Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stammy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Suicide Squad myydyin peli, puolet siitä mitä Guardians of the Galaxy möi. No ei nämä pelit ole mihinkään katoamassa niin kauan kun jengi niitä ostaa.

 
Suicide Squad myydyin peli, puolet siitä mitä Guardians of the Galaxy möi. No ei nämä pelit ole mihinkään katoamassa niin kauan kun jengi niitä ostaa.


Ottamatta kantaa sinänsä tämän pelin laatuun, kun en peliä itse ole pelannut, niin on kuitenkin muistutettava siitä, että mikäli peli myy hyvin ja pelaajille peli maistuu, niin ei niillä arvostelijoiden antamilla arvosanoilla valtavaa merkitystä ole.

Itse kuulun muutenkin siihen kaartiin, jolle noilla arvosanoilla on varsin vähän merkitystä. Joskus joku 60-70 Metacritic-arvosanan peli on ollut itselleni suorastaan mestariteos, ja vastaavasti läheskään kaikki yli 90 Metacritic-arvosanan pelit eivät ole maistuneet minulle ollenkaan. Jos pelaajille peli maistuu, niin se kai kertoo, että ilmeisesti ainakin jotain on monen pelaajan näkökulmasta tehty oikeinkin.
 
PlayStation 5:n toimitukset ovat yltäneet 54,8 miljoonaan. Sonylta samalla kerrotaan, ettei siltä ole luvassa ennen 1.4.2025 alkavaa tilikautta uusia osia sen jo olemassaoleviin suursarjoihin. Se ei toki tarkoita, etteikö pelejä tulisi ollenkaan.
Panun peliuutistoimisto Bluesky
 
Oho, Tekken on myynyt kovemmin mitä ajattelin. Toki se myös omaan makuun ollut se kiinnostavin mutta myönnän samalla että muista vähemmän myös kokemusta. Pidin Tekkenin ohjaustapaa loogisimpana ja muustakin tykkäsin. Viimeksi tosin pelannut kai kutosta ja silloin jo tappelupelit oli menettäneet kiinnostustaan reilusti.

Mutta jotenkin oletin että se ei olisi kovin myyjä näistä kolmesta. Olen myös jotenkin ollut siinä uskossa että Tekkeniä pidetään kasuaalina ja nuo kaksi muuta on "trüe"-taistelupelejä :D Tosin sehän selittäisi myös myynnit jos kasuaalit ostaa :D
 
Pelialan kestävyydestä on ollut puhetta aikaisemminkin mediassa, joten nousevien tuotantokustannusten ja heikentyvän ostovoiman ristiaallokossa ei ole tosiaan yllättävää, että yritykset etsivät kassavirtojaan uusilta suunnilta - ja toisaalta hakevat kustannussäästöjä myös niillä irtisanomisilla ja muilla henkilöstön uudelleenjärjestelyillä.

Viime viikolla Sonyn ilmoittama PC-strategian päivitys ja todennäköisemmin lähempänä konsolijulkaisuja nähtävät PC-versiot eivät yllätä. Lisää myyntiä, lisää rahaa. Simppeliä?

Sonyn osakekurssi kuitenkin syöksyi noin 10 miljardin dollarin arvosta, eikä syynä ole varsinaisesti pelkästään alle ennusteen jäävä konsolimyynti tai tuleva ennustettu kuivempi kausi 1st Partyn osalta, vaan nimenomaan alhainen liikevoittoprosentti, joka oli vain 6%.

“The shipment forecast cut for PS5 ... is not what is disappointing ... What is disappointing is the low level” of operating margin, Atul Goyal, equity analyst at Jefferies, said in a note to clients on Wednesday.

The latest quarter’s single-digit margin for Sony is present “despite various tailwinds that should have driven up the margins towards 20%,” Goyal said, adding that the situation is “extremely disappointing.”


Lähde: https://www.cnbc.com/2024/02/19/son...-after-ps5-sales-cut-sparks-stock-plunge.html

Nämä "tailwindit", joista Goyal mainitsee ovat nimenomaan digitaalisen kaupankäynnin hyötyjä, siellä kun on isommat marginaalit tarjolla, mutta koska kulut ovat päässeet ilmeisesti nousemaan nopeammin kuin nämä hyödyt, niin jopa niinkin erinomaisesti pintapuolisesti toimiva yksikkö kuin Sonyn pelibisnes onkin, on jonkinlaisen kannattavuushaasteen edessä - ainakin hetkellisesti.

SIE:n johtoon nouseva Hiroki Totoki on tunnettu nimenomaan talouspuolelta, joten kasvu monialustaisempaan suuntaan ei yllätä sinänsä. Kasvu kiinnostaa Totokia.

His particular skillset is in the financial and restructuring end of things, having contributed to the launch of Sony Bank, as well as serving as CFO of Sony Network Communications. He describes himself as being "obsessed with growth".

Lähde: https://www.pushsquare.com/news/2023/09/who-is-playstations-new-ceo-hiroki-totoki

Sekä marginaalien että kassavirran kasvattaminen ei tapahdu ihan helpolla, joten mielenkiintoista nähdä minkälaisia muutoksia tullaan näkemään Totokin alaisuudessa. Hienosäätöä vai isompiakin liikkeitä?

Jo alasajettu Naughty Dogin moninpeli oli jonkinlainen isku GaaS-strategiaan, eikä luonnollisesti tuonut muuta kuin kuluja, mutta toisaalta ainakin ruotsalaisen Arrowheadin työstämän ja Sonyn rahoittaman Helldivers 2:n startti osoittaa, että PC:n puolelta on mahdollista kerätä tuoreita kassavirtoja. Kolikon molemmat puolet on siis jo nähty lyhyessä ajassa tämän GaaS-puolen kanssa.

Tämä GaaS-lähestymistapa on kuitenkin ollut todennäköisesti Ryanin siunaama, joten pitääkö myös Totoki tästä kiinni vai näkeekö enemmänkin näissä Sonylle tutummissa AAAA-luokan yksinpeleissä potentiaalia edelleen? Vai piilekö näissä suurempi taloudellinen riski, jos sellainenkin ihme käy, ettei joku satojen miljoonien kehitysbudjetin peli olisi myyntimenestys? On luonnollisesti vaikea tuollaista "mustaa joutsenta" ennustaa, kun Sonyn ison budjetin yksinpelit kuten Spider-Man ja God of War ovat olleet alan suurimpia yksinpeliin keskittyviä rahasampoja, mutta toimitusjohtajan tehtävä ei ole pelkästään luottaa siihen, ettei näin voisi käydä. Ja jos jo nyt puhutaan +300 miljoonan budjetista ja 5-6 vuoden kehityssykleistä, niin riittääkö tämä pitämään talousluvut kunnossa myös jatkossa, varsinkin kun konsolimyynnit kokonaisuudessaan eivät kasva enää? Tullaanko vielä näkemään Day One yksinpelejä Sonylta PC:n puolella? Se ainakin olisi hienosäätö, joka todennäköisesti toisi lisää myyntejä peleille, mutta syökö se liikaa konsolin myyntiä?

Ja vielä lopuksi, itseäni myös kiinnostaisi nähdä Sonylta ensinnäkin niitä japanilaisia pelejä enemmän, mutta myös ehkä nimenomaan näitä pienempiä AA-luokan luovempia teoksia. Toki näissä ei tietenkään isommat rahat liiku, joten finanssipuolella kunnostautunut Totoki tuskin on ensimmäiseksi näitä pienen piirin julkaisuja suunnitellut, mutta ehkäpä ainakin niitä japanilaisia studioita yrittävät lähestyä noin muuten. Tämä voi myös olla kustannustehokkaampaa, kun Japanissa kehityskustannukset ovat todennäköisesti pienempiä kuin vaikkapa Kaliforniassa.
 
Circana tammikuu 2024 (Circana on entinen NPD, mittaa Amerikan myyntejä)
GHBuj1raAAAD7gF

Mat Piscatella X-sivulla

PlayStation 5 was the best-selling hardware platform of January 2024 in both units and dollars, with Switch placing 2nd in unit sales and Xbox Series ranking at #2 in dollar sales.
Mat Piscatella X-sivulla

With 39 months in market, life-to-date unit sales of PlayStation 5 are now tracking 7% ahead of PlayStation 4’s pace, and 68% above that of PlayStation 3.
Mat Piscatella X-sivulla

Sillä välin Mat Piscatella Blusky sivustolla.
Trying to make a thread on Bluesky stiiiiiiiiiiiiiiiiiinks. Check out the longer writeup on LinkedIn if you're into that kind of thing,
 
Analyytikon mukaan Helldivers 2 on myynyt jo nyt 8 Miljoonaa kappaletta:


Toivottavasti tämä on nyt se mikä Sonylla avaa portin julkaista pelit yhtäaikaisesti PC:lle ja PS5:lle tai hyvin lähellä toisiaan.
Todella positiivista myös nähdä, että myynnit ovat menneet aika rinta rinnan PC:n ja pleikkarin välillä, joten pieni lisäsysäys siihen suuntaan, että samanaikainen julkaisu ihan tosissaan auttaa myynneissä.
 
Julkaisija ja kehittäjä Tripwire Interactiven tiedote johtoportaan uusista nimityksistä paljastaa kuin vahingossa heidän peliensä myyntejä.

Tripwire Interactive has developed and self-published multiple critically acclaimed titles in the wildly popular Killing Floor and Rising Storm franchises, which have collectively sold over 30 million units to date. The studio’s last internal project, Maneater, broke new ground in the popular action RPG genre and tasked players with taking on the role of a deadly shark with the uncanny ability to evolve as it feeds. Since its release in 2020 Maneater has sold over 14 million units worldwide across all platforms.

Eritoten pisti silmään Maneaterin myynnit. Peli oli hauska (vaikka jäikin kesken), mutta että 14 miljoonaa kappaletta myyty. Se on aika huima saavutus tällaiseltä "nimettömältä" peliltä. Ehkä siinä on ollut se, että peli on julkaistu sopivaan rakoon, kun jengi on kaivannut jotain vähän erilaista. Ehkä pitää itsekin antaa vielä uusi mahdollisuus.
 
Julkaisija ja kehittäjä Tripwire Interactiven tiedote johtoportaan uusista nimityksistä paljastaa kuin vahingossa heidän peliensä myyntejä.



Eritoten pisti silmään Maneaterin myynnit. Peli oli hauska (vaikka jäikin kesken), mutta että 14 miljoonaa kappaletta myyty. Se on aika huima saavutus tällaiseltä "nimettömältä" peliltä. Ehkä siinä on ollut se, että peli on julkaistu sopivaan rakoon, kun jengi on kaivannut jotain vähän erilaista. Ehkä pitää itsekin antaa vielä uusi mahdollisuus.
Lasketaankohan mukaan kun peli sain ilmaiseksi Epic Game Storesta ja samoin taisi olla bundleissa kuten Humble mukana myös
 
Lasketaankohan mukaan kun peli sain ilmaiseksi Epic Game Storesta ja samoin taisi olla bundleissa kuten Humble mukana myös

Tuskin, esim kun esim jos ilmoitetaan että jokin peli on "saavuttanut" 30 miljoonaa pelaajaa niin siihen lasketaan ne jotka ovat vaikka käynnistäneet pelin tilauspalvelun kautta kerran tai ostaneet sen. "Sold" titteli yleensä käsittää sen että peli on kirjaimellisesti myyty pelaajalle.
 
Joo tuskin lasketaan ilmaiseksi saatuja pelejä myynteihin, vaikka ei siitä tietenkään varma voi olla jokaisen tapauksen kohdalla.

Noin isossa luvussa saattaa kuitenkin olla jotenkin mukana laskettuna maksullisten pelipalvelujen käyttäjät ( Game Pass, PS+).

Olisi aivan älytöntä, jos joku Maneater on myynnyt 14 milj. + sen lisäksi useita miljoonia pelipalvelujen pelaajia + siihen päälle vielä ilmaiset pelaajat.

Peli oli ihan hauska, mutta aika keskiverto. Ei mitään ihmeellistä.
 
Ylös Bottom