Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua tekoälystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ferraro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Generatiivisen AI käyttö eri peleissä lisääntyy kokoajan tänä vuonnakin on muutamassa isossa hitti peleissä käytety generativiista AI.ta, joten juu generatiivisen AI:n hallitseminen ei todellakaan ole mikään ohi menevä kupla vaan se on iso voimavara. eli pysyn siinä kannassani, missä sanoin että 2-4 vuoden sisään generatiivisen AI:n hallitseminen yksi parhaimpia taitoja, sen promtauksen lisäksi, ja tietenkin sun pitää hallita myös generatiivinen AI että sä näät mitä ne sun promtit tuottaa, ja mitä ohjelmisto ja kuva modeli sopii tiettyihin asioihin parhaiten, eli et sä voi olla hyvä promttaa jos sä et nää mitä sä tuotat, sekun promttaa ja generoi jatkuvasti niin siinä oppii väkisinkin hyväks promttaajaks ja oppii tietämään ja tunnistamaan että mitä modeleita kannattaa käyttää mihinkin tarkoitukseen, ja promttaamisella tarkoitan sitä että promttaa LLM:n kuten Chat GPT:n, Deepseekin, ollaman yms kanssa, ei mitään itse promttaamista koska se on aivan liian hidasta.
Eli vastaus kysymykseeni on että AI:n osaaminen on vain promptaamista, jota oppii promptaamalla? Olin siis oikeassa aavistuksessani ja toistan ajatukseni siitä: kovin helppo taito kenen tahansa oppia. Veikkaan että jos tuosta on homman osaaminen vain kiinni niin saan hyvät taidot aika pikaisesti omia AI-tarpeitani varten jos sellaisia joskus tulee.

Ja en tajua että mitä hallitsemista on siinä että "näkee mitä promptit tuottaa"? Kai sitä nyt katsoo ja näkee mitä se AI tekee kun siltä jotain pyytää. Vai onko sekin nyt jokin taito, joka pitää erikseen oppia? Sanot myös että pitää tietää, mitä kannattaa käyttää mihinkin tarkoitukseen? No ai ihanko totta? Jokainen joka on leikkinyt edes hiekkalaatikolla tietää että lapiolla ja haravalla tehdään eri asioita. Ei taaskaan sellainen asia, mikä vaatisi muuta kuin pienen googlauksen että mikä on paras mihinkin asiaan.

Mutta mitä on "itse promptaaminen"? Kehoitteiden antaminen itselle? Eli itse tekeminen? "Piirräpä, Shamaniac keltainen koira"?

niinjoo ja siihen mortal kombat pätkään vielä että sen promttaaminen oli erittäin hyvä projekti jatkoa ajattelen kun modelit tuosta kehittyy. ja opin siinä tosi paljon eri asioita muutenkin. ja jos joku julkaisee Fightning Lora modelin niin mulla kun on kuvat ja promtit valmiina niin sillon ne myös taistelee oikeasti. ja en tiedä oonko tästä maininnut mutta tuo softa jota käytän toimii niin että jokainen kuva ja video on workflow että jos mä vaan raahaan sen kuvan tai videon millä oon aiemmin promtannu niin voin aina promtata sillä samalla kuvalla tai videolla uusiksi uusilla modeleilla.
Mikä tuon "workflown" idea sitten on? Sama kuin ottaisit ohjeet talteen perunalaatikosta että osaat tehdä sitä sitten myös uudella uunilla? Mihin tarvitse workflowta kun jokaista videota tai kuvaa voi joka tapauksessa käyttää uusiksi?

En tiedä luetko sä ollenkaan näitä linkkaamiasia juttuja, mutta tuossa sanotaan ihan päinvaistaisesti. Eli ekan uhittelun jälkeen Square on hattu kourassa pyytänyt anteeksi AI:n käyttöä ja tulevaisuudessa korkeintaan käyttää sitä ei-taiteellisten töiden linearisointiin.

