Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua tekoälystä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ferraro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Generatiivisen AI käyttö eri peleissä lisääntyy kokoajan tänä vuonnakin on muutamassa isossa hitti peleissä käytety generativiista AI.ta, joten juu generatiivisen AI:n hallitseminen ei todellakaan ole mikään ohi menevä kupla vaan se on iso voimavara. eli pysyn siinä kannassani, missä sanoin että 2-4 vuoden sisään generatiivisen AI:n hallitseminen yksi parhaimpia taitoja, sen promtauksen lisäksi, ja tietenkin sun pitää hallita myös generatiivinen AI että sä näät mitä ne sun promtit tuottaa, ja mitä ohjelmisto ja kuva modeli sopii tiettyihin asioihin parhaiten, eli et sä voi olla hyvä promttaa jos sä et nää mitä sä tuotat, sekun promttaa ja generoi jatkuvasti niin siinä oppii väkisinkin hyväks promttaajaks ja oppii tietämään ja tunnistamaan että mitä modeleita kannattaa käyttää mihinkin tarkoitukseen, ja promttaamisella tarkoitan sitä että promttaa LLM:n kuten Chat GPT:n, Deepseekin, ollaman yms kanssa, ei mitään itse promttaamista koska se on aivan liian hidasta.
Eli vastaus kysymykseeni on että AI:n osaaminen on vain promptaamista, jota oppii promptaamalla? Olin siis oikeassa aavistuksessani ja toistan ajatukseni siitä: kovin helppo taito kenen tahansa oppia. Veikkaan että jos tuosta on homman osaaminen vain kiinni niin saan hyvät taidot aika pikaisesti omia AI-tarpeitani varten jos sellaisia joskus tulee.

Ja en tajua että mitä hallitsemista on siinä että "näkee mitä promptit tuottaa"? Kai sitä nyt katsoo ja näkee mitä se AI tekee kun siltä jotain pyytää. Vai onko sekin nyt jokin taito, joka pitää erikseen oppia? Sanot myös että pitää tietää, mitä kannattaa käyttää mihinkin tarkoitukseen? No ai ihanko totta? Jokainen joka on leikkinyt edes hiekkalaatikolla tietää että lapiolla ja haravalla tehdään eri asioita. Ei taaskaan sellainen asia, mikä vaatisi muuta kuin pienen googlauksen että mikä on paras mihinkin asiaan.

Mutta mitä on "itse promptaaminen"? Kehoitteiden antaminen itselle? Eli itse tekeminen? "Piirräpä, Shamaniac keltainen koira"?

niinjoo ja siihen mortal kombat pätkään vielä että sen promttaaminen oli erittäin hyvä projekti jatkoa ajattelen kun modelit tuosta kehittyy. ja opin siinä tosi paljon eri asioita muutenkin. ja jos joku julkaisee Fightning Lora modelin niin mulla kun on kuvat ja promtit valmiina niin sillon ne myös taistelee oikeasti. ja en tiedä oonko tästä maininnut mutta tuo softa jota käytän toimii niin että jokainen kuva ja video on workflow että jos mä vaan raahaan sen kuvan tai videon millä oon aiemmin promtannu niin voin aina promtata sillä samalla kuvalla tai videolla uusiksi uusilla modeleilla.
Mikä tuon "workflown" idea sitten on? Sama kuin ottaisit ohjeet talteen perunalaatikosta että osaat tehdä sitä sitten myös uudella uunilla? Mihin tarvitse workflowta kun jokaista videota tai kuvaa voi joka tapauksessa käyttää uusiksi?
 
En tiedä luetko sä ollenkaan näitä linkkaamiasia juttuja, mutta tuossa sanotaan ihan päinvaistaisesti. Eli ekan uhittelun jälkeen Square on hattu kourassa pyytänyt anteeksi AI:n käyttöä ja tulevaisuudessa korkeintaan käyttää sitä ei-taiteellisten töiden linearisointiin.

