Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua tekoälystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ferraro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
vaatii paljon muutakin kun pelkän promtin mut mä tuun todennäköisesti jossain vaiheessa kaupallistaa ja myymään mun osaamisen niin kun moni muukin AI tyypin osaaja tekee, missä sitten teen video tutorialeja miten teen tiettyjä asioita ja mitä modeleita käyttää jos haluaa tietynlaista kontenttia ulos, mutta sen aika ei ole vielä, ehkä vuoden muutaman sisään.

otetaan tosta vaikka yksi esimerkki että miten teen tällaisia aitoa taidetta muistuttavia kuvia. et mitä modeleita ja promteja käytän yms. teen jossain vaiheessa jonkun patreon paketin.

Näytä liitetiedosto 20059
Ongelma tässä onkin, ettei tuo ole originaalia nähnytkään. Se on vaan räpellys, joka kopioi taiteilija Maria Falidin teosta. Jos kuvan heittää Googlen kuvahakuun ja lisää AI-päätteen, voi löytää satoja ihan samanlaisia väännöksiä.

Tekoäly ei luo mitään. Se vain varastaa.

Alkuperäinen teos:

IMG_2456.webp

Viimeksi muokattu:
vaatii paljon muutakin kun pelkän promtin mut mä tuun todennäköisesti jossain vaiheessa kaupallistaa ja myymään mun osaamisen niin kun moni muukin AI tyypin osaaja tekee, missä sitten teen video tutorialeja miten teen tiettyjä asioita ja mitä modeleita käyttää jos haluaa tietynlaista kontenttia ulos, mutta sen aika ei ole vielä, ehkä vuoden muutaman sisään.

otetaan tosta vaikka yksi esimerkki että miten teen tällaisia aitoa taidetta muistuttavia kuvia. et mitä modeleita ja promteja käytän yms. teen jossain vaiheessa jonkun patreon paketin. mihin siis listaan ja dokumentoin kaikki mahdolliset mekaniikat mitä osaan kuville esim tehdä ja että minkälaisia kuvia osaan generoida ja mikä modeli sopii mihinkin lajityyliin parhaiten

Näytä liitetiedosto 20060

Näytä liitetiedosto 20059
Eli vastaus on siis lyhykäisyydessään kyllä. Käytät tiettyä AI mallia ja promptaat.

Luuletko oikeasti, että tästä kun lähtisi googlella etsimään että miten tehdä Maria Falidinin maalausta muistittavia AI kuvia, niin sitä tietoa ei löytyisi.

okei tämä selvensi vähä ajatuksia, eli siis lokeroit siis kaiken generoidun AI kontentin tähän samaan lokeroon, eli oli jälki miten hyvää tahansa niin sillä ei ole lopulta mitään väliä.
Eikös tässä ollut luovuudesta kyse eikä siitä, miten hyvää jälki on? Luovuudeksi en laske sitä että matkii muita vaikka sen tekisikin vähän paremmin kuin muut. Toki en itse kyllä huomannut noissa mitään sen erikoisempaa, lähinnä virheen jossa pään taakse ilmestyy jostain tuulessa liehuvia rättejä kesken kaiken.
vaatii paljon muutakin kun pelkän promtin
No kerro toki mitä?

-- mutta sen aika ei ole vielä, ehkä vuoden muutaman sisään.
Aivan kuin tällaisen lauseen olisi lukenut joskus aiemminkin että ei vielä mutta sitten joskus tms.

otetaan tosta vaikka yksi esimerkki että miten teen tällaisia aitoa taidetta muistuttavia kuvia. et mitä modeleita ja promteja käytän yms. teen jossain vaiheessa jonkun patreon paketin. mihin siis listaan ja dokumentoin kaikki mahdolliset mekaniikat mitä osaan kuville esim tehdä ja että minkälaisia kuvia osaan generoida ja mikä modeli sopii mihinkin lajityyliin parhaiten
Taaskaan et "tee" yhtään mitään vaan ohjeistat tekoälyä matkimaan jotain tiettyä tyyliä.

Aika hauska sinänsä että yrität myös monetisoida käytännössä sen, että muutkin voi vastaavasti päästä tekoälyn avulla matkimaan oikeita taiteilijoita muttei luomaan itse mitään uutta. Siis oikein vielä tarkalleen kaikki speksit että tulee juuri samanlaista. Oikein malliesimerkki siitä ettei ole mitään luovaa vaan yritetään ihan pilkulleen matkia sekä haluttua lopputulosta että sinua, joka juuri siihen tiettyyn matkimiseen on erikoistunut.

