Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Pelien nykytila tuntuu olevan pitkälti entisellään. Sehän on tätä: https://www.youtube.com/watch?v=hDAhixO2t5w.
Kyse ei ole ainoastaan CoD:sta, vaan pelit ovat kauttaaltaan kireän sääntöpohjaisia, geneerisiä. Viholliset voi edelleen jakaa kykyjen ja aseistuksen mukaan ikään kuin värikoodattuihin ryhmiin ja pelien ratkaisumallit nojautuvat edelleen kuluneiden kaavojen ulkoa opiskeluun.
Ehkä ongelma ei ole pelaajan toimintatapojen ennustamisen vaativa laskenta, vaan mielekkäästi epäonnistuvan tekoälyn luominen. Onhan jonkinlainen paradoksi, että nautintomme pelata koneita vastaan riippuu kyvystämme teeskennellä, uskoa voittavamme pelitaitojemme vuoksi. Ja mitä realistisemmaksi koneiden ohjaamien pelihahmojen ulkonäkö käy, sitä suuremmalle koetukselle joutuu kykymme teeskennellä ja lopulta viihtyä nykyisen kaltaisten pelien parissa.
Yksi kiintoisa suunta mihin tekoälyn saralla peleissä voitaisiin mennä, on jo uudessa Forzassa nähty "opetettu tekoäly", drivatar järjestelmä. Olisi hienoa jos esim. räiskintäpeleissäkin otettaisiin pelaamisen malli oikeista pelaajista. Niinpä et ikinä tietäisi miten hyvä tai miten huono se vastustajan botti on. Nykyään pelkkä asustus kertoo että jaahas, tuolla haulikko, se kävelee suoraa kohti yms. Esimerkkini toteutuessa pelaisit siis lähes kuin oikeita ihmispelaajia vastaan, ilman että sitä bottia tarvitsisi kenenkään sinänsä ohjata.
Jolloin oltaisiin siinä pisteessä, että ennakkotilaajat (jotka myisivät pelinsä eteenpäin) saisivat huonoimman pelikokemuksen, kun taas alelaarista hankkineet saisivat viimeistellyn tekoälyn.
Eli nykyinen päivitysrumba korostuisi, ainoana erona vain olisi se, ettei pelintekijätkään pystyisivät tarkkaan sanomaan, mitä pelille tulee tapahtumaan tekoälyn osalta.
No ajopelien tekoäly eroaa hyvin paljon kaikista muista peleistä. Ymmärrän kyllä pointin, mutta en oikein näe miten kerättyä dataa voisi hyödyntää oikein missään muussa, kuin autopeleissä.Kävikö näin Forzan tapauksessa? Entä jos kerätään dataa sarjan osassa x jotta sarjan osassa y tekoäly olisi kuvaamani lainen.
Sen sijaan nykyään jokaisesta moninpelistä kerätään kyllä pelaajista dataa jo nyt valtavasti, joiden avulla valmiita ja tulevia kenttiä voidaan kehittää eteenpäin.
Näytä liitetiedosto 14184...
...
Huh, johan tuli vuodatettua. Jokohan helpottaa.
Itteä on alkanut nyppiä pelien nykytilan sijaan näitten pelaajien nykytila. Ei jumalauta tunnu porukalle riittävän mikään, ja kusisia muroja tuntuu olevan joka aamu tarjolla. Kaikki pelit on paskaa, jos ei ennen julkaisua, niin viimeistään sitten sen julkaisun jälkeen. Kaikki pitäisi saada nyt heti tai eilen, sen pitäisi sisältää kaiken mahdollisen, olla virheettömiä ja tietysti olla ilmaisia ilman mainoksia tai mikromaksuja.
Jos joku sattuu tykkäävän jostain pelistä, niin sehän on vain niin yksinkertainen lammas, ettei ymmärrä, että peli on paskinta ikinä, ja määkien antaa rahansa kasvottomalla korporaatiolle, jonka ainoa tarkoitus on tuhota peliteollisuus.
Kriittinen ajattelu tuntuu olevan ylivertaisen älykkyyden merkki, ja mikään ei yhdistä yhteisöä paremmin kuin pelien ja niistä tykkäävien pelaajien arvostelu. Ja jos vaikka sattuisikin olemaan niin tyhmä, että pelaa jotain peliä, niin kannattaa itkeä joka ikinen päivä samoista asioista, jotta saa tavallaan anteeksi sen pelaamisen.
Laitetaan muutama esimerkki. Destiny. Paskin. Peli. Ikinä. Ei mitään sisältöä. Ei siis kerrassaan mitään, paitsi paskaa. Tuleva SW Battlefront on vielä pahempi kuin Destiny, vaikka pelistä on nähty vasta ensimmäinen traileri. Ja onko edes mahdollista olla pahempi kuin Destiny? Kauhea itku kun sitä Battlefronttia ei ollut tulossa, ja nyt vielä pahempi itku kun se tuleekin, koska peli ei sisälläkään kaikkea mahdollista maan ja taivaan välillä. EA on saatana. Bloodbornen suomennos on turhinta ikinä ja vielä aivan helvetin huonosti tehty, Vicar on suomennettu Vikaariksi. Ja sehän on oikeastaan sama peli mitä studio on tehnyt jo monta monta vuotta. Tyhmät lampaat ostaa saman pelin aina uudestaan ja uudestaan ja sassiin. Entäs Telltale, tekee pelejä joissa kohta ei tartte painaa mitään nappulaa kertaakaan. Mikäs järki siinä on? 10h tuntia kestävät yksinpelit, törkeää riistoa. Urheilupelit! Tarviiko edes sanoa. Ei helvetti, kuulostaa että tämä on niin mätä ala ja mätä harrastus ja kaikki harrastajat ovat mätiä idiootteja.
Itte oon vaan niin tyhmä lammas, että tykkään erilaisista peleistä ja tykkään pelata. Oon jo kolmekymmentä vuotta pelannut, ja ikinä ei ole vielä ollut yhtä upeita pelejä kuin nyt. Onneksi oon töissä, niin mulla on varaa tuhlata kokonaiset 60e peliin, eikä tee tiukkaa laittaa vaikka toinen mokoma DLC:n. Hitto, yhdellä baarireissulla menee helposti enemmän. Että onneksi tulee pelattua enemmän kuin ryypättyä. Ja tuleehan niitä virheostoksia joskus tehtyä, mutta missäpä harrastuksessa ei tulisi.
Oon myös niin yksinkertainen ja naiivii, että luulen ymmärtäväni jotain pelin tekemisestä. Luulen ymmärrtäväni talouden realiteetit, ja sen että vaikka melkein mitä tahansa on mahdollista koodata, kaikkea ei voi tehdä, koska reaalimaailma tulee vastaan. Mutta sehän olikin vain höpöhöpö meriselitys paskasti tehdylle pelille.
Huh, johan tuli vuodatettua. Jokohan helpottaa.
Nykykonsoleissa ei oikeastaan ole mitään eroa, vähän numeroita paperilla. Mutta oikeasti, ei ketään oikeasti haittaa pyöriikö se lempipeli 720p vaiko 920p vaiko 1080p. Onhan tässä pelattu jo vuosia pelejä 512p resolla ja sitä aikaisemmin paljon alemmillakin resoluutioilla.