Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolipelien nykytila - hot or not?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AjN
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsolipelien nykytila - hot or not?

Tämä on kyllä mielenkiintoinen aihe, mutta en nää vielä itse mikä oli se aikakausi kun kaikki oli niin paljon paremmin?

Ainakaam minä en ole täällä vaatinutkaan, koska kuten olen sanonut, ymmärrän asian taloudelliset ja kaupalliset realiteetit. Siitä huolimatta tilanne harmittaa minua, kun isojen pelitalojen resurssit hukataan pääasiassa komeampaan ja komeampaan geneeriseen roskaan.

Ovatko GTA V, Last Of Us, Uncharted, Red Dead Redemption, Bioshock Infinite, Forza, Darksouls, Heavy Rain, Skyrim ym ym geneeristä roskaa? Tottakai osa pelitaloista "hukkaa" resurssinsa vaikkapa CoD:hin, sehän olisi hullua lopettaa pelisarja, joka myy kerta toisensa jälkeen huippulukemia. Mutta ei se automaattisesti tarkoita, että jos CoD lopetettaisiin, että kaikki CoD:n pelaajat siirtyisivät "ei geneerisiin" - peleihin tai että CoD:n tekijät edes osaisivat tehdä laadukkaasti muuta kuin geneeristä räiskintää. Ihmiset ovat erilaisia ja on vain hyvä, että pelejä tehdään mahdollisimman moni puolisesti esim. WII, tehokonsolit, PC.

Ihmetellä täytyy, jossei löydä itselleen mieleistä pelattavaa tänä päivänä. Ainoa poikkeus tällä hetkellä on PS4 ja Xbox One, jotka ovat olleet sen vajaa puoli vuotta markkinoilla. Niitä vaan on aivan turha lähteä teilaamaan tässä vaiheessa. Katsotaan kesän E3:t ja pitemmällä aikavälillä vielä pari vuotta eteen päin ja uskon, että molemmilla masiinoilla on geneerisen roskan kavereina tukku huippupelejä!

Ovatko GTA V, Last Of Us, Uncharted, Red Dead Redemption, Bioshock Infinite, Forza, Darksouls, Heavy Rain, Skyrim ym ym geneeristä roskaa?

Eivät kaikki. Poikkeus vahvistaa tässäkin säännön. Sen takia sanoinkin, että "resurssit hukataan pääasiassa..." Siis vielä kerran: pääasiassa.

Tottakai osa pelitaloista "hukkaa" resurssinsa vaikkapa CoD:hin, sehän olisi hullua lopettaa pelisarja, joka myy kerta toisensa jälkeen huippulukemia.

Niinpä. Ja tässä ketjussa esiintuomani noidankehä on valmis.

Mutta ei se automaattisesti tarkoita, että jos CoD lopetettaisiin, että kaikki CoD:n pelaajat siirtyisivät "ei geneerisiin" - peleihin

Ei tietenkään. Osittain siksihän tilanne on nykyisenkaltainen.

Ihmiset ovat erilaisia ja on vain hyvä, että pelejä tehdään mahdollisimman moni puolisesti esim. WII, tehokonsolit, PC.

Tätä sanoin jo ketjun aloitusviestissä. Minua surettaa WiiU:n kohtalo.

Ihmetellä täytyy, jossei löydä itselleen mieleistä pelattavaa tänä päivänä.

Kyllä minä ainakin löydän, kuten olen tässäkin ketjussa sanonut. Pelialan nykysuuntaus ei siltikään naurata.

Jos nyt ajatellaan vaikkapa ps3:sta niin joitain oudompia genrejä (me likes shmups) lukuunottamatta valikoima on häkellyttävän hyvä. Omalta kohdalta ne parhaat helmet olivat niitä parhaiten myyneitäkin: last of us, tomb raider, walking dead jne.

ps3:sen pelivalikoimaa katsoessa, en koe että jotenkin surkeassa jamassa oltaisiin. Riskit toki kasvavat ja pelien kehitysajat pitenevät, se on selvä. Mutta kun katson mitä pelasin vaikkapa "kultaisella" 80-luvulla niin onhan siitä liki kaikki täyttä roskaa. Pelit olivat vaikeita koska ne olisi muuten pelattu viidessä minuutissa läpi. Jos verrataan lähemmäksi niin toki psx edusti jonkinmoista kultaista aikaa, mutta eipä niihin psx:n superpeleihin paljon ole tullut koskettua storenkaan ilmaispeleinä. Kasvavan indietuotannon (vrt. vaikkapa vitan valikoima) vuoksi tarjontaa on laajalti.

