Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua tekoälystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ferraro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun sisko on opiskellut nimen omaan tekoäly lakia, ja mä todellakin tiedän mä saan tehdä ja mitä en, sitä ei tarvii kenenkään mulle erikseen kertoja tai saarnata siitä, lisäksi tosiaan kuulun eri Generatiivisten AI Discord ja Telegram ryhmiin voin kysyä myöskin heiltä apua niihin ja muihinkin asioihin.
Onnistuneesti on ehtinyt opiskella kun sille ei ole vielä edes kunnon linjoja perustettu, eikä yhdistynyttä lakia miten tekoälyä sovelletaan. Nyt vasta saatiin isompia päätöksiä jenkeissä tämän suhteen ja EU seuraa todennäköisesti vuoden loppuun mennessä myös tiukennetuilla päätöksillä. Noi discord ja telegram ryhmät on täynnä helppoheikkejä, jotka oikeasti uskovat saavansa tehdä mitä lystäävät varastetulla kamalla, joten en nyt ihan niiden varaan laittaisi tätä unelmaa tienaamisesta.

Varsinkin kun Youtube on viimein aloittanut pistämään AI-juttuja rahattomaksi: https://deadline.com/2025/05/youtube-suspends-ad-sales-fake-movie-trailer-channels-1236393362/

Onnistuneesti on ehtinyt opiskella kun sille ei ole vielä edes kunnon linjoja perustettu, eikä yhdistynyttä lakia miten tekoälyä sovelletaan. Nyt vasta saatiin isompia päätöksiä jenkeissä tämän suhteen ja EU seuraa todennäköisesti vuoden loppuun mennessä myös tiukennetuilla päätöksillä. Noi discord ja telegram ryhmät on täynnä helppoheikkejä, jotka oikeasti uskovat saavansa tehdä mitä lystäävät varastetulla kamalla, joten en nyt ihan niiden varaan laittaisi tätä unelmaa tienaamisesta.

Varsinkin kun Youtube on viimein aloittanut pistämään AI-juttuja rahattomaksi: https://deadline.com/2025/05/youtube-suspends-ad-sales-fake-movie-trailer-channels-1236393362/

okei, mut eikös nää tosiaan just niitä channeleitä jotka tekee AI contenttia ilman että ne siitä ilmoittaa, eli tosiaan tekee fake trailereita mutta ei ilmoita missään kuvauksessa tai otsikossa, tai sitten omassa youtube tagissaan että videot on tehty AI:lla, voin sanoa että nämä joutaakin poistoon ja itseäkkin raivostuttaa nämä tekijät, eli käsittääkseni marvel ja disney contenttia yms saa kyllä tehdä mutta se pitää käydä ilmi niistä videoista, samaan tapaan kun Steamissä jos ilmoitat että peli sisältää ai contenttia niin se on täysin fine, en ole siis tästä ihan varma. mut näin olen itse asian käsittänyt. korjaa tosiaan jos tiedät aiheesta enemmän ja olen väärässä?

Viimeksi muokattu:
Itsekin olen viime aikoina innostunut tekoälyn tarjoamista mahdollisuuksista esimerkiksi musiikissa ja kirjoittamisessa, ja siksi tämän ketjun avasinkin. Se voi parhaimmillaan olla aivan uusi tapa toteuttaa itseään, vaikka ei olisikaan samanlaista perinteistä luovaa työtä kuin mitä tähän saakka on luovan työn käsitteen alle mahtunut. On hauskaa tehdä Sunolla itselleen kappaleita ja albumeita, mutta en minä oleta että ne ketään muuta edes kiinnostaisivat. Siksi niitä ei ole enää tullut jaettuakaan, vaikka ne muuttuvat jatkuvasti laadullisesti paremmiksi.

Sitten taas esimerkiksi ChatGPT on minulla monessa asiassa nykyään käytössä, ja se onkin hyödyksi ja avuksi yllättävän laaja-alaisesti. Sain selvitettyä sen avulla esimerkiksi parista lakipykälästä päätellyn satojen eurojen arvoisen verovähennysoikeuden, josta verohallinnon virallinen puhelinneuvontakin osasi olla samaa mieltä vasta muutaman päivän asiaa mietittyään. Tällä hetkellä opiskelen ChatGPT:n avulla joukkuespeedwayn taktisia elementtejä, katsoen Puolan Canal+:lta Ekstraligaa, jonka onnistuneeseen tilaamiseen Suomesta käsin ChatGPT myös antoi ohjeistuksen. Kai sekin jonkinlaista luovuutta on, että tekoälylle keksii mahdollisimman monialaisia käyttötarkoituksia. :D

Tekoäly on oma kiehtova maailmansa, mutta tämän topikin viimeaikaisista viesteistä voinee päätellä sen syyn, miksi sille halutaan myös rajoituksia. Jotkut eivät selvästikään näe sitä monipuolisena työn tai arjen apuvälineenä tai henkilökohtaisen luovuuden jatkeena, vaan nähtävästi lähinnä rahantekoautomaattina, jonka generoiman sisällön merkityksellisyydellä ei niinkään ole mitään väliä. Se on harmillista, sillä oikein käytettynä tekoäly on mitä mainioin työkalu, myös luovan työn jatkeeksi. Nämä äänekkäimmin "omia" oikeuksiaan puolustavat AI-artistit vain tuntuvat pilaavan paitsi omansa, myös koko tekoälyn maineen yleisen mielipiteen tasolla.

Tuossa toissa viikolla pyysin chatgpt:llä itselleni terveellisen ruokavalion kun pitäisi saada vähän painoa pois. Teki erittäin pätevän sellaisen jossa oli makrot ja ainekset varsin kohdillaan.

Muistan kun olin joskus aikanaan F-alkuisella kotimaisella treeniin, pt-palveluihin ja ruokavalioon keskittyvän yrityksen asiakkaana ja tekivät isoja summia vastaan tismalleen samoja settejä. Vieläkin myyvät niitä mutta eipä heille tarvetta enää ole.

Generatiivistä tekoälyä käytetään tosiaan myös paremmissakin Piireissä. ja todennäköisesti se tästä vielä normalisoituu tuosta myös muiden artistien keskuudessa.

Scooter on tosiaan luonut uusimman biisinsä musiikki videon kokonaan AI:lla

ja Linkin Park käytti aiemmin myös tekoälyä luodessaan musiikki videon, tämä video itseasissa olikin ensimmäinen kosketus Video pohjaiseen tekoäly ohjelmaan itselläni Eli Kaiberiin, joka käytin aikoinaan, tuosta näkee aika hyvin että miten paljon se tekniikka on kehittynyt kun tuota jälkeä vertaa näky jälkeen ja missä ajassa. ja kokoajan se siitä kehittyy.

-- ja kiitos oman luovuuden. osaan kehitellä myöskin noihin maksulliseen palveluihin Promtit sillai että ne läpi sen sensuurin, eli kyllä mä saan ne disney ja marvel hahmot ulos niistä, koska mä osaan ajatella kun AI, esim jos mä nään jonkun objektin mä en mieltä se näyttää, mä mietin et mitä mä voisin tehdä sille AI:lla.
Ei se kyllä kummoista luovuutta ole jos kirjoittaa hahmon nimen vähän eri lailla miten se oikeasti menee tai muuten kiertää systeemiä.

Sanoisin myös että jos "ajattelee" kuin AI, niin sitten ei ilmeisesti ajattele, koska AI ei ajattele. Toki jos tarkoitit että ymmärrät miten AI:t tai niiden kehoitteet toimii, niin se on tietty eri asia. Sitäkään en pidä asiana, mikä vaatisi kauheasti opiskelua. Kyse on kuitenkin periaatteessa asioiden kuvailusta ja AI:n komentojen ja kykyjen tietämistä/muistamista.

mitä tulee näihin kopio hommat ei mua oikeasti kiinnosta mitä yksittäinen henkilö on niistä mieltä, mua kiinnostaa se enemmän mitä se alusta mihin laittaa. sen takia tosiaan ihan turha niille mulle saarnata, kun ei tosiaan vaikuta muhun millään tasolla. Mun sisko on opiskellut nimen omaan tekoäly lakia, ja mä todellakin tiedän mä saan tehdä ja mitä en, sitä ei tarvii kenenkään mulle erikseen kertoja tai saarnata siitä, lisäksi tosiaan kuulun eri Generatiivisten AI Discord ja Telegram ryhmiin voin kysyä myöskin heiltä apua niihin ja muihinkin asioihin.
Olet selvästi siis tiesi valinnut ja koska voit hyödyntää muiden luomia teoksia, niin sen aiot myös tehdä. Raha on tietysti rahaa (tai tässä kohtaa lähinnä potentiaali tienaamiseen) mutta en ainakaan itse kehtaisi vielä ylpeillä tuollaisella valinnalla.