Tämä johtuu siitä, että jopa Square Enix tajusi, ettei AI-sontaa voi suojata tekijänoikeuksilla. Se jättää myös töihin sellaisen mädän leiman, että asiakkaat kaikkoavat. Tämä tulee jatkumaan entisestään kun oikeusjutut näiden ympärillä vaan käyvät kovemmaksi.

juu kyllä mä luen joo tosiaan aina voi pahoitella mutta, se ei silti tarkoita mitään, niinkään Square Enix eikä myöskään Altersin tapauksessa. että Squaren Enixin tapauksessa annan aika paljon painoarvoa tuolle heidän ekalla statementilleen. Altersin tapauksessa aina voi pahoitella jos jää kiinni.

Square Enix ainakin kovasti ainakin testailevat eri mahdollisuuksia Generatiivisen AI:n parissa


noin yleisesti sitten

steamin peleistä 7% jo käyttää pelien luomiseen generatiivista AI:ta, nyt kun GPT5 koodaa pelit jo sun puolestaan niin uskon että tuo kyseinen lukema kasvaa entisestään. ja uskon että ensi vuoden lukema on jo siellä 12-15%:lla ellei enemmänkin.


Ubisoftin juttu yms,


kyllä hommat on ryminällä menossa siihen että Generative ai yleistyy peleistä, todennäköisesti ubisoft taas jälleen riikkoo tabun ensimmäisenä ja muut seuraa sitten perässä. se missä generatiivinen ai tulee yleistymään infernaalisti on narratiivinen AI/eli AI voicet eri indie peleissä. ja se on indie peleille iso voitto, tosiaan aika monet ottaa ne pelit mielummin vaikka sitten sen AI voicen kanssa kun ilman voiceja, ainakin itse ottaisin joka ikisen CRPG jossa ei ole voiceja niin heti AI Voiceilla ja voice narratiivilla, koska en halua juuri pelata enää pelejä joissa ei ole voiceja, moni vähän pienempi ääninäyttelijä on tosiaan huolissaan siitä jo että millä tasolla nuo Voice cloning ja AI softat on jo tuolla AI voice puolella. ja ne on itseasissa kuva softien lisäksi se kaikkein kovin kehitys, että pystyt hetkessä kloonaamaan ihan kenen tahansa äänen että et tarvitse siitä kun 5-10 sekunnin näytteen.

muita asioita

siellä taas Quin69 koodaa omaa peliä GPT5:lla, kannattaa tosiaan katsoa tuota streamiä niin tajuaa että miten hurjalla tasolla me jo ollaan, joo kyllähän tuo ilmeisesti jotain creditsejä käyttää en ole vielä itse siihen sen tarkemmin tutustunut, jos joskus teen vaikka Elaralla oman pelin niin todennäköisesti teen sen GPT5:lla.

 
Viimeksi muokattu:
... jos joskus teen vaikka Elaralla oman pelin niin todennäköisesti teen sen GPT5:lla.
Koitahan nyt ensin tehdä sille sun Elaralle edes yksi hyvin mietitty ja rakennettu pilottijakso jolla vaikka tunnustelet et onko kiinnostusta kellään kattoa sitä, toimiiko se. Ala sen jälkeen vasta miettimään niitä sarjakuvia, kirjoja, oopperoita ja pelejä.

Tulee mieleen ne kaverit jotka puskista tulee opiskelemaan pelialaa ja haluavat tehdä ensimmäiseksi projektikseen överin mmorpg:n ilman, että ovat edes hello worldia koittaneet saada tulostumaan.
 
steamin peleistä 7% jo käyttää pelien luomiseen generatiivista AI:ta, nyt kun GPT5 koodaa pelit jo sun puolestaan niin uskon että tuo kyseinen lukema kasvaa entisestään. ja uskon että ensi vuoden lukema on jo siellä 12-15%:lla ellei enemmänkin.
Steamin pelivalikoimassahan on muutenkin vastaavaa nopeasti tehtyä tauhkaa hirveä määrä, joten ei mitenkään ihme että sinne tulee kaikenlaista "Titanic Survivor Simulatoria" AI-velhojen loitsimana tarpeeksi tyhmiä uhreja etsimään. Samaa kun on tehty jo ennen tekoälyä.

