Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolipelien nykytila - hot or not?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AjN
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Kyllä tuo CoDin ykkössija tässä vaiheessa kertoo eniten siitä nykyisen konsolisukupolven vielä heikosta pelivalikoimasta eikä juurikaan niin paljon konsolipelien nykytilasta suuressa mittakaavassa.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Pelien nykytila tuntuu olevan pitkälti entisellään. Sehän on tätä: https://www.youtube.com/watch?v=hDAhixO2t5w.

Kyse ei ole ainoastaan CoD:sta, vaan pelit ovat kauttaaltaan kireän sääntöpohjaisia, geneerisiä. Viholliset voi edelleen jakaa kykyjen ja aseistuksen mukaan ikään kuin värikoodattuihin ryhmiin ja pelien ratkaisumallit nojautuvat edelleen kuluneiden kaavojen ulkoa opiskeluun.

Kokeilen juuri Demon’s Soulsia, joka on pelisuunnittelultaan tietenkin armottoman… perinteinen. Vaikuttaisin olevan pelissä aivan yhtä paska kuin Commandossa, mutta pelaaminen on ainakin aikansa kivaa tunnelman ja musiikin vuoksi. Heikonkin pelaajan on myös helppo ymmärtää pelin vetoavuus: Säännöt ovat selkeät, kaavamaiset ja armottomat minkä vastapainoksi tarkoituksellinen, harkittu liikkuminen on omalla tavallaan mieltä rentouttavaa. Demon’s Souls olisi myös tolkuttoman tylsä ellei epäonnistumisesta rankaistaisi siirtämällä pelaajaa takaisin lähtöruutuun. Jokin osa ihmisen aivoista saa pelaajan huolehtimaan jokaisesta yksittäisestä kohtaamisesta aivan eri tavoin. Mutta hommassa on myös raskas matemaattisen probleeman tuntu. Ratkaisun joka ikinen pala tulee asettaa kerta toisensa jälkeen tarkoin omalle paikalleen, tietyssä järjestyksessä, halutun loppuratkaisun saavuttamiseksi.

Olen pohtinut josko pelikokemukset voisivat olla mielekkäämpiä kääntämällä asetelmaa hieman kallelleen. Rangaistuksena epäonnistumisesta ei tuhlattaisi aikaa samanlaisina toistuvien osaongelmien ratkaisuihin, vaan jouduttaisiin ratkaisemaan uudenlaisia tilanteita. Ja mitä enemmän kuolet, sitä vaikeammaksi peli tavallaan käy. Saattaisit kuollessasi päätyä edelleen kentän alkuun, mutta kaikki viholliset eivät tapittaisikaan entisillä sijoillaan. Jokainen aiemmin kohtaamasi vihollinen olisi oppinut jotakin pelaajasta ja muuttanut omaa taktiikkaansa vastaamaan havaittuja heikkouksia. Käveletkö kolmatta kertaa samaa reittiä pitkin portaita? Tuodaanpa paikalle helvetinmoinen kivi ja rysäytetään se alas. Oletko todellakin niin tyhmä, että yrität edetä pitkin käytää hilparilla? Lasketaanpas näiden aiemmin tappamiesi örkkien raadot roikkumaan ylemmiltä tasoilta, jotta iskusi takertuvat raatoihin.

Kun Miika Huttusen ja Thomas Puhan kaltaiset “tosipelaajat” viihtyvät perinteisiä pelejä useammin Call of Dutyn verkkopelin parissa, alkaa olla hyvinkin selvää että 80-luvun pelisuunnittelun aapista olisi syytä päivittää vastaamaan aikuistuneiden pelaajien motiiveja ja kehittynyttä psykologiaa. Ei tämän silti mitään turhan hienostunutta tarvitse olla. Kaikki haluavat edelleen pamauttaa mömmöiltä aivot pihalle. Olisi vain mukavampaa mikäli vastassa olisi joku, joka ei kykene omine keittiöpsykologisine psyykkauslauseineen vakuuttumaan siitä, että nuoli silmässä voi ollakin vain vilkkaan mielikuvituksen tuotetta.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Pelien nykytila tuntuu olevan pitkälti entisellään. Sehän on tätä: https://www.youtube.com/watch?v=hDAhixO2t5w.

