Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Killzone 2 [PS3 Hype]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliver
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Onko Killzone 2:n kontrolleissa ja/tai tähtäämisessa jotain niin vastenmielistä tai epäintuitiivista, että niiden kanssa ei halua pelata edes yksinpeliä läpi?
Vai onko todellinen ongelma se, että pelätään jo etukäteen, ettei moninpelissä välttämättä pärjääkään niin hyvin?

Minä en ole moninpeleistä kiinnostunut, ja demon perusteella kontrollit veivät pelaamisesta
hauskuutta; laahava kääntyminen ja tähtäimen paikoittainen omituinen 'hypähtely' aiheuttivat
lievää alapaineen nousua.

En välitä tällaisissa peleissä realismista, koska on ihan sama että 'voisiko oikeasti ampua
rynnäkkökiväärillä viisi headshottia lonkalta'. Tämä on videopeli, joissa yleensä on tarkoitus
hakea riemunkiljahduksia ja hyvää fiilistä - videopeli antaa nautintoa ansaitusta onnistumisen
tunteesta. Liian helppo peli ei sitä tuota, ja tässä tapauksessa kontrollit eivät tunnu niin
mukavalta että suorittaminen olisi hauskaa ja vaivan arvoista.

Jos laatikon takan kurkkivan helgastin ampuminen epäonnistuu koska tähtäin ei mene haluttuun
kohtaan, tuntuu siltä että peli ei haluaisi että sitä pelataan.


Ja kaikki edellinen pelaajana, ei xbox-fanipoikana.
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Tietääkö kukaan onko moninpelin kontrollit samat kuin yksinpelissä eli onko L2 "lukittuna" myös moninpelissä?

Itse kun olen tottunut pelaamaan L2/R2-näppäimillä (tähtäys/laukaus).

Oma mielipiteeni tähän kontrolli asiaan on se et hyvä kun on erinlainen verrattuna vaikka nyt COD:eihin, onpahan vähän haastetta enemmän ja toivoa pitää et vastustajillakin on ongelmia niin voi pysyä hengissäkin pidempään :D

Peli on mahvava mutta kaksi asiaa vaivaavat eniten:
- se pieni hiorominen kun haetaan jokin vastustaja hollille pienillä liikkeillä niin se vaappuu edes takas ohi targetin.
- ilman tähtäystä ampuessa osuu liian hyvin kauas (tähtäys turhaa)

Mutta noillakin vioilla tulee toimeen, pilke silmäkulmaan ja menoks ;) Ehkä näin vanhalle sopii paremmin tuommoinen vähän hitaampi meno verrattuna tuohon sähköjänis sarjaan (lue:cod sarja).
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Minä en ole moninpeleistä kiinnostunut, ja demon perusteella kontrollit veivät pelaamisesta hauskuutta; laahava kääntyminen ja tähtäimen paikoittainen omituinen 'hypähtely' aiheuttivat lievää alapaineen nousua.
Hyvä, että saatiin myös "yksinpelaajilta" tähän palautetta. :) Tuo "hauskuuden" katoaminen kuulostaa samalta, mitä koin esim. GoWin suojautumisen tai GTA-sarjan autoilun (ehkä pl. GTA4) kanssa. Ja selvästikin myös yksilöllisiä eroja tuntuu olevan, koska toiset (kuten mie) eivät mitään dead zonea ole edes huomanneet, ja toisille se pistää silmään välittömästi. Lisäksi jotkut sitten vaan sopeutuvat "uusiin" kontrolleihin paremmin kuin toiset.

Mutta mikä omalla kohdallani on tärkeää on se, että ainakaan vielä KZ2:ssa ei ole tullut ns. turhia kuolemia sen vuoksi, että pelihahmo ei olisi toiminut niin kuin sen halusin toimivan. Ja kun en muutenkaan ole mikään erityisen hyvä tähtääjä, on nuo tähtäyksen "epäherkkyydet" menneet ihan omaan piikkiin. :)
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Tavallaan kyllä ymmärrän tuon, mutta tuo ei suoranaisesti vastannut kysymykseen. Mikä vaikutus tuolla on varsinaiseen peliin? Esim. kuoletko itse liian usein, kun tähtäämisessä kestää liian kauan? Vai syökö se fiilistä, kun jokaista vihua ei saakaan hengiltä vain kääntämällä tattia suoraan selkäytimestä tulevien liikeratojen avulla?

Pelin immersio on hyvä, joka puolella rytisee ja paukkuu. Siellä olon tunne on vahvasti läsnä. Tämän kaiken ryskeen tuoman fiiliksen tuhoaa ohjaus. Ainakin minulle ohjain on väline, jolla yritetään päästä mahdollisimman lähelle sitä tunnetta, että oltaisiin oikeasti pelissä oleva hahmo. Mitä vähemmän tiedostaa ohjaimen olemassaolon, sitä paremmin peli onnistuu ohjauksen tuomassa immersiossa. Killzone 2 tuntuu siltä kuin ohjain olisi sormissa kiinni parin sentin kumirenksuilla. Jokaisen liikkeen peli tekee vähän myöhässä, joka syö immersiota val-ta-vas-ti. Peliä kiusaa vain ja ainoastaan mahdottoman suuri VIIVE. Se tuo ohjaukseen epätarkkuutta ja ei tunnu lähellekään siltä, että itse olisi hahmon asemassa keskellä taistelua.

edit: Se että itse ei huomaa pelin vikoja, olivatpa ne screen tearing, sahalaidat, huono juoni, kohmelo pelattavuus tai mikä tahansa muu asia, ei tarkoita sitä, että pelissä ei näitä edellä mainittuja vikoja olisi. Vikojen perusteleminen pelin tyylillä tai erilaisuudella on aika surkuhupaisaa. Pelin kritiikki näytetään monesti otettavan henkilökohtaisena solvauksena, mitä se ei varmasti suurimmassa osassa tapauksista ole.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Tämä ohjaustapakeskustelu velloo joka foorumilla ja en käsitä mistä se on lähtöisin ja mihin se tavallaan perustuu. On todella vaikeaa ymmärtää kontrollien oletettua surkettua muilla, kun omalla kohdalla ensimmäisen sekunnin jälkeen ne olivat itsestään selvät. Oletan että Guerilla Games on käynyt yöllä asettamassa jonkin sortin ajatustenlukulaitteen päähäni ja tehneet minulle sopivat kontrollit. Tähtääminen on juuri sopivan tuntuista ja näppäinten asettelu ei haittaa enää ollenkaan. Ainoastaan L1 tähtäin tuli selkäytimestä sen kolme kertaa, kunnes muistin asettua Rainbow Six: Vegasista tuttuun moodiin. Kai tämä on niiiiiiiin pelaajakohtaista.

Olen pelannut jo vuosia jos jonkinlaista konsoli-FPS:ää eri konsoleilla aina Timesplitteristä Halon kautta Battlefield: BC:hen joten sulautuminen eri pelien kontrolleihin ei ollut liiemmälti vaikeaa. Käytän aina pelin valmiita ohjainasetuksia, jollen koe niitä todella, todella omituisiksi ja silloinkin säädän useimmiten käännösherkkyyttä.

Olen sisältä vanha PC-mies ja näemmä sydämmestä konsolimies, joka ei enää ymmärrä osan kavereista heittelemiä "Ei konsolilla voi pelata FPS pelejä" -kommentteja. Hiiri ja näppis on ylivoimainen kombo, mutta pädillä pärjää nykyisin vallan hyvin. Jos ei osaa niin olen todennut että harjoittelemisella pärjää ja herkistämällä peukalot.

En näe 360-pädiä merkittävästi parempana ohjaimena FPS-peleissä, enkä kärsi Dualshockin L2/R2 napeista, vaikka omistankin erilliset triggerit niihin. Ne lepäävät useimmiten ikkunalaudalla ohjaimen lähellä. Ajopeleissä ovat paljon sopivammat. Pidän kuitenkin 360-pädiä hyvänä ohjaimena ja sen liipaisimet sopivat tietyille peleille erittäin hyvin.

Ohjaan enimmäkseen herkillä peukaloilla hilliten, enkä napsuttele tattia on-off asenteella.