Tämä johtuu siitä, että jopa Square Enix tajusi, ettei AI-sontaa voi suojata tekijänoikeuksilla. Se jättää myös töihin sellaisen mädän leiman, että asiakkaat kaikkoavat. Tämä tulee jatkumaan entisestään kun oikeusjutut näiden ympärillä vaan käyvät kovemmaksi.

juu kyllä mä luen joo tosiaan aina voi pahoitella mutta, se ei silti tarkoita mitään, niinkään Square Enix eikä myöskään Altersin tapauksessa. että Squaren Enixin tapauksessa annan aika paljon painoarvoa tuolle heidän ekalla statementilleen. Altersin tapauksessa aina voi pahoitella jos jää kiinni.

Square Enix ainakin kovasti ainakin testailevat eri mahdollisuuksia Generatiivisen AI:n parissa

noin yleisesti sitten

steamin peleistä 7% jo käyttää pelien luomiseen generatiivista AI:ta, nyt kun GPT5 koodaa pelit jo sun puolestaan niin uskon että tuo kyseinen lukema kasvaa entisestään. ja uskon että ensi vuoden lukema on jo siellä 12-15%:lla ellei enemmänkin.

Ubisoftin juttu yms,

kyllä hommat on ryminällä menossa siihen että Generative ai yleistyy peleistä, todennäköisesti ubisoft taas jälleen riikkoo tabun ensimmäisenä ja muut seuraa sitten perässä. se missä generatiivinen ai tulee yleistymään infernaalisti on narratiivinen AI/eli AI voicet eri indie peleissä. ja se on indie peleille iso voitto, tosiaan aika monet ottaa ne pelit mielummin vaikka sitten sen AI voicen kanssa kun ilman voiceja, ainakin itse ottaisin joka ikisen CRPG jossa ei ole voiceja niin heti AI Voiceilla ja voice narratiivilla, koska en halua juuri pelata enää pelejä joissa ei ole voiceja, moni vähän pienempi ääninäyttelijä on tosiaan huolissaan siitä jo että millä tasolla nuo Voice cloning ja AI softat on jo tuolla AI voice puolella. ja ne on itseasissa kuva softien lisäksi se kaikkein kovin kehitys, että pystyt hetkessä kloonaamaan ihan kenen tahansa äänen että et tarvitse siitä kun 5-10 sekunnin näytteen.

muita asioita

siellä taas Quin69 koodaa omaa peliä GPT5:lla, kannattaa tosiaan katsoa tuota streamiä niin tajuaa että miten hurjalla tasolla me jo ollaan, joo kyllähän tuo ilmeisesti jotain creditsejä käyttää en ole vielä itse siihen sen tarkemmin tutustunut, jos joskus teen vaikka Elaralla oman pelin niin todennäköisesti teen sen GPT5:lla.

Viimeksi muokattu:
... jos joskus teen vaikka Elaralla oman pelin niin todennäköisesti teen sen GPT5:lla.
Koitahan nyt ensin tehdä sille sun Elaralle edes yksi hyvin mietitty ja rakennettu pilottijakso jolla vaikka tunnustelet et onko kiinnostusta kellään kattoa sitä, toimiiko se. Ala sen jälkeen vasta miettimään niitä sarjakuvia, kirjoja, oopperoita ja pelejä.

Tulee mieleen ne kaverit jotka puskista tulee opiskelemaan pelialaa ja haluavat tehdä ensimmäiseksi projektikseen överin mmorpg:n ilman, että ovat edes hello worldia koittaneet saada tulostumaan.

steamin peleistä 7% jo käyttää pelien luomiseen generatiivista AI:ta, nyt kun GPT5 koodaa pelit jo sun puolestaan niin uskon että tuo kyseinen lukema kasvaa entisestään. ja uskon että ensi vuoden lukema on jo siellä 12-15%:lla ellei enemmänkin.
Steamin pelivalikoimassahan on muutenkin vastaavaa nopeasti tehtyä tauhkaa hirveä määrä, joten ei mitenkään ihme että sinne tulee kaikenlaista "Titanic Survivor Simulatoria" AI-velhojen loitsimana tarpeeksi tyhmiä uhreja etsimään. Samaa kun on tehty jo ennen tekoälyä.