Ainahan taiteen kopiointia on pidetty ikävänä juttuna mutta joskus ne kopioijatkin joutui oikeasti opettelemaan sen piirtämisen, maalaamisen tai mikä olikaan. Itse asiassa varmasti suurin osa heistä oli/on taiteilijoita, joilla on vähintään osaamista mutta ovat tapaasi halunneet hyötyä jonkun tunnettavuudesta. Sinä taas erikoistut ainoastaan siihen, miten voit ohjeistaa tekoälyä kopioimaan asioita mahdollisimman tarkasti.

Viimeksi muokattu:

Mikset sä siis vielä kaupallista osaamistasi?

Nyt tää sun juttusi on ihan sama, kuin sä sanoisit, että sä käytät photoshoppia kuvamuokkausiin. Tällaisia on 13 tusinassa, ja se on vain yksi työkalu muiden joukossa.

Tekoälymallit on täällä, sitä en kiistä ja käytän itsekin tekoälyavustajia hyvin paljon työssäni ohjelmointityössäni. Tekoäly vapauttaa minut keskittymään tiettyihin osa-alueisiin, ja kone tekee rutiinimaiset hommat puolestani.

Mutta en mä silti vibekoodaajaksi ryhtyisi, vaan täytyy siellä osaamista olla taustalla, jotta tiedän mitä tuotokseni oikeasti tekee.

Monet graafisen alan tyypit käyttävät tekoälyä nopeuttamaan rutiinihommia, mutta he edelleen tiedostavat kuvassa näkyvän tasapainon ja asettelun.

Tekoäly on kiva lelu, ja töissä erittäin oivallinen työkalu, mutta 100% tekoälyllä tuotettu kontentti on juuri sen näköistä, että se on 100% tekoälyllä tuotettua.

Imho sun ao. kuvat on ihan samaa mitä nyt on jo vuosia nähty millä tahansa tekoälypalvelulla, johon A) on laitettu valokuva tai B) kirjoitettu prompti ja loppuun vain "Make it look like a [tyylisuunta]"

huhhuh reilussa vuodessa päästy tälle tasolle, ei ois kyllä uskonu, että modelit on jo tällä tasolla.

Noooooo.... :D Puheesta ei saa selvää, joku viisi Laraa puhuu päällekäin, muistikirja ilmestyy tyhjästä käteen, heti seuraavasssa scenessä taskulamppu on muuttunut soihduksi (tai on se taskulamppu malliltaan mutta syttynyt tuleen) mutta sitä käytetään edelleen kuin fikkaria. Se myös takticoolisesti tippuu toisesta kädestä toisee ilman mitään kummempaa animaatiota.

Joo ihan jees mut noi tollaset osuu vaan silmään (ja korvaan niin äkkiä) ettei tuollaista pysty vaan pitkään katsomaan. Tossa tarvittais paljon ihmiskättä että sais oikeasti hyvän setin aikaiseksi.

Sori nauruhymiön käytöstä, mutta tuo oli aivan kamalaa katsottavaa @Huttu mainitsemien juttujen takia. Ei edelleenkään vakuuta.

juu AI kontent on tehty niille jotka niitä tykkää katella, ei se tosiaan kaikille sovi eikä sen itse asiassa tarvikkaan, et ne glitchit on aika monelle AI kontent seuraaville itseasiassa täysin Okay. et ne pienet glichit kuuluu siihen kontenttiin. täällä palstalla ei tosiaan tunnu kovinkaan moni kuuluvan siihen AI kontent katselu kohderyhmään. et otan kyllä kritiikkiä vastaan mutta otan sitä myös valikoivasti koska itse kuulun niihin jotka tykkää tekemisen lisäksi katsella päivittäin eri tyylisiä ai videoita. ja huomaan niitä glitchejä myös niiden tyyppien videoissa joilla on vaikka 50-100k tilaajia ja miljoonia katselukertoja.

et jos ihminen jo automaattisesti on ilmoittanut että vihaa kaikkea AI kontenttia youtubessa niin en mä semmoiselta ihmisiltä ota neuvoja ja kritiikkiä kovin helposti jos ollenkaan, Huttu on itseasissa aikalailla ainut ihminen jolta otan sitä kritiikkiä vastaan tietyissä jutuissa, koska hän osaa antaa sitä rakentavasti)