Killzone 2 vaikuttaa demon perusteella täysin erilaiselta ohjaukselta mihin olen yleensä tottunut, mutta en koe sitä missään muodossa huonona. Se tuntuu käteni jatkeelta enemmän kuin muut ja osun paremmin tällä konfiguraatiolla. En toivo että GG tekee asialle mitään ja tuskin tekeekään. Ainoa neuvoni niiiin yleiseen tapaan on vain pyytää ihmisiä sopeutumaan siihen mitä on tarjottu ja unohtamaan hetkeksi muut opit Yodan sanoin: You must unlearn what you have learned, jos se vaikka auttaisi. :)
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Löytyykähän täältä ketään joka EI ole pelannut codia, eli vertailukohde olisi joku muu kuin cod ja sen kautta saisi vähän muita mielipiteitä tästä asiasta.

Itse en oo koskaan pelannu Codia...en yksinpeliä enkä moninpeliä...
En juurikaan välittänyt FPS-peleistä ennen kuin koitin Bad Companyn moninpelidemoa.
Siihen ihastuin ja sen tietysti sitten ostin...
Tän jälkeen tuntu typerältä enää ostaa COD4:sta kun se oli jo julkaistu jonkin aikaa sitten ja näin ollen sen nettipeli on täynnä ns. pro-pelaajia ja kuolema koittaa parin sekunnin välein. Joten jätin ostamatta...
Far Cry:n yksinpelin pelasin läpi myös..

Tällä kokemuksella Killzonen ohjaustuntuma oli oikein hyvä..ei mitään ongelmia minkään suhteen. Toimi omissa näpeissä yhtä hyvin tai yhtä huonosti kuin muissakin pelaamissani FPS-peleissä.

Ja vaikka Killzonen ohjaus olisikin hieman "epätarkka" tai siinä olisi vaikeampi saada sitä jyvää kohdalleen kuin esim. CODissa, niin ainakin henkilökohtaisesti se ei haittaa yhtä paljon kuin se että kuolee jatkuvalla syötöllä moninpelissä...Se vasta peli-iloa syökin.
En siis ole mikään FPS-Guru, mutta koen olevani ihan kyvykäs pelaaja. Joten varsinaisesta taidonpuutteesta ei ole kyse. Muutenkin pidin Bad Companyn meiningistä, jossa vauhti on hieman hitaampaa ja taktisempaa...samanlaisen kuvan oon Killzonestakin saanut.

Tulen siis varmasti nauttimaan kyseisestä teoksesta niin yksin kuin netin puolellakin. Ja kuten joku jo mainitsikin, niin ns. gurupelaajien puute nettikarkeloista ei välttämättä ole mikään suuri miinus..sillä nyt siellä voi kaltaiseni "tavallinen"-pelaajakin pärjätä paremmin..
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Tuskin se nyt on mikään sattuma että GG teki ohjauksesta sen mikä se nyt on. Heillä varmaan on omat syynsä miksi kontrollit tuntuu "realistisemmalta" kuin näissä mainituissa COD, Ressu ja UT3.
Nyt kun on demoa tullut muutamat kerrat pelattua, alkaa tuntumaa jo tulla. Toisin kuin FC2:nen, jossa tuntuma on vieläkin hukassa vaikka pelitunteja on kertynyt ihan mukavasti. *Se "#keleen, #tun kiihdytys :mad:

CODin ohjauksessa juurikin ärsyttää tämä "run'n gun" -tyyppinen ohjaus, jossa kultatähtiset sniputtajat vetelee headshotteja lonkalta kentän toiseen päähän. Ei näin.
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Onpa tuo autoaimi tullut todettua läsnäolevaksi. Helpoin varmaan testata siellä hallissa kun ne 2 jamppaa seisovat hetken paikallaan. Tähtäin vaan jommankumman lähelle ja rautatähtäin hollille niin tähtäin siirtyy vihun päälle. Tässä vaan ei tuo autoaim jatka toimintaansa tästä eteenpäin, joten vihuihin saattaa olla vaikeampi osua.

Täällä taas tullut testailtua tattien liikuttelua työntämällä tatti nopeasti ääriasentoon ja päästämällä irti ja ainakin omien silmien ja perstuntuman mukaan tatti on takaisin keskiasennossa ennenkuin ruudulla tähtäin liikahtaa mihinkään.

Onkos joku muukin huomannut, että juostessa pystyy lataamaan? Pystyyköhän moninpelissäkin?

