Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kaapeliasiat: 60Hz, RGB:t, S-video etc.?

Joo mulle tippu tänään toi komponenttikaapeli Play-Asiasta ja ilmeisesti jäi tullirajojenkin alle kun ei sitä kautta tullut. Kiitos tuon PAL-vehkeen svideotuen puuttumisen, tuo komponentti oli tykin kannalta ainoa järkevä ratkaisu. Tosin en edes muistanut, että tykki komponenttia ottaa joten oli hyvä kun tuli tsekattua, olisi jäänyt cube hankkimatta muuten viime viikolla. Toi Play-Asian hinta oli iha ok, jotain muita mestoja katselin ja samasta piuhasta pyydettiin helposti jotain 60e.
 
Pieni kysymys.

Minulla on noin 6-8 vuotta vanha 21" ASAn televisio ja ajattelin ostaa siihen RGB kaapelin ensimmäisenä palkkapäivänä.

Televisiosta löytyy SCART liitäntä, joten se myös todennäköisesti tukee RGBtä. Tuleeko kuvan laadussa olemaan suuria eroja, vaikka televisio onkin noin iäkäs?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Darkblade
Pieni kysymys.

Minulla on noin 6-8 vuotta vanha 21" ASAn televisio ja ajattelin ostaa siihen RGB kaapelin ensimmäisenä palkkapäivänä.

Televisiosta löytyy SCART liitäntä, joten se myös todennäköisesti tukee RGBtä. Tuleeko kuvan laadussa olemaan suuria eroja, vaikka televisio onkin noin iäkäs?

Kyllä ihan varmasti tulee. Tarkista kuitenkin etukäteen, että televisiosi varmasti tukee tuota RGB:tä.

Tavallisen Scartin ja RGB:n ero näkyy mm. punaisen värin toistossa ja että se ei "suttaannu". Tuon eron suurin osa ihmisistä ainakin huomaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tonppa
Kyllä ihan varmasti tulee. Tarkista kuitenkin etukäteen, että televisiosi varmasti tukee tuota RGB:tä.

Tavallisen Scartin ja RGB:n ero näkyy mm. punaisen värin toistossa ja että se ei "suttaannu". Tuon eron suurin osa ihmisistä ainakin huomaa.

Ei ole ohjekirjassa mitään sanottu RGB:stä, S-Videosta tai muusta. Enkä jostain syystä löydä ASAn kotisivuja.

Ja toiseksi... onko Nintendon RGB kaapeli paras vaihtoehto GameCubeen, jos vertaa muiden valmistamiin RGB kaapeleihin?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Darkblade
Ei ole ohjekirjassa mitään sanottu RGB:stä, S-Videosta tai muusta. Enkä jostain syystä löydä ASAn kotisivuja.

Ja toiseksi... onko Nintendon RGB kaapeli paras vaihtoehto GameCubeen, jos vertaa muiden valmistamiin RGB kaapeleihin?

Yksi vaihtoehto on katsoa, löytyykö sen television scart-liitännän kohdalta sellaista merkkiä, jossa olisi kolme pallukkaa sisällä. Sellainen TV:n muotoinen, reunoista pyöristetty "laatikko", jossa siis kolme palloa sisällä. Se on RGB:n merkki.

RGB-kaapeleissa on kuulemma ollut suuriakin eroja, joten kannattaa hankkia Nintendon itsensä valmistama kaapeli.
 
Darkblade,
omistatko Scart-liitännällä varustetun DVD-soittimen? Sen avulla voisit testata, tukeeko televisiosi RGB:tä.

t. Ola
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan olaiho
Darkblade,
omistatko Scart-liitännällä varustetun DVD-soittimen? Sen avulla voisit testata, tukeeko televisiosi RGB:tä.

t. Ola

Omistan, ja se on ollut myös jonkin aikaa kiinni tuossa vanhassa televisiossa. Nyt se onkin alakerran laajakuva-television käytössä.

Siis, jos DVD-soittimella näkyy kuva vanhassa telkussa niin se tukee RGBtä? Hyvä tietää.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Darkblade
Siis, jos DVD-soittimella näkyy kuva vanhassa telkussa niin se tukee RGBtä? Hyvä tietää.
Se, että kuva näkyy, ei vielä tarkoita, että televisio tukee RGB:tä.

Scart-kaapelissa voi kuljettaa useaa eri signaalityyppiä.

DVD-soittimen valikoista voit yleensä valita Scart-liittimestä ulostulevan signaalityypin: video(CVBS) / S-video / RGB. Kun vaihdat signaalityyppiä videon (komposiittivideo, sama kuvanlaatu kuin konsolien mukana tulevilla kaapeleilla) ja RGB:n välillä, kuvassa tulisi näkyä selkeä ero.

Kysy lisää jos on tarvis.

t. Ola
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan olaiho
Se, että kuva näkyy, ei vielä tarkoita, että televisio tukee RGB:tä.

Scart-kaapelissa voi kuljettaa useaa eri signaalityyppiä.

DVD-soittimen valikoista voit yleensä valita Scart-liittimestä ulostulevan signaalityypin: video(CVBS) / S-video / RGB. Kun vaihdat signaalityyppiä videon (komposiittivideo, sama kuvanlaatu kuin konsolien mukana tulevilla kaapeleilla) ja RGB:n välillä, kuvassa tulisi näkyä selkeä ero.

Kysy lisää jos on tarvis.

t. Ola

Komposiittivideosignaalia käytetään tahdistukseen RGB-signaalilla, joten se kulkee aina SCART:ssa RGB:n mukana. Jos TV tukee pelkästään komposiittia (CVBS) ja DVD-soittimista valitaan RGB, niin kuva näkyy silti komposiittina. Jos TV ei näytä mitä signaalityyppiä se vastaanottaa, niin homma on käytännössä tehtävä vertaamalla kuvaa varmasti komposiitiksi tiedettyyn kuvaan (esim. keltaisesta RCA-liittimesta otettuun komposiittivideoon).
 
Minulla olisi uusia kysymyksiä:

Minulla on 14" yli 10v vanha telkkari, ja tällä toimii kaikki pelit mitä minulla on. Osa on 60Hz only tai import pelejä, ja ihmettelen kummasti miksi ne toimii. En usko että telkkari on kuitenkaan 60Hz. Osaako kukaan selittää?

Toinen kysymys, auttaako RGB kaapeli siihen jos haluaisin pelata 28" 50Hz telkkarilla 60Hz only tai import pelejäni? Tai mitä minun pitää tehdä, että tämä onnistuisi. Turha ehdottaa uutta tvtä ostettavaksi :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan tervis
Minulla olisi uusia kysymyksiä:

Minulla on 14" yli 10v vanha telkkari, ja tällä toimii kaikki pelit mitä minulla on. Osa on 60Hz only tai import pelejä, ja ihmettelen kummasti miksi ne toimii. En usko että telkkari on kuitenkaan 60Hz. Osaako kukaan selittää?
Usko pois. 60Hz toimiva NTSC on vanhempi järjestelmä kuin eurooppalainen 50Hz PAL. Vanha TV voi tukea 60Hz ihan siinä missä uusikin.


Toinen kysymys, auttaako RGB kaapeli siihen jos haluaisin pelata 28" 50Hz telkkarilla 60Hz only tai import pelejäni? Tai mitä minun pitää tehdä, että tämä onnistuisi. Turha ehdottaa uutta tvtä ostettavaksi :D
Ei auta. Jos k.o. TV ei tue 60Hz kuvaa ollenkaan, ei jää kuin yksi vaihtoehto. En kuitenkaan kirjoita sitä tähän, kun kerran kielsit... ;)

Osta kuitenkin RGB-kaapeli. Kuva paranee.
 