Kyse ei ole ainoastaan CoD:sta, vaan pelit ovat kauttaaltaan kireän sääntöpohjaisia, geneerisiä. Viholliset voi edelleen jakaa kykyjen ja aseistuksen mukaan ikään kuin värikoodattuihin ryhmiin ja pelien ratkaisumallit nojautuvat edelleen kuluneiden kaavojen ulkoa opiskeluun.

PvP on paras lääke kaavojen murskaamiseen. Toki ei sekään kaikkea pelasta jos pelimekaniikka/säännöt ovat täysin tai lähes vakiot. Ja missä nykypelissä ne eivät muka pohjimmiltaan olisi. Numeroiden murskausta moni peli on varsinkin huipputasolla.

Toisaalta taas monissa peleissä voi nykyään laatia omia sääntöjä ja muuttujia. Sosiaalinen puoli korostuu peleissä aina vain vahvemmin. Eli kyllä kehitystä tapahtuu mutta hieman malttamaton ei välttämättä näe metsää puilta.

Ei varmaankaan ole realistista odottaa pelien tekoälyn tai pelien rakenteen kehittyvän mitenkään erikoisen hurjasti lähivuosina mutta vuosikymmeninä varmasti. Pelilaitteiston pitää kehittyä huimasti ennen täysin uusien ja erilaisten pelikokemuksien tuloa massan saataville/on tilausta sellaiselle.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Realistisesti ajatellen vastaus kaavamaisuuteen on sosiaalisen pelaamisen eri muodot. Jos nyt kuitenkin sopii kanavoida hieman Peter Molyneux:a, niin tuntuu että jotakin voisi jo alkaa tapahtua. Garri Kasparov hävisi Deep Blue:lle sentään jo vuonna 1997, lähes 20 vuotta sitten. Ja vaikka shakki onkin säännöiltään yksinkertainen ja kankea, kasvaa mahdollisten asemien määrä tähtitieteelliseksi jo muutaman siirtovuoron jälkeen. Ehkä ongelma ei ole pelaajan toimintatapojen ennustamisen vaativa laskenta, vaan mielekkäästi epäonnistuvan tekoälyn luominen. Onhan jonkinlainen paradoksi, että nautintomme pelata koneita vastaan riippuu kyvystämme teeskennellä, uskoa voittavamme pelitaitojemme vuoksi. Ja mitä realistisemmaksi koneiden ohjaamien pelihahmojen ulkonäkö käy, sitä suuremmalle koetukselle joutuu kykymme teeskennellä ja lopulta viihtyä nykyisen kaltaisten pelien parissa.

https://www.youtube.com/watch?v=3nxjjztQKtY
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Kaavojen rikkojista yksi parhaiten mieleen jäänyt kokemus on ollut DayZ. Siellä ei voinut koskaan olla aivan varma mitä seuraavaksi tapahtuu. Sitä ei voinut olla aina edes pelitovereista ja siitä puukottavatko selkään tilaisuuden tullen. Tällästä yhteisöllisyyden, "vain porukassa pärjätään", henkeä soisi puhallettavan vastaavalla tavalla useammankin. Jättäen kuitenkin aina mahdollisuuden tehdä toisenlaisia ratkaisuja. Tuleva H1Z1 avaa ehkä tätä genreä taas lisää.
 
