Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolipelien nykytila - hot or not?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AjN
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Paljon on tullut hyviä pointteja konsolipelien nykytilasta. Nykypelaajilla on asiat paremmin, kuin koskaan aiemmin, mutta itseänikin sapettaa nykypelien haasteettomuus. Eilen laitoin PSN:stä lataukseen Tomb Raider Definitive Editionin ja ehdin illalla pienen hetken peliä kokeilla. Muuten vakuuttava peli, mutta miksi siinä pitää olla nuo ilmassa leijuvat suunnannäyttäjät ja ns. seikkailijan vaisto. Minun mielestä peliin olisi paremmin sopinut se, että Lara olisi löytänyt rojujen seasta saaren kartan jota käytettäisiin navigoimiseen. Nyt homma toimii siten, että paina nappia ohjaimesta ja salaisuudet paljastuvat. Ei näin.

Eräs rakkaimmista pelimuistoistani on legendaarisen TES: Morrowindin parista. Se oli ensikosketus avoimen maailman roolipeleihin ja kyseisen pelin jälkeen on genre ollut oma suosikkini. Nyypälle peli oli aluksi suorastaan traumaattinen kokemus, mutta useiden hahmojen ja yrityksen/erehdyksen kautta peli avautui hiljalleen. Parasta Morrowindissä oli kuitenkin se, että tehtävien sijainnit piti löytää kaupunkien ja maamerkkien avulla. Uudelle pelaajalle hieman ahdistaavaa, mutta lopulta todella palkitsevaa. Tuollaisia pelejä julkaistaan nykyisin todella harvoin, mutta onneksi Dark Souls teki tähän poikkeuksen. Ehkä meillä on vielä toivoa.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Eihän noita apuja ole pakko käyttää. Itse en tainnut tuota moodia käyttää sen alun jälkeen ollenkaan. Vasta läpipeluun jälkeen tuli käytettyä koska sen avulla erottuu collectiblet myös. Tosin jos oma itsehillintä ei riitä niin minkäs sille tekee.
Vaihtoehdot on aina plussaa. Eihän dishonoredissakaan ole pakko jokaisen vartijan jälkeen tallentaa vaikka siihen mahdollisuus onkin.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Eihän noita apuja ole pakko käyttää. Itse en tainnut tuota moodia käyttää sen alun jälkeen ollenkaan. Vasta läpipeluun jälkeen tuli käytettyä koska sen avulla erottuu collectiblet myös. Tosin jos oma itsehillintä ei riitä niin minkäs sille tekee.
Vaihtoehdot on aina plussaa. Eihän dishonoredissakaan ole pakko jokaisen vartijan jälkeen tallentaa vaikka siihen mahdollisuus onkin.

Eipä tuota ole itsekkään tullut käytettyä tuon tutoriaaliosion jälkeen. Eikä minua tuossa systeemissä muu häiritse kuin toteutus. Hyvinä esimerkkeinä haluaisin mainita Far Cry 2:n kartta/GPS-systeemin ja RDR:n aarrekartat. Nuo olivat hyvin toteutettuja ja pelien tyyliin sopivia jippoja joista pidin todella paljon.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Toi tässäkin topikissa mainittu mielikuvituksen puute on kyllä se, mikä eniten nykypeleissä tuntuu kismittävän. Kirjoitinkin vähän aiheeseen liittyen johonkin toiseen topikkiin täällä, joku saa valittaa/moderoida jos itsensä lainaaminen toisesta topikista on väärin tai hölmöä, mutta laitan tämän nyt tähän vain vähän lisäiltynä kun näkemykseni eivät ole mihinkään muuttuneet:

Pelintekijöillä on käytettävissä enemmän resursseja kuin koskaan aiemmin. Teknologia ei rajoita meitä tilanteeseen, jossa 95% peleistä ovat sitä, että pelaaja yrittää selvittää tiensä vasemmalta oikealle tai alhaalta ylös hyppien ja/tai ampuen. Teknologialla voidaan toteuttaa maailmoja, mekanismeja, ääniä ja näkyjä, joista ei osattu vielä unelmoidakaan vuosikymmeniä sitten. Orestes viittasikin tähän, en mä skidinä osannut edes kuvitella että esim. urheilupelit ois joskus sellaisia kuin ovat, jostain Skyrimeista puhumattakaan.

