Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua tekoälystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ferraro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Destizille ihan vakavasti kysymys. Oletko koskaan harkinnut että tiukkaan kalenteriisi voisi sisällyttää myös jotain sosiaalistentaitojen treenaamista? On välillä kyllä niin sekavaa ja epäsosiaalista viestittelyä että pistää kyllä miettimään. Jos lähes jokaisen muun ihmisen viesti tuntuu hyökkäykseltä ja ajautuu jatkuvasti konflikti tilanteisiin niin olisi varmasti paikallaan pohtia omaa ulosantia. Et varmasti itsekään ole oikeassa elämässä noin kärkäs, tai jos olisit niin konflikteihin ajautuisi jo varmasti kaupan kassalla (esim. kortti ei toimi jostain teknisestä syystä -> joku epäilee maksukykyä -> alkaa lihasten pullistelu ja sijoitussalkun esittely... siinä saisi varmasti muilta ihmisiltä aika nopeasti pahaa silmää ja pahimmassa tapauksessa jopa kuuluisasti turpaan). Ihan näin ystävällisenä neuvona vaan, kannattaa pohtia asiaa.

Tämän ketjun seuraaminen on kaikesta huolimatta ollut viihdyttävää.

Mutta on-topic (peukut moderaattoreille pitkäpinnaisuudesta että on näinkin kauan saanut keskustelu pyöriä!). AI ei ole itselleni mikään ykkös mielenkiinnon aihe mutta olen tässä yrittänyt jollain tavalla pysyä maailman menossa mukana. Aiheeseen liittyviä podcasteja mm. tullut kuunneltua että ymmärtäisi tätä ilmiötä paremmin. Siltikin, näin casuaalista ei-koodari "tavallisen ihmisen" näkökulmasta en ole vieläkään nähnyt mitään tekoälyyn liittyvää, joka olisi erityisen huikeaa. Yritykset hyödyntävät AI:ta varmasti monella eri tavoin, mistä ei olekaan kaikkialla tietoa mutta netissä nähdyt asiat on vain loputonta meemi tulvaa tms. hassun hauskaa sisältöä, tai teoreettista pohdintaa mitä hienoa AI:lla voisi tehdä. Odotan vieläkin sitä ensimmäistä uutista missä esim. AI:n avulla on vauhditettu merkittävästi jotain syöpälääkkeen kehitystä tai saavutettu muuten jotain oikeasti yhteiskunnallisesti merkittävää. Tai ei ole ainakaan tullut sellaista vastaan vielä.

juu oikeessa tosiaan oot, että oon tulistunut helposti viime aikoina, oon tosiaan nukkunut 4 tuntia yössä ja generoinut päivät pitkät. jos mä suoraan puhun niin sellainen toimiva vaikka 2 minuutin video AI:lla tosi vaikea tehdä, et kaikki tekee jotain 10 sekunnin pätkiä tai niitä kävelyvideoita, esim vaikka ne robotti videot mitä sillon linkkasin niin ne on kaikki alle 10 sekunnin videoita. tuonne meidän Discordiinkin jossa on noita ihmisiä joilla on noita 30 000 euron konesetuppeja niin nekin suurimmaksi osaksi tekee jotain videoita joissa nainen tanssi vaikka Shufflea.

et haluan tosiaan että ihmiset ymmärtää että AI videon tekeminen on oikeasti todella vaikeaa, jos siis haluaa tehdä seamless videon otetaan nyt vaikka että ihminen käy vaikka 4-5 eri kaupassa, ja että se olisi vaikka vlog tyylinen semmosen videon tekeminen vaatisi ihan hirveästi tekemistä ja sen takia moni arvostaa tosiaan noita mun videoita tuolla meidän discordin puolella aina kun niitä linkkailen, kun ne tietää et miten vaikea niitä on tehdä, ja moni arvostaa mua sen takia tuolla discordin puolella koska mä en tee niitä tanssivia naisvideoita niin kun kaikki muut melkeinpä heistä.

otin nimet pois mutta tässä on se mitä suurinosa ihmimistä tekee AI:lla, (meidän Patreon AI discordin video share board) et sä teet joko niitä naisia tai sitten sä teet kävely videoita, fusion videoita, tosiaan tai sit teet jotain 5 clipin koosteita. (niinkun mä oon esim tehnyt) ei sellaisia AI osaajia olekkaan jotka tekee vaikka 4-5min minuutin videoita, koska se veisi aivan liikaa aikaa ja vaatisi 400-500 generointia. tossa on tosiaan kahdella ihmisillä se 10 000 euron näytönohjain ja silti tosiaan tekee näitä naisia. koska 5 sekunttia on maksimi edelleen per clippi mitä sä voit tehdä edelleen tuolla Wan 2.2 modelilla. ja tietenkin moni tekee näitä myös sen takia koska ne tietää että ne toimii.