Se että AI-tuotoksia on lisääntyvä määrä, ei tarkoita mitenkään sitä että ne olisivat minkään arvoisia.

kyllä hommat on ryminällä menossa siihen että Generative ai yleistyy peleistä, todennäköisesti ubisoft taas jälleen riikkoo tabun ensimmäisenä ja muut seuraa sitten perässä.
No Ubi on onnistunut jo ennen AI:ta tekemään peleistään sen verran geneerisiä että ei ole paha menetys jos menevät täysillä päätyyn asti. Ubilla ei tunnu olevan mitään muuta vaadetta peleilleen kuin että on paljon "tekemistä" ja "sisältöä". Siinä AI toki auttaa. On vain täysin eri asia kuka AI:n tekemään huttua jaksaa pelata.

Ehkä tuollaiset menee sitten ns. "podcast-peleinä", mitä jotkut harrastaa ja jotka on niin epämielenkiintoisia ja tasapaksuja ettei niihin tarvitse keskittyä juurikaan. Sen kun seuraa jotain jättinuolta jonnekin ja perillä hakkaa hyökkäysnappia tms.

se missä generatiivinen ai tulee yleistymään infernaalisti on narratiivinen AI/eli AI voicet eri indie peleissä. ja se on indie peleille iso voitto, tosiaan aika monet ottaa ne pelit mielummin vaikka sitten sen AI voicen kanssa kun ilman voiceja, ainakin itse ottaisin joka ikisen CRPG jossa ei ole voiceja niin heti AI Voiceilla ja voice narratiivilla, koska en halua juuri pelata enää pelejä joissa ei ole voiceja, moni vähän pienempi ääninäyttelijä on tosiaan huolissaan siitä jo että millä tasolla nuo Voice cloning ja AI softat on jo tuolla AI voice puolella. ja ne on itseasissa kuva softien lisäksi se kaikkein kovin kehitys, että pystyt hetkessä kloonaamaan ihan kenen tahansa äänen että et tarvitse siitä kun 5-10 sekunnin näytteen.
Ihmettelen kovasti miten väität olevasi kova AI-ammattilainen ja -osaaja ja sitten kirjoitat että 5-10 sekuntia riittää äänen kloonaamiseen. Sanoohan nyt järkikin että noin suppea lähdemateriaali ei mitenkään voi taata järkevää lopputulosta, jos sillä on oikeasti tarkoitus muka korvata ihminen, jolta tuo ääni varastetaan. Sille on kuitenkin syynsä miksi tekoälyille syötetään materiaalia hirveitä määriä.

Minun mielipiteeni on se, ettei oikeita näyttelijöitä voi AI:lla korvata. Joku täysin "tyhjä" NPC voi olla AI:n esittämä mutta kaikki vähänkään paremmin mietityt ja käsikirjoitetut hahmot tulevat hyvin varmasti kaipaamaan jatkossakin oikeita osaajia eikä tekoälyä.

siellä taas Quin69 koodaa omaa peliä GPT5:lla, kannattaa tosiaan katsoa tuota streamiä niin tajuaa että miten hurjalla tasolla me jo ollaan, joo kyllähän tuo ilmeisesti jotain creditsejä käyttää en ole vielä itse siihen sen tarkemmin tutustunut, jos joskus teen vaikka Elaralla oman pelin niin todennäköisesti teen sen GPT5:lla.
Koodaa? Eikö koodaamisen pitänyt olla historiaa AI:n jälkeisessä maailmassa?
 
Ylös Bottom