Tästä näkökulmasta ajatellen tuntuu suorastaan järjenvastaiselta, että peliteollisuus tuntuu saavuttaneen tietynlaisen saturaatiopisteen; että kaikki on jo tehty, ja kaikki jatkossa tulee enemmän tai vähemmän perustumaan jo aiemmin nähdylle. Ajatus tuntuu vähemmän järjenvastaiselta, kun tajuaa saman tunteen ja dilemman valloittaneen elokuvataiteen ystävät jo aikapäiviä sitten.
Mutta miistä siis on kyse? Okei, simppeli vastaus, joka tässäkin topikissa on todettu tuhat kertaa: Raha. Mutta jos nyt skipataan tämä itsestäänselvyys ja keskitytään siihen, miten riskinpakoilu näkyy videopelien sisällöissä.
Se näkyy siinä, kun jokin peli nousee uudella mallilla (”mitä jos vaihdettaisiin WWII modern warfareksi?”, ”miten ois tällä pelimekaniikka missä juostaisiin suojasta suojaan?” jne.) menestykseksi, ryöstöviljellään tätä niin maan hemmetisti.
Se näkyy siinä, että omaperäisimmätkin ja raikkaimmatkin pelisarjat saavat pikaisia ”lisää-sitä-samaa” jatko-osia lyhyen ajan sisään julkaisustaan, tai pahimmillaan vesittyvät jatko-osien myötä ihan täysin. En sano etteikö jatko-osia saisi tehdä; hyvin tehtyä, alkuperäistä peliä ratkaisevasti parantavia jatko-osia pelailee mielellään. Omissa kirjossani kuitenkin esimerkiksi Assassin’s Creed II ja sarjan myöhemmät vuosipäivitykset ovat täysin eri kamaa, mitä jatko-osien suotavuuteen tulee.
Ja taidenäkökulmasta siitä, että videopeleistä on tulossa pikkuhiljaa täysin itseensä ja/tai muihin taiteenlajeihin viittaavia. Postmoderni maailma on vihdoin viiveellä täysin läpäissyt videopelimaailmankin, jonka tuotoksista ei voi enää milteipä puhua viittaamatta muihin teoksiin. Joku voisi sanoa vastalauseeksi, että ainahan on ollut näin; varmasti pelit ovat alusta alkaen ottaneet vaikutteita leffoista tai muualta, toisaalta Link to the Pastia verrattiin aiempiin Zeldoihin ja sitten vielä Conker’s Bad Fur Day ja esim. Max Payne sisälsivät suoria elokuvaviittauksia. Näihin mainittakoon puolustukseksi se, että alkuaikoina pelien elokuvista ammentamat vaikutteet olivat ihan eri luokkaa kuin nykyiset suorat kopiot/viittaukset/”kunnianosoitukset”, jatko-osakeskustelu ei mene tämän ”pointin” alle, ja jälkimmäisissä vuosituhannen vaihteen esimerkeissä oli kyse jostain suht tuoreesta: Se kun videopelit rikkoivat tietynlaista neljättä seinää ensimäistä kertaa oli omalaatuista.
Nykyisin lista peleistä, joissa on jonkinlaisen viittaus toiseen peliin, olisi loputon. Tämän lisäksi menneen sukupolven tarinankerronnan puolelta kunnianhimoisimmat pelit kuten BioShock ja Assassin’s Creed viittasivat niin kirjallisuuteen kuin oikeaan historiaankin. Toisaalta Spec Ops: The Line ja Far Cry 3: Blood Dragon perustuivat erilaisista lähtökohdista huolimatta koko ideoiltaan kirjallisuus- ja elokuvaklassikoihin ja yhden videopeligenren kliseisiin ja näiden murtamisiin! Sitten taas Suda51-projektit ovat menettäneet tehoaan, koska miehen mm. Tarantinoa, Kojimaa, animea ja muuta yhdistellyt tyyli on jo muuttunut raikkaasta kliseeksi, siitä on tullut tyylilajinsa ja jokaista uutta teosta verrataan auttamatta vanhoihin. Ja niin edelleen ja niin edelleen. Joka tapauksessa on mainittava, että tämä viimeinen pointti ei ole lähtökohtaisesti huono asia, ja olen pitänyt kaikista mainitsemistani esimerkeistä. Diggaan myös Hotline Miamista, vaikka se onkin "vain" väkivaltaista retropelaamista ah-niin-trendikkäällä-kasarikuorrutuksella. Ei haittaa, se on jotain täysin älyvapaata ja koukuttavaa. Kuitenkin täysin ”puhtaat” videopelit ovat yhä harvemmassa; vaikka Hotline Miamikin on antiikkisia videopelimekanismeja hyödyntävä peli on se tiukasti kiinni nykyajan mediakuvassa, peli ei varmasti olisi tämänkaltainen ilman viimeistään Drive-elokuvan aloittamaa nu-80's-muoti-ilmiötä.

Eli oli miten oli, kaipaisin konsolipelejä, jotka vetäisivät minulta maton alta, oli sitten kyse BioShockin maailmasta (itse pelimekaniikathan eivät olleet edes loputtoman mullistavia), Portalin pelimekaniikasta tai Journeyn anonyymistä, mutta sitäkin merkityksellisemmästä verkkopelistä. Ja tiedän toistavani itseäni ties kuinka monennessa topikissa, mutta haluaisin konsolipelejä, jotka ovat ensisijaisesti pelejä: joiden maailmat ja mekanismit ovat rakennettu pelimaailma edellä, ei elokuvia tai tv-sarjoja matkien. Vähän kuten mm. xevious on täällä sanonut, ei isojen pelien tarvitsisi nolosti kopioida aivokuolleita Hollywood-elokuvia.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Pelintekijöillä on käytettävissä enemmän resursseja kuin koskaan aiemmin. Teknologia ei rajoita meitä tilanteeseen, jossa 95% peleistä ovat sitä, että pelaaja yrittää selvittää tiensä vasemmalta oikealle tai alhaalta ylös hyppien ja/tai ampuen. Teknologialla voidaan toteuttaa maailmoja, mekanismeja, ääniä ja näkyjä, joista ei osattu vielä unelmoidakaan vuosikymmeniä sitten. Orestes viittasikin tähän, en mä skidinä osannut edes kuvitella että esim. urheilupelit ois joskus sellaisia kuin ovat, jostain Skyrimeista puhumattakaan.
Toisaalta, nykyinen kolmannen ulottuvuuden (ja äänien... ja jälkikäsittelyefektien... ja ja jaj ja) vuoksi resursseja täytyykin olla moninkertainen määrä käytettävissä. Monelta tuntuu unohtuvan, että niitä pelien pensaita, aluskasvillisuutta, kiviä, pahvilaatikoita, talojen rännejä yms. varten täytyy käyttää tunteja ja tunteja aikaa, jotta pelimaailma näyttäisi graafisesti uskottavalta ja tyylilleen uskolliselta. Eli kaikki tämä resoluution tarkentuminen ja konetehojen lisääntyminen kasvattaa potentiaalisesti käytettäviä työtunteja siihen nähden, mitä se oli, kun käytettävänä oli vain 16 ennalta määrättyä väriä, ja pelihahmot pystyivät liikkumaan vain x/y -koordinaattiakseleilla.

Monelta siis tuntuu unohtuvan, että edellistä sukupolvea "vain hieman tehokkaimmilla" laitteilla pyörivät pelit vaativat aivan älyttömästi enemmän resursseja niissä kaikissa toimistoilla, joissa pelejä väännetään.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Monelta siis tuntuu unohtuvan, että edellistä sukupolvea "vain hieman tehokkaimmilla" laitteilla pyörivät pelit vaativat aivan älyttömästi enemmän resursseja niissä kaikissa toimistoilla, joissa pelejä väännetään.

Selvähän tuo, mutta mihin ne resurssit menevät? Mielestäni Lost Odyssey oli edellisessä sukupolvessa testamentti tälle kehitykselle (tai ehkä vain omalla kohdallani, sillä olen suuri jrpg-fani). Peli oli pitkään definitiivinen jrpg kyseisessä kotikonsolisukupolvessa (Xenobladeen saakka) ja ainoa, joka muistutti edes etäisesti Kulta-Aikojen klassikkoteoksia. Mihin resurssit menivät? Mm. pikselintarkkojen ihohuokosten, realistisesti hulmuavien silmäripsien kyhäämiseen (koska Next-Gen!!!) ja urpon kuuloiseen voice actingiin, siinä missä itse pelimaailma oli suppeampi ja rajatumpi, mitä missään genren 16-BIT sukupolven klassikkoteoksessa. Taustalla näkyivät upeat maisemat, jotka loivat toivoa vapaasta liikkumisesta, kunnes sait todeta pelialueen olevan polku, jossa voit liikkua eteen- tai taaksepäin ja satunnaisesti poiketa pääreitiltä sivuhaaraan, josta löytyi aarrearkku.

Näitä mietin kun kuuntelin sivusta kertomusta Quantum Breakin kehitysprosessia...Resursseja menee mm. siihen, että he tekevät muotit pelin näyttelijöiden purukalustosta, jotta voisivat mallintaa ne täydellisesti itse peliin...Tämäkö on nyt sitä next-geniä sitte?. Miten realistinen purukalusto parantaa pelikokemustani olennaisesti? Itse pelaaminen on todennäköisesti sitä, että juokset raskaasti scriptattua ränniä pitkin Uskomattoman Realistisella 1080p/60fps purukalustolla varustetulla hahmolla ja aktivoit välillä juonta kuljettavia videopätkiä, jossa on ihan oikeita näyttelijöitä ja muistuttaa Ihan Oikeaa TV-produktiota (kärjistettynä). Voi nyt saatana...

Nykypelejä vaivaa se, että kaiken pitää olla niin äärettömän valmiiksipureskeltua. Kulta-aikojen pelit jättivät huomattavasti enemmän oman mielikuvituksen varaan lähinnä asettaen raamit maailmalle, juonelle, hahmoille, eri skenarioille ja tunnelmalle monesti tehden pelikokemuksesta huomattavasti persoonallisemman, mitä nykypelit. Kunnioitan Nintendoa suuresti siitä, etteivät he tunge joka peliä täyteen esim. sitä voice actingia
 
^Tätä minäkin olen täällä yrittänyt tuoda esiin. En rehellisesti ymmärrä, miksi ketään kiinnostaa nykyisenkaltainen kehitys, jossa resursseja käytetään purukaluston mallintamiseen ja muuhun täysin yhdentekevään asiaan.

Miksi pelien pitäisi olla niinkuin elokuvia, kun peleillä on valtavasti potentiaalia olla jotain ihan muuta?
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Lebeltä hyviä huomioita, jokainen joka on nähnyt pelinkehitystä tietää mikä ero on jo pelkällä x,y(2D) vs. x,y,z (3D).

Ennen vanhaan myös dialogi (vaikkapa Baldur's gate) oli suurimmaksi osaksi tekstiä. On aivan eri tehdä dialogiaa joka ei ole puhuttua kun sitä vertaa esim. Skyrimiin, jossa kaikki taitaa olla ääninäyteltyä (I took an arrow in the knee jne). Jos muistan oikein, löytyi kuitenkin Balduristakin cut and paste dialogiaa randomi npc:tten kesken.

Itse olen ihmetellyt, miksi sen grafiikan täytyy olla vielä tänä päivänäkin niin työlästä tehdä? Toki erilaiset pelimoottorit helpottavat hommaa todella paljon, mutta silti sitä aikaa menee oman pelin muovaamiseen tolkuttomasti.

Odottelenkin näitä uusia teknologioita kuten Thorskan, joka säästäisi resursseja nimenomaan tästä talon rännien piirtelystä siihen itse asiaan, eli pelin tekoon.

Saa nähdä minkälainen tuo Get Even aikanaan on.

Toinen tulevaisuuden juttu voisi olla joku pelitalojen yhteinen 3D-mallikirjasto, mutta tämä taitaa olla niin kaukaista unelmointia, että jätetään se siihen.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Miksi pelien pitäisi olla niinkuin elokuvia, kun peleillä on valtavasti potentiaalia olla jotain ihan muuta?
Joku KFINiläinen sen sanoi viikko-pari sitten, että peliä on helpompi myydä (promoaminen yms.), kun se on näyttävä. Pelin ulkoasu on se, jonka pystyy esittämään pelaajille ennen kuin peli on pelilaitteessa. Pelin tunnelmaa on vaikea myydä, ja taitaa olla aika yksilöllistäkin sen pureskelu.

Itse esim. pidän äärettömästi GTA -pelisarjan dialogeista, joten on outoa lukea joidenkin pelaajien mietteitä, aivan kuten he skippaisivat kaikki vuorokeskustelut.
 
Joku KFINiläinen sen sanoi viikko-pari sitten, että peliä on helpompi myydä (promoaminen yms.), kun se on näyttävä. Pelin ulkoasu on se, jonka pystyy esittämään pelaajille ennen kuin peli on pelilaitteessa. Pelin tunnelmaa on vaikea myydä, ja taitaa olla aika yksilöllistäkin sen pureskelu.

Niin, toki minä tiedän tämän.

Mietintäni, tai oikeastaan harmitteluni, koski siis sitä, että peliala on ajautunut tällaiseen tilanteeseen. Tilanteeseen, jossa (fotorealistinen) grafiikka on paitsi paras myyntiargumentti, myös jotenkin "hyvän pelin" itseisarvo.

Edit. Pointtinani siis on ollut ketjun aloituksestani asti, että ihmettelen missä on menty vikaan, kun suuri yleisö vaatii peleiltä enemmän ja enemmän elokuvamaista kokemusta, kun mielestäni pelejä pitäisi kehittää ihan muuhun suuntaan. Peleillä on valtavasti potentiaalia olla paljon muuta kuin interaktiivisia elokuvia. Tätä asiaa olen täällä harmitellut, ja tästä samaisesta syystä johtuen pelaamisen ns. kulta-aika on mielestäni takanapäin.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Niin, toki minä tiedän tämän.

Mietintäni, tai oikeastaan harmitteluni, koski siis sitä, että peliala on ajautunut tällaiseen tilanteeseen. Tilanteeseen, jossa (fotorealistinen) grafiikka on paitsi paras myyntiargumentti, myös jotenkin "hyvän pelin" itseisarvo.

Edit. Pointtinani siis on ollut ketjun aloituksestani asti, että ihmettelen missä on menty vikaan, kun suuri yleisö vaatii peleiltä enemmän ja enemmän elokuvamaista kokemusta, kun mielestäni pelejä pitäisi kehittää ihan muuhun suuntaan. Peleillä on valtavasti potentiaalia olla paljon muuta kuin interaktiivisia elokuvia. Tätä asiaa olen täällä harmitellut, ja tästä samaisesta syystä johtuen pelaamisen ns. kulta-aika on mielestäni takanapäin.

Heh, mulle tulee interaktiivisista elokuvista lähinnä mieleen 90-luvun FMV-seikkailupelit kuten 7th Guest ja Phantasmagoria. Ei ole lähivuosina niitä tainnut kovin paljoa näkyä kuitenkaan :-)
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Niin, toki minä tiedän tämän.

Mietintäni, tai oikeastaan harmitteluni, koski siis sitä, että peliala on ajautunut tällaiseen tilanteeseen. Tilanteeseen, jossa (fotorealistinen) grafiikka on paitsi paras myyntiargumentti, myös jotenkin "hyvän pelin" itseisarvo.