Viimeksi muokattu:
ohhoh, se tosiaan vaikuttaa aika pirun moneen sivustoon. ei pelkästään Chat GPT:n saa nähdä millon saavat taas cloudflare serverin kuntoon. ihmettelinki ku itelle niin moni tärkeä website ja aplikaatio on down tällä hetkellä että mitä nyt tapahtui.

huhhuh reilussa vuodessa päästy tälle tasolle, ei ois kyllä uskonu, että modelit on jo tällä tasolla.
On kyllä taso korkealla kun hammasrattaatkin pyöriin ongelmitta vastakkaisiin suuntiin, noiden muiden mainittujen pöljyyksien lisäksi.

Montakohan eri mallia tuossa oli käytössä? Laran vaatetus ja kengät kun tuntuivat hieman vaihtuvan kohtauksesta toiseen.
Et vain ole kohdeyleisöä kun näitä pitää katsoa ja arvostaa vain AI-kuplan sisällä. Kuuluvat asiaan.

juu AI kontent on tehty niille jotka niitä tykkää katella, ei se tosiaan kaikille sovi eikä sen itse asiassa tarvikkaan, et ne glitchit on aika monelle AI kontent seuraaville itseasiassa täysin Okay. et ne pienet glichit kuuluu siihen kontenttiin. täällä palstalla ei tosiaan tunnu kovinkaan moni kuuluvan siihen AI kontent katselu kohderyhmään. et otan kyllä kritiikkiä vastaan mutta otan sitä myös valikoivasti koska itse kuulun niihin jotka tykkää tekemisen lisäksi katsella päivittäin eri tyylisiä ai videoita. ja huomaan niitä glitchejä myös niiden tyyppien videoissa joilla on vaikka 50-100k tilaajia ja miljoonia katselukertoja.
Tämä on jännä että olet luisunut tällaiseen näkemykseen sillä ei se tainnut aluksi sitä olla vaan ihan suoraa hehkutusta miten AI korvaa kaiken olemassaolevan. Nyt AI-tuotoksia ei saakaan missään nimessä verrata enää mihinkään ja pitää olla vielä "AI kontent katselu kohderyhmää" kaiken lisäksi. Aika kovat vaatimukset että pystyy näitä arvostamaan.

et jos ihminen jo automaattisesti on ilmoittanut että vihaa kaikkea AI kontenttia youtubessa niin en mä semmoiselta ihmisiltä ota neuvoja ja kritiikkiä kovin helposti jos ollenkaan, Huttu on itseasissa aikalailla ainut ihminen jolta otan sitä kritiikkiä vastaan tietyissä jutuissa, koska hän osaa antaa sitä rakentavasti)
Ei ole pakko ottaa mitään keneltäkään mutta ihan itse olet kehunut tekoälytuotoksia maasta taivaisiin. Nämä vaatimukset katseluryhmistä ja vastaavista ovat tulleet vasta myöhemmin. Sitä paitsi olisi erittäin suotavaa jos AI-kama pidettäisiinkin omilla alustoillaan, missä sitä arvostavat voisivat sitä keskenään arvostaa. Mutta nyt se on kaiken muun seassa, joten kun/jos sitä sinne laitetaan, tulee sitä myös arvostella ja erityisesti kritisoida samalla tavalla.

Ei ihmisen tekemätkään teokset saa erikoiskohtelua sen mukaan onko sen tehnyt lapsi, ammattilainen, amatööri tms. joten miksi AI:n tuotoksia ei saisi arvostella teoksina itsenään? Erityisesti kun tapaasi sitä niin hirveästi hehkutetaan, ennen kuin osoitetaan ne ilmiselvät pöljyydet:

-Katso kuinka hieno kuva!
-Öö, tuossahan on kahdeksan sormea tyypillä?
-Sitä ei saa huomioida.
-Ai, no entä nuo hiukset, jotka kasvaa korvista?
-Ei saa huomioida.
-Okei, no miten sitten tuo --
-Ei saa huomioida! Ei olisi pitänyt näyttää sinulle kun et osaa antaa kritiikkiä rakentavasti.

Tekoälyn tuotoksia pitää selvästikin käsitellä kuten lapsen taideteoksia: kehua ja jättää kaikki kritiikki pois. Erona vain se, ettei kukaan tosissaan hehkuta lapsen teoksia ylivertaisina. Paitsi omat vanhemmat mutta se on eri asia ja kuuluu hommaan.

