Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua tekoälystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ferraro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuossakin hommassa AI tekee näennäisesti hyvää tai ok työtä mutta kun vähän pinnan alle tarkastelee niin voipi olla että menee työaikaa siihen että käy läpi mitä kaikkea outouksia ja virheitä siellä on. Ja nimenomaan AI on vielä vaiheessa, jossa sen tuotoksia pitää valvoa. Monellakin tapaa.

Paljon on tullut tehtyä kyllä kaikennäköistä mut nyt oon syttyny tähän, aion tehdä kokonaisen lyhyt animaatiosarjan kyseiselle hahmolle jahka saadaan multitalk työkalu Wan 2.2:lle., et saan hahmot puhumaan ja muuta, myös kyseessä on tosiaan täysin Ai generoitu hahmo.

Biisi jonka loin sunolla on ihan vitunmoinen Banger ja nyt mun pitää keksiä miten saan sunolla jatkoa sen jälkeen kun tämän biisin säköistöt loppuu tossa tosiaan onneks on vielä 2 säköistöä jäljellä shortteja varten.

joku kaipaili sitä et tee jotain omaa niin nyt mä teen jotain omaa :), ja oon innoissani tästä.

Elara the Firebender (Teaser)

tossa sit pari muuta juttua mitä tein viikonlopun aikana, ja testailin asioita, tosiaan niin kun sanoin tykkään tehdä ja generoida vähä monipuolisesti kaikenlaista. yks mitä varmaan alan kanssa tekemään on Anime character meets Real life/CGI/3D pätkiä, koska ne on ihan törkeen hienoja.

se kun sulla on osaaminen ja työkalut tiedä mitä vaan niin helposti sitten siirtyi muihin projekteihin, mut Elaran parissa tulen todennäköisesti pysymään aika pitkään. noi Fightning pätkät on hauskoja mut editointi on sit aika työlästä. plus et totakin varten generoin joku 40-50 eri pätkää. niiden helpottuu huomattavasti kun tulee se malli mistä voin ottaa vaikka referenssejä tuosta pätkästä. tuo taistelupätkä on puhtaasti luotu pelkille image to video kuvalla ja promteilla. mut sinänsä hyvä pätkä tulevaisuutta varten et voin ottaa tosta sit comboja muita hahmoja varten. ja tosiaan tarkoituksella loin tuon FF pätkään hahmoja jotka muistutaa lähinnä pelkän Cloth pattern kanssa alkuperäistä hahmoa, eli etäisesti ehkä muistuttavat alkuperästä.

Viimeksi muokattu:
Tässä nähdään taas generatiivisen AI:n rajoitukset. Hahmo on mallinnettu hyvin läheltä uuden Legend of Zeldan tyyliä ja tietenkin Avatar: The Last Airbenderistä otettu firebender.

Entistä villimmäksi menee, kun tajuaa miten vähän AI oikeastaan edes tekee töitä noiden lähteiden vohkimisessa: Elara on yksi käytetyimpiä nimiä, mitä se tarjoaa heti ensimmäisenä kaikille. Tämä johtuu näköjään siitä, että se on geneerisin nimi, mitä datasta on pystytty pöllimään. Tästä lisää:

Näin myös, jos hakee Googlen kuvahaulla tuota hahmoa, niin näkee miten generatiivinen AI vaan toistaa samoja kaavoja kaikkiin vastaaviin:

17_41106957.webp
4_687009086.webp

Mutta pitihän sitä itsekin kokeilla, joten kirjoitin Mistraliin promptiksi: kirjoita minulle fantasiatarina Legend of Zeldan ja Avatar: The Last Airbenderin tyyliin. Nyt minäkin olen Elaran (jolla on samat kohteet matkalla ja vielä sama riipus) luonut kirjailija!

Screenshot 2025-08-11 133456.png

Kokeilin myös kuinka veden pitävä @DestiZ :in Elara on. Ihan vaan kun tässä nyt on oma hahmo, mutta tekoäly kuitenkin siellä taustalla. Kirjoitin Googlen hakuun Tales of Elara.