AjN, meillä on luultavasti vain hieman erilainen lähtökohta tähän asiaan. Itse nään, että geneerisille, "yksinkertaisille" peleille on iso markkina olemassa ja siksi sinne myös pelejä tehdään. En näe kuitenkaan, että pääasiassa resurssit hukataan, vaan tietyt pelitalot täyttävät tämän markkinasegmentin ja muut pelitalot sitten muut segmentit. Oma segmenttinsä on myös esim. urheilupeleillä, soitinpeleillä jne.

Lähtemättömän vaikutuksen edellisellä konsolisukupolvella teki: Metal Gear Solid 4, Uncharted 2, Heavy Rain, Last Of Us, GTA V, Red Dead Redemption ja MAG. Kun katsoo PS3 ikää, tuo tarkoittaa sellaista 1 peli / vuosi.

Tämän lisäksi hyviä pelejä oli parhaillaan liaaksi asti. Nyt uuden konsolisukupolven tultua on ensimmäistä kertaa itsellä tilanne, että voi vähän hengähtää. Pitkään tätä taukoa ei silti kestä, kun syksyllä alkaa taas paukkumaan. Saa nähdä tuleeko 2014 vuonna yhtään huippupeliä itselleni, mutta hirveän tukun rahaa olen valmis heittämään sille, että viimeistään vuonna 2015 niitä taas tulee.

Ja tosiaan itselläni oli vain PS3. Jos olisin omistanut x360 sekä PC:n, hyviä ja mielenkiintoisia pelejä olisi todellakin ollut liiaksi asti eikä niitä olisi kerennyt omalla aikataululla edes pelata.

Lyhyesti otsikkoon vastaten, itse päädyn sanomaan: hot

Lisätääs vielä, että sellaisilla ihmisillä, jotka eivät tykkää sosiaalisuudesta / muiden ihmispelaajien läsnäolosta peleissä, tulevaisuudessa voi olla hieman synkemmä ajat. Näyttää siltä, että myös yksinpeleihin tätä ollaan tuomassa kovaa vauhtia. Itselleni tämä on vain hyvä asia, mutta ymmärrän myös heitä, jotka haraavat vastaan.

Lisätääs vielä, että sellaisilla ihmisillä, jotka eivät tykkää sosiaalisuudesta / muiden ihmispelaajien läsnäolosta peleissä, tulevaisuudessa voi olla hieman synkemmä ajat. Näyttää siltä, että myös yksinpeleihin tätä ollaan tuomassa kovaa vauhtia. Itselleni tämä on vain hyvä asia, mutta ymmärrän myös heitä, jotka haraavat vastaan.

Pääasiassa yksinpeleistä ja sohva-coopista nauttivana tuossa on piirre, josta itsekin olen eniten huolissani. Minulle pelaaminen muodostuu kahdenlaisesta kokemuksesta: Ensimmäinen ja tärkein on se, että voin yksin heittäytyä virtuaalimaailmaan viettämään aikaa itsekseni, ilman ympäröivää maailmaa ja siihen kuuluvia ihmisiä - se on minulle siis sitä omaa aikaa, jolloin ei tarvitse olla tekemisissä muiden ihmisten kanssa tai välittää mitä ympärillä tapahtuu. Toinen on se, että vietän iltaa kavereiden kanssa, jolloin pelaamme alkuillan milloin mitäkin ennen muita rientoja tai sitten vietämme ihan täysverisen peli-illan (useammalla konsolilla ja näytöllä varustettuna jos tarve vaatii).

En ole koskaan ollut erityisen innostunut yhteisöistä tai osallistumisesta johonkin suurempaan kokonaisuuteen (pätee sekä todellisessa, että virtuaalimaailmassa). Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olisin antisosiaalinen tai yksinäinen. Minulla on aina ollut tiivis kaveriporukka ja olen aina tullut toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Teknologian tuomat mahdollisuudet sosiaalisuuteen eivät ole oikein koskaan kiinnostaneet, ja tuo sama koskee pelejäkin. Haluan vastaisuudessakin massiivisia seikkailuja (kuten Elder Scrollsit, Zeldat ja Mass Effectit) ilman mitään pakotettuja yhteisöllisiä ominaisuuksia. Se ei haittaa, että peleihin laitetaan nettimoninpeli, mikäli yksinpelikampanja on toteutettu hyvin, sillä minunhan ei ole pakko sitä moninpeliä pelata. Mutta en myöskään näe mitään syytä, että moninpeli pitäisi pultata jokaiseen peliin, vaikka peli itsessään ei sitä tarvitsisi (esim. Metroid Prime 2).

Ymmärrän toki kehityksen aallonharjalla ratsastavia (olin itsekin ennen kaiken uuden ja jännittävän teknologian perään), että on varmasti siistiä kun pelien, sosiaalisen median ym. rajat alkavat hämärtyä, mutta itse koen sen lähinnä epämiellyttävänä. Vietän todella vähän aikaa Facebookissa, enkä käytä Twittereitä sun muita ollenkaan, joten en kaipaa sellaisten liittämistä osaksi pelikokemusta. En edes käytä nettiä kännykällä, sillä mielestäni minun ei tarvitse olla netin kautta tavoitettavissa 24/7. Samaa yksityisyyttä haluan säilyttää peleissäkin - en halua, että tuntemattomat ihmiset voivat osallistua kokemukseeni, sillä se melko vähäinen peliaika on minun aikaani. Näistä syistä esim. Watchdogs ei voisi enää vähempää kiinnostaa ja Destinykin herättää epäilyksiä, vaikka ensimmäiset Halot iskivätkin kovaa.

Täällä taas pelihetket ovat perinteisesti, ihan sieltä pelaamisen alkuhämärästä alkaen olleet aina ennen kaikkea sosiaalinen tapahtuma. Silloin käsikonsolit kiersivät kädestä toiseen. Viimeisen 10 vuoden aikana lukuisat lanit, pelitapahtumat ja verkkopelien ääressä vietetyt tuhannet tunnit ovat jatkumoa tästä pihapiirin pelaajayhteisöstä. Nyt mennään jopa ulkomaille asti viettämään aikaa hengenheimolaisten parissa.

Yksinpelit vain poikkeusolosuhteissa pystyvät tarjoamaan niin paljon, että niihin viitsii enää täyttä hintaa panostaa. PS+ on tullut tässä vaiheessa hyvin vastaan ja sitä kautta on tullut tavoitettua sitäkin tärkeää osaa pelaamista. Muuten Trials Fusion jäsen taistelut kaverilistan aikoja vastaan ovat tätä päivää täyttäneet erinomaisesti.

Yksinpelit vain poikkeusolosuhteissa pystyvät tarjoamaan niin paljon, että niihin viitsii enää täyttä hintaa panostaa.

Minulla ja omalla kaveripiirilläni tilanne taas on päin vastoin, ja tiedän, että kaltaisiani pelaajia on vielä olemassa hyvin paljon. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että markkinoilla on runsaasti sosiaalista pelattavaa, mutta jos koko bisnes viedään siihen suuntaan, että yhteisöllisyys pakkonaitetaan pelaamiseen, niin homma on minun osaltani ohi. En todellakaan näe syytä siihen, miksi koko pelialan pitäisi muuttua yhteen ja samaan suuntaan, tarjoten aina vain vähemmän vaihtoehtoja. Vaikka tuolla yhteisöllisyydellä saataisiinkin enemmän asiakkaita, niin varmasti myös minunkaltaisiani pelaajia menetettäisiin melkoinen määrä. Minä en yksinkertaisesti ole kiinnostunut mistään klaanitoiminnasta tai kansainvälisistä rankingeista sun muista. Valitsen aina mieluummin yksin koettavan tarinan kuin satoja tunteja tappomatseja verkon välityksellä. Moninpeli on mielestäni parhaimmillaan juurikin Halon, Borderlandsin tai LotR: War in Northin kaltaisissa peleissä, joissa toisen pelaajan kanssa tehdään yhteistyötä tarinan eteen. Kilpailuvietti herää lähinnä autopeleissä ja niitäkin voi onneksi vielä pelata jaetulta ruudulta.

Minuakaan ei nuo facebook / twitter - jutut kiinnosta peleistä, mutta muu sosiaalisuus kyllä. Ajatella, että kaverisi voisi vaikka lennellä droidia / tabletilla pelaillen sinun yksinpelikamppanjassa ja kertoilla mikin välityksellä vihollisten liikehdinnästä ja sinun tehtävä olisi esimerkiksi hiippailla vartijoiden ohi. Kenttäsuunnittelu olisi toki sellainen, että sen toki voisi läpäistä yksinkin.

Tai roolipeleissä sinulle annettaisiin tehtävä ottaa kiinni mestarivaras ja toisella puolella pelaaja olisi suorittamassa mestarivaras titteliin kuuluvaa ryöstyö, jossa pitäisi hiippailla paitsi AI-vartijoiden ohi, myös vältettävä tätä toista ihmispelaajaa.

Nuo on nyt tosi köykäsiä esimerkkejä, mutta idean siitä varmasti saa. Vain pelinkehittäjien mielikuvitus on rajana, mitä kaikkea lisäjuttuja myös yksinpeleihin sosiaalisuudella voi antaa.

Minulla ja omalla kaveripiirilläni tilanne taas on päin vastoin, ja tiedän, että kaltaisiani pelaajia on vielä olemassa hyvin paljon.

o/

Omalta osaltani offline singleplayer ja local multiplayer menee edelleenkin ehdottomasti online pelaamisen edelle tärkeysjärjestyksessä. Ostin joskus X360:lle vuodeksi liveä ja online pelaamiset vuodelta jäivät kaksin käsin laskettavissa olevaan määrään. Tuolloin jos tuon Liven vuosimaksun jakoi per pelikerta, oli hinta kerrassaan kohtuuton. Multiplayer on edelleenkin parhaimmillaan paikallisesti. En muista, että mikään online-peli olisi tarjonnut hauskuutta, jota on koettavissa hyvällä kaveriporukalla ja muutamalla bissellä höystettynä esim. 3D Worldissa tai Nintendolandissa. Street Fighter IV:tä pelatessa tunnelmaa luo myös se, että kaveri on siinä vieressä hikoilemassa ja huutamassa. Tarpeen vaatiessa sitä voi murjaista nyrkillä jne. Oikeastaan Pokemon X on niitä harvoja pelejä viimeajoilta, joita tulee pelattua aktiivisesti online.

Tuo nykypäivän trendi, jossa yksinpelikampanja jätetään muutaman tunnin raakileeksi online multiplayerin varjolla on kyllä vähintäänkin huolestuttava.

Tuollaisia Haason luettelemia ominaisuuksia vastaan minulla ei ole mitään yksinpelien suhteen. Itse asiassa on paljonkin pelejä, joihin olen vuosien varrella toivonut co-opia - jotakin Skyrimia olisi mukava pelata kahdella konsolilla kaverin kanssa seikkaillen, jostain Mass Effectista puhumattakaan. Ja se, että yhteispeliin saataisiin tuollaisia erilaisia ideoita, olisi vain toivottavaa. Wii U:han mahdollistaisi tuon Haason ensimmäisen esimerkin mukaista toimintaa samalla sohvalla. Muistaakseni aikoinaan N64:n Perfect Darkissa toisen pelaajan oli mahdollista osallistua juonitehtäviin myös vihollisena, mikä toi uudenlaista haastetta tehtäviin.

Itsekin arvostan eniten yksinpelikokemusta - mukaansatempaava tarina, uskottavat henkilöhahmot ja kiinnostava pelimaailma ovat nautittavan pelikokemuksen keskeisiä elementtejä.

Ilahduttavaa onkin, miten moninpelaamisen saralla nähdään edelleen uusia ideoita. Kaverien keskeistä kilpailuhenkeä on mahdollista saada mukaan myös ilman etukäteen sovittuja aikatauluja, joiden mukaan jokaisen olisi sitouduttava päivystämään pelikoneella. Dark Soulsin toisten pelaajien jättämät viestit ja Forza 5:n Drivatar-ominaisuus ovat toivon mukaan esimakua innovaatioista, joiden kautta voidaan yhdistää molempien pelitapojen parhaita puolia.

Nykyisissä epäsynkronisissa moninpeliratkaisuissa on toki vielä paljon kehittämisen varaa, mutta tällaisinäkin ne tuovat yksinpeliinkin kummasti enemmän todellisen haasteen tuntua kuin pelkät tekoälyvastustajat.

Ilahduttavaa onkin, miten moninpelaamisen saralla nähdään edelleen uusia ideoita.
Mun mielestä The Journeyn moninpeliosuus oli aivan omaa luokkaansa. Anonyymit pelaajat tekivät kokemuksesta aivan ainutlaatuisen. Keksittiin pelatessa oma yksinkertainen "kieli" yms.

Ehdottomasti Not, ainakin FPS-pelien maailmassa.

Kukaan ei ota riskejä tai lähde uudistamaan kaavaansa. Moderniaika on aikakautena erittäin tylsä vaihtoehto. Pelien sisällä on tarjolla vaikka millaista härpäkettä pelaamisen helpottamiseksi ja samalla pelien tasapaino on heittänyt häränpyllyä.

Itse haluaisin pelien palaavan Toisen maailmansodan ja 60-70-lukujen välille, jolloin sotiminen ei ollut niin teknistä kuin nykyään ja toivoisin tämän myös välittyvän aikakausille sijoittuviin peleihin.

Kukaan ei ota riskejä tai lähde uudistamaan kaavaansa. Moderniaika on aikakautena erittäin tylsä vaihtoehto. Pelien sisällä on tarjolla vaikka millaista härpäkettä pelaamisen helpottamiseksi ja samalla pelien tasapaino on heittänyt häränpyllyä.

Itse taas näen fps-pelien kirjossa taas hyvinkin paljon eroavaisuuksia. Osa peleistä on selkeästi arcadempaa kuin toiset. Se, että nämä muutamat vuosipäivitykset tuntuvat toistavan emopeliään ei tarkoita sitä, etteikö fps-rintamalla olisi vaihtelua. Se, että "WWII" tuli ja meni ei tarkoita sitä, etteikö peleissä olisi edelleen ihan vaihtelua.

Jotenkin jäi kuva, että sinä arvostelet peligenreä turhan suppeasti muutaman ominaisuuden mukaan (esimerkiksi tässä: aikakausi).

Tuli vielä kaksi toisiinsa liittyvää asiaa mieleen, jotka ovat ärsyttäneet viime vuosien aikana: konservatiivinen kuvasuunnittelu ja first person -kuvakulman vähäinen hyödyntäminen.

Jos länsimaissa tehdään vaikkapa miekka & magia -aiheinen rooli- tai toimintapeli, on kuvasuunnittelun ideat useimmiten ammennettu enemmän tai vähemmän keskiajalta. Pelisuunnittelijoilla olisi mahdollisuus käyttää mielikuvitustaan ja luoda maailmoita, jotka oikeasti tuntuvat vierailta ja mielikuvituksekkailta. Samoin tasohyppelyissä törmätään yleensä niihin perinteisiin metsä-, tuli-, vesi- ja jäämaailmoihin. Ja viemärit - miksi helvetissä niitä pitää tunkea joka paikkaan, vaikka niistä ympäristöinä pitävät ovat varmasti huomattavassa vähemmistössä? Kuinka usein joudut oikeasti elämässäsi koluamaan viemäreitä? Toki tiedän, ettei peleillä ja todellisuudella tarvitse olla yhtymäkohtia, mutta silti..

First person -kuvakulmaa puolestaan näkisin mieluusti paljon enemmän muissakin kuin räiskintä- ja roolipeleissä. Kaipaan konsoleille enemmän first person -seikkailupelejä, enkä nyt tarkoita välttämättä mitään Metroid Prime -tyylistä. Jos kerta on mahdollista luoda Elder Scrollsien kokoisia maailmoita tutkittavaksi first personina, niin miksi sellaisia ei tehdä enemmän eri teemoilla, joko niillä roolipelielementeillä höystettynä tai ilman. Kuulun pelaajiin, jotka tykkäävät ihailla maisemia (en tarkoita pelkästään grafiikkaa), joten mieluusti tutkailisin Red Dead Redemptionin tyylistä auringonlaskussa kylpevää preeriaa ensimmäisestä persoonasta. Tai miltä kuulostaisi first person -seikkailu Mass Effectien tai vanhempien Final Fantasyjen kaltaisissa maailmoissa? Ei sen ensimmäisen persoonan kuvakulman tarvitsisi aina olla sidottu räiskintään tai roolipeleihin. Se ei riitä, että joissakin peleissä voi pysähtyä ja erikseen painaa nappia, jotta pääsisi tutkailemaan arkkitehtuuria first personina - mieluummin liikkuisin niissä juuri tuolla kuvakulmalla koko ajan.

Tässähän tuli vielä yksi hyvä pointti esiin, joka aloitusviestistäni puuttui: (verkko)moninpelin tunkeminen vähän joka peliin. On olemassa pelejä, joihin moninpeli toki sopii, ja jotka jopa perustuvat (verkko)moninpelille, mutta kun trendinä tuntuu olevan, että jokainen godofwar, lastofus ja uncharted jotenkin kaipaa moninpelin.

Muutenkaan tuo pelien sosiaalisuuspelleily ja kaiken maailman padien share-napit eivät tuo ainakaan minulle kerrassaan mitään lisäarvoa, mutta lienen vähemmistössä tämänkin mielipiteeni kanssa. Kaipaan laajoja, kekseliäitä, mielikuvituksellisia ja ennen kaikkea laadukkaita yksinpelikokemuksia. Olen tässäkin asiassa ilmeisen vanhanaikainen, koska sosiaalinen pelaaminen on minulle nimenomaan saman sohvan moninpelaamista.

Ettei kukaan käsitä väärin, niin (verkko)moninpeleissä ei mielestäni ole mitään vikaa, niillä on paikkansa siinä missä muunkin tyyppisillä peleillä. Mutta sen lisääminen joka helkutin peliin on mielestäni täysin turhaa ja tarpeetonta resurssien haaskaamista, sillä nähdäkseni peliin päälleliimatun moninpelin kehitysresurssit ovat jostain muusta pelin osa-alueesta pois.

Muutenkaan tuo pelien sosiaalisuuspelleily ja kaiken maailman padien share-napit eivät tuo ainakaan minulle kerrassaan mitään lisäarvoa, mutta lienen vähemmistössä tämänkin mielipiteeni kanssa. Kaipaan laajoja, kekseliäitä, mielikuvituksellisia ja ennen kaikkea laadukkaita yksinpelikokemuksia.

Tähän voi kyllä samaistua erittäin vahvasti. Ihan kivojahan nuo uuden sukupolven share-napit ja automaattiset pelin kuvatallennukset ja videotallennukset ovat, mutta eivät ne ole tähän mennessä vielä tarjonneet itselle yhtään mitään. En ole edes kokeillut ja tuskin kokeilenkaan ennen kuin saan videot suoraan ilman kikkailua ladattua YouTubeen. Kaipaan myös itse suuria yksinpelimaailmoja tutkittavaksi ja niin ollen uudet Skyrimit, Dragon Aget ja vastaavat ovat aina korkealla odotuslistalla. Sellaiset pelit, joissa voi edetä omaan "rauhalliseen" tahtiin tutkien ja oman hahmon luoden, omanlaisensa seikkailun rakentaen, ovat sellaisia, joita itse tykkään pelata eniten ja joita eniten kaipaan.

Toki moninpeleillekin on tilauksensa täälläkin. Nettiräiskinnät ovat ihan kivaa ajankulua toisinaan ja vapaan maailman yhteistyö ja toisen pelaajan osanotto omaan seikkailuun esim. nyt Watch Dogsin tulevalla mallilla kuullostavat oikeinkin viihdyttäviltä. Enemmän sitä kuitenkin kaipaa sellaisia todella syvällisiä suuria pelimaailmoita, joihin voi omassa rauhassa syventyä ja tutustua. Tuollaiset Skyrimit ja Dragon Aget ovat eräällä tavalla kuin erittäin kiinnostavia kirjoja: niihin voi uppoutua omaan tahtiinsa ja tuntea olevansa itse asiassa mukana ja osa sitä kaikkea. Sosiaalisessa pelaamisessa, niin samalta sohvalta kuin verkonkin yli, on taas aina se, että se toinenkin on otettava huomioon ja olo tuntuu usein "kiirehdityltä". Tulee välillä sellainen ajatus, ettei voi vaan jäädä tähän tutkimaan, koska vitkastelu voi aiheuttaa pelikaverissa vitutusta.

Mä oon tykänny tosta SHARE-napista. Mukava heitellä kavereille chatissä tilannekuvia peleistä. Ei niitä juuri mihinkään someen tuu laitettua, mutta hauskaa kun pystyy ottaan kuvan pelistä.

Tätä ei tainnut olla täällä vielä? Liittyy kuitenkin aiheeseen, kun "AAA"-pelien budjeteista oli muistaakseni juttua:

http://www.edge-online.com/features...real-engine-looks-to-define-a-new-generation/

You’ll see lots of triple-A stuff coming out over time. The industry’s changing – this generation it seems like there are about a third of the number of triple-A titles in development across the industry as there was last time around – and each one seems to have about three times the budget of the previous generation. I think we’re heading towards a future where triple-A is the minority.

Epic Gamesin näkemyksen mukaan uusia "AAA"-pelejä on tulossa yksi kolmasosa siitä mitä viime generaatiossa, mutta niiden budjettikin on kolme kertaa suurempi... Toi viimeinen lause on kyllä vähän hassu, kyllähän "AAA" on jo nyt vähemmistössä, kun vertaa indie-pelien ja pienempien julkaisijoiden pelien määrään - tai ainakin PC:llä asia on varmasti näin...

Tossa haastattelussa muuten myös kerrotaan että Epiciltä on Fortniten lisäksi tulossa yksi mobiilipeli ja yksi isomman budjetin peli, oletettavasti nextgen-konsoleille ja PC:lle. Ja kyseessähän on sitten uusi IP, koska Gearsin omistaa nykyään Microsoft. Mutta tää on offtopikkia tässä ketjussa...

Epic Gamesin näkemyksen mukaan uusia "AAA"-pelejä on tulossa yksi kolmasosa siitä mitä viime generaatiossa, mutta niiden budjettikin on kolme kertaa suurempi... Toi viimeinen lause on kyllä vähän hassu, kyllähän "AAA" on jo nyt vähemmistössä, kun vertaa indie-pelien ja pienempien julkaisijoiden pelien määrään - tai ainakin PC:llä asia on varmasti näin...

Eli siis pitää vetää 3 kertaa varmemman päälle myös. Mitä jooooooos tehtäisiin nykyaikaan/lähitulevaisuuteen sijoittuva ensimmäisen persoonan kuvakulmasta kuvattu räiskintä???? Siihen ripotellaan päälle ronskilla kädellä elokuvamaisia videopätkiä ja QTE:tä!! Hypeä rakennetaan hehkuttamalla kuinka monta pikseliä enemmän on ruudussa kerralla, mitä edellisessä osassa!!

Ylös Bottom