Eli siis mitä ajat takaa tuolla ensimmäisellä? Eli minun vanha PAL telkkarini on 50Hz ja silti tukee 60Hz NTSC pelejä? Miksi sitten 28" 50Hz PAL telkkari ei tue?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan tervis
Eli siis mitä ajat takaa tuolla ensimmäisellä? Eli minun vanha PAL telkkarini on 50Hz ja silti tukee 60Hz NTSC pelejä? Miksi sitten 28" 50Hz PAL telkkari ei tue?
Tarkoitin tuolla juuri sitä mitä siinä lukee, eli TV:n ikä ei vaikuta siihen, tukeeko se 60Hz vai ei. Vanhakin televisio voi sitä tukea, ja uusi voi olla tukematta. Ainoa keino selvittää asia on kokeilla, kun ei edes töllöjen manuaaleissa usein kerrota moista faktaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mcduck
Tarkoitin tuolla juuri sitä mitä siinä lukee, eli TV:n ikä ei vaikuta siihen, tukeeko se 60Hz vai ei. Vanhakin televisio voi sitä tukea, ja uusi voi olla tukematta. Ainoa keino selvittää asia on kokeilla, kun ei edes töllöjen manuaaleissa usein kerrota moista faktaa.

Tämä on kyllä huomattu. Pikkuveljelle lemppaamani 80-luvun puolivälin ~19" Asa tukee PAL 60Hz-tilaa, vaikkei siinä ole edes scart- tai komposiittiliitinpaikkaa. Johto kulkee videoitten kautta. Sen sijaan vuoden -99 25" Salora ei tue RGB:tä, NTSC:tä, eikä 60 hertsiä. Toinen scart-liitinpaikka on S-videolle (hajosi pari kuukautta takuun ummettua) ja toinen komposiitille. Eniten tukiongelmia on tosiaan havaittu suht uusissa Saloran töllöissä; jopa vanhemmat Salorat tuntuvat nekin tukevan poikkeuksetta 60Hz. Idioottimaista jättää tuki pois uudemmista malleista. 0_o
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jona Asih
Tämä on kyllä huomattu. Pikkuveljelle lemppaamani 80-luvun puolivälin ~19" Asa tukee PAL 60Hz-tilaa, vaikkei siinä ole edes scart- tai komposiittiliitinpaikkaa. Johto kulkee videoitten kautta. Sen sijaan vuoden -99 25" Salora ei tue RGB:tä, NTSC:tä, eikä 60 hertsiä. Toinen scart-liitinpaikka on S-videolle (hajosi pari kuukautta takuun ummettua) ja toinen komposiitille. Eniten tukiongelmia on tosiaan havaittu suht uusissa Saloran töllöissä; jopa vanhemmat Salorat tuntuvat nekin tukevan poikkeuksetta 60Hz. Idioottimaista jättää tuki pois uudemmista malleista. 0_o
Sanos muuta. Oma 21" Sony Wega tukee toki kaikkea mahdollista mukaanlukien NTSC ja PAL60, mutta jostain ihmeen syystä S-Video on jäänyt pois... Onhan RGB parempi, mutta S-Videolla saisin kuvan kulkemaan vahvistimen läpi, niin ei tarttis piuhoja vaihdella PS2:n, Cuben ja tietokoneen välillä...
 
Vastaus: Kaapeliasiat: 60Hz, RGB:t, S-video etc.?

Onko Cubesta mahdollista vetää kuvaa tietokoneen monitoriin jonkin kaapelin avulla? Olen laiska, en jaksa selata koko aihetta läpi etsien tuohon vastausta :p
 
Vastaus: Kaapeliasiat: 60Hz, RGB:t, S-video etc.?

Dazher sanoi:
Onko Cubesta mahdollista vetää kuvaa tietokoneen monitoriin jonkin kaapelin avulla? Olen laiska, en jaksa selata koko aihetta läpi etsien tuohon vastausta :p
NTSC cuben saisi kai VGA piuhalla, mutta ainoa mahdollisuus saada PAL cube monitorille taitaa olla komposiitilla näytönohjaimen video sisääntulon kautta. Näin ainakin muistelisin asian olevan, joten saatan olla väärässäkin :/
 
Vastaus: Kaapeliasiat: 60Hz, RGB:t, S-video etc.?

noinhan se on. Eikä tuokaan ratkaisu ainakaan kuvaa paranna...
 
Ylös Bottom