Tässä on AI:n yhteenveto, joka siis on "ensimmäinen" hakutulos:
"Tales of Elara" generally refers to stories or narratives featuring a character named Elara. These stories can be found in various forms, including mythology, fantasy fiction, and even YouTube videos. Elara is a name with roots in Greek mythology, where she is a mortal woman loved by Zeus and the mother of the giant Tityos. In modern stories, Elara often appears as a brave, adventurous, or kind-hearted character, sometimes associated with magic or a hidden realm.
Samankaltaisuutta on mutta tietysti ei tuo nyt niin paha. Kaikkihan nyt voivat kirjoitella fantasiafiktiota rohkeasta ja seikkailunhaluisesta Elarasta. Ja näköjään aika moni myös "kirjoittaa". Tai no promptaa. :)

Vaihdoin kuvahakuun ja heti toinen hakutulos on tämä: https://www.storybooks.app/bedtime-stories/elara-magical-quest-gWYTRRMYLN

Eri piirrostyyli, mutta on muuten kyllä aika paljon samaa hahmoissa:
1754910030035.png

Elara on siis vaaleahiuksinen siniseen pukeutuva tyttönen. Tee nyt @DestiZ ainakin se, että vaihda tytön nutun väriä tuosta niin sanotusta Elaran oletusväristä. Jos olisin sinä, niin vaihtaisin kyllä hahmon nimeäkin, mutta jotenkin hakutuloksista päätellen Elara ei ole sinun keksimä nimi, vaan tekoälyn.

Parhaimmassa tapauksessa saadaan tämä kitkettyä nopeasti kun Disney, Universal ja Paramount laittavat jokaisen AI firman konkkaan.

Disney voi tosiaan haastaa pienempiä mutta kiinalaiset open source AI modeli firmat Alibaba $288.23 billion, 653.32 Billion versus disney 209.6 billion varsinkin tencent joka omistaa Qwen modelin ja Alibaba omistaa sitten Wan:n niin eivät tule tekemään yhtään mitään kyseisille companioneille, koska joku disney on hyvin pieni yritys varsinkin Tencenttiin verrattuna Kaiken hyvän lisäksi Disney tekee Tencentin kanssa tulevaisuudesa yhteistyötä. ja kyllä Qwen halutessaan generoi aikalailla täydelliset disney hahmot, sitten vielä sekin että oikeastaan kukaan ei uskalla haastaa Sonyä lukuunottamatta joka hyvin suurella todennäköisyydellä häviää Casen, koska Tencent on tunnettu myös siitä että tykkäävät haastaa itse myös eri yhtiöitä oikeuteen, ja vieläpä aika usein voittavat Casensa, katsoin huvikseen niin kukaan ei ole koskaan haastanut Tencenttiä tekoäly asioissa oikeuteen. että siinä on firma joka tekee oikeastaan mitä haluaa.

Tässä nähdään taas generatiivisen AI:n rajoitukset. Hahmo on mallinnettu hyvin läheltä uuden Legend of Zeldan tyyliä ja tietenkin Avatar: The Last Airbenderistä otettu firebender.

Entistä villimmäksi menee, kun tajuaa miten vähän AI oikeastaan edes tekee töitä noiden lähteiden vohkimisessa: Elara on yksi käytetyimpiä nimiä, mitä se tarjoaa heti ensimmäisenä kaikille. Tämä johtuu näköjään siitä, että se on geneerisin nimi, mitä datasta on pystytty pöllimään. Tästä lisää:

Näin myös, jos hakee Googlen kuvahaulla tuota hahmoa, niin näkee miten generatiivinen AI vaan toistaa samoja kaavoja kaikkiin vastaaviin:

Näytä liitetiedosto 19583
Näytä liitetiedosto 19584

Mutta pitihän sitä itsekin kokeilla, joten kirjoitin Mistraliin promptiksi: kirjoita minulle fantasiatarina Legend of Zeldan ja Avatar: The Last Airbenderin tyyliin. Nyt minäkin olen Elaran (jolla on samat kohteet matkalla ja vielä sama riipus) luonut kirjailija!