Se että AI-tuotoksia on lisääntyvä määrä, ei tarkoita mitenkään sitä että ne olisivat minkään arvoisia.

kyllä hommat on ryminällä menossa siihen että Generative ai yleistyy peleistä, todennäköisesti ubisoft taas jälleen riikkoo tabun ensimmäisenä ja muut seuraa sitten perässä.
No Ubi on onnistunut jo ennen AI:ta tekemään peleistään sen verran geneerisiä että ei ole paha menetys jos menevät täysillä päätyyn asti. Ubilla ei tunnu olevan mitään muuta vaadetta peleilleen kuin että on paljon "tekemistä" ja "sisältöä". Siinä AI toki auttaa. On vain täysin eri asia kuka AI:n tekemään huttua jaksaa pelata.

Ehkä tuollaiset menee sitten ns. "podcast-peleinä", mitä jotkut harrastaa ja jotka on niin epämielenkiintoisia ja tasapaksuja ettei niihin tarvitse keskittyä juurikaan. Sen kun seuraa jotain jättinuolta jonnekin ja perillä hakkaa hyökkäysnappia tms.

se missä generatiivinen ai tulee yleistymään infernaalisti on narratiivinen AI/eli AI voicet eri indie peleissä. ja se on indie peleille iso voitto, tosiaan aika monet ottaa ne pelit mielummin vaikka sitten sen AI voicen kanssa kun ilman voiceja, ainakin itse ottaisin joka ikisen CRPG jossa ei ole voiceja niin heti AI Voiceilla ja voice narratiivilla, koska en halua juuri pelata enää pelejä joissa ei ole voiceja, moni vähän pienempi ääninäyttelijä on tosiaan huolissaan siitä jo että millä tasolla nuo Voice cloning ja AI softat on jo tuolla AI voice puolella. ja ne on itseasissa kuva softien lisäksi se kaikkein kovin kehitys, että pystyt hetkessä kloonaamaan ihan kenen tahansa äänen että et tarvitse siitä kun 5-10 sekunnin näytteen.
Ihmettelen kovasti miten väität olevasi kova AI-ammattilainen ja -osaaja ja sitten kirjoitat että 5-10 sekuntia riittää äänen kloonaamiseen. Sanoohan nyt järkikin että noin suppea lähdemateriaali ei mitenkään voi taata järkevää lopputulosta, jos sillä on oikeasti tarkoitus muka korvata ihminen, jolta tuo ääni varastetaan. Sille on kuitenkin syynsä miksi tekoälyille syötetään materiaalia hirveitä määriä.

Minun mielipiteeni on se, ettei oikeita näyttelijöitä voi AI:lla korvata. Joku täysin "tyhjä" NPC voi olla AI:n esittämä mutta kaikki vähänkään paremmin mietityt ja käsikirjoitetut hahmot tulevat hyvin varmasti kaipaamaan jatkossakin oikeita osaajia eikä tekoälyä.

siellä taas Quin69 koodaa omaa peliä GPT5:lla, kannattaa tosiaan katsoa tuota streamiä niin tajuaa että miten hurjalla tasolla me jo ollaan, joo kyllähän tuo ilmeisesti jotain creditsejä käyttää en ole vielä itse siihen sen tarkemmin tutustunut, jos joskus teen vaikka Elaralla oman pelin niin todennäköisesti teen sen GPT5:lla.
Koodaa? Eikö koodaamisen pitänyt olla historiaa AI:n jälkeisessä maailmassa?

Koodaa? Eikö koodaamisen pitänyt olla historiaa AI:n jälkeisessä maailmassa?
Vituttaa alan ihmisenä suorastaan kun sanotaan että "koodaa" samalla kun tekoäly generoi koodin. Pahimmassa tilanteessa siitä generoidusta koodista ei ymmärrä mitään joten ei osaa myöskään debuggailla. Ja tuotantoon voi päästä jotai hirveetä skeidaa.

Viimeksi muokattu:
Vituttaa alan ihmisenä suorastaan kun sanotaan että "koodaa" samalla kun tekoäly generoi koodin. Pahimmassa tilanteessa siitä generoidusta koodista ei ymmärrä mitään joten ei osaa myöskään debuggailla. Ja tuotantoon voi päästä jotai hirveetä skeidaa.
Tämä on ihan oikeasti iso riski tulevaisuudessa.
AI koodi on AIn koodia mitä ihmisen on hankala lukea. Ja ajatusleikkinä AIn hämähäkinseitit kuitenkin tekevät läpimurron ja toimivat tästä eteenpäin vaikka leikisti 15 vuotta. 15 vuoden aikana 90% koodareista on tietty saanut kenkää, koska.. No, miksipä ei koska AI hoitaa kyllä.

Ja sitten viimein kun menee ne asiat kädelleen ja pari kesähessukoodaria talossa ihmettelemässä AIn vääntämää ripulia.. Pomo kyselee että koodarit kattomaan ja äkkiä. Kukaan ei osaa. No palkataan, no eipä ole moisia enää oikein markkinoilla koska AI.

Meillä töissä (monikansallinen yhtiö) on testattu AI koodausta ja testitapauksia taisi olla jotain parikymmentä, yksi meni ilman huomautuksia läpi tuloksen osalta, mutta kaikki toteutukset sai moitteita koodareilta kuinka perinkurin (hankalaa lukea - järjetöntä ylitoteutusta kun simppelimminkin pääsee maaliin) koodia oli rakennettu.

Chatbot AI kertomassa ihmisille jotka ei itse osaa/vaivaudu jonkun vaikka rautakaupan FAQ lukea on ihan hyvä juttu. Ja sitten taas ärsyttävä juttu kun olet lukenut FAQin ja tieto ei sieltä löydy ja haluat jonkin ihan oikean ihmisen sinne chattiin. :D

pistää jo huvittamaan tää meitsin jatkuva aliarvioiminen, mutta siinähän ihmiset aliarvioi, Shamaniac vaan osoittaa mulle kokoajan sen että hänellä ei ole minkäänlaista tietoa koko aiheesta, ainakaan local:lta puolelta, yrittää vaan keksiä jotain nokkelia piikettelyjä, mutta metsään menee,

ja hutulle jos et satu muistamaan niin ollaan molemmat ilmeisesti opiskeltu se Metropolia:lla pelialaa ainakin joskus oli siitä puhetta. mä tosiaan olin lead Game designer meidän yhdessä peliprojektissa, ja koko idean luoja, ja meidän koodari sai töitä Pelipuolen huipputeamistä, sen pelin esittelyn jälkeen (nimiä en lähde mainitsemaan), mutta sanotaan näin että kaverilta joka tuntee kaikkien suomalaisten pelifirmojen pääjehut, et mä tiedän tasan tarkkaan miten peli rakennetaan. ja kyllä olen tehnyt monia pieniä pelejä jo testiksi Pythonilla ja Godot:lla ja gamemakerilla mä kun voin suoraan integroida sen LLM siihen joka tekee kaiken mitä kirjoitan., vähän niinkun Quin69 tekee pelejä nyt GPT5:lla, mutta tosiaan tuo oma malli tekee vasta pikkupelejä, mutta eiköhän tulevaisuudeesa local:lle puolella saada myös LLM ja tekee saman mitä GPT5, sillon meikä ostaa itselleen sen 10 000 näytönohjaimen, koska onneks sitä on pelannut korttinsa oikein myös niiden kryptojen kanssa isoilla pelimerkeille, niin se mahdollistaa monia asioita.

pistää jo huvittamaan tää meitsin jatkuva aliarvioiminen, mutta siinähän ihmiset aliarvioi, Shamaniac vaan osoittaa mulle kokoajan sen että hänellä ei ole minkäänlaista tietoa koko aiheesta, ainakaan local:lta puolelta, yrittää vaan keksiä jotain nokkelia piikettelyjä, mutta metsään menee,