Noniin nyt löytyi tuokin, tullut varmaan missattua koska pelityylini on ampua enemmän lonkalta ja yleensä tulee tuota tähtäintä käytettyä välillä kulmiin mennessä sekä todella kauas ampuessa.
pois kyllä tuollaiset saisi laittaa, vaikkei siitä mitään hirveää hyötyä moninpelissä saakkaan, olettaen että kaikki älyävät edes pysyä vähän liikkeessä.

Tuskin se nyt on mikään sattuma että GG teki ohjauksesta sen mikä se nyt on. Heillä varmaan on omat syynsä miksi kontrollit tuntuu "realistisemmalta" kuin näissä mainituissa COD, Ressu ja UT3.
Nyt kun on demoa tullut muutamat kerrat pelattua, alkaa tuntumaa jo tulla. Toisin kuin FC2:nen, jossa tuntuma on vieläkin hukassa vaikka pelitunteja on kertynyt ihan mukavasti. *Se "#keleen, #tun kiihdytys :mad:

CODin ohjauksessa juurikin ärsyttää tämä "run'n gun" -tyyppinen ohjaus, jossa kultatähtiset sniputtajat vetelee headshotteja lonkalta kentän toiseen päähän. Ei näin.

Ei codissa juuri snipulla kannata ammuskella, P90 ampuu tarkasti toiselle puolelle kenttää ja auto-aim on käytössä jopa lonkalta vetäessä.
Far cryssa on kyllä välillä aika kova auto-aim, mutta mielestäni kontrollit ovat kuiteknin aika hyvät. 50 calilla saanut hienosti KD:n 2.00:n päälle ;)
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Noniin nyt löytyi tuokin, tullut varmaan missattua koska pelityylini on ampua enemmän lonkalta ja yleensä tulee tuota tähtäintä käytettyä välillä kulmiin mennessä sekä todella kauas ampuessa.

Kai silti olet huomannut lonkalta magneetin? Siinähän se häiritsevä helpotus kuitenkin multiplayerin kannalta on, eikä "scopetellessa". Tähtäin liimautuu vihuun niin hyvin, että aika hankala siinä on ampua ohi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Moninpelissä vauhti on hieman erilaista, joten tuntumaakin on vähän muutettu, mutta en minä tätä siltikään Call of Dutya, Halo 3:a, Gears of War 2:ta tai Resistance 2:ta mieluummin pelaisi. Sen verran kova kilpailu tuolla räiskintämarkkinoilla on.

Hetkinen, siis onko moninpelin ohjaustuntuma erilainen kuin yksinpelissä?

Tästä jo aijemmi kirjoittelinkin, mutta väittäsin, että suurin ongelma etenkin COD veteraaneille on tuo normaalia hiukan suurempi viive ja se, että tähtäimen liike on kiihtyvää heti alusta lähtien joka näkyy erityisesti rautatähtäimellä tähdätessä, jolloin pieni liike kyllä liikuttaa tähtäintä, mutta ei pelaajan mielestä kyllin nopeasti, jolloin tattia riuhtaistaan enemmän -> tähtäin lähtee hillitöntä munaravia, joka yleensä johtaa siihen että menee yli että heilahtaa, joka taas johtaa siihen kohteen ympärillä edestakasin heilumiseen.

COD:ssa tähtäimen kiihtyvyys on paljon hillitynpää ja ainakin tottumattoman kannalta helpommin ennakoitavissa, jolloin tattia voi huoletta kääntää enemmänkin, eikä se silti karkaa lapasesta. Codin tähtäin saavuttaa huippunopeuden hyvin nopeasti ja jatkaa sitten tasaista vauhtia vaikka kääntelisi vähän enemmänkin.

Lisäksi mielestäni erittäin oleellinen ero on että COD:issa tietyllä senssillä rautatähtäyksessä tähtäimen liike on huomattavasti rauhalllisempaa kuin lonkkatähtäyksessä vaikka tattia kääntäisi yhtä rivakasti. Väittäisin että paljon porusta jo vaimenisi sillä jos Killzonen rautatähtäimen liikettä rauhoitettaisiin vaikka noin muuten senssit ovatkin herkällä, etenkin kun codista johtuen lähes kaikki varmaan käyttävät paljon rautatähtäintä lonkalta ampumisen sijaan. Nyt Killzonessa rautatähtäin olisi sopivan vakaa(ja mielestäni suhteellisen lähellä COD:in vastaavaa) silloin kun on pienet senssit, mutta lonkkatähtäykseen moinen senssi on toivottoman hidas, joten on pakko pitää senssiä isommalla ja yrittää olla hillitty liikkeiden kanssa zoomatessa.

Itse olen pelannut warehouse osuuden demosta nyt valehtelematta 50 kertaa ja alan olemaan jo melko adaptoitunut tuohon ohjaukseen, joten omalla kohdalla ei haittaisi vaikka se pysyisi tuollaisena, toisaalta eipä haittaisi vaikka sitä muutettaisiin helpommaksikin, jotta ei nyt ainakaan sen takia jäisi hyvät nettiyhteisöt syntymättä.
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Mut jos yks näistä ongelmista / peloista on tuo lonkalta ampumisen helppous nettipelissä, niin eikös tuon "lonkkatähtäimen" saanut asetuksista pois. Ja mun mielestä pelin luoja sai valittua sen myös pois nettipelistä, joten sillonhan tuo lonkalta ampuminen ei ole ongelma ja kaikki joutuvat käyttämään kunnon tähtäintä vähänkään kauemmaksi ammuttaessa..

Vai ymmärsinkö jotain väärin..?
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Hetkinen, siis onko moninpelin ohjaustuntuma erilainen kuin yksinpelissä?
On jo siitä lähtien, että esim. se normaali ISA:n rynkky ei levitä tähtäintä melkein ollenkaan vaikka ampuu lonkalta nappula pohjassa. Tämän lisäksi vihuun ei tarvitse osua kuin muutama kuti. Eli vaikka 20m päästä tykittäessä voi lonkalta ammuttaessa tappaa vihun todella helposti magneettitähtäyksen avustamana.

Muutenkin mun mielestä botteja vastaan pikasessiossa ohjaus ei tuntunut niin raskaalta, mutta saattaahan se johtua juuri siitä että ampuminen on edellä mainituista syistä helpompaa kuin yksinpelissä... Unohdin testata uudestaan bottimatsissa ohjaustuntumaa, mutta yritän tänään muistaa ja kirjoittaa...
Mut jos yks näistä ongelmista / peloista on tuo lonkalta ampumisen helppous nettipelissä, niin eikös tuon "lonkkatähtäimen" saanut asetuksista pois. Ja mun mielestä pelin luoja sai valittua sen myös pois nettipelistä, joten sillonhan tuo lonkalta ampuminen ei ole ongelma ja kaikki joutuvat käyttämään kunnon tähtäintä vähänkään kauemmaksi ammuttaessa..

Vai ymmärsinkö jotain väärin..?

Tässä vaan muodostuu ongelmaksi se, että puolet pelaajista haluaa valita nettipeleissä sen helpon tien, eli esim tässä tapauksessa näkyvän tähtäimen lonkalta. CoDissa tuo tappamista helpottava pelaajat kahtia jakava seikka oli HC, Killzone 2:ssa se saattaa olla tuo tähtäin, jos sen saa nettiskabassa pois päältä.
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

mutta jos peli on muuten täyttä scifiä niin minkä takia pelaamisen kustannuksella pitää ohajaus olla realistinen :)
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Toivottavasti homma ei kuitenkaan mene liian helpoksi. Jotain haastavuutta siinä ampumisessakin pitää olla :D Mitäs jengi olis mieltä Konsolifinin yhteisistä moninpeli sessioista? Onkos sellaista threadia muuten olemassa johon voisi ilmoittautua mukaan pelaamaan muita konsolifinittäjiä vastaan tässä pelissä? Pitääpäs tutkailla.
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Eihän peli vielä ole ilmestynyt, joten ei tuollaiselle threadille ole vielä tarvetta.
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Ei sen tartte olla realistinen, kunhan olisi sulava, viihdyttävä ja tasapainossa multia ajatellen.
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Eihän peli vielä ole ilmestynyt, joten ei tuollaiselle threadille ole vielä tarvetta.

Niin no voi sitä silti valmistella jengiä jo kokoon jotka olisivat kiinnostuneita foorumin tyyppien kanssa pelaamaan tätä peliä netissä. :D Mutta onhan toki sanoissasi perääkin.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom