Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kaapeliasiat: 60Hz, RGB:t, S-video etc.?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Batou
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ongelma selvitetty... kävin kokeilemassa täysin samanlaisessa telkkarissa tota mun cubea ja onglema löytyi! Minun telkasta on RGB:tä tukeva scart-paikka rikki... Onneksi on telkka vasta 3 viikkoa vanha ja telkassa vuoden takuu...
 
Mulla on 21"Philips ja siinä yks scart eikä se näköjään tue RGB-kaapelia kun näkyy vain mustaa.
Ostin sen jakorasian Parcolta ja sen kautta RGB näkyy, mutta värit ovat paljon haaleemmat kuin alkuperäis piuhassa (mikä tuli GC:en mukana).

Multa löytyy DVD,PS2,GC ja kaikki pitää käyttää saman Scartin paikkaa vaikka siinä Parcon jakorasiassa on 4*Scartin/2*RCA paikkaa.
Voisko joku neuvoa mihin kohtiin ne johdot pitää laittaa:confused:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Mike
Mulla on 21"Philips ja siinä yks scart eikä se näköjään tue RGB-kaapelia kun näkyy vain mustaa.
Ostin sen jakorasian Parcolta ja sen kautta RGB näkyy, mutta värit ovat paljon haaleemmat kuin alkuperäis piuhassa (mikä tuli GC:en mukana).

Multa löytyy DVD,PS2,GC ja kaikki pitää käyttää saman Scartin paikkaa vaikka siinä Parcon jakorasiassa on 4*Scartin/2*RCA paikkaa.
Voisko joku neuvoa mihin kohtiin ne johdot pitää laittaa:confused:

Kyllä sen telkkarin pitäs näyttää RGB-piuhaa käytettäessä komposiittikuva jos se tv ei tue RGB:tä. Ja mitä väreihin tulee niin komposiitilla värit (esim. punanen) ovat vittumaisen räikeitä ja reunat epätarkkoja ja suttuisia. RGB:llä nämä värit/reunat sitten tasottuvat ja tarkentuvat ja ehkä vaikuttavat "haaleammilta". Mutta ei tuossa oikeen mitään järkeä ole että ei muka suoraan hyväksy RGB:tä, vaan pitäs kierrättää jakorasian kautta. Tuota jatkokysymystä en tajunnu :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan kaba
DemonWithin: Tuo epävirallinen piuha ei toimi kaikissa TV-malleissa.

Onko tuosta listaa jossain, vai onko poikkeuksia vain muutama? Itselläni on Panasonic, joka muuten pelittää kaikilta muin osin hyvin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan horna


Kyllä sen telkkarin pitäs näyttää RGB-piuhaa käytettäessä komposiittikuva jos se tv ei tue RGB:tä. Ja mitä väreihin tulee niin komposiitilla värit (esim. punanen) ovat vittumaisen räikeitä ja reunat epätarkkoja ja suttuisia. RGB:llä nämä värit/reunat sitten tasottuvat ja tarkentuvat ja ehkä vaikuttavat "haaleammilta". Mutta ei tuossa oikeen mitään järkeä ole että ei muka suoraan hyväksy RGB:tä, vaan pitäs kierrättää jakorasian kautta. Tuota jatkokysymystä en tajunnu :)

Siis kuva pitäis näkyä vaikka tv ei tukisikaan RGB piuhaa?
Ei mulla ainakaan:confused:

Tarkoitin tuolla mun toisella kysymyksellä sitä, kun mulla on noita muitakin koneita ja niissä kaikissa on Scart johdot, ja kysyinkin et mihin kohtiin nuo johdot pitää laittaa siinä Parcon jakorasiassa, että ei tarvitsisi aina yhdestä kohdin ottaa kuvaa ulos. Siinä Parcon jakorasiassa on 4 scart -ja 2 rca paikkaa, mutta en ole saanut kuin yhdestä kohdasta kuvan.
 
No kuulostaa siltä, että se Parcon jakorasia ei toimi, jos kuvaa ei kerran muista rööreistä näy kuin yhdestä. Voihan tietenkin olla, että kyseisessä mallissa esim. ykkös-scart tukee RGB:tä ja muut ei, jolloin vain siitä saa toimivan RGB-kuvan, mutta tämä selviää tietenkin manuaalista ja testaamalla. Kannattaa myös muistaa, että kaikki muut kuvalähteet pimenevät, jos yhteen scart-sisääntuloon työntää rgb-signaalia (näin tekee oma televisio + jakorasia yhdistelmä). Eli Gamecube poispäältä jos haluaa katsella videoita jne.