realityyy.png

joo sillä Veo 3:lla pystyy tekemään vähän erinlaista matskua kuten niitä haastattelu videoita, koska se on ainut videogenerointi softa joka sisältää myös ne äänet, se on tosiaan 1 euro per generointi. sit ku tiedän että välillä sä tarviit 10-20 generointiin että onnistut jossain niin Veo:lla videoiden tekeminen nousisi nopeasti sinne 50-100 euroon. et se on videogenerointi softa millä ei tosiaan huvikseen tehdä videoita.

et mun mielestä monella on vähä turhan epärealistiset odotukset minusta että miltä niiden videoiden pitäisi näyttää AI:lla tehdessä. vähä sama kun vertaisi unreal engine 5 pelejä että niiden pitäisi olla jo täysin photorealistisella tasolla.

tää on se reality mitä sä teet AI:lla ja toimii (kaverilla yli 100k tilaajaa), et joo vaikka ei täällä palstalla tämän tyylisiä videoita hirveästi arvosteta mutta ympäri maalimaa tällaisia videoita todellakin katsellaan, sen takia mäkin haluan tehdä sellaista kontenttia mitä toimii maailmanlaajuisesti. et mä otan ehkä vinkkejä täältä mutta fakta se on että tää on hyvin pieni foorumi lopulta. short videot on muutenkin sellaisia et se on juuri AI:lle tehtyjä eli 10-25 sekunnin videoita niin ihmiset kattoo shortteja vaikka välttämättä aihe sillai kiinnostaisikaan, koska ne on niin lyhyitä.

Viimeksi muokattu:
juu oikeessa tosiaan oot oon tosiaan nukkunut 4 tuntia yössä ja generoinut päivät pitkät. jos mä suoraan puhun niin sellainen toimiva vaikka 2 minuutin video AI:lla tosi vaikea tehdä, et kaikki tekee jotain 10 sekunnin pätkiä tai niitä kävelyvideoita, esim vaikka ne robotti videot mitä sillon linkkasin niin ne on kaikki alle 10 sekunnin videoita. tuonne meidän Discordiinkin jossa on noita ihmisiä joilla on noita 30 000 euron konesetuppeja niin nekin suurimmaksi osaksi tekee jotain videoita joissa nainen tanssi vaikka Shufflea.

et haluan tosiaan että ihmiset ymmärtää että AI videon tekeminen on oikeasti todella vaikeaa, jos siis haluaa tehdä seamless videon otetaan nyt vaikka että ihminen käy vaikka 4-5 eri kaupassa, ja että se olisi vaikka vlog tyylinen semmosen videon tekeminen vaatisi ihan hirveästi tekemistä ja sen takia moni arvostaa tosiaan noita mun videoita tuolla meidän discordin puolella aina kun niitä linkkailen, kun ne tietää et miten vaikea niitä on tehdä, ja moni arvostaa mua sen takia tuolla discordin puolella koska mä en tee niitä tanssivia naisvideoita niin kun kaikki muut melkeinpä heistä.

otin nimet pois mutta tässä on se mitä suurinosa ihmimistä tekee AI:lla, et sä teet joko niitä naisia tai sitten sä teet kävely videoita, fusion videoita, tosiaan tai sit teet jotain 5 clipin koosteita. (niinkun mä oon esim tehnyt) ei sellaisia AI osaajia olekkaan jotka tekee vaikka 4-5min minuutin videoita, koska se veisi aivan liikaa aikaa ja vaatisi 400-500 generointia. tossa on tosiaan kahdella ihmisillä se 10 000 euron näytönohjain ja silti tosiaan tekee näitä naisia. koska 5 sekunttia on maksimi edelleen mitä sä voit tehdä edelleen tuolla Wan 2.2 modelilla. ja tietenkin moni tekee näitä myös sen takia koska ne tietää että ne toimii.

Näytä liitetiedosto 19610
Hetkinen nyt. Olet toitottanut täällä jo pitkän aikaa kuinka meinaat tehdä Final Fantasy haastatteluvideoita, Elaran tarinoista sarjaa ja mitä kaikkia muita projekteja sulla olikaan. Kovasti olet myös sanonut että AI:lla voi tehdä ihan kaikkea. Nytkö sillä ei sitten taas pystykään tekemään kuin 5-10 sekunnin pätkiä.

Jos tämä on se todellisuus, niin mitä nämä kaikki sinun hehkutukset oikein ovat olleet?

Lisäksi olet myös itse todistanut linkkaamalla muiden tekemiä AI-videoita, että kyllä pidempikin onnistuu jos osaa. Vaikka nyt sitten nämä Stormtrooper Vlogit, jotka ovat järjestäen yli minuutin ja viimeiset yhdeksän videota kaikki yli 8 minuuttia.

Jopa se Fall of the Ronin minkä linkkasit oli minuutin mittainen. Siinä hyvä esimerkki videosta, jossa alkaa olla visuaalisuus kohdallaan, vaikka tarinallisesti jäätiin aika köyhäksi.

