Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ketutuskeskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja henkettu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tää on hemmetin hyvä pointti. Fokuksen pitäisi olla puhelinten kieltämisessä kouluissa, sosiaalisen median ikärajojen asettamisessa jne. sekä tiktokkien sun muiden muuttamisessa vähemmän addiktoivaan suuntaan.
Olen myös sitä mieltä, että vanhemmillakin on se vastuu pitää huolta mitä se lapsi tekee. Esimerkiksi ikärajoista ei ole mitään hyötyä jos vanhemmat eivät sitä valvo. Ja olen sitä mieltä, että lapsilla ei ole mitään asiaa TikTokiin, Snapchatiin, Faceen, Instaan, mihinkään noista.

Vanhemmat ostelevat lapsilleen älypuhelimia, tabletteja, tietokoneita, konsoleita jne. ja sitten ihmetellään miksi lapset eivät enää kykene keskittymään mihinkään, sitten aletaan jauhamaan ADHD/ADD ja mitä lie kun se ongelma on nimenomaan ylikuormitus teknologian äärellä. Vanhempien kuuluu olla vanhempia, sanella lapsilleen säännöt, pitää huolta siitä ettei se lapsi tuijota sitä ruutua, altistu kaikelle sonnalle jne.

Ja onneksi nykyään kouluissa on aika pitkälti alkanut olemaankin noita kännykkäkieltoja.

Puhelinkielto on kai etenemässä mutta ainakin omalla lapsella on ollut aina tähänkin asti kännykän käyttö kiellettyä tunnilla, että en tiedä mitä siellä nyt ollaan tarkalleen lisää kieltämässä. Tietysti parempi aina etteivät ole välitunneillakaan naama ruudussa kiinni. Omalla lapsella myös rajat puhelimessa eli ei se voi kouluaikana sillä edes mitään muuta tehdä kuin soittaa.

Ikärajatkin somessa jo on mutta mitenpä valvot kun homma on sama kuin kaikissa ikärajoissa. Niitä on ja asetellaan mutta mistäpä repäiset ikärajapoliiseja valvomaan? Vanhemmat ei tiedä, osaa tai välitä. Mikäli velvollisuus tulee taas somefirmoille itselleen, niin miten edes se sallitun ikäinen alaikäinen (13 v.) todistaa henkilöllisyytensä kun se on vaikeaa jo nuortentapahtumissa (kokemusta on kun sellaisia olen järjestänyt: ei saa kysyä). Kaikki some vain täysi-ikäisille ja tunnistus pankkitunnuksilla tai vastaavallako?

Samoin tiktokkien ja muiden koukuttavuutta vähän hankala mennä muuttamaan kun siinä varmaan puututaan liiketoimintaan tai jotain. Mitä voi vaikka EU velvoittaa tuon suhteen ja miten "koukuttavuus" tai "addiktoitavuus" edes mitataan?

Vähän pelkään että tuollaiseen saadaan vain kulumaan helvetisti aikaa ja rahaa ja silti meno säilyy samana kaikenlaisista säädöksistä ja pykälistä huolimatta.

Ei siis sillä etteikö minustakin some kuuluisi lähinnä roskakoriin.
Joo en pykälistä tiedä sen enempää, mutta Kiinassa on se 10 sekunnin "swipe-estin" käytössä Tiktokissa. Huvittavaa tai ironista tietty ottaen tiktokin kotimaan huomioon. Varmaan jokainen valtio voi pakotteita/säännöksiä asettaa näin halutessaan.

Kyse on niin suuresta ongelmasta, että tunnistautumiseen olisi piakkoin löydettävä uusi ratkaisu. Omasta mielestä alle 16-vuotiaan ei kannata/tartte sosiaalisessa mediassa/tiktokeissa pyöriä. On se niin huono asia nuorien omatunnolle, maailmankuvalle ja keskittymiskyvyn murentumiselle.

Puhelimet pitäisi ottaa pois nuorilta koko koulupäivän ajaksi.

@BaDari, vanhemmille vastuun annettaessa on sosiaalisella piirillä liikaa valtaa. Oma muksu on vasta kolme, mutta voin jo sieluni silmin nähdä sen tilanteen kun hän tulee koulusta kotia ja toteaa olevansa ainoa 9-vuotias, jolta älypuhelinta ei löydy

Viimeksi muokattu:
Olen myös sitä mieltä, että vanhemmillakin on se vastuu pitää huolta mitä se lapsi tekee. Esimerkiksi ikärajoista ei ole mitään hyötyä jos vanhemmat eivät sitä valvo. Ja olen sitä mieltä, että lapsilla ei ole mitään asiaa TikTokiin, Snapchatiin, Faceen, Instaan, mihinkään noista.

Vanhemmat ostelevat lapsilleen älypuhelimia, tabletteja, tietokoneita, konsoleita jne. ja sitten ihmetellään miksi lapset eivät enää kykene keskittymään mihinkään, sitten aletaan jauhamaan ADHD/ADD ja mitä lie kun se ongelma on nimenomaan ylikuormitus teknologian äärellä. Vanhempien kuuluu olla vanhempia, sanella lapsilleen säännöt, pitää huolta siitä ettei se lapsi tuijota sitä ruutua, altistu kaikelle sonnalle jne.

Ja onneksi nykyään kouluissa on aika pitkälti alkanut olemaankin noita kännykkäkieltoja.
Ja sais tulla ihan totaalinen kännykkäkielto kouluihin, ettei luuria saisi käyttää edes välitunnilla. Onhan se surullista katsoa, kun pienetkin lapset kulkevat tuolla pihalla ja kaikilla on nokka kiinni puhelimessa.

Osallistun nyt itsekin tähän luurin möllötys keskusteluun, lapset nyt erikseen tietysti mutta työmatkalla junassa huomaa kyllä miten lähes 99% ihmisistä istuu naamat kiinni kännyköissä niin voin vain olettaa että mistä ne lapset sitä esimerkkiä saa kun äidit ja isätkin istuvat samalla tavalla naamat kiinni ruudussa.

Riippuvuushan sekin on kun ei voi edes 20min junamatkalla istua ilman että selaa jotain turhaa sen sijaan että katsoo vaikka ikkunasta ulos. En nyt väitä itse olevani mikään mallikansalainen mutta pyrin välttää itse sitä turhaa kännykän möllötystä vaikka joskus sitä itsekin jämähtää varsinkin kun pitäisi mennä nukkumaan ja helposti siinä käy niin että "no mä täs vähän selaan" ja sit huomaakin pari tuntia vierähtävän katsellessaan kaikkea turhaa.

Luulis että nykyään on kaikenmaailman lapsilukituksia ym kännyköissä ja itse aikuistenkin pitäisi välttää sitä turhaa möllötystä. Jotenkin vaan niin huvittavaa katsoa sitä yleiskuvaa junassa kuin missä tahansa jossa on vähänkin luppoaikaa. Näin tämä on ollut jo siitä asti kun kännykät alkoi olemaan jo lähes kaikilla, ennen sitä vaa tekstasi ja pelasi matopeliä, nykyään sit on ehkä liikaa viihdettä ja tyyliin koko elämä siinä lätyskässä.

Osallistun nyt itsekin tähän luurin möllötys keskusteluun, lapset nyt erikseen tietysti mutta työmatkalla junassa huomaa kyllä miten lähes 99% ihmisistä istuu naamat kiinni kännyköissä niin voin vain olettaa että mistä ne lapset sitä esimerkkiä saa kun äidit ja isätkin istuvat samalla tavalla naamat kiinni ruudussa.

Riippuvuushan sekin on kun ei voi edes 20min junamatkalla istua ilman että selaa jotain turhaa sen sijaan että katsoo vaikka ikkunasta ulos. En nyt väitä itse olevani mikään mallikansalainen mutta pyrin välttää itse sitä turhaa kännykän möllötystä vaikka joskus sitä itsekin jämähtää varsinkin kun pitäisi mennä nukkumaan ja helposti siinä käy niin että "no mä täs vähän selaan" ja sit huomaakin pari tuntia vierähtävän katsellessaan kaikkea turhaa.

Luulis että nykyään on kaikenmaailman lapsilukituksia ym kännyköissä ja itse aikuistenkin pitäisi välttää sitä turhaa möllötystä. Jotenkin vaan niin huvittavaa katsoa sitä yleiskuvaa junassa kuin missä tahansa jossa on vähänkin luppoaikaa. Näin tämä on ollut jo siitä asti kun kännykät alkoi olemaan jo lähes kaikilla, ennen sitä vaa tekstasi ja pelasi matopeliä, nykyään sit on ehkä liikaa viihdettä ja tyyliin koko elämä siinä lätyskässä.
Itse nykyään käytän juna- ja bussimatkat kirjojen lukemiseen. Olen huomannut että niin se aika menee mukavasti.

Tämä on kyllä hyvä pointti. ”Mitä aikuiset edellä sitä lapset perässä”.
Moni tykkää vaan kovaan ääneen syyllistää lapsia puhelimen käytöstä, ihan samalla tavalla näkee tosiaan aikuisia naama luurissa missä tahansa liikkuu.

Tämä on kyllä hyvä pointti. ”Mitä aikuiset edellä sitä lapset perässä”.
Moni tykkää vaan kovaan ääneen syyllistää lapsia puhelimen käytöstä, ihan samalla tavalla näkee tosiaan aikuisia naama luurissa missä tahansa liikkuu.
Tottakai, aikuisistahan tämä lähtee aikuuset mölläävät samaan malliin ja sitte ilman rajoituksia antavat lastensa jatkaa samaa hommaa.

Itse nykyään käytän juna- ja bussimatkat kirjojen lukemiseen. Olen huomannut että niin se aika menee mukavasti.
Tätä olen muuten monesti miettinyt: mikä erottaa kirjan ääressä jumittamisen ruudun ääressä jumittamisesta? Mitä jos sillä ruudullakin on kirja? Missä menee raja?

Ruokapöydässäkin on ihan sama lukeeko kirjaa, lehteä vai selaileeko kännykän ruutua, niissä kaikessa on silti vähemmän läsnä.

Jos siis ruudun äärestä pois siirtymisessä on kyse läsnäolemisesta, niin ei sitä ole kirjan lukeminenkaan, vaikka se varmasti parempi vaihtoehto onkin kuin puhelin ja kaikki sen lukemattomat suot, joihin upota.

Huvittaa vain monesti että kirja on muka parempi vaikka yhtä lailla se ainakin vie huomion pois läsnäolosta ja on samalla lailla tilanteesta "poistumista". Vähän samaa menoa kuin joskus varmaan ollut että "radio on se paras" ja tv on saatanasta. Ei siis sillä etteikö kirja ja puhelin eroaisi ihan hirveästi enemmän kuin tv ja radio, mutta perusidea tässäkin on usein se, että lähtökohtaisesti se koko puhelin on väärä asia vaikka enemmän merkitsee mitä tekee ja missä tilanteessa.

Tätä olen muuten monesti miettinyt: mikä erottaa kirjan ääressä jumittamisen ruudun ääressä jumittamisesta? Mitä jos sillä ruudullakin on kirja? Missä menee raja?

Ruokapöydässäkin on ihan sama lukeeko kirjaa, lehteä vai selaileeko kännykän ruutua, niissä kaikessa on silti vähemmän läsnä.

Jos siis ruudun äärestä pois siirtymisessä on kyse läsnäolemisesta, niin ei sitä ole kirjan lukeminenkaan, vaikka se varmasti parempi vaihtoehto onkin kuin puhelin ja kaikki sen lukemattomat suot, joihin upota.

Huvittaa vain monesti että kirja on muka parempi vaikka yhtä lailla se ainakin vie huomion pois läsnäolosta ja on samalla lailla tilanteesta "poistumista". Vähän samaa menoa kuin joskus varmaan ollut että "radio on se paras" ja tv on saatanasta. Ei siis sillä etteikö kirja ja puhelin eroaisi ihan hirveästi enemmän kuin tv ja radio, mutta perusidea tässäkin on usein se, että lähtökohtaisesti se koko puhelin on väärä asia vaikka enemmän merkitsee mitä tekee ja missä tilanteessa.
Aika samaa mieltä. Kirjan erottaa yleisestä puhelimen somekäytöstä se, että se vaatii pitkäkestoista keskittymistä, joten siinä mielessä se on parempi. Toki se voi olla ruudullakin ja ajaa sinänsä saman asian. Läsnäoloon se ei toki vaikuta mitenkään, tai oikein kirjaan uppoutumalla voinee ehkä olla vielä syvemmällä omassa kuplassaan kuin hektisessä infinity scroll -sessiossa(?), mutta kirjaa ei ole ehkä niin helppo ottaa joka käänteessä kun ehtii jonnekin istumaan. Ellei se kirja juurikin ole siellä ruudussa. Silloinkin tosin kirjan antama dopamiiniannos vaatii oletettavasti pidemmän ajan lukemista kuin vaikkapa Instan tai Redditin selaus.

Aika samaa mieltä. Kirjan erottaa yleisestä puhelimen somekäytöstä se, että se vaatii pitkäkestoista keskittymistä, joten siinä mielessä se on parempi. Toki se voi olla ruudullakin ja ajaa sinänsä saman asian. Läsnäoloon se ei toki vaikuta mitenkään, tai oikein kirjaan uppoutumalla voinee ehkä olla vielä syvemmällä omassa kuplassaan kuin hektisessä infinity scroll -sessiossa(?), mutta kirjaa ei ole ehkä niin helppo ottaa joka käänteessä kun ehtii jonnekin istumaan. Ellei se kirja juurikin ole siellä ruudussa. Silloinkin tosin kirjan antama dopamiiniannos vaatii oletettavasti pidemmän ajan lukemista kuin vaikkapa Instan tai Redditin selaus.
Näin nimenomaan. Ite onnistuin välttämään tätä videotulvaa pitkään kun en käytä instagramia tai tiktokkia, mutta sitten facebook teki tuon saman pirun videosysteemin ja nyt valitettavan usein huomaan jääväni koukkuun kaikenmaailman turhuuksien tuijottamiseen. Zombiemoodi päälle...

Lopetin facebookissa postailun ehkä 18 vuotta sitten kun tajusin silloin tuijottavani liikaa, että kuinka monta ihmistä tykkää postauksestani tai että kuinka moni ihminen onnittelee minua syntymäpäivilläni jne. Piilotin silloin synttärit myös julkisesta profiilista.

Voin vain kuvitella, että miten eritoten nuorten naisten itsetunto kärsii nykyään. Veljen 14v tytär panikoi ja halusi poistaa tiktok-videoitaan, jotka eivät olleet saaneet tarpeeksi tykkäyksiä. Vietin heidän kanssaan useamman päivän ja kyllä tiktok videot olivat aivan liikaa keskiössä

Nämä tori viestittelijät nostaa kyllä v-käyrää. Mulla jatkuvasti suht paljon ilmoituksia torissa kun turhia tavaroita yritän myydä. Nytkin on kolme keskustelua aloitettu niin, että olen kiinnostunut tuotteesta. Kun itse vastaan viestiin niin sen jälkeen ostaja joko katoaa tai ei koskaan edes lue sitä viestiä. Yksikin laitto, että sillä on vasta kahden viikon päästä rahaa maksaa 13€. Pidin tuotteen kun ei sitä kukaan muukaan kyselly. Kahden ja puolen viikon päästä laitoin sillepäin viestiä, että tehdäänkö kauppa. On se viestin nähny mutta ei vastaa mitään.

Toinen laittoi yli viikko sitten yöllä toriviestiä että ostaisi erään tuotteen. Sen jälkeen ei edes lue viestejä. Käsittämätöntä, miks ne laittelee näitä viestejä kun ei ole aikomustakaan ostaa...

No minusta lähijunan narkkareiden ja huutavien lasten seasta on ihan kiva päästä pois vaikka vastamelukuulokkeiden avulla. Ei kaikki autenttinen läsnäolo ole kovin arvokasta. Itse kyllä suosin musiikkia, podcasteja ja äänikirjoja. Harvemmin luen mitään ja jos luen niin todennäköisesti lukulaitteelta. Kännykän selaaminenkin on vähän siinä ja siinä, yleensä en halua matkustaessa tuijottaa ruutua kuitenkaan. Juna- ja bussimatkat ovat sen verran kuormittavia, ettei niihin halua ainakaan mitään lisähaastetta.

Tässä on syy miksi ihmiset käyttää mainosten estoa.
Tuossa näkyy kuinka paljon adblock plus esti kamaa kun äsken kuuntelin tubesta neljä biisiä.
Seuraavan biisin aloituksen jälkeen lukema oli jo 80.

Näytä liitetiedosto 18414
YouTube varsinkin on mennyt aivan mahdottomaksi nykyään. Nykyään mainokset onnistuvat ainakin itselläni välillä kiertämään oman adblokkerin, mutta pikainen F5 on vielä toistaiseksi riittänyt korjaamaan tilanteen. YT-videoiden ns. satunnainen katselu on kuitenkin osittain tästä syystä käytännössä itseltäni loppunut. Toinen asiaan vaikuttava tekijä on, ettei laadukkaampia videoita enää useinkaan pysty erottamaan samaa alustaa täyttävästä muusta kuonasta, kun sisältörikkaampienkin videoiden thumbnailit ja otsikot on pääsääntöisesti kyllästetty USKOMATTOMAN HOUKUTTELEVILLA klikkiansoilla.

Lisäksi YouTuben videosuosituksetkin vaikuttavat olevan puolillaan maksettuja mainoksia ja muuten vain täysin epärelevanttia "sisältöä". Mainittujen syiden vuoksi olenkin siirtynyt enenevässä määrin videoiden suoratoistosta videoiden lataamiseen ja offlinessa katsomiseen. Tuleepahan silloin katsottua todennäköisemmin nimenomaan se sisältö jota alun perinkin tuli katsomaan, eikä aikaa kulu loputtomassa ehdotetun sisällön viidakossa luovimiseen.

Itsehän katson normaalisti tubea switchillä (pian tulee 6000 tuntia täyteen) joten sillä tulee mainoksia katseltua, mutta ryypätessä tulee tässä koneella kuunneltua musaa ja kyllä mullakin ne mainokset vilahtaa ruudulla sen sekunnin tai kaksi ennen kuin adblock skippaa ne. Mitään ääntä niissä ei onneksi ole.
Sitä en tiedä kuinka paljon kaikkea muuta paskaa tubessa tietokoneella nykyään on kun en ole sitä vuosiin ilman blockeria käyttänyt.
Ainakin ps4:n selaimella siellä oli niiden video mainosten lisäksi myös usein mainos banneri siinä soittimen päällä ja sekin täytyi sulkea ruksia painamalla.
Jos siellä edelleen on myös kaikkea tuollaista niin se selittää nuo isot määrät blokattua kamaa ja eikös sillä hemmetin kalliilla premium jäsenyydelläkin pääse eroon vaan niistä video mainoksista joten tuo kaikki muu tauhka olisi pc käytössä edelleen ruudulla?

Jos siellä edelleen on myös kaikkea tuollaista niin se selittää nuo isot määrät blokattua kamaa ja eikös sillä hemmetin kalliilla premium jäsenyydelläkin pääse eroon vaan niistä video mainoksista joten tuo kaikki muu tauhka olisi pc käytössä edelleen ruudulla?
Meillä on YouTube Premiumin perhetilaus, ja tuolla lailla kenenkään ei tarvitse millään laitteella kärsiä YouTuben mainoksista. (Eri asia tietysti on videoissa itsessään olevat sponsoripätkät.) Maksan mielelläni tuosta, ettei tarvitse kikkailla minkään vehkeen kanssa, vaan rahalla pääsee mainoksista eroon.

Maksaisin minäkin jos se olisi vaikka 5e/kk.
Eikös se nyt ole 18e tai jotain tuon suuntaista. Verrokkina mä maksan skyshowtimen premium tilauksesta 6.5e/kk.
Jotkut puolustelee tuota tube hintaa sillä, että siihen sisältyy myös se youtube music, mutta sillä mä en tee mitään joten tuo hinta on todella suolainen pelkästä mainosten poistosta.

Tavallaan tähän ketjuun sopis sekin, että mulla on coolshopista tulossa tilaus ja tänään odotti saapumisilmoitus eteisen lattialla jonka mukaan paketti olisi ollut eilen nuodettavissa klo 17 jälkeen.
No seurannassa viimeinen merkintä on perjantailta kun paketti on tullut suomeen ja sen jälkeen ei mitään.
Kiva tässä lähteä kävelemään melkein 4km siihen k-marketiin jonka postissa tuo odottaa kun ei edes tiedä onko se oikeasti siellä.
Jostain syystä kun noita ns.maxi kirjeitä ei ilmeisesti voi toimittaa läheisellä r-kioskille. Tosin viimeksi tuo maxi kirje oli ihan kunnon pahvilaatikko joten ota siitä selvää.

Eikös se nyt ole 18e tai jotain tuon suuntaista.
Perhetilaus maksaa peräti 27,99 euroa kuussa, eli ei se mitään halpaa lystiä todellakaan ole. Mutta kun aktiivikäyttäjiä on kolme - ainoastaan vaimo ei Juupituupia sen ihmeemmin käytä - ja eri laitteita vaikka ja kuinka paljon, niin käyttötunteihin suhteutettuna hinta ei ole kuitenkaan niin paha.

Ylös Bottom