Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ketutuskeskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja henkettu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen todennut moneen kertaan että normipyörälläkin pääse lujaa. Kyse on vain siitä että avustuksilla sen vauhdin saa helpommin kuka tahansa. Kannattaa yrittää poimia sieltä sanomisista se olennainen eikä tuoda mukaan kaikkea ylimääräistä tai epäolennaista.

En ole sanonut missään kohtaa että vain sähkölaitteilla mentäisiin lujaa tai vain ne olisivat vaaraksi liikenteessä. Enkä ole myöskään ollut ymmärtämättä mitään näistä asioista, joita toistelet. Niillä ei vain ole vieläkään merkitystä siihen pääpointtiini.

Edelleen puhun omista kokemuksistani. Hyvin harvoin minua kukaan ohittaa ja kun ohittaa, ne on sähkövehkeitä. Olen sanonut tämän jo moneen kertaan. Tästä voi mielestäni vetää useamman johtopäätöksen: olen keskimääräistä nopeampi pyöräilemään (olen saanut tästä myös kommentteja usein kun olen niin nopeasti ollut paikalla lähdettyäni paikasta X paikkaan Y) mutta sähkövehkeet on yleensä nopeampia.

En väitä mitään muuta kuin sen, mitä olen itse kokenut ja mitä oma järkeni kokemuksistani sanoo.

Muutenkin kannattaisi käsitellä asiaa niillä spekseillä, joita on annettu. En ole verkkainen ajelija, joten ihan turha vääntää asiaa niin että ongelma olisikin jotenkin siinä. Menee ihan turhaksi selittelyksi kun pitää joka välissä olla väittämässä vastaan että miten asia on.

Kyse on myös isosta väylästä, jossa menee täällä eniten pyöräliikennettä, joten ei ole siitäkään kyse että ajelisin niin hiljaisella reitillä ettei siellä vain satu olemaan "haastajia" nopeudessa. Vauhdistani olen myös saanut ihmettelyjä kun lähden yleensä niin "myöhään" muiden mielestä pyöräilemään ja silti on aikaa reilusti ehtiä sinne mihin pitää. Sama homma kävelyn kanssa: olen yleensä kaikkia paljon ripeämpi siinäkin ja pitää muistaa hiljentää tahtia ettei muut joudu hiki hatussa pysyttelemään perässä.

Myönnät itsekin sen olennaisen: lähtee helpommin. Se riittää argumentilleni. En ole puhunut mistään raketeista yms. vaan ne on taas sinun tulkintojasi asiasta. Puhuin siitä että toisessa joutuu näkemään enemmän vaivaa vauhdin eteen.

Yhtään? Kuljettajan merkityksen olen myöntänyt jo keskustelun alussa ja halunnut keskittyä itse välineisiin, joten turha hokea sitä enempää.

Kyllä, isompi ongelma ovat nämä laudat, joissa ei tarvitse sitä vähääkään omaa voimaa ja jossa jo ajoasento on vaarallisempi. Myönnän myös että on sähköpyörät paljon vähempi paha mutta samalla järkeni sanoo että jos joku avustaa vauhdin saamisessa, on sitä helpompi saada. Tällöin sitä vauhtia myös todennäköisemmin on enemmän kuin jos avustusta ei olisi. Ihan loogiselta kuulostaa tämä järkeilyni.
Tuntuu kyllä ettet sinä itsekään tiedä mitään yritit sanoa. Turha tätä on pidemmälle jatkaa, molemmat on kyllä asiansa sanonut.

Tuntuu kyllä ettet sinä itsekään tiedä mitään yritit sanoa. Turha tätä on pidemmälle jatkaa, molemmat on kyllä asiansa sanonut.
Kyllä minä tiedän mitkä ne pointtini olivat mutta siihen kasattiin päälle kaikkea ylimääräistä. Olin itsekin laittamassa seuraavaksi että eiköhän tässä ole jo sanottavat sanottu ja jankataan vain samaa, joten minunkin mielestäni enemmän kuin ok ettei enempää intetä.

15 000km sähköpyörällä ajellaana sanoisin että, lainmukaiset 25kmh kulkevat pyörät on kaupunkiajossa yhtä turvallisia kuin luomupyörät. Se 25kmh on oikeasti tosi maltillinen vauhti, enkä näe että se että siihen pääsee vähemmän lihasvoimaa tuottaen, tekee siitä yhtään sen vaarallisempaa. Liikkeelle lähdössä on joskus meinannut tippua pyörän selästä, jos on unohtunut isompi avustus päälle ja pyörä "potkaisee".

Mistä päästäänkin siihen, missä koen että sähköpyörät on aavistuksen verran vaarallisempia verrattuna luomuun. Maaston. Siellä ajaessa niitä "potkaisuja" tulee enemmän, kun vauhti on jossain kivien välissä polkiessa aika vaihtelevaa. Eturenkas kiveä vasten, syntyy vastusta, turhan raju avustus käytössä ja pyörä ns. hyökkää eteenpäin aika tarmolla :D Vauhtihan tässä ei yleensä ole kova, ja tältäkin välttyy kun tuntee oman pyöränsä ja miten se käyttäytyy. Vähän ehkä tulkintakysymys että pitääklö tätäkään sitten vaarallisempana....

Nimimerkillä pyörä hyökkäsi ekoilla maastopyörälenkeillä koivua vasten kun kokeiltiin "turboa ylämäessä".

Eikös ole olemassa sellaisiakin sähköpyöriä missä on kaasu vipu erikseen eli ei tarvi polkea halutessaan ollenkaan ja pyörällä pääsee kovaa. Tälläisiä sähköpyörien ostajia en ymmärrä ollenkaan mikä järki tuossa on?

Eivät ole laillisia suomessa. Pitää rekisteröidä mopoksi.

Tämä edellyttää että se kulkisi yli sen 25kmh. Jos alle sen, niin riittää vakuutus.

Eikös ole olemassa sellaisiakin sähköpyöriä missä on kaasu vipu erikseen eli ei tarvi polkea halutessaan ollenkaan ja pyörällä pääsee kovaa. Tälläisiä sähköpyörien ostajia en ymmärrä ollenkaan mikä järki tuossa on?
Eli vastauksena kysymykseen: Kyllä sellaisia on. Varmasti ihan laillisia ja laittomia, kun taitaa niiden valvominen olla aika heikon puoleista. Järki on varmaan se että pääsee liikkumaan mahdollisemman pienellä vaivalla kätsysti paikasta toiseen, veikkaan mä :D Vähän sama kuin miksi kävellä portaat jos talossa on hissi. Ei siinä mitään liikuntaa ajatellakaan.

Kyllähän tuolla pyöräteillä näkee jatkuvasti niitä pizzakuskeja, jotka vain istuu "pyörän" kyydissä polkematta kertaakaan. Siitä en tiedä miten ne kulkineet on rekisteröity ja mikä niiden huippunopeus on. Valvontaa en ole nähnyt omilla matkoilla koskaan, joten aika huoletta voisi ajella ilman että on missään rekisterissä.

Niin ja jos ne pitää rekisteröidä, niin joku rekisteritunnushan niissä pitäisi sitten olla? Ei ole kertaakaan sellaista tullut vastaan noissa. Joko siis rekisteröimättömiä tai jos ei tarvitse rekisteröintiä alle 25 km/h, niin ovat niitä tai niiksi ainakin väitettyjä. Valvonta on niin vähäistä että riski kiinni jäämiselle on erittäin pieni vaikka olisikin jotain laitonta.

Joku uutinen oli viime tai toissa kesänä että valvottiin pyöräilijöitä ja nimenomaan sähkövehkeitä. Silloinkaan en nähnyt valvontaa käytännössä missään vaikka kuljen keskustassa töissä.

Toki itse en tuossa aiemmassa väittelyssä keskittynyt näihin polkemattomiin vehkeisiin vaan ihan yleisesti sähköavusteisiin, joten ei sinänsä siihen vaikuta. Ja ei noita polkematta kulkevia pyöriä hirveitä määriä ole tullut nähtyä ja luultavasti täälläkin se on kourallinen ajajia, joita vain näkee usein sujaamassa paikasta toiseen, mikä aiheuttaa helposti olon että niitä tulee jatkuvasti ja joka paikassa vastaan.

Minua harmittaa todella paljon se, miten velkaannuin. Kaikki alkoi ensimmäisestä maniakohtauksesta, jonka aikana minulle kehittyi vakava peliriippuvuus. Aluksi pelasin pieniä summia, kymppejä, sitten satasia ja lopulta tuhansia euroja, koska uskoin aidosti, että voisin vielä voittaa suuren summan takaisin.

Suurin yksittäinen voittoni oli noin 6000 euroa, mutta pelasin sen käytännössä saman tien takaisin. Minulle ei riittänyt edes tällainen voitto, vaan ajattelin jatkuvasti, että seuraavaksi voisin voittaa vielä enemmän.

Nyt maksan tästä kovaa oppirahaa, ja tilanne on rehellisesti sanottuna vaikea. Positiivista kuitenkin on, että pelaaminen on tällä hetkellä hallinnassa ja lääkitys on tasannut mielialaa.

Välillä tekee edelleen mieli pelata, varsinkin kun kuulee muiden voitoista, mutta olen pysynyt lujana enkä ole lähtenyt mukaan. Se on asia, josta olen ylpeä, vaikka tilanne muuten onkin raskas.

Minua harmittaa todella paljon se, miten velkaannuin. Kaikki alkoi ensimmäisestä maniakohtauksesta, jonka aikana minulle kehittyi vakava peliriippuvuus. Aluksi pelasin pieniä summia, kymppejä, sitten satasia ja lopulta tuhansia euroja, koska uskoin aidosti, että voisin vielä voittaa suuren summan takaisin.

Suurin yksittäinen voittoni oli noin 6000 euroa, mutta pelasin sen käytännössä saman tien takaisin. Minulle ei riittänyt edes tällainen voitto, vaan ajattelin jatkuvasti, että seuraavaksi voisin voittaa vielä enemmän.

Nyt maksan tästä kovaa oppirahaa, ja tilanne on rehellisesti sanottuna vaikea. Positiivista kuitenkin on, että pelaaminen on tällä hetkellä hallinnassa ja lääkitys on tasannut mielialaa.

Välillä tekee edelleen mieli pelata, varsinkin kun kuulee muiden voitoista, mutta olen pysynyt lujana enkä ole lähtenyt mukaan. Se on asia, josta olen ylpeä, vaikka tilanne muuten onkin raskas.
Nuo maniakohtaukset on kyl aika hurjia. Itsellä taas pitää ostella kaikenlaista turhaa ja pelejä alesta. Onneks yleensä herää todellisuuteen, kun pitäisi ostoskori kuitata. Itsellä jo 5 viikko maniaa ja keho on todella väsynyt ja muistin kanssa ongelmia unen puutteen takia. Pelottaa millainen romahdus tulee kun se loppuu seinään. Pitäis soittaa lääkärille, mutta ku on niin saatanan jääräpää ettei sinne soita.

Itselläni ollut myös noita kausia kun on törsäillyt rahaa milloin mihinkin turhaan, aiheuttaen todella paljon taloudellisia ongelmia tässä vuosikymmenien ajan. Ja jännää on että sain alkuvuodesta ADHD-diagnoosin ja lääkityksen minkä myötä mm. rahan käyttö on parantunut huomattavasti. Jättänyt pois turhat ostokset, ruvennut oikeasti kiinnittämään huomiota mihin sitä rahaa käyttää jne.

Tämä oma "vastaava" osteluhomma ei ole tuota, mistä täällä puhutaan, mutta olen huomannut sen että kun ostaa jotain uutta ja varsinkin "siistiä", niin tulee sellainen hyvä fiilis, joka kuitenkin katoaa oikeastaan siinä kohtaa kun sen tuotteen saa käsiinsä. Ensin siis löytää jonkun hienon laitteen, joka on "pakko" saada itselle ja alkaa sitten odottaa että hinta on sopiva. Pahin on, jos laite tulee vastaan ensi kertaa tarjouksesta, sillä sitten tekee äkkiliikkeitä kun pitää heti tällainen hienous saada.

Olen useampia laitteita ostanut sen vuoksi että ovat niin siistejä (mm. drone, kameravakaaja, mini-pc) vaikka oikeasti ei ole niille ollut juurikaan käyttöä, jotta olisi kannattanut tai tarvinnut ostaa. Dronella kuvasin varmaan alle viisi kertaa (joista eka sellainen, että oikeasti käytin materiaalia johonkin), kameravakaaja jäi yhden testikuvauksen käytölle (ei tarvetta niin järeälle vakaajalle) ja mini-pc:n asensin käyttökuntoon (tykkään läppäreistä enemmän).

Näitä kaikki ostoksia yhdistää sama ongelma, että nuo kaikki jää itselle vähälle käytölle koska niiden käyttö vaatii vaivaa: drone pitää purkaa ja pakata reppuunsa, kalibroida, irrotella ropelleja, yms. Kameravakaaja (sellainen iso, johon menee monen kilon järkkärit) pitää myös kasata ja purkaa tai vähintää olla joku reppu tai vastaava sen kuljettamiseen sekä kiinnittää kamera siihen ja pitää sitä isompaa kameraa tietty myös jossain mukana. Mini-pc taas on paljon vähemmän kätevä kuin läppäri, jolla voi työskennellä missä haluaa, olkoonkin että mini-pc:n saisi mukaansa myös melko kätevästi.

Alennuksesta ostin myös aikoinaan Samsungin jonkin 800 euron soundbar-systeemin, joka on ollut paketissa varmaan vajaa pari vuotta. Mutta se on tarkoitus ottaa kyllä käyttöön kun lapset kasvaisi sen verran ettei tarvitse pelätä että tiputtavat tai kaatavat mehua päälle. Tosin typerä ostohetkihän se oli kun ei tullut käyttöön heti ja alennuksia tulee varmasti tuoreemmistakin sitten aikanaan.

Pelien suhteen olen onneksi jo vuosia sitten tajunnut olla ostamatta pelejä, joita en pelaa. Ei siis enää pelkän hinnan eli alennuksen vuoksi ostamisia. Ja siitä huolimatta pelejä on jonossa hirveästi mutta onpahan ainakin sellaisia että ne haluaa joskus pelata. Viimeksi ostin Metroid Prime 4:n vaikka Switchillä on varmaan reilu 10 peliä jonossa ja kaikki sellaisia että haluan ne kyllä pelata joskus.

Tavaraostoksista viimeisimpiä on ollut Osmo Pocket 3, joka sekin ollut aika vähällä käytöllä. Mutta sitä sentään käyttää kun sen saa toimintakuntoon ja mukaan niin kätevästi ja joku laite piti saada vanhan videokameran tilalle. Lasken siis ihan järkeväksi ostokseksi vaikka käyttöä ei ihan hirveästi ehkä olekaan. Olen tätä käyttänyt jopa töissäkin.

Toinen tuore ostos on nykyinen auto. Olen ollut vuorotellen tyytyväinen ja ostokrapulassa. Mitä minä teen 5000 euron autolla kun ajoja on pääasiassa kerran viikossa kauppaan? Ja kun auto on merkittävästi paremmassa kunnossa kuin aiempi halpis, niin sen haluaa pitää eri tavalla kunnossa ja täten huoltoihin ja ylläpitoon menee myös enemmän rahaa. Tosin tässä voin syyttää myös puolisoa, sillä tämä koki kovasti tarpeelliseksi että on auto kun itse auton hankintavaiheessa jo tuskailin että olen ilman autoa sitten kun ei löydy järkeviä vaihtoehtoja. Lapsiperheessä tietysti on säännöllisten ajojen lisäksi kaikkea yllättävämpää menoa, minkä vuoksi se oma ajoneuvo on iso plussa, mutta en voi silti olla miettimättä että olisiko se uusi "tonnin pommi" ollut järkevämpi ostos.

Ja painotettakoon vielä että nämä omat ostelut ei kuitenkaan ole mikään merkittävä ongelma. Aika harvoin mitään kalliimpaa hutiostosta tulee tehtyä ja nämäkin mitä on tehnyt, on ensinnäkin ostanut vasta alennuksesta, ja saanut ihan hyvällä hinnalla myytyä eteenpäin vaikka ei tietenkään omiaan olekaan takaisin saanut. Hyvä kuitenkin tiedostaa tällainen ja yrittää olla jatkossa tekemättä turhia ostoja. Viime vuonna myin nuo kolme tuotetta (drone, vakaaja, mini-pc) ja päätin että loppuu tällainen tavaroiden "varastoon" osto ja tappiolla pois myynti. Siinä sai ostajat muuten käytännössä käyttämättömiä ja uuden veroisia laitteita halvalla kun tyhjensin kaappeja.

Viimeksi muokattu:
Täällä suunnalla olen jo pitkään "hyväksynyt" sen että olen kaikkeen pelaamiseen liittyvään rahankäytön kanssa aika höveli. Se ei tarkoita, että ostaisin uutena paljon pelejä, mutta ostan paljon pelejä. Tai uusia konsoleita tai ohjaimia tai ajosimuun juttuja. Se on jännä, että oikeastaan kaikessa muussa olen aika säästeliäs.

Uusia vaatteita ei tule ostettua kuin pakon edessä ja ruokaa yrittää ostaa järkevästi suunnitellen pidemmän pätkän kerrallaan. Kodin sisustus ja muu ehostus sen sijaan menee niin että vaimo ehdottelee ja minä yritän järkeistää, jos lähtee kustannuksien suhteen ihan laukalle. :) Toisaalta taas sellaisista välttämättömistä remonteista ja korjauksista maksaa mielellään, koska ne on pakko tehdä.

Toki lapselle sitten ostaa kaiken minkä hän tarvitsee, mutta niissäkin ostoksissa yrittää olla kohtuu järkevä. Toisaalta on meillä uutena ostettu auto, joka toki nyt on jo kokonaan maksettu, eikä siis siitä sellaisia juoksevia kuukausikuluja ole, mutta ei sitä voi arvonalenemisen takia järkevänä ostoksena pitää.

Summasummarum: impulsiiviset ostokset tällä suunnalla on lähes aina jotain peliaiheisia, yleensä pelejä hyvistä tarjouksista. Yhtään peliä ei tarvitsisi ostaa moneen vuoteen ja silti olisi vaikka kuinka monta pelaamatonta peliä hyllyssä, joten ne on juuri sitä mielihyväostamista ja kun on hyvä tarjous, niin kuvittelee myös että nyt se on pakko ostaa.

Täällä suunnalla olen jo pitkään "hyväksynyt" sen että olen kaikkeen pelaamiseen liittyvään rahankäytön kanssa aika höveli. Se ei tarkoita, että ostaisin uutena paljon pelejä, mutta ostan paljon pelejä. Tai uusia konsoleita tai ohjaimia tai ajosimuun juttuja. Se on jännä, että oikeastaan kaikessa muussa olen aika säästeliäs.

Uusia vaatteita ei tule ostettua kuin pakon edessä ja ruokaa yrittää ostaa järkevästi suunnitellen pidemmän pätkän kerrallaan. Kodin sisustus ja muu ehostus sen sijaan menee niin että vaimo ehdottelee ja minä yritän järkeistää, jos lähtee kustannuksien suhteen ihan laukalle. :) Toisaalta taas sellaisista välttämättömistä remonteista ja korjauksista maksaa mielellään, koska ne on pakko tehdä.

Toki lapselle sitten ostaa kaiken minkä hän tarvitsee, mutta niissäkin ostoksissa yrittää olla kohtuu järkevä. Toisaalta on meillä uutena ostettu auto, joka toki nyt on jo kokonaan maksettu, eikä siis siitä sellaisia juoksevia kuukausikuluja ole, mutta ei sitä voi arvonalenemisen takia järkevänä ostoksena pitää.

Summasummarum: impulsiiviset ostokset tällä suunnalla on lähes aina jotain peliaiheisia, yleensä pelejä hyvistä tarjouksista. Yhtään peliä ei tarvitsisi ostaa moneen vuoteen ja silti olisi vaikka kuinka monta pelaamatonta peliä hyllyssä, joten ne on juuri sitä mielihyväostamista ja kun on hyvä tarjous, niin kuvittelee myös että nyt se on pakko ostaa.
Itsellä juuri pelaaminen on se, missä ostokset on järkevimpiä kun tietää jo niin hyvin mitä oikeasti pelaa. Sen lisäksi suurin osa tulee ostettua alennuksista ja en edes muista mitä olen viimeksi ostanut täyteen hintaan.

Itsellä on ollut enemän siis tuo muu elektroniikka, missä on tullut vähän hamuttua ostoksia, joita ei oikeasti tarvitse. Siis audiovisuaalisen puolen laitteita erityisesti eli noita kuvaukseen tai äänitykseen liittyviä. Vasta ostin myös uuden mikin vaikka vanhakin on täysin toimiva mutta oli niin hieno ja kehuttu että "pitihän" tuo "päivittää".

Vaatteiden kanssa sama homma että ostan hyvin harvoin uusia. Ruokaa haetaan se kerran viikossa, mitä varten se auto on hyvä olla. Samoin tuo sisustus ja muu kodin laittaminen on täällä muiden kuin minun hommaa mutta osallistun kuluihin tai jos voi, niin korjailen tietysti.

Yhtälaisyyttä löytyy myös lasten ostoksissa, sillä itselle hain pyörän käytettynä mutta juuri haettiin isommalle lapselle uusi pyörä kun kasvoi aiemmasta yli.

Ja nyt ehkä menee tosiaan jo ketutuskeskustelun ohitse, sillä ei nämä varsinaisesti ketuta millään lailla. :D Impulssiostokset toki on jossain kohtaa olleet sellaisia, että ärsyttänyt katsella kaapissa olevia hienoja laitteita, joilla ei itse tee mitään mutta joista on maksanut.

Ylös Bottom