Lisäksi mikä estää sinua tai ketään muutakaan tekoälyllä videoita generoivaa leikkaamaan ja parsimaan videon itse kasaan lyhyemmistä pätkistä? Miksi sen täytyy olla yksi pitkä 5 minuutin klippi? Vai onko tosiaan niin että nyt kun on tekoäly, niin mitään muuta ei enää tehdä kuin promptata? Ei osata editoida, ei koodata, ei käsitellä kuvia. Mitään ei voi tehdä enää käsipelillä.

Lisätään vielä, että jos todellisuus AI videogeneroinnissa on se, että suurin osa tekee 5-10 sekunnin videoita, joista kävelevistä hahmoista, niin sittenhän suurin osa tälläkin palstalla, ketkä tätä koko juttua on kritisoinut, ovat olleet oikeassa. Mikä lisäarvo tällaisilla videoilla on mihinkään? Täytetään some tällaisella täysin merkityksettömällä tauhkalla, joka ei tee mitään.

Hetkinen nyt. Olet toitottanut täällä jo pitkän aikaa kuinka meinaat tehdä Final Fantasy haastatteluvideoita, Elaran tarinoista sarjaa ja mitä kaikkia muita projekteja sulla olikaan. Kovasti olet myös sanonut että AI:lla voi tehdä ihan kaikkea. Nytkö sillä ei sitten taas pystykään tekemään kuin 5-10 sekunnin pätkiä.

Jos tämä on se todellisuus, niin mitä nämä kaikki sinun hehkutukset oikein ovat olleet?

Lisäksi olet myös itse todistanut linkkaamalla muiden tekemiä AI-videoita, että kyllä pidempikin onnistuu jos osaa. Vaikka nyt sitten nämä Stormtrooper Vlogit, jotka ovat järjestäen yli minuutin ja viimeiset yhdeksän videota kaikki yli 8 minuuttia.

Jopa se Fall of the Ronin minkä linkkasit oli minuutin mittainen. Siinä hyvä esimerkki videosta, jossa alkaa olla visuaalisuus kohdallaan, vaikka tarinallisesti jäätiin aika köyhäksi.

Lisäksi mikä estää sinua tai ketään muutakaan tekoälyllä videoita generoivaa leikkaamaan ja parsimaan videon itse kasaan lyhyemmistä pätkistä? Miksi sen täytyy olla yksi pitkä 5 minuutin klippi? Vai onko tosiaan niin että nyt kun on tekoäly, niin mitään muuta ei enää tehdä kuin promptata? Ei osata editoida, ei koodata, ei käsitellä kuvia. Mitään ei voi tehdä enää käsipelillä.

Lisätään vielä, että jos todellisuus AI videogeneroinnissa on se, että suurin osa tekee 5-10 sekunnin videoita, joista kävelevistä hahmoista, niin sittenhän suurin osa tälläkin palstalla, ketkä tätä koko juttua on kritisoinut, ovat olleet oikeassa. Mikä lisäarvo tällaisilla videoilla on mihinkään? Täytetään some tällaisella täysin merkityksettömällä tauhkalla, joka ei tee mitään.

mä olen sanonut monesti että Wan 2.2:n maksimi on 5 sekunttia per clippi nykyisellä modelilla, sitten kun Vace tulee niin voi alkaa tekee vähä pidempiä ja lisätä lipsyncin mutta sekin on luokkaa 10-20 sec joka on juuri sopiva niitä haastattelu pätkiä varten, ja kyllä se Ronin tyyppi on ehkä ainut joka tekee vähä erillaisia videoita, muutama video on tehty Wan 2.2:lla mutta sekin käyttää Veo 3:sta ja Hailou 2:sta joilla molemmilla maksaa 1 euro per generointi, ja tosiaan Stormtrooper videoista olen alusta lähtien sanonut että ne on Veo 3:lla tehtyjä videoita. eli euro per generointi.

etin sulle ihan kohdan, ettet pääse puhumaan ihan puuta heinää

Screenshot 2025-08-15 101214.png
Tohon toiseen että se on äärimmäisen vaikea ja vaatii 70-100 generaatiota se mortal kombat clippi on hyvä esimerkki siitä sen tekeminen vaati 70-80 eri clippiä. et semmoiset videot ei vaan yksinkertaisesti olet worthy kun tein sen mortal kombat clipin niin päätin että toista samantyylistä missä joudun generoimaan 70 eri taistelupätkää ja editoimaan ne yhteen, että toista sellaista en tuu tekemään, kovin helpolla. muutenkin tosiaan nyt kun tuo näyttis hajosi niin kun saan uuden tilalle tulen jatkossa vähentämään kaikkea turhaa generointia, jokainen clippi kumminkin nostaa näyttiksen lämmöt korkeammalla kun vaikka cyberpunk 2077 maksimi asetuksillla.

ja joo moni on kritisoinut niitä ja mä olen sanonut että se toimii ja se toimii edelleen, ja tulee varmaan toimimaan jatkossakin. et siinä on ainakin yksi todettu menestysresepti teet tuttuja hahmoja jotka tekee jonkun pienen eleen.