Itselläni on Gigantista ostettu TC-30, jossa on kolme täysinkytkettyä scarttia sisään, yksi täysinkytketty scart ulos sekä rca:t sisään ja ulos. Haluttu kuvalähde valitaan nappia painamalla. Tämä vehje on toiminut täydellisesti. Hintaa laitteella on tosin muistaakseni suolaiset 40 euroa.

Mainittakoot vielä, että VHS-videot ei _yleensä_ osaa vastaanottaa RGB-signaalia, joten Kuution rgb-johtoa ei kannata laittaa videoiden kakkos-scarttiin.
 
Tein havannoivan kuvan siitä, millaisen käsityksen näistä liitoksista olen saanut. Ja tuo partcon jakorasia antaa siis ulos RGB:tä, eikö? Muuten koko homma on aivan turhaa...

viritelmä

Toivottavasti saatte tuosta jotain selvää...

Hups! yks liitäntä menee vahvistimesta TV:seen, vaikka sen pitäisi mennä jakorasiasta TV:seen. Eli älkää välittäkö :).
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan kaba
DemonWithin: Tuo epävirallinen piuha ei toimi kaikissa TV-malleissa.

Konsolinetin sivujen mukaan ei toimi joissan Philips-merkkisissä, onko muilla merkeillä tullut ongelmia? Itselläni on uusi Sony, onko kellään Sonyn omistajalla tuota epävirallista piuhaa? (pitäisi tänään moinen tilata eikä mieli tee tuota 2xkalliimpaa, mutta...)

Ja lavennetaan nyt vielä vähän, eli toimiiko tuo kellään (ja mikä on siinä tapauksessa töllön merkki)?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan olaiho
Mikäli kuva "hyppii" 60hz moodissa, televisiossasi ei ole tukea 60hz kuvataajuudelle. Joudut siis tyytymään 50hz kuvataajuuteen.

Tämä meinaa myös sitä, että et todennäköisesti pysty pelaamaan televisiollasi Cuben JAP/US-pelejä sitten kun niitä varten löytyy keinot(Freeloader tms.). Uskon, että pelit tulevat toimimaan niiden alkuperäisellä 60hz kuvataajuudella.

t. Ola

No voi helvetti! Minulla on 1½v vanha Salora, eikä sillä siis onnistu 60hz moodi...:(

Kyllä nyt kyrsii.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jona Asih


No voi helvetti! Minulla on 1½v vanha Salora, eikä sillä siis onnistu 60hz moodi...:(

Kyllä nyt kyrsii.

Mulla on n.4 vuotta vanha Saloran telkku ja 60hz toimii moitteetta.
 
Sain juuri japanilaisen Gamecuben ja ilmeni hieman
näitä johto ongelmia, jos joku tietävä auttaisi
olisin hirmuisen kiitollinen. Eli toi japsi vehje
tuli S-video kaapelin kanssa, ja koska Dreamcastilla tuli pelailtua useita NTSC-pelejä S-video kaapelin kanssa ilman mitään ongelmia, en odottanut mitään ongelmia NTSC/Gamecube+S-videon kanssa. Ongelma kuitenkin ilmaatui siinä muodossa, että televisio antaa vain mustavalko kuvaa tuolla kaapelilla. Eli mitä tässä pitäisi tehdä?

Ilmeisesti RGB-kaapeli ei kannata ostaa koska NTSC-cubet ei tue sitä.

Tavallinen AV-kaapeli saattaisi auttaa mutta se pitäisi tilata amerikasta/aasiasta, koska mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin PAL-cubeille tarkoitetut piuhat eivät sovellu JP/USA-cubeille.

Ja se kolmas vaihtoehto on ilmeisesti N64:n piuhojen käyttö, jotka ilmeisesti toimivat JP/USA laitteissa mutta eivät PAL-cubeissa. Vai menikö se näin?

Eli olisin kiitollinen neuvoista. En usko että ongelma on televisiossa, koska kuten sanoin se on muilla konsoleilla kyllä toistanut NTSC-kuvaa ilman ongelmia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Samppa
Ja lavennetaan nyt vielä vähän, eli toimiiko tuo kellään (ja mikä on siinä tapauksessa töllön merkki)?

Mulla on Philips21" ja siinä ei toiminut tuo halvempi RGB kaapeli, mutta tilasin Parcolta scart jakorasian ja siinä on RGB kaapelia tukeva scart paikka.
Nyt se sit näkyy.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Quandar
Dreamcastilla tuli pelailtua useita NTSC-pelejä S-video kaapelin kanssa ilman mitään ongelmia.B]


Mulla DC näytti 60hz, mutta PS2:nen ei näyttänyt.
Käytössä oli tavalliset johdot.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Quandar
Sain juuri japanilaisen Gamecuben ja ilmeni hieman
näitä johto ongelmia, jos joku tietävä auttaisi
olisin hirmuisen kiitollinen. Eli toi japsi vehje
tuli S-video kaapelin kanssa, ja koska Dreamcastilla tuli pelailtua useita NTSC-pelejä S-video kaapelin kanssa ilman mitään ongelmia, en odottanut mitään ongelmia NTSC/Gamecube+S-videon kanssa. Ongelma kuitenkin ilmaatui siinä muodossa, että televisio antaa vain mustavalko kuvaa tuolla kaapelilla. Eli mitä tässä pitäisi tehdä?
Sinun televisiosi ei todennäköisesti tue NTSC-signaalia, Dreamcastisikin on varmaankin PAL-kone. Jos haluat pelata nimenomaan televisiolla, niin tuohon ongelmaan on (ainakin) kolme ratkaisuvaihtoehtoa:
1. Osta uusi TV, joka tukee NTSC:tä
2. NTSC-PAL konvertteri :(--
3. Tällainen RGB-kaapeli :D+++

Tuollainen RGB-kaapeli antaa televisioon parhaan mahdollisen kuvan kaikista GameCubeista. Ja NTSC-Cubekin näkyy väreissä NTSC-signaalia tukemattomissa televisioissa. Ainoa miinus on korkeahko hinta (yleensä ainakin 49$). Tässä vielä tuon kaapelin rakennusohjeet, jos joku haluaa itse rakentaa tuollaisen.

PS. Quandar, tuliko muuten PSOE1&2 mukana... ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tardini


PS. Quandar, tuliko muuten PSOE1&2 mukana... ;)

Hitto vieköön piti tulla mutta perkuleen NCSX otti liikaa esitilauksia, ja ei sitten pystynyt toimittamaan kaikille. Minä olin tietysti yksi noista onnekkaista jolle ei peliä saman tien lähtenyt. :mad:

Ja tuhannesti kiitoksia vastauksestasi. Täytyy ilmeisesti tilata tuollainen konvertteri.Lik-Sang näyttäisi tarjoavan suhteellisen halpaan hintaa (about 60euroa). En usko että telkkarini tukee RGB:tä, kun ei ole koskaan tullut testattua. Mitä muuten tapahtuu jos tuollaisen RGB-scartin laittaa kiinni telkkariin joka ei tue RGB:tä? Tuleeko sieltä sitten ihan tavallinen AV-signaali läpi. Sekin riittäisi, jos siinä vaan olisi värit.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Quandar

En usko että telkkarini tukee RGB:tä, kun ei ole koskaan tullut testattua. Mitä muuten tapahtuu jos tuollaisen RGB-scartin laittaa kiinni telkkariin joka ei tue RGB:tä? Tuleeko sieltä sitten ihan tavallinen AV-signaali läpi. Sekin riittäisi, jos siinä vaan olisi värit.
Hmm... Tuosta en olekaan ihan varma, mutta jos tuo kaapeli antaa AV (komposiitti)-signaalin läpi, niin se kyllä näkyy mustavalkoisena NTSC-signaalia tukemattomissa televisioissa. Minkäänlaista PAL-muunnostahan tuo kaapeli ei tee...
RGB-tuki on kyllä todella yleinen nykyisissä televisioissa, suosittelisin sen ottamista selville ennen konvertterin hankkimista...

Minun PSOE1&2 on jo matkalla, mutta eipä taida vielä tällä viikolla keretä tulla... :(
Noh, enpä nettiin pääsisi vielä muutenkaan, kun bba tulee myyntiin vasta 3.10...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tardini



Minun PSOE1&2 on jo matkalla, mutta eipä taida vielä tällä viikolla keretä tulla... :(
Noh, enpä nettiin pääsisi vielä muutenkaan, kun bba tulee myyntiin vasta 3.10...

Sama täällä. Piti aluperin hankkia sekä modeemi että BBA, mutta ton lähetyksen myöhästymisen takia peruutin koko modeemin. Nettiin pääsen 7.10 kun bba:n pitäisi olla perillä.

Ja noista kaapeleista sen verran että englantilaisella PSO ystävällä on kuulemma ylimääräinen pal-konvertteri ja se lupasi lähettää sen meikäläiselle ilmaiseksi :D :cool:

Ja ihmiset vielä sanovat että netin kautta hankitut ystävyydet ovat jotenkin "aitoja" huonompia.
 
Ylös Bottom