Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua tekoälystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ferraro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun sisko on opiskellut nimen omaan tekoäly lakia, ja mä todellakin tiedän mä saan tehdä ja mitä en, sitä ei tarvii kenenkään mulle erikseen kertoja tai saarnata siitä, lisäksi tosiaan kuulun eri Generatiivisten AI Discord ja Telegram ryhmiin voin kysyä myöskin heiltä apua niihin ja muihinkin asioihin.
Onnistuneesti on ehtinyt opiskella kun sille ei ole vielä edes kunnon linjoja perustettu, eikä yhdistynyttä lakia miten tekoälyä sovelletaan. Nyt vasta saatiin isompia päätöksiä jenkeissä tämän suhteen ja EU seuraa todennäköisesti vuoden loppuun mennessä myös tiukennetuilla päätöksillä. Noi discord ja telegram ryhmät on täynnä helppoheikkejä, jotka oikeasti uskovat saavansa tehdä mitä lystäävät varastetulla kamalla, joten en nyt ihan niiden varaan laittaisi tätä unelmaa tienaamisesta.

Varsinkin kun Youtube on viimein aloittanut pistämään AI-juttuja rahattomaksi: https://deadline.com/2025/05/youtube-suspends-ad-sales-fake-movie-trailer-channels-1236393362/

Onnistuneesti on ehtinyt opiskella kun sille ei ole vielä edes kunnon linjoja perustettu, eikä yhdistynyttä lakia miten tekoälyä sovelletaan. Nyt vasta saatiin isompia päätöksiä jenkeissä tämän suhteen ja EU seuraa todennäköisesti vuoden loppuun mennessä myös tiukennetuilla päätöksillä. Noi discord ja telegram ryhmät on täynnä helppoheikkejä, jotka oikeasti uskovat saavansa tehdä mitä lystäävät varastetulla kamalla, joten en nyt ihan niiden varaan laittaisi tätä unelmaa tienaamisesta.

Varsinkin kun Youtube on viimein aloittanut pistämään AI-juttuja rahattomaksi: https://deadline.com/2025/05/youtube-suspends-ad-sales-fake-movie-trailer-channels-1236393362/

okei, mut eikös nää tosiaan just niitä channeleitä jotka tekee AI contenttia ilman että ne siitä ilmoittaa, eli tosiaan tekee fake trailereita mutta ei ilmoita missään kuvauksessa tai otsikossa, tai sitten omassa youtube tagissaan että videot on tehty AI:lla, voin sanoa että nämä joutaakin poistoon ja itseäkkin raivostuttaa nämä tekijät, eli käsittääkseni marvel ja disney contenttia yms saa kyllä tehdä mutta se pitää käydä ilmi niistä videoista, samaan tapaan kun Steamissä jos ilmoitat että peli sisältää ai contenttia niin se on täysin fine, en ole siis tästä ihan varma. mut näin olen itse asian käsittänyt. korjaa tosiaan jos tiedät aiheesta enemmän ja olen väärässä?

Viimeksi muokattu:
Itsekin olen viime aikoina innostunut tekoälyn tarjoamista mahdollisuuksista esimerkiksi musiikissa ja kirjoittamisessa, ja siksi tämän ketjun avasinkin. Se voi parhaimmillaan olla aivan uusi tapa toteuttaa itseään, vaikka ei olisikaan samanlaista perinteistä luovaa työtä kuin mitä tähän saakka on luovan työn käsitteen alle mahtunut. On hauskaa tehdä Sunolla itselleen kappaleita ja albumeita, mutta en minä oleta että ne ketään muuta edes kiinnostaisivat. Siksi niitä ei ole enää tullut jaettuakaan, vaikka ne muuttuvat jatkuvasti laadullisesti paremmiksi.

Sitten taas esimerkiksi ChatGPT on minulla monessa asiassa nykyään käytössä, ja se onkin hyödyksi ja avuksi yllättävän laaja-alaisesti. Sain selvitettyä sen avulla esimerkiksi parista lakipykälästä päätellyn satojen eurojen arvoisen verovähennysoikeuden, josta verohallinnon virallinen puhelinneuvontakin osasi olla samaa mieltä vasta muutaman päivän asiaa mietittyään. Tällä hetkellä opiskelen ChatGPT:n avulla joukkuespeedwayn taktisia elementtejä, katsoen Puolan Canal+:lta Ekstraligaa, jonka onnistuneeseen tilaamiseen Suomesta käsin ChatGPT myös antoi ohjeistuksen. Kai sekin jonkinlaista luovuutta on, että tekoälylle keksii mahdollisimman monialaisia käyttötarkoituksia. :D

Tekoäly on oma kiehtova maailmansa, mutta tämän topikin viimeaikaisista viesteistä voinee päätellä sen syyn, miksi sille halutaan myös rajoituksia. Jotkut eivät selvästikään näe sitä monipuolisena työn tai arjen apuvälineenä tai henkilökohtaisen luovuuden jatkeena, vaan nähtävästi lähinnä rahantekoautomaattina, jonka generoiman sisällön merkityksellisyydellä ei niinkään ole mitään väliä. Se on harmillista, sillä oikein käytettynä tekoäly on mitä mainioin työkalu, myös luovan työn jatkeeksi. Nämä äänekkäimmin "omia" oikeuksiaan puolustavat AI-artistit vain tuntuvat pilaavan paitsi omansa, myös koko tekoälyn maineen yleisen mielipiteen tasolla.

Tuossa toissa viikolla pyysin chatgpt:llä itselleni terveellisen ruokavalion kun pitäisi saada vähän painoa pois. Teki erittäin pätevän sellaisen jossa oli makrot ja ainekset varsin kohdillaan.

Muistan kun olin joskus aikanaan F-alkuisella kotimaisella treeniin, pt-palveluihin ja ruokavalioon keskittyvän yrityksen asiakkaana ja tekivät isoja summia vastaan tismalleen samoja settejä. Vieläkin myyvät niitä mutta eipä heille tarvetta enää ole.

Generatiivistä tekoälyä käytetään tosiaan myös paremmissakin Piireissä. ja todennäköisesti se tästä vielä normalisoituu tuosta myös muiden artistien keskuudessa.

Scooter on tosiaan luonut uusimman biisinsä musiikki videon kokonaan AI:lla

ja Linkin Park käytti aiemmin myös tekoälyä luodessaan musiikki videon, tämä video itseasissa olikin ensimmäinen kosketus Video pohjaiseen tekoäly ohjelmaan itselläni Eli Kaiberiin, joka käytin aikoinaan, tuosta näkee aika hyvin että miten paljon se tekniikka on kehittynyt kun tuota jälkeä vertaa näky jälkeen ja missä ajassa. ja kokoajan se siitä kehittyy.

-- ja kiitos oman luovuuden. osaan kehitellä myöskin noihin maksulliseen palveluihin Promtit sillai että ne läpi sen sensuurin, eli kyllä mä saan ne disney ja marvel hahmot ulos niistä, koska mä osaan ajatella kun AI, esim jos mä nään jonkun objektin mä en mieltä se näyttää, mä mietin et mitä mä voisin tehdä sille AI:lla.
Ei se kyllä kummoista luovuutta ole jos kirjoittaa hahmon nimen vähän eri lailla miten se oikeasti menee tai muuten kiertää systeemiä.

Sanoisin myös että jos "ajattelee" kuin AI, niin sitten ei ilmeisesti ajattele, koska AI ei ajattele. Toki jos tarkoitit että ymmärrät miten AI:t tai niiden kehoitteet toimii, niin se on tietty eri asia. Sitäkään en pidä asiana, mikä vaatisi kauheasti opiskelua. Kyse on kuitenkin periaatteessa asioiden kuvailusta ja AI:n komentojen ja kykyjen tietämistä/muistamista.

mitä tulee näihin kopio hommat ei mua oikeasti kiinnosta mitä yksittäinen henkilö on niistä mieltä, mua kiinnostaa se enemmän mitä se alusta mihin laittaa. sen takia tosiaan ihan turha niille mulle saarnata, kun ei tosiaan vaikuta muhun millään tasolla. Mun sisko on opiskellut nimen omaan tekoäly lakia, ja mä todellakin tiedän mä saan tehdä ja mitä en, sitä ei tarvii kenenkään mulle erikseen kertoja tai saarnata siitä, lisäksi tosiaan kuulun eri Generatiivisten AI Discord ja Telegram ryhmiin voin kysyä myöskin heiltä apua niihin ja muihinkin asioihin.
Olet selvästi siis tiesi valinnut ja koska voit hyödyntää muiden luomia teoksia, niin sen aiot myös tehdä. Raha on tietysti rahaa (tai tässä kohtaa lähinnä potentiaali tienaamiseen) mutta en ainakaan itse kehtaisi vielä ylpeillä tuollaisella valinnalla.

Mitä muuten AI:lla tienaamiseen tulee: tämä on nyt se uusi hotti, joten ei siellä mitään irtorahaa ole kaikille tulossa. Eiköhän se saturaatiopiste tule nopeasti vastaan kun iso määrä "AI-artisteja" ja muita opportunisteja tunkee alustat "sisältöä" täyteen äkkirikastumisen toivossa.

Vähän tulee mieleen kryptovaluutat sun muut, joissa on monet toki tienanneetkin (kai) mutta enemmistö pääsee mukaan lähinnä hypeen.

mä olen luotainen grinderi
Oukei. Ensimmäinen kerta kun tällaisen määritteen kuulen mutta ihan vapaasti vain.

kun tosiaan puhe on ollut copyrighteista niin moni ei tiedäkkään tätä, et Chat GPT käyttää Studio Ghiblin Arttia ilman lupaa, et jos tosiaan käyttää Chat GPT:tä niin sit ei ole oikeastaan varaa arvostella muitakaan, et miten ne käyttää AI:ta. koska vaikka et itse sitä siihen tarkoitukseen käyttäisikään niin silti tuet sovellusta joka varastaa Studio Ghiblilta arttia ja markkinoinut sitä jopa omana featurenaan.'

eli porukka puhuu et AI on varastamisesta, mutta itse käyttää sovellusta joka varastaa myös muilta ja vieläpä tietoisesti, eli Chat GPT käyttänyt härskistä studio ghiblia featurenaan että saa lisää maksavia asiakkaita. koska muistaakseen chat gpt antaa generoida 2 kuvaa per päivä ilmaiseksi.

I am utterly disgusted. If you really want to make creepy stuff, you can go ahead and do it. I would never wish to incorporate this technology into my work at all."

Viimeksi muokattu:
kun tosiaan puhe on ollut copyrighteista niin moni ei tiedäkkään tätä, et Chat GPT käyttää Studio Ghiblin Arttia ilman lupaa, et jos tosiaan käyttää Chat GPT:tä niin sit ei ole oikeastaan varaa arvostella muitakaan, et miten ne käyttää AI:ta. koska vaikka et itse sitä siihen tarkoitukseen käyttäisikään niin silti tuet sovellusta joka varastaa Studio Ghiblilta arttia ja markkinoinut sitä jopa omana featurenaan.'

eli porukka puhuu et AI on varastamisesta, mutta itse käyttää sovellusta joka varastaa myös muilta ja vieläpä tietoisesti.
Jollain ne kaikki AI:t koulitaan ja todennäköisesti niissä kaikissa on mukana myös luvatonta materiaalia, joten kun käyttää mitä tahansa AI:ta, käyttää hyvin luultavasti myös jotain taidetta hyväkseen. Juuri se on tekoälyllä tehdyn materiaalin ongelma ja se koskee kaikkea tekoälysoftaa.

Sehän se olisikin kun tulisi AI, joka olisi koulittu yksinomaan kyseistä tekoälyä kehittävän firman taiteilijoiden töillä. Siinä tapauksessa homma olisi varmasti oikeinkin luvallista mutta yhtä lailla sitäkin tekoälyä käyttävät hyödyntäisivät yhä vain muiden töitä antaen komentoja.

Jollain ne kaikki AI:t koulitaan ja todennäköisesti niissä kaikissa on mukana myös luvatonta materiaalia, joten kun käyttää mitä tahansa AI:ta, käyttää hyvin luultavasti myös jotain taidetta hyväkseen. Juuri se on tekoälyllä tehdyn materiaalin ongelma ja se koskee kaikkea tekoälysoftaa.

Sehän se olisikin kun tulisi AI, joka olisi koulittu yksinomaan kyseistä tekoälyä kehittävän firman taiteilijoiden töillä. Siinä tapauksessa homma olisi varmasti oikeinkin luvallista mutta yhtä lailla sitäkin tekoälyä käyttävät hyödyntäisivät yhä vain muiden töitä antaen komentoja.

jos tulkitsin tuon Chat GPT puolustus puheeksi niinä siinä mielessä tosiaan huono argumentti, koska Chat GPT tosiaan markkinoi tuota omana uutena Featurenaan eli kalasteli uusia maksullisia jäseniä Studio Ghiblin Artin Kustannuksella, Sehän meni täysin viraaliks ja siitä tuli erittäin suosittua, mutta kukaan ei kysynyt lupaa Studio Ghibliltä. tuon homman ainoa tarkoitus on ollut saada lisää uusia maksullisia jäseniä Chat GPT:lle

Studio Ghiblin porukka ei todellakaan pitäneet siitä, niinkun kun se kävi jo aiemmin ilmi heidän aiemmasta haastattelustaan jonkun tuossa aiemmin linkkaisn mutta tässä nyt on vielä Studio ghiblin virallinen twiitti aiheesta.

msh8t8uq7qre1.png

Viimeksi muokattu:
jos tulkitsin tuon Chat GPT puolustus puheeksi niinä siinä mielessä tosiaan huono argumentti, koska Chat GPT tosiaan markkinoi tuota omana uutena Featurenaan eli kalasteli uusia maksullisia jäseniä Studio Ghiblin Artin Kustannuksella, Sehän meni täysin viraaliks ja siitä tuli erittäin suosittua, mutta kukaan ei kysynyt lupaa Studio Ghibliltä. tuon homman ainoa tarkoitus on ollut saada lisää uusia maksullisia jäseniä Chat GPT:lle
Ei. Se nimenomaan on käänteinen mitä ajattelet, eli ei puolustuspuhe vaan haukkuminen ihan kaikkea tekoälytuotantoa kohtaan. Ne kaikki koulitaan jollain ja olen hyvin varma että siinä kohtaa ei voida, haluta tai pystytä käymään läpi materiaalien käyttöoikeuksia. Näin ollen niissä kaikissa on enemmän tai vähemmän kyseenalaista materiaalia sisällä.

Kärjistettynä: kaikki AI on samaa paskaa.

Jos muuten ChatGPT:n käyttäjiä pitäisi puolustella, niin eihän suurin osa varmasti ole edes tietoisia siitä, mikä sen suhteen on laillista ja mikä ei. Samoin jos jokin palvelu on olemassa, niin ihminen olettaa ettei tee vääryyttä sitä käyttämällä. Samoin suurella osaa lienee sama asenne kuin sinulla: niin kauan kuin kukaan ei sitä erikseen kiellä (ja nimenomaan poistamalla vähintään koko asian käytön), niin sitä tehdään ja sillä vaikka yritetään tienata rahaa. Moraalista siis viis jne.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom