Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolipelien nykytila - hot or not?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AjN
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitä jooooooos tehtäisiin nykyaikaan/lähitulevaisuuteen sijoittuva ensimmäisen persoonan kuvakulmasta kuvattu räiskintä???? Siihen ripotellaan päälle ronskilla kädellä elokuvamaisia videopätkiä ja QTE:tä!! Hypeä rakennetaan hehkuttamalla kuinka monta pikseliä enemmän on ruudussa kerralla, mitä edellisessä osassa!!

Kuulostaa hyvältä, mutta vain jos check pointeja ripotellaan kahden minuutin välein ettei kenellekään tule paha mieli jos ei osaa pelata.

Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Minä olen myös yksinpelin suurkuluttaja ja toivon että jatkossakin tehtäisiin hyviä ja mielenkiintoisia yksinpelejä. Toivon että kädestä pitäminen vähentyisi, miksi joka pelissä pitää nykyään olla pelin alussa tutoriaali? Ymmärrän kyllä että jos pelissä on jotain peliin liittyviä yksityiskohtaisia neuvoja mitä alusssa neuvotaan mutta nämä "move R stick to look" ja "move left stick forward to move" -tyyppiset jutut löytyy jo sieltä Controls-valikon takaa. Eiköhän nyt suuri osa pelaajista oo jo jotain peliä pelannut että tietää millä napillaan liikutaan.

Uusi sukupolvi näyttää mihin suuntaan konsolipelit kehittyy. Viime vuosi oli mun mielestä aika peliköyhä mutta kyllä viime vuosina silti paljon hyviä pelejä tullut mistä ite oon nauttinut että vaikea sanoa. Eniten minua harmittaa jos pelit menee vielä enemmän siihen että kaikki on niin valmiiksi pureskeltua ja pelaajalle ei anneta minkäänlaista haastetta tai omaa päättelykykyä.

Jossain Half Life 2:sessa oli kiva kun välillä piti oikein pysähtyä ja miettiä että jaas, mites tästä nyt oikein pääsee eteetnpäin eikä heti vilkkunut ruudulla joku teksti ja nuoli että "mene tuonne ja vedä tuosta narusta niin pääset eteenpäin!". Oon ihmetellyt monta kertaa että mitä järkeä tehdä esim. Far Cry 3:nen tyyppinen kohtaus missä se vesi pitää saada nousemaan ylös kun ne puut loistaa siellä valmiina että katko tästä ja tästä? Sehän on vaan sellaista tylsää mekaanista suorittamista kun ei tarvi edes ite keksiä että mites minä saan tuon veden nousemaan...Mitä hauskaa siinä on? Mielummin mä ammun niitä merirosvoja silleen niinku haluan kun juoksen jotain valmiiksi pureskeltuja "puzzleja" läpi. Miksei sen aivottoman menon voi jättää sinne moninpeliin ku siellä jengi kuitenkin pääsee vaan ampumaan toisia eikä tarvi kelata mitään ylinmääräistä, yksinpelejä vois kehittää mun mielestä rohkeammin ja haasteellisempaan suuntaan.

Mulle riittää muutenkin jos vuodessa tulee vaikka pari kolme laadukasta ja pitkää yksinpeliä, mä pelasin jotain Falloutiakin joku 3 kuukautta. Oon hidas ja fiilispelaaja ja pelaan vielä hyvät pelit kerran pari uudestaan.

Ehkä ostan tulevaisuudessa pc:n jos uudelle sukupolvelle ei ala näkymään itseä kiinnostavia pelejä tarpeeksi. Paljon on pelejä mitkä kiinnostaa joita saa vain pc:lle.

Markkinat päättävät. Toiminta- ja ammuskelupelit ovat selkeästi suosituinta lajia ja näihin ymmärrettävästi panostetaan. Siellä loistaa usein suosion takuumiehenä online-osio, jopa niin ettei tarinalle enään löydy muuta kuin sivurooli täyttämään tyhjät offline-hetket. Lisääntyvä yhteisöllisyys on selkeä trendi, jota Watch Dogs, Destiny ja The Division tulevat kuluvana vuonna vielä entisestään AAA-tasolla rikastuttamaan. Eräänlainen multihuipentuma tästä on jo aiemmin esillä ollut Trials Fusion, jossa addiktion syvin olemus tulee nimenomaan kaverilistan kautta koettuna.

Yksinpelaamiselle toki löytyy vielä oma paikkansa, ei kuitenkaan täydellä hinnalla kuin vain poikkeustapauksissa. Muuten ne pelitunnit haetaan verkon puolelta, usein vieläpä hyvässä seurassa. Kiitos siitä.

Pohjoismaisia tilastoja myynneistä genre-alueittain vuonna 2013:

ACTION 29,81% (GRAND THEFT AUTO V, ASSASSINS CREED IV: BLACK FLAG, SKYLANDERS SWAP FORCE)
SHOOTER 12,25% (BATTLEFIELD 4, CALL OF DUTY: GHOSTS, CALL OF DUTY: BLACK OPS II)
SPORTS 11,48% (FIFA 14, FIFA 2013, NHL 14)

Nämä kolme genreä tekevät vuoden myynneistä jo yli 50 %. Lisäksi vielä perästä tulevat mm.:

ONLINE 6,02% (WORLD OF WARCRAFT: MISTS OF PANDARIA, GUILD WARS 2, WORLD OF WARCRAFT: BATTLE CHEST)
RACING 5,65% (NEED FOR SPEED: MOST WANTED, GRAN TURISMO 6, NEED FOR SPEED: RIVALS)
ADVENTURE 5,29% (BEYOND: TWO SOULS, RATCHET & CLANK: Q FORCE, THE LEGEND OF ZELDA: A LINK BETWEEN WORLDS)
RPG 4,62% (THE ELDER SCROLLS V: SKYRIM, DIABLO III, POKEMON X)
STRATEGY 3,28% (STARCRAFT II: HEART OF THE SWARM, STARCRAFT II: WINGS OF LIBERTY, ROME: TOTAL WAR 2)
MUSIC 3,22% (JUST DANCE 2014, JUST DANCE 4, SINGSTAR PEARLS OF FINLAND)

Lähde: http://dataspelsbranschen.se/media/135759/nordic_game_sales_2013.pdf

Yksinpelaamiselle toki löytyy vielä oma paikkansa, ei kuitenkaan täydellä hinnalla kuin vain poikkeustapauksissa.

Kenellä löytyy, kenellä ei. Minusta on lähinnä surullista, että pelaajia yritetään pakottaa johonkin homogeeniseen muottiin. Jotenkin tulee välillä sellainen fiilis, että koska valtaosa (kasuaalit, kenties?) pitävät helposta viihteestä, niin muidenkin pitäisi sitten alistua siihen kohtaloon ja niellä se helppo roska mukisematta - vaikka sitten koska markkinat niin sanovat.

Onneksi pelihistoria on täynnä loistavia yksinpelejä, joista on vielä hävettävän paljon kokematta. Nimittäin jos homma alkaa mennä siihen, ettei yksinpelejä enää tule, niin minä lakkaan harrastamasta uusia pelejä täysin. Tosin tämä nyt jää muutenkin viimeiseksi konsolisukupolvekseni - viime sukupolven piti olla jo viimeinen, mutta Wii U muutti mieleni. Nintendo sentään onneksi vielä panostaa tuohon yksinpelaamiseen, vaikka sitä ei enää arvostetakaan.

Pelien tyhmentäminen on todellakin myös piirre, joka ärsyttää. Tutoriaalit saisi todellakin heittää hevonkuuseen tai tehdä ainakin valinnaiseksi. Nuo ennalta pureksitut aivopähkinätkään eivät kauheasti hurraa-huutoja herätä - tässäkin suhteessa Nintendo hoitaa useimmiten homman oikein, vaikka heidänkin pelinsä ovat toki helpottuneet vuosien saatossa. Mutta kuten tässäkin ketjussa on jo vissiin mainittu, tämä tietynlainen tyhmentäminen koskee jotakuinkin kaikkea viihdettä ja tästä syystä en nykyään jaksa edes katsoa uusia efektispektaakkelielokuvia (Pasific Rim muistutti miksi, kun sen pariin erehdyin) - ne kun kumisevat korean kuoren alla tyhjyyttä ihan niin kuin valitettavan monet konsolipelitkin.

Olen toki paljolti myös fiilispelaaja, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki pitäisi olla valmiiksi ratkaistu - minulle sitä fiilistelyä on esim. se Skyrimin maisemissa samoilu omaa kotiseutua samalla ikävöiden (olen hyvin pohjoisesta). Pelaamiseni on muuttunut vuosien saatossa sen verran, että kilpailuhenkisyys on kadonnut (jos kavereiden kanssa pelattavia autopelejä ei lasketa), joten suorituksen parantaminen tilastoissa ei voisi vähempää kiinnostaa. Veikkaan, että yhteistyö parantaisi monella tasolla merkittävästi tätäkin yhteiskuntaa jatkuvan kilpailuvietin iskostamisen sijaan.

Parhaillaan olen keräilemässä Wii-kirjastooni täydennystä, sillä olen vähitellen tajunnut kuinka paljon hienoja fiilistelyyn suuntautuvia yksinpelikokemuksia sille konsolille on tarjolla (kuten vaikkapa Endless Ocean ja Rune Factory: Frontier). Vasta tulikin tuossa fiilisteltyä Metroid Prime Trilogya, joka vieläpä näyttää hämmästyttävän hyvältä Wii U:n hdmi-liitännän kautta fullhd-tykillä.

En tiedä, ehkä aika vain alkaa ajamaan ohi tällaisesta jäärästä ja olisi varmaan parempi suosiolla jättää nämä uudet megaspektaakkelikokemukset paremmin ajan hengessä mukana oleville harrastajille. No, onneksi on noita indie-pelejä. Jotenkin on vain huvittava ajatus, että hyllystä löytyy pari satoja euroja maksanutta konsolia, joiden kiinnostavin tarjonta löytyy sieltä indie-puolelta..

Onneksi pelihistoria on täynnä loistavia yksinpelejä, joista on vielä hävettävän paljon kokematta. Nimittäin jos homma alkaa mennä siihen, ettei yksinpelejä enää tule, niin minä lakkaan harrastamasta uusia pelejä täysin.

Muutenkin tekstisi on lähes yksi yhteen omien ajatusteni kanssa, mutta tätä komppaan vielä erityisesti. Loisteliaita vanhoja/retropelejä on onneksi pilvin pimein, kukaan ei ole voinut ehtiä pelaamaan niistä edes suurinta osaa. Niinpä niitä riittää takuulla pelattavaksi hamaan tappiin saakka.

Lisäksi esim. juurikin mainitut käsikonsolit, DS ja 3DS eturintamassa, edustavat "nyky"konsoleista pelisuunnittelultaan ehkä eniten sitä itselleni rakkainta pelaamisen kulta-aikaa.

Tämä peli alkoi heti kiinnostaa, kun tekijät lupailevat että on "a challencing RPG". Ehkä meillä on vielä toivoa?
http://blog.eu.playstation.com/2014/04/25/lords-fallen-ps4-balances-challenge-accessibility/

Vähän tulee mieleen Dark Souls. Ja koska käsittääkseni - korjatkaa, jos olen väärässä - Dark Souls jatko-osineen myi melko hyvin, vähän tulee mieleen että tässäkö seuraava ryöstöviljelyn kohde.

Kenellä löytyy, kenellä ei. Minusta on lähinnä surullista, että pelaajia yritetään pakottaa johonkin homogeeniseen muottiin. Jotenkin tulee välillä sellainen fiilis, että koska valtaosa (kasuaalit, kenties?) pitävät helposta viihteestä, niin muidenkin pitäisi sitten alistua siihen kohtaloon ja niellä se helppo roska mukisematta - vaikka sitten koska markkinat niin sanovat.

Onneksi pelihistoria on täynnä loistavia yksinpelejä, joista on vielä hävettävän paljon kokematta. Nimittäin jos homma alkaa mennä siihen, ettei yksinpelejä enää tule, niin minä lakkaan harrastamasta uusia pelejä täysin.

Tätä mietin itsekin että jos tulevalle sukupolvelle alkaa tarjonta olla enimmäkseen aivotonta nettiräiskintää niin keksin itselleni jonkun kehittävämmän harrastuksen tai alan pelailee noita vanhoja klassikoita uudestaan. Sitäpaitsi mulla on vielä useampikin vanhan sukupolven peli kokematta kuten Skyrim jonka pelaaminen mun vauhdilla kestää varmaan puoli vuotta. Kun noi on pelattu niin eiköhän siinä vaiheessa ole jo selvää ostanko PS4:sen vai en.

