Koalitio
Well-Known Member
Itse otan nämä uudet käänteet taloudessa ja energiatilanteessa vastaan positiivisella jännityksellä. Ei kukaan tule Suomessa nytkään nälkää näkemään, ellei varta vasten halua. Itse koitin nyt viime kuussa huvikseen leikata omaa energiankulutustani. Tavallisen 120-150kwh sijaan sähköä kului elokuun aikana minulla vain noin 100kwh, eikä tehnyt mitenkään erityisen tiukkaa. Ruuan hinta on pikkuisen korkeampi kuin ennen, mutta edelleenkin voi syödä tarkalleen mitä huvittaa, ja tehdä mitä haluaa.
Ainut mikä tässä itseä oikeastaan ketuttaa, on se kuinka niin monet, koko elämänsä kultalusikka suussa elelleet laiskan pulskeat ihmiset valittavat tilanteesta. Pahinta mitä tässä tulee käymään on, että he joutuvat kiristämään vyötään ja se on mielestäni varsin terve muutos nykyisen kulutusjuhlan aikana. Vaikka ilmastomme toki vaikuttaakin, suomalaiset ovat jo vuosikymmeniä elelleet erittäin leveästi maapallosta ja ympäristöstä piittaamatta. Ehkä tämä on hyvä yleinen muistutus siitä, kuinka helppoa meillä onkin ollut.
Ainut mikä tässä itseä oikeastaan ketuttaa, on se kuinka niin monet, koko elämänsä kultalusikka suussa elelleet laiskan pulskeat ihmiset valittavat tilanteesta. Pahinta mitä tässä tulee käymään on, että he joutuvat kiristämään vyötään ja se on mielestäni varsin terve muutos nykyisen kulutusjuhlan aikana. Vaikka ilmastomme toki vaikuttaakin, suomalaiset ovat jo vuosikymmeniä elelleet erittäin leveästi maapallosta ja ympäristöstä piittaamatta. Ehkä tämä on hyvä yleinen muistutus siitä, kuinka helppoa meillä onkin ollut.