Ehkä ongelma ei ole pelaajan toimintatapojen ennustamisen vaativa laskenta, vaan mielekkäästi epäonnistuvan tekoälyn luominen. Onhan jonkinlainen paradoksi, että nautintomme pelata koneita vastaan riippuu kyvystämme teeskennellä, uskoa voittavamme pelitaitojemme vuoksi. Ja mitä realistisemmaksi koneiden ohjaamien pelihahmojen ulkonäkö käy, sitä suuremmalle koetukselle joutuu kykymme teeskennellä ja lopulta viihtyä nykyisen kaltaisten pelien parissa.

Haastava mutta ei silti yliluonnollinen tekoäly. Sellainen ihmismäinen tekoäly. Se on kuitenkin näköjään nykyisellä teknologialla käytännössä vaikeampaa toteuttaa kuin miltä se kuulostaa. Kaikki pelintekijät varmasti haluaisivat sen hyvän ihmismäisen tekoälyn. Mitä monimutkaisempi pelimaailma, fysiikkamallinnus jne. niin sitä monimutkaisempi ja älykkäämpi tekoälyn pitää olla jotta ei näkyisi esim. seinäjuoksijoita. Tekoäly on yksi iso seikka mikä erottaa pelit muusta viihteestä ja siten erittäin tärkeä osa pelikokemusta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Yksi kiintoisa suunta mihin tekoälyn saralla peleissä voitaisiin mennä, on jo uudessa Forzassa nähty "opetettu tekoäly", drivatar järjestelmä. Olisi hienoa jos esim. räiskintäpeleissäkin otettaisiin pelaamisen malli oikeista pelaajista. Niinpä et ikinä tietäisi miten hyvä tai miten huono se vastustajan botti on. Nykyään pelkkä asustus kertoo että jaahas, tuolla haulikko, se kävelee suoraa kohti yms. Esimerkkini toteutuessa pelaisit siis lähes kuin oikeita ihmispelaajia vastaan, ilman että sitä bottia tarvitsisi kenenkään sinänsä ohjata.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Ihan mielenkiintoisia juttuja noista tekoälyistä, vielä kun saatais ne pelintekijätkin innostumaan ja siirtämään niitä resursseja jostain täydellisestä hiustenmallintamisesta johonkin kehittävämpään pelien kannalta.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Yksi kiintoisa suunta mihin tekoälyn saralla peleissä voitaisiin mennä, on jo uudessa Forzassa nähty "opetettu tekoäly", drivatar järjestelmä. Olisi hienoa jos esim. räiskintäpeleissäkin otettaisiin pelaamisen malli oikeista pelaajista. Niinpä et ikinä tietäisi miten hyvä tai miten huono se vastustajan botti on. Nykyään pelkkä asustus kertoo että jaahas, tuolla haulikko, se kävelee suoraa kohti yms. Esimerkkini toteutuessa pelaisit siis lähes kuin oikeita ihmispelaajia vastaan, ilman että sitä bottia tarvitsisi kenenkään sinänsä ohjata.

Jolloin oltaisiin siinä pisteessä, että ennakkotilaajat (jotka myisivät pelinsä eteenpäin) saisivat huonoimman pelikokemuksen, kun taas alelaarista hankkineet saisivat viimeistellyn tekoälyn.

Eli nykyinen päivitysrumba korostuisi, ainoana erona vain olisi se, ettei pelintekijätkään pystyisivät tarkkaan sanomaan, mitä pelille tulee tapahtumaan tekoälyn osalta.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Jolloin oltaisiin siinä pisteessä, että ennakkotilaajat (jotka myisivät pelinsä eteenpäin) saisivat huonoimman pelikokemuksen, kun taas alelaarista hankkineet saisivat viimeistellyn tekoälyn.

Eli nykyinen päivitysrumba korostuisi, ainoana erona vain olisi se, ettei pelintekijätkään pystyisivät tarkkaan sanomaan, mitä pelille tulee tapahtumaan tekoälyn osalta.

Kävikö näin Forzan tapauksessa? Entä jos kerätään dataa sarjan osassa x jotta sarjan osassa y tekoäly olisi kuvaamani lainen.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Kävikö näin Forzan tapauksessa? Entä jos kerätään dataa sarjan osassa x jotta sarjan osassa y tekoäly olisi kuvaamani lainen.
No ajopelien tekoäly eroaa hyvin paljon kaikista muista peleistä. Ymmärrän kyllä pointin, mutta en oikein näe miten kerättyä dataa voisi hyödyntää oikein missään muussa, kuin autopeleissä.

Sen sijaan nykyään jokaisesta moninpelistä kerätään kyllä pelaajista dataa jo nyt valtavasti, joiden avulla valmiita ja tulevia kenttiä voidaan kehittää eteenpäin.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Sen sijaan nykyään jokaisesta moninpelistä kerätään kyllä pelaajista dataa jo nyt valtavasti, joiden avulla valmiita ja tulevia kenttiä voidaan kehittää eteenpäin.

Tavallaan kiehtova ajatus että saadun pelaajadatan pohjalta botit tms oppisivat pelaamaan ihmismäisemmin. Mutta eikös jonkin tasoinen sumea logiikka ajaisi saman asian? On määrä X tehtäviä tai toimintoja mitä voi pyrkiä tekemään (esim bäfässä listiä vastustaja, yrittää irtautua tulitaistelusta ja koukata sivulta kylkeen, lähteä valtaamaan pelaajan hallussa olevaa lippua, puolustaa omaa lippua jne jne jne). Lisäksi näillä X määrällä toimintoja on tietyt todennäköisyydet Y kulloisessakin tilanteessa jotka osaltaan määrittäisivät tekoälyn toimintaa.

Pohjautuen olemassa oleviin vaihtoehtoihin ja todennäköisyyksiin kulloisellakin hetkellä käytettäisiin sumeaa logiikkaa tekoälyn tehdessä päätös kuinka toimia. Perättäiset päätökset tietysti tehtäisiin rajatulla "vaihteluvälillä" jottei päätökset olisi täysin irrallisia toisistaan mutta silti osin ennustamattomissa, samoin kuin ihmispelaajan toiminta alati muuttuvissa tilanteissa.

Tällaista horinaa ylensyönnin, änäri-iltamien ja muutaman kaljan jälkeen.. Jatkakaa! :D
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Farcry 4:n innostamana päätin nostaa vanhan aiheen ja kirjoittaa muutaman sanasen järjenjuoksuani.

Olen pitkään arvostellut Ubisoftin tapaa tuottaa pelejä. Moni peli tuntuu olevan pääpiirteineen toisensa kopio. Nyt FarCry 4:ää pelatessa on mieleeni noussut Ubin tapa "hyödyntää" indie-peleissä käytettyjä elementtejä. FC4:n eräs huumehuuruinen vankilakohtaus on melkeinpä täysi kopio indie-kauhupeleistä, joissa jotain pahaa oliota pitää vältellä (Outlast yms.). Lisäksi Shangri La -osuudethan tuntuvat jossain määrin pelifirman uusimmalta Ghost Reconilta FC4-grafiikoilla.

Lisäksi uusin DLC taas tuntuu myös kopioivan uusia "selviytymispelejä", joissa pelissä selviydytään useampi yö (Five night at Freddy's).

Tämmöistä tällä kertaa.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Itteä on alkanut nyppiä pelien nykytilan sijaan näitten pelaajien nykytila. Ei jumalauta tunnu porukalle riittävän mikään, ja kusisia muroja tuntuu olevan joka aamu tarjolla. Kaikki pelit on paskaa, jos ei ennen julkaisua, niin viimeistään sitten sen julkaisun jälkeen. Kaikki pitäisi saada nyt heti tai eilen, sen pitäisi sisältää kaiken mahdollisen, olla virheettömiä ja tietysti olla ilmaisia ilman mainoksia tai mikromaksuja.

Jos joku sattuu tykkäävän jostain pelistä, niin sehän on vain niin yksinkertainen lammas, ettei ymmärrä, että peli on paskinta ikinä, ja määkien antaa rahansa kasvottomalla korporaatiolle, jonka ainoa tarkoitus on tuhota peliteollisuus.

Kriittinen ajattelu tuntuu olevan ylivertaisen älykkyyden merkki, ja mikään ei yhdistä yhteisöä paremmin kuin pelien ja niistä tykkäävien pelaajien arvostelu. Ja jos vaikka sattuisikin olemaan niin tyhmä, että pelaa jotain peliä, niin kannattaa itkeä joka ikinen päivä samoista asioista, jotta saa tavallaan anteeksi sen pelaamisen.

Laitetaan muutama esimerkki. Destiny. Paskin. Peli. Ikinä. Ei mitään sisältöä. Ei siis kerrassaan mitään, paitsi paskaa. Tuleva SW Battlefront on vielä pahempi kuin Destiny, vaikka pelistä on nähty vasta ensimmäinen traileri. Ja onko edes mahdollista olla pahempi kuin Destiny? Kauhea itku kun sitä Battlefronttia ei ollut tulossa, ja nyt vielä pahempi itku kun se tuleekin, koska peli ei sisälläkään kaikkea mahdollista maan ja taivaan välillä. EA on saatana. Bloodbornen suomennos on turhinta ikinä ja vielä aivan helvetin huonosti tehty, Vicar on suomennettu Vikaariksi. Ja sehän on oikeastaan sama peli mitä studio on tehnyt jo monta monta vuotta. Tyhmät lampaat ostaa saman pelin aina uudestaan ja uudestaan ja sassiin. Entäs Telltale, tekee pelejä joissa kohta ei tartte painaa mitään nappulaa kertaakaan. Mikäs järki siinä on? 10h tuntia kestävät yksinpelit, törkeää riistoa. Urheilupelit! Tarviiko edes sanoa. Ei helvetti, kuulostaa että tämä on niin mätä ala ja mätä harrastus ja kaikki harrastajat ovat mätiä idiootteja.

Itte oon vaan niin tyhmä lammas, että tykkään erilaisista peleistä ja tykkään pelata. Oon jo kolmekymmentä vuotta pelannut, ja ikinä ei ole vielä ollut yhtä upeita pelejä kuin nyt. Onneksi oon töissä, niin mulla on varaa tuhlata kokonaiset 60e peliin, eikä tee tiukkaa laittaa vaikka toinen mokoma DLC:n. Hitto, yhdellä baarireissulla menee helposti enemmän. Että onneksi tulee pelattua enemmän kuin ryypättyä. Ja tuleehan niitä virheostoksia joskus tehtyä, mutta missäpä harrastuksessa ei tulisi.

Oon myös niin yksinkertainen ja naiivii, että luulen ymmärtäväni jotain pelin tekemisestä. Luulen ymmärrtäväni talouden realiteetit, ja sen että vaikka melkein mitä tahansa on mahdollista koodata, kaikkea ei voi tehdä, koska reaalimaailma tulee vastaan. Mutta sehän olikin vain höpöhöpö meriselitys paskasti tehdylle pelille.

Huh, johan tuli vuodatettua. Jokohan helpottaa.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Amen, brother!
Olen hyvin samaa mieltä sillä erotuksella että mua ei ärsytä lukea näitä vuodatuksia vaan huvittaa. Toki itsekin sorrun välillä moiseen, mutta toivottavasti se taas on huvittanu jotain toista hahmoa. Näytä liitetiedosto 14183
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

...
...
Huh, johan tuli vuodatettua. Jokohan helpottaa.
Näytä liitetiedosto 14184
Myönnän, itsekin kritisoin pelejä, mutta ymmärrän erittäin hyvin mikä sinua ketuttaa. Mukaan vielä konsolisota. Nykykonsoleissa ei oikeastaan ole mitään eroa, vähän numeroita paperilla. Mutta oikeasti, ei ketään oikeasti haittaa pyöriikö se lempipeli 720p vaiko 920p vaiko 1080p. Onhan tässä pelattu jo vuosia pelejä 512p resolla ja sitä aikaisemmin paljon alemmillakin resoluutioilla.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Itteä on alkanut nyppiä pelien nykytilan sijaan näitten pelaajien nykytila. Ei jumalauta tunnu porukalle riittävän mikään, ja kusisia muroja tuntuu olevan joka aamu tarjolla. Kaikki pelit on paskaa, jos ei ennen julkaisua, niin viimeistään sitten sen julkaisun jälkeen. Kaikki pitäisi saada nyt heti tai eilen, sen pitäisi sisältää kaiken mahdollisen, olla virheettömiä ja tietysti olla ilmaisia ilman mainoksia tai mikromaksuja.

Jos joku sattuu tykkäävän jostain pelistä, niin sehän on vain niin yksinkertainen lammas, ettei ymmärrä, että peli on paskinta ikinä, ja määkien antaa rahansa kasvottomalla korporaatiolle, jonka ainoa tarkoitus on tuhota peliteollisuus.

Kriittinen ajattelu tuntuu olevan ylivertaisen älykkyyden merkki, ja mikään ei yhdistä yhteisöä paremmin kuin pelien ja niistä tykkäävien pelaajien arvostelu. Ja jos vaikka sattuisikin olemaan niin tyhmä, että pelaa jotain peliä, niin kannattaa itkeä joka ikinen päivä samoista asioista, jotta saa tavallaan anteeksi sen pelaamisen.

Laitetaan muutama esimerkki. Destiny. Paskin. Peli. Ikinä. Ei mitään sisältöä. Ei siis kerrassaan mitään, paitsi paskaa. Tuleva SW Battlefront on vielä pahempi kuin Destiny, vaikka pelistä on nähty vasta ensimmäinen traileri. Ja onko edes mahdollista olla pahempi kuin Destiny? Kauhea itku kun sitä Battlefronttia ei ollut tulossa, ja nyt vielä pahempi itku kun se tuleekin, koska peli ei sisälläkään kaikkea mahdollista maan ja taivaan välillä. EA on saatana. Bloodbornen suomennos on turhinta ikinä ja vielä aivan helvetin huonosti tehty, Vicar on suomennettu Vikaariksi. Ja sehän on oikeastaan sama peli mitä studio on tehnyt jo monta monta vuotta. Tyhmät lampaat ostaa saman pelin aina uudestaan ja uudestaan ja sassiin. Entäs Telltale, tekee pelejä joissa kohta ei tartte painaa mitään nappulaa kertaakaan. Mikäs järki siinä on? 10h tuntia kestävät yksinpelit, törkeää riistoa. Urheilupelit! Tarviiko edes sanoa. Ei helvetti, kuulostaa että tämä on niin mätä ala ja mätä harrastus ja kaikki harrastajat ovat mätiä idiootteja.

Itte oon vaan niin tyhmä lammas, että tykkään erilaisista peleistä ja tykkään pelata. Oon jo kolmekymmentä vuotta pelannut, ja ikinä ei ole vielä ollut yhtä upeita pelejä kuin nyt. Onneksi oon töissä, niin mulla on varaa tuhlata kokonaiset 60e peliin, eikä tee tiukkaa laittaa vaikka toinen mokoma DLC:n. Hitto, yhdellä baarireissulla menee helposti enemmän. Että onneksi tulee pelattua enemmän kuin ryypättyä. Ja tuleehan niitä virheostoksia joskus tehtyä, mutta missäpä harrastuksessa ei tulisi.

Oon myös niin yksinkertainen ja naiivii, että luulen ymmärtäväni jotain pelin tekemisestä. Luulen ymmärrtäväni talouden realiteetit, ja sen että vaikka melkein mitä tahansa on mahdollista koodata, kaikkea ei voi tehdä, koska reaalimaailma tulee vastaan. Mutta sehän olikin vain höpöhöpö meriselitys paskasti tehdylle pelille.

