Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista
Lobbyt ja ongelmitta toimiva äänichat kuulokemikrofonin avulla ovat olleet Xbox Livessä vakiovarusteita jo useamman vuoden ajan. En jaksa käsittää, miksi näin tärkeässä asiassa Plösö laahaa pahasti Microsoft-beastin jäljessä.
Olen asian muutamaankin kertaan selittänyt: kyse on yksinkertaisesti muistibudjetista ja siitä, että tuon kaltaisen ominaisuuden lisääminen voi aiheuttaa ongelmia jo julkaistujen pelien kanssa.
Microsoft suunnitteli mm. voice chatin jo konsolin julkaisussa olevaksi vakio-ominaisuudeksi. Lisäksi X360:ssä on 512 megan yhteinen muistialue sekä CPU:n että GPU:n käyttöön. Pleikkarilla on kiinteät 256+256 megaa kahta erityyppistä muistia. Tätä nykyä boksin käyttöjärjestelmä vie noin 32 megatavua muistia. PS3:n kohdalla viimeisin varmistettu lukema on jo melkein kolmen vuoden takaa. Tuolloin Pleikkarin 256 megatavusta 43 megatavua piti lohkaista käyttöjärjestelmän tarpeisiin.
The PS3 operating system (XMB) uses up 43MB of XDR memory (confirmed) in the latest firmware versions, leaving around 213MB for games. Note that available memory seem to increase with each firmware release. It is rumored a 24MB version is available for many first-party developers currently.
Vuosien saatossa PS3:n OS:n muistijalanjälkeä on saatu huimasti pienennettyä. Ihan alkuaikoina muistia kului yhteensä
peräti 120 megaa. Julkaisuvuotenaan eli 2006 muistia kului 64+32 megatavua.
One of PS3′s original memory weaknesses was its large Operating System memory footprint, but it has once again been slashed. The console originally had an OS footprint of around 120MB’s spread accross both the XDR and DDR Ram, which was soon reduced to 96MB (64MB on XDR and 32MB on DDR).
Jotta uusi ominaisuus (kuten vaikkapa party chat tai edes pelkkä cross-game chat) saataisiin mukaan, pitäisi tuota kokonaismuistijalanjälkeä saada kutistettua. Sen lisäksi toiminnon pitäisi olla niin vakaa ja hyvin testattu, ettei se aiheuta ongelmia vanhemmissa peleissä (eli kaikissa, jotka on julkaistu sellaisella SDK-versiolla, jossa tuota uutta ominaisuutta ei ole ollut mukana).
Jälkikäteen merkittävän ominaisuuden lisääminen ei siis ole mikään yksinkertainen temppu. Jo vuonna 2009 cross-game voice chat
oli käytännössä valmis, mutta se ei toiminut täydellisesti joidenkin EA:n pelien kanssa. Tästä suivaantuneena EA käytännössä esti koko ominaisuuden tulemisen. Samaa firmaa voidaan myös "kiittää" siitä, että custom soundtrack -ominaisuus eli mahdollisuus soittaa omia biisejään peleissä ei ole PS3:n käyttöjärjestelmän ominaisuus, vaan kehittäjien pitää sitä tukea pelikohtaisesti.
Tilannetta voi totta kai katsoa siltäkin kannalta, että Sony yksinkertaisesti munasi PS3:n julkaisun kanssa jättämällä tiettyjä aika oleellisia ominaisuuksia pois. Purkan lisääminen purkan päälle ei jossain vaiheessa enää vaan auta. Alkaa siis jo tuntua melko epätodennäköiseltä, että pelien yli toimivaa jutustelua - partyista puhumattakaan - nähtäisiin PS3:lla. Kohta pari vuotta tuostakin Super_secretin paljastuksesta jo mennyt, eikä mitään konkreettista ole näkynyt. Sen sijaan on saatu vain kaikenlaisia höpöominaisuuksia kuten pelien Facebook-integraatiota (jota ei ole kai vieläkään juuri missään pelissä edes näkynyt) yms.
Lähde:
eDepot