Mitä muuten AI:lla tienaamiseen tulee: tämä on nyt se uusi hotti, joten ei siellä mitään irtorahaa ole kaikille tulossa. Eiköhän se saturaatiopiste tule nopeasti vastaan kun iso määrä "AI-artisteja" ja muita opportunisteja tunkee alustat "sisältöä" täyteen äkkirikastumisen toivossa.

Vähän tulee mieleen kryptovaluutat sun muut, joissa on monet toki tienanneetkin (kai) mutta enemmistö pääsee mukaan lähinnä hypeen.

mä olen luotainen grinderi
Oukei. Ensimmäinen kerta kun tällaisen määritteen kuulen mutta ihan vapaasti vain.

kun tosiaan puhe on ollut copyrighteista niin moni ei tiedäkkään tätä, et Chat GPT käyttää Studio Ghiblin Arttia ilman lupaa, et jos tosiaan käyttää Chat GPT:tä niin sit ei ole oikeastaan varaa arvostella muitakaan, et miten ne käyttää AI:ta. koska vaikka et itse sitä siihen tarkoitukseen käyttäisikään niin silti tuet sovellusta joka varastaa Studio Ghiblilta arttia ja markkinoinut sitä jopa omana featurenaan.'

eli porukka puhuu et AI on varastamisesta, mutta itse käyttää sovellusta joka varastaa myös muilta ja vieläpä tietoisesti, eli Chat GPT käyttänyt härskistä studio ghiblia featurenaan että saa lisää maksavia asiakkaita. koska muistaakseen chat gpt antaa generoida 2 kuvaa per päivä ilmaiseksi.

I am utterly disgusted. If you really want to make creepy stuff, you can go ahead and do it. I would never wish to incorporate this technology into my work at all."

Viimeksi muokattu:
kun tosiaan puhe on ollut copyrighteista niin moni ei tiedäkkään tätä, et Chat GPT käyttää Studio Ghiblin Arttia ilman lupaa, et jos tosiaan käyttää Chat GPT:tä niin sit ei ole oikeastaan varaa arvostella muitakaan, et miten ne käyttää AI:ta. koska vaikka et itse sitä siihen tarkoitukseen käyttäisikään niin silti tuet sovellusta joka varastaa Studio Ghiblilta arttia ja markkinoinut sitä jopa omana featurenaan.'

eli porukka puhuu et AI on varastamisesta, mutta itse käyttää sovellusta joka varastaa myös muilta ja vieläpä tietoisesti.
Jollain ne kaikki AI:t koulitaan ja todennäköisesti niissä kaikissa on mukana myös luvatonta materiaalia, joten kun käyttää mitä tahansa AI:ta, käyttää hyvin luultavasti myös jotain taidetta hyväkseen. Juuri se on tekoälyllä tehdyn materiaalin ongelma ja se koskee kaikkea tekoälysoftaa.

Sehän se olisikin kun tulisi AI, joka olisi koulittu yksinomaan kyseistä tekoälyä kehittävän firman taiteilijoiden töillä. Siinä tapauksessa homma olisi varmasti oikeinkin luvallista mutta yhtä lailla sitäkin tekoälyä käyttävät hyödyntäisivät yhä vain muiden töitä antaen komentoja.

Jollain ne kaikki AI:t koulitaan ja todennäköisesti niissä kaikissa on mukana myös luvatonta materiaalia, joten kun käyttää mitä tahansa AI:ta, käyttää hyvin luultavasti myös jotain taidetta hyväkseen. Juuri se on tekoälyllä tehdyn materiaalin ongelma ja se koskee kaikkea tekoälysoftaa.

Sehän se olisikin kun tulisi AI, joka olisi koulittu yksinomaan kyseistä tekoälyä kehittävän firman taiteilijoiden töillä. Siinä tapauksessa homma olisi varmasti oikeinkin luvallista mutta yhtä lailla sitäkin tekoälyä käyttävät hyödyntäisivät yhä vain muiden töitä antaen komentoja.

jos tulkitsin tuon Chat GPT puolustus puheeksi niinä siinä mielessä tosiaan huono argumentti, koska Chat GPT tosiaan markkinoi tuota omana uutena Featurenaan eli kalasteli uusia maksullisia jäseniä Studio Ghiblin Artin Kustannuksella, Sehän meni täysin viraaliks ja siitä tuli erittäin suosittua, mutta kukaan ei kysynyt lupaa Studio Ghibliltä. tuon homman ainoa tarkoitus on ollut saada lisää uusia maksullisia jäseniä Chat GPT:lle

Studio Ghiblin porukka ei todellakaan pitäneet siitä, niinkun kun se kävi jo aiemmin ilmi heidän aiemmasta haastattelustaan jonkun tuossa aiemmin linkkaisn mutta tässä nyt on vielä Studio ghiblin virallinen twiitti aiheesta.

msh8t8uq7qre1.png

Viimeksi muokattu:
jos tulkitsin tuon Chat GPT puolustus puheeksi niinä siinä mielessä tosiaan huono argumentti, koska Chat GPT tosiaan markkinoi tuota omana uutena Featurenaan eli kalasteli uusia maksullisia jäseniä Studio Ghiblin Artin Kustannuksella, Sehän meni täysin viraaliks ja siitä tuli erittäin suosittua, mutta kukaan ei kysynyt lupaa Studio Ghibliltä. tuon homman ainoa tarkoitus on ollut saada lisää uusia maksullisia jäseniä Chat GPT:lle
Ei. Se nimenomaan on käänteinen mitä ajattelet, eli ei puolustuspuhe vaan haukkuminen ihan kaikkea tekoälytuotantoa kohtaan. Ne kaikki koulitaan jollain ja olen hyvin varma että siinä kohtaa ei voida, haluta tai pystytä käymään läpi materiaalien käyttöoikeuksia. Näin ollen niissä kaikissa on enemmän tai vähemmän kyseenalaista materiaalia sisällä.

Kärjistettynä: kaikki AI on samaa paskaa.

Jos muuten ChatGPT:n käyttäjiä pitäisi puolustella, niin eihän suurin osa varmasti ole edes tietoisia siitä, mikä sen suhteen on laillista ja mikä ei. Samoin jos jokin palvelu on olemassa, niin ihminen olettaa ettei tee vääryyttä sitä käyttämällä. Samoin suurella osaa lienee sama asenne kuin sinulla: niin kauan kuin kukaan ei sitä erikseen kiellä (ja nimenomaan poistamalla vähintään koko asian käytön), niin sitä tehdään ja sillä vaikka yritetään tienata rahaa. Moraalista siis viis jne.

Viimeksi muokattu:
Ei. Se nimenomaan on käänteinen mitä ajattelet, eli ei puolustuspuhe vaan haukkuminen ihan kaikkea tekoälytuotantoa kohtaan. Ne kaikki koulitaan jollain ja olen hyvin varma että siinä kohtaa ei voida, haluta tai pystytä käymään läpi materiaalien käyttöoikeuksia. Näin ollen niissä kaikissa on enemmän tai vähemmän kyseenalaista materiaalia sisällä.

Kärjistettynä: kaikki AI on samaa paskaa.

Jos muuten ChatGPT:n käyttäjiä pitäisi puolustella, niin eihän suurin osa varmasti ole edes tietoisia siitä, mikä sen suhteen on laillista ja mikä ei. Samoin jos jokin palvelu on olemassa, niin ihminen olettaa ettei tee vääryyttä sitä käyttämällä. Samoin suurella osaa lienee sama asenne kuin sinulla: niin kauan kuin kukaan ei sitä erikseen kiellä (ja nimenomaan poistamalla vähintään koko asian käytön), niin sitä tehdään ja sillä vaikka yritetään tienata rahaa. Moraalista siis viis jne.

juu sitten tosiaan käsitin väärin,

Tässä on oma visio asioista et miten tulevaisuudessa asiat menee.

Mäpäs kerron nyt minkä takia mua ei huoleta copyrightit ja muut, ja minkä Marvelia ja disney ei kiinnosta jos ihmiset niitä lokaalisti niitä tekee youtubeen, ensinnäkin se generointi vaatii sitä tehoa koneelta et puhutaan siitä 3000-5000 koneesta joten käyttäjiä on hyvin vähä. toisekseen se vaan vaatii aika paljon kikkailua sen pythonin ja eri python componenttien kanssa et softat saa toimiin. niin puhutaan todellakin oikeasti aika pienestä porukasta.

Mietitäämpä sellainen tilanne kun generatiivinen ai kehittyy tässä ihan hirveetä tahtia, eli jos ja kun Disney ja Marvelkin seuraa muiden perässä ja luo oman AI video generointi sovelluksen joka generoi heidän contenttiaan, niin disney ja marvel ampuisi itseään aivan helvetin pahasti jalkaan sillä että alkaisi copyrighttaamaan contenttia. koska kuka helvetti ostaisi heidän sovelluksen, jos sitä ei voi käyttää somessa ja youtubessa. se on vaan ilmaista mainosta heille. ei heitä kiinnosta pätkäkään, jos pieni ryhmä tekee heidän contentin avullaan 5k-10k kuussa, kun he voivat tekevät omalla sovelluksellaan miljoonia.

toi on myös se asia minkä takia mä uskon et ne Disney ja Marvel on sensuroituja Chat GPT:ssa, koska se ei ole pieni porukka joka sitä käyttää vaan ihan järjettömän iso määrä. tän takia mä uskon et kunhan ilmoittaa että se on AI:n luoma Disney ja Marvel ei tule ikinä (tai ainakaan lähitulevaisuudessa) Copyrighttamaan kenenkään kontenttia., se paskamyrskyn määrä olisi jotain niin älytöntä jos tosiaan tekevät oman sovelluksen tai vaihtoehtoisesti myyvät sen generaatio oikeiden jollekin Video generointi firmalle, ja päättävät tehdä vaikka Midjourney kanssa yhteistyötä.

tää Meta:n tuleva Video Generointi sovellus on hyvä esimerkki josta julkaisivat videon, Eli kun hommat kehittyy kokoajan niin jokainen iso mediatalo ja viihdeala haluaa generatiivisesti AI:sta oman palansa kakkua. Mitäs luulette että monta asiaa Meta tässä itse kopioi, mukaan lukien ne käyttäjien instagram ja facebook kuvat joita sanoivat että tulevat jatkossa käyttävämään generointiin, jos et tosiaan niitä erikseen kieltänyt. he eivät teknisesti kysele edes lupia vaan, se on nimen omaan niin että jos et halua että contenttisia saa käyttää generatiiviseen AI:n niin sillon on pitänyt vastata siihen kyseleen ja kieltää se erikseen, eli jos kyselyyn ei ole vastannut niin sillon olet annanut suostumuksen että contenttisia saa käyttää generaatisen AI:n luomiseen, joten moraali Ja Generatiivinen AI on aika häilyvä käsite.

Viimeksi muokattu:
kätevää antaa alkuparametrit vaikka powerpoint esitykselle, tekee sen suht ok ja sitten laittaa itse sen human factorin ja tarkastaa & lisää detail sisällön. säästää aikaa

juu sitten tosiaan käsitin väärin,

Tässä on oma visio asioista et miten tulevaisuudessa asiat menee.

Mäpäs kerron nyt minkä takia mua ei huoleta copyrightit ja muut, ja minkä Marvelia ja disney ei kiinnosta jos ihmiset niitä lokaalisti niitä tekee youtubeen, ensinnäkin se generointi vaatii sitä tehoa koneelta et puhutaan siitä 3000-5000 koneesta joten käyttäjiä on hyvin vähä. toisekseen se vaan vaatii aika paljon kikkailua sen pythonin ja eri python componenttien kanssa et softat saa toimiin. niin puhutaan todellakin oikeasti aika pienestä porukasta.

Mietitäämpä sellainen tilanne kun generatiivinen ai kehittyy tässä ihan hirveetä tahtia, eli jos ja kun Disney ja Marvelkin seuraa muiden perässä ja luo oman AI video generointi sovelluksen joka generoi heidän contenttiaan, niin disney ja marvel ampuisi itseään aivan helvetin pahasti jalkaan sillä että alkaisi copyrighttaamaan contenttia. koska kuka helvetti ostaisi heidän sovelluksen, jos sitä ei voi käyttää somessa ja youtubessa. se on vaan ilmaista mainosta heille. ei heitä kiinnosta pätkäkään, jos pieni ryhmä tekee heidän contentin avullaan 5k-10k kuussa, kun he voivat tekevät omalla sovelluksellaan miljoonia.

toi on myös se asia minkä takia mä uskon et ne Disney ja Marvel on sensuroituja Chat GPT:ssa, koska se ei ole pieni porukka joka sitä käyttää vaan ihan järjettömän iso määrä. tän takia mä uskon et kunhan ilmoittaa että se on AI:n luoma Disney ja Marvel ei tule ikinä (tai ainakaan lähitulevaisuudessa) Copyrighttamaan kenenkään kontenttia., se paskamyrskyn määrä olisi jotain niin älytöntä jos tosiaan tekevät oman sovelluksen tai vaihtoehtoisesti myyvät sen generaatio oikeiden jollekin Video generointi firmalle, ja päättävät tehdä vaikka Midjourney kanssa yhteistyötä.

tää Meta:n tuleva Video Generointi sovellus on hyvä esimerkki josta julkaisivat videon, Eli kun hommat kehittyy kokoajan niin jokainen iso mediatalo ja viihdeala haluaa generatiivisesti AI:sta oman palansa kakkua. Mitäs luulette että monta asiaa Meta tässä itse kopioi, mukaan lukien ne käyttäjien instagram ja facebook kuvat joita sanoivat että tulevat jatkossa käyttävämään generointiin, jos et tosiaan niitä erikseen kieltänyt. he eivät teknisesti kysele edes lupia vaan, se on nimen omaan niin että jos et halua että contenttisia saa käyttää generatiiviseen AI:n niin sillon on pitänyt vastata siihen kyseleen ja kieltää se erikseen, eli jos kyselyyn ei ole vastannut niin sillon olet annanut suostumuksen että contenttisia saa käyttää, joten moraali Ja Generatiivinen AI on aika häilyvä käsite.

Oon kyllä täysin eri mieltä sun kanssas mut koita ihmees. Disney on yksi kovemmista tekijänoikeuksiensa puolustajista. Oot anteeks kohtuu uuno jos kuvittelet et on ok jos pieni joukko tienaa heidän omistamillaan tuotteilla vaikka sen 10k /kk. Mikä eliitti-niilo sä jätkä luulet olevas?

Mikä vitun paskamyrsky? Saavat tehä tuotteillaan just niiku haluavat.

Fan art and merchandise: Creating and selling fan art or merchandise featuring Disney characters without proper licensing can be considered copyright infringement. While fan art for personal use is generally acceptable, selling products with copyrighted characters can lead to legal issues.

AI:lla tehty on taatusti derivaattia työtä
Derivative works: Creating works that are based on or incorporate Disney’s copyrighted material, such as fan fiction, remixes, or adaptations, without obtaining permission, can be considered copyright infringement. This can also include creating new stories or characters within Disney World without authorisation.

-- ei heitä kiinnosta pätkäkään, jos pieni ryhmä tekee heidän contentin avullaan 5k-10k kuussa, kun he voivat tekevät omalla sovelluksellaan miljoonia. --
-- kunhan ilmoittaa että se on AI:n luoma Disney ja Marvel ei tule ikinä (tai ainakaan lähitulevaisuudessa) Copyrighttamaan kenenkään kontenttia., se paskamyrskyn määrä olisi jotain niin älytöntä jos tosiaan tekevät oman sovelluksen tai vaihtoehtoisesti myyvät sen generaatio oikeiden jollekin Video generointi firmalle, ja päättävät tehdä vaikka Midjourney kanssa yhteistyötä.
Vähän tuntuu että nämä on enemmän sinun omia toiveita kuin asioita, jotka perustuisivat millään lailla nähtyihin asioihin. Tuossa jo vastattiinkin että Disney ei varmasti katso hyvällä mitään omistustensa luvatonta käyttöä, riippumatta kuinka moni sitä käyttää.

Huvittava jo ajatuksena että siellä joku olisi laskemassa että missä kohtaa "hyväksikäyttäjien" määrä ylittää kynnyksen ja aletaan pistämään lappuja näiden luukulle: "juu, nyt on vain 3000 tyyppiä, ihan ok, mutta jos yksi vielä tulee niin alkaa lakimiehet soittelemaan".

Mikäli taas syntyy "paskamyrsky" siitä että rikkoo lakia, niin omapa on typeryytensä. Varmaan se venkuloitakin harmittaa kun poliisi tulee lopettamaan laittomuudet ja sitten huudellaan "fuck the policea" ympäri kyliä, ihan kuin ei itse tajuaisi että on itse se, joka ongelmansa aiheutti.

En myöskään usko että Disney alkaa omaa omaisuuttaan missään kohtaa laittamaan ihmisten AI-käyttöön. Ei oman tekoälyn eikä lisenssoinnin kautta.

niin sehän oli tosiaan oma mielipide et miten nään asiat, ja minkä takia en itse usko niiihin, niinkun sanoin jo aiemmin ketään ei ole vielä copyrightattu joka on ilmoittanut sen että tekee Ai sisältöä, Fake trailerit on sitten aivan erikseen ja se on eri juttu et tekee clickbait videoita jotka on tehty AI:lla mutta eivät kerro että videot tehty AI:lla.

katsotaan sitten kun jotain kongreettista tapahtuu ja veikkaan ettei tapahdu, mut jää nähtäväksi eiköhän aiheesta on väännetty ihan tarpeeks. se on sitten täysin eri juttu et mikä edes on copyright contenttia, vaate väriskaalat ei ole copyrightattu. eli jos käytät vaikka samaa väriskaalaa kun jollakin hahmolla niin se ei täytä milllään tasolla copyright vaatimuksia.

otetaan vaikka tämä chaneli esimerkkinä joka käyttää myös disneytä nimessään, niin missä ne copyrightit on :D, luulisi että kerta disney ip:ta käytetään jopa nimessään, niin siellä olisi iso paha setä iskenyt copyrightit, ainiin tuossa nimessä mainitaan et kaveri tekee AI contenttia, jos se olisi disney edits ja tekisi AI contenttia eikä mainitse siitä niin sillon todennäköisesti disney olisi siihen puuttunut.

et niin kauan kun tällaisia channeleita on youtube täynnä ja porukka julkaisee päivittäin tai viikottain contettia jossa vierailee tuttuja hahmoja, niin kauan myös uskon et disney ja marvel eivät tule tekemään yhtään mitään niille, kun eivät ole tähänkään mennessä tehneet, niin siihen asti pysyn kannassani. eli eiköhän se olisi Copyrightannu jo jos niitä oikeesti kiinnostas pienet tekijät.

et itelle nää AI copyright asiat on vähä samaa tasoa kun se että jostat Sonyn PSN pelejä toisesta maasta halvemmalla niin sony voi lukita accounttisi, no eipä ole tähänkään asti tapahtunut, ja olen ostanut varmaan suomesta viimeksi pelin joskus 3-5 vuotta sitten. joten kyllä en itse olisi itse tippakaan huolissani.

Viimeksi muokattu:
Joissakin lakiasioissa voi kestää vuosikaupalla. Voi tulla siis myös jälkikäteen korvausvaatimuksia.

juu se vaan tosiaan kun en törmännyt siihen että ketään olisi koskaan haastettu noista, Faketrailerit on tosiaan erikseen et jos nyt teet AI:lla vaikka Frozen 3 trailerin ja se että se on tehty AI:lla ei ilmene mitenkään siitä, et tarkoitus on esittää oikeaa traileria, eli ne on vaan tehty clickbait tarkotuksena. niihin on puututtu, mutta en tosiaan tiedä yhtäkään sellaista AI channelia joka tekee vaikka noita käveleviä hahmoja tutuista hahmoista niin heidän contenttiin ei mitenkään puututtu. et niin kauan kun ei tapahdu mitään niin en mä niihin myöskään usko et tuleekaan tapahtumaan.

Viimeksi muokattu:
tosiaan oli todella hurja viikko, uutisten ja uusin AI softien kanssa, esim Nvidia julkisti Localin AI mallinsa 5000 series versiot, jonka vaatimukset on aika hurjat, vaatimuksena on 30 gigaa Vramia, tuli helvetisti kaikkea muutakin uutta ja mullistavaa,lisäksi kyllästyin siihen että, 4090:lla nää kovimmat softat ottaa käyttöön kaiken Vramin, joten koneella ei voi muuta tehdä ku generoida.

sitten tosiaan tuli softa joka Blendaa 2 kuvaa yhteen, sillä onkin tullut leikittyä tässä 3 päivää putkeen, softan vaatimuksena tosiaan 30-32 gigaa Vramia mutta sain sen ofloaddatua ja toimimaan 4090, mutta sen seurauksena generointi kestää 3-4 minuuttia per kuva. ja vie kaiken Vramin 4090:lla. mut se mikä sitten lopulta ratkaisi koko homman että tuli myös uusi videogenerointi softa jonka vaatimuksena on +30 gigaa vramia mutta se generoi yhden sekunnin 15-20 sekunnissa, versus nykyinen 1min-1,15min, eli softa on yli 50-60% nopeampi kuin nykyinen malli.

niinno tosiaan ei ollut enää vaihtoehtoja mitä tapahtui tilasin itselleni RTX 5090 2499e + 1200W virtalähteen 200e, eli hintaa tuli sellainen 2700 euroa. mut toisaalta jos haluaa pysyä mukana näissä, niin se on melkein pakollinen hankinta, kun raja tuntuu tulevan vastaan jo 4090:llakin kun näyttää nämä vram vaatimukset nousevan myöskin kokoajan, samalla kun tekniikka kehittyy hirveetä vauhtia.

Viimeksi muokattu:
Alkaa olemaan melkoista kilpavarustelua. Samoin tulee mieleen, että ehtiikö tuossa edes mitään sisältöä tehdäkään kun raudan kanssa saa jo säätää ja pysytellä mukana noin paljon.

Itse huomasin jossain kohtaa omissa harrasteissa sen, että sitä halusi aina parempia välineitä ja jotenkin kuvitteli että sitten kun ne on käytössä niin alkaa sisältötykitys. Eihän se niin mennyt, vaan ihan yhtä aktiivinen tai passiivinen sitä oli uusienkin laitteiden kanssa. Toistaisinkin yhä sen jo sanomani eli sisältö on ykkönen. Ihan sama millä sen tekee, jos siinä on jotain ideaa tai syytä sitä "kuluttaa".

Itse tuli oltua aktiivisimmallaan silloin kun kuvailtiin kavereiden kanssa jollain pokkareilla videoita ja sitten kun on saanut kunnon videokamerat, järkkärit ja muut, niin hommatkin on vähentyneet. Tosin tässä myös ikä on iso tekijä, sillä nuorempana ei ollut massia panostaa laitteisiin mutta intoa tehdä. Vanhempana olisi enemmän massia laitteisiin muttei taas aikaa ja/tai intoa alkaa tekemään jotain. Omassa tekemisessä isoin ongelma on se, että en pysty oikein kunnolla uppoutumaan tekemiseen. Jos alan kunnolla tekemään jotain niin siihen tuoliin sitten tulee jumittua ja ei sellainen omassa perhe-elämässä nykyään vain yksinkertaisesti onnistu.

Tulikin itse asiassa vastikään myytyä vakaaja, drone ja pöytäkone kun tajusin etten niillä oikeasti tee ikinä mitään. Jäljelle toki jäi yhä pari järkkäriä, videokameroita ja useampi läppäri, joiden kaveriksi ostin vielä tehokkaamman pelikannettavan editointia varten.

Vähän meni ohi aiheesta mutta ydinpointtina siis se, että kannattaa ehkä tehdäkin jotain eikä vain suunnitella ja hankkia rautaa. Ei sen varmaan heti tarvitse olla priimaa tai kerätä miljoonia (katseluita tai rahaa) mutta tekemällä oppii ja kehittyy paljon enemmän kuin vain "valmistautumalla" tekemiseen.

Paljon olet näistä hommista siis kirjoittanut mutta aika vähän on nähty mitään mikä olisi omissa silmissä ollut jotenkin erikoista. Tosin myönnän etten varmasti kuulu yleisöön. En jaksa roikkua somessa muutenkaan, saati että katselisin yhdentekeviä, parin sekunnin fanitöitä. Varsinkin kun vaikkapa moninkerroin luovempia (ja omaa osaamista vaativia) indie-leffoja ja muuta on netti myös täynnä.

Mulla tuo tekoälysisällön lisääntyminen on vähentänyt lyhyiden videoiden katselua entisestään. Ihailen kyllä jotain piirteitä tekoälysisällöissä, mutta kokonaisuus ei toimi vielä sillä tasolla, että se voisi haastaa muita viihteen muotoja. Aloin korona-aikaan katsomaan jossain vaiheessa Tik Tokia ja kun pääsin siitä eroon, YouTuben Shortsit alkoivat pyörimään aktiivisemmin feedissä. Eihän noiden katseluun olisi koskaan aikaa, mutta ne houkuttelee silloin, kun on liian väsynyt tekemään mitään muuta. Fiksuinta olisi käyttää se aika aina äänikirjojen kuunteluun, jota teenkin varsin paljon. Yleensä toimin niin, että tutustun intensiivisesti moniin uusiin ilmiöihin, mutta sitten laitan homman poikki aika nopeasti. Monet pelitkin jäävät kesken sen vuoksi, ettei vain ole ihan niin kiinnostavaa, että voittaisi kaiken muun, mitä haluaisi tehdä. Peleissä on tietty ongelmana myös haastavuus, koska jos on jaksamista haastaviin asioihin, silloin tulee kalvinistisessa hengessä tehtyä lähinnä jotain "hyödyllistä". Tekoälyvideot ovat pääsääntöisesti täysin älyvapaata viihdettä, jossa on kuitenkin potentiaalia. Esim. tänään kuuntelin ilmiselvästi tekoälyllä tehtyä musiikkia spotifyssä, jossa ruotsinkielisistä kappaleista oli tehty hyvältä kuulostavia "60-luvun" versioita. Kyllä voisin kuunnella vaikka Arto Tammisen Neljän ruuhkan tekoälyn luomana 60-lukuversiona, mutta en rupeaisi sitä itse tekemään syöttämällä parametreja johonkin ohjelmaan.

Ylös Bottom