Huh, johan tuli vuodatettua. Jokohan helpottaa.

Tässä kirjotuksessa oli todellakin sitä jotakin. Ymmärrän rakentavan keskustelun peleistä, mutta yltiöpäinen vuodattaminen, tuomitseminen ja itkeminen varsinkin jo ennakkoon on aivan naurettavaa. Tällä foorumeilla on paljon porukkaa jotka koittavat suunnilleen latistaa muiden hyvät fiilikset peliä kohtaan. Tuossa tuli kyllä puhtaasti melkeempä kaikki omatkin fiilikseni tuossa "vuodatuksessasi" ;)
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Nykykonsoleissa ei oikeastaan ole mitään eroa, vähän numeroita paperilla. Mutta oikeasti, ei ketään oikeasti haittaa pyöriikö se lempipeli 720p vaiko 920p vaiko 1080p. Onhan tässä pelattu jo vuosia pelejä 512p resolla ja sitä aikaisemmin paljon alemmillakin resoluutioilla.

Aistin tässä vähintään jonkinasteisen Rapalan. Joo, pelistä voi nauttia resoluutiosta riippumatta, MUTTA mikäli samasta pelistä X on tarjolla graafisesti parempi versio laitteelle A kuin laitteelle B, niin lienee ihan ymmärrettävää, että ihmiset haluavat ostaa pelin laitteelle A ja ehkä vähän keskustella asiasta.

Mitä taas tulee ylempään vuodatukseen, niin tavallaan ymmärrän yskän "jatkuvasta itkemisestä". Toisaalta jos me pelaajat vaan ostamme kritisoimatta ja valittamatta ne eteen tarjotut AAA-nimikkeet, niin ei sekään nyt ihan fiksua ole. Tarjotut tuotteet ja palvelut eivät kehity eteenpäin ilman palautetta ja kritiikkiä. Onneksi nykypäivänä on some, YouTube ja muut systeemit, jolla pelaaja ja kuluttaja saa äänensä kuulumaan kohti julkaisijoita ja pelien tekijöitä, jotta meidän halumme, ideamme ja palautteemme menevät ainakin jollain tavalla perille. Joillekin tämä kuulostaa jatkuvalta itkulta, mutta osalle se on pyrkimystä vaikuttaa asioihin, vaikuttaa rakkaaseen harrastukseen ja sen tuleviin suuntiin.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Asiatekstiä ylempänä! Kritiikki ja kriittisyys on hyvästä kun motiivi on rakkaudesta lajiin. Turha valitus pois ja toisten arvostelu pelimieltymysten takia. Antaa ihmisten pelata mitä haluavat. Eipä luulisi kiinnostavan vattuakaan toisten pelaamiset, vaikka itse ei toisen lempipelille lämpene.

Asiallinen kritiikki aiheesta, josta oikeasti tietää jotain ja joka koskettaa itseä on mielestäni perusteltua. Itsekin tulee joskus valitettua (lähinnä Destinystä), koska totuus on, että vaikka pelissä on kuinka paljon hyvää ja se on lähellä sydäntä, on siinä myös paljon parantamisen varaa. Kritiikin positiivisena tarkoituksenahan on saada muutosta aikaan. :)
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Ennen olin tyytyväinen super mario bros 2 ja hienoon tekstuuriin. Sitten tuli segat ja formulat, vaikkakin hävisin aina toisen kauden kuskille 100-0 (kiva olisi muuten tietää se peli, missä oli se helvetin vaikea kuski toisessa kaudessa), niin silti jaksetaan ruikuttaa tämän aikakauden 1080p ja pikkuisen pienempiresoisten pelien ominaisuuksista.

Löytyihän se googlettamalla!
[video=youtube;RYMuVTzgI08]http://www.youtube.com/watch?v=RYMuVTzgI08[/video]
 
Ylös Bottom