Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua tekoälystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ferraro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
juu sen olen huomannut että ihmiset ei ole vain kohderyhmää, ja todennäköisesti siihen selvästi vaikuttaa se että kokoajan saa pelätä oman työpaikkansa puolesta, AI ja agentit ottaa enemmän valtaa työpaikoilla ja kehittyy kokoajan, joten vaikeampia innostua suoraan AI generoidusta kontentista.

Mutta juu näin suhtautuu ihmiset jotka ovat samalla alalla eli ovat AI kontent Creatoreita, se hyvä puoli tuossa ammatissa että sua ei korvata mitenkään, kun pitää vaan silmät auki. et jos ai agentit korvaa niin sitten vaan pyörität ite myös niitä agentteja, mutta joo niin ku näkyy niin mua kannustetaan aika vahvasti ottamaan tästä modelista kaikki irti.

Näytä liitetiedosto 21029
Tai, en tiedä, ehkä täällä ei vaan väkeä kiinnosta toi sun generoima sisältö? Minua ei henk.koht kiinnosta katsoa noita. Ja voi hurjaa, silti käytän AI työkaluja itsekin päivittäin nykyään.

Kylläpä sitä nyt taas spekuloidaan syillä. Ei minun töitäni ainakaan ole AI uhkaamassa. Ihan vasta esimies kysyi että mitä mieltä olet tuosta tekoälyn ottamisesta käyttöön ja kun sanoin että en näe meille tarvetta, niin sanoi että näin hänkin ajatteli ja oli jo kieltäytynyt itsekin siitä. Lisäksi jos se tänne otettaisiin, niin se olisin minä joka sen joutuisi käyttöön ottamaan, sillä tällaiset IT-hommiin vähäänkään kuuluvat asiat tulee aina minun pöydälleni. En myöskään usko että putoaisin tässä jostain kelkasta kun tuo AI:n hyödyntäminen mitään rakettitiedettä ole ja olen aina ollut erittäin nopea omaksumaan uusia asioita.

Kantani tekoälytuotoksiin olen myös useaan kertaan tuonut ilmi ja se on yhä se, että kun tuotokseen ei näe mitään oikeaa vaivaa, niin en näe sitä minkään arvoisena: se on varastamista tai toisten ansioilla ratsastamista. Se on samalla syy, miksi en halua tekoälyä omiin töihin ottaa, sillä sitten työtäni voisi tehdä kuka tahansa kun sitä tekisi sitten tekoäly - tai siis sitä osaa töistä, joita tekoäly voi töistäni tehdä, sillä oma työnkuva on niin laaja että suuri osa siitä ei tekoälyllä onnistu. Vai pystyykö AI vaikka tekemään jo tapahtumakuvausta ja (fyysistä) tapahtumajärjestämistä?

Ymmärrän kyllä AI:n pelon jossain ohjelmoinnissa tai muussa yhdelle "kapealle" tietotekniselle alalle sijoittuvassa työssä mutta omassani en tekoälyn uhkaa ihan heti ole kokemassa. Vaatisi robotit mukaan kuvioon. Plus että työssä on paljon sosiaalistakin ulottuvuutta, johon ei varmasti olla tekoälyä ihan heti haluamassa vaikka esim. vanhustyön puolella erilaiset pilleribotit onkin jo arkipäivää.

Tekoälyn kanssa voi myös tehdä teoksia, joissa on jotain omaakin ja aiemmin antamani esimerkit (Kekkonen Talk Show ja se joku Stormtrooper-homma) on sellaisia että pystyn kyllä arvostamaan miten on hyödynnetty tekoälyä eikä vain laitettu tekoälyä tekemään kaikkea ilman yhtäkään omaa ideaa tai panosta. Se ei ole minusta vielä oma idea että "tässä olisi tämä Spider-Man, jolla on He-Manin miekka ja se taistelee Skyrimin maailmassa Frozenin Elsaa vastaan". Se on toisten töillä ratsastamista. Piste. Varsinkin jos/kun ne taisteluliikkeetkin on ottanut jostain muualta mukaan.

Kaiken huippu on että sitten vielä automatisoidaan prosessia lukuisilla AI-agenteilla niin, ettei lopulta itse tee sitä vähääkään. En pysty arvostamaan.

Minulle nuo AI-tuotokset muiden nimikkeillä on ihan samaa sontaa kuin Youtubessa lapsille tarkoitetut GTA-modeilla tehdyt videot, joissa seikkailee Spider-Manit, Batmanit ja muut tutut hahmot. Hirveän geneeristä tuubaa, jonka ainoa "idea" on se että siellä on mukana tuttuja hahmoja sekoilemassa. Ja tiedän näistä siksi kun oma lapseni niitä eksyi joskus aina katsomaan pienempänä. Valitettavasti.

Kylläpä sitä nyt taas spekuloidaan syillä. Ei minun töitäni ainakaan ole AI uhkaamassa. Ihan vasta esimies kysyi että mitä mieltä olet tuosta tekoälyn ottamisesta käyttöön ja kun sanoin että en näe meille tarvetta, niin sanoi että näin hänkin ajatteli ja oli jo kieltäytynyt itsekin siitä. Lisäksi jos se tänne otettaisiin, niin se olisin minä joka sen joutuisi käyttöön ottamaan, sillä tällaiset IT-hommiin vähäänkään kuuluvat asiat tulee aina minun pöydälleni. En myöskään usko että putoaisin tässä jostain kelkasta kun tuo AI:n hyödyntäminen mitään rakettitiedettä ole ja olen aina ollut erittäin nopea omaksumaan uusia asioita.
En tiedä suuntasitko vastauksesi minulle lainkaan, mutta, kun olen silloin tällöin esittänyt omia huoliani tästä AIn nopeasta kehityksestä ja sen rajoituksista/rajoittamattomuuksista niin en tarkoittanutkaan sitä meidän kaikkien työtiekkareilla olevan office paketin mukana tulevaa höpöttävää klemmaria.

Vaan enemmänkin tätä:

Älyä mikä toimii datacentereissä. Eli niinkon kansanomaisesti jotkut sanovat että pilvessä :D
Mythosta sinne ei luonnollisestikaan päästetty/julkaistu mutta sieltä noi kaikki nykyiset toimii. Paitsi Destin modelit.

Noi Destin modelit on kivoja leikkikaluja mutta dominoi sinällään hyvää ketjun aihetta tuommoisella roskalla. (anteeksi käyttämäni termi) . Tässä ihan oikeasti olisi aihetta keskustella ja jeesustella ja olla huolissaan xyz 'oikeista' asioista. En tällä väitä etteikö artistien ripoffaaminen olisi oikea aihe. On sekin toki. Kuuluu just tuohon alla olevaan listaan mitä hutkin - mitä nyt ensiksi tuli mieleen.

1 AI standardoitu (lähinnä rajaukset mitä saa ja mitä ei saa tehdä)? Ei ole.
2 Milloin Standardoidaan - no varmaan 10 vuotta menee jos enemmänkin, mahdollisuuksien määrä on miljuunasti isompi kuin EUn sääntöviidakko.
3 Kuka niitä noudattaa. No ei Kiina tai Venäjä ainakaan vaikkakin jälkimmäisellä ole varmaan kymmenen vuoden kuluttua edes laitteistoja toimittaa, tai kyvykkäitä ihmisiä.

Tuolla kehitysvauhdilla ihan oikeasti saattaa tulle ropleemaa.

Viimeksi muokattu:
Tarkoitin tämän meidän vakiokirjoittelijan vihjausta siitä, miten tekoälyyn kielteisesti suhtautuvien kommentit juontuisivat muka pelosta työpaikkojensa puolesta. Voihan siellä pelkoa siitäkin olla mutta samalla voi myös olla asiasta mielipide, joka ei juonnu tai pohjaudu vain pelolle.

AIn standardointi ja siihen pakottaminen on itseasiassa pahin mahdollinen kehityksen jarru :D
Mutta samaan aikaa kenties välttämätön?

Ylös Bottom