Näytä liitetiedosto 19585

kannattaa tosiaan hyväksyä se että generatiivinen AI tullut ryminällä jäädäkseen, heitin erääseen public generaattoriin prontiksi Zeldan ja Pokemonin, nämä on tosiaan hyvin lähellä alkuperäisiä. tuskinpa nintendo tulee tekemään yhtään mitään asialle koska kyseessä on googlen malli, ja vasta julkaistu uusi malli, jolla voi tehdä omia satukirjoja

Screenshot 2025-08-11 025504.png

Screenshot 2025-08-11 140302.png

törkeen kova malli tosiaan jos haluatte alkaa tekee omia satukirjoja ja tarinoita, mietin että täälläkin kun jollakin lapsia niin voitte vaikka iltasatuja alkaa tekemään sillä. se on tosiaan täysin ilmanen

Viimeksi muokattu:
Disney voi tosiaan haastaa pienempiä mutta kiinalaiset open source AI modeli firmat Alibaba $288.23 billion, 653.32 Billion versus disney 209.6 billion varsinkin tencent joka omistaa Qwen modelin ja Alibaba omistaa sitten Wan:n niin eivät tule tekemään yhtään mitään kyseisille companioneille, koska joku disney on hyvin pieni yritys varsinkin Tencenttiin verrattuna Kaiken hyvän lisäksi Disney tekee Tencentin kanssa tulevaisuudesa yhteistyötä. ja kyllä Qwen halutessaan generoi aikalailla täydelliset disney hahmot, sitten vielä sekin että oikeastaan kukaan ei uskalla haastaa Sonyä lukuunottamatta joka hyvin suurella todennäköisyydellä häviää Casen, koska Tencent on tunnettu myös siitä että tykkäävät haastaa itse myös eri yhtiöitä oikeuteen, ja vieläpä aika usein voittavat Casensa, katsoin huvikseen niin kukaan ei ole koskaan haastanut Tencenttiä tekoäly asioissa oikeuteen. että siinä on firma joka tekee oikeastaan mitä haluaa.

kannattaa tosiaan hyväksyä se että generatiivinen AI tullut ryminällä jäädäkseen, heitin erääseen public generaattoriin prontiksi Zeldan ja Pokemonin, nämä on tosiaan hyvin lähellä alkuperäisiä. tuskinpa nintendo tulee tekemään yhtään mitään asialle koska kyseessä on googlen malli

Näytä liitetiedosto 19587

Näytä liitetiedosto 19588

Näytä liitetiedosto 19589
Eli kuten todettu, väitteesi "loin jotain omaa" olisi tarkemmin sanottuna: "annoin tekoälyn parsia kasaan geneeristä ja todennäköisesti muualta kopioitua matskua".

Olet tehnyt selväksi etteivät nuo tekijänoikeudet kiinnosta, mutta jos aiot esittää tehneesi jotain omaa, niin ainakin voisit yrittää itse keksiä hahmollesi nimen. Se tuntuisi olevan ihan minimi. Mutta ei, kaikki on tekstejä myöten tekoälyn generoimaa, mikä näkyy sitten siinä, että se on sitä samaa kamaa, mitä nuo pystyvät kopioimaan muista lähteistä.

Eli kuten todettu, väitteesi "loin jotain omaa" olisi tarkemmin sanottuna: "annoin tekoälyn parsia kasaan geneeristä ja todennäköisesti muualta kopioitua matskua".

Olet tehnyt selväksi etteivät nuo tekijänoikeudet kiinnosta, mutta jos aiot esittää tehneesi jotain omaa, niin ainakin voisit yrittää itse keksiä hahmollesi nimen. Se tuntuisi olevan ihan minimi. Mutta ei, kaikki on tekstejä myöten tekoälyn generoimaa, mikä näkyy sitten siinä, että se on sitä samaa kamaa, mitä nuo pystyvät kopioimaan muista lähteistä.

niin loin oman hahmon story bookin avulla ja tein niistä videot ja jatkossa aion tehdä niistä myös animaatioita lyhyt elokuvia. se ero on siinä että ne on narratiivisia kuvia mä herätän ne eloon, ja mulla on siihen täysi oikeus olen ottanut siitä selvää. halutessaan voin myös vaihtaa sen hahmon koska mulla on siihen työkalut, voin vaihtaa siihen vaikka jonkun tutunkin hahmon jos haluan.

hyvää hyvyyttäni mainitsin ja kerroin softasta niin täällä sitten ollaan heti räksyttämässä. no antaa räksyttäjien räksyttää.