En kuitenkaan usko että yksinpelit kokonaan häviää. Niinkuin elokuvissa, musiikissa ja myös peleissä, aina löytyy sen massan lisäksi paljon ihmisiä jotka haluavat viihteltään myös jotain vähän haastavampaa ja omakohtaisempaa. Grafiikkahan se noita resursseja tuntuu vievän pelinteossa kun halutaan vaan yhä näyttävämpiä pelejä vailla sisältöä. Kun tekniikka kehittyy varmasti indie-pelitkin alkaa näyttää yhä paremmilta vaikka siellä ei oliskaan täydellisesti mallinnettuja viiksiä. Ihmettelen välillä vaan että jotain Call of Dutyn tulevaa grafiikkaa hypetetään mutta kuka siinä kaiken ADHD-ampumisen keskellä ehtii edes mitään hulmuavia hiuksia tai kasvillisuutta ihastella.

Aina löytyy tilausta hyvälle tarinalle. Sitä monikaan viime vuosien peli ei ole pystynyt tarjoamaan. Ehkä osaksi tästä syystä toiveet sen suhteen on ainakin toistaiseksi siirretty syrjään ja otetaan se helpoin mitä saadaan. Verkkopelaaminen on juuri tätä. Takuuviihdettä. Oltiin sitten ratin, taikavarvun tai perätukin takana. Ei lähdetä hakemaan sen suurempaa ja ollaan täysin tyytyväisiä.

Omasta mielestäni nykypäivän tilanne on hyvä, eikä yhtään sen huonompi mitä ennenkään. On totta, että suhteessa "enemmän peliharrastajia miellyttävät" -pelit ovat vähentyneet verrattaessa bulkki-peleihin (urheilupelit, CoD yms.), mutta absoluuttinen määrä ei ole vähentynyt mihinkään.

Ei voida olettaa, että jos pelaajista abouttiarallaa 80% on kasuaalipelaajia, niin pelit olisivat silti suunniteltu hc-pelaajille pääosin.

On myös totta, että bulkki-pelit vievät markkinoinnissa 100-0 muita pelejä, jolloin helmet jäävät usein huomaamatta, kuten Catherine, XCOM: Enemy unknown, Portal 2 yms.

Aina löytyy tilausta hyvälle tarinalle. Sitä monikaan viime vuosien peli ei ole pystynyt tarjoamaan. Ehkä osaksi tästä syystä toiveet sen suhteen on ainakin toistaiseksi siirretty syrjään ja otetaan se helpoin mitä saadaan. Verkkopelaaminen on juuri tätä. Takuuviihdettä. Oltiin sitten ratin, taikavarvun tai perätukin takana. Ei lähdetä hakemaan sen suurempaa ja ollaan täysin tyytyväisiä.

Hyvät tarinat ovat todellakin harvassa, mutta onhan niitä hyviä yksinpelejäkin, joissa ei ole tarinaa nimeksikään. Vaikka esim. Nintendon nykyinen Marion pakottaminen kaikkialle alkaa kyllästyttää, en voi kieltää sitä, etteivätkö Mario-pelit olisi edelleen laadukkaita ja vieläpä todella surkealla tarinalla varustettuna. Niistä saatavat kicksit ovatkin sitten aivan erilaisia kuin tarinavetoisista fiilistelypeleistä saatavat. Skyrimin kaltaisten pelien osa viehätystä on juurikin se, että niissä tavallaan pystyy luomaan sitä omaa tarinaansa yksinäisestä sankarista, joka vaikkapa tv-sarjamaisesti matkaa kylästä kylään, auttaen aina aikansa paikallisia, ja suuntaa taas sen jälkeen yksinään kohti auringonlaskua vaikkapa sitten etsimään itseään.

Mutta tosiaan, kyllähän nuo Skyrimit ja Mass Effectit sun muut myyvät maailmanlaajuisesti sen verran hyvin, etten minäkään usko yksinpelien katoavan. Ovathan GTA:tkin aina myyneet hyvin, eikä se moninpeli ole ollut niissä se myyvä elementti.

Harvemmin sitä törmää sen tasoiseen tarinankerrontaan peleissä, että peliä jaksaisi sen takia pelata. Parhaimmillaankin ne ovat b-luokkaa verrattuna elokuviin ja kirjoihin. Huomaan, että itselläni on vaikeuksia seurata pelien tarinoita, sillä ne eivät kiinnosta riittävästi. Lähinnä sitä keskittyy siihen, onko peliä hauska pelata, vai ei. Esim. juuri yllämainittua Super Mariota kritisoidaan satunnaisesti siitä, että tarina on aina sama, mutta mulle se on täysin yhdentekevää, sillä en todellakaan pelaa Marioita tarinan takia.

Omasta mielestäni nykypäivän tilanne on hyvä, eikä yhtään sen huonompi mitä ennenkään. On totta, että suhteessa "enemmän peliharrastajia miellyttävät" -pelit ovat vähentyneet verrattaessa bulkki-peleihin (urheilupelit, CoD yms.), mutta absoluuttinen määrä ei ole vähentynyt mihinkään.

Ei voida olettaa, että jos pelaajista abouttiarallaa 80% on kasuaalipelaajia, niin pelit olisivat silti suunniteltu hc-pelaajille pääosin.

On myös totta, että bulkki-pelit vievät markkinoinnissa 100-0 muita pelejä, jolloin helmet jäävät usein huomaamatta, kuten Catherine, XCOM: Enemy unknown, Portal 2 yms.

Täsmälleen samaa mieltä. Edelleen on vaikea uskoa, että vuosi per vuosi vertailussa nykyaika häviää hyvien pelien kappalemäärissä (huom. prosentit ovat aivan toinen juttu) millekkään "kulta-ajalle". Tottakai nämä on henkilökohtaisia mielipiteitä, mutta jos tätä asiaa ruettaisiin katsomaan mitenkään tilastollisesti. Toki jotkut vuodet voi erottua hieman edukseen esimerkiksi jo ihan sattuman kautta / konsolien julkaisuajankohtien takia.

Lisäksi esim. juurikin mainitut käsikonsolit, DS ja 3DS eturintamassa, edustavat "nyky"konsoleista pelisuunnittelultaan ehkä eniten sitä itselleni rakkainta pelaamisen kulta-aikaa.

Täällä välillä herää itselle kysymys, että onkohan sitten kuitenkin niin, että pelaajat eivät halua liikkua kehityksen mukana. Nostalgia nostaa omia suosikkejaan korkeammalle laadussaan, mitä ne ehkä edustavatkaan?

Tätä mietin itsekin että jos tulevalle sukupolvelle alkaa tarjonta olla enimmäkseen aivotonta nettiräiskintää

Tähän vielä sen verran tartuttava, että itselleni MAG tarjosi ilta toisen jälkeen helvetin rentoa porukkaa, jonka kanssa jauhettiin päivän uutisia, kerrottiin arkielämän kuulumisia, puhuttiin peleistä ym. Järjestettiin mökkiviikonloppuja ja tarttuipa matkaan ihan pysyvä ystäväkin.

Jos peli on enimmäkseen aivotonta räiskintää tämä voi kertoa ihan yhtä paljon pelaajasta kuin itse pelistä.

Täällä välillä herää itselle kysymys, että onkohan sitten kuitenkin niin, että pelaajat eivät halua liikkua kehityksen mukana. Nostalgia nostaa omia suosikkejaan korkeammalle laadussaan, mitä ne ehkä edustavatkaan?

Olen täällä jo aiemminkin sanonut, että monet itselleni aiemmin tuntemattomat wanhat helmet, joita pelaan nyt aikuisiällä ensimmäistä kertaa, peittoavat lähes kaikki nykypelit. Näin tapahtuu siten ilman nostalgialaseja.

Eikös pelit ole jo pitkän aikaa hakenut sitä fotorealistista/elokuvamaista kokemusta. Vielä ei toki siinä pisteessä olla ja se varmasti ärsyttää kun pakkosyötetään elokuvamaista kerrontaa kökköisellä ja epärealistisella pelikuvalla, alkeellisella ohjauksella ja osin amatöörimaisella kuvauksella/tarinalla. Rahastuskin nostaa rumaa päätään yhä enemmän eikä sille loppua näy/tule. Tosin, kun ne tusina tripla a pelit ovat lähes samanlaisia tai kopioita edellisvuoden versiosta niin kyllä ne isot leffatkin ovat lähes kaikki samanlaisia rakenteeltaan ja hahmoiltaan. Tv sarjat on taas hieman eri juttu, niissä tarina/maailma ja hahmot voivat kehittyä ajan saatossa, elokuvassa ei oikein voi.

Peliteollisuudella on hyvä paikka ruveta kertomaan tarinaa hieman standardista poikkeavilla tavoilla sekä luomaan hahmoja jotka eivät ole ns. elokuvastandardeja. Hahmonkehitys ja vaihtuva tarina/maailma ovat aina pelien etu elokuviin nähden. Harmaata aluetta ei elokuvissa kovin usein näe, toki on poikkeuksia. Useimmat ovat edelleen sitä samaa perussankarihöttöä.

90 tai 80 luku ei pelimaailmassa tule koskaan enään takaisin, paitsi Steamissa :D Pelaajat äänestävät kukkarollaan. Jos tusinacodi tai mikä tahansa tusinatavara myy niin se on sitten niin. Sama pätee muillakin viihteen aloilla. Toki elokuvia, musiikkia ja kirjoja löytyy todella moneen makuun suhteellisen helpostikkin, pitää vaan edelleen muistaa se että pelit ovat vieläkin kapaloissa(kehityksen ja ammattitaidon osalta) versus muihin viihdemuotoihin joten ei lietsota turhaan paniikkia. Tusinatavaraa tulee aivan varmasti lisää mutta myös erilaista tavaraa siinä ohessa. Tarjonnan ja saatavuuden laajuus lisääntyy tulevaisuudessa myös pelipuolella.

Call of Duty: Ghosts the best-selling PS4 and Xbox One game. Tämäkin kertoo osaltaan konsolipelien nykytilasta. Yksi vuosittainen fps vie ja muut vikisevät, myös uudella sukupolvella.

PC:llä taas uusin CoD menestyy umpisurkeasti ja Black Ops II:lla ja MW3:lla on tälläkin hetkellä enemmän pelaajia. Edes viime viikonlopun ilmaisviikonloppuna Ghosts ei tainnut päästä BO2 ohi, ja paremmat pelit kuten Arma 3 ja CS:GO vie CoDeja pelaajamäärissä jatkuvasti. Aiheesta oli mielenkiintoinen threadi gafissa juuri ja sen OP:ssa vähän lisätietoja CoDin tilasta PC:llä: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=812257

Asiaa ei varmasti yhtään auta se, että Ghostsin PC-porttaus oli kuulemani mukaan umpisurkea ja juosten kustu...

Call of Duty: Ghosts the best-selling PS4 and Xbox One game. Tämäkin kertoo osaltaan konsolipelien nykytilasta. Yksi vuosittainen fps vie ja muut vikisevät, myös uudella sukupolvella.

Huolestuttavampaa tässä on mielestäni se, että juuri se kaikista vähiten uudistuksia kokenut peli(sarja) on listojen kärjessä. Uusimman CoDin graafinen ulosanti ei ole kovin kummoista, sotiminen ei ole juurikaan muutunut edellisestä versiosta ja lähes samaan pelikokemukseen pääsee kiinni myös edellisen sukupolven konsoleilla. Kertooko tämä sitten uuden sukupolven heikosta pelitarjonnasta vai onko pelaava massa vain niin paatuneita CoDin kuluttajia?

Tiedän ystäväpiiristä pari jotka nappasi COD:in konsolin mukaan vain koska muita pelejä ei juurikaan ollut vaihtoehtona. En tiedä lasketaanko bundleGhostit mukaan myös, niitä tuskin paljoa pelataan monessa kodissa joihin konsolin kylkiäisenä päätyvät.

En usko, että tuo codijuna enää kovin pitkään jaksaa puksuttaa. Tässä tulevassa codissa on mielestäni kaikki flopin ainekset, on hoverbikeä (destiny) ja jotain parkour- meininkiä (titanfall). Sieltä on tulossa/tullut uusia oikeasti kiinnostavia ip: tä ja tämä fps- dinosaurus epätoivoisesti yrittää roikkua mukana.

En jaksa huolestua codin suosiosta ja sen vaikutuksesta (konsoli)pelialaan. Kyllä niitä hyviä pelejäkin tehdään ja uusia mielenkiintoisia ip: tä varmasti nähdään lähivuosina. Ps3: lla nähtiin huikeita pelejä ja next genille on hiljaisen alun jälkeen tuloillaan monenlaista kivaa eri genreihin.

Ylös Bottom