperäisellä kommentillani, niin antaa olla.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Onhan se joo kivaa sanoa "ne ei vaan osaa" jostain pelistudiosta, jotka ovat työstäneet useita vuosikymmeniä pelejä, mutta onko perusfoorumisti sellaisella tietotaidolla varustettu, että tuo olisi järkevää?

Se, että on pyörittänyt tahkoa 20 vuotta, ei tee vielä hyvää tahkontekijää, jos hieman ontuva vertaus sallitaan. Missä tahansa asiantuntija-ammatissa tarvitaan jatkuvaa uuden omaksumista ja opiskelua, ja sillä mitä osasit ennen ei ole kovinkaan suurta merkityksellistä tänään. Ilman tätä tippuu kehityksen kelkasta ja oma muutama vuosi sitten huippua ollut osaaminen ei olekaan enää niin relevanttia. Joillain alueilla tämä kehitys tapahtuu nopeammin kuin toisilla, mutta tapahtuu joka tapauksessa.

Ja usko tai älä, täällä foorumeilla on useita pitkän kokemuksen omaavia ohjelmistokehityksen eri osa-alueiden ammattilaisia.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Se, että on pyörittänyt tahkoa 20 vuotta, ei tee vielä hyvää tahkontekijää, jos hieman ontuva vertaus sallitaan.

Jos sallittaisiin myös näiden vertauksien unohtaminen. Kun 20 vuotta pelejä ohjelmoineet yritykset kertovat yksiselitteisesti jonkun tietyn konsolin olevan enemmän totuttelemista vaativa, hankalampi ja muutenkin monimutkaisempi ja standardeista poikkeavampi kuin yksikään sillä hetkellä markkinoilla oleva alusta, niin eikö näitä kannattaisi edes hieman kuunnella?

Eikö ole ylimielistä ajatella, että me olemme nyt numero uno (Sony pre-PS3), annamme teille alustan, joka on hankala ja aiheutamme teille kuluja ja ylisuuria riskejä, jotka saattavat kaataa koko teidän yrityksenne? Miksi ylipäätänsä pitäisi joutua ohjelmoimaan jotain standardeista poikkeavaa, jos siitä ei ole mitään hyötyä? Onko PS3:lla oikeasti toteutettu jotain sellaista mitä esimerkiksi XO:lla ei voitaisi toteuttaa? Erilaisuus ei ole itseisarvo.

Ja usko tai älä, täällä foorumeilla on useita pitkän kokemuksen omaavia ohjelmistokehityksen eri osa-alueiden ammattilaisia.

Usko tai älä, juurihan näin kirjoitin.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Onko PS3:lla oikeasti toteutettu jotain sellaista mitä esimerkiksi XO:lla ei voitaisi toteuttaa?
Remote Play? :) Toki ei se ole mahdoton ajatus, että Zune HD:ta joskus käytettäisiin X360-pelien kaverina samalla tavalla.

Mutta noin yleisellä tasolla ei taida olla mitään, mitä toisella konsolilla ei voisi tehdä.

Vaan tämä keskustelu on lähtenyt jo melko kauas lapasesta, joten eiköhän palata hiljalleen takaisin perinteisempiin PS3 vs. X360 -multiplattisvertailuihin.

PS. Minen kyllä ymmärrä ohjelmoimisesta per se juuri mitään, mutta jonkin verran raudan ja softan käyttäytymisestä yleisesti.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Sopivasti saatiinkin tähän Head2Head: MX vs ATV Reflex, vertailijana Lens of Truth. Erot olivat aika pieniä, mutta sen verran selkeästi X360-version puolella, että se nappasi vertailun kokonaisvoiton.
Conclusion: Overall, MX vs ATV Reflex delivers mediocre visuals at best, but manages to innovate on terrain deformation. Both versions had their pros and cons with graphics (detail vs filtering), but overall they were extremely close. But with better performance and load times, the Xbox 360 version of MX vs ATV Reflex wins this Head2Head. It feels like Rainbow Studios spent more time on the terrain system and didn’t polish other parts of the game as much as they should (cameras, damage, sound design, visual effects, etc.).
PS3-versiossa oli enemmän repeilyä (5 % vs. 1 %) ja hieman pidemmät latausajat (muttei pakollista asennusta). Hienosti muokkautuva maasto oli hieman kaksipiippuinen juttu, sillä X360:llä lähimaaston varjostus ei yltänyt PS3-version tasolle, mutta toisaalta Pleikkarilla kauempana näkyvä rataosuus ei ollut niin yksityiskohtaista.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Kuinka kohuttu Avatar-leffa toimii eri alustoilla? Se selviää tasapeliin päättyneessä Lens of Truthin Avatar-vertailussa.
Conclusion: With much debate we decided to give Avatar a tie. Even though the Xbox won with performance the PS3 won with loading. Nonetheless, the game was fun and looked great. However, looks don’t always make a good game. Besides the choppy frame rate and screen tearing, the game also suffered concerning the animations. The blending between animation cycles was utterly terrible, thus creating a pronounced “pop” every time an AI entity would transition from one animation to another. Besides the popping, on more then one occasion you would see an AI character floating across the screen because the walk animation wasn’t initialized when the character began to follow their waypoint. It was amusing and disappointing at the same time. We think this could have been a great game if Ubisoft spent a little more time with performance and polished the animation system to back up the graphics.
Graafiset erot löytyivät taas anti-aliasingista ja varjostuksesta, kun taas latausaikojen eron aiheutti PS3-version 2 gigan pakkoasennus.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Onko PS3:lla oikeasti toteutettu jotain sellaista mitä esimerkiksi XO:lla ei voitaisi toteuttaa?