Viimeksi muokattu:
mä olen sanonut monesti että Wan 2.2:n maksimi on 5 sekunttia per clippi nykyisellä modelilla, sitten kun Vace tulee niin voi alkaa tekee vähä pidempiä ja lisätä lipsyncin mutta sekin on luokkaa 10-20 sec joka on juuri sopiva niitä haastattelu pätkiä varten, ja kyllä se Ronin tyyppi on ehkä ainut joka tekee vähä erillaisia videoita, muutama video on tehty Wan 2.2:lla mutta sekin käyttää Veo 3:sta ja Hailou 2:sta joilla molemmilla maksaa 1 euro per generointi, ja tosiaan Stormtrooper videoista olen alusta lähtien sanonut että ne on Veo 3:lla tehtyjä videoita. eli euro per generointi.

etin sulle ihan kohdan, ettet pääse puhumaan ihan puuta heinää

Näytä liitetiedosto 19612
Taas kerran, mitä merkitystä sillä on minulle katsojana miten se video on luotu? Jos menen YouTubeen ja katson edes yhden noista Stormtrooper Vlogeista, niin sen jälkeen joku 5 sekunnin video siitä kuinka hahmo kävelee näyttää paskalta ja vielä enemmän tuntuu turhalta.

Miksi siis ensin hehkutat täällä viikkotolkulla kuinka nyt tulee niin hyvää tavaraa ja projekteja on vaikka kuinka ja pystyy tekemään mitä vaan ja sitten onkin että joo 5 sekunnin pätkiä. Mikset sitten koosta niistä 5 sekunnin pätkistä pidempiä kokonaisuuksia? Missä on luovuus yrittää tehdä jotain erilaista?

Tämä sinun hehkutus niin AI:n kuin oman osaamisen suhteen on vähän sama kuin että automyyjä myy minulle esitteessä Rolls-Roycea kaikilla lisävarusteilla, mutta sitten loppujen lopuksi, kun kaupoille asti päästään, niin tarjolla onkin 80-luvun kantti kertaa kantti Lada.

Edit. lisätään vielä se, että Fall of the Ronin videohan on tehty ainakin videon omien tietojen mukaan nimenomaan Wan 2.2:lla. Jotenkin kummallisesti tämä sisällöntuottaja on kuitenkin pystynyt tekemään minuutin mittaisen videon. Jos pitäisi tällaisen hyvin pikaisen analyysin perusteella sanoa, niin hän on generoinut näitä 5-10 sekunnin klippejä ja sen jälkeen itse editoinut niistä minuutin mittaisen pätkän. Ja heti näkee, että on nähty vähän enemmän vaivaa ja heti on lopputulos selvästi paremman oloinen. Jännä juttu.

Viimeksi muokattu:
Taas kerran, mitä merkitystä sillä on minulle katsojana miten se video on luotu? Jos menen YouTubeen ja katson edes yhden noista Stormtrooper Vlogeista, niin sen jälkeen joku 5 sekunnin video siitä kuinka hahmo kävelee näyttää paskalta ja vielä enemmän tuntuu turhalta.

Miksi siis ensin hehkutat täällä viikkotolkulla kuinka nyt tulee niin hyvää tavaraa ja projekteja on vaikka kuinka ja pystyy tekemään mitä vaan ja sitten onkin että joo 5 sekunnin pätkiä. Mikset sitten koosta niistä 5 sekunnin pätkistä pidempiä kokonaisuuksia? Missä on luovuus yrittää tehdä jotain erilaista?

Tämä sinun hehkutus niin AI:n kuin oman osaamisen suhteen on vähän sama kuin että automyyjä myy minulle esitteessä Rolls-Roycea kaikilla lisävarusteilla, mutta sitten loppujen lopuksi, kun kaupoilla asti päästään, niin tarjolla onkin 80-luvun kantti kertaa kantti Lada.

joo katsojana sillä ei ole väliä mutta tekijänä sillä on paljonkin, onneks sieltä on tosiaan tulossa noita lipsync softia myös localille puolelle, mut niin se vaan menee että aina kun julkaistaan uus modeli niin sit odotellaan kuukausi tai pari että ne muut lisäosat sieltä julkaistaan. ei oo oikein järkeä tehdä enää vanhalla modelilla enää sen jälkeen vaikka sillä saisikin niitä lipsync ja muita pätkiä. sen takia tosiaan ihmiset tekee noita tanssi ja muita videoita kun odottelee niitä lisäosia.

joo niinhän mä oon tosiaan tehnytkin, esim vaikka se Aerith pätkä niin siinä 5 eri clippiä hänen päivästään -> ensin hän juo kahvia -> sen jälkeen kävelee kahvilasta ulos -> sen jälkeen hän ajaa vaaleanpunaisella scootterilla kirkolle -> sen jälkeen hän rukoilee kirkolla ja ottaa Keltaisen Liljan ja viiimeisessä clipissä hän vie sen Zackin haudalle. jos mä tekisin tuon kaiken niin että se oli täysin seamless niin se vaatisi varmaan 10 kertaa enemmän clippejä. et lopulta se on ihan sama että teenkö mä sen niin että se päivä on jaoteltu vai onko seamless, koska tarina ei muutu siitä mihinkään. ja jos totta puhutaan niin en usko että siitä saisi edes realistisesti täysin seamless pätkän.

itsellä on taas semmoinen kuva että ihmisillä on ihan liian suuret odotukset, jos tosiaan ei ole koskaan tehnyt AI videoita niin toisaalta se on tosiaan ihan odotettavissa. mä kun tosiaan katselen muiden tuotoksia ja muita niin osaan verrata niitä omiin tuotoksiin. mut moni tosiaan vertaa niitä suoraan oikeisiin tuotoksiin. ja se vaan ei toimi niin että jos joku tekee laadukkaan Harry potter Ripoff trailerin AI:lla niin sen ei tarvitse olla lähelläkään realistinen. monelle jo se että se on tehty AI:lla herättää automaattisen kiinnostuksen. et jos jotkut vieroksuu AI:ta niin on myös niitä ihmisiä jos ne näkee siinä otsikossa sen AI liitteen niin ne katsoo sen videon jo sen takia. ne jotka ovat oikeasti kiinnostuneet AI:sta. AI videoissa on myös se että ne kevyttä katseltavaa ja moni haluaa kevyttä katseltavaa varsinkin noihin shortvideoihin. ne kävelyvideot kun vaikka näyttelijä ja roolihahmo kävelee vieri vieressä Catwalkilla kun Mallit konsonaan on juuri sitä kevyttä katseltavaa.

muutenkin itse tosiaan katselen niin paljon youtubea että eipä tuo youtube videoiden ja AI youtube videoiden ideologia hirveästi ole erillainen, että joku keksii jonkun idean mikä toimii ja muut sitten seuraa perässä. että otetaan vaikka esimerkki että joku MR Beast tekee Squid game videon ja sen jälkeen jonka ikisen maan suurimmat youtubettajat tekee samanlaisen, sama tiktokissa et jos joku keksii vaikka jonkun uuden tanssin niin siellä 2-3 tunnin päästä muut dance influencerit vetämässä sitä samaa tanssia. et video kun video niin sama juttu kaikissa sosiaalisen medioiden alustoissa. että sinänsä en ihmettele että videot on myös hyvin samanlaisia AI puolella. tarkoitan tällä sitä että suurinosa youtube creatoreistakin ja tiktok puolela tekee sitä samaa huttua kun kaikki muut.

Viimeksi muokattu:
Just pääsit sanomasta miten teet tällä kokonaisen pelin itse, kirjoitat TV-sarjan, teet elokuvia ja ties mitä. Ovatko ne odotukset nyt liian suuret vai aliarvioidaanko me jatkuvasti neroja, joita kukaan ei ymmärrä?

Elokuvista en oo puhunu koskaan, pelistä puhuin että voin käyttää videoita mahdollisesti pelissä, pelistä puhuin että voi tehdä GPT5:lla pelin tulevaisuudessa, animaatiosarjalle ei tarkoita omassa tapauksessa mitään 30 minuutin jaksoa vaan 3-5 min jaksoa eli vähän saman tyylinen kun Angry Birds sarja aikoinaan. eli animaatiosarja voi olla myös 3-5 minuuttia pitkä, ja kun siihen saa audio dialogia ja puhetta mukaan niin sitten niiden videoiden tekeminenkin on helpompaa, mutta nykyisellä modeleilla se ei ole vielä mahdollista

Viimeksi muokattu:
itsellä on taas semmoinen kuva että ihmisillä on ihan liian suuret odotukset,
Osaatko yhtään katsoa tätä keskustelua taaksepäin ja miettiä mistä ne odotukset olisi mahdollisesti tulleet?
jos tosiaan ei ole koskaan tehnyt AI videoita niin toisaalta se on tosiaan ihan odotettavissa. mä kun tosiaan katselen muiden tuotoksia ja muita niin osaan verrata niitä omiin tuotoksiin. mut moni tosiaan vertaa niitä suoraan oikeisiin tuotoksiin. ja se vaan ei toimi niin että jos joku tekee laadukkaan Harry potter Ripoff trailerin AI:lla niin sen ei tarvitse olla lähelläkään realistinen. monelle jo se että se on tehty AI:lla herättää automaattisen kiinnostuksen. et jos jotkut vieroksuu AI:ta niin on myös niitä ihmisiä jos ne näkee siinä otsikossa sen AI liitteen niin ne katsoo sen videon jo sen takia. ne jotka ovat oikeasti kiinnostuneet AI:sta. AI videoissa on myös se että ne kevyttä katseltavaa ja moni haluaa kevyttä katseltavaa varsinkin noihin shortvideoihin. ne kävelyvideot kun vaikka näyttelijä ja roolihahmo kävelee vieri vieressä on juuri sitä kevyttä katseltavaa.
Niin no edelleen jos katson tuon Fall of the Roninin tai Stromtrooper Vlogeja niin enkö silloin voi verrata laadukkaampaa AI-videota vähemmän laadukkaaseen.

Elokuvista en oo puhunu koskaan, pelistä puhuin että voin käyttää videoita mahdollisesti pelissä, pelistä puhuin että voi tehdä GPT5:lla pelin tulevaisuudessa, animaatiosarjalle ei tarkoita omassa tapauksessa mitään 30 minuutin jaksoa vaan 3-5 min jaksoa eli vähän saman tyylinen kun Angry Birds sarja aikoinaan. eli animaatiosarja voi olla myös 3-5 minuuttia pitkä, ja kun siihen saa dialogia mukaan niin sitten niiden videoiden tekeminenkin on helpompaa, mutta nykyisellä modeleilla se ei ole vielä mahdollista
Christopher Nolan ohjasi Following-elokuvansa 6000 dollarin budjetilla. David Lynchin Eraserhead maksoi 20 000. Richard Linklaterin Slacker vähän vajaat sen 20k. Sci-fi kulttiklassikko Primer tehtiin 7000 dollarilla. Kaikki ovat täyspitkiä elokuvia, eivätkä parin minuutin muilta kopsattuja clippejä.

Jos oikeasti haluaa luoda taidetta, niin mikään ei estä sitä. Ei varsinkaan jos on omien sanojen mukaan varaa henkselinpaukutteluun.

joo niinhän mä oon tosiaan tehnytkin, esim vaikka se Aerith pätkä niin siinä 5 eri clippiä hänen päivästään -> ensin hän juo kahvia -> sen jälkeen kävelee kahvilasta ulos -> sen jälkeen hän ajaa vaaleanpunaisella scootterilla kirkolle -> sen jälkeen hän rukoilee kirkolla ja ottaa Keltaisen Liljan ja viiimeisessä clipissä hän vie sen Zackin haudalle. jos mä tekisin tuon kaiken niin että se oli täysin seamless niin se vaatisi varmaan 10 kertaa enemmän clippejä. et lopulta se on ihan sama että teenkö mä sen niin että se päivä on jaoteltu vai onko seamless, koska tarina ei muutu siitä mihinkään. ja jos totta puhutaan niin en usko että siitä saisi edes realistisesti täysin seamless pätkän.
Ei kait sen koskaan tarttekkaan olla mikään "seamless" vaan nimenomaan noi koostetaan paloista videoeditoinnilla generoinnin jälkeen, voi joutua tekeen vähän ehostustakin, ihan sama kuin tekisit vaikka ihan perinteisesti kuvausporukan kanssa. Paljon ottoja eri kuvakulmista, kohtauksia jne. ja niistä muodostuu se kokonainen tarina jota halutaan kertoa. Ei mikään modeli tule koskaan tekemään alusta loppuun kokonaista sarjaa, saatikka edes kohtausta.

Se on kovaa työtä saada aikaiseksi joku hyvä juttu. Kukaan ei täällä odota että tekisit yhdellä istunnolla sarjan, odotatko itse?

Se vaan kun sulla on niin mahtipontiset suunnitelmat (ja puheet siitä miten voit tehdä mitä vaan, vaikka et oikeesti voi) niin koita ihan nyt keskittyä johonkin helposti hoidettavaan ensin. Tee nyt vaikka se Elara kunnolla, mieti itse se tarina (älä generoi chatgpt:llä), miten se alkaa jne, hahmot, niiden taustat, maailma. Elaran pitää kasvaa hahmona matkan edetessä, ei saa olla Mary Sue ja heti oppia maailmantuho-loitsuja.

Se vaatii oikeesti tosi kovaa osaamista jos olet ajatellut jakson pituudeksi 3-5 min, niin miten kerrot sen lyhyen jakson aikana sen kyseisen jakson tarinan ja ehkä jopa pohjustat jotain isompaa läpi kauden menevää juonentynkää.

Toi on tosi, tosi vaikee homma.

Eihän juuri mikään sarja tai elokuva ole "seamless" vaan näytetään vain olennainen eikä kaikkea koko ajan. Minusta tuo ongelma tässä nyt ei ole edes AI:n rajallisuus videoiden pituudessa vaan siinä, ettei ole mitään ymmärrystä videoeditoinnista ja/tai tarinan rakentamisesta videomuotoon.

Ainoa oikea "seamless" mikä (nyt tähän hätään) tulee mieleen on Adolescense, joka on yhtä kuvaa ilman mitään leikkauksia. Suurin osa kaikesta tv- ja elokuva-viihteestä kuitenkin koostuu nimenomaan pätkistä, jotka leikataan yhteen. Pätkistä, joissa on eri asioita, kuvakulmia jne.

Toki AI-videoiden lyhyys rajoittaa siinä ettei voi olla pidempiä kohtauksia, jolloin leikkaukset on nopeita. Mahdollista silti tehdä ihan toimiva kokonaisuus lyhyistäkin pätkistä.

Jos vaikka joku kävelee nurmikolla, ei sen tarvitse olla vain yksi pätkä, jossa joku kävelee nurmikolla. Se voi olla vaikka nämä pätkät:
1) Lähikuva nurmikosta. Jalka astuu nurmikolla kuvan ulkopuolelta.
2) Laajempi otos, jossa nurmikolla kävelijä paljastuu paremmin.
3) Lähikuva kädestä, jossa on kori. Ilmeisesti eväsretkelle menossa.

Ja näin pois päin, riippuen mitä haluaa kertoa ja mitä on oikeastaan edes tapahtumassa. Ensimmäisenä pitää tietää mitä haluaa kertoa eikä mennä vain promptaamaan yleisluontoisia kohtauksia.

tossa on tosiaan kahdella ihmisillä se 10 000 euron näytönohjain ja silti tosiaan tekee näitä naisia.
Jos näyttiksellä voisi tehdä naisia, niin saattaisi siinä kyllä useampikin ihminen niitä tehdä.

"You wouldn't prompt a woman" - no eipä vissiin.

Eikös uusimmat Kratoksen seikkailut olleet "seamless" koska eivät sisältäneen leikkauksia. Vähän offtopic
No siis pelithän on lähinnä saumatonta viihdettä kaikesta viihteestä. Samoin musiikki, joka ei (yleensä) hypi asiasta toiseen. Jätin siis tarkoituksella pelit pois sillä nehän on pitkälti jatkuvasti samasta kuvakulmasta kuvattua (eli leikkaamatonta ja täten saumatonta). Ja nekin kohdat, jotka ei ole, imitoi elokuvia/sarjoja kuvakulmien vaihteluineen jne. Toki lataustaukoja ja muuta "pätkivää" niissä aina on mutta idea niissä kuitenkin on olla jatkuvasti sisällä toiminnassa. Joku pikamatkustus tai muut on ehkä tavallaan sitten pelien "leikkauksia".

Ei kait sen koskaan tarttekkaan olla mikään "seamless" vaan nimenomaan noi koostetaan paloista videoeditoinnilla generoinnin jälkeen, voi joutua tekeen vähän ehostustakin, ihan sama kuin tekisit vaikka ihan perinteisesti kuvausporukan kanssa. Paljon ottoja eri kuvakulmista, kohtauksia jne. ja niistä muodostuu se kokonainen tarina jota halutaan kertoa. Ei mikään modeli tule koskaan tekemään alusta loppuun kokonaista sarjaa, saatikka edes kohtausta.

Se on kovaa työtä saada aikaiseksi joku hyvä juttu. Kukaan ei täällä odota että tekisit yhdellä istunnolla sarjan, odotatko itse?

Se vaan kun sulla on niin mahtipontiset suunnitelmat (ja puheet siitä miten voit tehdä mitä vaan, vaikka et oikeesti voi) niin koita ihan nyt keskittyä johonkin helposti hoidettavaan ensin. Tee nyt vaikka se Elara kunnolla, mieti itse se tarina (älä generoi chatgpt:llä), miten se alkaa jne, hahmot, niiden taustat, maailma. Elaran pitää kasvaa hahmona matkan edetessä, ei saa olla Mary Sue ja heti oppia maailmantuho-loitsuja.

Se vaatii oikeesti tosi kovaa osaamista jos olet ajatellut jakson pituudeksi 3-5 min, niin miten kerrot sen lyhyen jakson aikana sen kyseisen jakson tarinan ja ehkä jopa pohjustat jotain isompaa läpi kauden menevää juonentynkää.

Toi on tosi, tosi vaikee homma.

joo sitähän mä tosiaan olin tekemässä ennenkö se Vram ongelma tuli tohon näyttikseen, et olin tekemässä just sitä Aerith clippiä kunnon kamera ajoilla ja ilman AI virheitä. et joo mä oon kyllä tosi itse kriittinen sellaistan asioiden suhteen että minkälaisen videon haluan julkaista publicista, tosiaan kaikki noi unlisted, et siinä ei tosiaan saa olla mitään AI virheitä.

en odota et hetkessä teen videot hyvä aika ois semmonen 10-14 tuntia per video, eli vaikka 1 video 2-3 päivässä, joo se on mun ongelma, että mä siirryn helposti projektista toiseen, joo se hyvä puoli mulla on tosiaan niissä Elara story book hommissa on se, että pystyn muokkaamaan niitä taustoja ja muita ja lisämään asioita tuolla Kontextilla promteilla yms.

nojoo se on ehkä enemmän mitä ehdit tekemään 5 sekunnissa, mut 5 sekunttia on tosiaan lyhyt aika, mut joo sit Vace tulee niin sit tulee myös Extenderi, eli voi jatkaa niitä 5 sekunnin clippejä, mutta siihen saattaaa mennä vielä vaikka kuukausi, tainno voihan niitä jo tavallaan tehdä nyttenkin kun tosiaan teet 5 sekunnin clipin ja otat screencapin siitä 5 sekunnin pätkän viimeisestä sekunnista ja teet siitä uuden image to videon jatkat siitä mutta laatu ei ole samanlaista kun teki sen Extenderin kanssa.

joo no se kun sä saat sitä puhuttua dialogia niihin auttaa jo paljon, ja sillä saa hyvin sitä tarinaa pohjustettua yms narratiivejä lisättyä. mut juu oli sitten Elara tai kuka tahansa niin kyllä mä sille kasvutarinan meinasin tehdä. mut joo saa nähdä että millon pystyy taas videogeneroimaan, jos maanantaina sais koneen lähettyä niin se voi ehkä ehtiä takaisin jo ens perjantaina.

Viimeksi muokattu:

Tältäkö näyttäisi GTA Suomi? Oli omasta mielestä oikein hauska video vaikken todellakaan ole tekoälyn suurin ystävä.
Liian vakavalla asenteella tuota ei kannata lähteä katsomaan. Tekoäly tekee siinä aika paljon tekoälyn juttuja.

No siis pelithän on lähinnä saumatonta viihdettä kaikesta viihteestä. Samoin musiikki, joka ei (yleensä) hypi asiasta toiseen. Jätin siis tarkoituksella pelit pois sillä nehän on pitkälti jatkuvasti samasta kuvakulmasta kuvattua (eli leikkaamatonta ja täten saumatonta). Ja nekin kohdat, jotka ei ole, imitoi elokuvia/sarjoja kuvakulmien vaihteluineen jne. Toki lataustaukoja ja muuta "pätkivää" niissä aina on mutta idea niissä kuitenkin on olla jatkuvasti sisällä toiminnassa. Joku pikamatkustus tai muut on ehkä tavallaan sitten pelien "leikkauksia".
Hain siis tällä sitä että eikös ne pelit olleet saumatonta ottoa ihan alusta loppuun ilman leikkauksia. Muissa peleissä nähdään leikkauksia kameran puolesta mutta tämä meni ns yhdellä otolla alusta maaliin, mikä sinällään on aika harvinaista jopa peleissä.

mä tosiaan puhuin tossa muutama päivä sitten että suurinosa, indie devaajista tulee käyttämään jatkossa AI voiceja ja Voice Cloneja, koska se on niin pirun helppoa cloonata ne voicet, ja tehdä niille ne dialogit, ja se on myöskin aikalaila ilmaista jos ne tekee localeilla työkaluilla, et kun puhuin että mielummin ihmiset ottaa pelinsä AI voicejen kanssa kun ilman voiceja niin nää molemmat on erittäin hyvät esimerkit niistä. molemmat pelit tosiaan Trendaa että hyvin ovat myyneet.

Noble Legacy 84% very positive ja Whispers from the Stars 94%

molemmissa näissä hyvin arvostelluissa peleissä lukee näin

Noble Legacyssä lukee näin, hemmetin fiksu veto näiltä devaajilta, että keräävät ensin rahaa ostojen kautta ja sitten myöhemmin päivittävät voicet oikeisiin voiceihin kun siihen löytyy budjettia, olen miettinyt tämän ostoa tänään kun tää on vähä ku Medieval Dynasty mutta Aattelisten Noble näkökulmasta.

AI GENERATED CONTENT DISCLOSURE​

The developers describe how their game uses AI Generated Content like this:

We used AI to generate pre-release Voice Overs and to post-process profile portraits of our in-game character screenshots. We plan to replace all VO content with voice-acted VO by full release.

Whispers from the star:ssa lukee näin. voisin muuten veikata että, päähenkilön Voice on Cloonattu suoraan Yuffie:lta, FF7 Rebirthistä, tai FF7 Remake integradesta. itsekkin kloonannut hänen voicensa ja kuulostaa aika paljon samalta, tietenkin sitä on muutettu vähäsen mutta pelottavan paljon kuulostaa samalta. mitä itsekkin tehnyt noita clippejä Yuffie:sta

AI GENERATED CONTENT DISCLOSURE​

The developers describe how their game uses AI Generated Content like this:

This game features fully voiced, AI-powered conversations and performances created in collaboration with an actor, with select visual elements created by our team with the help of AI tools.

jokainen voi tehdä omat johtopäätökset kuulostaako Whispers of the Stars:n päähenkilö ja tämä AI voice Yuffie Samalta, sä tosiaan pystyt lisämään niihin kaikua, lämpöä, kimeyttä yms et niistä saa halutessaan hyvin tunnismattomia. (tää Yuffien voice on tosiaan cloonattu pelkästä yhdestä hänen 10 sekunnin repliikistä)

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom