Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kaapeliasiat - RGB/S-Video/SCART/Pelit/DVDt/TV

  • Viestiketjun aloittaja Duff
  • Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jake
Onko siis niin että jos tv:ssä on s-videoliitäntä (edessä), se tukee automaattisesti myös s-videota scartin kautta adapterilla? Televisioni on siis aivan uusi Finlux 28" wide. Huononeeko kuvan laatu jos s-video viedään scartin kautta?

Jos television takana on kaksi scartia usein toinen on RGB ja toinen S-videota tukeva. Jos niitä on yksi, veikkaan että se tukee RGB:tä. Ei laatu siitä scart-adapterista ainakaan havaittavasti laske.

Ja kuinka paljon pelien kuvanlaadussa on eroa RGB- ja s-videokaapelien välillä? Käsittääkseni kuitenkin paljon vähemmän kuin peruspiuhan ja s-videon välillä, right?

Värit, etenkin punainen on kirkkaampia RGB:llä kuin S-videolla. Mulla kuva taas on jopa hieman terävämpi S-videolla, mutta värit on paremmat RGB-johdolla. Voisi sanoa että S-video tuo compositeen terävyyden ja RGB sen lisäksi värit. Ehkä tuo RGB-johtoni on niin heikkolaatuinen ettei kuva ole yhtä terävä kuin S-videolla.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jake
Ajattelin s-videopiuhan hankkimista, mutta en haluaisi tökätä sitä etupaneeliin, koska se ei ole kovin käytännöllinen ratkaisu eikä näytä hirveän kivalta. Onko siis niin että jos tv:ssä on s-videoliitäntä (edessä), se tukee automaattisesti myös s-videota scartin kautta adapterilla? Televisioni on siis aivan uusi Finlux 28" wide. Huononeeko kuvan laatu jos s-video viedään scartin kautta?

Ja kuinka paljon pelien kuvanlaadussa on eroa RGB- ja s-videokaapelien välillä? Käsittääkseni kuitenkin paljon vähemmän kuin peruspiuhan ja s-videon välillä, right?

Itselläni ainakin toimi s-piuha aivan yhtä hyvin edestä suoraan din-liittimeen kuin adapterin kanssa scartiinkin. Telkkarini on JVC, Finluxisi kohdalta asia selviää manuaalista.

GT3:n osalta havaitsin RGB:n parantavan kuvaa aika lailla. S-piuhalla pikselit jotenkin vilisivät, rgb:llä on sulavampaa. Toki huomattavampi parannus on peruspiuhan ja s-videon välillä.

Ja piuhojen vaihtelulta säästyt pelkkää s-piuhaa käyttäessä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jake
Ajattelin s-videopiuhan hankkimista, mutta en haluaisi tökätä sitä etupaneeliin, koska se ei ole kovin käytännöllinen ratkaisu eikä näytä hirveän kivalta. Onko siis niin että jos tv:ssä on s-videoliitäntä (edessä), se tukee automaattisesti myös s-videota scartin kautta adapterilla? Televisioni on siis aivan uusi Finlux 28" wide. Huononeeko kuvan laatu jos s-video viedään scartin kautta?

Minulla on s-videopiuha Finlux 32" widessä takana scartissa sovittimen avulla, varmasti onnistuu sinunkin töllössäsi. Itse olen hieman pettynyt kuvanlaatuun s-videon kautta Finluxissa. Kuva kyllä terävöityi, mutta värit tavallaan rasteroituivat. RGB-piuha + Region X on harkinnassa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Veke


Minulla on s-videopiuha Finlux 32" widessä takana scartissa sovittimen avulla, varmasti onnistuu sinunkin töllössäsi. Itse olen hieman pettynyt kuvanlaatuun s-videon kautta Finluxissa. Kuva kyllä terävöityi, mutta värit tavallaan rasteroituivat. RGB-piuha + Region X on harkinnassa.

Tuo oli erityisesti mielenkiintoista tietoa. Kiitos muillekin vastanneille.