ja hutulle jos et satu muistamaan niin ollaan molemmat ilmeisesti opiskeltu se Metropolia:lla pelialaa ainakin joskus oli siitä puhetta. mä tosiaan olin lead Game designer meidän yhdessä peliprojektissa, ja koko idean luoja, ja meidän koodari sai töitä Pelipuolen huipputeamistä, sen pelin esittelyn jälkeen (nimiä en lähde mainitsemaan), mutta sanotaan näin että kaverilta joka tuntee kaikkien suomalaisten pelifirmojen pääjehut, et mä tiedän tasan tarkkaan miten peli rakennetaan. ja kyllä olen tehnyt monia pieniä pelejä jo testiksi Pythonilla ja Godot:lla ja gamemakerilla mä kun voin suoraan integroida sen LLM siihen joka tekee kaiken mitä kirjoitan., vähän niinkun Quin69 tekee pelejä nyt GPT5:lla, mutta tosiaan tuo oma malli tekee vasta pikkupelejä, mutta eiköhän tulevaisuudeesa local:lle puolella saada myös LLM ja tekee saman mitä GPT5, sillon meikä ostaa itselleen sen 10 000 näytönohjaimen, koska onneks sitä on pelannut korttinsa oikein myös niiden kryptojen kanssa isoilla pelimerkeille, niin se mahdollistaa monia asioita.
Voi olla et ollaaki asiast juteltu. En ollu Metropolial mutta Turun AMK:ssa olin. Alunperin oli tarkoitus suunnata pelipuolelle mut Turun peliskene oli sen verran pieni et vaihdoin kuitenkin sitte terveysteknologiaan ja päädyin koodariksi sairaalamaailman tarpeisiin yhtee yksityisee firmaan.

En tiedä tosta miten gpt5 linkitetään mihin, mutta silti se sama ongelma piilee tekee mitä vaan kehitystä tekoälyn avulla. Se koodi pitää ymmärtää mitä se tuottaa että se pysyy järkevänä ja ylläpidettävänä. Ihan sama kuinka lead game designer on, oikeestaa tommosissa rooleissa vastuu vaan kasvaa.

Tämä on niin yksinkertainen asia etten lähde sun kans vänkäämään. Luulen et täs asias mult löytyy sua enemmän liitua aiheesta :)

Herra jumala tätä itsekehun määrää… Ei ihme, että jengiä vähän sylettää.

Voi olla et ollaaki asiast juteltu. En ollu Metropolial mutta Turun AMK:ssa olin. Alunperin oli tarkoitus suunnata pelipuolelle mut Turun peliskene oli sen verran pieni et vaihdoin kuitenkin sitte terveysteknologiaan ja päädyin koodariksi sairaalamaailman tarpeisiin yhtee yksityisee firmaan.

En tiedä tosta miten gpt5 linkitetään mihin, mutta silti se sama ongelma piilee tekee mitä vaan kehitystä tekoälyn avulla. Se koodi pitää ymmärtää mitä se tuottaa että se pysyy järkevänä ja ylläpidettävänä. Ihan sama kuinka lead game designer on, oikeestaa tommosissa rooleissa vastuu vaan kasvaa.

Tämä on niin yksinkertainen asia etten lähde sun kans vänkäämään. Luulen et täs asias mult löytyy sua enemmän liitua aiheesta :)

juu uskonkin että tiedät paremmin, en lähde sitä tosiaan kiistämään, joo ehkä kirjoitin liian ympäripyöreästi, kun sanoin et tekee kaiken, tarkoitin lähinnä sitä että se tekee sellaista koodia kun haluan että se tekee ilman että minun pitää itse kirjoittaa se koodi, et juu ymmärrän kyllä sitä koodia myös.

Shamaniac tosiaan sitten vois kanssa ymmärtää et mä tiedän häntä paremmin nämä localin AI puolen softat ja tiedän tasan tarkkaan missä menee kun joka ikinen softa linkataan tuonne discordin puolelle ja siellä pyörii ihmiset jotka kehittää niitä softia ja niillä on 30 000 euron konesetupit ja tosiaan kommunikoin ja keskustelun niiden kanssa päivittäin. ne ollaan tosi tiivis porukka ja jaetaan kaikki tietotaito keskenään.

Herra jumala tätä itsekehun määrää… Ei ihme, että jengiä vähän sylettää.

Tuli vaan mitta täyteen kaikkea vittuilua ja muutenkin tosi huono päivä, et joo on viesteissä asiaakin mutta sitten on myös puhdasta vittuilua. et ne vittuilut ja vähättelyt voi jättää pois niistä viesteistä

Että taas on @DestiZ Suomen paras, tuntee kaikki tärkeät ihmiset, rahaa riittää ja vielä kertaalleen on Suomen paras. Kompensoitko jotain tällä kun pitää itseäsi melkein joka viestissä nostaa muiden yläpuolelle?

Mutta aiheeseen, kaveri lattoi tänään tällaisen satiirisen AI-videon muutaman vuoden takaa ja alkoi vähän hirvittämään kuinka läheltä se liippaakaan nyt kun Briteissä on alettu vaatimaan tunnistautumista nettisivujen käyttöä varten ja Visa&Mastercard on alkanut rajoittamaan mitä saa missäkin myydä.

Että taas on @DestiZ Suomen paras, tuntee kaikki tärkeät ihmiset, rahaa riittää ja vielä kertaalleen on Suomen paras. Kompensoitko jotain tällä kun pitää itseäsi melkein joka viestissä nostaa muiden yläpuolelle?

eiku mä en ota kaikkea paskaa vastaan et jos mua painetaan alas niin isken vasta palloon. ja kerran olen sanonut edelleenki että olen suomen paras vieläkin ihmiset siitä jauhaa. sen jälkeen olen korjannut useasti että tarkoitus on olla suomen parhaita. mä olen kunnianhimoinen ihminen et se on luonne et jos johonkin lähdetään niin sit ollaan ALL In ja 100% mukana, esim en mä treenakkaan huvikseen vaan mä treenaan tosissaan, et haluan omistaa yhden oman kaupunkin parhaista kropista, ja aika hyvin olen siinä onnistunutkin. et se on kovan työn tulos. ja sen että vedän treenaan 5-6 kertaan viikossa, et mä teen hemmetisti duunia asioiden teen ja olen aina tehnyt. (luovuin 5 vuotta sitten kokonaan sokerin käytöstä että pysyn mahdollisimman hyvässä kunnossa ja todennäköisesti tule enää ikinä syömään sokeriherkkuja) mä oon karsinnu sen houtuksen kokonaan pois. et tossa game main developer hommassa oli täysin sama homma annoin sille kaiken focuksen, ja kryptoissa se että mä oon opiskellut kaikki lohkoketjut ja muut ja tehnyt tradeja paljon ennenkö sijoitin niihin ison summan rahaa, ja muutenkin kryptot on ollut meidän suvussa ja lähipiirissä jo pitkään. niin päätin että, jos saan ison summan rahaa niin sijoitan sen ison summan myöskin niihin, niinkun on oma lähipiirikin tehnyt (siskon mies sai kanssa rahaa osti Bitcoinin kun sen hinta oli 20 000 nykyinen hinta 118 000 euroa) hänen nykyinen osakesalkku heiluu siellä 300-350k paikkeilla.

pelipuolelta semmoinen esimerkki että path of exilessä mä nuorempana grindasin 30 tuntia putkeen samaa mappia että saavutin pelin parhaimman itemin, et hakkasin täysin samaa kaavaa 30 tuntia putkeen (ei unta) pienet syömiset välissä. nyt tosiaan generoin 10-12 tuntiin päivässä videoita ja kuvia syönnit, treeni ja nukkuminen välissä mut koko mun viime viikko koostui siitä.

tämä video kuvaa mua grindaajana aika hyvin, ja ei todellakaan ole tuossa kunnossa lähelläkään, koska on tää reumasairaus mutta oon soveltanu tuota samaa grindaamista kaikkeen mitä teen. mutta tosiaan sillon kun pystyin treenaamaan tosissaan mun esikuvana on olleet tällaisessa kunnossa olevat tyypit tämä ja David Laid ja Zyzz

Mikä oli tosiaan pointtina niin se että mä teen kaiken niin tosissaan kun pystyn ja asioista mistä olen kiinnnostunut niin teen niin kauan toistoja, opiskelen sitä asiaa kun saavutan sen mitä haluan.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom