Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolirallipelit

Mulla ois wrc9 ralli ja g29 rattipoljinsetti mutta ei vaihdekeppiä.Kysymys onkin että jos hommaan kepin niin mitä vaihdekaaviota käytetään,onko ihan ylösalas vaan vaihteenvaihto vai h-kaavio?Ja meneekö niin vaikeaksi hämmentämiseksi ettei kannata ees hankkia?
Oletuksena G29 keppi toimii H-kaaviolla ja kytkimen voi valita onko käytössä vai ei. Kepin saa mäpättyä uudelleen, joten voi laittaa vaikka eteen/taakse sekventaaliksi, tai vaikka käsijarruksi.

O-renkaalla yms. saa itse modattua kepin paremmin sekventaaliin ja käsijarruun sopivaksi, jos tykkää ajaa niin enemmän. Eniten meininkiä on ajaa H-kaavio+kytkin, mutta realistisinta nyky wrc-autoilla on ajaa sekventaslilla.
 
Monten innoittamana kaivoin WRC 9:in esiin, kun oli jotain päivityksiäkin tullut ja ajoin season:ssa Monten. No tuloksissa 1-5 sijoilla oli Hyundait, Ogier 6. Evans 11. ja Rovis 13. Ei ainakaan tota älytöntä tuloshommaa ole korjattu. Tais taas loppuu kausi tähän kun kisan voittaa aina Neuville tai Tänak jos ei itse voita.:mad::(
 
WRC 10 julkaistaan syyskuun 10. päivä. Kausipäivityksen lisäksi fysiikoita, ajettavuutta ja auto regaointia eri alustoilla paranneltu. Mukana vanhoja autoja ja ralleja.



 
Olikos tämä nyt nykyisen kehittäjän viimeinen WRC, siirtyy Codemastersille seuraavaksi ?
Näin se taisi olla.

WRC -sarjasta vastannut kehittäjä Kylotonn tekee mitä ilmeisemmin seuraavaksi uuden pelin Test Drive -sarjaan. Jatkavat siis autopelien saralla.

Test Drive Unlimited: Solar Crown jatkaa Test Drive Unlimited -peleistä tutulla avoimen maailman kaavalla ja näin ollen haastaa Forza Horizonin avoimen maailman arcadeautopelin kuninkuudesta. Kyllä ainakin minulle uusi tämän tyylinen peli kelpaa.

Julkistustraileri
 
WRC 10 julkaistaan syyskuun 10. päivä.

Ostoon menee niinkuin aiemmatkin vaikka vähän vuosipäivityksiä ovatkin. WRC9 on jo loistava PS5:lla ja Dualsensen ansiosta ei ole tullut edes rattipolkimia kaivettua esiin. Vuosien jälkeen taas innostunut ajamisesta ihan pelkällä ohjaimella
 
Trailerin perusteella tuo WRC 10 näyttää ihan mielenkiintoiselta. Tärkeinpänä pointtina on tietenkin aina se gameplay ja auton ajettavuus, joten jäädään odottelemaan siitä lisätietoa. Sisältö vaikuttaa kuitenkin mielenkiintoiselta, jos tosiaan mukana on huomattava määrä vanhoja WRC-kisoja ja riittävä määrä myös vanhoja klassikkoautoja. Ostan ihan mielelläni, jos ajettavaa tiestöä on paljon ja erilaisia autoja on B-ryhmäläisistä 90-luvun ja 2000-luvun alun nelivetoisten kautta nykypäivän ralliohjuksiin.
 
Monten innoittamana kaivoin WRC 9:in esiin, kun oli jotain päivityksiäkin tullut ja ajoin season:ssa Monten. No tuloksissa 1-5 sijoilla oli Hyundait, Ogier 6. Evans 11. ja Rovis 13. Ei ainakaan tota älytöntä tuloshommaa ole korjattu. Tais taas loppuu kausi tähän kun kisan voittaa aina Neuville tai Tänak jos ei itse voita.:mad::(
Tuli taas Kroatian rallin innoittamana pelattua WRC 9:ä urassa. Ja OHO, Safarin voitti Ogier! En ole moiseen törmännyt tässä pelissä vielä kertaakaan ettei voittoa vie Hyundain tähdet. Ajattelin et joko Jyväskylässä Evans ja Rovis pomppaa seiltä kärkeen mutta ei. Tilanne normaalisuitu ja sijoilla 1-5 Hyundai, Ogier 6. Evans 11. Rovis 13.
 

Liitetiedostot

  • wrc9.jpg
    wrc9.jpg
    1,6 MB · Lukukerrat: 15
Tuli taas Kroatian rallin innoittamana pelattua WRC 9:ä urassa. Ja OHO, Safarin voitti Ogier! En ole moiseen törmännyt tässä pelissä vielä kertaakaan ettei voittoa vie Hyundain tähdet. Ajattelin et joko Jyväskylässä Evans ja Rovis pomppaa seiltä kärkeen mutta ei. Tilanne normaalisuitu ja sijoilla 1-5 Hyundai, Ogier 6. Evans 11. Rovis 13.
Tuo on kyllä mielenkiintoista... Hyundaihan sponssasi WRC-pelien eSportsia 2016-2019, mutta TGR on nyt ollut partneri sitten viime vuodesta lähtien.

Mielenkiinnolla kyllä tulee odotettua, mitä koodimestarit sarjalle saavat aikaan. Tässä vaan vähän hirvittää se, että tuleeko sieltä miten arcade tyyliin Dirt 5. Itselle kyllä maistuisi DR-sarjan mukainen, enemmän realismiin nojaava julkaisu. Kylotonnin pelit ovat aina tuntuneet ihan ookoolta, jos ei ole DR:ään pitkään aikaan koskenut, mutta sitten kun käy DR:ää ajelemassa, niin kummasti kiinnostus laantuu WRC:tä kohtaan, kun fysiikat ovat vaan niin paljon yksinkertaisemmat ja onhan sitä viilaamista äänissä yms kohtalaisesti myös. Sarja on sinänsä kuitenkin koko ajan mennyt vähän parempaan suuntaan, mutta aika pieniä ne parannukset kokonaisuudessaan ovat olleet, joten hyvä että nyt tulee sitten kerralla isompi parannus *koputtaa puuta*. Vielä kun Codella pitäisivät nuo DR-sarjan klassikkoautot myös mukana paketissa, niin olisipa nannaa. Eikä haittaisi, vaikka olisi samat pätkätkin mukana ainakin niiltä osin, kuin sattuvat kyseiset maat olemaan kalenterissa mukana. Uusia maita ja pätkiä tuleekin melkoinen määrä, toivottavasti niissä laatu olisi sitten kunnossa. Toivon myös, että tälle viestille ei tarvitse naureskella räkäisesti vedet silmissä sitten Coden WRC:n tultua ulos.. :rolleyes::p

Edit: niinjoo, VR myös pleikalle sitten, niin jos ajomalli on kohdillaan, niin lähtee supermega-deluxe -editioni day one saman tien hankintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Niin siis hetkinen, onko tähän luvattu PSVR-tuki?
En ainakaan ole kuullut moisesta, mutta jos siis sellainen tulisi, niin olisin lievästi sanottuna innoissani. Ekan DR:n VR oli tosi jees, harmittaa kun ei kakkosta PSVR:lle tullut, kun peli oli muuten selvä parannus ensimmäiseen verrattuna. Eikä minulla ole (vieläkään) PC:tä jolla tuo VR pyörisi. Epäilen kuitenkin kovasti että sitä VR:ää Pleikalle olisi tulossa.
 
Asiasta toiseen.
Dakar 18 sai tässä ykspäivä taas pätsiä. Muutoksia oli paljon ja ehkä isoimmat oli siinä, että nyt saa ohjaamosta kädet ja/tai ratin pois näkyvistä. Etenkin pädillä ajaen on aina ärsyttänyt ne, mutta nyt on mahdollisuus kytkeä pois.

Lisäksi pystyy ajamaan ihan millä vain ajoneuvolla minkä vain etapin ja millä vain säätilalla ilman et joutuu ajamaan urassa. Itsehän ajoin rallin julkaisussa läpi, eikä motivaatio/aika riittänyt ajaa täyttä rallia uusiksi. Yksittäinen EK kestää kuitenkin niin älyttömän kauan. Varsinkin vaikeimmalla tasolla missä ei mitään checkpointteja ole.

No tästä innostuneena otin kuorma-auton alle ja lähdin koittamaan jotain loppupään pätkää ohjaamosta käsin. Täytyy sanoa et peli muuttui täysin. Havainnointi oli paljon vaikeampaa ja ihan oikeasti reittejä piti katsoa tarkemmin, jarrutella monesti turhaan kun ei ollut varma mistä ajaa. Oli aivan mielettömän hienoa ajella.
Ajellessa ajattelin et tän pistän maalissa youtubeen ja EK meni noin 50min kuin unelma, olin ihan uppoutunut Dakarin maailmaan ja nuottien lukemisessa pääsin hienoon flow tilaan. Ensin siinä kävi muksut hiukan hääräämässä ja sanoin et mun täytyy keskittyä tähän kunnolla. Sit tuli vaimo ja sama juttu. Ne touhuili siinä jotain omiaan ja pelkästään niiden liike silmäkulmassa sai otteen herpaantumaan.
Ensin risteyksestä väärään suuntaan ja 10km päässä u-käännös ja etsimään edellinen nuotti. Ihmeenkaupalla löysin ja pääsin reitille. Oli vielä 2-3 checkpointtia jäljellä ja ajoaikaa takana reilusti yli tunti, kunnes sivulliset häiriöt oli vieneet flown ja keskittymisen, joten vaikka ajoin tietä pitkin, osuin yhteen koholla olleeseen kiveen niin pahasti, ettei auto enää kestänyt. Edessä oli keskeytys, koska oli vaikein vaikeustaso, eikä mahdollisuutta palata edelliselle checkpointille.

Ohjain oli lentää töllöstä sisään tajuttuani et tunti elämästä valui yhteen virheeseen. Suutuspäissäni sammutin pleikan, enkä saanut mitään videota talteen..:mad:
Noh, kertoo jotain pelin vaatimuksista. Ihan oikeasti täytyy pystyä keskittymään ja vieläpä todella kauan ilman häiriötekijöitä. Nuotitus ja navigaatio on haastavaa ja harhaan kun ajaa, niin takaisin löytäminen etenkin ohjaamosta on todella vaikeaa.

Peli tuntui taas todella todella kivalta. Kuorma-autolla on todella kiva ajaa, siinä on kunnolla massaa ja ohjattavuus on hyvää. Parasta on vaihteistossa oleva iso ja pieni puoli, jolloin on yhteensä 12 vaihdetta käytettävissä. Tuo paljon enemmän taktikointia ajamiseen.

Mutta kun pelin hyvyys ajoneuvoissa jää tasan tuohon. Nimittäin myöhemmin vedin pojan kanssa jaetulla ruudulla ja edelleen muiden ajomalli on ihan kamalaa. The Hunterin mönkijällä ajaminen on valovuosia edellä Dakarin mönkkäreistä..ja Dakar on sentään se ajopeli, toisessa metsästetään eläimiä...
Vielä kauheampaa on moottoripyörät joilla ei yksinkertaisesti voi ajaa yhtään. Sama homma Hirvosen takavetoautolla. Jotain aivan karmeaa kuraa.
Nelivetoautot on vielä siedettäviä, mutta nopeilla osuuksilla nekin on ihan kamalia.

Itseä onneksi kiinnostaa vain kuorma-autot kun niistä ei pelejä ole tarjolla käytännössä ollenkaan. Rajoittuu Forza sarjan yhteen kisa kuorkkiin ja sit tähän. Konsoleilla ei oikein muita taida olla missä ajettais kisaa, jos ei Mudrunnerin hidasta etenemistä lasketa.

Toisinsanoen jos on aikaa pistää kerrallaan minimissään se 1-1,5h, Dakar kiinnostaa ja vähän taktisempi ajaminen ja kuorma-autot niin voin peliä edelleen suositella varauksetta. Se on oikeasti todella hieno kokemus ja hyvä peli sen osalta. Tälläistä ei olla oikein pelimaailmassa nähty.

Jos kiinnostaa muuten, mutta haluat ajaa mönkijällä, moottoripyörällä, tai niillä 5x5 (vai mitä ne on) autoilla, niin älä missään nimessä osta.

Ja henkilöautoilla jos haluat ajaa, niin testaa ainakin peliä ensin, sen kanssa tulee toimeen.
Hommasin nyt lomalla toisen erikoisemman ajopelin, tämän Dakar 18, kun irtosi vaivaisella 5e ja jonkinlainen rattitukikin löytyy.

Ihan hauskalta vaikuttaa, vaikka pelkkänä ajopelinä ei ole kovin erikoinen. Pelin poikkeava aihe, Dakar ralli ja siihen liittyvä toteutus korjaa muita puutteita. Kerrankin kärkipaikka on haasteellisin. Takaa-ajana voi saada edellä olevan kiinni ja käyttää tiukassa paikassa muita kuskeja apuna reitin valinnassa. Maasto on avointa ja välillä osa matkasta mennään mutkaista tietä pitkin, pätkät on todella pitkiä, sekä suunnistaminen ja maaston huomioiminen on sopivan haastavaa.

Tarkoituksena on ajaa ainakin kerran koko Dakar läpi, takavetoisella Pösöllö. Ekalla kerralla ehdin opettelemaan tarvittavat jutut, sekä ajamaan Dakarin kolme ekaa pätkää, toiseksi vaikeimmalla tasolla. Nyt viidentenä ja ihan hyvät mahkut nousta, matkaa jäjellä ainakin 1500km.

Tuossa vielä meikän Dakarin kolme ekaa pätkää, jos jotain kiinnostaa miten toimii ratin kanssa.




Edit. Peliin on tullut näköjään aarteenmetsästys-moodi, pitää se testata.
 
Viimeksi muokattu:
WRC 9:n saa nyt alle 20e storesta. Pelailin muutaman tunnin WRC 7:aa, kun en muuta rallipeliä ps5:lle omistanut. Latasin eilen tuon 9:n ja ero grafiikoissa on kyllä melkoinen! En ehtinyt kuin hieman testailemaan. Yleensä otan aina tärinät pois ohjaimesta, mutta dual sensen kanssa oli hauskaa ajella. WRC 10 tulee varmasi hankittua.
 
WRC 9:n saa nyt alle 20e storesta. Pelailin muutaman tunnin WRC 7:aa, kun en muuta rallipeliä ps5:lle omistanut. Latasin eilen tuon 9:n ja ero grafiikoissa on kyllä melkoinen! En ehtinyt kuin hieman testailemaan. Yleensä otan aina tärinät pois ohjaimesta, mutta dual sensen kanssa oli hauskaa ajella. WRC 10 tulee varmasi hankittua.
Tarkista myös, kumpaa versiota käytät. Minulla ainakin latasi molemmat versiot ja oletuksena käytti ps4 versiota.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkista myös, kumpaa versiota käytät. Minulla ainakin latasi molemmat versiot ja oletuksena käytti ps4 versiota.
Minulla näyttää olevan ps5-versio. Hyvä kuitenkin kun huomautit, olisin varmaan tyytyväisenä pelannut ps4-versiota, enkä olisi tajunnut asiaa. Tuota version valintaa ei olla tehty kovinkaan selkeästi, jos kerran ps5:llä voi oletusarvoisesti olla ps4-versio käytössä.
 
Minulla näyttää olevan ps5-versio. Hyvä kuitenkin kun huomautit, olisin varmaan tyytyväisenä pelannut ps4-versiota, enkä olisi tajunnut asiaa. Tuota version valintaa ei olla tehty kovinkaan selkeästi, jos kerran ps5:llä voi oletusarvoisesti olla ps4-versio käytössä.
Voi liittyä siihen, että pelasin tätä peliä ps4:lla , ennen kuin sain Ps5:n.
 
Dakar 18’, on tämä parhaimmillaan ihan loistava suunnistus ja reitin valinta koitos, mutta pahimmillaan todella turhauttava tekele, kun tunnin ajot voi mennä ihan hukkaan.

Just jouduin ajamaan koko 4 stagen uusiksi bugin takia, kun peli jumitti totaalisesti settings-valikkoon lopussa ja toisella yrittämällä tein vielä aloittelijan virheen ja hyppäsin yllättävältä kielekkeeltä keskeytyksen arvoisesti.

Nyt kolmannella yrittämällä pääsin maalii tuon yli 300km stagen, vaikka muutama kilometri ennen loppua hyppäsin taas vahingossa auton kivikkoon jumiin ja jouduin lopulta ottamaan 20min aikasakon, jotta pääsin jatkamaan. Jatkossa kiinnitän kyllä enemmän huomiota nuottien varoituksiin. Stagen 4 maalissa yllätys oli suuri, kun Ai kuskeilla oli ollut myös tilanteita ja olin pätkän nopein, noin 1h ajallani ja siirtyin samalla parin minuutin erolla rallin kärkeen.
No, matka on pitkä, jäljellä vielä 10 stagea ja maasto vaikuttaa nyt vaan pahenevan, joten tarkkana saa olla.

Tässä noi kilometrit voi kuulemma jakaa 5:llä, on noi pätkät silti riittävän pitkiä. 300km meni helposti 40min ja jos ajaa rastin ohi, joutuu etsimään omin avuin takaisin reitille, johon saattaa mennä helposti yli 10min, kun ei ole näkyvää navigaattoria apuna, ainoastaan aidon oloiset nuotit ja km-mittari.

Tässä on vielä tuo 4 stage läpiajo kokonaisuudessaan, jos jotakuta kiinnostaa katsoa Dakarin läpäisyä.

 
Viimeksi muokattu:
Tää WRC-sarja on ollu aika hyvä..viimesin jonka omistin oli 6..

Hölmöä on se,jos ralleissa on aina melkein sama tulosluettelo eli Hyindayt kärjessä jne..
 
WRC 10 arvostelut, varmasti hyvä aika siirtää lisenssi toisiin käsiin. KT racing:in viimeinen teos on kopio viimevuodelta.

 
Ylös Bottom