Itsekin muuten varmaan hankkisin RGB+RegionX:n, mutta ei jaksaisi buutata aina sillä RegionX-levyllä ennen leffan katselua. Ei varmaan iso vaiva mutta taidan silti tyytyä s-videoon kun ei suurta tarvetta importtileffoillekaan ole.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jake
Ajattelin s-videopiuhan hankkimista, mutta en haluaisi tökätä sitä etupaneeliin, koska se ei ole kovin käytännöllinen ratkaisu eikä näytä hirveän kivalta. Onko siis niin että jos tv:ssä on s-videoliitäntä (edessä), se tukee automaattisesti myös s-videota scartin kautta adapterilla? Televisioni on siis aivan uusi Finlux 28" wide. Huononeeko kuvan laatu jos s-video viedään scartin kautta?

Ja kuinka paljon pelien kuvanlaadussa on eroa RGB- ja s-videokaapelien välillä? Käsittääkseni kuitenkin paljon vähemmän kuin peruspiuhan ja s-videon välillä, right?

TV:si kuulostaa sen verran uudelta että todennäkösesti pelittää scartin kautta. Mutta tarkista että sulla on 2 scarttia telkkarissa, ku toinen on rgb:lle! Ite ostin sonyn s-videon ja kokeilin eka eteen ja sitten erillisen scart-palikan kautta, ei mitään eroa kuvassa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Veke


Itse olen hieman pettynyt kuvanlaatuun s-videon kautta Finluxissa. Kuva kyllä terävöityi, mutta värit tavallaan rasteroituivat.

"Rasteroituminen" on juuri mitä tarkoitin aiemmin. Ilmiö on sama JVC:ssäni.
 
Halvin tapa parantaa kuvaa, jos vain komponentti-sisäänmenot löytyy TV:stä, on yksinkertaisesti ottaa irrotettava scart-pää video/audiojohdoista pois, ja laittaa johdot TV:n komponenttiliitäntöihin, tai vahvistimen löytyessä, pelkkä keltainen videojohto töllöön ja audiot vahvistimeen...

Kuva parani silminnähden edelliseen scart-liitäntään nähden:
-Tarkkuus parani jonkin verran
-Kontrasti voimakkaampi(valkoinen valkoisempi, musta mustempi)
-Yleinen kuvanlaatu tasaisempi

Tämä siis vain ottamalla scartpään johdoista pois...

Ja joku kauppaa erikseen komponenttijohtoa yli 150mk:lla...:eek:
Saakin olla aika paljon parempi kuva...

RGB on ehkä nykyisestä liitäntätavasta vieläkin parempi vaihtoehto kuvanlaadun kannalta...toinen juttu on paljonko siitä kannattaa maksaa ilmaiseen komponenttiversioon nähden, jonka kuvanlaatu on jo hyvää tasoa(varsinkin Scart/komposiittiin verrattuna)...
 
Pitää korjata omaa juttua...eli kyseessä ei ole komponenttiliitäntä, jos scartpään ottaa johdoista pois...samaa komposiittia kuin aiemminkin, mutta kuvanlaatu paranee jokatapauksessa jonkin verran.

Täytyy kyllä hankkia tuo RGB, sillä oman 52" Thomson wide-TV:n PS2-kuva on aika kehno. Verrattuna Dreamcastin kolikkopelitason (RGB-kytketty) peleihin, lähes surkea. RGB:llä moni asia kuvassa tulee ruotuun.
 
RGB-kaapeli

Tää on taas näitä mun Pleikkari 1 kysymyksiä (milsei tälläistä forumia ole 1:lle?):
toimiiko RGB-kaapeli videon kautta? TV:ssä ei ole scartia, mut jos RGB:n laittais videoihin kiinni jotka on kytketty TV:hen, niin toimisko toi viritys?
 
Melkoisella todennäköisyydellä sanoisin, että videot eivät päästä RGB-signaalia läpi, vaan ainoastaan tavallisen komposiitin. Joten käytä vain sitä johtoa ja scart-palikkaa, joka pleikan mukana tuli.
 
Jä mitähän hyötyä siitä edes olisi, kun videoista tulee sitten kumminkin rf:nä ulos?
 
Olisi mukavaa kun kirjoitelmat otsikoitaisiin jollain tapaa niiden sisältöä vastaaviksi(Esim. "RGB-kuvan kierrättäminen videoiden kautta/PSX1").

Itse asiasta vielä: rgb-signaali sinänsä toimii samalla tavalla, olipa sitä lähettävä laite mikä tahansa (dvd-soitin, dc, pleikkari 1/2, xbox jne.)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Corca

Täytyy kyllä hankkia tuo RGB, sillä oman 52" Thomson wide-TV:n PS2-kuva on aika kehno.

Corcalla on suhteellisuudentaju kohdallaan. 52 " telkkari ja hakee säästöjä piuhaa virittelemällä. :D
 
TT1!

Hyvä pointti! Kalliin hankinnan jälkeen tulee kyllä säästettyä, välillä väärässäkin paikassa.

Täytyy kiirehtiä RGB:n hankkimista!

;)
 
Mistä RGB?

Eli siis mistä saisi hyvän RGB kaapelin hinnasta ei niin väliä kun on alle 200,- siis ehdotuksia olisi hyvä jos saisi jostain liikkeestä että voisi noutaa sen mutta ei se varmaan haittaa vaikka olisikin netti yritys:rolleyes:

Saisiko esim. Gigantista tai Anttilasta???
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan tomppu
Onkohan nissa ps2 rgb johtojen välillä paljonkin eroa? Pääasiassa kuvan laadussa.

Mahdollisia eroja kuvan laadussa ei käsittääkseni voi havaita. (Kullattuja liittimiä suosiva mittarimiesosasto on asia erikseen.)

Missään tapauksessa kahden sadan piuha ei ole kahden sadan väärti. Kuudenkympin piuha toimii moitteetta.

Joskus olen nähnyt myös kestävyyspropagandaa, mutta en usko käyttöiänkään olevan kolminkertainen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TT1
Joskus olen nähnyt myös kestävyyspropagandaa, mutta en usko käyttöiänkään olevan kolminkertainen.
Tuo kestävyys tulee kyllä vastaan jos johtoa joutuu usein irroittelemaan. Heppoisemmin kasattu kaapeli leviää käsiin ajan myötä. Halvempikin kaapeli varmaan kestää pari irroittelua vuodessa, kunhan sitä käsittelee asiallisesti.
Ja kyllä, kuvanlaadun puolesta homma taitaa mennä "mittarimiesten" puolelle...
 
Anttilasta ostin muka sellaisen RGB-piuhan, component av cable, mutta siihen se ilonpito loppuikin. Eihän siinä piuhan mukana tule kuin pää joka kytketään ps2:een, ja toisessa päässä on ne RGB (Red, Green, Blue)- lähdöt. Ongelma on vain kun en ole ikinä kyllä törmännyt telkkariin johon saisi suoraan kytkettyä RGB:n kolme värikaapelia erikseen. Sitten lähdin paikallisiin elektroniikkaliikkeisiin kyselemään onko olemassa Scart-liitintä jossa olisi RGB-tulot. Kuulemma ei sellaisia ole olemassa, tai jos on niin harvassa ovat. Tästä lystistä maksoin satasen, ja anttilan rouva niin vakuuttavasti sanoi että nämä vain telkkariin kiinni...

Jos joku on ostanut anttilasta samanlaisen piuhavätöstyksen, niin kerropa minullekin mihin tarkoitukseen mahtanevat olla. Tietääkseni videotykissä on suoraan RGB-tulo, mutta enpä vain omista moista tykkiä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan happiloppuu
Anttilasta ostin muka sellaisen RGB-piuhan, component av cable, mutta siihen se ilonpito loppuikin. Eihän siinä piuhan mukana tule kuin pää joka kytketään ps2:een, ja toisessa päässä on ne RGB (Red, Green, Blue)- lähdöt. Ongelma on vain kun en ole ikinä kyllä törmännyt telkkariin johon saisi suoraan kytkettyä RGB:n kolme värikaapelia erikseen. Sitten lähdin paikallisiin elektroniikkaliikkeisiin kyselemään onko olemassa Scart-liitintä jossa olisi RGB-tulot. Kuulemma ei sellaisia ole olemassa, tai jos on niin harvassa ovat. Tästä lystistä maksoin satasen, ja anttilan rouva niin vakuuttavasti sanoi että nämä vain telkkariin kiinni...

Jos joku on ostanut anttilasta samanlaisen piuhavätöstyksen, niin kerropa minullekin mihin tarkoitukseen mahtanevat olla. Tietääkseni videotykissä on suoraan RGB-tulo, mutta enpä vain omista moista tykkiä.

Ootko ostanu uutta piuhaa?
 
Ylös Bottom