Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Nytkö se kelpaa hyväksi selitykseksi? Aiemminhan tuollainen reunanpehmennyksen puuttuminen on ollut laitteesta kiinni, sillä hyvällä alustalla kehittäjän ammattitaidolla ei ole väliä.
Kyllä se minusta kelpaa. Beyond3D:n koostaman listan perusteella noin joka neljännestä (47/175, jos nopeasti oikein laskin) X360-pelistäkin anti-aliasing puuttuu kokonaan. Eli ei se 2xMSAA ole boksilla mikään itsestäänselvyys.

Update! Oli siellä myös PS3-peleistä lista. Pleikkarin kohdalla tilanne on aika koruton, sillä listan 188 pelistä peräti 101:stä puuttuu AA, jos en tuossa kovin paljoa seonnut laskuissani.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Saboteurin PC-versio on ryssitty harvinaisen lahjakkaasti, eikä vain "vihatun" konsolimaisen lookin takia. Tällä hetkellä se ei nimittäin suostu lainkaan toimimaan AMD:n/Atin näytönohjaimilla ilman kikkailua. Siinä mielessä anti-aliasoinnin puuttuminen pelin valikoista on pientä. Nvidian laitteilla, joilla pelin jopa saa käyntiin, anti-aliasoinnin voi ruuvata aina sinne 16-tasoisuuteen asti pakottamalla ominaisuuden päälle näytönohjaimen asetuksista.

Liekö vain sattumaa vai onkohan Pandemicin kuoppaamisella jotain osuutta viimeistelemättömyyteen. Harvoin näin pahoja yhteensopivuusongelmia pelissä esiintyy.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Nytkö se kelpaa hyväksi selitykseksi?

En ymmärrä näistä edes vähää alusta, mutta eikö vaikuttaisi siltä, että jotain olisi mennyt päin metsää taitotason puolella, jos nämä isot tekniset ongelmat pitävät paikkansa? Se, että PS3:sta alustana vaikeaksi kuvailevien näkemykseen vastataan "ne ei vaan osaa" on hieman eri asia.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Niin, siis millä tavalla se on eri asia?
Siten että tällä kertaa niiden "helppojenkin" alustojen versiot ovat teknisesti kompostikamaa.
Unohtaako plekettäjät nyt AA-huumassaan sen että teknisesti kokonaisuutena tämä peli on huttua?

Saboteurin 360-versio lienee koodiltaan melkoinen viritelmä; sehän on saatu pyörimään ATI:n näytönohjaimella, toisin kuin PC-isoveljensä. :|
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3


Pienen pätkän olen Saboteuria nyt pelannut ja onhan se ruma. Jopa niin ruma että jos kyse on pelkästä AA puuttumisesta, niin kyllä silloin Xbox 360 pelaajilla on ollut kissanpäivät aikaisemmin kun järjestäen suurimmasta osasta multiplattareita on AA löytynyt. Pleikalla näin ei ihan yhtä useasti ole ollut... Enkä silti voi uskoa, että ne multiplattarit, joissa AA on ollut boksilla mutta ei pleikalla, olisivat näyttäneet näin kehnoilta.

Edit: näköjään sillä aikaa kun viestiäni kirjoitin Kovalchukin viesti oltiin siivottu pois.... Siivoan siis oman viestini myös.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Unohtaako plekettäjät nyt AA-huumassaan sen että teknisesti kokonaisuutena tämä peli on huttua?
Ei. Koska ei siitä ollut kyse alunperinkään, vaan uudesta kiehtovasta tekniikasta, joka voi ehkä jatkossa auttaa myös muita pelejä.

PS. Poistin Kovalchukin viestin ja sinun vastauksesi siihen. Oli taas jo sen verran provokamaa, että Kovalchuk saa minun puolesta poistua 3 kuukaudeksi opettelemaan, kuinka kirjoitetaan ilman ivallista sävyä. Tässä vaiheessa on enää turha itkeä, koska varoituksia on annettu jo niin monta.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Ei. Koska ei siitä ollut kyse alunperinkään, vaan uudesta kiehtovasta tekniikasta, joka voi jatkossa auttaa myös muita pelejä.

Tekniikkahan ei missään nimessä ole uusi,ja tässä pleikkaimplementoinnissa on lähtöoletuksena että kokonainen SPU roikkuu idlenä. AAA-julkasuissa harvemmin löytyy vapaata kapasiteettia näin paljon "pelkkään" antialisointiin tuhlattavaksi.

Voin toki joutua syömään sanani tulevaisuudessa.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Tekniikkahan ei missään nimessä ole uusi,ja tässä pleikkaimplementoinnissa on lähtöoletuksena että kokonainen SPU roikkuu idlenä. AAA-julkasuissa harvemmin löytyy vapaata kapasiteettia näin paljon "pelkkään" antialisointiin tuhlattavaksi.
Niin, jos pilkkua viilataan, MLAA on kai jo vuonna 1990 esitelty ensimmäisen kerran. Mutta ei se poista sitä seikkaa, että tähän asti missään konsolipelissä ei ole tiettävästi tuota käytetty. Saa korjata, jos olen väärässä.

Kaikkia pelejä tuo ei missään nimessä auta, mutta monista ihan perushyvistäkin multiplattiksista anti-aliasointi PS3:lla on monesti puuttunut. Ja juuri näissä tapauksissa voi hyvinkin olla, että SPU:ista olisi löytynyt hyödyntämätöntä potentiaalia. Mutta tämä kaikki on tietysti pelkkää spekulaatiota siinä mielessä, että Pandemic on jo suljettu, pelien SPU-kulutusta emme yksinkertaisesti tiedä, ja voi olla, ettei MLAA koskaan yleisty.

Mutta siitä en kyllä yhtään pidä siitä, että kun vaihteeksi pöydälle tulee jotain uutta tekniikkaa, sen merkitystä aletaan heti vähätellä.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Mutta siitä en kyllä yhtään pidä siitä, että kun vaihteeksi pöydälle tulee jotain uutta tekniikkaa, sen merkitystä aletaan heti vähätellä.

Älä nyt ymmärrä väärin, minä rakastan "ulkona laatikosta" ajattelutapaa. Olen mm. sitä mieltä
että 360:n tiling-ratkaisu halvalle antialiasoinnille on nerokas.

MUTTA mikään, uusi tai vanha, ratkaisu ei ole universaali; mitä erikoisemmasta komponentista
on kyse, sitä todennäköisemmin sitä ei tulla implementoimaan (peliohjelman) arkkitehtuuriin.

Kaikki liian hienot ratkaisut yleensä vaativat sitä että arkkitehtuuri ikäänkuin rakennetaan kyseisen
toiminnallisuuden ympärille, ja tämä sotii multiplattaengineajattelua vastaan - etenkin jos kyseessä
on rautatason ominaisuus.

Konkreettisena (surullisena) esimerkkinä tilingin lisäksi vaikkapa 360:n hardware tesselaatio.

Lisäksi Saboteurin MLAA-variaatio saattaa olla (toimiakseen kunnolla) liian sidoksissa grafiikkatyyliin -
mutta siitä huolimatta varmasti antaa inspiraatiota muille devaajille.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

MUTTA mikään, uusi tai vanha, ratkaisu ei ole universaali; mitä erikoisemmasta komponentista on kyse, sitä todennäköisemmin sitä ei tulla implementoimaan (peliohjelman) arkkitehtuuriin.
Totta kyllä. Ja puuttuva anti-aliasointi on kuitenkin vain yksi ongelma, joka usein riesaa monialustajulkaisujen PS3-versioita. En siis todellakaan odota MLAA:sta mitään hopealuotia, joka yhtäkkiä nostaisi Pleikkarin jotenkin muka ylivertaiseksi alustaksi.

Lisäksi Saboteurin MLAA-variaatio saattaa olla (toimiakseen kunnolla) liian sidoksissa grafiikkatyyliin - mutta siitä huolimatta varmasti antaa inspiraatiota muille devaajille.
Sitä muiden inspiroitumista tässä odotankin mielenkiinnolla. Voihan MLAA olla ajatuksena kaunis, mutta käytännössä tekniikan aiheuttamat artefaktit pilaavat muuten siistin ulkoasun.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Sitä muiden inspiroitumista tässä odotankin mielenkiinnolla. Voihan MLAA olla ajatuksena kaunis, mutta käytännössä tekniikan aiheuttamat artefaktit pilaavat muuten siistin ulkoasun.

Ei sitä nyt suoranaisesti pilaa, kuten artikkelissakin todetaan, ja toisaalta hieman elegantimmalla toteutuksella nuo saanee eliminoitua ainakin joiltain osin, esim. nyt tuon läpi menevät HUD-elementitkin turhaan.

Tiettyjä konseptin tuomia haasteita tuossa on, mm. esiin tuodut ongelmat sub-pixel pehmennyksen ja tiettyjen kontrastierojen osalta, mutta ihan lupaavalta tuo vaikutti etenkin multiplatta-osastolla, joissa SPU:t ovat kutakuinkin aina vajaakäytöllä.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Niin, siis millä tavalla se on eri asia?

No väittäisin ihan pokkana, että PS3 tosiaan on todellakin liian monimutkainen ohjelmoitava, kun kerran multiplatformit ovat lähes poikkeuksetta heikompia kuin XO:lla, käännökset kestävät usein pidempään ja ohjelmoijat kertovat syyksi tähän vaikean ohjelmoitavuuden. "Ne ei vaan osaa" on varmasti ihan kiva jankuttaa, mutta uskoisin, että "ne kyllä osaa" paljon paremmin kuin perusfoorumisti ja ovat tuskin fanilasit päässä niitä pelejä tekemässä huonommiksi.

Ja tässä kyseissä case-Saboteurissa on käsittääkseni niin paljon teknisiä ongelmia, että on ihan perusteltua sanoa, että tässä kohtaa monet ongelmat on ihan devaajien omaa kädettömyyttä. Tai ainakin siltä varsinkin nuo PC:n ongelmat kuulostavat.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

No väittäisin ihan pokkana, että PS3 tosiaan on todellakin liian monimutkainen ohjelmoitava, kun kerran multiplatformit ovat lähes poikkeuksetta heikompia kuin XO:lla, käännökset kestävät usein pidempään ja ohjelmoijat kertovat syyksi tähän vaikean ohjelmoitavuuden. "Ne ei vaan osaa" on varmasti ihan kiva jankuttaa, mutta uskoisin, että "ne kyllä osaa" paljon paremmin kuin perusfoorumisti ja ovat tuskin fanilasit päässä niitä pelejä tekemässä huonommiksi.

Ja tässä kyseissä case-Saboteurissa on käsittääkseni niin paljon teknisiä ongelmia, että on ihan perusteltua sanoa, että tässä kohtaa monet ongelmat on ihan devaajien omaa kädettömyyttä. Tai ainakin siltä varsinkin nuo PC:n ongelmat kuulostavat.

Niin, eli pelintekijät sanovat itse, etteivät osaa. Pelaajat eivät saa sanoa, että ne ei osaa?
Jos ylipäätään pääkehitysalustaksi valitaan sellainen, miltä on pleikkarille vaikeampi kääntää, niin onko se nyt sitten ihme, että se laittaa pleikkarin omistajia harmittamaan. Varsinkin jos aiheesta on yleisesti keskusteltu ja on tiedossa, että homma olisi helpompi toteuttaa pleikkarilta muille käännettynä? Toki tässä asiassa saa Sonykin katsoa itseensä, koska jos olen oikein ymmärtänyt, niin dev-tuki ei ole yhtä hyvää kuin kilpailijoilla.

Ja mikä on se teknisten ongelmien määrä muilla alustoilla, jolloin voidaan taas sanoa "ne ei vaan osaa"?
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Ja mikä on se teknisten ongelmien määrä muilla alustoilla, jolloin voidaan taas sanoa "ne ei vaan osaa"?

No mun mielestä kyseisen pelin toimimattomuus Atin näytönohjaimilla on aika kova juttu.
Ihmettelen miten julkaisija on päästänyt tuollaista p*skaa ulos?!?
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

No mun mielestä kyseisen pelin toimimattomuus Atin näytönohjaimilla on aika kova juttu.
Ihmettelen miten julkaisija on päästänyt tuollaista p*skaa ulos?!?

Eli esim. ne pelit, joista on konsoliporttauksia tehty ja PC-miehet vinkuvat, että onpa kauheaa kuraa, oikeuttavat tähän, "ne ei vaan osaa" -ääntelyyn? Vaikka ne olisivat konsoleilla ok? Tässä tapauksessa saa sanoa, "ne ei vaan osaa".
Vai koskeeko tämä rajaus puhtaasti Atin näyttiksiä (mutta hei, onhan boksissakin sellainen, joten onko tuokaan validi pointti)?
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Eli esim. ne pelit, joista on konsoliporttauksia tehty ja PC-miehet vinkuvat, että onpa kauheaa kuraa, oikeuttavat tähän, "ne ei vaan osaa" -ääntelyyn? Vaikka ne olisivat konsoleilla ok? Tässä tapauksessa saa sanoa, "ne ei vaan osaa".
Vai koskeeko tämä rajaus puhtaasti Atin näyttiksiä (mutta hei, onhan boksissakin sellainen, joten onko tuokaan validi pointti)?

Niin mutta kun peli(Saboteur) ei ole konsolilla ok.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Silloin kun tekijä sanoo osaavansa, mutta lopputulos osoittaa muuta, niin silloin pelaajat voi sanoa, että ei osaa, mutta jos tekijä sanoo rehellisesti, ettei osaa, niin minusta se on ok ja hyväksyttävää realismia. :)
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

No mun mielestä kyseisen pelin toimimattomuus Atin näytönohjaimilla on aika kova juttu.
Ihmettelen miten julkaisija on päästänyt tuollaista p*skaa ulos?!?

Varmaan siksi, että koko tekijätiimi sai kenkää Pandemicin sulkemisen myötä kun peli oli "valmis". Studion väkeä ei välttämättä hirveästi napannut hioa ihan jokaista kulmaa tasaiseksi kun tiedossa oli lopputili joka tapauksessa.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Varmaan siksi, että koko tekijätiimi sai kenkää Pandemicin sulkemisen myötä kun peli oli "valmis". Studion väkeä ei välttämättä hirveästi napannut hioa ihan jokaista kulmaa tasaiseksi kun tiedossa oli lopputili joka tapauksessa.
No joo, toden totta.
 
Ylös Bottom