Tämähän on aivan loputon väittelyn aihe. Joku voi sanoa, että "näytä Uncharted 2:sen tasoinen peli 360:lle, niin keskustellaan sen jälkeen. Toinen sanoo takaisin: "Kyllä samaa graffaa saa 360-konsollista myös, jos otetaan useampi levy yms".

Eli tuskin keskustelussa päästään alkua pidemmälle, koska exclusive-pelejä on kohtuullisen vaikea verrata toisiinsa.

Mutta provosoivaan heittoosi voisin kuitenkin sanoa: Näytä Uncharted 2 -tasoinen peli Xbox 360:lla, niin puhutaan sitten.. ;)
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Onko PS3:lla oikeasti toteutettu jotain sellaista mitä esimerkiksi XO:lla ei voitaisi toteuttaa?

Tämähän on aivan loputon väittelyn aihe.

Ei minusta. Konsolit ovat olleet sen verran tasaväkiset, että kummallakaan ei ole riittävää etumatkaa sanoa juuta eikä jaata.

Jos toisesta konsolista löydetään 8-vuotispäivänä kikka, jolla saadaan kulmakarvat heilumaan tuulen voimasta idle-tehoilla, niin eipä se enää ketään hetkauta. Kannattaa tehdä seuraavalla kerralla vaikutus vähän aikaisemmin, juna meni jo.

Aika monta kertaa on tästä kyselty, mutta minkähän takia viime sukupolvessa graafisella tasolla ei ollut mitään merkitystä? Nyt tarrataan grafiikkaan kuin viimeiseen oljenkorteen. Hieman sekavaa touhua.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Mutta provosoivaan heittoosi voisin kuitenkin sanoa: Näytä Uncharted 2 -tasoinen peli Xbox 360:lla, niin puhutaan sitten.. ;)

Niin, tämähän on siis täysin mielipidekysymys, joten vastaan vaikka sitten Assassins Creed. Kysymys ei kuitenkaan ollut oikeastaan grafiikoista, vaan ihan kokonaisvaltaisista asioista. Ja vaikka siinä lainaamassasi viestissä rakasta konsoliasi kritisoitiinkin, niin heitto ei ollut provo. Edelleenkään en tunne, että PS3 olisi jotenkin huomattavasti tehokkaampi konsoli kuin XO. Ero ei ole edes lähelläkään esimerkiksi Xboxin ja PS2:n eron luokkaa.

Ja kun ottaa huomioon, että tämä keskustelu käydään "julkaistut multiplatformit"-ketjussa, niin eroa taitaa syntyä juurikin tuota PS3:sta vastaan. Ja tämä huomautus myös siksi, että TT-2k on jo kerran huomauttanut tästä offtopicista tässä ketjussa.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Aika monta kertaa on tästä kyselty, mutta minkähän takia viime sukupolvessa graafisella tasolla ei ollut mitään merkitystä? Nyt tarrataan grafiikkaan kuin viimeiseen oljenkorteen. Hieman sekavaa touhua.

Menee tosiaan OT:ksi, mutta en ole ihan varma miten "viime sukupolvi" liittyy tähän keskusteluun? Kuitenkin puhutaan nyt HD-tasoisesta graffasta 360:n ja PS3:n kohdalla. On siis tultu eteenpäin..

Tuota "nyt tarrataan grafiikkaan kuin viimeiseen oljenkorteen" -lausetta voisi tietenkin avata vähän? Meinaan forumeilla tuntuu olevan ok jauhaa siitä miten monet multiplattarit ovat tietyin osin "paremman näköisiä" 360:lla, mutta ei sitten saada jauhaa kun PS3 laittaa huippuluokan exclusive-pelejä ulos? Eli grafiikalla on merkitystä jos siitä puhuminen puoltaa "omaa konsolia", mutta sillä ei merkitystä kun se ei koske "omaa konsolia". Hieman sekavaa touhua tosiaan...

Avanto: Ehdottomasti pelien laatu on aina "kokonaisvaltainen asia". Ei pelkällä kauniilla grafiikalla paljoa tee, jos käsis ja itse pelaamisen mekaniikka (+muut asiat) eivät toimi. Lähes sama asia on leffojen kanssa eli ollaanhan se jo nähty monta kertaa, etteivät kaikki kalliit Hollywood-leffat toimi ollenkaan (siis kun poistetaan hienot tehosteet ym). Vau, ollaan samaa mieltä. Vai ollaanko? "To be continued".
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Vau, ollaan samaa mieltä. Vai ollaanko? "To be continued".

Ilmeisesti. Parhaiten saadaan asiaan kuitenkin selvyys, jos perustat "Graafisesti tajunnanräjäyttävät PS3 exclusivet"-ketjun ja jatketaan siellä aiheesta.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

M
Tuota "nyt tarrataan grafiikkaan kuin viimeiseen oljenkorteen" -lausetta voisi tietenkin avata vähän? Meinaan forumeilla tuntuu olevan ok jauhaa siitä miten monet multiplattarit ovat tietyin osin "paremman näköisiä" 360:lla, mutta ei sitten saada jauhaa kun PS3 laittaa huippuluokan exclusive-pelejä ulos? Eli grafiikalla on merkitystä jos siitä puhuminen puoltaa "omaa konsolia", mutta sillä ei merkitystä kun se ei koske "omaa konsolia". Hieman sekavaa touhua tosiaan...

Kysymyshän on siitä, että multiplatform-peleissä grafiikkavertailua voidaan tehdä edes suunnilleen objektiivisesti.

Yksinoikeuspeleissä vertailu on käytännössä täysin subjektiivista, johtuen siitä, että et pysty tietämään pelien teknisiä tietoja esim. tekstuurien tarkkuutta, ruudulle piirrettävien polygonien määrää tai muuta "grafiikkamittaria", koska suoraa vertailukohtaa ei ole. Näin subjektiivisen mielipiteen suurimmat vaikuttajat ovat taiteellinen ja pelillinen suunnittelu.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Yksinoikeuspeleissä vertailu on käytännössä täysin subjektiivista, johtuen siitä, että et pysty tietämään pelien teknisiä tietoja esim. tekstuurien tarkkuutta, ruudulle piirrettävien polygonien määrää tai muuta "grafiikkamittaria", koska suoraa vertailukohtaa ei ole. Näin subjektiivisen mielipiteen suurimmat vaikuttajat ovat taiteellinen ja pelillinen suunnittelu.

Luonnollisesti exclusive-pelien vertailu on hankalampaa, koska pelit ovat erilaisia. Mutta kyllä jo silmällä (ja hyvältä HD-tasoisella tv-ruudulla tietenkin) huomaa noissa eroja, jos puhtaasti grafiikasta puhutaan. Mutta "tietynväriset lasit" ilmeisesti vaikuttavat asiaan...

Osa pelifaneista on varsin konservatiivista porukkaa ja nämä keskustelut kyllä todistavat sen aika nopeasti. Kiitosta ei kovin helpolla anneta "toiseen leiriin", vaikka se välillä sen ansaitsisi. Jonkun on vietävä grafiikka-junaakin eteenpäin (vaikka "normi"-taso ei ole huono ollenkaan), ja tällä hetkellä veturina on PS3. Se ei kuitenkaan tarkoita, että pelin laatu olisi = grafiikka. Mutta sehän on sanomattakin selvää.. Kokonaisuus ratkaisee kaikilla konsoleilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Ennen kuin menee rumaksi, puhallan pilliin noiden yksinoikeuspelien vertailujen suhteen. Tämä ketju on ihan väärä paikka, ja ylipäätään vertailussa on omenat ja appelsiinit. Lopputuloksena en näe muuta kuin juupas-eipäs-tasolle tippuvaa järjetöntä kinastelua. Kauneus on beholderin silmässä, joten "Killzone 2 on graafisesti parempi kuin Gears of War 2" "eiku just toisinpäin, ja mun Assassin's Creed voittaa sun Unchartedin" -juna on jo menossa kohti vääjäämätöntä tuhoaan.

Sori, mutta näin se vaan. Näitä multiplattareita on helpompi verrata "objektiiivisesti" (tai ainakin siihen pyrkien), mutta sekään ei saa mennä toista alustaa jatkuvasti nokitellen ja vahingonilo suupielestä tihkuen.
 
Ylös Bottom