6k viewsejä 6 päivässä pystyisin tekemään paljon parempia, koska Hailou 1 on paska modeli et kyllä jos haluaa näkyvyttä niin sit vaan alkaa tekee näitä, mä teen sitä mistä tykkään, en sitä mikä saa viewsejä

Viimeksi muokattu:
niin loin oman hahmon story bookin avulla ja tein niistä videot ja jatkossa aion tehdä niistä myös animaatioita. se ero on siinä että ne on narratiivisia kuvia mä herätän ne eloon, ja mulla on siihen täysi oikeus olen ottanut siitä selvää. halutessaan voin myös vaihtaa sen hahmon koska mulla on siihen työkalut, voin vaihtaa siihen vaikka jonkun tutunkin hahmon jos haluan.

hyvää hyvyyttäni mainitsin ja kerroin softasta niin täällä sitten ollaan heti räksyttämässä.
Storybookhan siis tuon on "luonut" eli tässä tapauksessa käyttänyt LLM:ää keräämään muista lähteistä koko materiaalin. Eli "loin oman hahmon" ei pidä paikkaansa. Kuten tuossa yllä jo kävi ilmi, tekoäly "luo" tuon saman Elaran kaikille, koska se ei osaa tehdä mitään omaperäistä vaan ottaa valmiista materiaalista samat samplet kaikkeen. Koska Firebender on jo Nickleodionin omaisuutta, niin tuskinpa siihen on mitään oikeuksia myöskään.

• Like
Reactions: Zak
törkeen kova malli tosiaan jos haluatte alkaa tekee omia satukirjoja ja tarinoita, mietin että täälläkin kun jollakin lapsia niin voitte vaikka iltasatuja alkaa tekemään sillä. se on tosiaan täysin ilmanen

Miten tämä parantaa oikeiden ihmisten kirjoittamista saduista? Meillä on täällä kotona alle vuoden ikäinen poika ja kirjahylly täynnä kirpputoreilta ja muualta ostettuja satukirjoja. Varmaan keskihinta jossain 5e/kirja tienoilla. Super sympaattisia tarinoita, joita ihan oikeat ihmiset ovat vuosien saatossa kirjoittaneet. Jos nyt tekisin tuolla AI mallilla satukirjan ja sitten jollain iFolorilla tai vastaavalla painaisin sen oikeaksi kirjaksi, niin ensinnäkin se tulisi kalliimmaksi kuin nämä ihmisten kirjoittamat kirjat ja toisekseen miten se olisi parempi millään osa-alueella? Ja huom. en näitä ikinä omalle lapselle (mutta en muillekaan) lukisi minkään laitteen näytöltä. Siinä katoaa aika paljon kokemuksesta, että lapsi saa itse käännellä sivuja, tunnustella kirjaa ja niin edelleen.

Storybookhan siis tuon on "luonut" eli tässä tapauksessa käyttänyt LLM:ää keräämään muista lähteistä koko materiaalin. Eli "loin oman hahmon" ei pidä paikkaansa. Kuten tuossa yllä jo kävi ilmi, tekoäly "luo" tuon saman Elaran kaikille, koska se ei osaa tehdä mitään omaperäistä vaan ottaa valmiista materiaalista samat samplet kaikkeen. Koska Firebender on jo Nickleodionin omaisuutta, niin tuskinpa siihen on mitään oikeuksia myöskään.

no se heidän ongelmansa minua se ei kiinnosta kun olen vain käyttäjä, Firebender voi myös olla Fire mage. ja fire mageja on joka puolella. joten siinähän yrittävät lähtemään omimaan sen, sun mukaan kukaan ei saisi tehdään enää mitään mitä joku on joskus tehnyt, onneksi maailma ei toimi noin ja nähdään paljon referenssejä, googlaa vaikka että monta Firebenderiä löytyy eri Animeista.

siinä sulle itseasissa vastaus, joten koko tuo argumentti on ihan älytön.

No, Avatar: The Last Airbender (the franchise) does not own the copyrights to "bending" itself. The concept of bending, as depicted in the show, is a fictional element within the Avatar universe, created by Michael Dante DiMartino and Bryan Konietzko. While they own the copyright to their specific creative expression of bending in the show and its related works, the concept of bending itself, as a general idea, is not copyrightable.

Viimeksi muokattu:
no se heidän ongelmansa minua se ei kiinnosta kun olen vain käyttäjä, Firebender voi myös olla Fire mage. ja fire mageja on joka puolella. joten siinähän yrittävät lähtemään omimaan sen, sun mukaan kukaan ei saisi tehdään enää mitään mitä joku on joskus tehnyt, onneksi maailma ei toimi noin ja nähdään paljon referenssejä, googlaa vaikka että monta Firebenderiä löytyy eri Animeista.
No mutta tuohan olisi parempi ja mikä tärkeintä, edes jotain siihen suuntaan, että olisit itse miettinyt asiaa muutenkin kuin pyytänyt tekoälyä kopioimaan kaiken sinulle.

Tulimaagi olisi jopa lähempänä luomaan eheää tarinaa, sillä nyt visuaalinen ilme on kopsattu Irlantilaisesta/kelttiläisestä maailmasta, jolloin Elara, mikä on Kreikkalaista perimää, ei istu siihen ollenkaan. Ne on vaan sitä, mitä LLM löytää nopeiten.

Eikä siinä mitään jos haluaa tehdä tuttua ja turvallista, mutta kun ihminen aidosti luo taidetta, niin nämä asiat tulevat väistämättä esille. Sitten huomaakin, että Elaran sijaan vaikka Brigid tai Aed olisivat parempia nimiä, sillä ne ovat Irlantilaista mytologiaa ja liittyvät tuleen. Firebenderistä tulee vaikka tulimaagi tai vaikka Tuatha, eli heidän kulttuuriperimän taikuri, jolla on yhteys luontoon. Sitten käydään hakemassa kirjastosta pari teosta mytologiaa käsittelevää perimätietoa, katsotaan pari elokuvaa ja luetaan vaikka Thomas Kinsellan The Tain -sarjaa. Hetkessä huomaa, että oma juttu kehittyy ja rikastuu, eikä kertaakaan tarvitse käyttää tekoälyn vohkimaa geneeristä sontaa, jota kaikki muut ovat jo käyttäneet.

No mutta tuohan olisi parempi ja mikä tärkeintä, edes jotain siihen suuntaan, että olisit itse miettinyt asiaa muutenkin kuin pyytänyt tekoälyä kopioimaan kaiken sinulle.

Tulimaagi olisi jopa lähempänä luomaan eheää tarinaa, sillä nyt visuaalinen ilme on kopsattu Irlantilaisesta/kelttiläisestä maailmasta, jolloin Elara, mikä on Kreikkalaista perimää, ei istu siihen ollenkaan. Ne on vaan sitä, mitä LLM löytää nopeiten.

Eikä siinä mitään jos haluaa tehdä tuttua ja turvallista, mutta kun ihminen aidosti luo taidetta, niin nämä asiat tulevat väistämättä esille. Sitten huomaakin, että Elaran sijaan vaikka Brigid tai Aed olisivat parempia nimiä, sillä ne ovat Irlantilaista mytologiaa ja liittyvät tuleen. Firebenderistä tulee vaikka tulimaagi tai vaikka Tuatha, eli heidän kulttuuriperimän taikuri, jolla on yhteys luontoon. Sitten käydään hakemassa kirjastosta pari teosta mytologiaa käsittelevää perimätietoa, katsotaan pari elokuvaa ja luetaan vaikka Thomas Kinsellan The Tain -sarjaa. Hetkessä huomaa, että oma juttu kehittyy ja rikastuu, eikä kertaakaan tarvitse käyttää tekoälyn vohkimaa geneeristä sontaa, jota kaikki muut ovat jo käyttäneet.

Tiedät sä kun mä tein tuon biisin ennen kirjoja, pyysin generoimaan Sunoa hyvän Hero songin ja Sankarittaren nimeksi tuli Elara. ja olen tykästynyt biisin sen verran paljon jo että mä haluan tehdä hänelle musavideon, openingin yms, eli haluan luoda kirjat noiden lyriikoiden mukaan, sillä tosiaan ei olisi varmaan hirveästi ollut merkitystä, että olisinko laittanut kirjan promtiksi Fire mage vai Firebender todennäköisesti täysin samanlaisen kirjan se olisi jo generoinut.

niin ja Dragonflylle tosiaan se että tuolla voi tosiaan myös laittaa oman/lapsen piirruksen referenssissä, ja tehdä siitä kirjoja. et jos lapsi on tehnyt vaikka hienon piirrutuksen jostain hahmosta niin voi tehdä niin monta 10 sivun satukirjaa sillä kun haluaa.

ja se oma juttu tosiaan on se että mä teen kuvista videoita. et noi story book:n generaatiot vaan pelkkiä kuvia narratiivin kanssa mut itse herätän ne eloon. ja kun saan oikeat työkalut niin pistän hahmot myös keskustelemaan yms, harva edes tajuaa että monta video generointia yksi hyvä clippi vaatii. se on 5-20 riippuu aiheesta. joo kaikki kuvageneroinnit ja editoinnit pystyy tekemään alle minuutissa, mut videot ei ole sellaisia

tossa on hyvä esimerkki tuon clipin tekemiseen vaadittiin 400 eri generointia. siihen editoinnit ja muut niin varmaan käytetty aikamoinen määrä tunteja tuon tekemiseen.

Viimeksi muokattu:
Huomaa etten tosiaan ole näille kohderyhmää, kun tuo näyttää aivan järkyttävältä :D En vaan ihan oikeasti ymmärrä miksi joku haluaisi tuollaista katsoa kun näkee kilometrin päähän että täysin tekoälyn tekemää aivotonta tavaraa.

Lisäksi kaikki nämä sinun linkittämäsi tuotokset(joko "omat" tai muiden), ovat kaikki jotain trailereita. Haluaisin mielenkiinnosta nähdä jotain oikeasti valmista tuotosta jos sinulla on linkittää. Kuitenkin näiden "makeiden" trailereiden tuottaminen on tekoälylle huomattavasti helpompaa, kuin oikeasti jonkun järkevän tarinan joka etenee loogisesti.

Viimeksi muokattu:
Huomaa etten tosiaan ole näille kohderyhmää, kun tuo näyttää aivan järkyttävältä :D En vaan ihan oikeasti ymmärrä miksi joku haluaisi tuollaista katsoa kun näkee kilometrin päähän että täysin tekoälyn tekemää aivotonta tavaraa.

Lisäksi kaikki nämä sinun linkittämäsi tuotokset(joko "omat" tai muiden), ovat kaikki jotain trailereita. Haluaisin mielenkiinnosta nähdä jotain oikeasti valmista tuotosta jos sinulla on linkittää. Kuitenkin näiden "makeiden" trailereiden tuottaminen on tekoälylle huomattavasti helpompaa, kuin oikeasti jonkun järkevän tarinan joka etenee loogisesti.

tossa on ihan siisti ja muutenkin tolla kaverilla siistiä sisältöä. mut joo se käyttää myös muita modeleita kuten tuota tämän hetken kalleinta Hailou V2:sta esim tossa rallipätkässä, mut se onkin paras malli ainakin joissakin asioissa.

mut joo Wan 2.2 maksimi pituus noissa pätkissä on tällä hetkellä image to video:issa 5 sekunttia per clippi ja text to video 7 sekunttia, joten vaikea niillä on kokonaisia leffoja tehdä et enemmän just Tributeja, Parodioita, meemejä, mainoksia, musavideoita yms, hailou:ssa tais olla kanssa 7 sekunttia per clippi

Wan 2.2

Hailou V2

näissä ne loistaa, ainakin ite nauroin tälle, et just voi tehdä paradioita ja meemejä, 1,5k upvotesia et hyvin uppoo ihmisiin nää

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom