Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Mielenkiintoiset erot noissa korotuksissa, Canadassa nousi vain vain yhdellä dollarilla kuukauden aika. On muuten hiukan eroa myös Kanadan Marketplaceen, kuulemma eräs jannu oli juuri ostanut Vancouverin lätkän olympiafinaalin 270 MS pointsilla sieltä. Kysessä on koko finaali, TSN:n lähetyksestä ja sen sai omaksi.
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Mielenkiintoiset erot noissa korotuksissa, Canadassa nousi vain vain yhdellä dollarilla kuukauden aika.

No en mä nyt tiedä, aika loogista sinänsä, 9.99 kanadan dollaria kun vastaa 9.3 jenkkidollaria.
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Kaz Hirai kertoili Japanin Reutersille hieman PSN-kuulumisia. Pleikkarin verkkopalvelu on reilut neljä vuotta ollut jo olemassa, mutta viivan alle jää edelleen vain miinusta. Ensi vuodeksi Hirai kuitenkin ennusteli silti plusmerkkistä tulosta. Samalla saatiin taas uusin lukema PSN-tunnusten määrästä; 60 miljoonaa. Nopeasti jokainen voi laskeskella, että kun PS3-konsoleita on myyty vain hieman reilut 40 miljoonaa kipaletta, ja näistä vain noin kaksi kolmasosaa on verkossa, on jokaisessa PS3:ssa keskimäärin pari PSN-tunnaria. Tämä selittyy osaksi eri perheenjäsenien tunnuksilla, mutta varsin paljon joukossa on varmasti muiden alueiden feikkitunnareitakin.

PSN sales during the 2009 fiscal year added up to 36 billion yen (approx. $434.3 million USD). That number "nearly doubled" in 2010. However, Hirai said "we're aiming to enter the black during the 2011 fiscal year." Furthermore, he projected that PSN sales would reach 300 billion yen ($3.6 billion) in the 2012 fiscal year. He cited the number of registered PSN accounts (60 million as of November) as evidence of the service's growth.

Lähde: 1UP
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Nopeasti jokainen voi laskeskella, että kun PS3-konsoleita on myyty vain hieman reilut 40 miljoonaa kipaletta, ja näistä vain noin kaksi kolmasosaa on verkossa, on jokaisessa PS3:ssa keskimäärin pari PSN-tunnaria. Tämä selittyy osaksi eri perheenjäsenien tunnuksilla, mutta varsin paljon joukossa on varmasti muiden alueiden feikkitunnareitakin.
Mahtaako muuten noiden tunnuksien luonteesta ollut kukaan tehnyt minkään sortin gallup-tutkimusta täällä tai maailmalla? Ainakin Sony ja Microsoft niillä jo muutaman vuoden ajan ovat aika säännöllisesti leijuneet mutta vaikka noiden lukemien "todellisen" luonteen kaikki varmaan tietävätkin, onko niitä missään enemmän tai vähemmän tieteellisesti tahi epätieteellisesti pureksittu?
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Lobbyt ja ongelmitta toimiva äänichat kuulokemikrofonin avulla ovat olleet Xbox Livessä vakiovarusteita jo useamman vuoden ajan. En jaksa käsittää, miksi näin tärkeässä asiassa Plösö laahaa pahasti Microsoft-beastin jäljessä.
Olen asian muutamaankin kertaan selittänyt: kyse on yksinkertaisesti muistibudjetista ja siitä, että tuon kaltaisen ominaisuuden lisääminen voi aiheuttaa ongelmia jo julkaistujen pelien kanssa.

Microsoft suunnitteli mm. voice chatin jo konsolin julkaisussa olevaksi vakio-ominaisuudeksi. Lisäksi X360:ssä on 512 megan yhteinen muistialue sekä CPU:n että GPU:n käyttöön. Pleikkarilla on kiinteät 256+256 megaa kahta erityyppistä muistia. Tätä nykyä boksin käyttöjärjestelmä vie noin 32 megatavua muistia. PS3:n kohdalla viimeisin varmistettu lukema on jo melkein kolmen vuoden takaa. Tuolloin Pleikkarin 256 megatavusta 43 megatavua piti lohkaista käyttöjärjestelmän tarpeisiin.

The PS3 operating system (XMB) uses up 43MB of XDR memory (confirmed) in the latest firmware versions, leaving around 213MB for games. Note that available memory seem to increase with each firmware release. It is rumored a 24MB version is available for many first-party developers currently.

Vuosien saatossa PS3:n OS:n muistijalanjälkeä on saatu huimasti pienennettyä. Ihan alkuaikoina muistia kului yhteensä peräti 120 megaa. Julkaisuvuotenaan eli 2006 muistia kului 64+32 megatavua.

One of PS3′s original memory weaknesses was its large Operating System memory footprint, but it has once again been slashed. The console originally had an OS footprint of around 120MB’s spread accross both the XDR and DDR Ram, which was soon reduced to 96MB (64MB on XDR and 32MB on DDR).
Jotta uusi ominaisuus (kuten vaikkapa party chat tai edes pelkkä cross-game chat) saataisiin mukaan, pitäisi tuota kokonaismuistijalanjälkeä saada kutistettua. Sen lisäksi toiminnon pitäisi olla niin vakaa ja hyvin testattu, ettei se aiheuta ongelmia vanhemmissa peleissä (eli kaikissa, jotka on julkaistu sellaisella SDK-versiolla, jossa tuota uutta ominaisuutta ei ole ollut mukana).

Jälkikäteen merkittävän ominaisuuden lisääminen ei siis ole mikään yksinkertainen temppu. Jo vuonna 2009 cross-game voice chat oli käytännössä valmis, mutta se ei toiminut täydellisesti joidenkin EA:n pelien kanssa. Tästä suivaantuneena EA käytännössä esti koko ominaisuuden tulemisen. Samaa firmaa voidaan myös "kiittää" siitä, että custom soundtrack -ominaisuus eli mahdollisuus soittaa omia biisejään peleissä ei ole PS3:n käyttöjärjestelmän ominaisuus, vaan kehittäjien pitää sitä tukea pelikohtaisesti.

Tilannetta voi totta kai katsoa siltäkin kannalta, että Sony yksinkertaisesti munasi PS3:n julkaisun kanssa jättämällä tiettyjä aika oleellisia ominaisuuksia pois. Purkan lisääminen purkan päälle ei jossain vaiheessa enää vaan auta. Alkaa siis jo tuntua melko epätodennäköiseltä, että pelien yli toimivaa jutustelua - partyista puhumattakaan - nähtäisiin PS3:lla. Kohta pari vuotta tuostakin Super_secretin paljastuksesta jo mennyt, eikä mitään konkreettista ole näkynyt. Sen sijaan on saatu vain kaikenlaisia höpöominaisuuksia kuten pelien Facebook-integraatiota (jota ei ole kai vieläkään juuri missään pelissä edes näkynyt) yms.

Lähde: eDepot
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Tuotiin se partychat boksillekin jälkikäteen. Kahden hengen privachattia tuettiin alusta asti, mutta onhan tuo partychat monessakin mielessä ihan eri eläin.

Mutta se on varmaan totta, että Microsoft softayhtiönä panosti enemmän siihen, että käyttistä voi muokata rankastikin.
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Tuotiin se partychat boksillekin jälkikäteen.
Tuotiin toki, ja paljonhan ominaisuuksia on tuotu kummallekin alustalle julkaisun jälkeen. Kummankin konsolin käyttöjärjestelmän vaatima muistimäärä on aikojen saatossa saatu puristettua yhä vain pienemmäksi, ja se on mahdollistanut uusien juttujen lisäämisen. Mutta kun tosiaan se ei vielä yksistään riitä.

PS3:n tilalla on erityisen ongelmallinen, koska peleissä on HYVIN erilaisia ja vaihtelevia voice chat -toteutuksia. Jotta universaali järjestelmä toimisi, pitäisi sen jotenkin ohittaa pelin oma chatti. Ja vaikeuksia tulee erityisesti vaikkapa Killzone 2:n kaltaisissa peleissä, joissa ei ole vain one-to-one- tai one-to-all-chatteja, vaan on erilaisia squad-chatteja sun muita. Yksi yleinen murinan aihehan nimenomaan on se, pitäisikö "kuolleen" saada jutella tiimikavereilleen vai ei. Universaalin järjestelmän on tuollaista lähes mahdoton tietää, joten vanhoja pelejä pitäisi jälkikäteen patchata peli kerrallaan.
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Ja vaikeuksia tulee erityisesti vaikkapa Killzone 2:n kaltaisissa peleissä, joissa ei ole vain one-to-one- tai one-to-all-chatteja, vaan on erilaisia squad-chatteja sun muita.
Isompi ongelma oikeastaan on sekä Killzone 2:n että MAG:n proximity chat, joka on todella hyvä idea ja pakottaa vähän miettimään, koska haluaa mikrofoniinsa jotain möykätä, koska vihollinen saattaa olla kuulolla.
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Isompi ongelma oikeastaan on sekä Killzone 2:n että MAG:n proximity chat, joka on todella hyvä idea ja pakottaa vähän miettimään, koska haluaa mikrofoniinsa jotain möykätä, koska vihollinen saattaa olla kuulolla.

Löytyyhän tämä Haloistakin, mutta en ole ainakaan itse juuri kokenut sen tuottavan mitään erikoista vaikutusta ainakaan omiin peleihini. Joskus tuli tapettua koko vihollistiimi, kun kuulin niiden juttelevan yhdessä tietyssä huoneessa kämppimisestä, mutta muuten ominaisuus on jäänyt häilyväksi.

Toisaalta voisi kuvitella, että ainakin MAG:in kaltaisessa pelissä ominaisuus korostuu enemmän.
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Isompi ongelma oikeastaan on sekä Killzone 2:n että MAG:n proximity chat, joka on todella hyvä idea ja pakottaa vähän miettimään, koska haluaa mikrofoniinsa jotain möykätä, koska vihollinen saattaa olla kuulolla.

Onhan tuo aika klassikko parhaimmillaan:
[video=youtube;LPihVToaRPo]http://www.youtube.com/watch?v=LPihVToaRPo[/video]

Onhan tuolla niitä negatiivisiakin puolia. Toisinaan joku pistää jonkin Teemu Selänteen rap-levyn soimaan täysillä, ja metakka kuuluu kaikkien miekkosen lähellä liikkuvien korviin. Tässä tapauksessa tietenkin mutettaminen tulee apuun. Toisaalta boksipuolen universaali Party Chat on pitkälti tehnyt tuosta proximity voicesta turhanpäiväisen.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Pleikkarilla ilmaista verkkopeliä vuodesta 2003. Siitä voi laskea kuinka monta konsolia olisin jo ostanut Liven kk-maksuilla.

10 vuotta x 30 e/vuosi = 300 euroa. Taisi mennä tuo "säästö" siihen epäilemättä julkaisussa ostettuun PS3:een?

(Ja tästäkin laskusta on jätetty pois Live Goldin ansiosta saadut pelialennukset, eli etpä olisi lopulta tainnut kovin montaa konsolia noilla rahoilla ostella. Ei kannattaisi yrittää yksinkertaistaa asioita liikaa, vaikka miten kova fani olisikin.)
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

10 vuotta x 30 e/vuosi = 300 euroa. Taisi mennä tuo "säästö" siihen epäilemättä julkaisussa ostettuun PS3:een?

(Ja tästäkin laskusta on jätetty pois Live Goldin ansiosta saadut pelialennukset, eli etpä olisi lopulta tainnut kovin montaa konsolia ostella.)

Juu, ehkä Nisun kohdalla, mutta itse ainakaan en maksanut 699 € PS3:sta. Mistä muuten saa vuoden Gold-jäsenyyden 30e?

EDIT: Niin ja jos olisin valinnut ennemmin Xboxin PS3:n sijaan, olisin missannut mm. LittleBigPlanetit ja Unchartedit. Kaksi tämän konsolisukupolven arvostetuimpaa pelisarjaa. Enkä todellakaan vaihtaisi niitä johonkin Haloon tai Gears of Wariin. Puhdasta räiskintää riittää kyllä vaikka Killzoneissa, eikä nekään mitään sysipaskoja olleet.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

10 vuotta x 30 e/vuosi = 300 euroa. Taisi mennä tuo "säästö" siihen epäilemättä julkaisussa ostettuun PS3:een?

Hinta oli korkeampi alkuvuosina ja tuo esimerkkisi on myös vahvasti alakanttiin. Viimeksi kun tarkistin, oli hinta lähempänä 50 € / vuosi. Toki joku paja myy halvemmalla kuten aina.

Voidaan lähteä noin 500 € säästöstä. Aika mittava hintalappu, kun tarjolla on myös ilmainen vaihtoehto. Toivotaan Sonyn pysyvän tällä ilmaisella linjalla myös jatkossa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mistä muuten saa vuoden Gold-jäsenyyden 30e?

Minä en ole ikinä maksanut tuon enempää Livestä. Täysin tyypillinen nettikaupan hinta on 12+2 kuukautta n. 42 euroa, tarjouksia etsimällä sitten vähemmän. Hinta-arvio 300 euroa kymmenessä vuodessa on siis täysin oikea eikä yhtään alakanttiin. PS3:n omistajat eivät luonnollisestikaan jaksa "vertailututkimuksissaan" noita halpoja hintoja hetkeäkään etsiä ja tyytyvät teoreettisiin Prisman hintoihin, mutta eiköhän lähes jokainen vähänkään vakavamielisempi boksin omistaja osaa halvat hinnat hyödyntää.

Ja kuten todettu, pelien hinnat tasoittavat hintaeroa entisestään. Gold-alennukset ja halvat microsoft-pisteet tarkoittavat boksilla aina n. 20-25 prosentin alennuksia PS3:een verrattuna. Ei siis kannata yrittää tehdä liian suoraviivaisia hintavertailuja, vaikka miten kovasti fanituttaisi. Toivoa sopii, että sama pistesysteemi säilyy myös seuraavassa sukupolvessa, jotta boksin omistajat pääsevät jatkossakin nauttimaan halvemmista hinnoista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Päivityksistä ja huoltokatkoista tehdään uutisia joissa sitten valitetaan että "taas" jne. PS3:n kohdalla tikusta asiaa - jo vuodesta 2006.

Aivan! Erityisesti huhtikuussa ja toukokuussa 2011 PlayStation Networkin ping oli niin tasalaatuinen, että vastaavaan suoritukseen on harva verkkopalvelu pystynyt.
 
Minä en ole ikinä maksanut tuon enempää Livestä. Täysin tyypillinen nettikaupan hinta on 12+2 kuukautta n. 42 euroa. Hinta-arvio 300 euroa kymmenessä vuodessa on siis täysin oikea eikä yhtään alakanttiin. PS3:n omistajat eivät luonnollisestikaan jaksa noita halpoja hintoja hetkeäkään etsiä ja tyytyvät Prisman hintoihin, mutta eiköhän lähes jokainen boksin omistaja osaa halvat hinnat hyödyntää.

No jaa, virallisten hintojen ylöshilaaminen on ikivanha kikka. Etenkin luksustuotteita kuten kelloja ja laukkuja on aina myyty virallisesti kalliilla ja sitten kun kaupasta löytyy satasia halvempi (mutta edelleen rutosti valmistajalle rahaa tuova) tuote, ollaan onnellisia kun löytyi "loistodiili". Tosiasia kuitenkin on, ettei muilla alustoilla tarvitse sitä vähääkään pulittaa ja tässä myydään ilmaa ja vaikutelmia.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Aina kun mennään tähän hinta väittelyyn niin kaikki myös unohtavat onko yhtään konsolia hajonnut tai onko päivitetty parempaan malliin julkaisun jälkeen...
Just saying.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ehkäpä voitaisiin palata topicciin pikkuhiljaa. Turha tuosta kuukausimaksusta on jauhaa koska boximiehiä se maksu ei haittaa, ja plegemiehet eivät ymmärrä Livestä maksamista. Samat mielipiteet ilmeisesti pätevät seuraavien konsolienkin kohdalla.

Kysymys on mitä ajankohtaisin, erityisesti kun "tiedossa" on Microsoftin jatkuvan nettiyhteyden vaade. Mihin kaikkialle Gold-tilin erityisoikeudet tullaan vetämään ja jääkö ilmaispelaajille häntä vetävän käteen myös muiden palveluiden osalta?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kysymys on mitä ajankohtaisin, erityisesti kun "tiedossa" on Microsoftin jatkuvan nettiyhteyden vaade. Mihin kaikkialle Gold-tilin erityisoikeudet tullaan vetämään ja jääkö ilmaispelaajille häntä vetävän käteen myös muiden palveluiden osalta?

Eron huomaat varmaan itsekin, mainitsemiesi asioiden ja ylläolevien viestien välillä.
 
Ylös Bottom