Edit. Pointtinani siis on ollut ketjun aloituksestani asti, että ihmettelen missä on menty vikaan, kun suuri yleisö vaatii peleiltä enemmän ja enemmän elokuvamaista kokemusta, kun mielestäni pelejä pitäisi kehittää ihan muuhun suuntaan. Peleillä on valtavasti potentiaalia olla paljon muuta kuin interaktiivisia elokuvia. Tätä asiaa olen täällä harmitellut, ja tästä samaisesta syystä johtuen pelaamisen ns. kulta-aika on mielestäni takanapäin.
Toisaalta, veikkaan, että tuo nykyinen suuri yleisö ei ole se, joka on aikaisemmin edes pelaillut pelejä. Eli nuo ihmiset on saatu nyt suurimmaksi ostajakunnaksi. Veikkaan, ettei isoimmilla pelitaloilla ole intressejä tehdä marginaalijulkaisuja, joiden voitto jää "portsarirahoiksi".

Ehkä konsoleillakin kukoistava indiepuoli tarjoaa tähän muutosta, mutta omien kokemusten mukaan tällä saralla on karrikoidusti vain geneerisiä zombie-pelejä.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Toisaalta, veikkaan, että tuo nykyinen suuri yleisö ei ole se, joka on aikaisemmin edes pelaillut pelejä. Eli nuo ihmiset on saatu nyt suurimmaksi ostajakunnaksi. Veikkaan, ettei isoimmilla pelitaloilla ole intressejä tehdä marginaalijulkaisuja, joiden voitto jää "portsarirahoiksi".

Kyllä. Samasta syystä suurin osa Hollywood-suurtuotannoista on roskaa. On yleisessä tiedossa, että ydinkohderyhmän edustaja ko. filkoilla on 13-vuotias valkoihoinen jenkkiteini.

Koska pelien tuotantokulut ovat kasvaneet, pelitalot haluavat myös maksimoida voittonsa. Tässä ei ole mitään ihmeellistä. Mutta peliharrastajana se sapettaa, koska asia vaikuttaa peleihin kuten täällä onkin jo tullut esiin: hienompaa grafiikkaa, geneerisempiä ja haasteettomampia pelejä.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Nuo "cinematic action"-pelit ovat nykypäivän casuaalipelejä. GTA:t, Codit sun muut ovat casuaalipelejä, jotka ovat sen verran mittavia ilmiöitä, että ne tavoittavat myös ne kuluttajat, jotka eivät aktiivisesti harrasta pelaamista. "Meidän huusholliin hommataan nyt sitten sellanen leisteissöni, koska siihen saa sen GTA:n ja lätkän. Tyttöystävä voi pelailla sillä myös sitä Singstars Suomihitit" on varmaan aika standardiperustelu konsolin hankinnalle. Pelaaminen silti mielletään ehkä pohjimmiltaan edelleenkin hiukan "lapselliseksi" viihteen muodoksi, ja oikeutusta sille omalle konsolihankinnalle haetaan siitä, että peli näyttää ihan elokuvalta. Elokuvat ovat kuitenkin aikuisille soveltuvaa viihdettä. Pelikehittäjät pyrkivät kenties myös hakemaan lisää asiakkaita sieltä ydinpelaaja-joukon ulkopuolelta, segmentistä jonka suosima viihteen muoto ovat elokuvat.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Elokuvat ovat kuitenkin aikuisille soveltuvaa viihdettä. Pelikehittäjät pyrkivät kenties myös hakemaan lisää asiakkaita sieltä ydinpelaaja-joukon ulkopuolelta, segmentistä jonka suosima viihteen muoto ovat elokuvat.
Teoriaasi tukee se, että sekä Microsoft että Sony ovat ilmoittaneet, että alkavat tuottamaan ulos pelien ohella pelisarjoja täydentäviä sarjoja, joita esitetään sitten pelilaitteiden kautta. Näillä saadaan ehkä houkuteltua taas pelaajia katsomaan telkkaria, ja toisinpäin.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Veikkaan, ettei isoimmilla pelitaloilla ole intressejä tehdä marginaalijulkaisuja, joiden voitto jää "portsarirahoiksi".

Tästähän esimerkiksi Jim Sterling on monesti vuodattanut, kun julkaisijoita ei kiinnosta tehdä rahaa, vaan he haluavat "kaiken rahan". Muistaakseni esimerkiksi viime viikon jaksossa taisi tästä mainita, pienemmät julkaisut sivutetaan tyystin koska vaikka ne olisivat tuottoisia niin julkaisijoita ei kiinnosta silti jostain helvetin syystä.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

pienemmät julkaisut sivutetaan tyystin koska vaikka ne olisivat tuottoisia niin julkaisijoita ei kiinnosta silti jostain helvetin syystä.

Koska sijoittajat/omistajat. Pääoman sijoittamista harkitsevalla ihmisellä on kaksi vaihtoehtoa: pitääkö rahat siellä, missä ne ovat nyt, vai sijoittaako ne jonnekin muualle.

Oletetaan, että meillä on kaksi pelifirmaa, ja toinen näistä julkaisee kymmenen peliä, joista jokaisen budjetti on viisi miljoonaa, ja näillä kerätään yhteensä 75 miljoonan myynti kahden vuoden kuluessa. Rahaa sidotaan siis 50 miljoonaa kahdeksi vuodeksi, ja lopuksi saadaan 50% voitto. Ottamatta pääomakustannuksia, inflaatiota yms. huomioon, tämä tarkoittaa 25%:ia vuodessa.

Toinen firma investoi yhteen peliin, käyttää sen kehittämiseen 20 miljoonaa ja toisen mokoman markkinointiin viimeisen puolen vuoden aikana. Kahden vuoden kuluttua peliä myydään sadalla miljoonalla. Rahaa on ollut sidottuna 20 miljoonaa kahden vuoden ajan ja toiset 20 miljoonaa puolen vuoden ajan. Tuottoprosentti 150%. Lisäksi jälkimmäisen 20 miljoonaa on voinut pitää muissa hankkeissa 18 kuukauden ajan, ja kerätä voittoa sieltä.

Kaikki sijoitustoiminta pyörii vastaavalla logiikalla: sijoitetulle pääomalle halutaan maksimaalinen tuotto. Lisäksi tuotto halutaan kerätä mieluummin nopeasti kuin pitkän ajan päästä. Nihkeästi voitollinen peli (tai edes kohtuullisen hyvin voitollinen) ei välttämättä kelpaa, jos vaihtoehtona on supervoitollinen peli. Eihän kukaan osta eurolla kahta euroa, jos on mahdollista ostaa eurolla viisi. Varsinkin, kun sijoitettavien eurojen määrä on aina rajallinen.
 
^Eikä tilanne muutu, ennenkuin ostava yleisö vaikuttaa ostokäyttäytymisellään asiaan. Näin ei tietenkään tule tapahtumaan, joten saamme "nauttia" jatkossakin peleissä entistä hienommista ruohonkorsien tekstuureista, upeasti mallinnetuista hahmojen purukalustoista ja isoista räjähdyksistä! Jee.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

^Eikä tilanne muutu, ennenkuin ostava yleisö vaikuttaa ostokäyttäytymisellään asiaan. Näin ei tietenkään tule tapahtumaan, joten saamme "nauttia" jatkossakin peleissä entistä hienommista ruohonkorsien tekstuureista, upeasti mallinnetuista hahmojen purukalustoista ja isoista räjähdyksistä! Jee.

Onneksi nykyisin on mahdollista pelata myös pienten pelitalojen pelejä, ja jopa auttaa rahoittamaan heidän pelituotantoaan. Konsolit on suunnattu massoille, joten on mielestäni aika kohtuutonta vaatia näille laitteille mitään marginaalituotoksia. PC:ltä löytyy paljon tarjontaa, joskaan massiivisten markkinointibudjettien puutteen vuoksi näiden pelien mainoksia et tule näkemään isojen pelisivustojen pääsponsoreina, joten pelien etsimiseksi joudut nähdä vähän enemmän vaivaa.
 
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Konsolit on suunnattu massoille, joten on mielestäni aika kohtuutonta vaatia näille laitteille mitään marginaalituotoksia.

Ainakaam minä en ole täällä vaatinutkaan, koska kuten olen sanonut, ymmärrän asian taloudelliset ja kaupalliset realiteetit. Siitä huolimatta tilanne harmittaa minua, kun isojen pelitalojen resurssit hukataan pääasiassa komeampaan ja komeampaan geneeriseen roskaan.
 
Ylös Bottom