Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua tekoälystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ferraro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
lainaan koko pätkän tosta omasta tekstistä eli mikä tässä jää epäselväksi, olisiko pitänyt esim käyttää vaikka luonut termiä, tehdyn sijaan, vai jäikö Shamaniac:lta lukematta kyseinen lause ja siitä väärinymmärrys

Tässä on tosiaan omia luomuksia jotka olen itse tehnyt AI:lla, paitsi noi hahmot latasin mutta kaikki figut ja seinä artit tehnyt itse, tämä antaa jonkunlaista kuvaa että miten järjetön potentiaali pelillä on. nämä omat artit ei ole tosiaan tehty pelin sisäisellä toolilla vaan olen tehnyt ne itse, eli tällaista jälkeä peliin ei voi suoraan tehdä mutta peliin voi updata mitä vaan ja pelissä on 3D printer joka sitten tuo objektisi peliin. eli miten olen tehnyt esim noi figuurit ja muut niin olen tehnyt ensin AI kuvasoftalla figut ja sitten upannut vasta peliin. eli vaikka ei ite niitä ei osaisi tehdä niin meitä AI Art Harrastajia/ammattilaisia on hirveä määrä, joten todennäköisesti löydät haluamasi sitten sieltä storesta.
Osa ongelmaa on se, että tekstisi on jopa omaani vaikealukuisempaa, joten jäi epäselväksi, oliko siellä joku vaihe oikeasti itse tehtyä vaiko ei. :D Päädyin johtopäätökseen ettei ollut, vaan kaikki on lainattua tai AI:n käyttöä.

Mutta ehkä se, mihin tuossa lopulta tartuin, oli niinkin pieni sana kuin "itse". Se jotenkin vie omaa ajattelua siihen suuntaan, että työ olisi painotetusti "itse" tehtyä. Jos tuota viestiä siis korjaisin, niin jättäisi pois sanan "itse", varsinkin kun se ei tuo siihen mitään lisäinfoa. Pelkkä "olen tehnyt AI:lla" riittäisi.

Sitten siellä tosiaan on figuja, hahmoja, tuonteja, tekemisiä ja muuta niin sekaisin että oli hankala pysyä kärryillä mikä oli tehty, missä ja minkä avulla. Jotenkin siinä sitten sen "itse"-sanan mukanaolon kautta ajattelin että jossain on jotain oikeasti itse luotuakin.

Tosin jos minulta kysytään, niin AI:lla ei tehdä mitään. AI:lla generoidaan.

Osa ongelmaa on se, että tekstisi on jopa omaani vaikealukuisempaa, joten jäi epäselväksi, oliko siellä joku vaihe oikeasti itse tehtyä vaiko ei. :D

Mutta ehkä se, mihin tuossa lopulta tartuin, oli niinkin pieni sana kuin "itse". Se jotenkin vie omaa ajattelua siihen suuntaan, että työ olisi painotetusti "itse" tehtyä. Jos tuota viestiä siis korjaisin, niin jättäisi pois sanan "itse", varsinkin kun se ei tuo siihen mitään lisäinfoa. Pelkkä "olen tehnyt AI:lla" riittäisi.

Tosin jos minulta kysytään, niin AI:lla ei tehdä mitään. AI:lla generoidaan.

nojoo täytyy jatkossa olla sitten tarkempi, ja käyttää vaikka sitä generointi termiä tekemisen sijaan, se mitä sillä Itse tarkoitin tosiaan niin että en ole käyttänyt pelin sisäistä ai generaattoria enkä muiden generoimia kuvia, tai oikeita kuvia vaan generoin itse ne kuvat figureeista ja muista, mistä tein noi modelit, mutta joo se minkä takia tosiaan tulistuin siitä niin paljon johtuu siitä että en itsekkään hyväksy sitä että, siitä ei kerrota että käytettiinkö AI:ta teoksen tekemiseen vai ei. sen takia halusin korjata tuon väärinymmärryksen, eli jos itse jos teen/generoin jotain AI:lla niin aina kerroin että käytin AI:ta ja se on mielestäni erittäin tärkeää kertoa ja onneksi moni tekee niin, mutta sit on myös niitä jotka ei sitä tee ja se suututtaa itseänikin. onneksi sitä myös vaaditaan monesti eri alustoilla, että siitä on kerrottava jos jotain julkaisee.

Viimeksi muokattu:
Itsellä suurin ongelma näissä AI-teoksissa on ihan se, että ne tuppaavat näyttämään ja kuulostamaan aika puistattaville. Kaikki jotka on noita enemmänkin katselleet, pystyy todennäköisesti ihan vilkaisulla erottamaan mitkä kuvat on ns. oikeita ja mitkä tekoälyn generoimia. Se uncanny valley-ilmiö kuvannee jotakuinkin hyvin omaa tuntemustani noista.

Konkreettisin esimerkki tästä tuli vastaan vähän aikaa sitten, kun sain käsiini lasten kuvakirjan, joka oli niin selvästi tekoälyn kuvittama kuin vain voi olla. Kuvat oli siis sellaisia todella sieluttoman ja epämiellyttävän näköisiä värioksennuksia, isopäisiä ja jättisilmäisiä eläin- ja ihmishahmoja. Pienille lapsille varmastikin hyvin stimuloivaa sisältöä, mutta omaan silmään kerrassaan epämiellyttävän näköistä tauhkaa, jonka kaltaiselle ei kyllä haluaisi omia lapsiaan altistaa. Kaikki lämpö, aitous ja inhimillisyys loistaa poissaolollaan, kuten nyt toki voi odottaakin.

Kyllähän nuo koko ajan kehittyy, ja monet tekee niin, että jälkikäteen manuaalisesti muokkaavat noista tekoälyn luomista pahimmat outoudet pois ja saavat oikeastikin ihan asiallisen näköistä/kuuloista/tuntuista tuotosta ulos, mutta kovin usein, tekoälyn tekeleen kyllä tunnistaa, ja hyvin harvoin niitä voi kehua miellyttävän näköisiksi.

En minä nyt ihan tekoälyvihaajakaan ole. Jos joitain pieniä yksittäisiä asioita annetaan tekoälyn hoidettavaksi, se on varmaan varsin pätevä kaveri. Mutta juuri sellaiset käyttötarkoitukset, että annetaan tekoälylle vaikka kirja tai biisi kokonaisuudessaan luotavakseen, ei ole ainakaan omasta mielestäni synnyttäneet kovinkaan kehuttavia lopputuloksia.

Tässä on hyvä esimerkki, tässä on tosiaan suomalainen AI Creator ja hänen videostaan tuli ison luokan Viraali, 3,5 miljoonaa katsomiskertaa ja yli 100k tykkäyksiä ja ne lukemat kokoajan nousee, se mikä just itseä AI:ssa kiehtoo on juuri rajojen rikkominen kun kaikki on mahdollista AI:n avulla jos vaan löytyy luovuutta ja oikeat softat kuten tässä tapauksessa Obi-Wan Ja Anakin käy keskenään Song battlen, biisihän on aivan järjetön bängeri vaikka todennäkösesti tämä on tehty niin että vain syötetty Star Warsin Revenge of sithin alkuperäiset replat sunoon Lyrics osiaan laitettu Genreksi Rock, Nickelbackkk, Pararoachhh like (kyllä sä pystyt kiertämään näitä ai sovellusten bannattuja sanoja kuten oikeita artisteja laittamalla niihin muutaman kirjaimen lisää tai miettimällä että, miten muuten se sovellus löytää sen artistin mistä ottaa inspiraatiota), tämä olikin yksi kiehtovimpia juttuja oli kun käytin näitä maksullisia ai sovelluksia, kiertää niiden rajoituksia (nykyään kaikki sovellukset ilmaisena lokaalisti koneella, paitsi sunoa käytän vielä) no Anyway aikamoinen masterpiece sieltä tuli generoituna biisin muodossa, itse video taas ei ole teknisesti kovinkaan kummoinen ja sisältää kaikki perinteiset ai virheet, mutta se onkin se juttu ja tekee musavideosta meemin, mut joo tuo tietynlaisten rajojen rikkominen on itselleni se lempi juttu Ai Generoinnissa.

Edit niin unohdin sen vaiheen että tuo AI generoitu biisi todennäköisesti riitä vaan siihen vielä käytetty toista softaa jolla pystyy tekemään kenenkään vaan äänestä ai voicen eli tässä tapauksessa Hayden Christensenin ja Ewan Mcgregorin äänistä on otettu pieni pätkä kyseisestä leffasta ja tehty niistä AI äänet ja sitten on generoitu biisi läpi tuon softan avulla, itsekkin olen tehnyt omasta lauluäänestäni oman ai voicen jonka pystyn generoimaan minkä tahansa youtubesta löytyvän biisin läpi.

Viimeksi muokattu:
Itse en ole täysin vakuuttunut tekoälyn oikeasta tarpeellisuudesta. Olen ikäni työskennellyt isoissa pörssi yhtiöissä niin AI rummutus on, kuten arvata saattaa, aivan helvetillinen joka tuutista tänä päivänä. Alalla kuin alalla tuolla on varmasti todella paljon potentiaalia säästää rahaa, ei epäilystäkään siitä.

Luovissa jutuissa tekoäly on vähän kyseenalaisempi ja varmasti enemmän mielipiteitä herättävää. Kuten mainittu aiemmissa viesteissä, nämä ilmiselvät AI:lla luodut kuvat, biisit yms. on useasti havaittavissa "sieluttomiksi" ja "epäaidoiksi". Ei välttämättä kaikki mutta koko pöhinä kyllä edesauttaa ainakin vainoharhaisuuden lisääntymistä. Samaa näkee jo monissa videopeli trailereissa, vähintäänkin bongaa helposti ideoita, jotka on räikeästi lainattu muualta ja laitettu tekoälyn läpi.

Kaikkea muutakin hauskaa ja nokkelaa AI tavaraa tulee netissä vastaan mutta... kuten sanottu, ei mitään oikeasti järkevää tai tarpeellista. Tosin, 99.99% netissä olevasta sisällöstä harvoin on kovin järkevää ja tarpeellista. Se kertoo varmasti enemmän ihmiskunnasta kuin teknologiasta itsessään. Paljonkohan maailman ensimmäisellä kameralla otettiin kuvia perseistä ja peniksistä ennen ensimmäistä taiteellista maisemakuvaa?

Teknologia firmat varmasti jatkavat messiaanista rummutusta ja AI tuotteiden nopeaa kehitystä, se on oikein hyvin tuottavaa bisnestä.

Minusta aika paljon on puhuttu siitä viime aikoina, että AI saattaa olla samanlainen kuin aiempi IT-kupla. Ehkä generatiivinen tekoäly mullista jotain, mutta vielä on vaikea arvioida miten käy. Ei siis välttämättä ole tulossa mitään tekoälyn aikakautta. On se kuitenkin varteenotettavampi tekijä kuin joku metaversumi-huuhaa, josta vähän aiemmin uhottiin mullistajaa.

Tekoäly artisti on ristiriitainen termi, sillä kyseessä ei ole taiteen tuottamista millään tasolla. Se on parhaimmillaan sitä, että sanot laitteelle mistä haluat sen varastavan.

Itselle tulee aina mieleen tyyppi, joka oli meidän laajan kuvataiteen työpajassa vuosikausia sitten. Oli syntynyt ilman käsiä, mutta opetteli piirtämään jalallaan. Jotenkin aina tarinointi siitä, miten nyt muka on kaikilla mahdollisuus tehdä taidetta tuntuu todella ontolta, kun mikään ei ole estänyt sitä ennen.

Niin kauan kun tekoäly (tai tässä tapauksessa generatiivinen AI) varastaa muilta ja on ihan järjettömän kauheaa luonnolle, niin sen käyttö on vähintäänkin kyseenalaista.

No voi tekoälyllä tehdä hyvääkin viihdettä. Nämä on ainakin ihan loistavia:
(Kannattaa katsoa aiemmat ensin, tämä on aikamoinen huipennos nimittäin :D)

Loistavaa musiikkia! Parempaa ei saa! (eli "ite" tein prkl. Tämä siis sitä musaa, jota AI:lla olen generoinut. Lyriikat ja grafiikat 100 % ITSE tehtyä)

Jatkossa olisi tarkoitus laittaa kerran viikkoon noita biisejä julki. Omaan korvaan kuitenkin ihan kuunneltavia, joten miksipäs ei kun paskempaakin AI-kamaa on jaossa.

[Pitkä teksti AI:lla generoimisesta.
Juu, haluan vielä painottaa kertaalleen että arvostan paljon esimerkiksi tuon Kekkonen Show tekijää ja kaikkia, jotka näitä vaivalla vääntää. En halua väheksyä yhtään sitä vaivaa ja osaamista mitä näiden tekemiseen parhaimmillaan tarvitsee.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom