Random post, nykyinen sukunimeni on vaikkapas kuviteltu 'Nieminen' ja Niemiseksi olen itseni aina mieltänyt.
Kuulin tuossa taannoin että oikea isosisäni kuoli venäläisen kädestä vuonna '40. Tuolloin Isoäitini oli jo raskaana (eli tuleva isäni). Ja meni sitten myöhemmin naimisiin tämän 'Niemisen' kanssa kenet isäni oppi tuntemaan isänään ja minä omilla vuosillani isoisänäni.
Eli oikea isoisäni on kuitenkin 'Järvinen', ja makaa Hietaniemen sankarihaudoissa.
Olen miettinyt sukunimeni vaihtoa Järviseksi koska sitä vereltäni olen loppujenlopuksi.
Kai tämä pohdiskelu johtuu osiltaan tuosta Ukrainan ja Venäjän tilanteesta, on nostanut tunteita. Mehän Suomalaiset kolmannessa sukupolvessa sotien jälkeen emme ole vieläkään todella parannuttu ja eheydytty mitä isoisämme ja äitimme joutui tuolloin kokemaan. Omat vanhempamme oli traumatisoituneita hekin saatuaan oppinsa omilta traumatisoiltuneilta vanhemmiltaan kasvatukseen mikä oli sitten vähän niin ja näin.
Uskon kuitenkin että tämä Suomen viimeisimmän sodan jälkeinen kolmas sukupolvi on kuitenkin onnistunut antamaan vähän normaalimpaa meininkiä omille lapsilleen - itse ainakin olen mielestäni (mielestämme) onnistunut (onnistuneet) kasvattamaan kolme nykyään täysi-ikäistä (ja päistä!) lasta ns. normaalisti. Ei alkoholismia, ei fyysistä kurittamista jne. mitä itse saimme kokea nuoruudessamme.
Ehkä tämän postauksen tärkein huoli ja pointti on kuitenkin mielestäni se että Ukrainassa tällä hetkellä oleva sukupolvi joutuu samaan limboon mikä ei eheydy kun vasta parin sukupolven jälkeen. Todella, todella surullista.
P.s. Toinen isoisäni, äitini puolelta, eli rampana loppuelämänsä saatuaan kranaatin sirun koipeensa samana vuonna kun 'Nieminen' kuoli. Ja tietysti hän oli vieläpä karjalan evakko. Että onko ihme ettei oikein sympatioita Venjään suhteen ole täältäpäin.
Olen huomannut että moni täällä on samaa sukupolvea kanssani, tuntuuko tutulta? Tarkoitushan ei ole lietsoa mitään mutta lähinnä tuo kiinnostaa miten tuon sukupolviasettelun näette? (kohdistettu juuri tälle kolmannelle sukupolvelle ja miksei tietysti nuoremmalekin jos tuntuu että Suomen sotien varjo edelleen on läsnä - toivottavasti ei!
)