On kyllä taso korkealla kun hammasrattaatkin pyöriin ongelmitta vastakkaisiin suuntiin, noiden muiden mainittujen pöljyyksien lisäksi.

Et vain ole kohdeyleisöä kun näitä pitää katsoa ja arvostaa vain AI-kuplan sisällä. Kuuluvat asiaan.

Tämä on jännä että olet luisunut tällaiseen näkemykseen sillä ei se tainnut aluksi sitä olla vaan ihan suoraa hehkutusta miten AI korvaa kaiken olemassaolevan. Nyt AI-tuotoksia ei saakaan missään nimessä verrata enää mihinkään ja pitää olla vielä "AI kontent katselu kohderyhmää" kaiken lisäksi. Aika kovat vaatimukset että pystyy näitä arvostamaan.

Ei ole pakko ottaa mitään keneltäkään mutta ihan itse olet kehunut tekoälytuotoksia maasta taivaisiin. Nämä vaatimukset katseluryhmistä ja vastaavista ovat tulleet vasta myöhemmin. Sitä paitsi olisi erittäin suotavaa jos AI-kama pidettäisiinkin omilla alustoillaan, missä sitä arvostavat voisivat sitä keskenään arvostaa. Mutta nyt se on kaiken muun seassa, joten kun/jos sitä sinne laitetaan, tulee sitä myös arvostella ja erityisesti kritisoida samalla tavalla.

Ei ihmisen tekemätkään teokset saa erikoiskohtelua sen mukaan onko sen tehnyt lapsi, ammattilainen, amatööri tms. joten miksi AI:n tuotoksia ei saisi arvostella teoksina itsenään? Erityisesti kun tapaasi sitä niin hirveästi hehkutetaan, ennen kuin osoitetaan ne ilmiselvät pöljyydet:

-Katso kuinka hieno kuva!
-Öö, tuossahan on kahdeksan sormea tyypillä?
-Sitä ei saa huomioida.
-Ai, no entä nuo hiukset, jotka kasvaa korvista?
-Ei saa huomioida.
-Okei, no miten sitten tuo --
-Ei saa huomioida! Ei olisi pitänyt näyttää sinulle kun et osaa antaa kritiikkiä rakentavasti.

Tekoälyn tuotoksia pitää selvästikin käsitellä kuten lapsen taideteoksia: kehua ja jättää kaikki kritiikki pois. Erona vain se, ettei kukaan tosissaan hehkuta lapsen teoksia ylivertaisina. Paitsi omat vanhemmat mutta se on eri asia ja kuuluu hommaan.

otan sulle esimerkin vaikka tästä kaverista, jolla on vähän samanlainen intohimo siihen kontenttiin mitä itsekkin todennäköisesti aion enemmän ja vähemmän alkaa tekemään, tiedän että pystyn tekemään paljon parempaa jälkeä kun tämä kaveri johtuen ihan jo siitä että tämä kaveri todennäköisesti käyttää maksullisia modeleita, että jokainen hänen videonsa maksaa hänelle, tää kaveri ei tosiaan tee mitään ihmeitä vetoaa tunteisiin ja nostalgiaan videoillaan. fakta on se tosiaan että ei sun tarvitse tehdään mitään ihmeitä. vetoat vaan jollain tasolla nostalgiaan ja tunteisiin

jos itse tekisin täällä vastaavanlaisen videon niin video kivitettäs aika nopeasti täällä, johtuen laadusta ja virheiden määrästä, silti tällaisella videolla on 345 tykkäystä. et ihmiset katselee ja tykkää tämän tyylisistä videoista oli virheitä tai ei. koska vetoaa nostalgiaan ja tunteisiin.

ja tällä 1,9k tykkäyksiä. (gameplay pieni osio näyttää aika hirveältä)

tätä mä tarkoitan sillä että ei kuulu siihen AI videoiden katseluryhmään. että ei niiden videoiden tarvitse olla täydellisiä ja virheettömiä, niinkun jotkut tuntuu luulevan.

Viimeksi muokattu:

et jos ihminen jo automaattisesti on ilmoittanut että vihaa kaikkea AI kontenttia youtubessa niin en mä semmoiselta ihmisiltä ota neuvoja ja kritiikkiä kovin helposti jos ollenkaan, Huttu on itseasissa aikalailla ainut ihminen jolta otan sitä kritiikkiä vastaan tietyissä jutuissa, koska hän osaa antaa sitä rakentavasti
No odotellaan, että saat tuon Tomb Raider short movien valmiiksi ja jos siinä on samat virheet, eikä Laran puheesta saa selvää niin vaikea uskoa, että AI fanitkaan kauheasti kehuu. Jos virheet korjattu ja on oikeasti kiinnostavaa katsottavaa, niin ehkäpä jopa minä annan sille yläpeukkua Youtubessa..... ehkä.

Mutta jos se on tuota samaa samoilla virheillä, niin ei se valitettavasti saa meikäläisen mieltä muuttumaan AI:sta.

ja se tosiaan mitsi siellä on niitä virheitä johtuu ihan siitä että tuo Tomb Raider anime Teaser video on tehty ihan maksullisella modelilla, et jokainen noista clipeistä on generoitu vain kerran, tein lähinnä videon vertailuksi sille ensi viikolla tulevalle LTX2:lle joka pystyy myös generoimaan sitä dialogia ja äänät, no jos se on samalla tasolla kun tuo maksullinen modeli niin lupaan yrittää generoida videon ihan kunnon dialogilla, mutta nyt en tosiaan viitsi yhteen sceneen käyttää enempää ilmaiscreditsejä vaan generoin sitten mielummin jotain muuta niillä vähillä generoinneilla vaikka sitten Witcheristä tai vaikka Metroidista saman tyylisen teaserin, mut joo toi on se syy minkä takia niitä virheitä nähdään monella AI Kontentin tekijällä, et jos sä käytät maksullisia modeleita niin sä et halua kovin montaa kertaa generoida samaa sceneä uusiks. kun jokainen niistä maksaa tai menetät muuten creditsejä. et jos siellä on pieniä virheitä niin mielummin ne creditsit käyttää sitten uuteen clippiin tai toiseen videoon.

Viimeksi muokattu:
tätä mä tarkoitan sillä että ei kuulu siihen AI videoiden katseluryhmään. että ei niiden videoiden tarvitse olla täydellisiä ja virheettömiä, niinkun jotkut tuntuu luulevan.
Tarvitsee jos ensin kehutaan miten AI tulee ja jyrää kaiken alleen eikä enää tarvitse osata itse mitään. Jos tulisi erilaisin saatesanoin linkittämään videoita ja kuvia niin vastaanottokin olisi varmasti eri.

Miksi tehdä vähän sinne päin? Miksei kerralla kunnolla ja hyvin? Se että tehää puolivillaisesti antaa juuri semmoisen AI roska -fiiliksen.

Jos tekee kunnolla niin saa yleisökseen myös ne jotka arvostaa laadukkaampaa sisältöä, eikö se ole aina win-win?

Noiden linkattujen videoiden statsit on jokseenki aneemiset. Nehän kielii just siitä et noi videot ei löydä yleisöään.

Miksi tehdä vähän sinne päin? Miksei kerralla kunnolla ja hyvin? Se että tehää puolivillaisesti antaa juuri semmoisen AI roska -fiiliksen.

Jos tekee kunnolla niin saa yleisökseen myös ne jotka arvostaa laadukkaampaa sisältöä, eikö se ole aina win-win?

Noiden linkattujen videoiden statsit on jokseenki aneemiset. Nehän kielii just siitä et noi videot ei löydä yleisöään.

koska se ei yksinkertaisesti kannata Ai kontentissa, tässä on hyvä esimerkki, tää kaveri on selvästi panostanu ja käyttäny satoja ellei tuhansia tunteja tämän tekemiseen, mutta se että kun lähdet tekemään tämmöistä niin tämmöisen videon vain yksinkertaisesti pakko mennä viraaliksi tai otat tuhansia euroja takkiin, ja tällä kertaa niin ei käynyt. et mielummin tekee sellaisia semi hyviä videoita ja hajauttaa ne eri juttuihin kun tekee vaikka kuukauden yhtä videota ja iskee kaikki samaan koriin

Ongelma lienee se kun sun puheista ainakin mä sain sellaisen käsityksen että jälki olisi vähintään tuota Zeldan tasoa. Pakko kyllä myöntää että en kuulu kohderyhmään. Mä en jaksa katsoa liikkuvia kuvia. Toimintakohtaus vaatii jatkuvaa liikettä eikä vain ottoja sieltä täältä. Mielummin katson animaatioita jossa tämä ei ole ongelma.

Ylös Bottom